Cjrocn cjjwartsJ'exeis in het
Er heerst vooral angst
oor het onbekende"
labobank Q
Hoornders willen
geen fietspad langs
de Westerweg
Texel aangewezen tot
Nationaal Landschap
Collecte is
's middags
10 gaat door met plan voor Texe/promotie
WOLKERS
JAN WOLKERS
De
onverbiddelijke tijd
De nieuwe roman
Aangrijpend
f22,50 paperback
f34,50 gebonden
in de boekhandel
BIJ DE BEZIGE BIJ
Regeringsbeslissing gepubliceerd
Petitie met 260 handtekeningen
RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 9935
VRIJDAG 23 NOVEMBER 1984
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
Oosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der
ir Schilderweg 215, .Oudeschild, tel. (02220) 5393.
advertenties, abonnementen, etc.:
ld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
(02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ17,40 per kwartaal; los 75' cent.
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636.
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
heerst vooral angst voor het onbekende. Dat is voi-
s ons het hoofdmotief waarom de werkgroep Texel-
imotie al in de beginfase onderuit ging." Dat zei Walter
mmersma dinsdagavond in de ledenvergadering van
:Texels Verbond van Ondernemers over het uiteenspat-
van de door TVO opgerichte werkgroep. Brommersma
i voorzitter van de werkgroep en vertelde over de sa-
inwerking met VVV en gemeente en gaf een uitgebrei-
visie hoe Texelpromotie bedreven kan worden. Aan het
Ivan het goed onderbouwde betoog zei Brommersma
TVO de moed niet laat zakken. „Wij gaan gewoon
r met het plan voor Texelpromotie."
voormalige voorzitter van de
fcgroep vond het uiteraard jam-
VVV en gemeente heb-
afgehaakt en hij zei te hopen
beide instanties later toch
zullen inhaken. „Dat is de
manier waarop Texel met
plaatselijke produkten optimaal
romoot kan worden."
opkomst en de ondergang van
werkgroep werd in het verhaal
Brommersma gepresenteerd
[er de titel „De Starsisters hiel-
het ook niet zo lang vol". De
)-man vertelde dat de werk-
>p van start was gegaan met
opdracht een beleidsplan voor
|e termijn promotie te maken
fbij de „randvoorwaarde" was
uitvoering ging via
aande kanalen, oftewel de
Al in de eerste vergadering
m de werkgroep tot de con-
ie dat men aangewezen is op
irne deskundigheid voor het
;en van een goed uitgewerkt
motieplan. De werkgroep ging
met het marketing- en ad-
entiebureau WKE uit Bergen
dit bureau maakte op verzoek
eerste aanzet tot het totaal-
Dat kostte tien mille. Voor
totaal beleidsplan is 50 mille
ig. TVO bood aan een kwart
etalen en de VVV ook. We-
uder Barendregt zou pogen
00,- voor dit doel te voteren
de gemeentebegroting. „Wij
en doorgaan en garandeerden
gemeentelijke bijdrage alvast
at we niet op de gemeente
fden te wachten en WKE van
kon gaan", aldus
mmersma.
eerste aanzet die WKE zou
ten kon dan als voorbeeld die-
Walter Brommersma
,,Wij gaan door met plannen voor
Texelpromotie"
nen van hoe een dergelijk plan
wordt opgesteld en wat de pro
motiemakers daarmee kunnen. Zo
ver kwam het niet. Het eerste deel
van het promotieplan is weliswaar
gemaakt maar vorig jaar november
kreeg de werkgroep te horen dat
de gemeente „niets ziet in een
promotieplan". „Volgens de be
richten in de kranten voelde het
college niets voor een plan dat zo
veel kost en waarvan niet
vaststaat of het de moeite waard
zal zijn. Het ging hier niet om 50
mille maar om 5 mille", aldus
Brommersma, die aanvulde dat
men ook nog niets kon zien want
WKE was toen nog niet gestart
met de rapportage. Wethouder
Barendregt verklaarde later dat hij
meer heil zag in gemeentelijke
steun aan kleine acties, zoals de
Gastvrijheid is net
als vriendschap
onbetaalbaar"
najaarspromotie waaraan
ƒ50.000,— gemeentegeld werd
besteed. De werkgroep kreeg een
schriftelijke reactie van het college
en daarin werd gesteld dat de
VVV het promotiewerk moest uit
voeren en dat de gemeente me
teen had gezegd geen geld be
schikbaar te willen stellen.
Motieven
Brommersma: „Dat de VVV het
werk zou uitvoeren stond voor de
wrkgroep ook meteen al vast,
maar unaniem vond men dat er
deskundige hulp moest komen.
We waren het er samen over eens
dat daarvoor een financieel voor
stel moest worden gedaan." Het
resultaat van deze discussie is be
kend. De werkgroep werd het
zwijgen opgelegd bij gebrek aan
financiële middelen. Brommersma
plaatste dinsdagavond vraagtekens
bij de door het college genoemde
motieven om geen geld beschik
baar te stellen. Die vraagtekens
haalde de spreker uit het ambtelijk
advies aan het college waarin was
gezegd dat beslist gebruik moest
worden gemaakt van de kennis bij
het VVV en het Nationaal Bureau
van Toerisme. „Wat dus volgens
het VVV-bestuur niet mogelijk is
en volgens de directeur wel". De
betreffende ambtenaar schreef ook
dat een dergelijk onderzoek leidt
tot grootschaligheid van het ge
heel en dat was blijkbaar niet de
bedoeling. „Het hoofdmotief om
af te haken was echter angst voor
het onbekende. Dat komt bij dit
werk nog erg veel voor", aldus
Brommersma.
Hij citeerde uit een boek over re
clame waarin staat dat veel recla
mecampagnes in regel worden uit
gevoerd zonder een goed onder
zoek vooraf naar o.a. welke con
sumenten men wil bereiken en
wat die consument wil. Motieven
om af te zien van een onderzoek
Lees verder PAGINA 2
MOET U VEEL
BELASTING BETALEN
OVER DIT JAAR?
Realiseer dan voor 31 december
I.s. een aftrekpost door het af
sluiten van een koopsompolis of
lensioenvoorziening!
maximale aftrek dit jaar ƒ15.922.
lagere stortingen zijn mogelijk!
belasting besparen NU en
later MEER inkomen.
Voc
■Voor alle informatie
verzekeringen
telefoon (02220) 4341
Na kantoortijd 4984 of 4389.
De regering wil dat Texel wordt
aangewezen a/s Nationaal
Landschap volgens het struc
tuurschema openluchtrecreatie
dat het duingebied wordt aan
gewezen totpotentieel Nati-
naal Park" en de rest van Texel
tot ,,Grote Landschappelijke
Eenheid". Eén en ander valt te
destilleren uit deel d (regerings
beslissing) van het structuur
schema Natuur- en Land
schapsbehoud", dat woensdag
is uitgekomen en dat woensda
gavond aan de leden van de
raadscommissie voor ruimtelijk
en huishuisvestingsbeleid werd
uitgedeeld.
Het moeilijk toegankelijke, 91 pagi
na's tellenden stuk kwam daarmee
te laat om nog voor het sluiten van
de krant uitputtend uitgeplozen te
worden, maar een paar conclusies
dringen zich op. Op de bij de
beslissing gevoegde vier kaarten
wordt Texel drie maal aangemerkt.
Kaart 1 geeft de hierboven ge
noemde status van Nationaal Land
schap, Nationaal Park en Grote
Landschappelijke Eenheid aan.
Kaart 2 situeert op het eiland vijf
belangrijke weidevogelgebieden".
Geen enkel ander Waddeneiland
heeft meer dan twee belangrijke
weidevogelgebieden, volgens de
kaart tenminste. Kaart 3 specifi
ceert twee van die weidevogelge
bieden als belangrijk voor ganzen,
ter vergelijking, Terschelling heeft
vijf van die gebieden en Ameland
drie. Kaart vier gaat over rivieren
en beken en is dus voor Texel niet
van toepassing.
Texel wordt vrijwel nergens in de
nota specifiek genoemd. Blijkens
de formulering van een aantal
beslissingen is het beleid pas com
pleet als ook de andere stuctuur-
schema's van een regeringsbeslis
sing zijn voorzien. Zo wordt het na
tionale landschap omschreven a/s
Nationaal Landschap volgens het
structuurschema Openluchtrecrea
tie" en de waarden van het duinge
bied is gebied met a/s hoofdfunc
tie natuur (zone d) uit de structuur
schets voor de landelijke gebieden.
Wel zeker is dus de aanwijzing van
Texel met uitzondering van het
duingebied, tot grote landschappe
lijke eenheid. De beslissing om van
het duingebied een nationaal park
te maken hoort wel in het struc
tuurschema voor natuur- en land
schapsbehoudthuis, maar is nog
voorzien van de toevoeging po
tentieelwat zoveel wil zeggen als
,,het voldoet aan de normen maar
het is nog niet officieel aangewe
zen a/s nationaal park".
Elke daa kan men groepen scholieren over de Hoornderweg zien fietsen. Volgens de actievoerders maakt praktisch iedereen van deze rou
te gebruik omdat de Westerweg meer dan een kilometer langer is. Ook de Hemmerkooi als fietsroute zou langer zijn dan de Hoornderweg.
Als de gemeenteraad dinsdag akkoord gaat met het door B
en W opgestelde investeringsplan, zal een fietspad worden
aangelegd langs de Westerweg. In Den Hoorn wordt nu actie
gevoerd om dat te voorkomen: men wil geen pad langs de
Westerweg maar langs de Hoornderweg omdat dit de kortste
en meest logische route is voor het „schoolgaande verkeer
tussen Den Hoorn en Den Burg. De dorpscommissie zai dat
onder de aandacht van de gemeenteraad brengen on
dersteund door 260 handtekeningen van inwoners van Den
Hoorn en van de Hoornderweg.
ment kunnen zijn om niet op de daar
aan parellel lopende Westerweg ook
nog een rijwielpad te maken. Dan is
een pad verderop, dus langs de
Hoornderweg, veel meer voor de hand
liggend. Het is best mogelijk dat een
fietspad langs de Hoornderweg om
slachtiger en kostbaarder is, maar daar
staat de veel kortere route tegenover
waardoor het verschil misschien
meevalt.
Het is niet te verwachten dat het ge
meentebestuur er voor de begrotings
vergadering van dinsdag in slaagt een
nauwkeurige kosten- en mogelijkhe-
denvergelijking te maken tussen de
twee fietspaden. De Hoornders zijn al
tevreden als hun actie leidt tot het
voorlopig schrappen van de betreffen
de investeringspost in afwachting van
nader onderzoek.
Het initiatief voor deze handtekeninge
nactie werd genomen door Anton Wit
te van „Wezenspyk" en Willem Bakker
van „Spyk". Beiden zijn er van over
tuigd dat het een grote fout zou zijn
als het rijwielpad langs de Westerweg
inplaats van de Hoornderweg wordt
gemaakt. Ze hebben vastgesteld dat
praktisch alle Hoornder kinderen mo
menteel over de Hoornderweg naar de
school in Den Burg gaan, wat begrij
pelijk is omdat deze route maar liefst
1100 meter korter is. Bovendien sluit
de Hoornderweg aan op het fietspad
van de Elemert, vlak bij de plaats waar
de Rijksscholengemeenschap en de
scholengemeenschap voor beroepson
derwijs zijn.
Put dempen
Op de bochtige Hoornderweg is ook
veel ander verkeer in de morgen- en
avonduren zodat de kinderen nogal
wat risico lopen. „Het lijkt ons daar
om beter de put te dempen voordat
het kalf verdronken is", aldus de actie
voerders in de brief waarin zij de
Hoornders om een handtekening vroe
gen. De actie werd een succes. Vrijwel
alle volwassen inwoners van het dorp
en van de Hoornderweg plaatsten hun
handtekening. Slechts één persoon
weigerde, zodat men nu over ongeveer
260 handtekeningen beschikt, die door
de dorpscommissie op het raadhuis
zullen worden bezorgd.
De wenselijkheid om een rijwielpad
aan te leggen langs de Hoornderweg
inplaats van de Westerweg is al vaker
in discussie geweest. Het probleem is
echter dat de gemeente de benodigde
grond langs de Hoornderweg niet in
eigendom heeft. Met de grond langs
de Westerweg is dat wel het geval.
Sinds ruilverkaveling beschikt men hier
over een brede bermstrook die altijd al
bestemd is geweest voor een eventu
eel toekomstig rijwielpad. Bij de
Hoornderweg ligt het allemaal veel
moeilijker. Afgezien van het feit dat
hier grond gekocht moet worden, is de
beschikbare bermbreedte lang niet
overal toereikend, zodat sloten verlegd
zullen moeten worden. De gemeente
twijfelt er sterk aan of dat tegen aan
vaardbare kosten mogelijk is; het is
zelfs de vraag of alle aanwonenden
wel bereid zullen zijn grond te verko
pen. Een ander gemeenteargument is
dat de totale hoeveelheid fietsverkeer
op de Hoornderweg niet zodanig is
dat aan een fietspad langs deze weg
hoge urgentie moet worden toege
kend. Ook de kans op subsidie zou
om die reden wel eens minder kunnen
zijn.
Fout herstellen
De actievoerdeers vinden die benade
ring principieel onjuist. Ze wijzen erop
dat in het verleden een fout is ge
maakt door een fietspad langs de
Westerweg te willen maken; het is ver
keerd om die fout te verergeren door
dat plan uit te voeren. Omdat de route
veel langer is zullen veel kinderen
langs de Hoornderweg naar Den Burg
blijven fietsen en het pad langs de
Westerweg zal dus een belangrijk deel
van zijn doel voorbijschieten. Al gauw
zal men tot de conclusie komen dat
het pad langs de Hoornderweg had
moeten liggen, maar als het
Westerweg-pad er eenmaal ligt mag
een tweede fietspad naar Den Hoorn
wel als uitgesloten worden
beschouwd.
De actievoerders vinden dat de ge
meente de zaak nog maar eens moet
doorrekenen. Ze vermoeden dat de
aanwonenden van de Hoornderweg
best de benodigde grond aan de ge
meente willen verkopen, gezien het
gemeenschapsdoel dat ermee wordt
gediend. Anton Witte en Willem Bak
ker (zelf eigenaars van grond aan de
Hoornderweg) zijn er in ieder geval
wel toe bereid en de gemeente hoeft
niet bang te zijn dat ze onbillijk veel
geld zullen vragen.
Volgens de actievoerders kan het
Hoornderweg fietspad best de status
„toeristisch rijwielpad" krijgen en
daardoor profiteren van de desbetref
fende subsidiemogelijkheden. Het is
hen in ieder geval niet duidelijk in hoe
verre de Westerweg toeristisch belang
rijker is. Het feit dat de Rommelpot
binnenkort over eea uitstekend
fietspad beschikt zou ook een argu-
Texelse Ethiopië-actie
Ter aanvulling van wat
reeds in de krant van
dinsdag heeft gestaan
over de Texelse actie voor
Ethiopië het volgende: De
collecte wordt maandag
middag gehouden van
14.00 tot 18.00 uur, zowel
in de dorpen als in het
buitengebied.
Wie dan niet thuis is, of nadien
het gevoel heeft dat hij te wei
nig heeft gegeven kan 's
avonds van 19.30 tot 21.30 uur
terecht bij alle kantoren van de
Rabobank Texel.
Daarnaast kan gebruik worden ge
maakt van de volgende
stortingsmogelijkheden
Mevrouw De Koning-Hulpcomité:
Rabobank rek. 3625.03.591.
Rode Kruis, afd. Texel: Rabobank
rek. 3625.12.760; girorekening
25.10.397.
Unicef, afd. Texel: Rabobank rek.
3625.41.493
Wie per giro wil storten op de re
kening van het Mevr. De Koning-
Hulpcomité of het Unicef-comité
kan dat doen door storting op de
girorekening nr. 87548 t.n.v. de
Rabobank te Den Burg, onder ver
melding van de toevoeging: ten
gunste van rek.nr. 03.591 t.n.v.
het Mevr. De Koning-Hulpcomité,
dan wel van rek.nr. 41.493 t.n.v.
de Unicef -afdeling.
Nogmaals wordt erop gewezen dat
het aanbeveling verdient de
Ethipoië-actie op een van de hier
boven genoemde manieren te
steunen. Wie geld overmaakt op
de rekening van de landelijke actie
profiteert niet van de „premie"
van 20% die de gemeente aan de
totale opbrengst van de plaatselij
ke actie toevoegd.