Groen Zwarts Texels tn het harT>
Dubbele fuik zomer
1986 in gebruik
Serieuze aandacht
voor minder-validen
Gevolgen voor personeel
binnen een maand bekend
Sl kï
4 l
„We wachten in
spanning af"
UURDIENST HEILIG
Vervoer augustus
5% gedaald
Lift, rolstoel of rolbaan?
„Betere bereikbaarheid impuls voor eilandeconomie"
1aktfraktie wil
OPHELDERING VAN
min/ster sm/t
Bridgeles met
televisiecursus
t ij
JAARGANG Nr. 9912
DINSDAG 4 SEPTEMBER 1984
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f 17,40 per kwartaal; los 75'- cent.
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636.
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
Voorzitter ondernemingsraad:
Toen donderdagavond in de TESO-
vergadering werd meegedeeld dat
minister Smit-Kroes de miljoenen
voor de aanpassing van de fuikha
vens beschikbaar had gesteld in het
belang van de werkgelegenheid op
Texel, leidde dat tot cynisch ge
fluister onder de aanwezige perso
neelsleden. Want het staat onomsto
telijk vast dat het volledig kunnen
benutten van de dubbeldekker voor
TESO zelf helemaal geen uitbreiding
van werkgelegenheid betekent maar
het tegenovergestelde.
Dat is reeds lang bekend, maar of de
„afbouw" van het personeelsbestand
zonder gedwongen ontslagen zal kun
nen verlopen, staat nog allerminst vast.
De lichtvaardige belofte van de directie
dat er beslist geen gedwongen ontsla
gen zullen vallen, moest vorig jaar woe
den ingetrokken en werd vervangen
door de toezegging dat alles in het werk
zal worden gesteld om de personeelsver
mindering via natuurlijk verloop en an
dere maatregelen op vrijwillige basis tot
stand te brengen. Helemaal gerust is het
personeel daarover nooit geweest en de
ongerustheid is weer toegenomen nu de
arbeidsbesparende fuikaanpassing aan
staande is.
TESO-kapitein Dirk Kooiman, voorzit
ter van de ondernemingsraad: ,,We blij
ven er vanuit gaan dat er geen gedwon
gen ontslagen komen, dat moet moge
lijk zijn. De harde toezegging is dan wel
ingetrokken, maar in de gesprekken na
dien is bij ons de verwachting gewekt
dat het goed zal komen. Ik denk dat er
bij TESO ruimte is om gedwongen ont
slagen te voorkomen. Het vervoer is het
afgelopen jaar niet slecht geweest en de
arbeidstijdberkorting biedt ook mogelijk
heden. We wachten in spanning op de
nota inzake de personeelsafbouw. Zo
lang die niet op tafel ligt, geef ik liever
geen commentaar".
Als in de zomer van 1986 de dubbel
dekker volop gebruikt kan worden hoort
de ha/fuursdienst tot het ver/e
den. Sommigen beschouwen dat als
een betreurenswaardige vermindering
van het dienstbetoon en vrezen dat Teso
het aantal vaarten nog verder zal terug
brengen om de kosten te verminderen.
Is er kans dat we in de toekomst gedu
rende een groot deel van het jaar te ma
ken krijgen met bijv. een twee uurs-
dienstVolgens directeur Theo Hooger-
heide van Teso is dat uitgesloten. „Als
middel om kosten te besparen heeft het
verder terugbrengen van het aantal over
tochten geen zin. Het personeels
bestand moet op een uurdienst zijn af
gestemd en de kosten daarvan zijn bij
minder vaarten even hoog. Minder varen
zou wel brandstofbesparing geven,
maar dan zouden de motoren tussen
tijds telkens uitgeschakeld moeten wor
den. Het steeds opnieuw starten en op
warmen leidt tot naar verhouding groot
brandstofgebruik en veel slijtage waar
door de besparing weer teniet wordt ge
daan. Het heeft dus geen enkele zin om
de frequentie verder terug te brengen en
de mensen hc even daar dan ook niet
bang voor te ijn".
Het aantal door Teso vervoerde
eenheden is in de afgelopen maand
5,11% lager geweest dan in augustus
vorig jaar. Het aantal vervoerde per
sonenauto's zakte van 70.623 naar
67.754, (een teruggang van 4,06%),
het aantal vrachtauto's van 3.877
naar 3.553 (8,35%), het aantal opleg
gers van 1.428 naar 1.365 (4.41%). het
aantal bussen van 349 naar 312
(10,6%), het aantal caravans van
3.341 naar 3.031 (9,27%) en het aantal
aanhangwagens van 3.337 naar 2.823
(15,4%).
De teruggang deed zich vooral
voor in het begin van augustus; de
tweede helft van deze maand gaf
ongeveer hetzelfde beeld als vorig
jaar. Teso schrijft dit toe aan het
weer. Om die reden viel ook het ver
voer in juli tegen, nadat juni onge
veer dezelfde drukte te zien had ge
geven als juni 1983.
Over de eerste acht maanden van
dit jaar vervoerde Teso 446.438 een
heden tegen 453.952 over dezelfde
periode vrig jaar, een teruggang van
1,65%.
Preside.it-commissaris Bob Bakker vertelde dat het beschikbaar stellen
voor de
Nu er zekerheid is over de fuikaan
passing zullen de gevolgen daarvan
voor het personeel zeer spoedig be
kend zijn. Deze week wordt al be
gonnen aan het samenstellen van
een rapport over dit onderwerp. Be
gin oktober zal het met inschakeling
van de vervoersbond FNV met het
personeel worden besproken. Direc
teur T. Hoogerheide zet er de grootst
mogelijke spoed achter omdat hij
een eind wil maken over de onzeker
heid die onder de mensen heerst.
Zoals bekend moet Teso binnen af
zienbare tijd van ongeveer twintig men
sen af. Het streven is erop gericht om
deze operatie zonder gedwongen ontsla
gen te laten verlopen, onder andere
door gebruik te maken van mogelijkhe
den tot arbeidstijdverkorting. Teso heeft
thans zeven vaarploegen terwijl er straks
nog maar vier nodig zijn.
Berekend is dat op basis van het huidi
ge vervoersaanbod het nog maar gedu
rende ongeveer 60 uur per jaar nodig zal
zijn een tweede boot in te zetten. Zou
men op topdagen wachttijden met één
tot twee uur voor lief nemen, dan hoeft
de tweede boot alleen nog maar in
noodgevallen te varen, als de „Molen
gat" defekt is of in dok gaat.
Twintig miljoen
De kosten van de aanpassing van de
fuiken wordt door Rijkswaterstaat ge
raamd op twintig miljoen. Teso had bere
kend dat het niet meer dan vijftien mil
joen gulden hoefde te zijn, want men
ging er vanuit dat de bestaande bruggen
van een verdieping zouden worden voor
zien. Rijkswaterstaat voelt daar niets
voor. Mede omdat de bestaande brug-
havenaanpassing een gevolg is van de ,,no nonsense"instelling van de huidige regering. ..Deze
mensen willen nuchter zaken doen".
gen al 18 jaar oud zijn wil men ze vervan
gen door geheel nieuwe
dubbeldeksbruggen.
Het weghalen van de oude brug
gen en het plaatsen van de nieuwe
wordt een spannende operatie die
zó snel moet worden uitgevoerd dat
de veerdienst er niet of nauwelijks
door wordt onderbroken. De brug-
wisseling zal daarom vrijwel zeker in
de avond en nacht beginnen en is
gepland in februari of begin maart
1986, als het vervoersaanbod mini
maal is.
Als de dubbele bruggen zijn ge-
Rijkswaterstaat zal bij de uitwerking van de plannen voor de dubbel
deksfuiken de schepen makkelijker toegankelijk maken voor invaliden
en anderen die niet of niet makkelijk kunnen lopen. Er zal worden ge
kozen uit drie voorzieningen: liften, roltrappen en rotbanen. Elk van de
ze voorzieningen heeft voor- en nadelen die nog niet tegen elkaar zijn
afgewogen, hoewel enkele conclusies al direct kunnen worden getrok
ken. Roltrappen, zoals bij de aanleginrichtingen van de veerdienst
Kruiningen-Perkpolder zijn niet ideaal gebleken. Oude mensen maken
wel eens een misstap en komen dan te vallen en bovendien kan er met
een rolstoel geen gebruik van worden gemaakt. Een rolbaan (zoals op
Schiphol) is veel aantrekkelijker maar is bijzonder kostbaar; het zou
volgens TESO-directeur Hoogerheide, een extra investering van zo'n
2/2 miljoen vergen, onder andere omdat zo'n rolbaan of rollend trottoir
wegens het hoogteverschil en de beperkte hellinghoek die mogelijk is
zeer omvangrijk zou uitvallen en bovendien overdekt zou moeten zijn.
Liften lijken daarom het meest haalbaar, hoewel hel daar mee niet mo
gelijk is hoger te komen dan de salons van de oude schepen, dus het
promenadedek van de dubbeldekker.
namelijk de ruimte voor een opstelter
rein waarop de honderd auto's moeten
staan die voor het bovendek zijn-
bestemd. Dat terrein komt daarom enke
le meters boven het bestaande opstelter
rein te liggen, op betonnen pijlers die zo
hoog zijn dat ook de grootste vrachtau
to's er onder kunnen. Op het 'boventer-
rein' komen uitsluitend personenauto's
omdat het tweede autodek van de „Mo
lengat" voor vrachtauto's niet hoog ge
noeg is. De meeste soorten caravans
zouden wel op het tweede autodek kun
nen maar ook dat is de bedoeling niet.
Complicerend in de Helderse situatie is
ook dat de afvoerweg over het haventer
rein moet worden geprojecteerd. Een
hoek van de haven zal daarom worden
gedempt of er komt een soort brug.
Meer loketten
De bestaande drive in loketten op het
Helderse haventerrein worden vervan
gen door drie nieuwe die bovendien een
stuk verder varj de boot worden ge
plaatst, waarbij ruimte wordt gereser
veerd voor een vierde loket in de toe
komst. Ook de 'routing' voor de van de
boot komende voetgangers wil men ver
anderen. Men wil hen het schip aan de
linkerkant laten verlaten. Zij lopen dan
de mensen die aan boord gaan tege
moet, maar dat hoeft geen problemen
op te leveren.
Snel laden en lossen
Voor de efficiency van de bootdienst
is het van veel belang dat boven- en be-
nedendek tegelijkertijd worden geladen.
De laad- en lostijd moet kort zijn om in
het geval van een halfuursdienst (waar
mee Teso in de verdere toekomst weer te
maken hoopt te krijgen als gevolg van
Lees verder pagina 2.
t2Ctie; Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. '(02220) 2741.
jsnwerktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266 en
«van der Heijden, $childerweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393. Hans J m ""F1 m
■•;?,eld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, W r W W M AV V r W V V r F w W
#;0n (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. J V_>/
Dirk Terpstra
schandalig
tooit antwoord gehad op brief
Het besluit van minister Smit-Kroes
mtwintig miljoen uit te trekken voor de
Aanpassing heeft uiteraard weinig
fcagde gewekt bij de Pakt-fractie in de
emeenteraad. Zoals bekend heeft de
3ctie zich heftig verzet tegen de fuik-
passing en is herhaaldelijk gepoogd
minister hiervan te weerhouden. In
kats van geld uit te trekken voor de ha-
^aanpassing zouden twee enkeldek-
5,5 van het 'Amelandse' type moeten
De bridgeclub Groot Slam speelt in op
de televisiecursus bridge die vanaf 1 ok
tober te zien zal zijn. De lessen worden
op video opgenomen. Mevrouw Bakker-
Kuip en P. van Zevenhoven van de club
willen beginners dan aan de hand van de
tv-beelden op weg helpen.
Belangstellenden kunnen voor 15 sep
tember contact opnemen met mevrouw
Bakker (02223-254) of met Zevenhoven
(02220-2964). Het cursuspakket is te krij
gen door overmaking van ƒ29,50 op giro
123400 t.n.v. Avro-academie.
worden aangeschaft die in de bestaande
fuiken kunnen afmeren. De fractie is er
vooral boos over dat de minister op des
betreffende brieven nooit heeft geant
woord, ook niet na aandrang van de
vaste kamercommissie voor verkeer en
waterstaat. De kamercommissie had
haar met klem verzocht geen 'onom
keerbare' besluiten ten aanzien van de
Teso veerdienst te nemen en eerst de no
te zoute veren af te handelen. Ook hier
op heeft de minister niet gereageerd.
Dirk Terpstra van de Paktfractie vindt dat
een schandalige handelswijze die in een
democratisch land niet past. „Dat de
minister het niet met ons eens is, zullen
we moeten aanvaarden. Maar ze be
hoort wel naar een minderheid te luiste
ren en deze fatsoenlijk van repliek te die
nen. We zullen de minister hierover om
opheldering vragen met inschakeling
van de kamercommissie".
Bsnleginrichting van 't Horntje met toeleidende wegen zoals deze er over anderhalf jaar zal
Ion. (Tekening Architektenbureau AlkemaJ.
Nu minister Nee/ie Smit-Kroes van Verkeer en
Waterstaat 20 miljoen gulden beschikbaar heeft
gesteld voor het aanpassen van de aanleginrichtin
gen van 't Horntje en Den Helder, zal vrijwel on
middellijk met de verdere uitwerking en uitvoering
van dit plan worden begonnen. Volgende week be
ginnen de gesprekken met Rijkswaterstaat. De
plannen zullen over een half jaar bestekklaar zijn
en de aanbesteding is vóór de bouwvakvakantie
van 1985.
Het werk kan dan in augustus of september van start gaan en
voor de zomer van 1986 worden opgeleverd. Vanaf dat mom-
nent zal Teso met zijn dubbeldekker praktisch het hele jaar een
uurdienst onderhouden. De besparing op personeel en
brandstof die daar uit voortvloeit betekent dat de exploitatie
van de veerdienst met ongeveer 25% wordt verlicht met als ge
volg een matiging van de tariefsontwikkeling'' en een sluiten
de exploitatie.
plaatst, duurt het nog enkele dagen
voordat zij op het mechanisme van de
fuiktorens zijn aangesloten en dus kun
nen worden opgehaald en gevierd. De
bruggen worden daarom op een vaste
stand gefixeerd en de getijdeverschillen
worden dan bij het aan- en afmeren op
gevangen met een scharnierend plankier
(zoals bij een landingsboot), dat op de
„Molengat" wordt gemonteerd. Het is
twijfelachtig of met dit systeem ook
zware vrachtauto's kunnen worden gela
den en gelost, zodat dit zware verkeer
mogelijk enkele dagen niet vervoerd kan
worden.
Pas nadat de bruggen zijn gewisseld
worden de dubbele op- en afritten afge
werkt. Uiteraard moet ook bij deze fase
worden voorkomen dat de veerdienst
wordt belemmerd. Met inschakeling van
onder andere het Ingenieursbureau
Oranjewoud BV, heeft Teso al een gede-
tai'leerd werkschema gemaakt dat erop
gericht is knelpunten en stagnatie te
vermijden.
Den Helder
De werkzaamheden zijn in Den Helder
veel omvangrijker en dus kostbaarder
dan op Texel. In Den Helder ontbreekt
*d j
&f; L*
verkeerslichten