Cjrocn c2warLj Jexelin het hart
,,We staan met rug
tegen de muur"
Teso wii bespreking
andere structuur VVV
tót*
Open tuberculose
geconstateerd
Meer bedrijfsmatige aanpak
oyriding
Provinciale commissies over aanpassing havens:
ipambtenaar spreekt
nier relatiebota en
mnabeheer op Texel
Heer herfstvervoer
/oor TESO
nsluipingen
ekend
Besmettingsgevaar k/ein
BARKER'S
IJZERHANDEL
DINSDAG 16 OKTOBER 1984
ERICHT 15 SEPTEMBER 1887
Nr. 9924
jjclie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
en werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
sOosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der
jjen, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
jadvertenties, abonnementen, etc.:
geveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
joon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /17.40 per kwartaal; los 75'-cent.
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17.636.
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
■;n garagehouder aan de
^nhardlaan in Den Burg deed vrijdag
^ngifte dat een oude Daf
fsonenauto, die achter zijn bedrijf
®nd, was verdwenen. De volgende
•=9 werd de auto in de buurt
92pvonden. Er bleek een flink stuk
gereden te zijn.
Het besluit van minister N. Smit-Kroes om voor de
aanpassing van de veerhavens van Den Helder en 't Horntje
geld beschikbaar te stellen, heeft in kringen van
provinciebestuurders hevige irritatie gewekt. Met name de
leden van de commissie voor ruimtelijke ordening en
waterstaats- en wegencommissie voelen zich met de rug
tegen de muur gezet.
topambtenaar van het
ninisterie van Landbouw en
ij houdt woensdag 24
:ktober een spreekbeurt over de
«latienota en het faunabeheer op
Het is drs. J.B. Pieters,
Srecteur natuur, milieu en
sunabeheer en plaatsvervangend
Acteur-generaal landelijke
;ebieden en kwaliteitszorg.
avond wordt gehouden in hotel De
ikaan, aanvang 20.00 uur. Pieters
riveert al om 13.00 uur op Texel,
iaar hij in het Havenrestaurant van 't
lorntje wordt ontvangen door de
rorzitters van de drie
ndbouworganisaties en van
Oembollencultuur. Vervolgens wordt
rondrit gemaakt over het eiland,
«sarbij een bezoek wordt gebracht
na drie bedrijven: de boerderij van
iJ.M. Rutten in De Eendracht waar
toters zal vernemen wat de
aaringen van de „buren" zijn met
et rotganzenbeheer op het
angrenzende „Zeeburg", C.W. Hin
in de Ottersaat bij Oudeschild wiens
nderijen voor een deel in aanmerking
irnen om tot relatienotagebied te
wrden aangewezen, mede omdat
ae grenzen aan terreinen van
iatuurmonumenten en leliekweker
S. Dijt die zijn bedrijf in het
■g-gebied heeft. Op elk van de
ienoemde bedrijven zal Pieters een
ar vertoeven zodat hij ruimschoots
tegenheid heeft om zich op de
oogte te stellen van de plaatselijke
■aningsvorming over faunabeheer en
plannen voor de relatienota-
bieden. Verwacht mag worden dat
jhierop 's avonds in zijn spreekbeurt
„De Pelikaan" zal reageren.
aso heeft het afgelopen weekend
aer personenauto's naar Texel
arvoerd dan vorig jaar bij aanvang
de Hollandse herfstvakantie.
Mjdag werden 1158 auto's naar 't
torntje gebracht tegen 1140 in
583, zaterdag werden 1608 auto's
anaf Den Helder vervoerd tegen
S3 het jaar daarvoor en zondag
verden 748 auto's overgezet tegen
vorig jaar.
Zaterdag moest de reserveboot
aren om het aanbod snel over te
«Jnnen zetten. De gemiddelde
*name van personenauto's was over
ré dagen 6,17 procent,
het berichtje over de vervoercijfers
;»n de Duitse herfstvakantie is een
M geslopen doordat een zondag
wd vergeleken met de zaterdag van
at jaar daarvoor. Het vervoer liep
"ijdag 5 oktober terug met 12,6% en
g 6 oktober met 9,7%.
b 16-jarige Texelaar heeft tegenover
'politie bekend twee keer te zijn
jnnengedrongen in restaurant De
aadskelder en daarbij totaal /"800,—
'hebben ontvreemd. De jongen
aakte gebruik van een valse sleutel.
Dat bleek in de vrijdag gehouden
gezamenlijke vergadering van de
genoemde commissies in het
gebouw „Noordholland" in
Haarlem, waar het VVD-statenlid
H. Machielsen de enige was die
zich zonder voorbehoud verheugd
toonde over het besluit van de
minister.
De anderen reageerden echter
afwijzend of uitten bedenkingen,
waarbij de meesten het erover eens
waren dat het besluit van de minister
niet kan worden teruggedraaid en dus
uitgevoerd zal moeten worden, maar
men wil nog wel praten over de
consequenties van de
havenaanpassing. Burgemeester De
Haan van Den Helder zei dat kostbare
voorzieningen in zijn stad moeten
worden getroffen om de stroom van
190 auto's die straks elke uur als één
grote file van de dubbeldekker komen,
te verwerken.'De bestaande wegen
kunnen die stroom nl. niet aan. Er zou
een alternatieve weg over het
marineterrein moeten komen met een
nieuwe brug over het Noordhollands
Kanaal. Het geld hiervoor (f30 miljoen)
zal ook van het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat moeten komen zodat
men daar in feite niet twintig maar
vijftig miljoen gulden voor de
veerhaven aanpassing dient uit te
geven. Gedeputeerde J.K. Alma,
voorzitter van de Waterstaats- en
wegencommissie kondigde aan dat
hierover op 14 november met de
minister zal worden gepraat.
Niet van harte
Net als de provincie (die op grond van
het streekplan de fuikaanpassing niet
kan tegenhouden) heeft ook de
gemeente Den Helder met tegenzin
meegewerkt. Onlangs gaven B en W
namelijk bouwvergunning voor de
veranderingen op het havenplein op
grond van de woningwet. Het college
kon niet anders, want er waren geen
weigeringsgronden. De ontstemming
over de gang van zaken is er niet
minder om. Men had gewild dat de
minister eerst eens had gekeken hoe
de voor Den Helder dreigende
problemen kunnen worden opgelost.
Enkele jaren geleden is inzake de Teso-
problematiek een werkgroep ingesteld,
die een rapport heeft uitgebracht. De
daarin voorgestelde maatregelen
moeten volgens burgemeester De
Haan echter als lapmiddelen worden
gezien. Met incidentele
verkeersvoorzieningen komt men er
niet, vooral omdat ook rekening moet
worden gehouden met het
toekomstige woon-werkverkeer van de
marine en het verkeer dat de off
shore-activiteit tot gevolg heeft. Met
name bij de Van Kinsbergenbrug zal
de verkeerssituatie zeer problematisch
worden. Rijkswaterstaat is al gevraagd
mee te werken aan een brug over het
Noordhollands Kanaal in het verlengde
van de Ravelijnweg. Nu al is de
capaciteit van Rijksweg 9 te klein. Als
daar ook het extra dubbeldekker-
verkeer bijkomt, wordt de toestand
nijpend. De Haan wilde dan ook dat
het provinciaal bestuur de minister
vraagt de hoogste prioriteit toe te
kennen aan de reconstructie van
Rijksweg 9.
Onvolledig
De gemeente Den Helder vindt de
besluitvorming van de minister ten
aanzien van de fuikaanpassing in ieder
geval onvolledig en de Helderse
gemeenteraad heeft dan ook op 5
september een motie aangenomen
waarin het ongenoegen daarover
wordt uitgesproken. Daarbij wordt om
extra geld gevraagd om de nu
opgeroepen verkeersproblemen op te
lossen.
Gedeputeerde J.K. Alma (VVD)
verenigde zich met het betoog van De
Haan. Op een vraag van CDA-
gedeputeerde drs. W.T. van Gelder zei
De Haan dat de door hem bedoelde
verkeersaanpassingen 25 tot 30 miljoen
gulden zullen kosten, althans als men
een fundamentele verbetering wil.
Statenlid H. Machielsen van de VVD
vond al die geluiden veel te negatief.
Hij wilde dat het provinciebestuur zich
onverdeeld positief opstelt door
erkentelijk te zijn voor de twintig
miljoen en de houding van „we
moeten wel want we kunnen niet
anders" laat varen. Er zijn zoveel
gemeenten die verkeersproblemen
hebben als gevolg van
maatschappelijke en andere
ontwikkelingen in de omgeving. Die
problemen moeten zonder verwijten en
frustraties worden opgelost.
Het CDA—statenlid H.J.M. Roozen
deed echter wél verbitterd. Hij tilde
zwaar aan de neveneffecten van de
fuikaanpassing en liet duidelijk blijken
de oorspronkelijke afwijzende houding
van de provincie nog steeds te
ondersteunen. Roozen vond de
overgang naar een uurdienst
gedurende het hele jaar
Bij een aan boord van de Teso-schepen werkzame Oudeschilder is
open tuberculose geconstateerd. Volgens een arts van het
consultatiebureau voor tuberculose in Den Helder is het
besmettingsgevaar bij deze man echter niet groot. Het
contactonderzoek is inmiddels gestart.
„Tuberculose is geen ernstige ziekte meer. We hebben inmiddels zulke
goede medicijnen dat iedereen die het heeft weer beter wordt", aldus de
arts.
Het consultatiebureau verricht op aanwijzingen van de Oudeschilder een
onderzoek bij zijn familieleden en andere mensen, zoals collega's met wie
hij intensief in contact is geweest. Als daar meer gevallen worden
geconstateerd zal het onderzoek op een grotere schaal gepleegd worden.
Mensen die al langer dan drie weken hoesten zonder dat er verbetering
optreedt kunnen contact opnemen met het consultatiebureau in Den
Helder, Middenweg 168.
De gecombineerde vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening en de Waterstaats- en Wegencommissie.
onaanvaardbaar en herinnerde eraan tegenzin, gewonnen te geven. Deze
dat Teso destijds was gewaarschuwd. geste van 20 miljoen past niet in ons
De minister had de twintig miljoen aan
de provincie moeten geven zodat deze
er een betere bestemming aan had
kunnen geven: subsidie voor de
veertarieven die de Texelaars moeten
betalen en het verbeteren van de
Kooijbrug.
Statenlid K. Brouwer van de SGP
vond dat inspanning geboden is om
de tarieven voor Texelaars omlaag te
brengen.
Te passief
M. Verweij van D66 zei nog steeds
achter het streekplan te staan en vond
dat GS zich thans veel te passief
opstellen door zich, zij het met
beleid en is niet in het belang van de
provincie en van de gemeenten Texel
en Den Helder. Wat Texel nodig heeft
is een betrouwbare, frequente
veerverbinding. Twee boten van elk
honderd auto's zijn daarvoor
toereikend. Met de dubbeldekker is
Texel niet gebaat.
Teso heeft een verkeerde beslissing
genomen en de minister probeert dat
nu te verzachten door 20 miljoen
beschikbaar te stellen. Ze heeft dat
ongetwijfeld gedaan omdat ze bang is
dat Teso anders failliet gaat en het rijk
dan de dienst moet overnemen."
A. Geuzenbroek van de PvdA was er
slecht over te spreken dat de minister
het standpunt van GS niet heeft
afgewacht. „Het is onbehoorlijk dat zij
ons op deze manier met de rug tegen
de muur heeft gezet. Zo moet je niet
met elkaar omgaan. Ik begrijp niet hoe
Machielsen zo makkelijk kan praten
over die stoot van 200 auto's die Den
Helder straks elk uur te verwerken
krijgt." Machielsen interrumpeerde:
„Wat stelt dat nou voor.... 200
auto's!" Maar Geuzenbroek vond het
Lees verder pagina 2.
Teso-directeur Theo Hoogerheide wil vertegenwoordigers van VVV, Texels
Verbond van Ondernemers, Recreatiestichting Texel en de gemeente
uitnodigen voor een gesprek over een andere structuur van de VVV.
Voorop zal moeten staan dat de VVV zakelijker en bedrijfsmatiger
opgezet wordt. „Vroeger heette de vereniging VVV—Mooi Texel. Die
naam is veranderd maar de ermee samenhangende denkwijze is er nog
steeds. Dat moet veranderen, de toeristenondernemers zullen meer
moeten beseffen dat de VVV hun verkoopapparaat is", aldus
Hoogerheide in een radioprogramma van de Lokale Omroep dat zaterdag
in de bejaardenhuizen werd uitgezonden.
De Teso-directie heeft in 1983
geprobeerd om samen met het Texelse
bedrijfsleven een breed opgezette
Texelpromotie te starten. Dat mislukte
en Teso voert inmiddels op eigen
kracht reclame-acties. Hoogerheide is
daar niet gelukkig mee: „We hebben
ons hier nog onlangs afgevraagd of
we ons niet uit dit soort acties zouden
moeten terugtrekken." Dat geldt
overigens niet voor de schatzoekactie,
maar wel voor nieuwe initiatieven.
Hoogerheide heeft één vergadering
lang deel uitgemaakt van de
veelbesproken werkgroep
Texelpromotie. „Ik heb daar twee
vragen gesteld: Is er geld-beschikbaar
want er zijn tonnen nodig. En kan de
gemeente op korte termijn
beleidsveranderingen doorvoeren om
snel op de telkens veranderende markt
.te kunnen blijven inspelen? Ik wist op
voorhand dat de antwoorden negatief
zouden zijn, maar ik wilde de anderen
met deze vragen confronteren."
Over één van de moeilijkste
onderwerpen voor de werkgroep, het
al of niet inhuren van deskundigheid
van buiten, is Hoogerheide duidelijk:
„Ik heb het grootste vertrouwen in de
directie van de VVV en haar
Texelpromotie-activiteiten en ik kan
daarbij ook voor anderen spreken."
Waarom denkt Hoogerheide dat een
structuurverandering noodzakelijk is
voor de VVV? „Deze instelling moet
veel meer worden gezien als een
collectief verkoopapparaat voor
toeristisch Texel. Dat betekent dat je
het anders moet opzetten, ook
financieel. Wij willen kijken of de VW
is om te bouwen tot een
verkooporganisatie die financieel
gesteund wordt door Teso, RST,
gemeente en het TVO als
vertegenwoordiger van het Texelse
bedrijfsleven. De vereniging zou
bijvoorbeeld veranderd worden in een
over het algemeen sneller reagerende
stichting."
Het Teso-initiatief zal in ieder geval
welwillend worden ontvangen door
diverse betrokkenen. In dezelfde
uitzending verklaarde VVV—voorzitter
Harry Wuis dat de VVV al jaren streeft
naar een wat commerciële aanpak,
maar dat op die manier niet het grote
geld binnenkomt. Daarvoor zullen de
ondernemers aangesproken moeten
worden. Hij vond het positief dat Teso
met dit idee kwam: „Als Teso met
zo'n plan komt en er de RST, de
gemeente en het TVO bij betrekt dan
ben ik zeker positief omdat ik weet dat
dit de instellingen zijn die in staat zijn
geld uit te trekken voor een breder
opgezette promotie."
Walter Brommersma, bestuurslid van
TVO, zag het ook al zitten. „Het is
heel goed als er een meer
commerciële aanpak van het
promotiebeleid komt. Dan moeten wel
de direct belanghebbenden zoals het
TVO, de gemeente en de VVV een
stem in dat lichaam hebben, zodat we
eensluidend naar buiten kunnen
treden." Brommersma pleitte wel voor
het inhuren van deskundigheid van
buitenaf: „Al is het alleen maar om te
kijken hoe we die promotie zo goed
mogelijk kunnen profileren en
uitnutten."
Follow-up
Brommersma bestrijd dat door de
ondernemers niet genoeg wordt
ingezien dat de VVV het
verkoopapparaat voor toeristisch Texel
is. „Wij vinden dat de follow-up bij de
laatste verandering van de
middenstandsbijdrage niet goed is
geweest. Na het rondsturen van de
folder had de VVV de ondernemers
persoonlijk moeten benaderen om dat
geld los te krijgen. De kans is groot
dat er dan meer uit was gekomen. De
ondernemers zien best in dat
Texelpromotie belangrijk is. „We
hebben laatst nog een brief aan het
VVV bestuur gestuurd om te vragen
h«ye het nou verder moét."
Makita Handy Vac snoerloze
stofzuiger,
type 4070 DW met extra lange zuigbuis,
een oplader en een zuigmond van 20 cm
Nu tijdelijk sterk in prijs verlaagd!
Normaal 166,— qq
nu yy,
Telefoon 02220-2346
N WINKELVOL IDEEFN!