„Ik ben altijd tegen aanschaf van de dubbeldekker geweest' "wee jonge kunstuitingei in kelder raadhuis Vijfde Texelpop met negen groepen Oud president-commissaris C. J. de Lugt: Sjoerd-Jan Visser en Ad van Loon In Koger crossloi 131 lopers PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 3 JULI Oud-president-commissaris C. J. de Lugt verraste vrijdaga vond tijdens de Teso aandeelhoudersvergadering vriend en vijand door te verklaren altijd tegen de aanschaf van een dub beldekker te zijn geweest. Hij hield een soort algemene be schouwing over het reilen en zeilen van Teso, die hij begon met het uitspreken van zijn grote bezorgdheid over de stijging van de veertarieven. De Lugt bracht onder meer naar voren dat Teso af moet stappen van het reserveren van geld ten bate van een volgende dubbeldekker in de negentiger jaren. Daarvoor zou nl. een tariefsverhoging van 6% boven de trendmatige verhoging nodig zijn. De Lugt: „Teso heeft een monopo liepositie. Dat betekent dat er geen grote reserves gekweekt hoeven te worden omdat er geen concurrentie is waartegen de onderneming zich sterk moet maken. Als er een nieuw schip moet komen komt dat er echt wel, dat is in het verleden ook altijd zo gegaan. Ik heb angst voor de toe komst, omdat de mensen steeds minder geld hebben. Daarom ben ik ook altijd tegen de aanschaf van de dubbeldekker geweest en ik heb dat destijds ook aan de raad van com missarissen kenbaar gemaakt. Het is niet goed om een schip zodanig op de topdrukte af te stemmen dat de rest van het jaar met een bezet ting van 25% wordt gevaren. Vol gens mij was een enkeldekker van twee keer zo grote capaciteit als de oude boten, beter geweest. Goed, deze dubbeldekker is er en daar moeten we niet meer op terugko men, maar in de negentiger jaren moeten we niet nog een dubbeldek ker kopen. Volgend jaar komt er al geld vrij omdat de Marsdiep dan is afgeschreven, het is niet uitgesloten dat er dan weer winst wordt ge maakt. Laten we dan de tarieven ge lijk houden, geen geld reserveren voor een dubbeldekker, maar te zij ner tijd een enkeldekker aanschaf fen. Dan komen we financieel ook goed uit." Onderwind President-commissaris B. Bakker diende de voormalige president commissaris uitgebreid van repliek: „In de jaren dat we spraken over een nieuw schip zijn de kostenaspecten uitgebreid doorgenomen. Centraal stond het kleine prijsverschil tussen een dubbeldekker en een enkeldekker. Bovendien leek het er op dat er nog een forse omzetstijging mogelijk was: van de 47.000 toegestane toeristische overnachtingsplaatsen wa- Op het vijfde Texelpop festival zullen vrijdagmiddag en -avond maar liefst negen plaatselijke popgroepen optreden. Het festival in de Wezentuin begint om 16.00 uur en is rond middernacht afgelopen. De toegang is, zoals gebrui kelijk, gratis. Die vrije entree is in de eerste plaats-te danken aan de belangeloze "medewer king van de artiesten maar ook de orga nisatie die met allerlei acties (dit jaar o.a. verkoop van pennen met inscriptie) poogt geld bijeen te krijgen voor de huur van een geluids- en lichtinstallatie en an dere kleinere onkosten. Dit jaar komt het geluid van Seagull Sound uit Den Hel der. Deze organisatie heeft in het verle den elders al bewezen een mooi gemixt festivalgeluid te kunnen produceren. Vrijdagmiddag wordt de spits afgebe ten door twee. groepen uit Oosterend: De Easy East Band en Bottleneck. Eerst genoemde band speelt easy listning mu ziek en Bottleneck bewees vorig jaar aardig uit de voeten te kunnen met be kende roek-klassiekers Voor elke groep is drie kwartier speeltijd gepland en deze groepen zullen samen die tijd vullen. Gaspijp Nummer twee op het programma is ook een oudgediende:. Blue Breeze. Gi tarist Frits Bonne heeft waarschijnlijk al le Texelpops nog .meegespeeld. Daarna is het de beurt aan Russian Gaspipe on the Rocks die bij het vierde festival met emmers water begon te gooien en nu verkondigen weer een bijzondere act in petto te hebben. Punk en new wave is het devies en dat loopt vrijdag syn chroon aan teksten bekend van o.a. Bio- tex reclame en De Gooyer en Kraaykamp („De Bostella"). Who's Talking luidt het avondprogramma om ongeveer zeven; uur in met Au-Pairs-achtige müzrëk'.' De-' ze groep maakte veel indruk bij Pop for Peace en lijkt The Mess erfenis ontgroeid. Trio Scrap Heap gaat een uur later in de slag met eigen werk. De groep trad vorig jaar aan met een zangeres maar besloot na Texelpop als trio verder te gaan en de band brengt een complitatie van winter se successen. Struggle Ahead is een nieuwe naam in het Texelse popwereldje, maar een deel van deze groep stal vorige keer de show alszijnde The Age. Dé muziek die vrijdag gebracht wordt is, net als vorig jaar, geïnspireerd op rock en punk. Punk De tweede bluesband heet vrijdag Blues Train. Een jonge band die de afge lopen maanden kampte met komende en gaande bandleden. Desalniettemin zal men een show brengen met eigen nummers. De laatste groep die de mu- zieknis in de Wezentuin* zal bestijgen heet Dawn Patrol en is tevens de minst Texelse band omdat drie van de vier le den in Amsterdam studeren. Deze groep komt voort uity The Peassants, een wat weinig originele punkband. Getuige de landelijke kritieken is Dawn Patrol muzi kaal echter groter gegroeid. ren er pas 36.000 gerealiseerd. Wat na tuurlijk wel een rol speelde was dat de begroting was afgestemd op het gebruik van beide dekken. Het politieke klimaat was toen echter zodanig dat Teso veel beter in overheidshanden zou kunnen overgaan. De aanleg van de dubbele fui ken komt dan ook veel te laat. De politie ke wind mag dan een stuk ondernemers- vriendelijker zijn geworden, er is nog steeds een sterke onderwind die dat niet is. Tijdens de onderhandelingen kregen we van de overheid het verwijt dat onze tarieven nota bene veel te laag waren om te sparen voor die investering. En dat terwijl we in dit land netto twee mil jard op het openbaar vervoer toeleggen. Als ik zulke dingen hoor, word ik razend, ik heb zelfs overwogen me daarom niet herkiesbaar te stellen." Eerder die avond was Bakker met 160 van de 199 stemmen herkozen als president-commissaris. „Het overheids beleid ten aanzien van Teso is ver bene den peil, daarom wil ik de kar nog wel vier jaar trekken", aldus Bakker. De Lugt bleef echter bij zijn standpunt dat een onderneming met een monopo liepositie geen grote reserves nodig heeft: „In het verleden hadden we ook geen tonnen reserve. Die politiek kost al leen maar geld. Van die reserve gaat ook nog de helft naar de fiscus." RSV Hoogerheide bestreed de woorden van De Lugt: „We hebben enkel en al leen dankzij de ellende in de scheeps bouw dit schip kunnen realiseren. Uit eindelijk leende RSV ons 5 miljoen, geen bank wilde daar nog aan. Omdat RSV de order nodig had, kwam het geld op tafel. U redeneert vanuit de tijd dat voor 1,2 miljoen een Dageraad gebouwd kon worden die later voor ongeveer hetzelfde bedrag weer aan Doeksen verkocht kon worden. In deze tijd wordt de kostprijs van een schip niet-1 zomaar meer gefourneerd. U zegt dat Teso moet voorkomen dat reserves naar de fiscus afvloeien. We hebben nu een compenseerbaar verlies 'Tde SorrTvan 'allé verliesposten over "'-htèeirdérë jarérv.: —red.4 van 6 miijoen. Dat moet je projecteren tegen de toe komst. Met de juiste tactiek kunnen we het zo plooien dat Teso nog jaren uit de vennootschapsbelasting blijft. Verder waren de banken juist bereid om geld in het project te$£foppen omdat een dubbeldekker in de praktijk een kwart goedkoper kan werken dan een grote enkeldekker. Wat iedereen lijkt te vergeten is dat het ons streven is om de tarieven zo laag mogelijk te houden, maar niemand wil een tekort aanvullen, ook het rijk niet. Niemand heeft trouwens het Teso- beleid op grond van financieel- economische of nautisch-technische rapporten aangevochten, dan moet nu ook niet ter sprake worden gebracht of die beslissing wel goed was." De Lugt wierp tegen dat de Texelse bevolking recht heeft op een zelfstandi-' ge veerdienst, maar dat de overheid straks zal zeggen dat de huidige situatie niet verder kan gaan. Hij beriep zich daarbij op een niet nader genoemde deskudige. Wel beloofde hij Hoogerhei de desgevraagd met die deskundige in gesprek te brengen. De directeur stelde de zaak nog eens extra scherp: „Het uitgangspunt voor de directie is statutair vastgelegd. Dege ne die mij met dat uitgangspunt in de hand kan aantonen dat ik fout was, brengt mij in de positie dat ik niet meer op deze stoel kan zitten." U zegt het maar Bakker onderstreepte zijn woorden: „Als we een enkeldekker met dezelfde voortstuwing hadden gebouwd, zoals u voorstelt, dan zou het jaarverslag er nu ongeveer hetzelfde hebben uitgezien. Wij zitten hier om de voortgang van de onderneming mogelijk te maken. Ik vraag me wel eens af of dat past in het huidige sociale bestel. Als je bijvoor beeld kijkt naar een vergelijkbare onder- nerriing in Zeeland die een dubbele dienst onderhoudt, dan lopen daar 420 mensen rond en de administratie ligt bij de provincie omdat ze het niet aankun nen. De overheid moest daar vorig jaar 136 miljoen bijleggen. Dan denk je ook wel eens: „geef mijn portie maar aan Den Haag". Ik waardeer het dat hier nu over gespro ken is, volgend jaar zegt u het maar. Ik wil nu overigens één fout van de raad van commissarissen toegeven. We we ten nu dat als we tegen RSV hadden ge zegd dat ze die boot voor 30 inplaats van 40 miljoen hadden moeten bouwen, ze het ook hadden gedaan." Commissaris N. C. Barendregt bena drukte dat een dubbeldekker het beste concept voor kostenbeheersing blijft, ook nu de vervoersgroei tegenvalt. „U moet niet een goedkope en emotionele relatie leggen tussen de dubbeldekker en de vervoersgroei." Van Karsen reageerde: „Dan wilt u het schip zeker elke keer aan de haven laten wachten tot er 200 auto's staan." Bakker reageerde ad rem: „Meneer Van Karsen, wij zijn geen tandarts diens tend op afspraak werkt." Minder tariefstijgj, In zijn slotwoord ging Bakker inop herbenoeming: „Dat is een moe beslissing geweest. Doors was de optimale samenwerking raad van commissarissen en bover heb ik het gevoel dat ik mijn wer) niet heb afgemaakt. Ik wil de r zomaar laten zitten. Er moeten nu wel minder tariefs; gen komen. Anders moeten we ons in de nabije toekomst over b acht het helemaal niet uitgeslotes we over een jaar of drie tot de coni komen dat het beter is de liquideren. Nu is dat echter nog niet aan dei De voortgang is met de dubbeldj het beste gewaarborgd. Niet één lid de raad van commissarissen is bij tariefstijgingen. Er waren echterr< wat nationale en internationale aspa die ons tegenzaten in het ondernemen." Ad van Loon naast twee foto's. Tot en met vrijdag 13 juli exposeren de Texelaars Sjoerd-Jan Visser (22) en Ad van Loon (26) in de kelder van het raadhuis met foto's en aquarellen. Het is nadrukkelijk geen verkoopexpositie. Beide kunstenaars in de dop ervaren deze eerste tentoonstel ling van henzelf als een kennismaking met de buitenwereld. „We zijn benieuwd wat het publiek er van vindt. Je kunt niet altijd alleen maar voor jezelf blijven werken", zegt Sjoerd-Jan, die aquareleren het liefst doet maar niet schroomt allerlei andere technieken te onderzoeken, waarvan enkele voorbeelden in de tentoonstelling hangen. Scrap Heap treedt dit jaar op als trio op Texelpop. V.l.n.r. Wilco Witte, Kriz Blanken en Pinie. Sjoerd-Jan Visser is autodidact. Hij volgt momenteel een opleiding aan de pedagogische academie en heeft het plan daarna meer kunstzinnige opleidin gen bij de kop te pakken. Op de TEEVA kreeg hij enkele jaren geleden veel animo in aquarelleren en Paul Höhner en An- toon Goes worden dan ook zijn eerste en voorlopig enige, echte leermeesters ge noemd. De maker van de kunstwerken is bescheiden en vertelt dat hij een grote produktie heeft maar slechts enkele wer ken goed genoeg vond om aan den vol- ke te tonen. Uit het werk blijkt dat Sjoerd-Jan beslist talent heeft, zeker wat de aqua rellen betreft maar dat een eigen gezicht aan zijn beelden nog teveel ontbreekt. Dat is logisch want we hebben hier te maken met een „starter" en blijkbaar een manus van alles. Momenteel wordt ook gewerkt aan een tekenfilm en als de financiën het toelaten begint hij met zeefdruk en airbrush. Kleurrijk In een drietal grafische zwart-wit- tekeningen toont de Texelaar een voor keur te hebben voor perspectieven die niet helemaal kloppen en als men beide werken van dichtbij bekijkt wordt men tureluurs en ziet men steeds nieuwe di mensies. De landschapaquarellen zijn uitgezonderd de luchten zeer kleurrijk en dat komt door gebruik van de primaire (uiteraard gemengde) kleuren, rood, blauw en geel. Sjoerd-Jan zegt dat hij bij aanvang te voorzichtig en daardoor nog al flets schilderde. Om die angst te over winnen dwingt hij zichzelf bewust tot een fellere aanpak en dat levert doeken op die een kleurige lust voor het oog zijn. Precisie werk komt meer tot uiting in stillevens van paddestoelen, een dode vogel en een geraamte van een konijnenkop. Miss De invloed van Höhner is hier duidelijk merkbaar want Sjoerd-Jan heeft niet al leen het konijnengeraamte weergegeven maar daarnaast een vrouwenhoofd in precies dezelfde vorm met een spitse mond. Titel van het aquarel is „The Lin king Miss" (afgeleid van The Missing Link - het ontbrekende deel) en volgens eigen zeggen kwam hij -tot dit grapje na het bekijken van opgeverfde vrouwen in damesbladen. Visser toont drie zwart-wit monoprints, een techniek waarbij inkt op een glasplaat wordt aangebracht waar hij een vorm in maakt en dan de inkt af drukt op papier. Sjoerd-Jan legde zijn gezicht in de inkt en ook is er een afdruk van vrouwenborsten. Details Ad van Loon is officieel timmerman maar volgde 1 Zï jaar de fotovakschool. Die opleiding brak hij af omdat het teveel techniek en te weinig creativiteit bevat te, althans een totale toekomst in de vakfotografie zag hij op die manier niet als ideaal. „Het is een hobby. Het enige wat ik hoop is dat mensen mede door mijn foto's wat meer interesse zullen krij gen voor de kunstzinnige kanten van fo tografie." Van Loon is een degelijk foto graaf in die zin dat zijn afdrukken mooi zijn afgewerkt en netjes worden gepre senteerd. Ad is lid van de Texelse foto kring, een club die tot zijn spijt het laatste jaar niet zoveel activiteiten meer ont plooit. Maar hij heeft er wel veel op gestoken. Alle werken zijn zwart-wit met een voorkeur voor landschappen en detail-fotografie zoals een in hard zwart wit afgedrukte foto van een hoogspan- ningmast en een vermolmd stuk hout. Ijsblokje Een ijsblokje wordt door Van Loon macro vastgelegd waardoor het een groot vlak van beschadigd glas lijkt veel gevoel voor strakke compositi de beelden weergegeven, zoals bi doorbrekende zonnestralen in do 'wglkénparfijèn. Eén" trap 'in Ven zorgt voor een leuk: lijnenspel er zijn ook de foto's gemaakt op Cu; Ad van Loon fotografeert ook ms volgens het snap-shot principe (i merkt en niet poserend) en daari sterke platen bij. Wij genoten va; Rode Kruis collectante in Parijs op zomerse dag. Wie interesse heeftir van de 25 foto's of de aquarellen contact opnemen met de (Sjoerd-Jan Visser, tel. 02220-478 Ad van Loon, tel. 4981). De exposi op werkdagen open van 9.00 tot uur en van 14.00,tot 16.00 uur. Zondag gingen voor de crossloo De Koog 131 deelnemers van stad rassend was de overwinning vanl Goënga bij de heren. Ook CeesTii wist zich na lange tijd weer in dep te lopen. Zondag a.s. wordt er gestart aan de Boodtlaan. De uits van zondag j.L: Heren: Minne Goënga 28.04, I Brouwer 28.17, Cees Timmer 29.2 Heren veteranen: K. W. Trümperl W. Lueck 29.35, D. Bakker 29.38 Dames: Emelie Veeger 19.31, 20.12, Marjan Brouwer 20.32. Jeugd: André Timmer 17.39, man$ 18.20, Jef Schuur 18.33. Recreatielopers: Eduard Dijker 17,1 Machal 17.59, G. Schünemann 18 K. Sjoerd-Jan Visser met een aquarel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 2