Cjroen ^tmrL- Jéxeh in het harL,
Niet het aantal maar
e waarde van de
rgumenten is belangrijk"
NIOZ helpt India
met zeeonderzoek
Op zoek naar mineralen voor de kust
I
'd??l
SO reageert op stroom bezwaarschriften
Tientallen tenten
stukgesneden
im doodgereden
i
ji/erdekt magazijn
')or Albert Heijn
ïtrisEf
Weinig commissiesteun
voor bezwaarschriften
Postagentschappen in
Den Hoorn en Oudeschild
Première revue
uitgesteld
Informatie-avond
muziekschool
Achterom wordt
autovrij
ATTENTIE!
ARGANG Nr. 9891
h LangevfljH
De RooyMf
in Burg, ft,,
VRIJDAG 22 JUNI 1984
irstlady.
nige japof
ie uitgebf
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
werktijdHarry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
jsterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van de^
.Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
tertenties, abonnementen, etc.:
lid De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
I0222O) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /17,40 per kwartaal; los 75. cent.
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636.
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
sndeensi
edendejt
vAaten 40
aangele
mou
t 17.
I liet het aantal, maar de waarde van de argumenten is bepa-
voor een afweging van belangen", aldus Teso.directeur
Hoogerheide in een schriftelijke reactie op de 213 gelijklui-
Je bezwaarschriften die zijn ingediend tegen het verlenen
bouwvergunning voor de op- en afritten in verband met de
lomstige dubbeldeks fuikhaven. De Teso-directeur heeft
verweer ter hand gesteld van de beroepsschriftencommis-
iie woensdagavond in het raadhuis de bezwarenzitting
i, waarbij de indieners van bezwaren gelegenheid kregen
ichting te geven.
ifeit dat het aantal bezwaren groot
dus volgens Hoogerheide op
If geen rol spelen. „Meer van het-
ivergroot de waarde niet, zodat het
ngediende bezwaren niet van be-
Het aantal geeft slechts schijn
iet belang van de argumenten, im-
een bezwaarschrift is geen
Biljet."
ils bekend werden totaal 332 be
an ingediend, waarvan er 47 te laat
Van de resterende 285 bezwaren
ar dus 213 gelijkluidend „Geredi-
naar een uniform colportagemo-
aldus Hoogerheide, die eraan twij-
if alle indieners wel tenminste 18
iud zijn.
„Bah"
Teso-directeur: „Op 67 stuks is
de indienders een aanvulling op de
iaard-argumentatie gegeven, varië-
van „bah" tot een meer uitgebreide
In een enkel geval is het bezwaar-
ft versierd met een illustratie, het-
wel tot verfraaiing maar niet tot
jidelijking van de argumenten
aagt."
gerheide gaat in zijn brief achtereen-
ans in op het uniforme bezwaar-
ift, het uniforme bezwaarschrift met
oegingen en de individueel gefor-
erde bezwaarschriften.
Ilereerst laat hij blijken dat hij de
gelijkheid om Arob beroep aan te
men tegen een bouwvergunning
irop de aanvrager recht heeft
lat deze vergunning is gebaseerd
een rechtsgeldig bestem-
gsplan, een aantasting vindt van
echtszekerheid.
at besluit om de verbinding met
met een dubbeldekker te onder
den is democratisch tot stand geko-
en neergelegd in het structuurplan
rtegen ieder bezwaar heeft kunnen
Daarbij komt dat het bestem-
in (dat de aanleg van een dub-
fuik en de afritten niet verbiedt -
de mogelijkheden en onmogelijk-
in voor ieder vastlegt. „Doel hier-
is niet alleen het tot stand brengen
van een regeling voor het gebruik en de
inrichting van een gebied maar ook om
rechtszekerheid te bieden". Principieel
wordt door een Arob-procedure deze
rechtszekerheid van het bestem
mingsplan aangetast en vindt in het ka
der van deze procedure feitelijk een herij
king van eerder uitgevoerde belangenaf
wegingen plaats."
Hoogerheide schrijft dat door structuur-
en bestemmingsplannen e.d. het maxi
male niveau van maatschappelijke activi-
teitn vastligt, inclusief de maximale lo-
giescapaciteit op Texel. Het vervoer
door Teso is een daarvan afgeleide acti-
viteite en de keuze van de bedrijfsmidde
len waarmee de onderneming haar taak
vervult is voorbehouden aan Teso. Ook
de nevenaspecten horen tot de compe
tentie van de exploitant van de veer
dienst; er kan hoogstens overleg over
worden gepleegd.
Niet TESO
Ingaande op de „uniforme" argumen
ten van het merendeel der bezwaren
zegt Hoogerheide dat de behoefte aan
vervoer niet door Teso wordt veroor
zaakt maar door andere omstandighe
den. Op zichzelf is het niet juist te veron
derstellen dat het vervoer zal toenemen
als de dubbeldeks aanleginrichting in ge
bruik wordt genomen. Vervoerstoename
wordt wèl veroorzaakt door gemeentelijk
beleid en dat is duidelijk: het aantal
slaapplaatsen mag groeien tot 47.000 en
het daaruit voortvloeiende vervoer moet
verwerkt kunnen worden. Het is niet Te
so die dat vervoer oproept.
Het tweede standaardbezwaar luidde:
„Om de verkeersstroom te kunnen ver
werken zal de Texelse infrastructuur aan
gepast moeten worden, hetgeen zal lei
den tot verhoging van de gemeentelijke
belastingen." Hoogerheide reageert
hierop door te herhalen dat niet de ver
voerscapaciteit bepalend is voor de om
vang van het vervoersvolume en hij vindt
dat dit argument een veronderstelling is
zonder nadere onderbouwing. Dat de
belastingen daardoor omhoog moeten
vindt hij een tendentieuze opmerking
„wat wellicht ook zo zal zijn bedoeld."
Het „mensonvriendelijke karakter" van
de dubbeldeksboot, de slechte bereik
baarheid van de salons voor ouderen en
gehandicapten (standaard argument 4)
vindt Hoogerheide niet ter zake doen
omdat ze buiten het kadet van de proce
dure liggen. Hetzelfde zegt hij over het
bezwaar (nummer 5) dat het gebruik van
dubbeldeksboten zal leiden tot vermin
dering van de dienstverlening buiten de
seizoenpieken (minder afvaarten) of
tariefsverhoging.
Wat betreft de argumenten die de in
dieners van bezwaarschriften zelf nog
hebben toegevoegd, wordt opgemerkt
dat de beschrijving van persoonlijke om
standigheden, hoe legitiem ook, niets
van doen heeft met de verlening van de
bouwvergunning.
Ook de waardeoordelen die zijn ge
noemd over Teso wegen volgens Hoo
gerheide niet mee omdat geen argumen
ten worden gegeven. „Het waardeoor
deel kan geen element zijn voor afwe
ging van belangen. De oordelen hebben
het karakter van aversie, wat iets anders
is dan een belang."
Ook de bezwaren die zijn aangevoerd
tegen de inrichting van het dubbeldeks
schip hebben volgens Hoogerheide
geen betrekking op de bouwvergunning.
Wel stelt hij vast dat door de aanleg van
de dubbele aanleginrichting de passa
giersruimte makkelijker bereikbaar
wordt. „De trapopgang is vanaf het
tweede dek zelfs korter dan op de kleine
enkeldeks schepen".
De Teso-directeur wijst er herhaalde
lijk op dat het volledig kunnen gebruiken
van de dubbeldekker op zichzelf geen
grotere drukte op Texel veroorzaakt. Het
vervoer wordt alleen efficiënter afge
werkt. Zonder aangepaste fuik wordt
het vervoer alleen meer in de tijd
gespreid en zijn er wachttijden. Wel
wordt erkend dat de gelijktijdige ver
keersstroom die ontstaat bij ontscheping
van twee dekken auto's tegelijk twee
keer zo groot is als bij één dek. „Uit de
analyse van het vervoersvolume van
1983 blijkt dat slechts gedurende een be
perkt aantal afvaarten er sprake zal zijn
van een volbeladen dubbeldeks schip.
Volgens Hoogerheide houdt dat geen
aantasting van belangen in. Zelfs ziet hij
voordelen in één keer per uur een grote
verkeersstroom boven twee keer per uur
twee kleinere verkeersstromen.
Landschapszorg
Eén van de indieners van een zelfge
maakt bezwaarschrift was de Werkgroep
Landschapszorg, dat volgens Hooger
heide inhoudelijk niet afwijkt van de an
dere bezwaren. „Er worden ten hoogte
nog meer dingen verondersteld en niet
onderbouwd." Hoogerheide vindt dat de
Werkgroep bovendien geen belangheb
bende is bij de zaak. „Men argumen
teert haar belang met te wijzen op de
doelstelling van de eigen organisatie.
Een doelstelling is niet per definitie syno
niem aan „belang hebben bij". Boven
dien is de organisatie in aantal leden be
perkt en is toelating tot de werkgroep
aan voorwaarden gebonden. In de kern
is de positie van de werkgroep niet an
ders als die van de indieners van het
colportage-bezwaarschrift. De werk
groep schept slechts een organisatie
vorm waarmee een zekere continiïteit in
de indiening van bezwaarschriften wordt
gewaarborgd."
Tenslotte wordt aangegeven dat Teso
met de aangepaste brug en daarop aan
sluitende op- en afritten alleen maar wil
bereiken dat het vervoer efficiënter kan
plaatsvinden. De kosten kunnen daar
door worden beperkt en dat schept voor
Teso de financiële ruimte om de conti
nuïteit te kunnen waarborgen. „Voorts
kan de onderneming hiermee voldoen
aan de vraag naar vervoer die voortvloeit
uit het in het structuurplan voor Texel en
in de bestemmingsplannen aangegeven
maximale niveau van maatschappelijke
activiteiten."
Zowel in de nacht van maandag
op dinsdag als in de daaropvolgende
nacht zijn op diverse campings in en
bij De Koog een kleine dertig tenten
stukgesneden. De buit was
minimaal.
In de eerste nacht werden op één
camping drie tenten opengesneden. De
buit was een fototoestel en een porte
monnee met een betrekkelijk klein be
drag. Op een nabijgelegen camping
werd nog een tent vernield.
De tweede nacht heeft de dader har
der gewerkt. Vijfentwintig tenten vielen
aan zijn scheermes ten prooi. Nu was de
totale buit drie fototoestellen, een bad
handdoek, een jerrycan met water en
vijfentwintig gulden.
De schade is aanzienlijk. De dader
moet zich onopvallend voortbewogen
hebben. Hij werd bij zijn werk niet
gestoord, hoewel in alle tenten mensen
hebben liggen te slapen terwijl hij bezig
was.
Vanaf volgende week wordt weer op
campings in De Koog gesurveilleerd
door nachtwakers.
?u|en inwoner van Oudeschild belde
andagavond de politie met de mede-
J ng dat hij even tevoren een lam had
idgereden op de dijkweg tussen Oost
Oosterend. Het dier had door een
e; nstaand hek uit het weiland kunnen
ui snappen en rende vlak voor de auto
3 weg op. De identiteit van de eigenaar
L het lam is nog niet achterhaald.
iupermarkt Albert Heijn in Den
rg mag achter de winkel aan de
alderstraat een overdekt maga-
i bouwen.
Ook zal de supermarkt intern worden
bouwd. Als gevolg van de uitbreiding
en twee parkeerplaatsen verdwijnen,
ar dat is voor het college geen be-
aar. De omwonenden hebben ver-
ard ook geen bezwaar te hebben te-
i het bouwplan.
Yia een artikel 19 procedure zal mede-
king worden verleend aan het bouw-
n omdat de uitbreiding vooruitloopt
Ide bepalingen in het nog niet goed
keurde bestemmingsplan Den Burg-
itrum.
Het Nederlands Instituut voor On
derzoek der Zee op Texel vervult een
belangrijke rol bij de bouw en inrich
ting van twee schepen die in de
kustwateren van India zullen wor
den gebruikt voor geologisch onder
zoek, waarbij men economisch be
langrijke mineralen hoopt te vinden
zoals diamant, goud, titaan, zircoon
en mangaan.
De schepen zijn gebouwd op de Del-
tawerf te Sliedrecht in opdracht van het
Indiase Ministry of Steel and Mines naar
een ontwerp dat werd gemaakt op basis
van eisen die zijn samengesteld door de
scheepsbouwkundig architect J. Minnee
en de zeegeoloog dr. Tjeerd yan Weering
van het NIOZ. Al in januari 1982 was op
verzoek van het ministerie van ontwikke
lingssamenwerking een missie (met
daarin onder meer directeur Zijlstra van
het NIOZ) naar India geweest om deze
vorm van samenwerking te bespreken.
Testen
De schepen zijn thans praktisch klaar.
De eerste „Samudra Shaudhikama"
(Hindi voor „Zeeonderzoeker") ligt mo
menteel in de NIOZ haven bij 't Horntje
en gaat dagelijks de zee op om de appa
ratuur aan boord te testen en om de In
diërs die er straks mee moeten werken,
te instrueren. Volgende maand komt het
tweede schip. Het is de bedoeling dat
het ene schip langs de westkust van In
dia gaat werken en het tweede aan de
oostkust.
De schepen zijn uitsluitend bedoeld voor
geologisch zeeonderzoek en zijn dus
niet vergelijkbaar met de ongeveer even
grote „Aurelia" van het NIOZ waarmee
ook allerlei zeeonderzoek kan worden
gedaan. De schepen zijn 35 meter lang,
acht meter breed en hebben elk meer
dan vier miljoen gulden gekost.
Reputatie
Bij ontwikkelingsprojecten waaraan
„natte waterbouw"- en zeeonderzoek
tepas komt wordt vaak een beroep ge
daan op Nederland waar op dat gebied
veel kennis en ervaring is. Daarbij komt
dat India de bijzondere aandacht van
Nederland heeft wat ontwikkelingshulp
betreft, omdat het een van de zg. con-
centratielanden is. Die reputatie van Ne
derland is mede te danken aan het
NIOZ, zodat het voor de hand lag dat dit
instituut een flinke stem in het kappitel
kreeg bij de bouw van schepen die op
zoek gaan naar bodemschatten op het
continentale plat van India. Het vermoe
den bestaat dat hier in een betrekkelijk
jonge geologische periode belangrijke
hoeveelheden exploitabele mineralen
zijn afgezet. Veel van de electronische
en andere apparatuur die de afgelopen
jaren is ontwikkeld om deze in de bodem
zittende kostbaarheden op te sporen, is
op de schepen geïnstalleerd. Veel is van
Nederlands fabrikaat of is door Neder
landse bedrijven geleverd. Zo is er een
buitengewoon nauwkeurig werkend
plaatsbepalingssysteem, een Side Scan
sonar waarmee het karakter van de zee
bodem kan worden bestudeerd en gere
gistreerd, een magnetometer waarmee
een beeld kan worden verkregen van de
variaties in het aardmagnetisch veld (die
een indicatie kunnen zijn voor de aanwe
zigheid van bepaalde mineralen), een
penetrerend echoloodsysteem (waar
mee in de zeebodem kan worden „geke
ken") en apparatuur waarmee een soort
seismisch onderzoek (op beperkte diep
te) kan worden verricht.
Containers
Opvallend bij de inrichting van het
schip zijn de losse containers waarin de
wetenschappers werken en waarin on
der meer bodemmonsters worden op
geslagen. Die containers kunnen met
een kraan van het schip op de wal wor
den gezet. Dit systeem maakt het moge
lijk de inrichting snel aan te passen aan
het soort van onderzoek waarmee men
zich wil bezig houden. Na de proeven bij
het NIOZ zullen de schepen worden af
gebouwd in Sliedrecht en zelf varend of
aan boord van een groot schip naar India
gaan. De NlOZ-mensen waaronder
coördinator Tjeerd van Weering zullen
ook aan „nazorg" doen en in verband
daarmee nog enkele bezoeken aan India
brengen. Veel maatregelen zijn erop ge
richt dat het onderzoek in de Indiase
kustwateren ongestoord verloopt. Met
de apparatuur worden veel reserveon
derdelen meegezonden en de leveran
ciers hebben een veel langere garantie
termijn moeten toestaan dan gebruikte-
lijk is, namelijk een jaar.
Zoals kon worden verwacht heb
ben degenen die bezwaar hebben
gemaakt tegen de bouwvergunning
voor de op- en afritten voor de dub
beldeksfuik weinig gehoor gevon
den bij de bezwaarschriftencommis
sie. Practisch alle bezwaren werden
woensdagavond niet ontvankelijk of
ongegrond geacht en in die zin zal
advies aan b. en w. worden uitge
bracht. Aangenomen mag worden
dat b. en w. conform het advies van
de commissie zullen beslissen, zo
dat de rekestranten dan alleen nog
kunnen proberen hun gelijk te halen
bij de Raad van State.
De besloten hoorzitting duurde tot
kwart voor tien. Bijna twintig men
sen maakten van de gelegenheid ge
bruik om het woord te voeren. Di-
rekt daarop stelde de commissie
haar advies samen.
Vorige week zijn de postkantoren
in Den Hoorn en Oudeschild geslo
ten en vervangen door postagent
schappen in de supermarkten van
Goënga in beide dorpen.
In de winkels zijn aparte PTT-balies
geïnstalleerd waar praktisch alle PTT-
kantoorhandelingen afgehandeld kun
nen worden. De agentschappen zijn van
maandag tot en met zaterdag geopend
van 8.30 tot 12.30 uur en van 14.00 tot
18.00 uur.
De première van de revue „Happy
Days" van de Hoornder revuegroep Op
de Bonnefooi is een week uitgesteld en
zal nu plaatsvinden op zaterdag 30 juni.
De aanvang is 21.00 uur in dorpshuis De
Waldhoorn.
De Texelse muziekschool houdt
woensdag 27 juni een informatiea
vond voor aanstaande instrumentale
leerlingen. Hierbij zullen alle instru
menten, waarop de muziekschool
lessen kan verzorgen, te zien en te
beluisteren zijn.
Er zal voornamelijk worden opgetre
den door leerlingen die één of twee jaar
les hebben op hun instrument. Muzikale
topprestaties mogen dan ook niet wor
den verwacht. De avond is bedoeld voor
de leerlingen van de tweede-jaars speel-
klassen van de muziekschool maar ook
andere belangstellenden zijn welkom.
Na afloop (het programma duurt onge
veer een uur) is er gelegenheid met de
aanwezige docenten te spreken. De
avond wordt gehouden in de voorspeel-
ruimte van de muziekschool (ingang
Wilhelminalaan) en begint om 19.30 uur.
Het college is van plan het Achter
om in Den Burg voor het grootste
deel autovrij te maken, aldus deelde
wethouder Daan Schilling woensda
gavond mee in de vergadering van
de raadscommissie voor ruimtelijk
en huisvestingsbeleid.
Op het Achterom heerst veelal een
parkeerchaos met veel belemmering
voor de weggebruikers. Autoverkeer is
straks alleen nog mogelijk op het stukje
tussen Wilhelminalaan en Dagmarkt (zo
dat de parkeerplaatsen van de Dagmarkt
en Bakkers IJzerhandel/Aldi bereikbaar
blijven). Verder zullen de bewoners van
het Achterom en degenen die er hun ga
rage hebben, ontheffing kunnen krijgen.
De Samudra Shaudhikama verlaat de NlOZ-haven
voor een testvaart op de Noord
De route van de AOT-BUS
gedurende de Wielerronde in
Oosterend, zaterdag a.s.
WORDT VERLEGD via de
Koningsweg.
Daardoor ontstaan 2 nieuwe hal
tes bij Garage Westend en hoek
Zevenhuizen.