Cjrocn c2warLj Jexelin het hart ,,We staan met rug tegen de muur" Teso wii bespreking andere structuur VVV tót* Open tuberculose geconstateerd Meer bedrijfsmatige aanpak oyriding Provinciale commissies over aanpassing havens: ipambtenaar spreekt nier relatiebota en mnabeheer op Texel Heer herfstvervoer /oor TESO nsluipingen ekend Besmettingsgevaar k/ein BARKER'S IJZERHANDEL DINSDAG 16 OKTOBER 1984 ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 Nr. 9924 jjclie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. en werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, sOosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der jjen, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393. jadvertenties, abonnementen, etc.: geveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, joon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /17.40 per kwartaal; los 75'-cent. Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17.636. Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. ■;n garagehouder aan de ^nhardlaan in Den Burg deed vrijdag ^ngifte dat een oude Daf fsonenauto, die achter zijn bedrijf ®nd, was verdwenen. De volgende •=9 werd de auto in de buurt 92pvonden. Er bleek een flink stuk gereden te zijn. Het besluit van minister N. Smit-Kroes om voor de aanpassing van de veerhavens van Den Helder en 't Horntje geld beschikbaar te stellen, heeft in kringen van provinciebestuurders hevige irritatie gewekt. Met name de leden van de commissie voor ruimtelijke ordening en waterstaats- en wegencommissie voelen zich met de rug tegen de muur gezet. topambtenaar van het ninisterie van Landbouw en ij houdt woensdag 24 :ktober een spreekbeurt over de «latienota en het faunabeheer op Het is drs. J.B. Pieters, Srecteur natuur, milieu en sunabeheer en plaatsvervangend Acteur-generaal landelijke ;ebieden en kwaliteitszorg. avond wordt gehouden in hotel De ikaan, aanvang 20.00 uur. Pieters riveert al om 13.00 uur op Texel, iaar hij in het Havenrestaurant van 't lorntje wordt ontvangen door de rorzitters van de drie ndbouworganisaties en van Oembollencultuur. Vervolgens wordt rondrit gemaakt over het eiland, «sarbij een bezoek wordt gebracht na drie bedrijven: de boerderij van iJ.M. Rutten in De Eendracht waar toters zal vernemen wat de aaringen van de „buren" zijn met et rotganzenbeheer op het angrenzende „Zeeburg", C.W. Hin in de Ottersaat bij Oudeschild wiens nderijen voor een deel in aanmerking irnen om tot relatienotagebied te wrden aangewezen, mede omdat ae grenzen aan terreinen van iatuurmonumenten en leliekweker S. Dijt die zijn bedrijf in het ■g-gebied heeft. Op elk van de ienoemde bedrijven zal Pieters een ar vertoeven zodat hij ruimschoots tegenheid heeft om zich op de oogte te stellen van de plaatselijke ■aningsvorming over faunabeheer en plannen voor de relatienota- bieden. Verwacht mag worden dat jhierop 's avonds in zijn spreekbeurt „De Pelikaan" zal reageren. aso heeft het afgelopen weekend aer personenauto's naar Texel arvoerd dan vorig jaar bij aanvang de Hollandse herfstvakantie. Mjdag werden 1158 auto's naar 't torntje gebracht tegen 1140 in 583, zaterdag werden 1608 auto's anaf Den Helder vervoerd tegen S3 het jaar daarvoor en zondag verden 748 auto's overgezet tegen vorig jaar. Zaterdag moest de reserveboot aren om het aanbod snel over te «Jnnen zetten. De gemiddelde *name van personenauto's was over ré dagen 6,17 procent, het berichtje over de vervoercijfers ;»n de Duitse herfstvakantie is een M geslopen doordat een zondag wd vergeleken met de zaterdag van at jaar daarvoor. Het vervoer liep "ijdag 5 oktober terug met 12,6% en g 6 oktober met 9,7%. b 16-jarige Texelaar heeft tegenover 'politie bekend twee keer te zijn jnnengedrongen in restaurant De aadskelder en daarbij totaal /"800,— 'hebben ontvreemd. De jongen aakte gebruik van een valse sleutel. Dat bleek in de vrijdag gehouden gezamenlijke vergadering van de genoemde commissies in het gebouw „Noordholland" in Haarlem, waar het VVD-statenlid H. Machielsen de enige was die zich zonder voorbehoud verheugd toonde over het besluit van de minister. De anderen reageerden echter afwijzend of uitten bedenkingen, waarbij de meesten het erover eens waren dat het besluit van de minister niet kan worden teruggedraaid en dus uitgevoerd zal moeten worden, maar men wil nog wel praten over de consequenties van de havenaanpassing. Burgemeester De Haan van Den Helder zei dat kostbare voorzieningen in zijn stad moeten worden getroffen om de stroom van 190 auto's die straks elke uur als één grote file van de dubbeldekker komen, te verwerken.'De bestaande wegen kunnen die stroom nl. niet aan. Er zou een alternatieve weg over het marineterrein moeten komen met een nieuwe brug over het Noordhollands Kanaal. Het geld hiervoor (f30 miljoen) zal ook van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat moeten komen zodat men daar in feite niet twintig maar vijftig miljoen gulden voor de veerhaven aanpassing dient uit te geven. Gedeputeerde J.K. Alma, voorzitter van de Waterstaats- en wegencommissie kondigde aan dat hierover op 14 november met de minister zal worden gepraat. Niet van harte Net als de provincie (die op grond van het streekplan de fuikaanpassing niet kan tegenhouden) heeft ook de gemeente Den Helder met tegenzin meegewerkt. Onlangs gaven B en W namelijk bouwvergunning voor de veranderingen op het havenplein op grond van de woningwet. Het college kon niet anders, want er waren geen weigeringsgronden. De ontstemming over de gang van zaken is er niet minder om. Men had gewild dat de minister eerst eens had gekeken hoe de voor Den Helder dreigende problemen kunnen worden opgelost. Enkele jaren geleden is inzake de Teso- problematiek een werkgroep ingesteld, die een rapport heeft uitgebracht. De daarin voorgestelde maatregelen moeten volgens burgemeester De Haan echter als lapmiddelen worden gezien. Met incidentele verkeersvoorzieningen komt men er niet, vooral omdat ook rekening moet worden gehouden met het toekomstige woon-werkverkeer van de marine en het verkeer dat de off shore-activiteit tot gevolg heeft. Met name bij de Van Kinsbergenbrug zal de verkeerssituatie zeer problematisch worden. Rijkswaterstaat is al gevraagd mee te werken aan een brug over het Noordhollands Kanaal in het verlengde van de Ravelijnweg. Nu al is de capaciteit van Rijksweg 9 te klein. Als daar ook het extra dubbeldekker- verkeer bijkomt, wordt de toestand nijpend. De Haan wilde dan ook dat het provinciaal bestuur de minister vraagt de hoogste prioriteit toe te kennen aan de reconstructie van Rijksweg 9. Onvolledig De gemeente Den Helder vindt de besluitvorming van de minister ten aanzien van de fuikaanpassing in ieder geval onvolledig en de Helderse gemeenteraad heeft dan ook op 5 september een motie aangenomen waarin het ongenoegen daarover wordt uitgesproken. Daarbij wordt om extra geld gevraagd om de nu opgeroepen verkeersproblemen op te lossen. Gedeputeerde J.K. Alma (VVD) verenigde zich met het betoog van De Haan. Op een vraag van CDA- gedeputeerde drs. W.T. van Gelder zei De Haan dat de door hem bedoelde verkeersaanpassingen 25 tot 30 miljoen gulden zullen kosten, althans als men een fundamentele verbetering wil. Statenlid H. Machielsen van de VVD vond al die geluiden veel te negatief. Hij wilde dat het provinciebestuur zich onverdeeld positief opstelt door erkentelijk te zijn voor de twintig miljoen en de houding van „we moeten wel want we kunnen niet anders" laat varen. Er zijn zoveel gemeenten die verkeersproblemen hebben als gevolg van maatschappelijke en andere ontwikkelingen in de omgeving. Die problemen moeten zonder verwijten en frustraties worden opgelost. Het CDA—statenlid H.J.M. Roozen deed echter wél verbitterd. Hij tilde zwaar aan de neveneffecten van de fuikaanpassing en liet duidelijk blijken de oorspronkelijke afwijzende houding van de provincie nog steeds te ondersteunen. Roozen vond de overgang naar een uurdienst gedurende het hele jaar Bij een aan boord van de Teso-schepen werkzame Oudeschilder is open tuberculose geconstateerd. Volgens een arts van het consultatiebureau voor tuberculose in Den Helder is het besmettingsgevaar bij deze man echter niet groot. Het contactonderzoek is inmiddels gestart. „Tuberculose is geen ernstige ziekte meer. We hebben inmiddels zulke goede medicijnen dat iedereen die het heeft weer beter wordt", aldus de arts. Het consultatiebureau verricht op aanwijzingen van de Oudeschilder een onderzoek bij zijn familieleden en andere mensen, zoals collega's met wie hij intensief in contact is geweest. Als daar meer gevallen worden geconstateerd zal het onderzoek op een grotere schaal gepleegd worden. Mensen die al langer dan drie weken hoesten zonder dat er verbetering optreedt kunnen contact opnemen met het consultatiebureau in Den Helder, Middenweg 168. De gecombineerde vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening en de Waterstaats- en Wegencommissie. onaanvaardbaar en herinnerde eraan tegenzin, gewonnen te geven. Deze dat Teso destijds was gewaarschuwd. geste van 20 miljoen past niet in ons De minister had de twintig miljoen aan de provincie moeten geven zodat deze er een betere bestemming aan had kunnen geven: subsidie voor de veertarieven die de Texelaars moeten betalen en het verbeteren van de Kooijbrug. Statenlid K. Brouwer van de SGP vond dat inspanning geboden is om de tarieven voor Texelaars omlaag te brengen. Te passief M. Verweij van D66 zei nog steeds achter het streekplan te staan en vond dat GS zich thans veel te passief opstellen door zich, zij het met beleid en is niet in het belang van de provincie en van de gemeenten Texel en Den Helder. Wat Texel nodig heeft is een betrouwbare, frequente veerverbinding. Twee boten van elk honderd auto's zijn daarvoor toereikend. Met de dubbeldekker is Texel niet gebaat. Teso heeft een verkeerde beslissing genomen en de minister probeert dat nu te verzachten door 20 miljoen beschikbaar te stellen. Ze heeft dat ongetwijfeld gedaan omdat ze bang is dat Teso anders failliet gaat en het rijk dan de dienst moet overnemen." A. Geuzenbroek van de PvdA was er slecht over te spreken dat de minister het standpunt van GS niet heeft afgewacht. „Het is onbehoorlijk dat zij ons op deze manier met de rug tegen de muur heeft gezet. Zo moet je niet met elkaar omgaan. Ik begrijp niet hoe Machielsen zo makkelijk kan praten over die stoot van 200 auto's die Den Helder straks elk uur te verwerken krijgt." Machielsen interrumpeerde: „Wat stelt dat nou voor.... 200 auto's!" Maar Geuzenbroek vond het Lees verder pagina 2. Teso-directeur Theo Hoogerheide wil vertegenwoordigers van VVV, Texels Verbond van Ondernemers, Recreatiestichting Texel en de gemeente uitnodigen voor een gesprek over een andere structuur van de VVV. Voorop zal moeten staan dat de VVV zakelijker en bedrijfsmatiger opgezet wordt. „Vroeger heette de vereniging VVV—Mooi Texel. Die naam is veranderd maar de ermee samenhangende denkwijze is er nog steeds. Dat moet veranderen, de toeristenondernemers zullen meer moeten beseffen dat de VVV hun verkoopapparaat is", aldus Hoogerheide in een radioprogramma van de Lokale Omroep dat zaterdag in de bejaardenhuizen werd uitgezonden. De Teso-directie heeft in 1983 geprobeerd om samen met het Texelse bedrijfsleven een breed opgezette Texelpromotie te starten. Dat mislukte en Teso voert inmiddels op eigen kracht reclame-acties. Hoogerheide is daar niet gelukkig mee: „We hebben ons hier nog onlangs afgevraagd of we ons niet uit dit soort acties zouden moeten terugtrekken." Dat geldt overigens niet voor de schatzoekactie, maar wel voor nieuwe initiatieven. Hoogerheide heeft één vergadering lang deel uitgemaakt van de veelbesproken werkgroep Texelpromotie. „Ik heb daar twee vragen gesteld: Is er geld-beschikbaar want er zijn tonnen nodig. En kan de gemeente op korte termijn beleidsveranderingen doorvoeren om snel op de telkens veranderende markt .te kunnen blijven inspelen? Ik wist op voorhand dat de antwoorden negatief zouden zijn, maar ik wilde de anderen met deze vragen confronteren." Over één van de moeilijkste onderwerpen voor de werkgroep, het al of niet inhuren van deskundigheid van buiten, is Hoogerheide duidelijk: „Ik heb het grootste vertrouwen in de directie van de VVV en haar Texelpromotie-activiteiten en ik kan daarbij ook voor anderen spreken." Waarom denkt Hoogerheide dat een structuurverandering noodzakelijk is voor de VVV? „Deze instelling moet veel meer worden gezien als een collectief verkoopapparaat voor toeristisch Texel. Dat betekent dat je het anders moet opzetten, ook financieel. Wij willen kijken of de VW is om te bouwen tot een verkooporganisatie die financieel gesteund wordt door Teso, RST, gemeente en het TVO als vertegenwoordiger van het Texelse bedrijfsleven. De vereniging zou bijvoorbeeld veranderd worden in een over het algemeen sneller reagerende stichting." Het Teso-initiatief zal in ieder geval welwillend worden ontvangen door diverse betrokkenen. In dezelfde uitzending verklaarde VVV—voorzitter Harry Wuis dat de VVV al jaren streeft naar een wat commerciële aanpak, maar dat op die manier niet het grote geld binnenkomt. Daarvoor zullen de ondernemers aangesproken moeten worden. Hij vond het positief dat Teso met dit idee kwam: „Als Teso met zo'n plan komt en er de RST, de gemeente en het TVO bij betrekt dan ben ik zeker positief omdat ik weet dat dit de instellingen zijn die in staat zijn geld uit te trekken voor een breder opgezette promotie." Walter Brommersma, bestuurslid van TVO, zag het ook al zitten. „Het is heel goed als er een meer commerciële aanpak van het promotiebeleid komt. Dan moeten wel de direct belanghebbenden zoals het TVO, de gemeente en de VVV een stem in dat lichaam hebben, zodat we eensluidend naar buiten kunnen treden." Brommersma pleitte wel voor het inhuren van deskundigheid van buitenaf: „Al is het alleen maar om te kijken hoe we die promotie zo goed mogelijk kunnen profileren en uitnutten." Follow-up Brommersma bestrijd dat door de ondernemers niet genoeg wordt ingezien dat de VVV het verkoopapparaat voor toeristisch Texel is. „Wij vinden dat de follow-up bij de laatste verandering van de middenstandsbijdrage niet goed is geweest. Na het rondsturen van de folder had de VVV de ondernemers persoonlijk moeten benaderen om dat geld los te krijgen. De kans is groot dat er dan meer uit was gekomen. De ondernemers zien best in dat Texelpromotie belangrijk is. „We hebben laatst nog een brief aan het VVV bestuur gestuurd om te vragen h«ye het nou verder moét." Makita Handy Vac snoerloze stofzuiger, type 4070 DW met extra lange zuigbuis, een oplader en een zuigmond van 20 cm Nu tijdelijk sterk in prijs verlaagd! Normaal 166,— qq nu yy, Telefoon 02220-2346 N WINKELVOL IDEEFN!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 1