)rie Denen van zinkende
(otter gehaald
LQEK
(jtocïi /warLr Iexels ni ljci Lïcitl^ *-*«■
PRINCE
LET OP!
BEEREKUILKLEDING
Kapitaal jacht
op Hors gelopen
Aanrijding met letsel
Luilakvernielingen
niet ernstig
Provincie geeft
/15.000,— aan
bijdrageregeling
la Mary twee uur in aktie
Iets meer pinksterdrukte
bij TES0
Direkt kontant geld
Radioprogramma
'In de Rooie Haan'
naar Texel
AVO, HAVO, VWO, LBO... SEIKO!
LigW
A.s. zaterdagavond
live-optreden
van Mr. Sumy,
de Nederlandse
BE
Dorpsstraat 14a. De Koog
voor superlage prijzen
t/m 2 juni:
Sweatshirts
Joggingbroeken
T-shirts
Singlets
25,-
25,-
12,50
12,50
12,50
Een 14.5 meter lang motorjacht
raakte maandag door een naviga-
tiefout bij hoog water vast op de
Hors. De „Princess 45", (een type
aanduiding), die gevaren werd door
een zetbemanning, werd geborgen
door Leo Visser uit Oudeschild, die
daarvoor van Daalder BV de 200 pk
sterke havensleper „Alcmaria Vic-
trix" uit Oudeschild huurde.
Het jacht werd met averij naar Den
Helder gebracht, waar het een dag
aan de ketting heeft gelegen.
Het gloednieuwe jacht was op weg
van Engeland naar Scandinavië om
aan de nieuwe eigenaar afgeleverd te
worden. Schipper Robert Adamson en
zijn maat wilden oorspronkelijk in IJ-
rnuiden olie bunkeren maar konden
De schipbreukelingen stappen aan wal bij Paal 33.
De Lindeboom en dinsdagmorgen
werd het drietal gehoord door de
Rijkspolitie te water, die ten tijde van
de redding ook standby was.
Op het kruispunt Kogerstraat-Bea-
trixlaan-Bernhardlaan deed zich
maandag een aanrijding voor, waar
bij een Duitse motorrijder van 21
jaar de rechterschouder brak en
naar het Gemini ziekenhuis in Den
Helder moest worden overgebracht.
Het ongeluk werd veroorzaakt door een
Texelse vrouw, die van de Beatrixlaan
kwam en de Kogerstraat wilde kruisen
om de Bernhardlaan op te rijden. Hoe
wel ze even was gestopt, heeft ze de
Duitse motorrijder die vanaf het dorps
centrum over de Kogerstraat reed niet
of te laat gezien, waardoor een aanrij
ding volgde. De auto van de vrouw
werd zwaar beschadigd; de motor liep
een kromme voorvork op.
De luilakviering is niet met ernstige in
cidenten gepaard gegaan. Naar ver
houding gebeurde nog het meest in
Oosterend waar enkele staaltjes van
vandalisme werden gesignaleerd.
De provincie heeft de gemeente per
brief laten weten over de periode
van 1978 tot en met 1983 ƒ15.000,—
te zullen storten in het fonds voor
de bijdrageregeling 'het oude land
van Texel'. Zoals bekend wordt hier
uit een vergoeding gegeven aan
boeren die bij hun (ver)bouwen
meer kosten moeten maken om
hun bouwwerken landschappellijk in
te passen. De gemeente draagt
daar jaarlijks een ton aan bij terwijl
het rijk jaarlijks ƒ25.000,— uitbe
taald. Ooit was het de bedoeling
dat de drie overheden gelijkelijk
mee zouden betalen, maar tot nog
toe was van de provincie niets ont
vangen, terwijl juist vanuit Haarlem
de strengste eisen worden gesteld.
De raadscommissie vor ruimtelijk en
huisvestingsbeleid reageerde 'blij'
op de brief.
Wethouder Daan Schilling had het
over ,,AI dat geld van de provincie"
en stelde evem later vast dat de re
den waarom de provincie nu over
de brug was gekomen „gesputter
van de gemeente" was.
De commissie besloot de brief voor
kennisgeving aan te nemen.
jsctie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
en werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, -m Verschijnt dinsdags en vrijdags.
sOosterhcf, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der 4/* a TT JL Abonnementsprijs /18.10 per kwartaal; los 80 cent
ceveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, V 14/ W i 1I O V U V V F *S W Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
joon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
KNZHRM-strandreddingboot Ida Mary en de whipperploeg uit De
jg moesten in de nacht van maandag op dinsdag uitgebreid in aktie
nen om hulp te bieden aan de Deense kotter T 425 „Anna Margari-
die even daarvoor was lekgeslagen op een wrak in de Eierlandsche
onden. Twee uur nadat de reddingboot was uitgevaren werden de drie
varenden van de kotter bij het reddingboothuis aan wal gezet.
nvoor tien uur 's avonds kwam via
leveningen Radio en de kustwacht
melding binnen dat een kotter in
id verkeerde ter hoogte van De
jg, De whipperploeg voer met een
berboot uit en ook de Ida Mary
ie koers richting de Slufter,
kapitein van de kotter, de 28-jarige
nrik Holm Jensen, had volgens een
ZHRM-woordvoerder de goede po
sdoorgegeven maar tijdens het ra-
verkeer tussen allerlei instanties, die
ibetrokken voelden bij de redding
tstond een misverstand. Er werd
ifoutieve peiling gedaan en de mel-
g „ter hoogte van De Koog" bleek
ir onjuist. De lekgeslagen kotter
ef veel noordelijker, ongeveer 1,3
mijl ten noord-westen van de Eier-
idse vuurtoren.
llda Mary maakte dus een flinke
weg om bij de gestrande boot te
men en inmiddels was de douane-
ot Zeevalk ook ter plaatse^ Twee van
drie Deense bemanningsleden,
an Soelberg, 16 jaar, en Newrik
Juul Nielsen, 19 jaar, wilden graag van
boord en stapten over op de Zeevalk.
Overstappen
De T 425 maakte toen al enkele me
ters water, maar de kapitein verkoos
aanvankelijk op zijn schip te blijven.
De „Anna Margaritta" dreef echter
steeds meer richting Vliehors en maak
te zoveel water dat ook het dek onder
de waterspiegel verdween. Daarop
besloot de kapitein over te stappen op
de Ida Mary, waarbij assistentie werd
verleend door de rubberbootbeman
ning van de whipperploeg. De kapitein
verliet om kwart over elf zijn schip en
nadat de twee andere schipbreukelin
gen waren overgenomen van de doua
neboot, zette de reddingboot koers
richting vuurtoren. Voordat de drie De
nen herenigd waren ontstond er via de
radio enige discussie wie de drenkelin
gen aan land zou brengen en waar.
Ida Mary-schipper Jaap Groen loste
deze ere-zaak diplomatiek op, nadat
een opvarende van de Zeevalk zich
had laten ontvallen „dat het hem alle
maal niets uitmaakte"
Achteraf is het besluit om de drie De
nen naar Texel te brengen waarschijn
lijk het meest juist geweest, want de
Ida Mary is dinsdagmorgen vroeg met
de schipbreukelingen opnieuw naar de
gestrande „Anna Margaritta" gevaren
om waardevolle apparatuur zoals radar,
automatische piloot en kompas van
boord te halen.
Boei
Het schip ligt momenteel grotendeels
onder water op 500 meter uit de Vlie
hors. Een verzekeringsagent heeft in
middels poolshoogte genomen maar
het is nog niet bekend wat er met de
T 425 gaat gebeuren. De aanvaring
met het tankerwrak in de Eierlandse
Gronden is waarschijnlijk te wijten aan
onachtzaamheid. Het wrak staat op
zeekaarten aangegeven, maar is niet
gemarkeerd met een boei.
Aan boord van de Ida Mary waren
Jaap Groen, Jochem Inia, Teun den
Braven en Paul Kikkert. Aan de wal
werd assistentie verleend door Peter
Quartel, Pieter Jan Stolk, Martin de
Ridder, Gerrit Moens en Jan Visser.
Laatstgenoemde ploeg zorgde voor
koffie en snert om de geschrokken
Deense vissers even na middernacht in
het reddingboothuis op te peppen.
De nacht werd doorgebracht in Hotel
bsnert in het reddingboothuis na een geslaagde redding. Geheel rechts de kapitein van de „Anna Margaritta", Henrik Holm Jensen. Vuurto-
nchter Postma kijkt of de soep een beetje smaakt.
daar wegens de feestdagen niet te-
E;cht. In Den Helder lukte dat wel.
ierna vertrok het jacht met als
estemming Cuxhafen, maar bij het in
steken van het Molengat werden enke
le boeien niet opgemerkt, zodat het
schip met volle vaart (20 knopen) op
de Hors liep. Daarbij raakten beide
schroefassen ontzet, van één schroef
sloeg een blad af en de andere schroef
raakte geheel ontzet. Duikers van de
TX 43 constateerden later in de haven
van Den Helder dat de schroef een
soort tulpvorm had aangenomen. Het
schip werd voortgestuwd door twee
330 pk motoren.
Het ongeval gebeurde net na de mid
dag, waarna de Kustwacht Kijkduin
Visser alarmeerde. Omdat zijn „Eliza
beth" inmiddels naar Engeland was
vertrokken, huurde Viser de „Alcmaria
Victrix", waarna hij samen met de
vaste schipper van deze sleper, Charles
van Beek, omstreeks 13.30 uur bij het
gestrande jacht aankwam.
De rubberboot van de RP 20 assisteer
de bij het overbrengen van de tros en
om 15.15 uur was het schip los. De
motoren werden geprobeerd en daarbij
bleek de averij. Omdat de schipper
van het jacht in eerste instantie zelf de
schade wilde betalen, terwijl de ber
gers het vermoeden hadden dat de
averij daarvoor te groot zou zijn werd
het jacht bij aankomst in Den Helder
aan de ketting gelegd voor de nieuwe
Paleiskade. Dinsdag was de borgsom
betaald, zodat de Princess weg-
gesleept kon worden naar een werf
TESO heeft wat meer pinksterdruk
te moeten verwerken dan vorig
jaar. Vrijdag en zaterdag kwamen
3965 auto's naar Texel wat ten op
zichte van de vergelijkbare dagen
vorig jaar (8 en 9 juni) een toename
was van 3.4%. Het caravanvervoer
nam met 13% toe.
Gezien het feit dat de toeristendrukte
elders in het land aanzienlijk groter
was dan het jaar ervoor, zijn deze cij
fers niet erg indrukwekkend. De ver
voerscijfers van TESO over een iets
langere periode voor Pinksteren geven
teruggang aan. Van 23 mei tot 28 mei
werden 12.492 auto's vervoerd (in de
vergelijkbare periode vorig jaar 12.735),
446 (515) caravans en 335 (438) aan
hangwagens. In percentages uitge
drukt was er dus sprake van terugloop
met resp. 1,91, 13,39 en 23,51%.
Waarbij bedacht moet worden dat in
de vergelijkbare periode vorig jaar de
catamaranronde was met veel
aanhanger-vervoer.
De pinksterdrukte is met niet al te gro
te problemen verwerkt. Vrijdag moest
in Den Helder tussen 9.00 en 17.00
uur een half tot één uur worden ge
wacht en 's avonds twee tot drie uur.
De laatste boot vertrok om 12.15 uur
van Den Helder. Zaterdagochtend
moest vanaf ongeveer half zeven ge
durende de ochtend een uur worden
gewacht, 's Middags waren er prak
tisch geen wachttijden meer.
De terugtocht op tweede pinksterdag
leverde 's middags bij 't Horntje
wachttijden op van 2Zi tot 3 uur. Om
23.00 uur vertrok de laatste boot van
Texel. Dinsdag waren er de hele dag
wachttijden van een tot twee uur.
Eerste pinksterdag deden zich in Den
Helder problemen voor als gevolg van
de zeer grote aantallen voetgangers en
fietsers die zich aandienden. Deze kon
den aan de loketten niet snel genoeg
worden geholpen. De drukte was on
der andere het gevolg van een voet
baltoernooi, waarvoor veel sporters
naar het eiland kwamen, 's Morgens
stonden meer dan 350 mensen voor
de loketten in Den Helder. Een aantal
van hen kon er niet tijdig doorkomen
en moest de boot missen, hoewel TE
SO nog wel extra mankracht had op
geroepen. Volgens J. Bloem van de
nauti
sche dienst van TESO is het aan te
bevelen om TESO te waarschuwen als
in verband met toernooien en andere
bijzondere gebeurtenissen grote aantal
len voetgangers en/of fietsers tegelijk
naar Texel willen komen. Er kan dan
tijdig voor extra mensen en extra lo
ketcapaciteit worden gezorgd.
Bloembakken werden kapot geslagen,
sierhekken werden op straat gegooid,
schommels van de speeltuin bij het
dorpshuis werden vernield evenals het
hekje bij het monument op de hoek
Oranjestraat-Peperstraat. Auto's werden
van parkeerplaatsen getrokken en mid
den op straat neergezet; fietsen wer
den van erven gehaald en op een
hoop gegooid.
In Den Hoorn werden ook voertuigen
en onder meer een vuilcontainer ver
sleept. In Den Burg, De Koog en Den
Hoorn ruimde de politie barricades op.
Met extra mankracht slaagde de politie
er redelijk goed in om het lawaai tot
bijna vijf uur 's morgens beperkt te
houden. Tot dat tijdstip werden knal-
potloze brommers en andere lawaai
veroorzakende apparatuur van de weg
gehaald. De brommers mochten over
dag weer worden opgehaald. Ook een
hoeveelheid vuurwerk werd in beslag
genomen.
voor uw bank/giro/traveller-
cheques, DrMarken in- en
verkoop altijd de beste
koers.
Ander vreemd geld alleen in
koop tenzij op bestelling.
7 dagen in de week 13 uur per
dag.
FA. BRUINING
De Koog. Nikadel 20.
Inlichtingen (02228) 333.
Het populaire politieke radiopro
gramma In De Rooie Haan wordt
zaterdag 1 juni live vanaf Texel uit
gezonden. Dat gebeurt van 11.30
tot 14.00 uur in hotel De
Lindeboom.
De presentatie van dit Yara-programma
is in handen van Marjolein Uitzinger,
Nelleke Burg en Felix Meurders. Verder
zijn o.a. de volgende gasten uitgeno
digd: Henk Koning - staatssecretaris
van financiën; Thijs Wöltgens en Frits
Castricum - leden van de tweede ka
mer voor de PvdA; Ronald van Driel
van de FNV met informatie over de
Franse actie tegen apartheid „Kom
niet aan mijn makker" en de cabaret
groep Zak en As (winnaar van het
Leids cabaretfestival).
In het programma zullen nog meer
gasten discussieren, maar het hangt af
van de actualiteit wie dat zullen zijn.
Texel krijgt aandacht middels het
spaarbekken-plan van Ing. Lievense.
Laatsgenoemde zal in het programma
zijn plan toelichten.
Gratis toegangsbewijzen voor „In de
Rooie Haan" zijn verkrijgaar bij Renske
van IJsseldijk, Gasthuisstraat 60 (tel.
3397) of Marian van der Werff, Ko
gerstraat 45 (tel. 4700).
ken. na al die uren span
ning heb ie iets verdiend
dat ie siert
Een echte Seiko Het
wereldmerk dat de norm
stelt Nu en in de toekomst.
Daarom terecht voor |0u
SEIKO
Horloger
Opticien
Contactlensspecialist
QB
bakker bv.
Entree f4,—.
see you