Cjrocn "Zwartrjexeh in het harL,
ootverbinding met Vlieland
gór Pasen van start
Schaap schonk leven
aan gezonde zesling
aatssecretaris Ginjaar
ar Texel
1
,,Texelse Flevolander" zeer vruchtbaar
Drie vingers kwijt
door cirkelzaag
Biertapwedstrijd
in Question
iendschap" bij het dok van Boom. Het
ARf'
,RGANG Nr. 9869
DINSDAG 27 MAART 1984
fEXELSE
COURANT
l; Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
[rerktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
«sterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van de^
jSchilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
Lrtenties, abonnementen, etc.:
||d De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
I (02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /T7.40 per kwartaal.
Losse nummers f0,75.
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636.
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
voor Pasen, op 14 april om precies te zijn, beginnen Sil Boon en Janka
ir Brink uit De Cocksdorp met een bootverbinding op Vlieland. Deze
komen de laatste vergunningen binnen en als het weer het toelaat zul-
week ook de steigers worden gebouwd. Het schip ,,De Vriend-
is inmiddels helemaal aangepast aan de eisen die de scheepvaar-
ictie stelt voor een schip waarmee personen vervoerd moeten worden.
Brink zijn al vanaf juni bezig met op
knappen en aanpassen van het schip en
met het verkrijgen van de vergunningen.
Dat waren er bijna twintig, mede omdat
door natuurgebied gevaren moet wor
den. De instanties die over de plannen
moesten oordelen waren de gemeente
Texel en Vlieland, Staatsbosbeheer (ook
van beide eilanden), Rijkswaterstaat
(idem, plus de afdeling Leeuwarden), de
:ieel starten zij een rondvaartbe-
an een veerdienst worden name-
weer veel hogere eisen gesteld,
iendschap" is hetzelfde schip als
letty" waarmee de Vlielander
de Koning vorig jaar ook een lijn
d-Texel wilde beginnen.. De Ko
ng echter failliet en van zijn vrien-
Zijlstra kon het schip worden
it. Sil Boon en Janka van der
schip moet nog worden gezandstraald en op-
staatssecretaris van onderwijs
etenschappen, mevrouw drs.
Ginjaar-Maas, brengt woens-
april een bezoek aan Texel
ze zal praten met vertegen-
digers van het voortgezet on-
ijs, vooral het
ipsonderwijs.
icteur N. C. van der Weide van de
sngemeenschap voor beroepson-
iswil de aandacht van de bewinds
voor problemen waarmee zijn
kampt. Het gaat onder meer om
id en uitbreiding van studierichtin-
opvang van kinderen met leerpro-
in, e.d. Het overleg zal zijn gericht
tloskrijgen van uitzonderingsbepa-
die rekening houden met de ei-
ituatie van Texel.
aatssecretaris zal ook contact heb-
net mensen van de Rijksscholenge-
schap maar dat is meer informatief
ongeveer 16.00 uur wordt een bezoek
gebracht aan het Natuurrecreatiecen-
trum en er wordt een rondrit gemaakt,
waarbij in De Cocksdorp wordt gedi
neerd. Staatssecretaris Ginjaar verlaat
het eiland weer met de boot van 20.05
uur. Bij de besprekingen tijdens het be
zoek zijn ook algemeen hoofdinspecteur
A. de Jager, inspecteur drs. A. van Vos
kuilen, directeur rijksonderwijs drs. J.
Mastik, inspecteur landbouwonderwijs
J. Rozendaal en inspecteur lager
beroepsonderwijs H. Salden betrokken.
marine, de luchtmacht, de vereniging tot
behoud van de Waddenzee en de
scheepvaartinspectie.
Vier a vijf kwartier
De vier s vijf kwartier durende reis zal
meerder malen per dag gemaakt worden
afhankelijk van het passagiersaanbod. Er
kunnen 29 mensen mee. Als er minder
dan tien belangstellenden zijn gaat de
afvaart niet door.
De mogelijkheid bestaat om een zoge
naamde ,,open retour" te nemen. Dan
kan de terugreis op elk moment onder
nomen worden. Bij een gewoon retour is
men gebonden aan terugreis op dezelfde
dag. Het vervoer over de Vliehors gaat
per trekker met aanhangwagen. Voor
mensen die vanaf Vlieland een retour ne
men is op Texel nog geen vervoersmoge-
lijkheid gevonden. Mogelijk dat een
fietsverhuurder het interessant vindt om
bij aankomst met een stel fietsen bij de
steiger te staan. Dat zou zelfs in het re
serveringssysteem opgenomen kunnen
worden. Reserveren op Texel is mogelijk
bij Theo Eilander in De Cocksdorp. Op
Vlieland kan dit bij de chauffeur van de
trekker, Johnnie Rouw (05621-702).
Steilsteven
,,De Vriendschap" is de naam waar
onder het schip in 1924 in Jutphaas is
gebouwd. De stilstevenaak heeft daarna
diverse andere namen gehad. Het schip
is in de vaart geweest als beurtschip en
als sportvissersschip. De lengte is 23
meter, de breedte 4.17 meter. Voor de
aandrijving zorgt een 120 pk Daf diesel,
die inmiddels van intercooling is
voorzien.
In de machinekamer is ook een aggre
gaat ingebouwd.. Totaal heeft het schip
35 aanpassingen moeten ondergaan. Zo
was de kajuit geïsoleerd met piep
schuim, wat wegens brandgevaar verbo
den is. De betimmering moest dus in zijn
geheel worden weggehaald waarna de
isolatie vervangen kon worden door
glaswol. De betimmering van de stuur
hut is ook vernieuwd, hiervoor zijn een
paar aangespoelde eiken balken tot
schrootjes verzaagd. De inrichting van
de kajuit, die zo .goed als klaar is, komt
gezellig donkerbruin over. In de kajuit is
een barretje en er is ook een kombuisje
aan boord. Er zal een sober assortiment
Het rederspaar Sil Boon en Janka van der Brink voor de stuurhut.
warme en koude dranken verkocht wor
den. Dat kan wellicht later uitgebreid
worden met wat eenvoudige hapjes en
soep, maar dan moet eerst blijken dat
daar behoefte aan is.
Zandstralen
Als het weer het toelaat wordt het
schip deze week gebruikt als werkschip
bij de aanleg van de steigers. Daarna
gaat het naar Enkhuizen om ge
zandstraald te worden, zodat er nieuwe
verf op de buitenkant gezet kan worden.
Dan zal ,,De Vriendschap" er van binnen
en van buiten weer prima uitzien.
Bij het opknappen, dat zoveel moge
lijk in eigen beheer is gebeurd, is vooral
het bedrijf van Hans Boom behulpzaam
geweest. Naast het aanbrengen van een
waterdicht achterpiekschot voor de vei
ligheid, het verhogen van de reling met
vijf centimeter om aan de voorschriften
te voldoen, het maken van een nieuwe
kajuitingang (die was vijf centimeter te
smal) en het uitvoeren van ander derge
lijk werk, mochten Boon en Van der
Brink beschikken over gereedschap en
materiaal en ze kregen veel waardevolle
adviezen van Boom's scheepsreparatie.
De Verenigde Schilders leverden verf en
gelaagd glas voor in de stuurhut. Ande
re bedrijven die bij het karwei betrokken
waren zijn de VEM en Arnold
Looijer. Gemeente-ambtenaar Piet
Arensman is bijzonder behulpzaam ge
weest bij het regelen van de vele formali
teiten en vrienden hielpen Sil Boon en
Janka van der Brink bij allerlei
De heer L. J. Weijdt uit 't Horntje
is zondagmiddag drie vingers van
zijn linkerhand kwijt geraakt, bij een
ongeluk met een cirkelzaag in zijn
hobbywerkplaats.
Bij het afzagen van een stuk hout ging
er iets mis, waardoor een stuk van wijs
vinger, middelvinger en ringvinger totaal
werd afgezaagd, met een provisorisch
verband sprong Weijdt zelf in zijn auto
en reed nar de haven om naar het zie
kenhuis in Den Helder te gaan. De boot
was juist vertrokken maar werd terugge
roepen waarna Weijdt (inmiddels in ge
zelschap van zijn vrouw) naar het Gemi-
niziekenhuis ging waar hij werd
opgenomen.
Onlangs deed zich een soortgelijk on
geluk voor bij de bouw van het Schoorl-
winkelpand waar Tebo-medewerker
Theo Bakker met zijn hand in een draag
bare cirkelzaag kwam waarbij wijsvinger
en middelvinger van de linkerhand nage
noeg werden afgesneden. In het Gemini
ziekenhuis wordt thans getracht de vin
gers te behouden.
De regionale voorronden van de lan
delijke biertapwedstrijden wordt dit jaar
weer op Texel gehouden: op donderdag
5 april a.s. om 15.30 uur in dancing
Question aan de Zwaanstraat. Zowel
Texelse biertappers als hun collega's uit
Den Helder en omgeving zullen hier in
het strijdperk treden. De organisatie is in
handen van het Centraal Brouwerij Kan
toor uit Amsterdam. De officiële biertap
wedstrijden worden georganiseerd sinds
1953; in het land zijn sindsdien 2139
wedstrijden gehouden, waaraan door
60.469 mensen uit het horecavak werd
deelgenomen.
werkzaamheden.
De eerste vaardag, 14 april, zal een
open dag zijn. De tarieven worden als
volgt: volwassenen betalen inclusief de
trekkerreis f20 kinderen van 4 tot 12
jaar betalen ƒ12,50; nog jongere kinde
ren mogen voor niets mee. Een fiets
meenemen kost f6,— en een hond f4
Een open retour kost f25— voor
volwassenen.
ard. Mevrouw Ginjaar zal zich met
laten informeren over de ervarin-
met de „heterogene" onderbouw
de RSG waarbij het mogelijk is de
lussen Mavo en Atheneum pas aan
indvan het derde leerjaar te maken.
Hele dag
vindt het bezoek
belangrijk genoeg om er de he-
voor uit te trekken. Ze komt aan
van half tien uit Den Helder
eerst naar de RSG waar ze tot
blijft en onder meer met de
praat. Om 12.30 uur begint
u nader te bepalen lokaliteit in Den
een werklunch met o.a. directie en
bestuursvertegenwoordiging van
•B0. Om 14.00 uur worden het
Hiebouw aan de Haffelderweg en
aan de Emmalaan bezocht. Om
Op het bedrijf van de firma Van
der Star en Zonen in Het Noorden
heeft een schaap vrijdag het leven
geschonken aan een gezonde zes
ling. Een zeldzame gebeurtenis,
maar er moet wel direct aan worden
toegevoegd dat het hier geen „zui
ver" Texels schaap betreft. De zes
ling heeft een Flevolander als moe
der en een echte Texelaar als vader.
Het aldus verkregen nieuwe ras zou
wel eens de ideale combinatie van
hoge vleeskwaliteit met grote
vruchtbaarheid kunnen zijn en daar
om van grote betekenis voor de
schapenhouderij.
Henk van der Star is drie jaar bezig
met „alternatieve" schapenteelt in nau
we samenwerking met het Instituut voor
Veeteeltkundig Onderzoek uit Lelystad.
In eerste instantie fokte hij zuivere Flevo
landers, dat is een hoog productief ras,
dat ontstaan is door een kruising van het
Finse landras met de He de France. De
grote vruchtbaarheid is vooral te danken
aan het Finse landras (waarbij drie- en
vierlingen heel gewoon zijn) terwijl de lie
de France moest zorgen voor vlees van
de gewenste klasse. De wereldberoemde
kwaliteit van het Texelse schapenvlees
werd echter niet gehaald, zodat het voor
de hand lag om opnieuw te kruisen met
een Texelaar.
Veelbelovend
De resultaten daarvan blijken er nu
veelbelovend uit te zien. Een mooier be
wijs van hoge vruchtbaarheid dan de nu
geboren zesling kan men zich nauwelijks
voorstellen, al is de gemiddelde worp
grootte natuurlijk minder indrukwek
kend: 3,9 (levend) per ooi. Dat is onge
veer het dubbele van het gewone Texel
se schaap. Een week eerder was bij Van
der Star ook al een zesling geboren,
maar daarvan gingen er twee dood.
Twaalf ooien hebben inmiddels hun lam
meren ter wereld gebracht. Totaal moe
ten twintig oudere Flevolanders en 12
enterlingen van dit ras hun door dezelfde
vader verwekte lammeren werpen. Voor
een zesling is het geboortegewicht per
lam lang niet slecht: twee rammetjes van
2 kg, twee rammetjes van 2Vz kg, een
rammetje van 3 en een ooitje van 3 kg.
Op het bedrijf van Van der Star houdt
vooral Henk van der Star zich bezig met
het fokken van het nieuwe schapenras.
Hij beleeft het als een spannende hobby,
waarbij hij naast het gemelde succes
ook tegenslag te verwerken heeft ge
had. Zo ging vorig jaar de helft van de
gefokte lammeren dood. Bij onderzoek
bleek de oorzaak te zitten in kopergebrek
bij het moederdier, een verbazingwek
kende ontdekking als men weet dat het
gewone Texelse schaap al gauw last
heeft van tevéél koper. Dat probleem is
opgelost door bij de ooien een capsule
met een koperpreparaat in te brengen.
Goed vlees
Met de vruchtbaarheid zit het dus
goed en het is te verwachten dat het
vlees van dezelfde of nagenoeg dezelfde
kwaliteit is als van de echte Texelaars. In
het eerste jaar, toen zowel echte Texe
laars als Flevolanders werden gefokt, be
naderde de slachtkwaliteit van de laatst
genoemden vrij aardig die van de Texe
laars. Nu met een Texelse ram is ge-
kruisd, zou het verschil helemaal weg
kunnen zijn. Naast vruchtbaarheid en
smaak zijn er meer factoren die van be
lang zijn voor de economie van de scha
penhouderij; ervaringen en onderzoek
op langere termijn (onder andere met
betrekking tot de groeisnelheid van het
nieuwe ras) moeten daarover de nodige
gegevens verschaffen. Regelmatig
wordt het gewicht vastgesteld en samen
met allerlei andere gegevens in een om
vangrijke administratie opgeslagen. On
getwijfeld zullen aan het nieuwe ras ook
wel nadelen kleven. Zo ziet het er naar
uit dat de winterhardheid minder is dan
van de Texelaar, 's Winters bij slecht
weer in de onbeschutte ruimte, loopt het
dier kans zijn lammeren te verwerpen.
Henk van der Star ziet het echter hele
maal zitten. Hij gaat nu beginnen met
het zwoegervrij maken van zijn bedrijf,
wat dus zowel zal gelden voor de nieuwe
schapen als voor de aloude Texelaars.
Niet afgezworen
Die echte Texelaars zijn overigens nog
lang niet afgezworen. Van der Star heeft
er nog zestig rondlopen. De hoge pro-
duktie van het nieuwe ras is overigens
mede te danken aan de Texelse ram die
onder de gewone Texelse ooien op het
bedrijf heeft gezorgd voor een gemid
deld levend nakomelingschap van 2,2
lammeren. De reacties van andere Texel
se schapenhouders op het hoogproduk-
tieve gebeuren in de polder Het Noor
den, lopen nogal uiteen. Vooral de men
sen die hun hele leven bezig zijn geweest
met het vervolmaken van het superieure
Texelse schapenras, hebben duidelijk
moeite met het nieuwe schaap en zij
moeten nog zien of het op den duur alle
maal zo gunstig is als zich nu laat aan
zien. Henk van der Star is op Texel de
enige die zich met het fokken van de
„Texelse Flevolanders" bezig houdt. Ex
perimenten met andere schapenrassen
worden verder nog gedaan door Frans
Koorn en Henk Stark die het Swifter
schaap fokken, een kruising tussen een
Texelaar en een Vlaams ras. Naast zijn
grotere vruchtbaarheid zou dit schaap
vooral uitmunten door hogere
melkproduktie.
Wendy 131 en Renée (1) van der Star poseren met moederschaap en zesling. De lammetjes zijn ter gelegenheid van de foto bij hun moeder gezet,
gewoonlijk zijn vier van de zes lammetjes in de kost bij pleegmoeders.