Cjroen kwarts Jex els in het harL, \kkoord bij TESO Lievense komt plannen toelichten op Texel L77/R Icties op laatste moment voorkomen raak in loenenzaak Energiespaarbekken op Razende Bol Klaar voor de start Nr. 9966 DINSDAG 19 MAART 1985 die: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. n werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, iOosterhof, Wesierweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der 6n, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393. advertenties, abonnementen, etc.: eveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ion (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs A18.10 per kwartaal; los 80 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. kunnen tevreden zijn. Er moet 7% van het laris worden ingeleverd voor 20% arbeidstijd- rkorting en het aantal vaarploegen wordt niet nder dan vijf!" Aldus vatte gistermiddag FIMV- derhandelaar Rob van Hengel het akkoord sa- en dat hij en zijn mede-onderhandelaars zo- st waren overeengekomen met de Teso- ectie. Hengel sprak in een der salons van de varende veerboot rsdiep waar al het personeel dat daartoe in staat was, was sa- igestroomd om het resultaat van de zeer moeizame onderhan- ngen te vernemen. Hun algemene tevredenheid over het ak- rd bleek uit unaniem voorstemmen, applaus voor de onderhan en vele zuchten van verlichting. ituatie was nogal dreigend gewor- vooral na de weigering van de di- ok akkoord te gaan met een op Eerste gezicht niet zo belangrijk ïdeel van het ontwerp-akkoord. jerheide wilde het aantal vaarploe- met ingang van de ingebruikne- van de nieuwe fuikhavens terug- jen van zeven naar vier en de vijf- oeg voorlopig in het onderhoud jrk stellen. Het personeel wilde echte" vaarploegen gehandhaafd niet in de laatste plaats omdat directeur ervan verdacht dat lor deze „degradatie" van de va- mensen wilde stimuleren dat zij in duur zouden vertrekken. Alles of niets personeel had vorige week una- laten weten dat vier vaarploegen hen absoluut onaanvaardbaar waarmee het moeizaam tot stand nen ontwerp-akkoord in zijn ge was verworpen. Alle onderdelen «t akkoord vormen namelijk een ïid, een package-deal" dat op mderdelen moest worden aan- of anders geheel van de baan ijn. Dat laatste was in feite het toen de zaak op de vaarploegen ;p en het er naar uitzag dat de ;n het actiewapen in stelling ten brengen. De voorbereidingen ie waren in volle gang toen di- Hoogerheide in het weekend 3 op het verzoek óm toch nog te en dat gebeurde gistermiddag drie en vijf uur. Toen was men waarbij Hoogerheide er wel in ie te bedingen dat te zijner tijd er een jaar ervaring mee is op- ml zal worden bekeken of de vijf- arploeg echt zinvol is. Als men gisteren niet had gevonden, zou öt al direct voor enkele uren aan nt zijn gelegd. Daarna zou een itum aan de directie zijn gestuurd acties zouden worden aange- ]d die ten tijde van de paasdruk- iden worden uitgevoerd. Marathon snstemming over de andere, veel jrijker onderdelen van het ge-deal was woensdag bereikt tij- zeer moeizame onderhandelingen mrden van twee uur 's middags uur 's avonds. Dat gebeurde op van het onderzoek dat in op- tvan Teso werd uitgevoerd door ganisatiebureau Van der Torn en gh, wat ook in de ogen van irsoneel een uitstekend idee is 4t. Het organisatiebureau heeft trikt objectief opgesteld en heeft !aad voor het feitenmateriaal ge- op basis waarvan het akkoord orden bereikt. Een vertegen- ger van het bureau was voort bij de onderhandelingen van Jag aanwezig. Teso was daar ïnwoordigd door directeur Th. rheide en het hoofd van de ad- atie H. Bakker. De belangen van nacht van donderdag op vrij er ingebroken in een nen- en kledingzaak in Den De daders konden de winkel 'en door een etalageruit stuk Ppen. Er werd voor ruim aan schoenen en leren kle- neegenomen. het personeel werden bepleit door R. van Hengel van het FNV (die de eco noom Martin Spanjer had meegeno men) W. Ramakers van het CNV en de personeelsleden F. Androg en P.J. Zutphen. Gedeelde lasten Het feit dat bij de reorganisatie geen gedwongen ontslagen zouden vallen stond bij voorbaat vast omdat dit reeds eerder was" overeengekomen, het ging erom in hoeverre het personeel voor de kosten van de nu onvermijde lijke en aanzienlijke arbeidstijdverkor ting zou moeten opdraaien. Het totaal pakket dat op papier werd gezet voor zag in het fasegewijs invoeren van de volgende maatregelen; per 1 mei 1985 verkorting van de arbeidsduur tot 38 uur (te financieren door 1,44% prijs compensatie en 2 atv-dagen); per 1 ja nuari 1986 verkorting van de arbeids duur tot 36 uur, reduktie van de verlof tijd met 5%, overplaatsing van twee personeelsleden naar de afdeling ver koop en invoeren van flexibele ar beidstijd (onder meer te financieren door het schrappen van het tot dusver door Teso bekostigde personeelsver- voer per bus); de vorming van vier vaarploegen; per 1 oktober 1987 ver korting van de arbeidsduur naar 32 uur als er dan teveel personeel blijkt te zijn en reductie van de verloftijd met 10% (te financieren door het vakantiegeld op 1/2% te brengen en het inleveren van de dertiende maand met 65%). Na die tijd zal worden bekeken of er genoeg werk is voor een langere ar beidsduur en verder zou bepalend moeten zijn in hoeverre een ar beidstijdverkorting tot 32 uur in die tijd maatschappelijk aanvaard zou zijn. Te so wil met de 32 uur niet voorop lopen. Zoals gemeld was dit alles aanvaard baar voor de personeelsleden en de bonden met uitzondering van het aan tal van vier vaarploegen. Het moesten er vijf worden omdat volgens hen vier ploegen op den duur onvoldoende is met name bij een arbeidstijdverkorting die verder gaat dan 36 uur. Bovendien is in de zomerperiode, als veel perso neel met vakantie gaat, wel een vijfde vparploeg nodig. Verder werd niet ingezien dat de ploeg die volgens de directie het onderhoud in moest daar blijvend voldoende werk zou hebben waardoor er toch een „koude sanering" in het personeels bestand zou ontstaan. Bovendien zou er op deze wijze geen sprake zijn van reëele herverdeling van het beschikba re werk, maar zou er een tweedeling onder het personeel komen waarbij de lusten van de vaardienst en de lasten van de onderhoudsdienst niet evenre dig zouden worden gedragen. Dat laatste werd sociaal onaanvaardbaar geacht, ook als het maar een jaar zou duren. Minstens zo bepalend voor de afwij zing was echter het wantrouwen. Men zag de tijdelijke onderhoudsploeg die uit de nu nog varende mensen zou worden gevormd, als een truc om makkelijker van de mensen te kunnen afkomen. Spoed Hoogerheide wilde de onderhandelin gen opschorten om zich met de raad van commissarissen over het vraagstuk van het aantal vaarploegen te beraden. De bonden vonden echter dat er de laatste maanden al genoeg vertraging was opgetreden en wilden voor vrijdag een definitief standpunt van Teso. Dat standpunt kwam in de vorm van een telex waarin stond dat Teso een combinatie van 36-urige werkweek met vijf vaarploegen op bedrijfseconomi- sche gronden afwees. Bij vijf vaarploegen moet het onder houdswerk uiteraard ook gebeuren door „varende" mensen, maar dat ge beurt dan roulerend. Om de vijf weken gaat een ploeg voor een week in het onderhoud. Die roulering vindt Teso niet erg efficient en bovendien zou met het achterwege laten van schei ding tussen varende mensen en onder- houdsmensen de duidelijkheid van de bedrijfsorganisatie niet zijn gediend. In dezelfde telex stond ook dat Teso „om zuiver sociaal psychologische redenen" wel een vijfde vaarploeg zou willen, maar dan alleen in de vakantieperiode. De onderhandelaars bij het beantwoorden van vragen over het akkoord. Van links naar rechts Wim Ramakers van het CNV, Rob van Hengel en Martin Spanjer van de FNV en de personeelsvertegenwoordigers Frits Androg en Pieter Jan Zutphen. Aan boord van de Marsdiepneemt het personeel kennis van het akkoord. De bonden waren met dit antwoord van Teso verre van gelukkig maar lie ten het oordeel over aan het perso neel. Dat oordeel kwam snel nadat de telex ten overstaan van hen was voor gelezen. Het werd unaniem afgestemd. De zaak zat dus vast en omdat over het onderdeel vaarploegen geen over eenstemming was bereikt, was het he le pakket van overeenkomsten van de baan. In die zin werd directeur Hoo gerheide telefonisch verwittigd en voorbereidingen werden getroffen om maandag een ultimatum op te stellen waarbij acties in het vooruitzicht wer den gesteld als Teso niet alsnog zou bijdraaien. Later liet Hoogerheide weten dat hij over de vaarploegenkwestie toch nog eens wou praten en er werd voor maandagmiddag een afspraak ge maakt. Met de genoemde uitslag. Hoogerheide zegt met het in tact laten van de vijfde vaarploeg erg veel moei te te hebben gehad. „Vier vaarploegen zijn ruimschoots voldoende en het is buitengewoon inefficient om bij vijf ploegen de mensen om de vijf weken werken een week onderhoudswerk te laten doen. Ze moeten dan telkens van hun voorgangers het werk overnemen. De productie is veel hoger als dezelfde mensen steeds met hetzelfde werk doorgaan. Dat productieverlies zal door derden moeten worden goedge maakt en ik schat dat dat 7180.000 per jaar kost. Dat is 2% van de loon som en het vervoerstarief is dan 1% hoger dan strikt nodig is. Het staat me tegen dat we die vorm van inefficiency invoeren alleen om aan zes mensen dat werk te geven waarnaar hun voor keur uitgaat." Hoogerheide is daarover dus onder druk van de situatie heengestapt, al wijst hij er wel op dat het nu gesloten akkoord de mogelijkheid niet belem mert om de doelmatigheid van de vijf de vaarploeg opnieuw te bekijken na dat een jaar ervaring met de dubbel deks aanleginrichtingen is opgedaan en ook de andere omstandigheden die voor de exploitatie van de veerdienst van belang zijn, zijn geëvalueerd. Dat laatste was gistermiddag aan boord van de Marsdiep wel aanleiding voor onrust bij enkele personeelsleden, die bang waren dat de vijfde vaarploeg na oktober 1987 toch zal worden ge schrapt. Volgens Rob van Hengel zou in dat geval de 32-urige werkweek blij vend worden ingevoerd en bonden en Teso zijn het er over eens dat vijf vaar ploegen dan in ieder geval noodzakelijk zijn. Ir. L.W. Lievense komt dinsdag 16 april naar Texel om een toe lichting te geven op zijn plannen om op de Razende Bol een gigantisch spaarbekken aan te leggen om met behulp daarvan te voorzien in de nationale piekbehoefte aan electriciteit. Lievense komt op uitnodiging van de plaatselijke Rotaryclub die van me ning is dat uitvoering van de plannen ingrijpende gevolgen voor Texel zal kunnen hebben, positieve maar mogelijk ook negatieve. Het is niet uit gesloten dat de meningsvorming op Texel in hoge mate bepalend zal zijn voor de haalbaarheid van de plannen, omdat het er naar uitziet dat de Ra zende Bol bij het gemeentelijk gebied van Texel wordt ingedeeld zodat de gemeente er wat over te zeggen zal krijgen. De afgelopen week hebben alle media uitvoerig aandacht besteed aan het plan, dat zoals bekend een vervanger is van het oude plan om een spaarbekken in de Markerwaard aan te leggen. Dat eerste in 1979 gelanceerde plan voorzag in een door 30 meter hoge dijken ge vormd bekken dat zou worden gevuld met electriciteit van windmolens. De overheid reageerde positief en consta teerde dat het plan uitvoerbaar was en vervolgens werd met 16 miljoen gulden van Economische Zaken door Lievense, Rijkswaterstaat en de aannemers HBG, Zanen Verstoep en Ballast Nedam be gonnen aan de uitwerking van het plan. Dat onderzoek zou dit jaar worden vol tooid maar voor het zover was, is Lie vense dus nu met een gewijzigd plan gekomen: het spaarbekken zou niet in het IJsselmeer maar op de 6 km2 grote zandplaat de Razende Bol moeten ko men. Omdat de beschikbare oppervlakte hier kleiner is zouden veel hogere dijken nodig zijn: ongeveer 100 meter. Gezien vanuit Den Helder en vanaf Texel zal dat een forse bult worden die zeer in het oog zal springen. Volgens Lievense hoeft men echter niet bang te zijn voor onaangename verandering van het land schap. Door de dijk als een onregelmati ge duinenrij uit te voeren en te beplan ten ontstaat de indruk van een „ge- woon" eiland. Lievense vindt de Razende Bol een ideale plaats. Als hij eerder aan deze plek had gedacht zou het Markerwaard plan nooit zijn gelanceerd. Voor de aan leg van de duindijken zal 200 miljoen m3 zand nodig zijn. Die duinen worden in een driehoek gelegd en in het midden daarvan komt een rond spaarbekken dat 7,4 km2 zal beslaan, dit meer dan de huidige oppervlakte van de bol. De 90 miljoen kubieke meter zeewater die hier in kan worden opgeslagen heeft een energetisch vermogen van 20 gigawatt- uur. Met dit water kan gedurende tien uur per etmaal via turbines stroom wor den opgewekt van 2000 megawatt (de Texelse elextriciteitscentrale levert onge veer 10 megawatt). De stroom kan de dagelijkse verbruikspieken in het land helpen opvangen zodat minder geïn vesteerd hoeft te worden in nieuwe electriciteitscentrales al dan niet op kernenergie. De aanleg van het Razende Bol-bekken zal ongeveer 73 miljard gul den kosten wat een miljard goedkoper is dan de locatie IJsselmeer. Kustafslag Bijkomend voordeel is dat bij de aanleg een zodanige vorm aan de voormalige Razende Bol kan worden gegeven dat de zeestroming van de kust wordt ge drukt waardoor aan een der oorzaken van de kustafslag van Texel een einde wordt gemaakt. De bedoeling is het nieuwe eiland met een dam aan Texel vast te maken, ongeveer nabij paviljoen Paal 9 wat hoogst interessante natuur- en/of toeristische mogelijkheiden biedt. Verwacht wordt dat door deze dam het Molengat zal verzanden en tot een sluf terachtig gebied wordt. Voor Texel bete kent het een flinke gebiedsuitbreiding. In tegenstelling tot het plan Marker waard zal het spaarbekken waarschijnlijk niet of slechts gedeeltelijk met hulp van windmolens worden gevuld, maar met „gewoon" opgewekte stroom die buiten de piekperioden volop beschikbaar is. Reden is dat de windmolentechnologie de afgelopen jaren onvoldoende is ge vorderd om thans te kunnen aannemen dat deze onder betaalbare condities in staat zal zijn om het bekken gevuld te houden. Op dinsdag 16 april zal Lievense zijn plan uitvoerig toelichten. Hij doet dat graag omdat het voor hem een gelegenheid is om te peilen hoe op Texel over zijn plan wordt gedacht. Daarom zullen niet alleen Rotaryle- den zijn voordracht bijwonen, maar zullen ook tal van personen worden uitgenodigd die door hun functie in bijzondere mate bij de zaak betrok ken zijn, zoals leden van het ge meentebestuur, rijkswaterstaat, ma rine, natuurbeschermingsorganisa ties, e.d. De bijeenkomst wordt ge houden in De Lindeboom en begint direct na afloop van de wekelijkse Rotary-lunch, om ongeveer half acht. Er zal ruime gelegenheid wor den geboden voor het stellen van vragen en discussie. Dertig maart ligt het Paas- nummer van de Texeltoerist overal op het eiland. Op 18 mei volgt het voorjaarsnum mer. Wij zijn startklaar voor een toeristisch 1985. De Texeltoerist is verkrijgbaar op ruim 70 adressen en diverse be drijven geven dit blad vol toeristi sche, informatie gratis aan hun klanten. Het Paasnummer haakt in op 40 jaar bevrijding (ook voor Texelaars interessant) en de voorjaarsuitga- ve stelt het catrondje Texel centraal. In 1984 gingen zowat 50.000 Texel- toeristen over de toonbank. Wie deze zomer in ons blad wil adver teren, moet snel zijn. Informatie en prijzen in onze drukkerij of telefonisch (02220) 2741. Parkstraat 10, Postbus 11, Den Burg - Texel, tel. (02220) 2741.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 1