KT F redt zich prima
op eigen kracht
Texelse smeder
terug in de tijd
r LAND
f BOUW
Inleveren afval
plasticfolie
Koperbemesting
op grasland
Schade bij aanrijding
Nieuwe voorzitster
plattelandsvrouwen
„WMJKZEGGEN WOU.
Hoezo ,,te duur"?
Snelheidsovertreders
TEXELSE COURANT DINSDAG 12 FEBRUARI
Evenals in 1984 bestaat er weer een
mogelijkheid om plasticfolie, dat niet
meer gebruikt gaat worden, in te leve
ren. De eerste graskuilen zijn opge
voerd en het plastic is vrij. Wanneer
dit produkt vrij van grond en kuilresten
opgevouwen wordt in hanteerbare
hoeveelheden wil de gemeente dit weg
komen halen. Wel moet het produkt
liggen op een plaats waar een auto
kan komen.
Zodra het plastic klaar ligt kan dit
doorgegeven worden aan de gemeen
te, tel. 02220-2510. Als er toch opge
ruimd wordt kunnen misschien ook
nog andere niet meer te gebruiken ma
terialen een andere baas krijgen. Want
een opgeruimd erf inclusief erfbeplan-
ting doet voor het oog veel goeds.
Uit grondonderzoek blijkt dat er op
Texel veel koperarme gronden voorko
men. Nu geeft een koperbemesting
geen verhoging van de grasgroei maar
heeft wel te maken met de gezond
heidstoestand van het rundvee. Een
goede kopervoorziening is het goed
koopste te geven via het ruwvoer en
in de meeste gevallen via kuilgras. Om
te voldoen aan de behoefte wordt
geadviseerd om eens in de vier jaar
400 kg koperslakkenbloem per ha. te
strooien. Dit moet plaats vinden in een
periode dat er in minstens zes weken
geen vee op het land loopt. Die perio
de is er nu.
Twee auto's en een fiets liepen don
derdag schade op bij een aanrijding op
het kruispunt Bernhardlaan-
Kogerstraat. Een 55-jarige Texelse die
vanaf de Bernhardlaan kwam wilde de
kruising oprijden en zag daarbij te laat
de op de Kogerstraat in de richting
van het centrum rijdende andere auto,
bestuurd door een 23-jarige vrouw,
ook van Texel. Laatstgenoemde wagen
schoot als gevolg van de aanrijding
over het trottoir en botste tegen een
hekwerk, waartegen een fiets stond.
De fiets ging gedeeltelijk in de
kreukels.
Tijdens de onlangs gehouden jaar
vergadering van de plattelands
vrouwen afd. Den Burg, heeft me
vrouw E. de Wit-van Egmond de
voorzittersfunctie overgedragen
aan mevrouw T. Brand. Mevrouw
R. Visser-de Bloois werd gekozen
in het bestuur en zal de contact
vrouwen gaan begeleiden.
De reiscommissie heeft twee ééndags-
reisjes gepland: 25 maart naar de Vest
in Alkmaar voor de viering van het
50-jarig jubileum van de bond en 14
mei naar Amsterdam met o.a. bezoek
Tropenmuseum en Anne Frank-huis.
Woensdag 13 februari zullen de agrari
sche commissieleden, de dames F. de
Lugt en M. van Maldegem, een avond
verzorgen met de diaserie: ,,Wat komt
er uit de hand van een agrarische
vrouw". Met deze diaserie willen de
agrarische vrouwen laten zien waar ze
mee bezig zijn in gezin en bedrijf. Ook
is te zien de enorme verscheidenheid
van bedrijven in Noordholland. Maar
ook hoe afhankelijk een boer is van
b.v. weersomstandigheden, ziektes in
gewassen en vee en niet te vergeten
de prijzen van de produkten. Introdu-
cees zijn welkom. Aanvang 20.00 uur
in de LTS kantine.
Ik wil even reageren op het stukje uit
de Texelse Courant van vrijdag 8 fe
bruari j.l. van de sectie kunst- en cul
tuurbeleving, afdeling culturele zaken
en het college waarin naar voren
kwam dat men unaniem de fotoserie
van de „gekleurde bunkers" van on
dergetekende te duur vond. Het lijkt
mij nogal tegenstrijdig dat ik eerst van
enkele leden van de sectie kunst- en
cultuurbeleving een eerste prijs krijg
op grond van originaliteit en kwaliteit
van het werk en dan later in de krant
mag lezen dat men unaniem het werk
afwijst omdat de prijs de kwaliteit te
boven zou gaan. Ik wil die prijs even
toelichten. Het bedrag van ƒ625,—
bestaat uitsluitend uit de kosten van
het materiaal. Een plaatselijk schilders
bedrijf was zo loyaal de verf (±35 liter)
tegen inkoopprijs te leveren. Naast de
kosten van de verf waren er van
zelfsprekend uitgaven voor het fotoma
teriaal. De kwaliteit van de foto's mag
dan niet perfect zijn, maar gaat het in
dit geval niet om de originaliteit van
het werk? Het is het goed recht van
de commissie ander werk te kiezen,
maar het getuigt van mateloos gebrek
aan inzicht met een dergelijke lompe
argumentatie mijn werk te denigreren.
Ben Witte,
Den Burg.
combineerd met die van DEK en dat
er blijkbaar geen plannen zijn om ook
hier de scheiding door te voeren. Het
kon wel eens verstandig zijn om deze
combinatie in stand te laten, want
drumbands hebben over het algemeen
te lijden onder sterk ledenverloop en
zijn bijna nooit groot genoeg om een
erg indrukwekkend resultaat op te le
veren. Blijvend samengaan zou hier
wel eens lijfsbehoud kunnen beteke
nen. Onder leiding van Jan Wieten
trad op een apart podium een groep
van ca. 15 leerlingen op, aankomend
talent van de muziekschool en allemaal
leden van het KTF. Ze hadden er nog
maar een maand of drie de beschik
king over een instrument en hadden
nog maar zes repetities achter de rug.
Dat was te horen, want het resultaat
was niet perfect maar het viel hele
maal niet tegen. Voor jongeren die
overwegen in de muziek te gaan (en
hun ouders) moet het stimulerend zijn
om te horen hoe ver je al bent na zo'n
korte repetitietijd. De groep speelde
twee nummers die beiden door Jan
Wieten waren gemaakt: een variant op
het welbekende „Boer er ligt een kip
in 't water" en „Signalement".
Mooi solowerk
Het orkest onder leiding van Dyo Was-
sink zorgde voor een perfecte opening
in de vorm van de vlotgespeelde mars
„De Gladiator" van Sousa, gevolgd
door de ouverture „Miciel Adriaans-
zoon" van Gerard Boudijn.
Indrukwekkend was „Treble Concerto"
van Ted Huggens, vooral dank zij het
perfecte solowerk van Frans Zegel op
zijn sopraan sax.
Het KTF-orkest (met een bugelsectie
die demonstratief lijkt te willen afreke
nen met het „zwakke" verleden) bood
vooral na de pauze ontspannend, mak
kelijk in het gehoor liggende muziek.
Het nu weer helemaal zelfstandige Koninklijk Texels Fanfarekorps tijdens het wmterconcert van zateroag. geroxogrameru vanun w, uvat
openingen in het dak van de Burgemeester De Koning-hal. je,
De verwachting dat het Koninklijk Texels Fanfare na de af
scheiding van DEK een flinke veer zou latenis niet bewaar
heid. Het korps is nog bijna even groot a/s voorheen omdat
de vertrokken DEK-muzikanten zijn vervangen door acht
leerlingen en drie oud-leden die gevolg hebben willen geven
aan de oproep om hun instrument weer uit de wilgen te
halen.
Zo ontstond een orkest van 42 personen (was 44) waarvan echter nog
moest blijken of het de kwaliteit van weleer zou kunnen benaderen. Die
krachtproef werd zaterdagavond met succes afgelegd. Het nu weer hele
maal op eigen kracht spelende korps gaf een prima uitvoering.
..Boer er ligt een kip in 't water..." De groep leerlingen onder leiding van Jan Wieten in
actie.
Een leuk nummer was „A hot tinf
the brasses tonight" van Walters,
waarin de verschillende secties va
orkest zich beurtelings en nadrukl
konden presenteren. De jeugdige
petisten Liesbeth Witte en Cor M
leverden zeer verdienstelijk solowe
„Trumpet Fiësta" van Phillips. Na
„Beatles Collection" (een potpoui
van bekende Beatles-melodieën)
te het orkest vooral indruk met
bonella" van Wim Laseroms dat z
geroutineerd werd gebracht en w;
de trombonisten Kees Witte, Piet
te, Riet van Heerwaarden, Joop I fe
en Edwin Witte een briljante hoof De
speelden. Het werd een prima uit
ter waarvan een deel werd herhaa
de staande ovatie van het publiek
zelfde uitvoering wordt a.s. zaterd
vond gegeven in het Eierlandsche
in De Cocksdorp.
Dat laatste was mede te danken aan
een mentaliteitsverandering die zich
heeft voorgedaan als gevolg van het
vertrek van DEK. Meer dan ooit voelde
men zich gedwongen om zich waar te
maken en er werd erg serieus en met
veel inzet gerepeteerd.
Het resultaat mocht er dus zijn. Het
gevarieerde, overwegend populaire
concert kwam goed uit de verf, al is
de hoogste graad van perfectie nog
niet bereikt. Het samenspel kan nog
wat beter; de aanzetten zijn niet
steeds gelijk, er kan wat „puntiger"
worden gespeeld. Voor de rest niets
dan lof. Bij sommige nummers had het
publiek zelfs het gevoel dat het fanfare
beter was dan ooit. Volgens geruchten
zou zich iets dergelijks hebben voorge
daan bij het vertrokken DEK. Ook hier
zijn leden geworven en zet men alles
op alles om te bewijzen dat men het
echt op eigen kracht kan. Dat zou be
tekenen dat de door velen betreurde
afsplitsing toch overwegend positieve
gevolgen heeft gehad en dat heeft
destijds zelfs de grootste optimist niet
durven voorspellen.
Veel publiek
Over gebrek aan belangstelling had het
korps zaterdagavond ook niet te kla
gen. De Burgemeester De Koning-hal
zat weliswaar niet helemaal vol, maar
het aantal luisteraars zou men in „De
Lindeboom" niet hebben kunnen ber
gen. Voorzitter Wim van Sambeek
toonde zich zeer dankbaar voor het
feit dat zovelen de snijdende kou had
den willen trotseren.
Het is bijna traditie dat het Kon.Texels
Fanfare van zijn uitvoeringen méér
maakt dan alleen een concert. Door
wat extraatjes, onder andere in de
vorm van het bewandelen van amu
sante zijstraatjes door de presentator,
werd er veelal een show van gemaakt
die met muzikale kwaliteit niet zoveel
had uit te staan, maar die het uit-
gaanskarakter van de avond versterkte.
Wat dat betreft ging het er dit jaar za
kelijker aan toe. Zonder al te veel
poespas werd het programma vlot af
gewerkt, waarbij exact op tijd werd
begonnen zodat alles om half elf ach
ter de rug was, een uitstekend mo
ment om er een punt achter te zetten.
Nieuw pak
De avond ging op originele wijze van
start. Op een trompetsignaal mar
cheerden orkest, majoretten en drum
band de zaal in, waarbij drumband en
majoretten het toneel opgingen en het
orkest zich achterin de zaal opstelde.
Dat je het ijzer moet smeden als het
heet is, weet iedereen. Wat er nog
meer nodig is om een weerbarstig stuk
ijzer te maken tot een gebruiksvoor
werp van de vereiste vorm, maat en
hardheid is minder bekend. Zelfs men
sen die zich beroepshalve met metaal
bewerking bezig houden, zoals de
Texelse leden van de Metaalunie zijn
niet (meer) met het smidsvak ver
trouwd. Dat is een logisch tijdsver
schijnsel, want naar handgesmede
voorwerpen is tegenwoordig nauwelijks
meer vraag omdat deze spullen veel
goedkoper machinaal en centraal wor
den geproduceerd. Ambachtelijk sme
den is daarmee tot een historisch be
roep geworden dat men nog maar zel
den ziet uitoefenen. De demonstraties
die men het komende seizoen in bet
agrarisch museum in De Waal wil ge
ven, zullen dus ongetwijfeld be
langstelling trekken. De bedoeling is
dat in het smederijgedeelte van het
museum op vaste, tevoren aangekon
digde tijden demonstraties worden ge
geven door échte vaklieden. Initiatief
nemer Cor Dros kwam er al gauw ach
ter dat geroutineerde smeden er prak
tisch niet meer zijn, wat hem op de
gedachte bracht om een cursus te or-
Onder leiding van Jan Kiljan komt elke week de groep cursisten in het agrarisch museum bijeen om daar de fijne kneepjes van het sm
vak onder de knie te krijgen en om routine op te doen in het produceren van originele Texel-souvenirs.
Om vervolgens gezamenlijk het ope
ningsnummer te dansen, resp. te spe
len. Dat bood het publiek tevens gele
genheid om de fraaie nieuwe unifor
men van de majoretten te bewonde
ren. Belangrijker waren de bewegingen
die ze maakten. Al te hoge verwach
tingen mocht men wat dat betreft niet
koesteren, omdat het perfect gelijktij
dig uitvoeren van de voorgeschreven
pasjes wel erg veel gevraagd is van
een groep met zulke uiteenlopende
leeftijden met zelfs jonge kinderen. Dat
in aanmerking nemende kon het er
echter best mee door. Het was in elk
geval duidelijk dat er serieus was gere
peteerd en dat het echt erg werd ge
vonden als er een kleinigheid mis
dreigde te gaan. Geen groter ergernis
dan een majorettegroep die er maar
een slag naar slaat en dat laat blijken
door flauw geginnegap. Carla Veeger-
Roeper is met haar groep in ieder ge
val op de goede weg.
Blijvend samen
Tiert ieugdleden van het Kon. Texels Fanfare werden zaterdagavond genuidigo wegens o-jang „umaaisunag.
voor ieugdiqe leden toch wel belangrijke mijlpaal bestaat geen officiële bondsonderscheiding. zodat het fanfare enkele jaren geleden zelf
iets heeft bedacht' het KTF-vijfje medailleaan een groen-zwart lint. Voorzitter Van Sambeek hing het ereblijk om bij Maarten-Jeroen den
Boer. Robert Kikkert. Piet Krugers. Bea de Ridder. Annet de Ridder. Peter de Haas. Evelien Schraag, Petra Huisman. Monique Verhagen en
Brenda Drijver.
De politie hield donderdag op verschil
lende punten in Den Burg snelheids
controle, waarbij tegen zeven overtre
ders van de maximum snelheid proces
verbaal werd opgemaakt. De snelste
reed (op het Schilderend) 89 kilometer.
ganiseren. Daar bleek veel belangsn(
ling voor te zijn. Een tiental Texels
metaalunie-leden meldde zich en
week komen ze in het agrarisch rr
seum bijeen om daar onder leidini
de heer Jan Kiljan geschoold of bop
schoold te worden. Dros zorgde v
het theoretische studiemateriaal d(
een oud leerboek voor smeden (ei
dom van Arend Witvliet) te copiër
en onder de cursisten te verspreid
Mogelijk zal nog een tweede cursiTi-
worden georganiseerd om het aanH
„vrijwillige smeden" wat groter te D
ken. Het demonstratiesmeden kan/\,
voor het agrarisch museum ook ni„
inkomsten opleveren, want het is ip
bedoeling dat de krammen, scharr 1!
ren, kandelaars, spijkers en andere G
werkstukken te koop worden aangv
den, eventueel voorzien van lettere
kens waaruit blijkt dat het betreffec
voorwerp echt ambachtelijk op Tei.
gesmeed. Cor Dros heeft al uitgen.
kend dat het op die manier mogel^
moet zijn het exploitatietekort van h
museum (het afgelopen jaar f500C{(
weg te werken. Minstens zo belan
is echter de extra toeloop die men.
de demonstraties verwacht.
Dat geldt ook voor Bert Kemper en
Helga Witte die met hun drumband
voor het voetlicht traden. Er werd
overwegend uitstekend getrommeld,
waarbij moet worden aangetekend dat
de KTF-drumband nog steeds is ge-