Cjrocn ^warts jexeh in het harL, Gollards-bewoners deze zomer naar ,,noodhuis Oud- oorlogsvlieger H. Weber: ,.!k kom! <Ib tasdrukte minder an vorig jaar FF Gevallen door glad wegdek Doorrijder Bus in de sloot nu 195, BARKER'S IJZERHANDEL «"«I PQERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 9972 VRIJDAG 12 APRIL 1985 KJactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. liten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, ins Oosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der s/den, Schilderweg 215, Oudeschild. tel. (02220) 5393. «X advertenties, abonnementen, etc.: igeveld De Rooy B.VPostbus 11. 1790 AA Den Burg, (efoon (02220) 2741. na 18 00 uur 4881 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f18.10 per kwartaal; los 80 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. )e vervoerscijfers van TESO die letrekking hebben op de paas- rukte, laten opnieuw teruggang ien. Het aantal vervoerde perso- lenauto's was tussen 4 en 9 april 0,25% minder dan in de vergelijk- are periode vorig jaar 119 t/m 24 pril). Deze cijfers hebben betrek ing op het vervoer in beide rich- ingen. Het aantal personenauto's ichting Texel was maar 3,6% min- lerdan in de vergelijkbare periode rorig jaar. aanmerking moet worden genomen at Pasen dit jaar twee weken vroeger iel dan vorig jaar en dat het vrij lecht weer was. Het percentage van ,6 is niet zo verontrustend en zelfs loopgevend bij het beschouwen van Ie naar verhouding veel sterker ge laaide paasdrukte elders in het land. litgesproken ongunstig is de ontwik- leling van het caravanvervoer. In beide ichtingen is dat 14.38% teruggelopen min de richting Texel met 15,11%. met slopen was begonnen. (Foto C.R. Alkema). Gezicht op de woonunits, hier nog op de oude standplaats in Winschoten kort nadat Dagelijks worden de woonunits met vrachtauto's aangevoerd. Er zijn e De foto werd gemaakt op het opstelterrein bij de boot in Den Helder stand ongeveer 25. H Plattegrond van het kijdeiijke complex. Links de Elemert en rechts de Keesomlaan. De toe- SBng tot het terrein komt ongeveer tegenover het kantoor van Staatsbosbeheer. Tegen het eind van de komende zomer zullen de bewoners van het C.E. Gollards Rustoord verhuizen naar een noodonderkomen dat mo menteel wordt gerealiseerd op het weiland aan het eind van de Mo lenstraat tussen Elemert en Kees omlaan. Naar verwachting kan dan in september met de sloop van de Gollards worden begonnen om plaats te maken voor het nieuwe grote verzorgingshuis van de nieu we stichting Samen Eén-Gollards. Het noodonderkomen zal maximaal twee jaar in stand worden gehouden. Het bestaat uit totaal 64 woonunits die in één laag tot een T-vormig gebouw worden samengevoegd en waarin 42 1-persoons en vier 2-persoons kamers zijn opgenomen. Het wordt een in veel opzichten volwaardig bejaardenhuis dat aan de bewoners meer ruimte en com fort biedt dan het bestaande Gollards Rustoord. De kamers hebben een gro tere oppervlakte en beschikken over een eigen toilet. Ook alle bijkomende voorzieningen (keuken, magazijn, re creatiezaal e.d.) zijn aanwezig. Het bestuur van de stichting Samen Eén-Gollards beschouwde de tijdelijke huisvesting als een van de belang rijkste problemen die door de plannen voor gecombineerde nieuwbouw voor Irene en Gollards Rustoord werden op geroepen. Allerlei mogelijkheden zijn overwogen. Onder andere is bekeken of de bewoners zouden kunnen wor den ondergebracht in hotels, maar daar bleken allerlei bezwaren aan ver bonden te zijn. Het stichten van een volwaardig tijdelijk verzorgingstehuis op een goed bereikbare plek in Den Burg bleek de beste oplossing te zijn. Gekocht Nadat met zekerheid kwam vast te staan dat de nieuwbouwplannen voor het nieuwe verzorgingstehuis zouden worden goedgekeurd, besloot de stich ting van Ijzerhandel Van de Mos uit Slagharen de benodigde 64 woonunits te kopen voor f375.000,— en deze fir ma ook te belasten met het plaatsen - en installeren voor 7250.000,—. Met btw en bijkomende kosten betekent het een investering van rond negen ton. Men had ook units kunnen huren, maar dat zou duurder zijn geweest. De stichting verwacht de units over twee jaar weer te kunnen verkopen, eventu eel aan de vorige eigenaar Van de Mos waarbij nu al de prijs op 7150.000,— is bepaald, exclusief de kosten van het slopen waartoe de koper zich tevens verplicht, ook omdat de gemeente een bouwvergunning voor slechts twee jaar heeft afgegeven. Dagelijks worden thans woonunits naar Texel overgebracht, waar ze in af wachting van definitieve plaatsing zo lang worden neergezet in bermen en op parkeerterrein in de buurt. De bouw van de tijdelijke huisvesting ge schiedt rijkelijk vroeg, wat verband houdt met de verplichting om de units thans af te nemen. Tot voor kort de den ze dienst in Winschoten, ook als tijdelijke huisvesting omdat het bejaar denhuis aldaar werd gerenoveerd. Voor de merendeels hoogbejaarde be woners van het Gollards Rustoord be tekent de verhuizing naar het tijdelijke hd-oor/ogsv/ieger Howard Weber uit Springfield (Ohio, U.S.A.) is ingegaan op de uitnodiging van de gemeente om ter gelegenheid van de veertigjarige bevrijding naar Texel te komen. Zijn aankomst op het eiland zal ongetwijfeld veel aangenamer verlopen dan veertig jaar geleden, toen de bom menwerper waarin hij met negen andere Amerikanen zat, ten zuiden van Den Hoorn werd neergeschoten. Hij sprong met zijn parachute maar het avontuur zou voor hem toch fout zijn afgelopen als enkele Texelse vissers niet te hu/p wa ren gekomen. Weber kwam namelijk op korte afstand 'an de Prins Hendrikdijk in de ijskoude Waddenzee terecht en raakte daar in noeilijkhedenHij was bijna verdron gen toen hij door de gebroeders Kees an Jan Dogger en Kasse Beumkes die net hun motorvlet waren toegesneld, t veiligheid werd gebracht. Het had üeen minuut langer moeten duren, rant de toen 19-jarige boordschutter |ad het bewustzijn al verloren toen de Texelaars hem aan zijn haren boven rater trokken en aan boord haalden. 'p weg naar de kant werd met succes leprobeerd de levensgeesten weer op 'wekken. De Duitsers stonden al rar.om hem over te nemen, gelijk Het de radiotelegrafist Kermit E. Jo- 'es, de enige andere overlevende. Ook 'ij was in het water terecht gekomen, "aar dichter bij de dijk en kon onge ëerd naar de kant waden. Pechreis geschiedenis speelde zich af op 3 Pfil 1945 's avonds rond acht uur. De "7 „Vliegend Fort" die op de terug- neg was van een bombardements- focht naar Kiel, had zich losgemaakt de andere- toestellen van het oska ar omdat het met technische moei- Weden kampte en op geringe hoogte 'P zoek was naar een landingsplaats. 'ij het passeren van de Texelse kust twee motoren vernield door fanaten van het Flak-geschut van IPPdsmansduin. Vlak voordat het Vlie dende Fort in het Hoornder Nieuwland 5P anderhalve kilometer van het dorp tegen de grond sloeg, deed zich aan aan de hand was. Ik zag het vliegtuig vallen en herinner me ook nog goed hoe die twee parachutisten eruit kwa men. Op 16 augustus 1946 was ik er ook bij toen Amerikanen de wrakstuk ken van het vliegtuig uit de grond groeven en de stoffelijke resten van de mensen die men niet direct had kun nen bergen. Op een gegeven moment hadden ze vier polshorloges gevonden en die op een rijtje gelegd, dat zal ik Een B17, het type bommenwerper dat wegens zijn uitgebreide afweerbewapening Vliegend Fort werd genoemd. boord een explosie voor. Het lawaai daarvan en d^ klappen van het zware afweergeschut van Loodsmansduin trokken de aandacht op heel zuidelijk Texel. Veel Hoornders weten zich daar om het neerschieten van het enorme toestel goed te herinneren. Eén van hen was Willem Bakker van ,,Spyk". Ik was toen vier jaar, maar ik weet nog best dat ik dat lawaai hoorde en mijn bed uitkwam om te zien wat er nooit vergeten..." Die prille jeugdervaring was er mede oorzaak van dat Willem Bakker bij het naderen van de veertigjarige bevrijding op het idee kwam om eens precies na te gaan wat er destijds met het Vlie gend Fort was gebeurd en hoe het de overlevenden was vergaan. Bij die naspeuringen werd hij bijgestaan door Jaap Bakker uit Oudeschild die veel feitenmateriaal heeft verzameld op het gebied van de luchtoorlog boven Ne derland, in het bijzonder Texel en omgeving. Ook de zeer enthousiaste Johan Graas uit Assendelft, van de „Aircraft Reco very Group 1940-1945", was hem met gegevens van dienst. Zo kwam hij in het bezit van het officiële rapport dat de Amerikaanse luchtmacht destijds van de ondergang van de B17, in de stukken aangeduid als „aircraft 43-38992", heeft gemaakt, nadat uit de gegevens van Jaap Bakker al naar vo ren was gekomen dat de vier slachtof fers die onmiddellijk na het neerstorten konden worden geborgen in eerste in stantie zijn begraven op de begraaf plaats in Den Burg en later zijn over gebracht naar Margraten. De resten van de overige omgekomenen werden pas meer dan een jaar later door de Amerikanen zelf geborgen en direct overgebracht naar de begraafplaats bij het Franse St. Avoid. Mislukte sprong Van de tien bemanningsleden van „the ship" hadden er slechts drie de gelegenheid om uit het vallende toestel te springen. Twee redden op die manier dus hun leven, maar de pa rachute van de derde, Randolph A. Goodwin, bleef achter het staartvlak van het toestel haken waardoor Good win werd meegesleurd en mét het vliegtuig te pletter sloeg. Het was voor de bemanning in meerdere opzichten een ongeluksdag geweest. De op dracht was om de onderzeeboothaven van Kiel te bombarderen maar-om een of andere reden was dat niet mogelijk en de B 17 heeft zijn bommen toen tij dens de terugtocht boven de Noordzee in de buurt van Helgoland gedumpt. Kort daarop deden zich de technische problemen voor waardoor het toestel afweek van de terugreisroute (ten noorden van de Waddeneilanden) naar de basis Norfolk en laag vliegend op zoek ging naar een meer nabije lan dingsplaats. Mpgelijk is men van plan geweest via het IJsselmeer naar het bevrijde zuiden van Nederland te vlie gen, waarbij een betrekkelijk klein stuk vijandig gebied moest worden gepas seerd. Uit de rapporten bleek dat „air craft 43-38992" om 18.50 uur 's avonds via de radio van zich heeft la ten horen. Er werd toen gemeld dat men de formatie had verlaten, dat men tekort brandstof had en dat men met het landingsgestel naar buiten via een andere route ging vliegen. Om 19.52 uur was het laatste radiocontact. De gezagvoerder liet weten dat hij een kwartier vliegen van het land zat en nog ruim 300 liter benzine per motor over had. Kort daarop werd het toestel dus 'neergehaald boven Texel dat in de rapporten staat omschreven als „het eerste Friese eiland van het schierei land Holland". De rest van het verhaal is bekend. Vermeldenswaard is nog dat de twee overlevende vliegers nadat zij bij 't Horntje aan land waren geholpen niet direct met de Duitsers meehoef- den om krijgsgevangen te worden ge maakt. Ze kregen gelegenheid om in de dijkwoning van de familie Dogger op verhaal te komen en werden pas la ter opgehaald. Telefoontje Willem Bakker slaagde erin het tele foonnummer te achterhalen van Ho ward Weber. Hij belde hem op en had direct een hartelijk contact. Willem stelde hem voor ter gelegenheid van de veertigjarige bevrijding nog eens te rug te keren naar Texel, maar op dat moment was niet bekend dat de ge meente de financiële middelen zou krijgen om een dergelijke reis te beta len zodat Weber er rekening mee moest houden dat hijzelf voor die kosten zou opdraaien. Mogelijk was dat voor hem bezwaarlijk. Hij zei ech ter dat echter niet en vertelde dat hij dit jaar geen tijd had. Er-was nog eni ge briefwisseling waarbij het niet dui delijk werd of Weber niet kon dan wel niet wilde komen. Er moest rekening mee gehouden worden dat de ex- vlieger om emotionele redenen niet in staat was terug te keren naar de plaats waar hij veertig jaar geleden aan de dood ontsnapte. Dat komt vaker voor. Iets dergelijks is bijvoorbeeld aan de hand met een overlevende, Albert East, van de Lancaster die in de oor log bij de Fonteinsnol werd neerge schoten en die in een schapenboet in Zuidhaffel verborgen heeft gezeten voordat hij in handen van de Duitsers kwam. Met hem is (via de familie Goeman-Smit) wel contact maar het is twijfelachtig of hij zal ingaan op de uitnodiging om voor het bevrijdings feest naar Texel te komen. Met Ho ward Weber ligt het echter makkelijker. Nadat vorige week duidelijk was ge worden dat de gemeente zijn reis be taalt, kwam er snel een telex: „Ik kom". Willem Bakker probeert nu ook de andere overlevende Kermit Jones op te sporen. complex een vrij ingrijpende belevenis. Het was dan ook begrijpelijk dat som migen zich zorgen maakten over hoe dat nu allemaal moest en dat er ook vragen kwamen van familieleden. Voor alle informatie is inmiddels gezorgd en het stichtingsbestuur hoopt nu maar dat de bewoners de verandering met vertrouwen tegemoet zullen zien. Met nadruk is erop gewezen dat zij zeker niet slechter af zullen zijn, in tegen deel. Er is zoals gezegd meer ruimte en comfort dan zij gewend waren en de plaats van de tijdelijke huisvesting is aantrekkelijk, goed bereikbaar maar toch mooi op de ruimte met vrijwel onbelemmerd uitzicht. Verwacht wordt dat het tijdelijke gebouw eind mei klaar zal zijn. Een motorrijder kwam zondagmid dag ten val in een bocht van de Emmalaan omdat het plotseling begon te regenen en de weg ter plekke zeer glad werd. De 20-jarige Texelaar reed niet hard maar kon toch niet voorkomen dat zijn motor in de flauwe bocht onderuit ging. Een passagiere die achterop zat raakte gewond aan haar been en moest naar het ziekenhuis worden ge bracht. De motorrijder had geen letsel. Omstanders zagen zondag hoe een verkeersbord omver werd gereden door een Renault 4 met Duits kenteken. De verzoorzaker van de schade reed ech ter door en de getuigen gaven het kenteken door aan de politie. Maandag werd de dader aangehouden op de plaats waar hij de schade had veroor zaakt, de Nieuwlanderweg, en de poli tie deelde een proces verbaal uit. Een Texelse automobiliste belandde maandagmiddag met haar VW-bus en een aantal andere inzittenden in een sloot aan de Spangerweg. De Texelse had een flauwe bocht in de weg niet goed «ingeschat en maakte een stuurfout. De auto schoot eerst de zachte berm in en vloog toen weer de weg over naar de sloot aan de an dere kant van de Spangerweg. De au tomobiliste liep een snijwond in het gezicht op en enkele kneuzingen en een inzittende had een lichte hersen schudding. HE 1700 HOLLAND ELECTRO STOFZUIGER type 1700, een sterke stofzuiger met ho ge zuigkracht, met verchroomde buizen en combinatie zuigmond, 3 jaar garantie op motor, Telefoon 02220 2346 'N WINKEL VOL IDEEËN)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 1