onk sloeg niet over bij ijfde Texelpopfestival leurrijke etsen i Drieangel danks enkele muzikale hoogstandjes iet past weer, maar anders Brandingzeilen zonder branding 10 JULI SDAG 10 JULI 1984 TEXELSE COURANT PAGINA 7 lustrum wordt een feest. De verwachtingen die onder groepen en Itk leefden ten aanzien van het vijfde Texelpopfestival, dat vrijdagmid- en -avond in de Wezentuin in Den Burg werd gehouden zijn niet hele- iuitgekomen. Het was erg gezellig in het park maar de muzikale aspira- van de Texelse popmusici leken vaak te gladjes om het publiek in bewe- tekrijgen en het publiek leek soms meer voor elkaar te komen dan voor ttredende groepen. Daarnaast was er het manco van twee kampen bij uisterpubliek. Een voornamelijk oudere garde hoopte getracteerd te len op blues, rock en roll en dergelijke en een andere fanatieke aanhang lijken louter gecharmeerd te zijn van new wave. Beide publieksgroepen men aan bod maar het legde een rem op de sfeeropbouw. Meeklappen eeswingen mocht Texelpop 1984, behoudens een enkele uitzondering beleven. >,95 rig jaar was de felle zon een rem- je factor en verkoos men het gras een danspartij maar de improvisa- het podium maakten de sfeer bijzonder en het werd een „ouder- gezellig festival, waarin toch di- muziekstromingen aan bod kwa- Zo komen we op de stelling dat lische perfectie en gestroomlijnd weliswaar een lust voor het oor maar blijkbaar niet ten goede de ongedwongen sfeer die van oudsher in zich heeft. De jke belangstelling deed net niet on vorig jaar en in aanmerking ne- dat het festival dit jaar langer dan ooit, blijkt er toch aardige bestaan voor de verrichtingen ilaalselijke popmuzikanten. Vuurwerk organisatie liet niets te wensen de sluiting rond middernacht gevierd met vuurwerk vanaf het muzieknis, waarna zich een loek met de tekst „Texelpop" ont- Dat afscheid werd slechts meege- ldoor enkele tientallen toeschou- want de laatste act had met loei- eentonige herrie de festivalgan- Wezentuin uitgedreven, festival opende rond half vijf met neck uit Oosterend. De geluidsap- ur van Seagull Sound uit Den Hel- oest tijdens de eerste nummers len ingeregeld worden maar na en- kwamen de muziek- anken van de band zuiver uit de rs. De Oosterenders hadden er lol flarieke Eelman zong met Nils Lely it een lieve lust was. Het laatste ,End of the Apocalypse" zat itgedachte samenzang en key- effecten goed in elkaar. Breeze opende met het rock er „Born to be wild", dat er punt- litkwam. John Rozenboom kan goed bassen maar ook een keel opzetten. Na warmgespeeld kwam zangeres Anneke Verduyn versterken. Zij beschikt over een stem die geknipt is voor een blues band. Tijdens Pop for Peace speelde Blue Breeze al zeer geïnspireerd en dat was vrijdag niet anders. De set van de groep liep als een trein, klopte technisch en bracht swingers voor het podium. Intonatie Who's Talking was voor ons één van de betere zo niet de beste band van dit festival. Na het ter ziele laten gaan van The Mess is met een nieuwe bassist (Martin Zegel) en een zangeres/toetse- niste (Miriam Zegers) een nieuwe muzi kale weg ingeslagen die veel minder poppy" is. Fischer Z, Ideal en Joe Jackson waren te herkennen in het nieu we geluid van-de groep, niet in dejaatste plaats door het stemgeluid van Hans Hopman die dezelfde intonatie heeft als Joe Jackson. Wie The Mess kent en kennis heeft gemaakt met het nieuwe re pertoire van de groep weet dat er rasmu zikanten op het podium stonden die de vrijblijvendheid in teksten en muziek hebben ingeruild voor een meer ideëele aanpak. Gestart werd met het in up tempo gespeelde Run-Away. Hopman is sterk in het spelen van stacatto-rifs door een eenvoudige melodielijn en wederom werd duidelijk dat Ben Bakker (ondanks griep) één van de beste drummers van het eiland is. Zoals gezegd, de teksten hadden een boodschap en zeer duidelijk was daarbij het nummer „Mister Blue, mister red". Hans Hopman en Miriam Zegers brachten een muzikaal hoorspel waarbij ze ieder een grootmacht verbeel den die duidelijk maakte hoeveel raket ten er geplaatst moesten worden. Filmster „Let me out" liep technisch heel mooi en „Party" gaf een sneer naar de regel maat in het betere milieu dat alles al heeft en blijkbaar niets anders doet dan in het weekend vervelende feestjes aflo pen om dan tot de conclusie te komen dat dit dan „het" leven is. Kort en krach tig was het laatste nummer „Liers" waa rin een opsomming werd gegeven van personen of beroepen die volgens de groep als leugenaars bestempeld kun nen worden, zoals „Moviestars like Ro nald R." Bostella De punkige band Russian Gas Pipe on the Rocks kan zich beter RGP on the Highway gaan noemen want dit viertal presteerde het om in twintig minuten een groot scala aan korte liedjes door de podium te dansen. Ook dat werd gewaardeerd. emouoneier n 7 de slag en geneerde zich niet om op het Blue Breeze sloot haar optreden af met een blues-meezinger, begeleid door mondharmonica en piano. V./.n.r. Jeroen Nauta. Frits BonneBen Haak en John Roozeboom. boxen te jagen. Snelheid was het devies en zanger Floris Bijvoet Hoppener trok zijn keel flink open. Dat het muzikaal nogal rammelde mocht de pret niet drukken. Het viertal ging er hard tegen aan met liedjes als „Heineken" en „De Bostella" („Ja wij dansen samen de bostella, de hit van 't jaar"). Vervolgens was het de beurt aan twee trio's waarvan de eerste, Scrap Heap, de meeste bewondering wekte. Scrap Heap bracht een potpourri van oude succes sen die er ondanks een griep van zanger Pinie goed uitkwamen. De band had, in tegenstelling tot vorig jaar, geen moeite meer het intrumentaal vlekkeloos bren gen van het eigen repertoire. Een set van 25 minuten werd vlot afgewerkt en daar in bleek dat „Doubt about love" en „White collar workers" (vorig jaar ook op het repertoire) nog best een tijdje mee kunnen. Dat de groep muzikaal aan het groeien is bleek uit „Cruisse missile ballade" en „Fuckin Democracy" dat in tegenstelling tot de rauwe titel een zeer melodieus refrein had. Niet alleen Scrap Heap beperkte zich. Ook de bands die voor hen speelden kwamen niet aan de toegemeten tijd onder het motto „we spelen wat we goed kunnen, want het gaat niet om de lengte maar om de kwa liteit." Dat principe werd 's avonds, uit gezonderd Blues Train, losgelaten. Varken Het trio Struggle Ahead kon er geen genoeg van krijgen. Men speelde en thousiast en bracht humor in een lief desliedje waarbij drummer Kees („Knet ter") Keizer een simpel maar leuk achter grondkoortje produceerde. Maar na twintig minuten was het concept van de groep grotendeels uitgemolken. Gita rist/zanger Rob Kooiman werd in zijn act steeds agressiever en de muziek volgde. Dubieus was de opmerking van Kooi man dat één liedje speciaal voor een danser, die zich voor het podium ver maakte (en niemand kwaad deed), was geschreven. Het nummer heette „You're a pig" („Jij bent een varken") en de sug gestieve gebaren van de zanger maakten duidelijk dat dit geen cliché-punk grapje was maar dat Kooiman werkelijk geen genoegen nam met dansers op zijn mu ziek. Later bleek Struggle Ahead wel in voor publieksreacties; toen enkelen na het laatste nummer begonnen te klap pen speelde de groep prompt toegiften. Gezellig Lekker ongecompliceerd was de mu ziek van Blues Train. Het was tevens de meest gezellige band van het festival want outsider Theo van den Berg ging (net als in de zestiger jaren) enthousiast in de slag en wist met zijn zang, mimiek en saxofoonspel zomerse sfeer in het park te brengen. Het geluid was in het begin ontregeld maar dat werd later be ter. „Johnny be good" en andere klas siekers vielen vooral in de smaak bij de oudere garde. Blues Train speelde niet lang en de laatste band van het festival Dawn Patrol maakte geen haast, zodat het nogal lang duurde voordat men weer van live muziek kon genieten. Velen waren het wachten beu en ver trokken. Van wat nog over bleef had een grote meerderheid het na enkele num mers van Dawn Patrol ook wel gezien. De band, bestaande uit Ruud van Hoorn, Henk Jonker, Cees Boerhout en Hans Bakker, plaatste een eigen geluids man achter de apparatuur van Seagull Sound en dat betekende dat de 2,5 kilo watt grotendeels werd benut. Vlak voor het podium werd men weggeblazen en dat was nu juist de bedoeling. Luider Een landelijk popblad vergeleek zan ger Ruud van Hoorn met Joe Strummer van The Clash en de studerende Texelaar heeft inderdaad een uistekende stem voor Clashachtige muziek maar de subti liteit en gevoeligheid die het Engelse voorbeeld in een geluidsmuur weet te leggen wordt door dit kwartet nergens aangetipt. De band is beter dan dat de Peasants ooit waren maar daar is dan ook zo'n beetje alles mee gezegd. De ar rogantie op het podium en het enthousi asme van de zanger hielden het „sneller, luider" vaandel hoog maar dat kon niet verbloemen dat de cliches in dit genre Dawn Patrol op de been hielden. De band speelde bijna een uur voor uitein delijk voornamelijk eigen aanhang en het toetje dat de organisatie wegens het lustrum in petto had werd daardoor mosterd na de maaltijd. Muzikanten van verschillende bands speelden nog wat bluesriedels om zo het vuurwerk in te luiden. ke van Diïk naast een serie etsen met de titelHewlett Packard". «l met 26 juli exposeert de Wageningse kunstenares Janneke van Dijk «eurrijke etsen in galerie Drieangel aan de Weverstraat. Het woord «ik wordt hier niet gebruikt omdat er in de etsen veel kleuren zijn ver- twant daarbij beperkt Janneke zich slechts tot rood en blauw. De tien- 'kustwerken zijn kleurrijk omdat er veel in te beleven valt, veel te zien 'or wie van een ruimtelijke aanpak houdt, veel te genieten. 'oeke van Dijk is sinds drie jaar pro- en deed o.a. mee aan de manifestatie meel en gaf voor die tijd teken- en ,,100 kunstenaars onder een dak" in snarbeidles. Ze is geen starter want Velp. Poseerde eerder in diverse steden Het getoonde werk (op de affiches van de galerie wordt ten onrechte ge meld dat er ook monoprints te zien zijn) is beslist origineel en wij ervaarden de meeste etsen als fascinerend. „Het past weer, maar anders" is de verklaring van Janneke voor de serie van drie of vijf et sen die een verhaal vertellen. De bezoe ker kan een eigen verhaal bedenken maar zal in veel gevallen uitkomen op de uitgangspunten van de kustenares en in zoverre is haar werk dan ook niet als abstract te betitelen. Heimwee Een serie van vijf met de titel „Heim wee naar Zeeland" geeft een fijnzinnig panorama van elementen die ook aan de Texelse kust te vinden zijn. Het feit dat daar door heen flarden van diamanten te zien zijn geeft aan dat de Wageningse dit gebied op zijn minst als een parel er vaart. In de etsen zijn een soort spiegels aangebracht die scherp uit elkaar wor den getrokken. Janneke van Dijk: „Zo voel ik me als ik daar weer weg ga." Misverstand Ze zegt met haar werk vooral te willen uitdrukken dat de menselijke levensloop steeds verandert maar dat er altijd weer momenten komen dat het „sluit". „Dat sluiten is dan niet zoals vroeger maar toch is het goed". Zo speelt Janneke in haar etsen met cirkels en gedeelten van cirkels die steeds veranderen maar uit eindelijk toch hun vorm, temidden van grafisch strijdgewoel, weer vinden. Ont roerend zijn enkele etsen over een mis verstand. In de weergave staat een een voudige tekst waaruit duidelijk wordt dat een boomtak van een es op verzoek van een buurvrouw werd afgezaagd maar dat het later om een andere tak, die haar zonlicht ontnam, bleek te gaan. Janne ke zegt in de ets tot de boom: „elke dag betuig ik mijn spijt." Hartslag Tekst is ook verwerkt in een serie van drie etsen „Hewlett Packard". Onder de ets is een grove kunstzinnige weergave van een electrocardiogram te zien en de grote tekningen boven laten in symbolen zien wat de hartslaglijn vertelt. Een men selijke relatie is ook in een serie gevat met als titels „Ontvangen, verkennen, splitsen" en „Naast elkaar". De ets over de ontmoeting roept veel spanning op en in de laatste afbeelding kan de bezoe ker ontdekken dat de twee mensen naast elkaar toch elk een pad zoeken en vinden. Het meest grafisch is de serie „Bin nen is buiten" waarin niet alleen diepte in het tekenwerk is aangebracht maar waarin een aantal figuren ook in het pa pier lijken geperst waardoor een extra diepte ontstaat. Deze grote serie gaat ook uit van figuren die in alle beelden weer in een andere context terug te vin den zijn. Wie kennis wil maken met ex perimentele en gevoelige etskunst van Janneke van Dijk kan nog bijna drie we ken terecht in Drieangel. De galerie is van maandag tot en met zaterdag geo pend van 10.30 tot 12.30 uur en van 14.00 tot 17.00 uur. Zondag werd bij paal 17, voorafgaand aan de windsurfwedstrijden om de Noordzeecup, de eerste serie club wedstrijden van de Kustzeilvereniging Westerslag gehouden. De weers omstandigheden waren zeer gunstig: voldoende wind maar die wind stond uit een zodanige hoek dat er geen branding was. Totaal werden drie manches geva ren waarvan de eerste met spectaulaire Le Mans start, zodat het resultaat niet al leen van zeilen maar ook lopen afhing. Ook bij de finish moest men zich na een sprint over het strand afmeldden, wat in een enkel geval ellebogenwerk en zelfs een valpartij tot gevolg had. Uitslagen: Eerste manche: 1. Dirk Pool en Martin Maat (Nacra 5.7); 2. Leo Saai en Nico de Graaf (Honie 16); 3. Martin Warnaar en Wob Rienks (Supercat 20). Tweede manche: 1. Dirk Pool en Mar tin maat; 2. Donald Kenbeek en Ronny Kenbeek (Dart); 3. Jacob den Houtinq (Prindle 15). Derde manche: 1. Dirk Pool en Martin Maat; 2. Hans Zuidema en Mabel Mant- je (Dart); 3. Jocob den Houting. De ,,Le Mans finish wedstrijdleiding. Eén der deelnemers meldt zich na een sprint over het strand bij de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 7