l Radiopiraat Midnight uit je lucht gehaald 1 Duinkanters goed op dreef in kolderiek toneel r~7 VAN HET - 'RAADHUIS j 'endrecord Decibel gebroken {Mededelingen van B.en H. Van het raadhuis Parkeermaatregelen Arké gaat weer stofferen Boomfeestdag in Eierland Avond tegen martelen LiNSDAG 19 MAART 1985 TEXELSE COURANT PAGINA 9 ondagmorgen om twintig voor elf heeft een groep wachtmeesters van e Rijkspolitie Texel het zwijgen opgelegd aan de piraat radio Midnight it De Waal. De aanwezige zender met versterker werd in beslag geno- nen en tegen de aanwezige vier disc-jockeys werd proces verbaal pgemaakt. et gedwongen staken van de mara- lonuitzending van Midnight gebeurde dkele uren voordat men er zelf een unt achter wilde zetten. De Waalder M-zender met een vermogen van 30 iatt was donderdagmiddag 7 maart m 15.00 uur van start gegaan en de es betrokken disc-jockeys wilden blij- uitzenden tot afgelopen zondag 5.00 uur om het zendrecord van radio lecibel, 221 uur en 40 minuten, ruim breken. geplande 240 uur werd dus niet laald. ben de sterke arm der wet zondag- lorgen het tot studio omgebouwde emerhuisje binnentrad was het na 235 en 40 minuten afgelopen, blgens de woordvoerder van Radio lidnight, Henk Roeper uit De Waal, de politie in omdat men teveel iclame maakte voor de marathonuit- inding. ,,We kregen te horen dat we een advertenties in de krant hadden loeten zetten." Roeper heeft echter ok de indruk dat de politie van me ng is dat het afgelopen moet zijn marathonuitzendingen van Texelse diopiraten. Roeper: ,,Ze zijn dat ge- onder met die marathons gewoon Eerst met kerst Decibel en nu wij ieer. Ik denk dat ze er zo een einde willen maken". Traditie marathpnuitzending van de jeugdi- radiofanaten voltrok zich volgens schema dat langzamerhand traditie bij dergelijke uitzendingen. Zes disc- ickeys en één gastplatendraaier, die iviel op moeilijke momenten, wissel- elkaar 's nachts om de twee uur overdag om het uur af om platen draaien en aan- en af te kondigen, idnight is enige jaren geleden zelf igonnen met marathonuitzendingen, invankelijk was dat slechts 48 uur jaar vorig jaar werd 210 uur continu (gezonden. Radio Decibel evenaarde record rond de kerstdagen tot de jnoemde 221 uur en 40 minuten, lordat de politie optrad verklaarden betrokkenen dat ze niet onder een euwe marathonuitzending uitkonden. Ne moeten wel. Decibel heeft ons (gedaagd en wij zenden maar één Ier per jaar uit. We kunnen niet an- irs dan deze strijd aangaan". Die rijd was. overigens een vriendschap- ilijk treffen. Medewerkers van Deci- il waren aanwezig toen hun zendre- ird werd gebroken en kwamen bijna 3 wel een kijkje nemen in de iidio. loraf werd ook in een advertentie ingekondigd dat Decibel zondagmid- ig om drie uur de uitzending op de FM meter band zou overnemen, aar dat gebeurde, naar aanleiding in het politie-optreden niet. Decibel ld ook al aangekondigd om dit na ar het record van Midnight weer te eken, maar of dat plan wordt door zet is nog twijfelachtig. Gehecht ilgens Henk Roeper was de uitzen- ing overal op Texel goed te volgen, at werd regelmatig door medewer- ts gecheckt en men had de indruk at er flink geluisterd werd naar de uziek van Midnight. Deze zender lid zich wars van reclame en hield ch, behoudens een enkele uur waarin isteraars telefonisch plaatjes konden invragen, niet bezig met publiek par- lipatie. De medewerkers presenteer- inzich onder namen als Sieme Spar er, Kees Pakketouw, Henkie Jager- eister, Super Groover en Arie Turbo. Risico De Waal werd zaterdagmiddag al constateerd dat de politie met peil- iparatuur door het dorp liep maar men besloot niet te stoppen. Roeper: ,,Dat je opgepakt wordt is een risico van deze hobby. We waren al zo lang bezig dat we graag wilden afmaken wat we van plan waren. Bovendien zijn we niet bang. Het is toch een sport en de regels van die sport zijn ook bij ons bekend." Volgens Roeper was het zelfs geen punt van discussie geweest: men ging gewoon door. Het uit de lucht halen van de zender heeft volgens de medewerkers niet te maken met klachten over storingen op radio of tv uit de omgeving. Voordat Mid night met de lange uitzending begon heeft men proefgedraaid en een en- quete in De Waal gehouden om te kij ken of er iemand last had van de proe- fuitzendingen. De zender en versterker die in beslag zijn genomen hebben een waarde van 7450,—. Provoceren Desgevraagd vertelde groepcomman- dant P. Scheuneman dat de politie in derdaad geen klachten over storing van Midnight heeft gekregen maar dat dit argument niet zo belangrijk is. Een piraat die stoort loopt de kans sneller uit de lucht gehaald te worden, maar dat geldt ook voor het uitzenden van reclame of het maken van reclame voor de eigen zender, bijvoorbeeld door affiches of advertenties. Scheu neman: ,,ln principe stoor je altijd als je op eigen houtje een frequentie in beslag neemt. Het blijft in strijd met de wet." Mede naar aanleiding van de marathonuitzending van radio Decibel heeft de rijkspolitie intern een radiopi- ratenbeleid op papier gezet waarbij di rect optreden te maken heeft met het al of niet uitzenden van reclame, het maken van reclame („provoceren") voor zichzelf of het verstoren van zendgemachtigen. Volgens de groepscommandant kan het echter ook voorkomen dat een zender uit de lucht wordt gehaald die zich niet schuldig maakt aan bovenge noemde feiten. ,,We moeten ook de tijd hebben om op te kunnen treden en het kan zijn dat andere zaken voor gaan, maar het kan ook gebeuren dat we wel meteen ingrijpen. Dat is een prioriteitenafweging die steeds kan verschillen." Zonder de PTT Provoceren, reclame of verstoring kun nen er dan voor zorgen dat de uitzen dingen van een piraat een grotere prio- ritit krijgen en dat er sneller wordt op getreden. Daarbij wordt niet altijd overleg gepleegd met het radiocontro ledienst van de PTT. Scheuneman: „Dit zijn interne uitgangspunten en we kunnen altijd zonder de PTT ingrij pen". Onder de piraten heerst nogal eens de mening dat de wachtmeesters hun uit zendingen individueel „wel leuk" vin den maar dat is volgens de groepsr commandant geen reden om niet in te grijpen. „We kijken niet naar wat voor soort muziek ze draaien of hoe de babbels zijn. Storing, provoceren en reclame maken zijn taboe maar als we het belangrijk vinden of als we, gezien andere zaken, tijd hebben, treden we op." Kater De mensen van Radio Midnight weten nog niet of ze volgend jaar weer een lange uitzending zullen maken. Roe per: „We wachten eerste maar eens af wat de rechter zegt en wat het gaat kosten". Roeper zegt het vooral te be- treueren dat de mensen die achter de schermen meehielpen niet via de ether bedankt konden worden. „We hadden veel steun van buitenaf maar als de politie binnenstapt is het meteen afge lopen. Dan kun je niet iedereen nog eens gaan bedanken." Dat het zendrecord van Decibel zater dagavond om twintig voor negen nog gebroken werd, wordt echter opgevat als pleister op de wond. De champag neflessen knalden toen open en het bier vloeide rijkelijk bij de 25 mensen die samengepakt waren in de kleine studio. Het politieoptreden van zon dagmorgen was voor sommigen dus een dubbele kater. Inentingen Woensdag 20 maart a.s. zal in het Groene Kruis gebouw te Den Burg de jaarlijkse inentingen worden gegeven tegen DTP en Rode Hond. Voor DTP zijn het dit jaar de kinderen geboren 1981 en 1976, voor Rode Hond zijn het de meisjes geboren in 1974. Als u nog geen oproepkaart hebt ontvangen, wordt u verzocht contact op te nemen met het gemeentehuis, afd. bevolking, tel. 02220-3041, toestel 144. Ingaand 1 april 1985 zijn/worden de parkeermeters en parkeerautomaten weer geplaatst, zodat op die plaatsen alleen betaald parkeren gedurende de aangewezen periode mogelijk is. Denkt u er aan: parkeer niet duurder dan no dig is, en betaal tijdig uw parkeergeld, of maak gebruik van een van de vele gratis parkeerplaatsen die Texel rijk is. Het parkeergeld bedraagt voor elk door een motorvoertuig bezet parkeer vak voor een parkeertijd van een kwar tier of gedeelte hiervan 70,25; te ver hogen met 70,25 voor elk hierop vol gend kwartier. Maximaal kan per keer een recht worden voldaan, overeenko mend met een parkeertijd van 1 Zz uur bij de parkeermeters en vier uur bij de parkeerautomaat en berekend naar het tarief zoals hiervoor genoemd Frans Schrama wordt door Fer Roeper het krappe toneel opgereden. Schrama is onderuit gegaan door de klappen die Roeper hem zogenaamd achter de coulissen had gegeven. Verder van links naar rechts Sara Kamp als tante Aleida, zittend Yvon Bonne als Rosa, Janke Daalder als Sofie en Hans Lasthuizen als Gerard Knikker. De Koger toneelvereniging De Duinkanters mocht zaterdagavond in de gebrekkige toneelambiance De Buteriggel bewijzen het to neelspelen nog niet verleerd te zijn. Met het eenvoudige maar on derhoudende blijspel ,,Een zoen van Miss Urk lukte dat uitste kend. Dat de groep zich technisch moest behelpen was nauwelijks een probleem. Met de beukende zee op de achtergrond en een bloemetjesgordijn voor het podium was het puur amateurtoneel wat de klok sloeg en die sfeer sloeg over op het publiek. De tien tonelisten bleken, na een jaar afwezigheid, duidelijk lol in het spe len te hebben en voegden daardoor een dimensie toe aan het ver haal van Max Andrea. If? draaien met de zon in je gezicht. Deze foto van één van de medewerkers van Radio '9t werd vrijdagmiddag genomen. De groep vreesde toen niet meer voor een inval maar ^"noeidheid sloeg wel toe. De toon van de programma's werd naarmate de uren vorder- natter. pndernemers-aktiviteitenj Arie Heerschap van de firma Arké heeft besloten weer te gaan stofferen. Dit werk deed hij de laatste jaren niet meer omdat het werd overgenomen door de gemeentelijke sociale werk plaats De Bolder. Arké en andere Texelse stoffeerders kwamen met de gemeente in conflict toen de Bolder begon met het zelf in- en verkopen van stoffen. Tot dusver is het niet ge lukt om tot een vergelijk te komen. Arie Heerschap is daarom weer met stofferen begonnen maar zegt te blij ven strijden tegen de volgens hem on eerlijke concurrentie die de gemeente hem aandoet. Naast het stofferen houdt Arké zich ook bezig met het bespuiten van leren meubelen zodat deze weer als nieuw worden. Een en ander gebeurt in samenwerking met een bedrijf op het vasteland. In het kader van de nationale boomfeestdag zullen de leerlingen van de klassen 4, 5 en 6 van de la gere scholen van De Cocksdorp en Midden Eierland op woensdag 20 maart ongeveer 500 bomen planten voor het Krimbos nabij het EMK terrein. Met de aanleg van dit nieuwe deel van het Krimbos werd onlangs door de fir ma Tatenhoven begonnen. Er komen totaal 120.000 bomen. Boomfeestdag is bedoeld om kinderen interesse en waardering bij te brengen voor bomen en struiken in de hoop dat deze begroeiing dan door hen zal worden ontzien en dus minder te lei den heeft van vandalisme. Tevoren krij gen de scholen een informatiepakket met het verzoek hiervan in de les ge bruik te maken. Om ongeveer tien uur zullen de kinde ren met de bus van school worden ge haald en naar de plantplaats gebracht. Hier zullen de bomen en struiken (een zevental soorten) worden geplant on der leiding van mensen van de ge meentelijke plantsoenendienst, staats bosbeheer en de aannemer. Om kwart over elf gaat iedereen naar het Eier- landsche Huis waar de kinderen wor den getrakteerd en waar wethouder P.A. Zegers een praatje zal houden. Het is natuurlijk triest dat een toneel club als de Duinkanters nog steeds niet beschikt over een redelijke toneel zaal. Van die frustratie was zaterdag avond niet veel te merken. Regisseur Klaas Bonne maakte er in zijn ope ningswoord een lolletje van door te vertellen dat de spelers een jaar op tournee in het buitenland waren ge weest en daarom vorige winter De Koog niet konden aandoen. Twee jaar geleden speelden De Duinkanters in discotheek De Toekomst. De zaal van de Buteriggel was wat dat betreft een verbetering omdat het publiek de ver richtingen op het toneel beter kon vol gen. Nadeel is uiteraard dat niet iede reen lopend bij deze zaal kan komen: de hellingen van de Badweg zullen mogelijk vooral voor oudere toneellief hebbers te grote obstakels zijn. Het verhaal van Een zoen van Miss Urk is gauw verteld. De rijke tante Aleida heeft een restaurant weg te ge ven en de familie Knikker wil dit be drijf graag overnemen. Dit gezin wil daarom extra goed voor de dag komen en dat gaat wat moeilijk met een zeer slome zoon en een weinig aantrekkelij ke en behoorlijk bijziende dochter. De journalist Marcel schiet het gezin te hulp en poogt er een dynamisch kwartet van te maken. Er zijn echter nog meer gegadigden voor het restau rant zoals een serieuze koopster en de broer van vader Knikker die zijn kinde ren heeft opgevoed tot Miss Costa del Sol en kampioen judo. Uiteindelijk krijgt de familie Knikker het restaurant niet. Dat gaat naar de Spaanse Miss maar voor de familie Knikker blijkt er nog een motel met pretpark over te zijn zodat de vreugQe na twee uur to neel toch algemeen is. Overdrijving De drie bedrijven waren, zoals gezegd, onderhoudend maar niet spannend. Groot voordeel was wel dat Max An drea een verhaal heeft afgeleverd zon der langdurige teksten die vooral be doeld zijn om het stuk avondvullend te maken en niets toevoegen aan het ver haal. De kracht van het verhaal zat in de overdrijving en dat hadden verschil lende spelers goed begrepen. Als het publiek lachte om hun karikatuur de den sommigen er nog een schepje bo venop. Dat mocht in dit geval best. Hans Lasthuizen speelde als debutant vader Knikker die aast op het restau rant. Hij bracht deze rol zeer behoorlijk en was vooral leuk als hij de tekst even kwijt was en begon te improvise ren. Lasthuizen had de moed om de vaste tekst te larderen met eigen toe voegingen en het was soms jammer dat de overige spelers daar niet zo alert op reageerden. Minder sterk was zijn mimiek in die zin dat er werd overdreven als het niet nodig was. Dan kwam het over als bekkentrekkerij. Het was een euvel dat vooral tijdens stil spel de kop opstak. Daar stond tegen over dat Lasthuizen lekker kwaad kon worden en zijn vrouw geloofwaardig onder de duim wist te houden. Dat snauwen was soms zeer grof maar blijkbaar door de schjrijver zo bedoeld. Volgzaam De vrouw van Lasthuizen werd op de planken gezet door Janke Daalder. Zij was geloofwaardig als de volgzame vrouw des huizes met romantische in slag. Tekstkennis en houding waren uitstekend. Jan List had als de slome zoon de taak lachers op zijn hand te krijgen. Dat lukte van begin tot eind. In zijn rol van Ijsbrand moest List traag zijn en uitermate klierig praten. Het toontje wat hij zichzelf had aangemeten paste exact bij deze maffe rol en was op den duur irritant. Het feit dat het publiek het stemmetje van List begon na te doen was een teken dat het als ko misch werd ervaren. Daarnaast bleek List over genoeg ervaring te beschik ken om zijn rol in het juiste, langzame, tempo af te wikkelen. Hij bewoog zich ongedwongen en was een van dege nen die extra ingrediënten voor de dag toverde als hij het publiek wilde laten lachen. Natuurlijk spel zagen we ook van Yvon Bonne als de bijziende doch ter Roza Knikker. Zonder bril leek het werkelijk of ze geen meter ver kon kij ken en het verlegen, zielige en vooral weke karakter kwamen goed over. Yvon heeft het talent om dergelijke ka rikaturen ook nog iets geloofwaardigs mee te geven en dat was zaterdag, tussen alle onzin door, soms even een verademing. Straatvechter Fer Roeper was als gastspeler aan het gezelschap toegevoegd en droeg zijn rol van Opa Knikker met overtuiging. In feite was hij de baas over het hele gezin en die kracht wist hij al in het begin van het stuk duidelijk te maken. Qua tekstkennis liet Opa Knikker nog weieens een steekje vallen maar qua spel was het dik in orde. Onvolkomen heden in het gezin werden vakkundig door hem opgelost: hij sloeg de dwarsligger achter de coulissen zoge naamd bont en blauw. In zijn houding en intonatie liet Fer Roeper blijken een doordouwer te zijn. Een kleine rol was er voor Sara Kamp als tante Aleida. Ze wist de goedgeef se maar kritische tante goed gestalte te geven en tekstkennis en intonatie waren goed. Nico Bonne speelde de boekhouder en zaakwaarnemer van tante Aleida die aan het eind van het verhaal verliefd werd op Rosa, ofwel Miss Urk. De boekhouder kreeg de vrouw van zijn dromen door het schrij ven van een gedicht dat begon met de regel ,,'t knaapje zag eens een Rosa staan". Dit illustreert dat we hier te maken hadden met een gortdroge boekenwurm en Bonne wist met zijn stem en houding de exacte inhoud te geven aan deze rol. Monologen Miss Costa del Sol was een creatie van Yolanda Winter. Die creatie had van de schrijver niet veel diepgang mee gekregen maar Yolanda bracht haar taak met verve. Allen in de lange re monologen sloeg de eentonigheid soms toe. Met datzelfde euvel kampte Hennie Kingma als de potentiële koper van het restaurant, Sjaan Boon. Zij was goed fel in haar spel, goed ver staanbaar en bewoog zich ongedwon gen over de planken maar haar teksten waren in lange stukken iets te vlak. De journalist Marcel, die alles in het werk stelt om het gezin Knikker een dynamische indruk te laten maken, werd gespeeld door Frans Schrama. Frans wist wel raad met het type „swingende journalist" maar was nog beter op dreef in de gedeelten waarin hij de underdog speelde. Alle inzet van zijn kant werd namelijk beloond met een pak slaag van opa en Frans werd zelfs eenmaal in een kruiwagen zwaar gewond het toneel opgereden. Dat zielige aspect wist hij met vervoering uit te dragen vooral toen hij met een zere tong slissend begon te praten en zo een komische en bijna onverstaan bare sketch bouwde, met als tegen speler Jan List met zijn zeurstem. Te snel Als de Duinkanters volgend jaar weer op de planken staan (en dat is te ho pen) dan zal regisseur Klaas Bonne ex tra aandacht kunnen besteden aan de timing en concentratie van de spelers. Het kwam bij „Miss Urk" nogal eens voor dat er niet op elkaar werd ge wacht, zodat twee spelers tegelijk be gonnen te praten met als gevolg dat één van de tweede de woorden weer razendsnel moest inslikken. Die matige timing zorgde dan ook automatisch voor concentratieproblemen. Het was overigens het enige minpunt in een gezellige, onderhoudende toneelavond. Souffleuse was Trix Eelman en de gri me werd verzorgd door Juul Swarthof. De Amnestygroep Texel houdt vrij dagavond in het kader van de we reldwijde campagne tegen marte len, in de aula van de RSG, een bijeenkomst met muziek en voor dracht. Aanvang 20.15 uur. Hiermeer start de Amnesty groep Texel de landelijke actieweek van Amnesty International van 23-30 maart die als thema draagt „Toegang tot gevange nen". In deze week zullen vijf landen (Iran, Chili, Turkije, Zaire en de Sovjet Unie) centraal staan. „Toegang tot ge vangenen" is bijzonder belangrijk om dat gebleken is dat vooral in de „in communicade"periode (dat is de perio de waarin de gevangenen geen con tact heeft met familie, artsen, advoca ten) de meeste martelingen voorko men. Door middel van deze actieweek wil Amnesty benadrukken dat er mar telingen nog altijd plaatsvinden en moeten stoppen. Vluchtelingen De Amnesty groep Texel wil de aan dacht vestigen op deze grove schen dingen van de rechten van de mens door een avond te houden met muziek van Jaap Dros en Mark Fonds en met voordracht van gedichten uit verschil lende Amnesty bundels door Jac van Wolferen. Een vluchtelinge uit de Filippijnen zal vertellen over haar ervaringen en de ervaringen van haar man in haar land. Ook zal er een stand van Amnesty zijn waar meer informatie over de actie te krijgen is en waar voorbedrukte kaar ten aanwezig zijn om te versturen naar de desbetreffende landen. Men kan ook lid worden en op die manier het werk van Amnesty International steu nen. Kaarten voor de avond 72,50 zijn verkrijgbaar bij: Jenneke Wassink, Vloedlijn 31, Den Burg, Willem Wotte, Oesterstraat 7, Oosterend, Nel Rom- mets, De Kuil 2, Den Hoorn, Ria Visch, Trompstraat 15, Oudeschild en Ann Tydeman, Bornendiek 6, De Waal en tevens vrijdagavond aan de zaal.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 9