emeente moet jaarlijks
ier ton besparen
Je wordt niet zomaar disco-queen
telkens 2 miljoen te kunnen investeren
etuitvoerëng toont
i reis om de wereld"
ipparatuurverhuur
Zijm en Blonk
VERVOLG VAN PAG. 1
Profielschets
PAG 30 APRIL 1985
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
Wzijn van plan de komende vier jaar twee miljoen gul
le investeren. Om dat mogelijk te maken zijn ingrijpende
inigingen nodig waarover men met de raad harde af-
;en wil maken. Niet alleen zullen de gemeentelijke be-
Igen en heffingen voortaan elk jaar weer trendmatig
|gn verhoogd, maar ook zal ieder jaar een bezuiniging
200,000— moeten worden doorgevoerd terwijl hetzelfde
moet worden bespaard door „reductie" van de perso-
formatie. Dat laatste betekent dat getracht wordt taken
stoten. Een deel van het personeel dat men op den
door natuurlijk verloop kwijtraakt, hoeft dan niet te
len vervangen.
jW weten ook al waar een be-
fijk deel van het aldus uit
sarde geld in gestoken zal
len: vernieuwing van riolering,
gebeurt niet alleen omdat het
jngen van stukken riool (onder
jin het centrum van Den
j| dringend nodig is, maar ook
8t de rijksoverheid niet langer
Ikeurt dat de gemeente met de
litatie van het riool zoveel
jient" als thans het geval is.
emeente heft namelijk meer
geld dan nodig is om de
invan de riolering te dekken.
(ekkingspercentage voor dit jaar is
iliefst 267. Het rijk heeft bepaald
feze dekking niet hoger mag zijn
125%. Om aan die eis te voldoen
je gemeente kiezen uit twee mo
lleden: het rioolgeld zodanig ver-
Ldat men op het voorgeschreven
ngsmaximum zou uitkomen, öf
jsten van riolering hoger maken
Kostbare vernieuwingswerken te
mitvoeren waardoor een jaarlijkse
aals- en onderhoudslast ontstaat
'434.000— Het college heeft voor
latste gekozen en die zeer princi-
en verstrekkende beslissing kreeg
erdagavond voldoende steun van
adscommissie voor financieel,
jmisch en technisch beleid,
ridrang om het uitgespaarde geld
len belangrijk deel aan riolerings-
lereerste uitvoering van de ballet-
iging Texel zal als titel „een reis
e wereld" meekrijgen. In deze
/orden de toeschouwers zaterdag
ii in de Koninghal door de diverse
len van heel klein tot volwasse
neegenomen naar diverse wereld-
i. In totaal zeven groepen zullen
in dansen ten tonele brengen,
pij zijn de jongste groepen voor
iuze gepland, zodat het mogelijk
i de allerkleinsten (vanaf vier jaar)
mtijds naar bed te brengen,
pvoering zal geen perfecte show
en. Daar bestaat de vereniging te
/oor en bovendien staan de trai-
in in de eerste plaats in het teken
let plezierig bezig zijn en dan pas
m serieuze zaken zoals uitvoerin-
lan bod. De uitvoering zal onder
g staan van de verenigingsdocen-
lien Scholte en de avond begint
9.00 uur. Het proqramma ziet er
jlgt uit:
ling: uitleg over thema, „Een reis
de wereld".
ndse Bloementuin, Noorwegen,
Orgeldans Nederland, Honga-
tstenrijk, Amerika.
Frankrijk-Rusland, Amerika, La-
erika, China, Frankrijk.
pndernemers-aktiviteiten^jjfr
leer succesvolle bedrijfsshow
het loodgietersbedrijf annex ga-
1 Zijm en Blonk in Den Burg af-
pen weekend organiseerde
h geresulteerd in een nieuwig-
voor Texel: de verhuur van
-lasapparatuur.
C02 lassen wordt steeds po-
Wer door zijn vele toepassingsmo-
kheden en de mooie las die er
verkregen wordt. Zijm en Blonk
jen vanouds al banden met de
fe leverancier Messer Greisheim en
idrijf verzorgde demonstraties
issen en metaalsnijden met een
"jbaby, een soort snijbrander op
'derstel met electrisch voortbe-
wieltjes. Dit „wonderkind" le-
icisiewerk, dat na het snijden
•st kan worden zonder verdere
nng. Zijm en Blonk zijn sinds dit
d dealer voor de Duitse firma,
itekent niet alleen dat ze zich
gaan houden met de verhuur en
van MIG lasapparatuur{ ze
ook een vooralsnog beperkt as-
;nt laselectroden aan die door
zaak geleverd worden. Electroden
roestvrij staal en andere „moeilij-
"iterialen worden op voorraad ge-
De huurprijs van de C02 las-
Pn komt op ongeveer 7150,— per
F. exclusief materiaal.
werk uit te geven wordt ook ingege
ven door het feit dat de enorme rijks
subsidies die men tot dusver voor ri-
ooleringswerk kreeg, tot niets of vrij
wel niets zullen worden teruggebracht.
Als niet zeer tijdig door de gemeente
zelf wordt begonnen met het schep
pen van financiële ruimte zal die drin
gend noodzakelijke vernieuwing van de
riolering in de toekomst dus onmoge
lijk worden of er zullen door de bevol
king aanzienlijk hogere offers voor.
moeten worden gebracht.
Urgentie
Inmiddels heeft de gemeente al
een belangrijk deel van de riolerin
gen vervangen, waarbij van de ge
noemde rijkssteun werd geprofi
teerd. Dit reconstructieplan voor
de riolering van Den Burg was
men bezig in fasen uit te voeren
waarbij begonnen is met de „bui
tenwijken" van het dorp. Onder
druk van de gewijzigde omstandig
heden wordt het fasenplan nu her
zien, waarbij de meest urgente
werken de hoogste prioriteit krij
gen. Directeur Doppenberg van ge
meentewerken vertelde in de com
missievergadering van donderdag
dat de toestand van het riool in
sommige delen van het centrum
alarmerend is. De oude buizen,
soms daterend van rond de eeuw
wisseling verkeren in slechte staat
en zijn verzakt. Het meest urgent
zijn de Weverstraat, Parkstraat, een
stuk van de Haffelderweg, een
stuk Wilhelminalaan en de Schoon
oordsingel. Snelle aanpak van deze
onderdelen brengt het voordeel
met zich mee dat tevens de voor
genomen reconstructie van We
verstraat en Parkstraat kan worden
uitgevoerd. Omdat de hele straat
toch wordt opgegraven kan tegen
naar verhouding weinig kosten de
nieuwe, andersoortige bestrating
met verfraaiingen worden
aangebracht.
Uitvoering van deze meest urgente fa
se van het rioleringswerk vergt 71,2
miljoen. In tweede instantie volgen
Groeneplaats, Binnenburg, Ho-
gerstraat, de Heemskerckstraat in Ou-
deschild en een werk aan Den Hoorn,
waarmee totaal 71,5 miljoen is ge
moeid. In de volgende fasen zitten on
der andere de Keesomlaan, de Keij-
serstraat. De vier fasen samen kosten
vijf tot zes miljoen gulden, bijkomende
werken zoals de rioolgemalen niet
meegerekend.
Trend
Al enkele jaren zijn de gemeentelijke
belastingen en heffingen niet ver
hoogd, wardoor ze in feit zijn verlaagd
omdat de inflatie wel doorging. Het
gemeentebestuur vindt dat de belastin
gen nu op een aanvaardbaar peil zijn
en acht het niet langer verantwoord
correctie van de inflatie achterwege te
laten, wat betekent dat het totale be
lastingbedrag jaarlijks met ongeveer 2
ton zal toenemen. Daar moet dus
twee ton aan echte bezuinigingen bij
komen en een soortgelijk bedrag moet
ook beschikbaar komen door perso
neelsvermindering. Dat laatste zal niet
al te rigoreus gebeuren. De gemeente
voelt niets voor een echte vacatu
restop omdat deze zou inhouden dat
voor elk personeelslid dat opstapt
geen opvolger wordt benoemd. On
misbare taken zouden dan door gebrek
aan mensen niet langer worden uitge
voerd. Veel beter is het om na te gaan
welke werkzaamheden de gemeente
zou kunnen afstoten zodat de betrok
ken mensen niet hoeven te worden
vervangen als zij als gevolg van na
tuurlijk verloop verdwijnen.
Afspraak voor jaren
Deze methode om de financiële situa
tie van de gemeente evenwichtig te
houden heeft weinig zin als het beleid
niet een aantal jaren achter elkaar con
sequent wordt toegepast.
Het college wil met de gemeenteraad
dan ook „meerjarenafspraken" maken,
wat inhoudt dat de nieuwe gemeente
raad er ook door zal worden gebon
den. De commissieleden realiseerden
zich dat donderdag terdege; sommigen
wilden daarom de vrijheid hebben om
de „invulling" van dit „plaatje" voor
wijziging vatbaar te houden, maar met
het „plaatje" zelf waren de meesten
het zonder voorbehoud eens.
Peter Bakker (PSP) ging akkoord met
de voorgenomen bezuinigingen van
twee ton per jaar, maar de personeels
reductie zag hij niet zo makkelijk uitge
voerd. Hij vroeg zich af welke taken de
gemeente zou kunnen afstoten en her
innerde eraan dat de gemeente er als
gevolg van de „decentralisatie" juist
steeds meer taken bij krijgt, zonder de
extra middelen om die taken behoorlijk
te kunnen uitvoeren. Maar zelfs ont
slag van mensen levert niet zoveel
voordeel op als het lijkt, zeker niet in
het begin want er zal wachtgeld be
taald moeten worden. Ate Rienstra
zag ook problemen met de personeels
reducties en vroeg zich af of het juist
is dat een gemeenteraad die nog maar
een jaar meedraait zo'n verstrekkende
beslissing neemt. De gevolgen komen
immers voor rekening van de volgende
en misschien ook de daarop volgende
gemeenteraad?
Schuim
Paul Kikkert van Texels Belang accep
teerde met moeite de trendmatige be
lastingverhoging („Als het moet, moet
het") en voorzag dat het bijzonder
moeilijk zal zijn om tot besparing op
personeelskosten te komen. Liever
zocht hij financieel voordeel in tactiek
bij het aankopen van nieuwe machi
nes, e.d. Kennelijk uit eigen ervaring
wist hij dat hier wel kortingen e.d. te
bedingen zouden zijn. „Het schuim
van de handel is beter dan het zweet
van de arbeid". In tegenstelling tot het
college en de overige commissieleden
wilde hij aan de „dekkingseis" die
voor de rioolexploitatie zal gelden te
gemoet komen door beperkte investe
ringen in nieuwe rioolwerken met
daarnaast verlaging van het rioolgeld.
Geen keus dus uit één van de moge
lijkheden maar beide mogelijkheden ie
der beperkt toepassen. Het meest ur
gente rioleringswerk betrof volgens
hem de Weverstraat. „De Parkstraat
ligt hoog genoeg." Dat laatste was
plagerij aan het adres van Gebrand
Poster die meermalen heeft gepleit
voor vernieuwing van de riolering van
de Parkstraat.
Dirk Terpstra van het Pakt vond het
prima dat B en W een lange termijn-
beleid hebben ontwikkeld om de ge-
meentefinanciën .in de hand te hou
den, al voelde hij er weinig voor om
zich nu al op de details van het voor
stel vast te leggen voor zo'n lange pe
riode. „Er kan nog van alles verande
ren". Hij vond dat het nu voorgelegde
„plaatje" in ieder geval zou moeten
kloppen, maar wilde pas een oordeel
geven over de noodzakelijke bezuini
gingen als B en W met nadere voor
stellen hierover komen. Verder voelde
hij weinig voor verhoging van belastin
gen en heffingen waar niemand zich
aan kan onttrekken, maar kon wel ak
koord gaan met verhoging van leges
e.d. De voorgenomen personeelsreduc
tie zag hij nauwelijks zitten. „Er blijven
nu al veel dingen liggen wegens tijd
gebrek. Hoe moet dat als er twee of
drie personen uitgaan?"
Gerbrand Poster uitte zijn afkeer van
de trendmatige belastingverhoging en
wilde zich daarop niet vastleggen. Met
de bezuinigingen was hij akkoord
evenals met de personeelsvermindering
maar dan wel door een vacaturestop.
Wethouder Barendregt erkende dat het
uitvoeren van de operatie niet eenvou
dig zal zijn. Antwoord gevend op vra
gen die de verschillende commissiele
den hadden gesteld zei hij dat de infla
tie momenteel 2-3% is. Met dat per
centage zullen dus alle gemeentelijke
belastingen en heffingen stijgen. „We
moeten de moed hebben om dat te
doen. Inflatiecorrectie is op zijn minst
nodig anders veroorzaken we tekorten
die toch op een of andere manier op
de burgers worden afgewenteld." Om
dat de personeelsreductie afhankelijk is
van het natuurlijke verloop zal er niet
direct veel besparing zijn maar na drie
jaar, zo meent het college, moet het
geraamde financiële voordeel toch wel
zijn opgebracht. Het idee van Kikkert
om het rioolgeld te verlagen en alleen
het meest urgente rioolwerk te doen
wees hij van de hand. Wat het college
nu wil, is dringend noodzakelijk. Het
kan dus niet minder. Ook de werkgele
genheid die het rioolproject oplevert is
mooi meegenomen. Bij de discussie in
tweede instantie verduidelijkte wethou
der Barendregt nog dat de personeels
reductie mogelijk wordt gemaakt door
de automatisering, .waardoor deze wij
ze van bezuinigen iets geloofwaardiger
werd. Rienstra had er wel waardering
voor dat het college met zo'n realisti
sche beleidsvisie was gekomen op dit
moment. Het kan een voorbeeld zijn
voor de mensen die straks aan de ver
kiezingsstrijd meedoen. Er zal door de
verschillende partijen ongetwijfeld weer
van alles worden beloofd, maar er
moet ook worden bijgezegd waar het
geld vandaan moet komen. Wat Peter
Bakker tot de opmerking bracht dat
het college zijn politieke kansen aan
zienlijk zou hebben vergroot door in
het verleden de belastingen wél trend
matig te verhogen en nu, bij het nade
ren van de verkiezingen niet
swingen om om Disco Queen te worden.
Als je op Texel disco-queen of
disco-king wilt worden moet je op
modern dansterrein nogal wat in
huis hebben. Dat bleek vrijdaga
vond in disco-dancing De Jelle-
boog waar zes Texelaars streden
om deze titel. Discodansen is het
centrale thema in deze wedstrijd,
die voor het tweede jaar in de Jel-
leboog werd gehouden.
De publieke belangstelling was enorm
en stond dus in schril contrast met het
aantal deelnemers. In tegenstelling tot
vorig jaar behoefde men niet voorron
den te doorlopen en de organisatoren
hadden gehoopt dat dit veel deelne
mers zou opleveren, mede omdat er in
de Texelse disotheken de laatste tijd
ook prachtige „eigen" discodansstijlen
te aanschouwen zijn.
Favorieten waren vrijdagavond de
nummer twee van vorig jaar, Clarc de
Boer en Misc-ha Woensei. Het pakte
echter anders uit. De jury, bestaande
uit Vera Lanschot, Diane Dallingo,
Yvonne Hasper en Gert Coevert (win
naar vorig jaar) koos de 21-jarige Marja
Vlaming tot disco-queen.
Lenigheid
Die keuze was vooral gebaseerd op de
lenigheid en de uitstraling van de
danskoningin gecombineerd met een
uitstekend ritmegevoel. Marit Kikkert
werd tweede met slechts één punt
achterstand op Marja en favoriet Mi-
scha Woensei pakte de derde plaats.
Naast het dansen op zelfgekozen mu
ziek werd de presentatie en persoon
lijkheid getest in een kort interview.
Verder moest gedanst worden op ver
plichte nummer en op een muziekstuk
van negen minuten. Het laatste om
het uithoudingsvermogen van de deel
nemer te testen. Om ter plekke moge
lijk nog inspiratie op te doen trad in de
pauze van de strijd de damesdans
groep „Moving Explosion" uit Delfzijl
op. Ruud Weisman presenteerde het
disco-spektakel deskundig.
Ballet
Marja Vlaming bleek zich ook te on
derscheiden door een geconcentreerde
aanpak in haar bewegingen en dat lijkt
voort te komen uit de selectietraining
van MST-jazzballet waar ze aan deel
neemt. Marja volgt een opleiding voor
schoonheidsspecialiste en zoekt al eni
ge tijd werk. De opleiding en het solli
citeren mag ze van 6 tot en met 13
oktober echter een week vergeten
want dan zit Texels Disco-queen 1985
op het Spaanse eiland Ibiza. Dat was
de hoofdprijs die ze vrijdagavond kreeg
uitgereikt.
destijds door „interne slordigheid"
veel te laat is weggestuurd, na af
loop van de inspraaktermijn voor
de groene nota's. De motie heeft
daarvoor onvoldoende kracht ge
kregen. Het is belangrijk dat er
een burgemeester komt, die net zo
denkt als in de motie is verwoord.
De mening van één bepaalde persoon
op een sleutelpositie kan zelfs
doorslaggevend zijn. Als voorbeeld van
dat laatste wees Van Asselt op 'het be
leid van Staatsbosbeheer ten aanzien
van de strandpaviljoens. Er is daar een
functieverandering geweest en nu mo
gen permanente paviljoens ineens wél.
Van Asselt benadrukte dat Texel een
„moeilijke" gemeente is waarbij de be
langen van recreatie, landbouw en vis
serij niet mogen worden onderschat.
Ook Ate Rienstra had iets toe te voe
gen aan de profielschets. Hij vond dat
het niet vanzelfsprekend mag zijn dat
de Texelse burgemeester altijd door
dezelfde partij wordt geleverd. CDA of
VVD moet ook kunnen, waarbij
Rienstra uiteraard de voorkeur gaf aan
een CDA-burgemeester. Hij kwam met
een origineel argument: „Het is voor
ons onbegrijpelijk dat bij de belangrijke
ontwikkelingen die in het waddenge
bied plaatsvinden en waar de wadden
eilanden zo nauw bij betrokken zijn,
tot op heden op deze eilanden geen
burgemeester uit onze partij betrokken
is geweest. Hierin zouden wij graag
verandering zien."
Dirk Terpstra wilde een burgemeester
die lid is van de Partij van de Arbeid
„of een aanverwante partij".
Een burgemeester mag dan boven de
partijen staan, in de praktijk is het
voor hem of haar toch moeilijk om
voorbij te gaan aan de eigen politieke
kleur. Terpstra zei zich nadrukkelijk te
distancieren van het „aanhangsel" bij
de profielschets. Hij vond het strijdig
met de onafhankelijke positie die een
burgemeester moet kunnen innemen
om hem aan iets dergelijks te willen
binden.
Eminent
Een heel ander geluid liet Gerbrand
Poster van de VVD horen. Hij noemde
het aanhangsel van eminent belang
voor de toekomst van Texel. Er is nog
steeds reden voor verzet tegen de
landschapsplannen van hogerhand.
„Men blijft ons lastig vallen met aan
koopplannen. Texel kan geen meter
van zijn agrarisch areaal missen. Poster
vond ook dat er nu maar eens een
burgemeester moet komen die niet uit
de PvdA afkomstig is. Texel heeft al
drie keer achter elkaar een PvdA-
burgemeester gehad. Er is alle reden
om uit te zien naar iemand uit CDA of
VVD, aangezien deze twee partijen sa
men al jaren een ruime meerderheid
hebben bij de verkiezingen.
Peter Bakker van de PSP hield een
pleidooi voor een vrouwelijke burge
meester „omdat het een positieve bij
drage kan zijn aan het emancipatiepro
ces zowel voor mannen als voor vrou
wen". Bakker zei dat bij gelijke kwali
teit de voorkeur moet worden gegeven
aan een vrouw. „Er zijn maar vier
vrouwelijke sollicitanten, dus we kun
nen in een uurtje klaar zijn". Bakker
vond verder dat de nieuwe burge
meester een vooruitstrevende en de
mocratische gezindheid moet hebben,
tot utdrukking komend in gp'ichtheid
op participatie en progressieve opvat
tingen. Verder zou de nieuwe burge
meester zich moeten inzetten voor een
herkenbaar Texels landschap en de
Texele cultuur in het algemeen. „Daar
Texel veel, relatief gaaf natuurgebied
heeft, verwachten wij van de nieuwe
burgemeester dat zij, afgezien van het
recreatief c.q. economisch belang, ook
oog heeft voor de ecologische nood
zaak van natuurbehoud. Voor dit be
lang moet wel eens over de Texelse
grenzen worden heengekeken."
Neutraal geen kans
Tinë Krijnen-Baijs van Texels Belang
merkte op dat slechts 10 tot 12% van
de Nederlanders lid is van een politieke
partij. Toch moet iemand die burge
meester wil worden lid zijn van een
partij. „Iemand die neutraal is, komt
niet aan de bak". Mevrouw Krijnen
had ook wat opmerkingen met betrek
king tot de taken van een burge
meester. Zij vond dat nauwkeurig moet
worden nagegaan wat zo'n man of
vrouw wél of juist niet moet doen.
Wat niet perse door de burgemeester
zelf moet gebeuren, moet aan een an
der worden overgelaten zoals de coör
dinatie an de administratie. Belangrijk
vond Tine Krijnen de „ambassadeurs
functie" van de burgemeester. Hij of
zij moet ervoor zorgen dat Texel posi
tief in de schijnwerpers komt te staan,
wat stimulerend is voor de werkgele
genheid van de verschillende poten
van de eilandeconomie.
Commissaris De Wit maakte vrij uit
voerig kanttekeningen bij de profiel
schets en de naar aanleiding daarvan
door de raadsleden gemaakte aanvul
lingen en opmerkingen. Hij noemde de
profielschets heel reëel. „Goed gespe
cificeerd en toegepast op zaken die
hier aan de orde zijn." De leeftijdsaan
duiding vond hij opmerkelijk precies.
Je kunt de conclusie trekken, rekening
houdend met het feit dat burge
meesters tegenwoordig al voor hun
65e opstappen, dat de bovenste leef
tijdsgrens 50 jaar is. Er zijn onder de
sollicitanten meerdere kandidaten die
ouder zijn en die passen dus zeker niet
in het profiel.
De commissaris wees op een fout in
punt A6 van de profielschets. Daar
wordt gesproken over een sollicitatie
gesprek, maar dat kan niet want de
kandidaat solliciteert niet bij de ver
trouwenscommissie maar bij de mi
nister. De commissaris vond dat aan
de burgemeester van Texel bijzondere
eisen mogen worden gesteld wat be
treft de uitoefening van zijn „zelfstan
dige" taken als hoofd van de politie,
belast met de zorg voor de openbare
orde. Op Texel kun je dan niet zo snel
terugvallen op hulp van het vasteland.
Wat betreft de nevenfunties waar Tine
Krijnen op doelde, vroeg mr. De Wit
om een soepele benadering. Als het
twijfelachtig is of een bepaalde functie
wel voldoende dienstbaar is aan de
hoofdfunctie, moet erover gepraat kun
nen worden. Overigens vond De Wit
het nuttig dat een burgemeester wat
„externe" contacten heeft en hij riep
de raad op hier „vrijzinnig" tegenover
te staan.
„De tijd van volstrekt partijloze burge
meesters ligt achter ons", aldus mr. De
Wit, naar aanleiding van de opmerking
dat ook „neutrale" mensen burge
meester moeten kunnen worden. For
meel kan dat overigens wel, een partij
loze burgemeester, maar in de praktijk
is gebleken dat iemand die geen
„smaak" van echte politiek heeft, niet
goed functioneert Vooral als het
moeilijk wordt, zoals ten tijde van het
landschapspark-incident, krijgt iemand
die niets van politiek moet hebben het
erg zwaar. „Hij heeft een kwade kans
zoiets te overleven".
Het is vooral de minister die bepaalt
door welke partij de burgemeester ge
leverd zal worden. De Wit vertelde dat
hij ernaar streeft een aanbeveling van
minstens twee personen te maken van
gelijke kwaliteit, echter van verschillen
de politieke kleur. De minister moet
het dan maar zeggen en zal daarbij
mogelijk landspolitieke overwegingen
een rol laten spelen. Hij vond echter
dat de vertrouwenscommissie zich niet
moet blindstaren op politieke
aspecten.
De politieke besluitvorming berust im
mers bij de raad en niet bij de burge
meester. Hij relativeerde dus de bete
kenis van de politieke kleur maar gaf
ook aan dat een burgemeester beter
geen echte partijganger kan zijn.
De Wit ontkende dat hij „in een uurtje
klaar" zou zijn als hij bij gelijke kwali
teit de voorkeur aan een vrouw zou
geven. „Want ik moet toch eerst de
kwaliteit van de mannelijke kandidaten
vaststellen".
Joop van der Meer wees op punt B1
van de profielschets waarin staat dat
de burgemeester gemeentelijk
bestuurlijke ervaring moet hebben. Hij
vroeg of bestuurservaring in bedrijfsle
ven niet minstens even nuttig zou zijn.
De Wit herinnerde eraan dat hij de
profielschets niet heeft gemaakt, maar
de raad. Hij was het overigens wel
met dat punt eens. Een gemeentelijke
achtergrond is gunstig; het kan bezwa
ren opleveren als de kandidaat uit het
bedrijfsleven of de rijksoverheid af
komstig is.
Gelein Jansen was het wel eens met
De Wit's opmerking dat het „land
schapsaanhangsel" van de profiel
schets een tijdsgebonden aangelegen
heid is, maar vond het toch juist dat
deze passage is toegevoegd. „De zaak
staat er nü zo voor, dus nemen we nü
dat standpunt in".
Ongewenst
Vetder liet Jansen blijken het onge
wenst te vinden dat een andersden
kende burgemeester wordt benoemd,
omdat er altijd gelegenheeden zijn
waarbij zo'n man zijn eigen mening
kan laten horen, in een persoonlijk ar
tikel in de krant bijvoorbeeld. Dat kan
de zaak wel degelijk schade doen om
dat naar buiten een bepaalde indruk
wordt gewekt. De buitenwacht maakt
geen onderscheid tussen persoonlijke
meningen en officiële raadsbesluiten.
De commissaris wees erop dat het
merendeel van de kandidaten
waarschijnlijk niet weet waarop
het op 21 decmeber 1982 precies
ging. Hij wilde daarom de notulen
van de betreffende raadsvergade
ring hebben, alsmede de motie, zo
dat die aan de kandidaten kan
wprden toegestuurd. „De burge
meesterskandidaten moeten na
tuurlijk weten hoe deze kwestie
ligt, daar zullen ze dankbaar voor
zijn. Maar denk erom: het is de
raad die bestuurt en u zult toch
moeten accepteren dat een burge
meester af en toe zijn eigen me
ning zegt. Dat doe ik ook in het
college van gedeputeerde staten en
dat moet kunnen. Het gaat echter
te ver om te verlangen dat een
burgemeester het in alles met u