Groen '2wartsJ~exeh in het hartL.
Jongensdroom van Piet
werd waarheid.....
aadsleden negatief
/er striptease in
scotheek De Metro
Eigen vliegtuig als hobby
Twee inbraken
Rustige ronde...
Marja van der Star koopt
voormalig schooltje
Geslaagd
Diefstal
Motorrijder ramde
muurtje
uibelzaak Oosterhof
ar Parkstraat
DINSDAG 19 JUNI 1984
RGANG Nr. 9890
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
losterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der
Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393. v
Ivertenties, abonnementen, etc.:
eld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
(02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ^17,40 per kwartaal; los 750 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636.
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
raadsleden van de commissie Algemeen en Organisatorisch beleid
zich maandagavond met veel terughoudendheid uitgelaten over de
ig van J. P. de Ridder, eigenaar van discotheek De Metro, om zijn
mogen exploiteren als nachtclub. Uit de reacties van de vier aanwe-
aadsleden viel op te maken dat men niet gelukkig is met deze voorge-
nieuwe vorm van horeca op Texel.
\?d;
gemeester Engelvaart verzocht de
issieleden om een eerste reactie
aanvraag te geven, vooral omdat
:geen idee had hoe de raadsleden
striptease en nachtclubs op Texel
n. Engelvaart wilde de discussie
oespitsen op de aanvraag uit De
en vroeg ,,is er op Texel volgens u
.3 voor dit soort zaken?" Henk
ikes stelde meteen een tegenvraag:
^je dit verzoek formeel weigeren,
I er overal in het land nachtclubs
Volgens de burgemeester kan het
met de Algemene Politieveror-
in de hand geweigerd worden,
een nieuw soort uitgaansgele-
naast de nacht- en gewone ca-
1U we al hebben. Er kan een raads-
ssie volgen over de verandering
egels voor de Texelse horeca of we
formeel nee zeggen omdat het
tegen recent vastgestelde re-
aldus Engelvaart. Beumkes vroeg
jf of het aantal nachtvergunningen
;hien voor dit doel uitgebreid moet
en of dat een nu ongebruikte ont-
ng voor een nachtcafé in De Cocks-
wordt overgeheveld naar De Koog.
Buurtreacties
op van der Meer wilde nog geen dk
oordeel geven en vroeg naar reac-
van omwonenden op dit plan. En-
aart zei negatieve telefonische reac-
te hebben gehad uit de buurt. Hoe
hij zich realiseerde dat de verstand
houding met de discotheekexploitant
momenteel moeilijk is, bleek uit een en
kele reactie dat het lawaai bijna minder
erg werd gevonden dan een toekomstig
straatbeeld dat wordt verarmd" met
een nachtclub met mogelijk alle reclame
van dien op straat.
Van der Meer liet uit zijn reactie blijken
dat hij deze telefoontjes zeer serieus
nam en ook Ate Rienstra voelde weinig
voor een „sexshow" aan de Boodtlaan.
„Of het nachtclubpubliek inderdaad veel
ouder en rustiger is weet ik niet. Daar
heb ik geen ervaring mee. De exploitant
maakte voor mij geen beste beurt door
een proef te willen nemen tijdens luilak
nacht. In die nacht konden de discothe
ken juist de jeegd van de straat opvan
gen". De CDA-er zei uit principe geen
voorstander te kunnen zijn van dergelijke
shows. „De vraag rijst dan natuurlijk of
ik anderen de sexshows moet ontzeg
gen, maar daar wil ik nog geen ant
woord op geven. Dan zal De Ridder
eerst met betere argumenten moeten
komen", aldus Rienstra.
Eisen
Tine Krijnen zei altijd tegenstander te
Een beeld dat illustratief is voor de om
standigheden waaronder de zevende ca
tamaranronde rond Texel zaterdag werd
gehouden: op een gladde Waddenzee
met nauwelijks wind in de zeilen gaan de
Texelse favorieten Martin Warnaar en
Wob Rienks (links) met hun Soeppak
ket" in een kalm gangetje naar een uit
stekende plaats. Meer over deze Rusti
ge Ronde" elders in dit i
zijn geweest van nachtcafé's en om die
reden was ze ook niet voor een nacht
club. Engelvaart zei verbaasd te zijn over
de in de aanvraag genoemde mogelijk
heid dat de gemeente als eis stelt dat de
deur van de club dicht blijft en dat de
„muziek zacht is". Dat zijn geen bijzon
dere eisen, dat zijn de normale regels
voor een nachtcafé".
De burgemeester zei ook moeite te
hebben met de aanvraag. „Texel is geen
luxe eiland en ik vind deze vorm van ver
maak eigenlijk ook niet zo bij Texel
passen".
Fisiotherapeute Marja van der Star
koopt van de gemeente het voormalige
ZMLK-schooltje aan de Beatrixlaan in
Den Burg ten behoeve van haar praktijk.
Ze huurt het gebouw al sinds augustus
1982. Overeenstemming is bereikt over
een koopsom van ƒ200.000,—. Het ge
bouw met ondergrond beslaat 625 m2.
Het gebruik als praktijkruimte voor fysio
therapie is in overeenstemming met de
voorschriften van het bestaande
bestemmingsplan.
Marleen Terwindt uit Oosterend slaag
de zaterdag te Utrecht voor het diploma
NSF sportmassage.
Een man uit De Cocksdorp deed giste
ren aangifte van diefstal. Van zijn auto
die zaterdag geparkeerd had gestaan op
de parkeerplaats bij het strand
Westerslag was een wiel, reservewiel en
rechterkoplamp afgehaald.
In de nacht van zaterdag op zon
dag omstreeks half vijf werd inge
broken in bowling „De Koogel" in
De Koog. De dader kon binnenko
men door het glas uit de toegangs
deur te halen. Binnen werden meer
dere speelautomaten opengebroken
en van geld ontdaan. Hetzelfde ge
beurde met de kassa. Een tot dusver
onbekend maar mogelijk aanzienlijk
geldbedrag is verdwenen. De techni
sche recherche is bij het onderzoek
ingeschakeld.
Dezelfde nacht werd ingebroken
in het gebouw van de Coöperatieve
Inkoopvereniging voor Visserijbeno
digdheden op het haventerrein van
Oudeschild. Hier werden enkele bu
reaus en de kassa opengebroken. Er
wordt ƒ1100,— vermist. De techni
sche recherche heeft bruikbare spo
ren, waaronder vingerafdrukken,
gevonden. De dader kwam binnen
door het openbreken van een
zijraam.
Een 24-jarige motorrijder uit Hilver
sum ramde in de nacht van vrijdag op
zaterdag om 2.35 uur een muurtje van
hostelerie 't Gouden Boltje aan de
Dorpsstraat in De Koog. De man was uit
de bocht gevlogen. Hij kwam met zijn
motor in de tuin van het hotel terecht;
het muurtje was over een lengte van
twee meter vernield. De motor was total
loss. Aanvankelijk leek de toestand van
de motorrijder ernstig. Met een extra
boot werd hij naar het Gemini-
ziekenhuis in Den Helder vervoerd, na
dat de politie twee blaasproeven had ge
nomen, die aangaven dat hij drank had
gebruikt. Later bleken de verwondingen
mee te vallen.
gemeente zal van de firma
sterhof de aan de Hollewal staan-
meubelzaak kopen. De grond is
lig om het reconstructieplan rond
R.K. kerk te kunnen uitvoeren,
vereenstemming werd bereikt over
koopsom van ƒ617.300,— bestaande
f315.000,— voor vermogensschade
ƒ302.300,— voor
ilaatsingskosten.
wordt vanuit gegaan dat Oosterhof
bedrijf verplaatst naar een nieuw te
hten gebouw aan de Parkstraat, tus-
het postkantoor en het gemeente-
Zodra voor het daar te bouwen be
spand vergunning is verleend, kan
het bouwterrein een koopcontract
den afgesloten.
De 32-jarige Piet Standaart uit Den Burg zag onlangs zijn jongens
droom verwezenlijkt. Hij en zijn vrouw mogen zich de trotse eigenaars
noemen van een vliegtuig. Het is een uit 1948 daterende Cessna 140,
een type dat ai sinds 1950 niet meer wordt gefabriceerd en in kringen
van vliegtuigkenners onbetwist ais Jhistorischte boek staat. Piet heeft
het toestel de afgelopen wintermaanden in piekfijne staat gebracht en
regelmatig doorklieft hij nu met zijn in blank aluminium uitgevoerde
PH-COA het luchtruim.
Doorgaans zijn het welgestelde lieden
die het zich veroorloven om er als hobby
een eigen vliegtuig op na te houden.
Verdient Piet Standaart zo veel of heeft
hij een erfenis gehad? „Geen van beide,
helaas", zegt hij. „Ik heb geluk gehad
want ik heb het vliegtuig voordelig kun
nen kopen. De kosten van opknappen
en onderhoud zijn minimaal geweest
want dat heb ik zelf gedaan. Als ik het
't Standaart en zijn vrouw Tine (gezellig naést elkaar!) vol trots m
hun eigen toestel, vliegend boven Den Burg.
had moeten laten doen, was het onbe
taalbaar geworden".
Enthousiast
Piet Standaart is al sedert zijn prilste
jeugd luchtvaartenthousiast. Hij is lid
van de zweefvliegclub Texel en hij volg
de de luchtvaartopleiding voor grond-
werktuigkundige, een beroep dat hij vijf
jaar lang uitoefende. Tegenwoordig is
Piet Standaart operator op
gasexploitaitie-eilanden op de Noordzee.
Met dit werk is hij zeven dagen achter el
kaar in touw; daarna heeft hij zeven da
gen vrij. Veel van die vrije tijd gaat in de
luchtvaart zitten want Piet is verbonden
aan de Nederlandse Vereniging voor
Amateurvliegtuigbouwers waarvoor hij
toezicht en onderhoud uitvoert. Hij
koesterde al jaren de wens om zelf een
vliegtuig te hebben, niet alleen om mee
te vliegen maar ook om aan te sleutelen.
Hij wist ook al lang welk type het moest
zijn: een Cessna 140. Dat is een 'echt'
vliegtuig, helemaal van metaal en met
de stoelen naést elkaar. Aantrekkelijker
dan de ook veelgevraagde Piper Cup die
bestaat uit een met linnen overtrokken
buisconstructie, waarbij de twee inzit
tenden achter elkaar zitten. Met inscha
keling van zijn relaties in de luchtvaart
wereld werd overal geïnformeerd en dat
leverde hem een contact op met de be
jaarde heer L. Maresia uit Dielsdorf bij
het Zwitserse Zürich. Maresia had een
Cessna 140, maar tijdens het telefoon
gesprek dat Piet Standaart met de Zwit
ser voerde werd al gauw duidelijk dat de
kist nog in prima staat verkeerde en on
getwijfeld veel te duur zou zijn. Piet en
zijn vrouw Tine gebruikten hun vakantie
om het toestel in Zwitserland met eigen
ogen te gaan zien.
Hartzeer
De oude Zwitser was onder de indruk
van het enthousiame dat de jonge lucht
vaarttechnicus aan de dag legde. Het
'klikte' zogezegd en mogelijk daardoor
mocht het vliegtuig voor een sympa
thiek prijsje worden meegenomen. „Ik
heb het gevoel dat ik hem cadeau heb
gehad", aldus Piet. De nu 69-jarige Ma
resia bezat het toestel sinds 1952. De
laatste tien jaar kon hij er als gevolg van
een hersenbloeding niet meer mee vlie
gen. De Cessna werd daarom bestuurd
door een vriend, maar sinds die vriend
was overleden stond het toestel werk
loos in de hangar en wilde Maresia er
wel van af, al voelde hij zich emotioneel
sterk met het romantische ding verbon
den. Met hartzeer maar erg blij dat de
nieuwe eigenaar de kist liefdevol en met
gevoel voor historie zou opknappen en
in de lucht houden, nam Maresia af
scheid van zijn Cessna. In september
vloog Piet ermee naar Nederland. Het
toestel beschikte over een geldig, door
de Zwitserse autoriteiten verstrekt be
wijs van luchtwaardigheid, maar het was
toch nodig dat het helemaal werd op
geknapt en aangepast aan de meest re
cente eisen van de Rijksluchtvaart
dienst. Er moesten andere veiligheidsrie
men in, de oude buizenzender werd ver
vangen door een modern transistor
toestel, de apparatuur moest worden
geijkt en erg veel tijd ging zitten in het
controleren van praktisch alle onderde
len aan de hand van servicebulletins.
Het kwam er op neer dat de hele kist uit
elkaar ging, een karwei dat de afgelopen
winter werd uitgevoerd in de hangar van
de zweefvliegclub. De zweefvliegclub
hielp een welkom handje mee. Ook was
er veel medewerking van havenmeester
Ed de Bruijn.
Ophijsen
Toen het toestel met Pasen helemaal
klaar was kon laatstgenoemde hem ech
ter geen stallingruimte bieden, want de
hangar van het luchtvaartterrein Texel is
al mudvol en zolang er in en Haag nog
niet beslist is over het bestemmingsplan,
zijn er geen uitbreidingsmogelijkheden.
Het probleem werd even vernuftig als
eenvoudig opgelost. Piet Standaart ont
wierp een handbediende hijsinstallatie
(je bent technicus of je bent het niet!)
waarmee hij zijn toestel ophijst tot tegen
de zolder van de hangar zodat de ruimte
beneden vrij blijft voor andere toestellen
en voor de parachutisten die hier (ook
noodgedwongen omdat er geen bouw
mogelijkheden zijn op het vliegveld) hun
parachutes vouwen.
Piet is van plan zijn vliegtuig uitslui
tend voor hobby te gebruiken. Het
toestel is erg makkelijk bij het verlenen
van technische bijstand en toezicht op
de leden van de amateur vliegtuigbouw
vereniging. Piet moet voor deze taak bij
na altijd op een van de Nederlandse
vliegvelden zijn, wat tot dusver vanaf
Texel omslachtig heen en weer reizen
betekende; met zijn vliegtuig gaat dat nu
snel en naar verhouding goedkoop.
Een foto van wat ouder datum. Piet Standaart sleutelt aan de Rolls Royce motor van zijn
vliegtuig.