„Ik ben altijd tegen aanschaf
van de dubbeldekker geweest'
"wee jonge kunstuitingei
in kelder raadhuis
Vijfde Texelpop met
negen groepen
Oud president-commissaris C. J. de Lugt:
Sjoerd-Jan Visser en Ad van Loon
In Koger crossloi
131 lopers
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 3 JULI
Oud-president-commissaris C. J. de Lugt verraste vrijdaga
vond tijdens de Teso aandeelhoudersvergadering vriend en
vijand door te verklaren altijd tegen de aanschaf van een dub
beldekker te zijn geweest. Hij hield een soort algemene be
schouwing over het reilen en zeilen van Teso, die hij begon met
het uitspreken van zijn grote bezorgdheid over de stijging van
de veertarieven. De Lugt bracht onder meer naar voren dat Teso
af moet stappen van het reserveren van geld ten bate van een
volgende dubbeldekker in de negentiger jaren. Daarvoor zou nl.
een tariefsverhoging van 6% boven de trendmatige verhoging
nodig zijn.
De Lugt: „Teso heeft een monopo
liepositie. Dat betekent dat er geen
grote reserves gekweekt hoeven te
worden omdat er geen concurrentie
is waartegen de onderneming zich
sterk moet maken. Als er een nieuw
schip moet komen komt dat er echt
wel, dat is in het verleden ook altijd
zo gegaan. Ik heb angst voor de toe
komst, omdat de mensen steeds
minder geld hebben. Daarom ben ik
ook altijd tegen de aanschaf van de
dubbeldekker geweest en ik heb dat
destijds ook aan de raad van com
missarissen kenbaar gemaakt. Het
is niet goed om een schip zodanig
op de topdrukte af te stemmen dat
de rest van het jaar met een bezet
ting van 25% wordt gevaren. Vol
gens mij was een enkeldekker van
twee keer zo grote capaciteit als de
oude boten, beter geweest. Goed,
deze dubbeldekker is er en daar
moeten we niet meer op terugko
men, maar in de negentiger jaren
moeten we niet nog een dubbeldek
ker kopen. Volgend jaar komt er al
geld vrij omdat de Marsdiep dan is
afgeschreven, het is niet uitgesloten
dat er dan weer winst wordt ge
maakt. Laten we dan de tarieven ge
lijk houden, geen geld reserveren
voor een dubbeldekker, maar te zij
ner tijd een enkeldekker aanschaf
fen. Dan komen we financieel ook
goed uit."
Onderwind
President-commissaris B. Bakker
diende de voormalige president
commissaris uitgebreid van repliek: „In
de jaren dat we spraken over een nieuw
schip zijn de kostenaspecten uitgebreid
doorgenomen. Centraal stond het kleine
prijsverschil tussen een dubbeldekker en
een enkeldekker. Bovendien leek het er
op dat er nog een forse omzetstijging
mogelijk was: van de 47.000 toegestane
toeristische overnachtingsplaatsen wa-
Op het vijfde Texelpop festival zullen vrijdagmiddag en -avond maar liefst
negen plaatselijke popgroepen optreden. Het festival in de Wezentuin begint
om 16.00 uur en is rond middernacht afgelopen. De toegang is, zoals gebrui
kelijk, gratis.
Die vrije entree is in de eerste plaats-te
danken aan de belangeloze "medewer
king van de artiesten maar ook de orga
nisatie die met allerlei acties (dit jaar o.a.
verkoop van pennen met inscriptie)
poogt geld bijeen te krijgen voor de huur
van een geluids- en lichtinstallatie en an
dere kleinere onkosten. Dit jaar komt het
geluid van Seagull Sound uit Den Hel
der. Deze organisatie heeft in het verle
den elders al bewezen een mooi gemixt
festivalgeluid te kunnen produceren.
Vrijdagmiddag wordt de spits afgebe
ten door twee. groepen uit Oosterend:
De Easy East Band en Bottleneck. Eerst
genoemde band speelt easy listning mu
ziek en Bottleneck bewees vorig jaar
aardig uit de voeten te kunnen met be
kende roek-klassiekers Voor elke groep is
drie kwartier speeltijd gepland en deze
groepen zullen samen die tijd vullen.
Gaspijp
Nummer twee op het programma is
ook een oudgediende:. Blue Breeze. Gi
tarist Frits Bonne heeft waarschijnlijk al
le Texelpops nog .meegespeeld. Daarna
is het de beurt aan Russian Gaspipe on
the Rocks die bij het vierde festival met
emmers water begon te gooien en nu
verkondigen weer een bijzondere act in
petto te hebben. Punk en new wave is
het devies en dat loopt vrijdag syn
chroon aan teksten bekend van o.a. Bio-
tex reclame en De Gooyer en Kraaykamp
(„De Bostella"). Who's Talking luidt het
avondprogramma om ongeveer zeven;
uur in met Au-Pairs-achtige müzrëk'.' De-'
ze groep maakte veel indruk bij Pop for
Peace en lijkt The Mess erfenis
ontgroeid.
Trio
Scrap Heap gaat een uur later in de
slag met eigen werk. De groep trad vorig
jaar aan met een zangeres maar besloot
na Texelpop als trio verder te gaan en de
band brengt een complitatie van winter
se successen.
Struggle Ahead is een nieuwe naam
in het Texelse popwereldje, maar een
deel van deze groep stal vorige keer de
show alszijnde The Age. Dé muziek die
vrijdag gebracht wordt is, net als vorig
jaar, geïnspireerd op rock en punk.
Punk
De tweede bluesband heet vrijdag
Blues Train. Een jonge band die de afge
lopen maanden kampte met komende
en gaande bandleden. Desalniettemin
zal men een show brengen met eigen
nummers. De laatste groep die de mu-
zieknis in de Wezentuin* zal bestijgen
heet Dawn Patrol en is tevens de minst
Texelse band omdat drie van de vier le
den in Amsterdam studeren. Deze groep
komt voort uity The Peassants, een wat
weinig originele punkband. Getuige de
landelijke kritieken is Dawn Patrol muzi
kaal echter groter gegroeid.
ren er pas 36.000 gerealiseerd. Wat na
tuurlijk wel een rol speelde was dat de
begroting was afgestemd op het gebruik
van beide dekken. Het politieke klimaat
was toen echter zodanig dat Teso veel
beter in overheidshanden zou kunnen
overgaan. De aanleg van de dubbele fui
ken komt dan ook veel te laat. De politie
ke wind mag dan een stuk ondernemers-
vriendelijker zijn geworden, er is nog
steeds een sterke onderwind die dat niet
is. Tijdens de onderhandelingen kregen
we van de overheid het verwijt dat onze
tarieven nota bene veel te laag waren
om te sparen voor die investering. En
dat terwijl we in dit land netto twee mil
jard op het openbaar vervoer toeleggen.
Als ik zulke dingen hoor, word ik razend,
ik heb zelfs overwogen me daarom niet
herkiesbaar te stellen."
Eerder die avond was Bakker met 160
van de 199 stemmen herkozen als
president-commissaris. „Het overheids
beleid ten aanzien van Teso is ver bene
den peil, daarom wil ik de kar nog wel
vier jaar trekken", aldus Bakker.
De Lugt bleef echter bij zijn standpunt
dat een onderneming met een monopo
liepositie geen grote reserves nodig
heeft: „In het verleden hadden we ook
geen tonnen reserve. Die politiek kost al
leen maar geld. Van die reserve gaat ook
nog de helft naar de fiscus."
RSV
Hoogerheide bestreed de woorden
van De Lugt: „We hebben enkel en al
leen dankzij de ellende in de scheeps
bouw dit schip kunnen realiseren. Uit
eindelijk leende RSV ons 5 miljoen, geen
bank wilde daar nog aan. Omdat RSV de
order nodig had, kwam het geld op tafel.
U redeneert vanuit de tijd dat voor 1,2
miljoen een Dageraad gebouwd kon
worden die later voor ongeveer hetzelfde
bedrag weer aan Doeksen verkocht kon
worden. In deze tijd wordt de kostprijs
van een schip niet-1 zomaar meer
gefourneerd.
U zegt dat Teso moet voorkomen dat
reserves naar de fiscus afvloeien. We
hebben nu een compenseerbaar verlies
'Tde SorrTvan 'allé verliesposten over
"'-htèeirdérë jarérv.: —red.4 van 6 miijoen.
Dat moet je projecteren tegen de toe
komst. Met de juiste tactiek kunnen we
het zo plooien dat Teso nog jaren uit de
vennootschapsbelasting blijft.
Verder waren de banken juist bereid
om geld in het project te$£foppen omdat
een dubbeldekker in de praktijk een
kwart goedkoper kan werken dan een
grote enkeldekker. Wat iedereen lijkt te
vergeten is dat het ons streven is om de
tarieven zo laag mogelijk te houden,
maar niemand wil een tekort aanvullen,
ook het rijk niet.
Niemand heeft trouwens het Teso-
beleid op grond van financieel-
economische of nautisch-technische
rapporten aangevochten, dan moet nu
ook niet ter sprake worden gebracht of
die beslissing wel goed was."
De Lugt wierp tegen dat de Texelse
bevolking recht heeft op een zelfstandi-'
ge veerdienst, maar dat de overheid
straks zal zeggen dat de huidige situatie
niet verder kan gaan. Hij beriep zich
daarbij op een niet nader genoemde
deskudige. Wel beloofde hij Hoogerhei
de desgevraagd met die deskundige in
gesprek te brengen.
De directeur stelde de zaak nog eens
extra scherp: „Het uitgangspunt voor
de directie is statutair vastgelegd. Dege
ne die mij met dat uitgangspunt in de
hand kan aantonen dat ik fout was,
brengt mij in de positie dat ik niet meer
op deze stoel kan zitten."
U zegt het maar
Bakker onderstreepte zijn woorden:
„Als we een enkeldekker met dezelfde
voortstuwing hadden gebouwd, zoals u
voorstelt, dan zou het jaarverslag er nu
ongeveer hetzelfde hebben uitgezien.
Wij zitten hier om de voortgang van de
onderneming mogelijk te maken. Ik
vraag me wel eens af of dat past in het
huidige sociale bestel. Als je bijvoor
beeld kijkt naar een vergelijkbare onder-
nerriing in Zeeland die een dubbele
dienst onderhoudt, dan lopen daar 420
mensen rond en de administratie ligt bij
de provincie omdat ze het niet aankun
nen. De overheid moest daar vorig jaar
136 miljoen bijleggen. Dan denk je ook
wel eens: „geef mijn portie maar aan
Den Haag".
Ik waardeer het dat hier nu over gespro
ken is, volgend jaar zegt u het maar. Ik
wil nu overigens één fout van de raad
van commissarissen toegeven. We we
ten nu dat als we tegen RSV hadden ge
zegd dat ze die boot voor 30 inplaats van
40 miljoen hadden moeten bouwen, ze
het ook hadden gedaan."
Commissaris N. C. Barendregt bena
drukte dat een dubbeldekker het beste
concept voor kostenbeheersing blijft,
ook nu de vervoersgroei tegenvalt. „U
moet niet een goedkope en emotionele
relatie leggen tussen de dubbeldekker en
de vervoersgroei."
Van Karsen reageerde: „Dan wilt u
het schip zeker elke keer aan de haven
laten wachten tot er 200 auto's staan."
Bakker reageerde ad rem: „Meneer Van
Karsen, wij zijn geen tandarts diens
tend op afspraak werkt."
Minder tariefstijgj,
In zijn slotwoord ging Bakker inop
herbenoeming: „Dat is een moe
beslissing geweest. Doors
was de optimale samenwerking
raad van commissarissen en bover
heb ik het gevoel dat ik mijn wer)
niet heb afgemaakt. Ik wil de r
zomaar laten zitten.
Er moeten nu wel minder tariefs;
gen komen. Anders moeten we ons
in de nabije toekomst over b
acht het helemaal niet uitgeslotes
we over een jaar of drie tot de coni
komen dat het beter is de
liquideren.
Nu is dat echter nog niet aan dei
De voortgang is met de dubbeldj
het beste gewaarborgd. Niet één lid
de raad van commissarissen is bij
tariefstijgingen. Er waren echterr<
wat nationale en internationale aspa
die ons tegenzaten in het
ondernemen."
Ad van Loon naast twee foto's.
Tot en met vrijdag 13 juli exposeren de Texelaars Sjoerd-Jan Visser (22) en Ad van
Loon (26) in de kelder van het raadhuis met foto's en aquarellen. Het is nadrukkelijk
geen verkoopexpositie. Beide kunstenaars in de dop ervaren deze eerste tentoonstel
ling van henzelf als een kennismaking met de buitenwereld. „We zijn benieuwd wat
het publiek er van vindt. Je kunt niet altijd alleen maar voor jezelf blijven werken",
zegt Sjoerd-Jan, die aquareleren het liefst doet maar niet schroomt allerlei andere
technieken te onderzoeken, waarvan enkele voorbeelden in de tentoonstelling
hangen.
Scrap Heap treedt dit jaar op als trio op Texelpop. V.l.n.r. Wilco Witte, Kriz Blanken en Pinie.
Sjoerd-Jan Visser is autodidact. Hij
volgt momenteel een opleiding aan de
pedagogische academie en heeft het
plan daarna meer kunstzinnige opleidin
gen bij de kop te pakken. Op de TEEVA
kreeg hij enkele jaren geleden veel animo
in aquarelleren en Paul Höhner en An-
toon Goes worden dan ook zijn eerste en
voorlopig enige, echte leermeesters ge
noemd. De maker van de kunstwerken is
bescheiden en vertelt dat hij een grote
produktie heeft maar slechts enkele wer
ken goed genoeg vond om aan den vol-
ke te tonen.
Uit het werk blijkt dat Sjoerd-Jan
beslist talent heeft, zeker wat de aqua
rellen betreft maar dat een eigen gezicht
aan zijn beelden nog teveel ontbreekt.
Dat is logisch want we hebben hier te
maken met een „starter" en blijkbaar
een manus van alles. Momenteel wordt
ook gewerkt aan een tekenfilm en als de
financiën het toelaten begint hij met
zeefdruk en airbrush.
Kleurrijk
In een drietal grafische zwart-wit-
tekeningen toont de Texelaar een voor
keur te hebben voor perspectieven die
niet helemaal kloppen en als men beide
werken van dichtbij bekijkt wordt men
tureluurs en ziet men steeds nieuwe di
mensies. De landschapaquarellen zijn
uitgezonderd de luchten zeer kleurrijk en
dat komt door gebruik van de primaire
(uiteraard gemengde) kleuren, rood,
blauw en geel. Sjoerd-Jan zegt dat hij bij
aanvang te voorzichtig en daardoor nog
al flets schilderde. Om die angst te over
winnen dwingt hij zichzelf bewust tot
een fellere aanpak en dat levert doeken
op die een kleurige lust voor het oog
zijn. Precisie werk komt meer tot uiting
in stillevens van paddestoelen, een dode
vogel en een geraamte van een
konijnenkop.
Miss
De invloed van Höhner is hier duidelijk
merkbaar want Sjoerd-Jan heeft niet al
leen het konijnengeraamte weergegeven
maar daarnaast een vrouwenhoofd in
precies dezelfde vorm met een spitse
mond. Titel van het aquarel is „The Lin
king Miss" (afgeleid van The Missing
Link - het ontbrekende deel) en volgens
eigen zeggen kwam hij -tot dit grapje na
het bekijken van opgeverfde vrouwen in
damesbladen.
Visser toont drie zwart-wit monoprints,
een techniek waarbij inkt op een
glasplaat wordt aangebracht waar hij
een vorm in maakt en dan de inkt af
drukt op papier. Sjoerd-Jan legde zijn
gezicht in de inkt en ook is er een afdruk
van vrouwenborsten.
Details
Ad van Loon is officieel timmerman
maar volgde 1 Zï jaar de fotovakschool.
Die opleiding brak hij af omdat het teveel
techniek en te weinig creativiteit bevat
te, althans een totale toekomst in de
vakfotografie zag hij op die manier niet
als ideaal. „Het is een hobby. Het enige
wat ik hoop is dat mensen mede door
mijn foto's wat meer interesse zullen krij
gen voor de kunstzinnige kanten van fo
tografie." Van Loon is een degelijk foto
graaf in die zin dat zijn afdrukken mooi
zijn afgewerkt en netjes worden gepre
senteerd. Ad is lid van de Texelse foto
kring, een club die tot zijn spijt het laatste
jaar niet zoveel activiteiten meer ont
plooit. Maar hij heeft er wel veel op
gestoken. Alle werken zijn zwart-wit met
een voorkeur voor landschappen en
detail-fotografie zoals een in hard zwart
wit afgedrukte foto van een hoogspan-
ningmast en een vermolmd stuk hout.
Ijsblokje
Een ijsblokje wordt door Van Loon
macro vastgelegd waardoor het een
groot vlak van beschadigd glas lijkt
veel gevoel voor strakke compositi
de beelden weergegeven, zoals bi
doorbrekende zonnestralen in do
'wglkénparfijèn. Eén" trap 'in Ven
zorgt voor een leuk: lijnenspel er
zijn ook de foto's gemaakt op Cu;
Ad van Loon fotografeert ook ms
volgens het snap-shot principe (i
merkt en niet poserend) en daari
sterke platen bij. Wij genoten va;
Rode Kruis collectante in Parijs op
zomerse dag. Wie interesse heeftir
van de 25 foto's of de aquarellen
contact opnemen met de
(Sjoerd-Jan Visser, tel. 02220-478
Ad van Loon, tel. 4981). De exposi
op werkdagen open van 9.00 tot
uur en van 14.00,tot 16.00 uur.
Zondag gingen voor de crossloo
De Koog 131 deelnemers van stad
rassend was de overwinning vanl
Goënga bij de heren. Ook CeesTii
wist zich na lange tijd weer in dep
te lopen. Zondag a.s. wordt er
gestart aan de Boodtlaan. De uits
van zondag j.L:
Heren: Minne Goënga 28.04, I
Brouwer 28.17, Cees Timmer 29.2
Heren veteranen: K. W. Trümperl
W. Lueck 29.35, D. Bakker 29.38
Dames: Emelie Veeger 19.31,
20.12, Marjan Brouwer 20.32.
Jeugd: André Timmer 17.39,
man$ 18.20, Jef Schuur 18.33.
Recreatielopers: Eduard Dijker 17,1
Machal 17.59, G. Schünemann 18
K.
Sjoerd-Jan Visser met een aquarel.