Cjroen 'warL-Jexelsin het harL, emeente moet drie ton \ijdragen aan jachthaven Financiering toeristisch aktieplan nog niet rond Horecaf wil vriendelijker sfeer op haventerrein MAN (36) BIJ AANRIJDING OM HET LEVEN GEKOMEN MARIA VERAN0 jCEBDfSn 640 inschrijvingen or catrondje K/at je ver haalt lekker Oplichting Slager leverde bedorven vlees De klapper voor Texel A.s. zaterdagavond live in de disco Entree 74,— See you all at the VRIJDAG 7 JUNI 1985 ICHT 15 SEPTEMBER 1887 Nr. 9986 je: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. .werktijd: Harry de Graaf, Peükaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, Oosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der n Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393. jjiertenties, abonnementen, etc.: ki De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, (02220) 2741. na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags 'en vrijdags. Abonnementsprijs 718,10 per kwartaal; los 80 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amrc Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. het lukt voor de nieuwe passanten haven in Oudeschild ;htens het zg. toeristische speerpuntenbeleid subsidie te jen, zal de gemeente zelf 10 van de kosten moeten alen. Aangezien de jachthaven waarschijnlijk drie miljoen ien gaat kosten, moet van de gemeente drie ton komen. seen forse aanslag op de be- bare budgetten, maar b. en w. en inmiddels toch besloten om de voor te stellen deze bijdrage te nderen en tevens 10% bij te dra- in de kosten van het nieuwe langs de Rommelpot. Beide ■ven komen ten laste van het Is Recreatie en Natuurbehoud. Zo de jachthaven als het fietspad openbare infrastrukturele voorzie- ;en op toeristische gebied en ko- daardoor voor het speerpunten- in aanmerking. Naast de passan- aven en het Rommelpot—fietspad ihet ministerie van Economische in nog een vijftal andere Texelse ■kten aangemeld in de hoop dat er iipuntengeld voor beschikbaar zal ien gesteld: parkeerakkomodatie de windsurfers bij Dijkmanshui- fietspad naar paal 28 langs het infrastructurele voorzienin- in het artikel 11-gebied in De infrastructurele voorzieningen lehoeve van verdere ontsluiting iet recreatiecentrum De Krim en structurele voorzieningen voor de ■nsdag hadden 640 teams of so- ilers zich laten inschrijven voor tatamaranronde om Texel, die iidag tussen half elf en elf uur start gaat. De organisatie ipt dat het aantal boten de 800 halen. De kans dat dat gebeurt root. Vorig jaar deden 670 bo- mee. ring uit vorige jaren heeft geleerd Je zeilers uit het buitenland zich itisch nooit vooraf laten inschrijven de race. Deze groep van ruim 100 rskomt doorgaans de dag voor de Je naar Texel. verwacht de organisatie nog deel- evan de Stampede-zeilers, die nenteel bij Paal 33 het Europees pioenschap in hun klasse zeilen, deze groep heeft nog niemand 'ingeschreven. Volgens de kustzeil- nging -is het nog moeilijk te schat- noeveel boten aan de start zulen chijnen. Vooral woensdag arriveer- tientallen zeilers, waarvan een deel zich nog niet bleek te heb- ingeschreven. Televisie nationale persaandacht was er idag al van een Frans camera- Het team maakt een reportage 'het derde Franse televisienet, die "inuten zal duren en wordt uitge- fen in het sportprogramma Thalas- hde documentaire wordt niet al- aandacht geschonken aan de zeil- maar ook aan ander sportief ver- op Texel. de missverkiezing, die donderda- :nd in de feesttent bij Paal 17 Jl gehouden, hebben zich tien i meisjes-gemeld. Naast een op- van Gerard Joling zal een me lkster van Cocky's kapsalon een ieke knip- en kapdemonstratie" bi en zijn er modeshows van De missverkiezing is gratis toe kijk en begint om 20.00 uur. Advertentie I.M. een goed stukje vlees hoeft u ech- iet zo ver. Goënga's specialiteitenslagerij, u van eigen slacht een keur aan ijkheden, waaronder de tot in alle van ons land beroemde vleesgerechten. 'f natuurlijk kunt u er ook terecht een scherp geprijsde kg. var- Happen voor slechts f8,98. ontsluiting van het zwemparadijs van Jellema op het Kerckeland. Echter al leen voor de passantenhaven en het Rommelpot-fietspad is een gemeente lijke bedrage van 10% toegezegd. De andere projekten zijn niet of nauwelijks geraamd, zodat niet kon worden be paald of ook hier gemeentegeld voor beschikbaar is en of het fonds voor Recreatie en Natuurbehoud daarvoor toereikend is. In principe is de bereid heid tot gemeentelijke steun echter aanwezig. Dat ligt voor de hand want tegen naar verhouding geringe ge meentelijke bijdragen worden belangrij ke investeringen mogelijk gemaakt die verstrekkende gevolgen kunnen heb ben voor de eilandeconomie. Texel heeft dus de hoop gevestigd op het speerpuntenbeleid dat bedoeld is om het binnenlandse toerisme te bevorde ren. Tot en met 1988 wordt er door Economische Zaken jaarlijks 16 miljoen gulden in gestoken en Texel tracht daar nu een deel van binnen te halen. In eerste instantie wordt vooral gemikt op grotere projekten, die direkt kunnen worden uitgevoerd. Een beperking is wel dat geen steun mogelijk is voor particuliere projekten, maar het objekt waaraan steun wordt gegeven moet wel dienstbaar zijn aan toeristische on dernemers. De door de gemeente aan gemelde projekten lijken aan die voor waarden te voldoen, al is er ook nog de beperking dat per provincie ca. vier projekten voor subsidie in aanmerking komen en dat de komende jaren als gevolg van de rijksbezuinigingen min der geld beschikbaar zal zijn. Hulpverleners kwamen met twee ambulances de achtergrond wordt de Texelse gewonde de ambulance ingedragen. naar de plaats van het ongeval. Op de voorgrond de Ford van het slachtoffer uit Katwijk. Op Het bestuur van de afdeling Texel van Horecaf (nederlandse bond van werkgevers in hotel—«restaurant— café— en aanverwante bedrijven) heeft Teso voorgesteld de sfeer op het haventerrein van Den Helder „gastvriendelijker" te maken door een aantal maatregelen. In een brief van Horecaf aan bestuur en direktie van Teso wordt een sug gestie gedaan de geluidsinstallatie op het haventerrein buiten werking te stellen. ,,Deze manier van informatie is afschrikwekkend en is zeer gaston- vriendelijk".De keiharde aanwijzingen die het publiek via de luidspreker te horen krijgt zou overbodig zijn als de signalering van de rijstroken en oprijstroken zodanig wordt verbeterd, dat deze vanuit de auto goed is te zien. -Het is moeilijk om op de weg te lezen, zeker voor mensen die nieuw en onwennig op het haventerrein terecht komen en daardoor gespannen zijn. De loketbediende zou de duidelijker aangegeven rijstrook kunnen vermel den. Verder zou op het kaartje zeer duidelijk moeten worden vermeld dat het een retourbiljet is, dat op de terug weg niet getoond hoeft te worden zo dat zorgvuldig bewaren overbodig is. Die vermelding zou in drie talen moe ten gebeuren. Ook moet op het kaartje staan dat er ten behoeve van de inge zetenen van Texel en voor het vracht— bus— en taxivervoer een voorrangsregeling is, zodat onnodig ir ritatie over automobilisten die om on duidelijke redenen eerder aan boord mogen, wordt vermeden. Op de verkeerstoren staat een digitale klok die het tijdstip van vertrek van de eerstvolgende boot aangeeft. Veel mensen denken echter dat het de tijd van dat moment is, vooral buitenlan ders. Het woordt „vertrek" moet daar om internationaler worden aangegeven met „Depart" of desnoods „vertrektijd". Ook de secondenknippering van de di gitale cijfers zou moeten worden opge heven want hierdoor wordt de indruk versterkt dat het om de tijdsaandui ding van dat moment gaat. Verder wordt erop gewezen dat de juiste vol gorde van het oprijden van de wach tende rijen wordt aangehouden. Ook zou het afrekensysteem voor het auto- vervoer vlotter moeten kunnen. Voor voetgangers met koffers zou de door gang bij het loket moeten worden ver beterd en zelfs wordt de suggestie ge daan een medewerker voor public rela tions aan te trekken. Het bestuur zegt tot de suggesties te zijn gekomen naar aanleiding van gesprekken met leden en gasten. Horecaf is wèl zeer tevre den over de op handen zijnde aanpas sing van de havens waardoor de dub beldekker volgend jaar volledig kan worden gebruikt. „Dit gegeven zal een positief effect hebben op het bedrijfs- gebeuren en de werkgelegenheid op Texel. Met name de horeca, een be drijfsgroep met een hoge arbeidsfactor (50 tot 70% van de omzet wordt ge vormd door loonkosten) zal door het verdwijnen van de wachttijden en de vervoerskostenbeperking een verbeter de konkurrentiepositie kunnen inne men". Horecaf wijst erop dat het klein schalige hotelwezen op Texel het vrij wel uitsluitend van toeristisch bezoek moet hebben Om deze markt te kunnen behouden moet meer dan ooit worden gestreefd naar een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit, vriendelijke service, goede bereikbaarheid, zo mogelijk be drijven die het hele jaar draaien en het in stand houden van het goed toeristi sche produkt dat Texel vormt. Een be tere gang van zaken op de veerhaven waar elke toerist mee wordt gecon fronteerd past in dit streven. De 36-jarige Jacob Ruwaard uit Katwijk is woensdagavond om het leven gekomen, kort nadat hij op het kruispunt Californiëweg-Pontweg bij een aanrijding betrokken was geweest. Ruwaard kwam om 18.10 uur met zijn auto van de Californiëweg in gezel schap van drie plaatsgenoten. Bij het oprijden van de Pontweg is hij vrijwel zeker op de linkerweghelft gekomen, waar hij werd geraakt door een uit de richting van Den Burg komende Mer cedes, bestuurd door een 44-jarige Texelaar. Bij de botsing werden beide wagens totaal vernield. De auto uit Katwijk werd aan de linkervoorkant in elkaar gedrukt, waardoor de chauffeur fataal inwendig en hersenletsel opliep. Daaraan bezweek hij in de ziekenauto, nog voordat deze de veerhaven had bereikt. De drie mede-inzettenden lie pen lichte verwondingen op die door een plaatselijke arts konden worden behandeld. Het gezelschap maakte deel uit van een grote groep branding zeilers, die zaterdag zou meedoen aan de Ronde om Texel. Woensdagmiddag waren zij in verband met de voorberei dingen op het strand bij paal 17 geweest. De chauffeur van de andere wagen liep slechts een gebroken enkel op. De verwachting was dat hij na behande ling in het ziekenhuis weer naar huis kon. Advertentie I.M. B. en W. zullen de gemeenteraad voorstellen f 14.000,- uit te trekken als gemeentelijke bijdrage in de kosten van het Toe ristische Aktieplan" dat in opdracht van het Texeis Verbond van Ondernemers zat worden ontwikkeld door het bureau Oranjewoud. Dit aktieplan en het onderzoek dat eraan moet vooraf gaan, kost totaal f 125.000,- en zou in aanmerking ko men voor een subsidie van f 77.500,- uit het fonds Ontwikke ling en Sanering, waardoor van gemeente en bedrijfsleven nog maar f 47.500,- nodig is om de zaak rond te krijgen. geen bezwaar temeer daar de VVV dat zelf ook wil, maar bij de Recrea tiestichting ligt het anders. De ge meente wil de banden met de RST graag in stand houden om op deze wijze het „sociale" karakter van deze stichting te garanderen en de RST— direktie wil dat zelf ook. De band met de gemeente bevordert juist dat het algemene belang wordt gediend. Van ambtelijke zijde was dan ook geadviseerd niet akkoord te gaan i met deze voorwaarde van Teso, maar B.en W. hebben besloten de deur toch op een kier te laten, door op dit punt nog geen beslissing te nemen. Men wil de kwestie in ieder geval bespreek baar houden. De f 14.000,- die de ge meente nu op tafel moet leggen is meer dan eerst door de wethouder Barendregt was voorgesteld. Maar de heer Cerfontaine (consulent Handel, Ambachten en Diensten, een belang rijk adviseur bij de besteding van het geld. uit het fonds Ontwikkeling en Sa nering) liet weten dat f 10.000,- te wei nig was. Gebruikelijk is dat in dergelij- In eerste instantie werd gedacht dat het onderzoek totaal anderhalve ton zou kosten, maar het wordt minder als btw over het onderzoek verrekend kan worden. De bijdrage die van Texel moet komen zou aangeslagen moeten worden over gemeente, TVO, RST en VVV en Teso. TVO en Teso meenden echter dat de gemeente f 25.000,- voor haar rekening zou moeten nemen. En Teso verbond aan haar medewerking de voorwaarde dat de gemeente mee werkt aan de structuurwijziging van VVV en RST zoals is voorgesteld in het „Verlopend getij"—rapport van di- rekteur Hoogerheide. Zoals bekend wil Hoogerheide dat de VVV van vereni ging tot stichting wordt gemaakt die sneller, commerciëler en effektiever kan functioneren, terwijl de RST geen banden meer met de gemeente zou mogen hebben om het algemene be lang beter te kunnen dienen. VVV B. en W. hebben tegen de voorgestel de structuurverandering bij de VVV ke gevallen de gemeente tenminste een derde van het resterende bedrag bijdraagt en het bedrijfsleven tweeder de. In die zin zijn de voorstellen dus veranderd. Nog meer steun Hoe de rest van het door Texel op ta fel te leggen gedeelte van de kosten wordt gefinanciëerd staat nog niet vast. Teso en RST zullen waarschijnlijk wel over de brug komen en verder is er sprake van dat de Kamer, van Koop handel zal bijdragen terwijl ook een groep plaatselijke aannemers over weegt steun te geven. Alle betrokke nen zijn er nu van overtuigd dat het toeristisch aktieplan van zeer veel be tekenis kan zijn voor de toeristische toekomst van Texel, omdat dan objek- tief is vastgesteld hoe gelden voor pro motie het beste kunnen worden besteed terwijl tevens duidelijk wordt welke wensen er ten aanzien van de toeristische voorzieningen op Texel le ven en dus ook wat er ontbreekt. Bij het door Oranjewoud uit te voeren on derzoek (niet alleen op Texel zelf maar ook onder consumenten elders) krijgt ook het probleem van de kleinschalig heid van de ondernemingen op Texel de aandacht. Door die kleinschaligheid is het tot dusver onmogelijk geweest dat een particuliere ondernemer belangrijke investeringen deed waar de hele toeristische bedrijvigheid van Texel van profiteert, zoals een zwemparadijs. Een Texelaar heeft bij de politie aangif te gedaan van oplichting. Hij had ge reageerd op een dagbladadvertentie, waarin beloofd werd dat men^na het overmaken van 730,— een „informatie gids" zou krijgen, maar er is nooit wat gekomen en de man die de adverten tie heeft laten plaatsen is onvindbaar. Mensen die soortgelijke ervaringen hebben opgedaan worden verzocht zich met de politie in verbinding te stellen. Tegen een Texelse slager is proces ver baal opgemaakt wegens het leveren van bedorven vlees. Onlangs leverde hij aan een vereniging gehakt, dat be dorven leek. De keuringsdienst van waren werd ingeschakeld die bevestig den dat het vlees niet goed meer was. Een functionaris van de keuringsdienst stelde woensdag een onderzoek in bij de betreffende slager, waarbij in de zaak nog meer bedorven vlees aanwe zig bleek te zijn. Prachtige exclusieve Jacks Nieuw voor TEXEL Modieuze kleuren: grijs en lichtgrijs, maten: S - M - L - EL met opdruk tekst „Around the Island Texel" etc. Deze Texeis mooiste herinnering jack is eenmalig en tevens een promo tion voor Texel. Adviesprijs 7169, Deze week ƒ125,- Tevens Souvenir-T-shirts nu 715,— Souvenir Sweater nu 729,95

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 1