Groen c2wartsJexeU in het harL,
akt wil verbinding met
\meiander' schepen
engt striptease
st in buurt?
Meer activiteit
bij Rondje Texel
Zonnewarmte voor
bad „Molenkoog"
en geld steken in dubbele aanleginrichting
RGANG Nr. 9889
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
jictijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
terhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der
Jchilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
irtenties, abonnementen, etc.:
De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
2741, na 18.00 i
de Ridder van disco De Metro aan de Boodtlaan in De
wil zijn etablissement veranderen in een nachtclub waar
iase- en andere shows worden gegeven. Hij denkt daar-
en wat ouder, rustig publiek te trekken waardoor aan de
en uit de buurt een eind komt. De Ridder heeft deze
bij de gemeente om medewerking gevraagd en hoopt
eze zomer van start te kunnen gaan.
orecabedrijf van het type nacht, merkelijk groter. De Ridder denkt hier
EXELSE
VRIJDAG 15 JUNI 1984
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Abonnementsprijs f17,40 per kwartaal; los 750 cent.
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636.
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
IP Texel tot dusver onbekend. De
lenkt dat er ook wel publiek voor
tzijn bedrijf dus in een behoefte
rzien„De Metro" zal daarmee
nmerkelijk exclusiever karakter
De bezoekers zullen een entree
ètien gulden moeten betalen en
«n pilsje zal ongeveer vijf gulden
worden neergeteld. Maar daar
in ook typisch nachtclubvermaak
per nacht minstens vier
se-acts en daarnaast enkele
I- en zangnummers. De op straat
imen verdenking dat Metro nieu-
niets anders zal zijn dan een dek-
voor een rose tent, waar men
iel andere dingen terecht kan dan
goochelen en zang, wordt
lans de Ridder stellig ontkend,
sprake van. Het wordt echt keu-
je mensen uit de buurt zullen al
taar blij zijn als het eenmaal
Nachtvergunning
De Ridder feitelijk van de ge-
vraagt is een nachtvergunning,
wil van 11.00 tot 05.00 uur open
it probleem is dat het maximum
nachtvergunningen op Texel
uitgegeven, (waarvan twee in
g) maar de initiatiefnemer hoopt
gemeentebestuur zal inzien dat
niet gaat om een gewoon nacht
aar om een bedrijf met een heel
(arakter. Ook van de voor nacht-
geldende bepaling dat de bedrij-
t groter dan 75 m2 mogen zijn, is
iing nodig want de Metro is aan
een honderdtal bezoekers te kunnen
ontvangen. In zijn verzoek aan het ge
meentebestuur wijst hij erop dat dit op
zichzelf al uitzicht biedt op meer rust in
de buurt want als disco kon de Metro
wel vijfhonderd bezoekers opvangen.
Dat waren jongeren die tussentijds nog
wel eens naar buiten liepen en dan door
hun lawaai de bekende klachten in de
buurt veroorzaakten. „Het publiek waar
ik nu op wil mikken heeft een heel ander
karakter,"
Proef?
De Ridder heeft in zijn brief aan het
gemeentebestuur voorgesteld dat hij bij
wijze van proef zijn bedrijf zes maanden
lang als nachtclub exploiteert. Pas daar
na kan worden beslist over een definitie
ve vergunning.
In bouwkundig opzicht is de Metro
reeds geschikt als nachtclub. Een deel
van het meubilair moet worden aange
past en de inrichting moet wat exclusie
ver worden, de striptease- en andere ar
tiesten die in het bedrijf optreden, wil De
Ridder via een bureau aanwerven op het
vasteland.
Onlangs had de Metro-eigenaar al wil
len experimenteren met nachtclubver
maak. Hij had dat willen doen in de lui
laknacht toen alle café's op Texel open
mochten zijn. Toen hij daarover de ge
meente polste kreeg hij echter te horen
dat dit niet de bedoeling was. De
openstelling in de luilaknacht was om de
jeugd op te vangen en het voorgenomen
striptease-werk werd daarmee strijdig
geacht.
De organisatie van de Ronde om Texel vindt dat meer gedaan moet wor
den voor het veelkoppige publiek dat elk jaar op de race afkomt Daarom
worden nu zowel op het strand als elders op Texel vrijdag en zaterdag diver
se evenementen georganiseerd. Het meestin het oog loopt wel een voetbal
wedstrijd op het veld van S.V. Texel in Den Burg tussen het Playboy All Stars
team en een selectie van Texelse spelers
Deze wedstrijd is zaterdagavond. Hij
De CVI-mensen bezig met het aanbrengen van de kollektorenplaten op het dak van het
zwembadgebouw.
Zwembad Molenkoog zal ingaand
deze zomer voornamelijk met zon
newarmte op temperatuur worden
gehouden. CVI uit Den Burg is mo
menteel bezig met de aanleg van
zonnekollektoren die medio volgen
de week in gebruik worden geno
men. De garantie is gegeven dat op
deze manier tenminste 20.000 m3
aardgas per jaar wordt bespaard.
De installatie kost 755.000— waar
nog een WIR-premie van 25% afgaat. Er
wordt gebruik gemaakt van eenvoudige
kunststof koliektoren met een gezamen
lijke opervlakte van 300 m2. Vrijwel het
hele dak van het zwembadgebouw
wordt erdoor bedekt. Door de koliekto
ren stroomt water dat door de zon wordt
verwarmd en vervolgens via de bestaan
de verwarmingsinstallatie (die bij te wei
nig zon bijverwarmt) in het bad terecht
komt. De koliektoren komen automa
tisch in werking zodra het kol lektorwater
warmer wordt dan het water in het
zwembad. Dat badwater kan dan nog
aanmerkelijk warmer worden dan de mi
nimaal gewenste 22 graden en er wordt
zelfs rekening mee gehouden dat het zó
warm kan worden dat het onaangenaam
wordt en men de installatie moet uit
schakelen. De verwachting is dat in juni,
juli en augustus nog maar weinig gas zal
worden gebruikt. De installatie werkt
niet alleen bij felle zonneschijn, ook bij
lichtbewolkte hemel wordt nog voldoen
de warmte aan het water overgedragen.
begint om 19.00 uur en zal als het weer
het toelaat twee keer 45 minuten duren.
Het Playboyteam is op Texel bekend
door de deelname aan de kerstzaalvoet-
baltoernooien van Gamma. Er staan
nogal wat bekende namen op de spe-
lersrol: Johnny Rep, André Staffleu, Ri-
nie van Rhoon, Henk van Leeuwen,
Chris Dekker, Stanley Metzei en de Texe
laar Kees Schoenmaker.
Deze wedstrijd sluit een reeks van ex-
Afgezien van de personeelslasten is
de verwarming tot dusver de belan
grijkste kostenpost waarmee het bad
Molenkoog te maken heeft. Vorig jaar
werd 35.000 m3 gas gebruikt (a 55 cent);
dit werd al aanzienlijk teruggebracht
door het aanbrengen van een isolatiede
ken waarmee het bad buiten de ope
ningstijden wordt afgedekt.
Vier jaar geleden bestond al het plan
om door het benutten van zonnewarmte
de verwarmingskosten terug te brengen.
De installatie kostte toen echter
7120.000,- en voor die investering
schrok de RST terug. Sindsdien zijn de
kosten van zonnekollektors echter flink
gezakt, waardoor het systeem heel aan
trekkelijk is geworden. Er wordt gebruik
gemaakt van eenvoudige koliektoren
van zwarte kunststof, geleverd door de
firma Omnisol uit Wijk bij Duurstede. Op
het schuine gedeelte van het dak zijn ze
plat op de bestaande dakbedekking aan
gebracht, op het horizontale middenge
deelte zijn ze schuin geplaatst, gericht
op de zon. Verwacht wordt dat de in
vestering binnen vier jaar is
terugverdiend.
tra activiteiten af. Vanaf donderdagoch
tend is de grote tent op het strand open.
Daar is muziek te horen en diverse be
drijven hebben er stands. Vrijdagmiddag
omstreeks 16.00 uur beginnen op het
strand sailcartraces. Deze zeilwagens
zijn al eens eerder op Texel te zien ge
weest, tijdens een demonstratie vorig
najaar. Vooral bij stevige wind ontwikke
len deze wagens zeer hoge snelheden.
Volgens de fabrikant zijn ze bij wind
kracht 8 nog hanteerbaar. Omstreeks
19.00 uur volgt de prijsuitreiking.
De volgende dag zal er nog een 'snel'
onderdeel zijn om het publiek op het
strand tussen start en finish te verma
ken: een demonstratie met schepen van
het type 'Amaran'. Dat is een soort drie
poot met aan elke poot een drijver en
aan de bovenkant een zeil. Deze spin
achtige vaartuigen moeten enorme snel
heden kunnen bereiken. Tijdens de
Amaran-demonstratie zullen parachu
tisten in het water landen.
Commentaar
Het publiek op het strand wordt van
de gang van zaken in de Ronde op de
hoogte gehouden dooe Kees Schoen
maker. Hij wordt door de NOS voorzien
van een mobiele zender-ontvanger, zoals
die ook in gebruik zijn bij het Veronica-
programma „Op jacht naar de schat".
De Amarandemonstratie en de eerste
para-sprong beginnen om 11.00 uur.
Omstreeks 16.30 uur is er weer een pa-
rasprong. De hele dag (zaterdag) zullen
er bovendien démonstraties zijn met een
hoovercraft.
Igens de Pakt-fractie van de gemeenteraad zou het zeer
rstandig zijn als de minister van verkeer en waterstaat geld
likbaar stelt voor de aanpassing van de fuikhavens zodat
ille capaciteit van de dubbeldekker kan worden gebruikt,
eld kan veel beter worden gebruikt voor overschakeling
een systeem met twee enkeldekkers, waarbij gebruik
t gemaakt van betrekkelijk goedkope schepen (a 100 een-
n) van het type dat Wagenborg onlangs heeft besteld voor
uik op de lijn naar Ameland.
Pakt is na informatie bij de
van makelaars in schepen te
erdam tot de conclusie geko-
dat de bestaande Teso schepen
cht kunnen worden en meent
at bij deze aanpak de 23 mede-
ers waar Teso volgens de huidi-
annen uiteindelijk vanaf moet,
inst kunnen blijven,
pakt heeft deze gedachten neer-
I in een uitvoerige brief aan de mi-
van verkeer en waterstaat en daar-
ifschriften gestuurd naar de mi-
van economische zaken, de vaste
commissie voor verkeer en wa-
at, provinciale staten van Noord-
de hoofddirectie van Rijkswa-
at, de hoofdingenieur-directeur
ijkswaterstaat Noordholland en de
;e gemeenteraad.
Tweede keer
Pakt-fractie had de minister in fe-
j.l. ook al benaderd met een brief
n verontrusting werd geuit over de
plannen met de veerverbinding. De
nenten tegen de aanpassing van de
avens kwamen verder aan de orde
it gesprek met leden van de vaste
ircommissie op 1 maart j.l., waarbij
(gevraagd om een onafhankelijk on-
bek naar de beste oplossing voor
jnderhouden van de veerverbinding
Texel; dat zou rpoeten gebeuren in
lader van de afhandeling van de no-
toute veren".
ot nu toe hebben we niet gemerkt
nze argumenten in de discussie
rond de fuikaanpassing worden meege
nomen", aldus schrijft de fractie nu aan
de minister. „De geheimzinnigheid voor
al van Teso-zijde, waarmee deze discus
sie is omgeven, geeft ons niet veel ver
trouwen. En ook informatie waarover wij
aan de hand van stukken beschikken,
stelt ons niet gerust. Zelfs op het ver
zoek om een gesprek met u, gedaan in
onze brief van 29 februari 1984, hebben
wij tot nu toe niets vernomen".
In verband met het uitblijven van reac
tie heeft het Pakt daarom nu weer een
brief gestuurd, deze keer met 'financiële
informatie' met betrekking op de door
het Pakt gewenste andere oplossing van
het veerdienstvraagstuk.
Fataal
Het Pakt denkt dat de gevolgen van
het huidige Teso-beleid fataal zullen zijn
voor Texel. Er wordt op gewezen dat de
verwachtingen van Teso met betrekking
tot het vervoer niet zijn uitgekomen, me
de door de economische ontwikkeling
van de laatste tijd. „Onze fractie heeft
tijdens de behandeling in de raad van
deze kwestie al gewezen op de risico's
en gesignaleerd dat de Texelse bevolking
uiteindelijk de prijs zal moeten betalen
voor dit beleid. Helaas is dit uitgeko
men, het is echter niet plezierig om op
die manier gelijk te krijgen".
Gesteld wordt dat de veerverbin
ding veel te duur is en dat dit niet zal
veranderen door aanpassing van de
fuiken, wat zou blijken uit het over
leg dat Teso en Rijkswaterstaat in
Haarlem hebben gevoerd op 28
maart van dit jaar. Het Pakt beschikt
over een verslag van die bespreking
en heeft een afschrift daarvan bij
haar brief gevoegd.
Tijdens dit gesprek heeft Teso duide
lijk gemaakt dat zij voor grote problemen
staat. De jaarlijkse verliezen zullen verder
kunnen worden teruggebracht, maar het
is niet mogelijk voldoende geld te reser
veren voor de aanschaf van een tweede
dubbeldekker in 1993 ter vervanging van
de twee enkeldekkers. Een volledige fi
nanciering van de nieuwe veerboot is
niet mogelijk omdat door de afname van
het vervoersaanbod bij een te sterke ver
hoging van de tarieven de daarvoor be
nodigde tariefsverhoging (31% plus de
normale trendmatige verhogingen) er te
weinig inkomsten zullen zijn. Door het
aanpassen van de fuikhavens kan tot het
moment van vervanging een zodanige fi
nanciële reserve worden opgebouwd dat
de financiering van.de nieuwe boot wél
is op te vangen. De tariefsverhoging zou
dan 15% plus de trendmatige verhogin
gen zijn. Verder is in het gesprek met
Rijkswaterstaat aangevoerd dat het ge
bruik van het tweede autodek de wacht
tijden zal verminderen, waardoor het
vervoersaanbod zal toenemen. De voor
naamste besparing die het volledig ge
bruik van de dubbeldekker mogelijk
maakt, komt echter voort uit verminder
de personeelskosten. Omdat minder
vaak een tweede boot hoeft te worden
ingezet en omdat op de opstelterreinen
minder begeleiding nodig is, kan perso
neel worden gemist. Die afname van het
aantal arbeidsplaatsen bij Teso zou wor
den gecompenseerd door toename van
de werkgelegenheid in de toeristische
bedrijvigheid op Texel, als gevolg van de
verminderde wachttijden.
De indruk bestaat dat de grens is be
reikt waarbij een stijging van de tarieven
door de dientengevolge optredende ver-
voersdaling niet meer tot een toename
van inkomsten leidt. De huidige tarieven
hebben reeds beperking van het dagtoe-
risme veroorzaakt. In de eerstkomende
jaren is een investering nodig waarmee
de voorwaarden worden geschapen
voor het met redelijke tarieven voortzet
ten van Teso; die investering is echter
door Teso zelf niet op te brengen. Die in
vestering is echter voor de economie
van Texel als geheel positief omdat deze
impulsen inhoudt voor de toeristische
ontwikkeling.
Uit het besprekingsverslag blijkt ook
dat de adviseurs van Teso, een scheeps
werf en een scheepvaartkundig inge
nieursbureau de vervanging van de aan-
leginrichtingen beduidend goedkoper ra
men dan de directie bruggen van Rijks
waterstaat. In de vergadering is af
gesproken dat Teso haar argumenten
voor de investering in de dubbeldeks
aanleginrichtingen nog eens in populaire
vorm op papier zet, met vermelding van
de gevolgen van tariefsbijstelling. Teso
moet zich verder schriftelijk tot de mi
nister van verkeer en waterstaat wenden
en daarbij onder andere aandacht
schenken aan het belang van de duur
zaamheid van de verbinding, de beno
digde winst ten behoeve van de investe
ring in 1993, de mogelijkheden van ta
riefsverhoging, het extra vervoersaan
bod en de gevolgen daarvan voor de
economie van Texel en er moet een ver
gelijking worden gemaakt met de tarie
ven van andere veren. Rijkswaterstaat
liet in het gesprek weten het voort
bestaan van Teso als zelfstandige onder
neming te onderschrijven.
Het Pakt concludeert uit een en ander
dat de tarieven van Teso blijven stijgen
en dat er bij de aanschaf van de tweede
dubbeldekker opnieuw 15% bijkomt. Te
voren moet het huidige verlies worden
ingelopen, wat inhoudt dat Teso tussen
1984 en 1992 tien miljoen gulden moet
verdienen en het Pakt vreest dat dit niet
best is voor tarieven en personeelssitua-
tie. Het Pakt vraagt zich in haar brief aan
de minister af wat er over blijft van de
beloofde tariefsverlaging (20 a 15%) bij
aanpassing van de fuiken. „Het blijkt
gewoon een sprookje te zijn om vol
doende steun voor het beleid te verwer
ven. Rendementsverbetering door aan
passing van fuiken biedt geen oplossing.
De zeer hoge investeringen die nodig
zijn voor dubbeldeksschepen en onvol
doende aanbod van vervoer, maken dit
onmogelijk. Deze ontwikkeling is fataal
voor Texel". Waarna wordt gewezen op
de lasten voor de eigen bewoners terwijl
wordt gevreesd dat Texel als vakantie
eiland alleen nog kan functioneren als
oord voor massatoerisme in het hoog
seizoen, wat strijdig is met het gemeen
telijke structuurplan terwijl het
werkgelegenheid- en promotiebeleid er
ook door om zeep wordt geholpen. Door
de steeds hogere veertarieven zal Texel
zich uit de markt prijzen. Het Pakt vindt
het laatstgenoemde bevestigd door di
recteur Hoogerheide zelf die bij zijn ver
zet tegen de btw-heffing op veertarieven
heeft verklaard dat met name de korte
vakanties zullen teruglopen als het veer-
tarief als gevolg van de btw omhoog
moet. De protesten van Teso tegen de
btw heffing worden door het Pakt dan
ook van harte ondersteund.
Alternatief
De veerdienst Den Helder-Texel vv zou
volgens het Pakt onderhouden moeten
worden met twee veerboten van hon
derd pae van het type dat binnenkort
door Wagenborg in gebruik wordt geno
men. Dat zijn eenvoudige, open sche
pen met gewone schroefvoortstuwing,
die niet meer dan twintig miljoen per
stuk kosten en minder brandstof gebrui
ken dan een dubbeldekker van het type
dat Teso nu in gebruik heeft. Dat zal vol
gens het Pakt opwegen tegen de kosten
van het niet ontslaan van 23 medewer
kers. Het Pakt wil dat het ministerie geld
beschikbaar stelt voor deze verandering
van de veerdienst inplaats van voor de
aanpassing van de aanleginrichting.
„Het kan en mag niet de bedoeling zijn
zeer veel overheidsgeld in deze veerver
binding te investeren zonder de proble
men echt op te lossen. Met een oplos
sing zoals door Teso wordt gewenst, zult
u blijvend geconfronteerd worden met
een veel te dure veerverbinding naar
Texel".
Het Pakt constateert dat haar oplos
sing ook geld kost, maar daaraan zijn de
volgende voordelen verbonden: een be
tere tariefsontwikkeling wegens de veel
lagere kapitaalslasten, geen ontslag van
Teso-personeel, geen grotere overcapa
citeit van de verbinding en het wegvallen
van de noodzaak om in Den Helder en
op Texel dure voorzieningen te treffen
voor de afwerking van de ver
keersstroom. De wachttijden zouden
aanvaardbaar kunnen zijn, gezien de
toch vrij grote capaciteit van twee 100
pae-boten.
Doorrekenen
Het Pakt verzoekt de minister het be-
scheven alternatief te laten doorrekenen
en de resultaten te betrekken bij de ver
dere afhandeling van de nota zoute ve
ren. „Wij hebben er best begrip voor dat
Teso bij u probeert haar beleid zo goed
mogelijk te verdedigen maar het Teso-
licht mag niet het enige licht zijn dat op
deze kwestie schijnt. In hun brieven,
rapporten en gesprekken zullen zij niet
anders willen en kunnen dan hun onver
antwoorde besluit verdedigen om een
dubbeldeksschip te kopen. De Teso-
zienswijze kan daardoor moeilijk objec
tief zijn. Zij moeten nu, ondanks dat de
werkelijkheid heel anders is dan zij in
hun overmoed hadden gedacht, goed
praten wat zij verkeerd hebben gedaan,
dit ten koste van de bewoners en de eco
nomie van Texel".
Een open veerboot van het type dat binnenkort voor de verbinding mat Ameland zal worden
gebruikt: kosten circa 20 miljoen per stuk.
Kwalijk
Teso-directeur Th. Hoogerheide wilde
geen commentaar geven op wat de
Pakt-fractie aan de minister heeft ge
schreven. „Ik heb met verbazing ge
constateerd dat men citeert uit brieven
die wij aan de minister hebben gestuurd
en uit rapporten die nadrukkelijk voor in
tern gebruik waren bestemd. Ik neem dit
hoog op en heb er een brief over
gestuurd aan Rijkswaterstaat Noordhol-'
land. Ik vermoed dat deze stukken niet
op legale wijze zijn verkregen. Ik vraag
me af of het fatsoenlijk is om toe te laten
dat hierover in openbare vergaderingen
wordt gepraat en ik heb dat gevoel ken
baar gemaakt jegens het college van B.
en W. Het is daarom logisch dat ik niet
wil ingaan op wat het Pakt heeft
geschreven".