Cjroen '2wartsjexeh in het harL,
ecreactief met ƒ4720,—
isschien geholpen
Wf CHRIST
BRIXHAM
TX 66 krijgt veel
grotere opvolger
Besturen akkoord met
fusie paardensport
Kinderdagverblijf
op Texel?
ad van State beschikte negatief
Korrektie
„De Toes" krijgt
andere eigenaars
nalenvisser van
i gestuurd
ïtingent
aardenwoningen
igezegd
Verkeerscontroles
1AAW irGANG Nr. 9865
DINSDAG 13 MAART 1984
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741
iktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
terhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van de
Ichilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
ïtenties, abonnementen, etc.:
De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
52220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f 17,40 per kwartaal.
Losse nummers /0.75.
Postgiro 652,
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17,636.
Rabobank tv 36.25.01.742: NMB nr 67 34.60 3
et gunstigste geval hoeft de raad maar f4720— bij te passen om het
ecreatiewerk te redden. Dit bedrag is voldoende als de Sportraad van
stingdienst het groene licht krijgt om vergoedingen iri plaats van het
ijke minimum loon uit te betalen aan de recreatieleiders. Mag dat
an kan de Sportraad door bezuinigingen komen op een tekort van
r. Inmiddels heeft de Raad van State zich uitgesproken over het ver-
an de Sportraad om, zolang de Arob-procedure loopt, het oude subsi
te blijven krijgen. Die uitspraak is negatief voor de Sportraad, de
nte hoeft geen „voorlopige voorziening" te treffen.
ander kwam naar voren tijdens
irtraadvergadering gisteravond,
izuinigingen op de huisvesting
mobiele team, het laten verval-
de leider van dat team, het te
gen van het aantal recreatielei-
het team van 7 naar 6 en door
vergoeding in plaats van het mi-
jon te geven komt de Sportraad
besparing waarbij de gekorte
i- bijna geheel terugverdiend
26.430,—. Voorwaarde is dan wel
team gehuisvest mag worden in
ine en kleedkamers van SV Texel
zoals voorheen door college en
•eist werd, in dure bungalows,
advoorzitter André van der Vliet:
die omstandigheden gunstig
nnen we een zeer sterk uitge-
icreatieprogramma brengen."
Zaken
lerdag is er een besloten werk-
iring met de raadscommissie
Van dér Vliet: „We springen met
dschap tegen het plafond dafwe
net de raadscommissie mogen
maar we gaan wel. Wat we zeker
!en doen is weer een keer uitleg-
het zomerrecreatiewerk precies
zit, we komen om zaken te
willen in die vergadering een
van de raadsleden dat we een
übsidie van f4720,— krijgen met
mtiesubsidie die dat bedrag zono-
ivult tot f11.440
Dijkmanshuizen
Waterschap Texel heeft de wind-
ib laten weten dat het onmogelijk
»j Dijkmanshuizen surfvoorzienin-
gen te treffen. Het alternatief, de Oost
kaap als surfbasis, is echter ook niet mo
gelijk door de dure voorzieningen die
daar getroffen zouden moeten worden
en de door stroming gevaarlijke situatie
bij de Kaap.
Elly Kramer, vertegenwoordigster wa
tersport in de Sportraad: „Wethouder
Schilling zou de „werkgroep Oostkaap"
de opdracht moeten geven de mogelijk
heden vor het treffen van voorzieningen
bij Dijkmanshuizen te onderzoeken. We
worden nu van het kastje naar de muur
gestuurd en we zijn weer volkomen te
rug bij „af." Deze situatie sleept zich nu
al zes jaar voort, de windsurfclub stuurt
maar weer een brief naar de gemeente."
Sportraadadministrateur Ger Praamstra
vertelde dat de werkgroep watersport
ook een dergelijke brief heeft gestuurd
aan de wethouder, maar dat daar tot
In de vorige krant meldden wij dat de
raadsleden die zitting hebben in de
raadscommissie voor ruimtelijk en huis
vestingsbeleid om een onderhoud heb
ben verzocht met gedeputeerde staten
over de kustafslag en de veerdienst. Bij
de opsomming van deze raadsleden ver
gaten wij Jan van Asselt van Texels
Belang.
nog toe geen reactie op is gekomen. De
Sportraad besloot af te wachten met het
innemen van een standpunt tot er een
schriftelijke reactie van de wethouder is.
De heer L. Stroo uit Ooste
rend heeft zijn 20 bungalows
tellende park „De Toes" in
Oosterend verkocht aan de
Duitse onderneming „Inpro-
jekt" die op zijn beurt de huis
jes apart verkoopt aan
particulieren.
„Inprojekt" biedt de huisjes in Duits
land te koop aan en het ziet er dan ook
naar uit dat ze allemaal Duitse eigenaars
zullen krijgen. Meer dan de helft van de
bungalows zou reeds aan de man zijn
gebracht.
De heer Stroo heeft het park acht jaar
lang als eigenaar geëxploiteerd. Hij nam
het destijds over van de stichter, de heer
J. van Strien. Het toeval wil dat zoon
Gerrit van Strien eigenaar wordt van de
bedrijfswoning waarin nu nog de familie
Stroo woont.
Gevraagd waarom hij het park van de
hand heeft gedaan vertelde de heer
Stroo dat exploitatie van het park voor
zijn vrouw wegens gezondheidsredenen
te bezwaarlijk wordt. Stroo (die zijn
boerderij „De Halm" in Eierland gewoon
aanhoudt) is nog op zoek naar een ande
re woning.
Quentm Rae (links) schudt Wim Boom de hand, achterop de in Daisy Christiane" herdoopte ..Anna Margaretha" Op de achtergrond de ,.r
over boord-boot die op last van de Engelse scheepvaartinspectie moest worden aangebracht. De kotter is gistermiddag aan zijn ongeveer 24
uur durende reis naar Zuid-Engeland begonnen. Wim Boom ging mee; hij keert in de loop van deze week per vliegtuig terug.
De kotter TX 66 „Anna Margaretha" van Wim J. M. Boom uit
Oudeschild is naar Engeland verkocht en is momenteel als BM
33 „Daisy Christiane" op weg naar zijn nieuwe thuishaven Brix-
ham, aan de Engelse zuidkust. De plaats van de TX 66 in de
Texelse Noordzeevloot zal worden ingenomen door een veel
groter schip: een kotter van maar liefst 44 meter met een motor
van meer dan 2800 pk. Dit schip, verreweg het grootste van de
Texelse vloot, wordt gebouwd bij Scheepswerf Haak in Zaan
dam en moet over een jaar in de vaart zijn. Er wordt al druk ge
tekend; in juni of juli zal de kiel worden gelegd.
De ruim negen jaar oude „Anna Mar- teiten geregeld, die gepaard gaan met
Krijnen van de TX 8 „Cornelia
werd de afgelopen week door
kspolitie te Water betrapt bij
fnalen vissen voor de rede van
Krijnen mag niet op de Wad-
vissen omdat hij alleen ver-
j heeft voor de Noordzee,
ogingen om naast deze „bui
gunning" ook een binnenver-
ng te krijgen zijn tot dusver
eloos geweest.
«n verloor zijn rechten toen hij
de kotter met de historische vis-
verkocht. Voor zijn nieuwe TX 8
november in gebruik werd geno-
raeg hij toen zowel een binnen- als
Jitenvergunning, die beiden wer-
ïweigerd. Later kreeg hij echter
«n buitenvergunning los. De gar-
'isserij op de Noordzee is echter
3aantrekkelijk zodat hij toch maar
«sen op het wad. Krijnen onder
dat de regels die zijn bedoeld
garnalenvisserij op de Wadden-
nder intensief te maken, stringent
toegepast. Met die regels is hij
erigens helemaal niet eens. Vol-
Krijnen loopt dé garnalenstand
enkel gevaar bij onbelemmerde
Directie Volkshuisvesting in
lem heeft het gemeentebestuur
tegd, dat in 1985 gerekend kan
op een contingent bejaar-
oningen. Deze 14 bejaarden-
"gen komen in Den Burg-
dvvest en zullen de afronding
enen van het woningbouwpro-
Van het Bouwfonds Nederland-
meenten, de Woningbouwver-
en de Stichting Bejaarden-
De besturen van de vereniging
voor Vrienden van het Paard en van
de vereniging „De Blijde Rijders"
zijn het eens geworden over samen
voeging van beide organisaties.
Als de leden er ook mee akkoord
gaan, zullen de verenigingen wor
den opgeheven en tegelijk wordt
overgegaan tot oprichting van een
nieuwe vereniging voor de aan
gespannen paardensport. Eén en an
der moet tegen het eind van dit jaar
zijn beslag krijgen. Het lopende ver
enigingsjaar blijven beide organisa
ties nog gescheiden opereren.
De twee besturen kwamen tot het
genoemde vergelijk in een donder
dagavond in hotel De Lindeboom ge
houden vergadering. De 45 leden
van de Blijde Rijders zullen vrijwel
zeker akkoord gaan met de thans
overeengekomen fusie. Bij de 300 le
den van de Vereniging voor Vrienden
van het Paard ligt het wat moeilijker.
De onlangs gehouden ledenvergade
ring waarin over het samengaan
werd gesproken, werd bezocht door
60 leden. De helft daarvan ging ak
koord met het opheffen van beide
verenigingen en het oprichten van
een nieuwe, maar de andere helft
vond dat alleen de Blijde Rijders zich
maar moesten opheffen en zich voe
gen bij de vereniging voor Vrienden
van het Paard.
De Vereniging voor Vrienden van
het Paard bestaat dit jaar 25 jaar en
zal het zilveren jubileum dus nog
juist beleven. De vereniging De Blij
de Rijders bestaat vijf jaar. Laatstge
noemde vereniging scheidde zich
destijds van de Vereniging voor
Vrienden van het Paard af, maar een
aantal leden van de Blijde Rijders is
tevens lid gebleven van de oude or
ganisatie.
Een werkcommissie, bestaande uit
leden van beide verenigingen gaat
nu voorbereidingen treffen voor de
~nieuwe vereniging. Het fusievoorstel
zal begin april ter goedkeuring wor
den voorgelegd aan de leden van de
Blijde Rijders en in mei aan de Vrien
den van het Paard. Wordt van die
kant het groene licht gegeven, dan
gaat de nieuwe vereniging in de
herfst van start.
Toekomst
Er is ook nog een verdergaande vorm
van samenwerking in discussie geweest.
Deze behelsde een overkoepelende or
ganisatie waarin de ruitervereniging De
Waddenruiters/Kleppertjes en één vere
niging voor aangespannen paardensport
samenwerken. Hierdoor zou de hele
Texelse paardensport in één organisatie
zitten. Dit idee is niet van de hand gewe
zen, maar men wil eerst de fusie Blijde
Rijders-Paardenvrienden rond maken.
garetha" moest nogal wat veranderin
gen ondergaan om als Engels vissers
vaartuig aanvaardbaar te zijn. De
veiligheids- en andere voorschriften blij
ken in Engeland strenger te worden
geïnterpreteerd, de op uniformiteit ge
richte EEG-bepalingen ten spijt. Twee
keer kwamen mensen van de Engelse
visserijinspectie naar Texel om te bepa
len wat er allemaal anders moest en ook
iemand van de Engelse PTT. Er moesten
brandpreventieve voorzieningen worden
aangelegd, zoals „snuffelaars" die bij
rook en hitte het alarm in werking stel
len. Verder werden alle zwemvesten en
boeien vervangen en op het schip moest
ook een snel in het water te brengen op
blaasbare „Man over boord-boot" ko
men. Verder werden de nodige formali-
de verkoop van een Nederlands schip
aan Engeland. De kotter is aangepast
aan de boomkorvisserij op steenachtige
bodem in het kanaal. Hans Boom bracht
extra lange vistuigen aan, waarmee met
totaal vier netten (aan beide kanten
twee) zal worden gevist. De nieuwe ei
genaar van de TX 66 is Quentin Rae (37)
uit Brixham. Het schip is genoemd naar
zijn 3-jarige dochter. Schipper is John S.
Hingley. Dit tweetal en een derde opva
rende waren de afgelopen week op Texel
om voorbereidingen te treffen voor de
oversteek. De CIV had er goede klanten
aan want de Engelsen kochten daar voor
vele duizenden guldens benodigdheden.
De nieuwe eigenaar kwam met Boom
in contact via de heer Joop Haak van de
Brigida van Lieshout en Rianne Malschaert ondernemen momenteel een
poging om te komen tot de oprichting van een kinderdagverblijf, een instel
ling die Texel tot op heden moet ontberen. Weliswaar kent praktisch elk
dorp een peuterspeelzaal, maar de opvang die een kinderdagverblijf zou
kunnen bieden, gaat veel verder. De plannen bevinden zich nog in en pril
stadium; onderzocht wordt of de behoefte groot genoeg is. Als dat zo blijkt
te zijn, zal er een stichting worden opgericht die eerst de gemeente en ver
volgens de hogere overheden zal moeten overtuigen, zodat er subsidies los
kunnen komen.
De beide vrouwen zijn werkloos en
combineren dat gegeven met de in hun
omgeving merkbare behoefte een op
vang van kinderen, waarvan beide ou
ders werken en waarvan de ouder(s) om
andere redenen behoefte hebben aan
een uitgebreidere vorm van opvang dan
die welke door de overigens prima func
tionerende peuterspeelzalen wordt ge
boden. Malschaert is gediplomeerd
kleuterleidster en dus bevoegd om als
leidster in een kinderdagverblijf te wer
ken. Van Lieshout is van zins om die be
voegdheid te verkrijgen.
Een kinderdagverblijf biedt vijf dagen
per week gedurende bijna het hele jaar
de mogelijkheid om kinderen van zes
weken oud de hele dag volledig op te
vangen. De kleine bezoekertjes krijgen
dus te eten, als het nodig is kunnen zij
te slapen gelegd worden en er is
constant professionele begeleiding aan
wezig. Het verblijf zou onder rijkstoe-
zicht werken en wat betreft tarieven en
opzet voldoen aan de rijksnormen. Dat
betekent dat de prijs van de opvang af
hankelijk zou zijn van het netto gezinsin
komen. Dat bedrag kan per maand dan
variëren van ƒ12,tot ƒ549,maar de
meeste ouders zullen tussen de honderd
en tweehonderd gulden per maand kwijt
zijn voor het eerste kind. Als meer kinde
ren het verblijf bezoeken worden die ta
rieven lager.
Tien kinderen!
Als de initiatiefnemers kunnen aanto
nen dat de behoefte groot genoeg is,
zou het verblijf voor subsidie in aanmer
king kunnen komen. Dat betekent het
hele jaar elk dagdeel tien kinderen van
het dagverblijf gebruik zouden moeten
maken. Darom is het zaak dat ouders,
die van het kinderdagverblijf gebruik
zouden willen maken, contact opnemen
met Rianne Malschaert, Dageraad 1,
huis 8, 't Horntje (02226) 626 of met Bri
gida van Lieshout, Schoudieck 51, Den
Burg, (02220) 5240. Dat verplicht tot
niets, naar het is wel belangrijk om aan
te kunnen tonen dat de behoefte
bestaat.
Als dat zo blijkt te zijn kan gezocht
worden naar een ruimte die een voor
Texel centrale ligging heeft. Dan kunnen
ook de werkgelegenheidsaspecten beke
ken worden. Bij een minimale bezetting
zouden er twee full-time en twee partti
me arbeidsplaatsen voor gediplomeerde
krachten zijn, eventueel aangevuld met
vaste vrijwilligers.
Voor het zover is moeten eerst de au
toriteiten overtuigd worden. Van Lies
hout en Malschaert hebben inmiddels
contact gehad met het overkoepelend
orgaan voor kinderdagverblijven, de
Stichting Noordhollandse kindercentra
in Alkmaar. Daar is hen verteld dat het
opzetten van een dagverblijf op Texel
toegejuicht wordt, maar dat de formali
teiten nogal wat tijd in beslag kunnen
nemen.
Eerst moet de gemeentelijke overheid
overtuigd worden van de noodzaak, dan
moeten gemeente en de nog op te rich
ten stichting samen een aanvraag bij het
rijk indienen. Dat vergt al met al nogal
wat bestuurlijk werk, zodat ook mensen
die zich hiervoor in willen zetten ver
zocht worden contact op te nemen met
één van de twee bovenstaande
adressen.
gelijknamige scheepswerf. De Engelse
vissers zijn erg onder de indruk van de in
Nederland gebouwde kotters en Rae
was dan ook van plan zo'n schip in Ne
derland te bestellen. Hij sprak met ver
schillende werven maar kreeg het
meeste vertrouwen in het bedrijf Haak,
waar hij in tegenstelling tot enkele ande
re bedrijven direct serieus werd geno
men en bijzonder snel de gevraagde cij
fers op tafel kreeg. De onderhandelingen
leidden ertoe dat Rae in eerste instantie
een tweedehands schip zou kopen. Als
dat de „Anna Margaretha" zou worden,
opende dat voor Boom en Haak de mo
gelijkheid om tot overeenstemming te
komen voor nieuwbouw.
Jaar zonder
Het zag er allemaal heel gunstig uit.
Het enige voor Boom was dat hij een
jaar zonder kotter zou zitten. Voor hem
zelf was dat geen probleem omdat hij de
handen toch vol zou hebben aan bege
leiding van de nieuwbouw, maar hij wil
de zijn mede-opvarenden niet voor een
jaar de straat opsturen. Voor een kotter-
visser die op maatschapcontract vaart
heeft dat namelijk ingrijpende gevolgen.
Omdat hij geen werknemer is heeft hij
geen recht op een werkloosheidsuitke
ring. Bovendien zijn er bij de Texelse
Noordzeevloot weinig vakatures zodat
de kans op ander werk nogal klein was.
De oplossing werd geboden door Haak
die binnenkort de Helderse kotter HD 80
van Slot inruilt. Hans Nieboer, Wim
Dogger, Kees Timmer, Kees Rijk en
Hans Visser zouden daarop een jaar hun
brood kunnen verdienen. Nu doet het
verhaal de ronde dat het vijftal van dit
aanbod geen gebruik wil maken, maar
volgens Hans Nieboer is dat niet juist.
De zaak is nog in beraad.
Iets bijzonders
Werfeigenaar Joop Haak vertelde ons
dat de nieuwe TX 66 „iets heel bijzon
ders" gaat worden. De kotter zal in de
eerste plaats geschikt zijn voor de tong
en scholvisserij met boomkorren, omdat
Wim Boom, in tegenstelling tot sommi
ge van zijn collega's niet veel heil ziet in
andere visserijvormen. In het nieuwe
schip zullen de ervaringen uit de praktijk
worden verwerkt maar er zal ook reke
ning worden gehouden met mogelijkhe
den die zich wellicht in de toekomst zul
len voordoen. Zo zal het visruim zeer
groot worden (plaats voor 1500 kisten)
waardoor men op langere reizen meer
vis kan opslaan en er komt ook ruimte
waarin bepaalde vormen van visverwer
king mogelijk zijn, waarbij wordt ge
dacht aan een scholstripmachine en
verpakkingsapparatuur.
Tijdens een verkeerscontrole donder
dag, waarbij reservisten van de politie
waren ingeschakeld, werden dertig au
to's gecontroleerd. Drie bestuurders
werden bekeurd omdat zij geen geldig
deel drie achter de ruit hadden zitten,
één wagen was niet van een remlicht
voorzien en er werd één gladde band ge
constateerd. Vrijdag werden bij meerde
re controles nog acht automobilisten be
keurd wegens het ontbreken van een
geldig deel drie.