Cjroen kwartsJexehin het harL,
BONDEN DREIGEN
MET ACTIE
Uitbreiding „De Potvis
feestelijk in gebruik
Overleg met TESO muurvast
Borrel voor leerling-bouwers
G.S. KWAAD OVER
EIGENMACHTIG OPTREDEN
VAN DRS. PIETERS
root bedrag
ntvreemd
fexelstroom"
efect op
oordzeekanaal
Elizabeth"
ssisteerde
kke trawler
'el fietspad
ings Bakkenweg
Brommer uit
verkeer
n
DINSDAG 4 DECEMBER 1984
3ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 9938
ictie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
in werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
sOosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der
jen, Schilderweg 215, .Oudeschild, tel. (02220) 5393.
advertenties, abonnementen, etc.:
gveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
bon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /17,40 per kwartaal; los 75 cent.
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636.
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
ndagmiddag is uit een woning in
rland een bedrag van enkele
aduizenden guldens ontvreemd,
politie vermoedt dat de diefstal
jepleegd door twee vrouwen,
mogelijk nog meer diefstallen
deze omgeving op hun geweten
iben.
■st het bedrag aan baargeld werden
dezelfde woning ook Eurocheques
een betaalpas meegenomen. De
reffende familie was niet thuis. Kort
irdat ze de woning verlieten hebben
inde omgeving de vrouwen gezien,
tweetal, dat rondreed in een groe-
metallic Renault 20, is ook op an-
e plaatsen in Noordelijk Texel gesig-
eerd. Ze zijn daar op diverse erven
veest, waar ze om een glaasje wa-
vroegen of een ander smoesje op-
gen, kennelijk om vast te stellen of
iemand thuis was. De meeste men-
i vonden dat verdacht en belden de
itie. Deze ging op zoek, maar slaag-
er niet in de auto met de vrouwen
omschreven werden als „zigeune-
en") te vinden. Aangenomen
rdt dat deze het eiland inmiddels
ben verlaten. De politie op het
•eland is gevraagd uit te kijken.
i veerboot „Texel stro om", die
teren na een langdurige dok-
iirt in Amsterdam naar Texel zou
ugvaren, is kort na het vertrek
het Noordzeekanaal defekt ge-
ikt en moest vervolgens naar de
injewerf worden teruggesleept,
istreeks elf uur werd het manke-
nt geconstateerd toen het schip in
buurt van de Hembrug voer. Het
senlager van een der electrische
ortstuwingsmotoren bleek te zijn
mgelopen. Bovendien was er een
ctrische storing in het regelgedeelte,
t schip ging voor anker en werd la-
door twee sleepboten naar de werf
jggebracht. Daar wordt momenteel
i het herstel gewerkt. Als dat vol-
ns verwachting verloopt, zal de
xelstroom" morgen opnieuw naar
iel kunnen vertrekken.
sleepboot „Elizabeth" van L.
iser en Zoon uit Oudeschild
eft maandag sleep- en bergings-
Ip verleend bij het binnenbren-
n van het lekke wachtschip
'arago".
ie uit Lowestoft afkomstige voorma-
trawler was lek geraakt tijdens het
lichten van wachtdiensten benoor-
ii het vuurschip Texel. Met behulp
leen loods stoomde de „Parago"
andagochtend in alle vroegte naar
t Molengat. De om 3.30 uur ge-
larschuwde „Elizabeth" maakte om
K) uur vast. De loods had de Firma
iser en Zoon benaderd omdat aan
ord van de „Elizabeth" een mobiele
up is. Met behulp van deze pomp
rd de trawler drijvende gehouden,
(schip werd afgemeerd aan steiger
in de marinehaven van Den Helder,
ar werden ook pompen ingezet van
brandweer en de marinebrandweer
sar die rukten weer in toen het acu-
gevaar geweken was.
reparatiewerkzaamheden werden
gevoerd door personeel van
neepswerf Visser BV. Inmiddels kon
sleepboot nog ingezet worden om
i monteur naar de 4.000 ton meten
coaster „Aragonda Timor" te bren-
i. Dit Griekse schip kampte met een
Potte zuiger in de scheepsmotor. De
inteur zou nabij de TX 10 overstap-
imaarjzag daar in verband met de
zonderlijke hoge golven vanaf. De
iek zette op eigen kracht koers naar
«k van Holland.
het raadsverslag in de vorige krant
fout geslopen. We schreven dat
(voorstel van Texels Belang om een
(spad te leggen langs de Bakken-
9 geen meerderheid kreeg en dus
d verworpen. Het was echter juist
fersom: het fietspad komt er dus
De kopstukken in het vastgelopen overleg. Van links naar rechts: Wim Ramakers (CNV), Rob van Hengel (FNV) en Theo Hoogerheide (Teso).
De onderhandelingen die de vervoersbonden van FNV en
CNV met de Teso-directie voeren om te voorkomen dat daar
21 werknemers worden ontslagen, zijn vastgelopen. De par
tijen zijn donderdagmiddag na drie uur praten uit elkaar ge
gaan zonder een spoor van overeenstemming en er is geen
afspraak gemaakt voor een volgend gesprek. De bonden zijn
nu bezig met het voorbereiden van actie, waarschijnlijk in de
vorm van het kortere of langere tijd stilleggen van de
veerdienst.
FNV-onderhandelaar Rob van Hen
gel: „De zaak zit muurvast. Teso is
volstrekt onredelijk door te verlan
gen dat het personeel 12% salaris
inlevert om de gedwongen ontsla
gen te voorkomen. Wij willen niet
verder gaan dan 4% en we weten
zeker dat Teso daartoe best in
staat is."
Het was donderdag de derde keer dat
de Teso-directie met de FNV- en CNV-
mannen alsmede een afvaardiging van
het personeel om de tafel zat. De bon
den menen dat de tijd nu rijp wordt
voor actie. Het meest eenvoudig en
voor de hand liggend is het aan de
kant leggen van de boot. De voorbe
reiding van die actie bestaat uit het
treffen van een zodanige regeling dat
dit op „sociale" wijze gebeurt, zodat
het vervoer van zieken en ander zeer
dringend vervoer gewaarborgd is.
Wanneer de acties zullen beginnen, is
nog niet bekend gemaakt. Donderdag
a.s. zal het Teso-personeel tijdens een
vergadering worden ingelicht over het
verloop van de onderhandelingen en
zal ongetwijfeld ook de actiebereidheid
worden gepeild. Vóór die tijd zal er
daarom niets gebeuren.
Schandalig
Zoals bekend wil Teso van 21 overcom
plete personeelsleden af. Daaronder
zijn er acht van 57 Zi jaar of ouder.
Het ziet er naar uit dat die kunnen af
vloeien onder zodanige financiële con
dities dat beide partijen daarover over
eenstemming kunnen bereiken. De
overigen kunnen wat Teso betreft voor
32 uur per week in dienst blijven als zij
bereid zijn 12% van hun bruto salaris
in te leveren. Dat „prijskaartje" vinden
de bonden schandalig hoog. Ze heb
ben uitgerekend dat Teso in staat is
om met 4% inleveren genoegen te ne
men. Er zou dan zelfs nog geld over
zijn om de tarieven te verlagen. Teso-
directeur Theo Hoogerheide wijst dat
van de hand omdat de bonden geen
rekening hebben gehouden met de
noodzaak om geld te reserveren voor
een nieuw schip dat in de jaren ne
gentig moet worden aangeschaft ter
vervanging van de Texelstroom en
Marsdiep. Hij heeft berekend dat 4%
inleveren dan lang niet genoeg is. Rob
van Hengel: „Hoogerheide zegt dat
zoveel inleveren nodig is voor de conti
nuïteit van de onderneming. Daarmee
bedoelt hij dat er straks geld moet zijn
voor een tweede dubbeldekker. Hij wil
dus eigenlijk dat het personeel dat
schip financiert en dat vinden wij ver
werpelijk. Teso moet die tweede dub
beldekker uit zijn hoofd zetten."
Wanverhouding
Desgevraagd vertelde Hoogerheide ons
dat dit laatste voor hem een volstrekt
onverantwoordelijke beslissing zou zijn.
„Het staat als een paal boven water
dat de twee enkeldekkers tussen 1990
en 1995 uit de vaart zullen moeten
omdat ze versleten zijn. Er móet dan
een nieuw schip komen en daar zal
geld voor moeten zijn. Dat wordt dan
inderdaad een dubbeldekker omdat
zo'n schip maar weinig meer kost dan
een enkeldekker doch een veel grotere
capaciteit heeft. Wat de investering
betreft maakt het weinig uit. Als ik
wat de bonden willen niets zou re
serveren voor nieuwbouw, zouden we
straks enorm in de problemen komen.
Nog veel belangrijker is dat door
het onnodig hoog houden van de
personeelslasten er sprake is van
wanverhouding met wat gebruike
lijk is in het Nederlandse
bedrijfsleven."
Dat het inleveren van 12% voor het
personeel niet acceptabel is, heeft
bij de Teso-directeur weinig verba
zing gewekt. In zijn geruchtmaken
de reorganisatierapport had hij
daar zelf al vraagtekens bij gezet
en er later de conclusie aan ver
bonden dat gedwongen ontslag
dan moeilijk is te vermijden. Wat
het doorvoeren van arbeidstijdver
korting betreft, loopt Teso achter
bij de landelijke ontwikkeling. Als
per 1 januari overgegaan wordt op
38 uur werken tegen 3% inleveren,
loopt men in de pas. Als men de
mensen van 571/z jaar en ouder ver
volgens laat afvloeien, zit men nog
met 11 tot 12 man. Om die in
dienst te houden zou iedereen 15%
moeten inleveren. „Wij zijn bereid
geweest 3% daarvan voor eigen re
kening te nemen, verder kunnen
wij niet gaan. Er ontstaan dan
Lees verder PAGINA 2
Gedeputeerde Staten van Noordholland zijn boos op Drs. J.
B. Pieters omdat deze onlangs op eigen houtje voor de Texel
se standsorganisaties een praatje heeft gehouden over de re-
latienotaproblematiek en het faunabeheer.
minister van Volkshuisvesting, Ruimte
lijke Ordening en Milieubeheer gaat.
De procedure op Texel bevindt zich
nog maar in het stadium van ambtelijk
overleg op basis van de „oriënterende
gedachtenwisselingen" die in februari
van dit jaar op Texel zijn gehouden.
Dat overleg moet resulteren in een ad
vies aan de Provinciale Planologische
Dienst op basis waarvan GS een prin
cipebesluit moeten nemen. Dat zal
binnen enkele maanden niet rond kun
nen zijn. Niet uitgesloten wordt dat
die optimistische schatting in de krant
is gekomen door een „journalistiek
misverstand naar aanleiding van uw
betoog". Pieters wordt verzocht te la
ten weten wat hij precies heeft
gezegd.
Begin oktober bezocht deze top
ambtenaar van het ministerie van
lanbdbouw het eiland, waarbij di
verse bedrijven bezocht werden en
vervolgens in „De Pelikaan" zijn vi
sie gaf op de problematiek en in
ging op vragen uit het publiek. Dat
is slecht gevallen bij het provincie
bestuur, omdat de afspraak is ge
maakt dat rijk en provincie geza
menlijk zouden handelen wat be
treft de impasse waarin de Texelse
relatienotaproblematiek is geraakt.
Gedeputeerde Staten hebben een
scherp gestelde brief aan Pieters
gestuurd waarin hem wordt gevraagd
opheldering te geven. Het wordt hem
kwalijk genomen dat hij de provincie
niet heeft uitgenodigd het bezoek aan
Texel mee te maken en zelfs niet de
moeite heeft genomen om GS op de
hoogte te stellen van het bezoek. De
provinciebestuurders hadden het na
dien allemaal uit de krant moeten
vernemen.
Niet zo snel
Ze hadden er zich daarbij ook over
verbaasd dat Pieters in zijn praatje
kenbaar heeft gemaakt dat de GS de
grenzen van de relatienotagebieden op
Texel binnen enkele maanden zullen
vaststellen. Nog afgezien van het feit
dat dit onjuist is (omdat het vaststellen
gebeurt door de minister en dat GS al
leen advies uitbrengen), is dat binnen
zo korte tijd niet mogelijk. Er moet na
melijk nog heel wat gebeuren: het ne
men van een principebesluit door GS,
het raadplegen van twee commissies
uit provinciale staten over het pricipe-
besluit met daaraan voorafgaand een
gedachtenwisseling op Texel zelf met
de meest betrokkenen en het bepalen
van het definitieve advies dat naar de
Teleurstelling
GS zeggen teleurgesteld te zijn over
het eigenmachtig optreden van Pieters
omdat het andermaal heeft ontbroken
aan „gezamenlijk optrekken" van pro
vincie en rijk in de zeer gevoelig lig
gende zaak van de begrenzing van de
relatienotagebieden op Texel. „Naar
onze overtuiging is door die omstan
digheid de blijkens het kranten
verslag ook door u beoogde duide
lijkheid omtrent de stand van zaken al
lerminst gediend". Die brief sluit met
de oproep om in de verdere procedure
wel behoorlijk samen te werken. „Uw
antwoord op deze brief zien wij met
belangstelling tegemoet".
De politie nam de bromfiets van een
16-jarige Texelaar uit het verkeer. Re
den was dat de brommer was
opgevoerd.
Door een druk op een knop en het aanbieden van een glas jenever aan
de jeugdige bouwers opende prof. dr. H. Postma vrijdagmiddag de
nieuwbouw van het NIOZ studentenverblijf „De Potvis" in 't Horntje. De
verbouwing en uitbreiding is uitgevoerd door Drijver Bouw bv. als een
leerlingenbouwplaats. Na het bouwen van acht woningen in Den Hoorn
konden de leerling-bouwvakkers meteen aan de slag in 't Horntje en
daarmee is hun praktijkopleiding van het Lager Beroepsonderwijs afge
rond. Zeven van de tien jeugdige bouwvakkers hebben inmiddels werk
gevonden in de bouw.
Jaap Drijver van Drijver Bouw bv. zei
vrijdagmiddag dat de animo om een
werker van de leerlingenbouwplaats in
dienst te nemen te danken was aan
het feit dat deze jongens „een goed
stukje vakopleiding hebben genoten."
Drijver nam zelf één leerling in dienst
en de andere zes vonden een baan bij
Texelse collega's.
In juni vorig jaar werd begonnen met
de eerste leerlingenbouwplaats en in
februari van dit jaar kon dezelfde ploeg
aan het werk in 't Horntje. Officieel
duurt deze vakopleiding na het LBO
twee jaar maar er zijn momenteel geen
leerlingenbouwplaatsen meer in voor
bereiding. Jaap Drijver: „Er zal toch
hard gepoogd moeten worden om de
volgende lichting schoolverlaters weer
aan een leerlingenbouwplaats te hel
pen. Het mag niet bij deze projecten
blijven."
Bungalows
Het werk aan de Potvis bestond uit
het bouwen van 16 studentenkamers
met een centrale keuken, douches, toi
letten en een ruim gehandicaptentoi
let. Ook werd de conversatiezaal fors
uitgebreid. Nu kunnen 25 studenten
onderdak vinden in de Potvis en kan
het NIOZ dus belangrijk meer mensen
opvangen om aan dit instituut af te
studeren. Het complex de Potvis
bestaat overigens niet alleen uit het
studentengebouw. Er zijn ook tien
bungalows voor gezinnen en een
groepsgebouw waar 64 studenten kun
nen slapen. In laatstgenoemd onderko
men verblijven vooral mensen die een
korte cursus volgen.
Entree
De uitbreiding van De Potvis heeft
ruim negen ton gekost. Voor dat be
drag werd het gebouw in oppervlakte
met 500 m2 uitgebreid. NlOZ-directeur
Postma rekende voor dat deze uitbrei
ding het ministerie van Onderwijs en
Wetenschappen ongeveer ƒ1800,— per
vierkante meter kost en dat is belang
rijk meer dan de kosten van de aller
eerste Potvis in Den Helder. Dat stu
dentenhuis uit de dertiger jaren werd
gerealiseerd voor ƒ30,— per vierkante
meter. Het geld kwam toen niet van
het rijk. Vlakbij Den Helder was een
potvis aangespoeld en enkele zakelijke
wetenschappers plaatsten een hek om
het dier en vroegen entree. „Zo kon
den ze de bouw van de eerste Potvis
betalen. Een gebouw voor tien studen
ten en zonder warme douches" kon
Postma zich als mede-student nog
herinneren.
Lees verder PAGINA 2
H. Postma (rechts) heeft op de knop gedrukt en bekijkt met enkele leerling-bouwvakkers hoe een fles jenever uit het plastic vat omhoog rijst.