Cjroen 'warL-Jexelsin het harL,
emeente moet drie ton
\ijdragen aan jachthaven
Financiering toeristisch
aktieplan nog niet rond
Horecaf wil vriendelijker
sfeer op haventerrein
MAN (36) BIJ AANRIJDING
OM HET LEVEN GEKOMEN
MARIA
VERAN0
jCEBDfSn
640 inschrijvingen
or catrondje
K/at je ver haalt
lekker
Oplichting
Slager leverde
bedorven vlees
De klapper voor Texel
A.s. zaterdagavond
live in de disco
Entree 74,—
See you all at the
VRIJDAG 7 JUNI 1985
ICHT 15 SEPTEMBER 1887
Nr. 9986
je: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
.werktijd: Harry de Graaf, Peükaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
Oosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der
n Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
jjiertenties, abonnementen, etc.:
ki De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
(02220) 2741. na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags 'en vrijdags.
Abonnementsprijs 718,10 per kwartaal; los 80 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amrc Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
het lukt voor de nieuwe passanten haven in Oudeschild
;htens het zg. toeristische speerpuntenbeleid subsidie te
jen, zal de gemeente zelf 10 van de kosten moeten
alen. Aangezien de jachthaven waarschijnlijk drie miljoen
ien gaat kosten, moet van de gemeente drie ton komen.
seen forse aanslag op de be-
bare budgetten, maar b. en w.
en inmiddels toch besloten om de
voor te stellen deze bijdrage te
nderen en tevens 10% bij te dra-
in de kosten van het nieuwe
langs de Rommelpot. Beide
■ven komen ten laste van het
Is Recreatie en Natuurbehoud. Zo
de jachthaven als het fietspad
openbare infrastrukturele voorzie-
;en op toeristische gebied en ko-
daardoor voor het speerpunten-
in aanmerking. Naast de passan-
aven en het Rommelpot—fietspad
ihet ministerie van Economische
in nog een vijftal andere Texelse
■kten aangemeld in de hoop dat er
iipuntengeld voor beschikbaar zal
ien gesteld: parkeerakkomodatie
de windsurfers bij Dijkmanshui-
fietspad naar paal 28 langs het
infrastructurele voorzienin-
in het artikel 11-gebied in De
infrastructurele voorzieningen
lehoeve van verdere ontsluiting
iet recreatiecentrum De Krim en
structurele voorzieningen voor de
■nsdag hadden 640 teams of so-
ilers zich laten inschrijven voor
tatamaranronde om Texel, die
iidag tussen half elf en elf uur
start gaat. De organisatie
ipt dat het aantal boten de 800
halen. De kans dat dat gebeurt
root. Vorig jaar deden 670 bo-
mee.
ring uit vorige jaren heeft geleerd
Je zeilers uit het buitenland zich
itisch nooit vooraf laten inschrijven
de race. Deze groep van ruim 100
rskomt doorgaans de dag voor de
Je naar Texel.
verwacht de organisatie nog deel-
evan de Stampede-zeilers, die
nenteel bij Paal 33 het Europees
pioenschap in hun klasse zeilen,
deze groep heeft nog niemand
'ingeschreven. Volgens de kustzeil-
nging -is het nog moeilijk te schat-
noeveel boten aan de start zulen
chijnen. Vooral woensdag arriveer-
tientallen zeilers, waarvan een
deel zich nog niet bleek te heb-
ingeschreven.
Televisie
nationale persaandacht was er
idag al van een Frans camera-
Het team maakt een reportage
'het derde Franse televisienet, die
"inuten zal duren en wordt uitge-
fen in het sportprogramma Thalas-
hde documentaire wordt niet al-
aandacht geschonken aan de zeil-
maar ook aan ander sportief ver-
op Texel.
de missverkiezing, die donderda-
:nd in de feesttent bij Paal 17
Jl gehouden, hebben zich tien
i meisjes-gemeld. Naast een op-
van Gerard Joling zal een me
lkster van Cocky's kapsalon een
ieke knip- en kapdemonstratie"
bi en zijn er modeshows van
De missverkiezing is gratis toe
kijk en begint om 20.00 uur.
Advertentie I.M.
een goed stukje vlees hoeft u ech-
iet zo ver.
Goënga's specialiteitenslagerij,
u van eigen slacht een keur aan
ijkheden, waaronder de tot in alle
van ons land beroemde
vleesgerechten.
'f natuurlijk kunt u er ook terecht
een scherp geprijsde kg. var-
Happen voor slechts f8,98.
ontsluiting van het zwemparadijs van
Jellema op het Kerckeland. Echter al
leen voor de passantenhaven en het
Rommelpot-fietspad is een gemeente
lijke bedrage van 10% toegezegd. De
andere projekten zijn niet of nauwelijks
geraamd, zodat niet kon worden be
paald of ook hier gemeentegeld voor
beschikbaar is en of het fonds voor
Recreatie en Natuurbehoud daarvoor
toereikend is. In principe is de bereid
heid tot gemeentelijke steun echter
aanwezig. Dat ligt voor de hand want
tegen naar verhouding geringe ge
meentelijke bijdragen worden belangrij
ke investeringen mogelijk gemaakt die
verstrekkende gevolgen kunnen heb
ben voor de eilandeconomie. Texel
heeft dus de hoop gevestigd op het
speerpuntenbeleid dat bedoeld is om
het binnenlandse toerisme te bevorde
ren. Tot en met 1988 wordt er door
Economische Zaken jaarlijks 16 miljoen
gulden in gestoken en Texel tracht
daar nu een deel van binnen te halen.
In eerste instantie wordt vooral gemikt
op grotere projekten, die direkt kunnen
worden uitgevoerd. Een beperking is
wel dat geen steun mogelijk is voor
particuliere projekten, maar het objekt
waaraan steun wordt gegeven moet
wel dienstbaar zijn aan toeristische on
dernemers. De door de gemeente aan
gemelde projekten lijken aan die voor
waarden te voldoen, al is er ook nog
de beperking dat per provincie ca. vier
projekten voor subsidie in aanmerking
komen en dat de komende jaren als
gevolg van de rijksbezuinigingen min
der geld beschikbaar zal zijn.
Hulpverleners kwamen met twee ambulances
de achtergrond wordt de Texelse gewonde de ambulance ingedragen.
naar de plaats van het ongeval. Op de voorgrond de Ford van het slachtoffer uit Katwijk. Op
Het bestuur van de afdeling Texel
van Horecaf (nederlandse bond van
werkgevers in hotel—«restaurant—
café— en aanverwante bedrijven)
heeft Teso voorgesteld de sfeer op
het haventerrein van Den Helder
„gastvriendelijker" te maken door
een aantal maatregelen.
In een brief van Horecaf aan bestuur
en direktie van Teso wordt een sug
gestie gedaan de geluidsinstallatie op
het haventerrein buiten werking te
stellen. ,,Deze manier van informatie is
afschrikwekkend en is zeer gaston-
vriendelijk".De keiharde aanwijzingen
die het publiek via de luidspreker te
horen krijgt zou overbodig zijn als de
signalering van de rijstroken en
oprijstroken zodanig wordt verbeterd,
dat deze vanuit de auto goed is te
zien. -Het is moeilijk om op de weg te
lezen, zeker voor mensen die nieuw en
onwennig op het haventerrein terecht
komen en daardoor gespannen zijn.
De loketbediende zou de duidelijker
aangegeven rijstrook kunnen vermel
den. Verder zou op het kaartje zeer
duidelijk moeten worden vermeld dat
het een retourbiljet is, dat op de terug
weg niet getoond hoeft te worden zo
dat zorgvuldig bewaren overbodig is.
Die vermelding zou in drie talen moe
ten gebeuren. Ook moet op het kaartje
staan dat er ten behoeve van de inge
zetenen van Texel en voor het
vracht— bus— en taxivervoer een
voorrangsregeling is, zodat onnodig ir
ritatie over automobilisten die om on
duidelijke redenen eerder aan boord
mogen, wordt vermeden.
Op de verkeerstoren staat een digitale
klok die het tijdstip van vertrek van de
eerstvolgende boot aangeeft. Veel
mensen denken echter dat het de tijd
van dat moment is, vooral buitenlan
ders. Het woordt „vertrek" moet daar
om internationaler worden aangegeven
met „Depart" of desnoods
„vertrektijd".
Ook de secondenknippering van de di
gitale cijfers zou moeten worden opge
heven want hierdoor wordt de indruk
versterkt dat het om de tijdsaandui
ding van dat moment gaat. Verder
wordt erop gewezen dat de juiste vol
gorde van het oprijden van de wach
tende rijen wordt aangehouden. Ook
zou het afrekensysteem voor het auto-
vervoer vlotter moeten kunnen. Voor
voetgangers met koffers zou de door
gang bij het loket moeten worden ver
beterd en zelfs wordt de suggestie ge
daan een medewerker voor public rela
tions aan te trekken. Het bestuur zegt
tot de suggesties te zijn gekomen naar
aanleiding van gesprekken met leden
en gasten. Horecaf is wèl zeer tevre
den over de op handen zijnde aanpas
sing van de havens waardoor de dub
beldekker volgend jaar volledig kan
worden gebruikt. „Dit gegeven zal een
positief effect hebben op het bedrijfs-
gebeuren en de werkgelegenheid op
Texel. Met name de horeca, een be
drijfsgroep met een hoge arbeidsfactor
(50 tot 70% van de omzet wordt ge
vormd door loonkosten) zal door het
verdwijnen van de wachttijden en de
vervoerskostenbeperking een verbeter
de konkurrentiepositie kunnen inne
men". Horecaf wijst erop dat het klein
schalige hotelwezen op Texel het vrij
wel uitsluitend van toeristisch bezoek
moet hebben
Om deze markt te kunnen behouden
moet meer dan ooit worden gestreefd
naar een goede verhouding tussen
prijs en kwaliteit, vriendelijke service,
goede bereikbaarheid, zo mogelijk be
drijven die het hele jaar draaien en het
in stand houden van het goed toeristi
sche produkt dat Texel vormt. Een be
tere gang van zaken op de veerhaven
waar elke toerist mee wordt gecon
fronteerd past in dit streven.
De 36-jarige Jacob Ruwaard uit Katwijk is woensdagavond
om het leven gekomen, kort nadat hij op het kruispunt
Californiëweg-Pontweg bij een aanrijding betrokken was
geweest.
Ruwaard kwam om 18.10 uur met zijn
auto van de Californiëweg in gezel
schap van drie plaatsgenoten. Bij het
oprijden van de Pontweg is hij vrijwel
zeker op de linkerweghelft gekomen,
waar hij werd geraakt door een uit de
richting van Den Burg komende Mer
cedes, bestuurd door een 44-jarige
Texelaar. Bij de botsing werden beide
wagens totaal vernield. De auto uit
Katwijk werd aan de linkervoorkant in
elkaar gedrukt, waardoor de chauffeur
fataal inwendig en hersenletsel opliep.
Daaraan bezweek hij in de ziekenauto,
nog voordat deze de veerhaven had
bereikt. De drie mede-inzettenden lie
pen lichte verwondingen op die door
een plaatselijke arts konden worden
behandeld. Het gezelschap maakte
deel uit van een grote groep branding
zeilers, die zaterdag zou meedoen aan
de Ronde om Texel. Woensdagmiddag
waren zij in verband met de voorberei
dingen op het strand bij paal 17
geweest.
De chauffeur van de andere wagen
liep slechts een gebroken enkel op. De
verwachting was dat hij na behande
ling in het ziekenhuis weer naar huis
kon.
Advertentie I.M.
B. en W. zullen de gemeenteraad voorstellen f 14.000,- uit te
trekken als gemeentelijke bijdrage in de kosten van het Toe
ristische Aktieplan" dat in opdracht van het Texeis Verbond
van Ondernemers zat worden ontwikkeld door het bureau
Oranjewoud. Dit aktieplan en het onderzoek dat eraan moet
vooraf gaan, kost totaal f 125.000,- en zou in aanmerking ko
men voor een subsidie van f 77.500,- uit het fonds Ontwikke
ling en Sanering, waardoor van gemeente en bedrijfsleven
nog maar f 47.500,- nodig is om de zaak rond te krijgen.
geen bezwaar temeer daar de VVV dat
zelf ook wil, maar bij de Recrea
tiestichting ligt het anders. De ge
meente wil de banden met de RST
graag in stand houden om op deze
wijze het „sociale" karakter van deze
stichting te garanderen en de RST—
direktie wil dat zelf ook.
De band met de gemeente bevordert
juist dat het algemene belang wordt
gediend. Van ambtelijke zijde was dan
ook geadviseerd niet akkoord te gaan i
met deze voorwaarde van Teso, maar
B.en W. hebben besloten de deur toch
op een kier te laten, door op dit punt
nog geen beslissing te nemen. Men
wil de kwestie in ieder geval bespreek
baar houden. De f 14.000,- die de ge
meente nu op tafel moet leggen is
meer dan eerst door de wethouder
Barendregt was voorgesteld. Maar de
heer Cerfontaine (consulent Handel,
Ambachten en Diensten, een belang
rijk adviseur bij de besteding van het
geld. uit het fonds Ontwikkeling en Sa
nering) liet weten dat f 10.000,- te wei
nig was. Gebruikelijk is dat in dergelij-
In eerste instantie werd gedacht dat
het onderzoek totaal anderhalve ton
zou kosten, maar het wordt minder als
btw over het onderzoek verrekend kan
worden. De bijdrage die van Texel
moet komen zou aangeslagen moeten
worden over gemeente, TVO, RST en
VVV en Teso. TVO en Teso meenden
echter dat de gemeente f 25.000,- voor
haar rekening zou moeten nemen. En
Teso verbond aan haar medewerking
de voorwaarde dat de gemeente mee
werkt aan de structuurwijziging van
VVV en RST zoals is voorgesteld in
het „Verlopend getij"—rapport van di-
rekteur Hoogerheide. Zoals bekend wil
Hoogerheide dat de VVV van vereni
ging tot stichting wordt gemaakt die
sneller, commerciëler en effektiever
kan functioneren, terwijl de RST geen
banden meer met de gemeente zou
mogen hebben om het algemene be
lang beter te kunnen dienen.
VVV
B. en W. hebben tegen de voorgestel
de structuurverandering bij de VVV
ke gevallen de gemeente tenminste
een derde van het resterende bedrag
bijdraagt en het bedrijfsleven tweeder
de. In die zin zijn de voorstellen dus
veranderd.
Nog meer steun
Hoe de rest van het door Texel op ta
fel te leggen gedeelte van de kosten
wordt gefinanciëerd staat nog niet
vast. Teso en RST zullen waarschijnlijk
wel over de brug komen en verder is
er sprake van dat de Kamer, van Koop
handel zal bijdragen terwijl ook een
groep plaatselijke aannemers over
weegt steun te geven. Alle betrokke
nen zijn er nu van overtuigd dat het
toeristisch aktieplan van zeer veel be
tekenis kan zijn voor de toeristische
toekomst van Texel, omdat dan objek-
tief is vastgesteld hoe gelden voor pro
motie het beste kunnen worden
besteed terwijl tevens duidelijk wordt
welke wensen er ten aanzien van de
toeristische voorzieningen op Texel le
ven en dus ook wat er ontbreekt. Bij
het door Oranjewoud uit te voeren on
derzoek (niet alleen op Texel zelf maar
ook onder consumenten elders) krijgt
ook het probleem van de kleinschalig
heid van de ondernemingen op Texel
de aandacht. Door die kleinschaligheid
is het tot dusver onmogelijk geweest
dat een particuliere ondernemer
belangrijke investeringen deed waar de
hele toeristische bedrijvigheid van
Texel van profiteert, zoals een
zwemparadijs.
Een Texelaar heeft bij de politie aangif
te gedaan van oplichting. Hij had ge
reageerd op een dagbladadvertentie,
waarin beloofd werd dat men^na het
overmaken van 730,— een „informatie
gids" zou krijgen, maar er is nooit wat
gekomen en de man die de adverten
tie heeft laten plaatsen is onvindbaar.
Mensen die soortgelijke ervaringen
hebben opgedaan worden verzocht
zich met de politie in verbinding te
stellen.
Tegen een Texelse slager is proces ver
baal opgemaakt wegens het leveren
van bedorven vlees. Onlangs leverde
hij aan een vereniging gehakt, dat be
dorven leek. De keuringsdienst van
waren werd ingeschakeld die bevestig
den dat het vlees niet goed meer was.
Een functionaris van de keuringsdienst
stelde woensdag een onderzoek in bij
de betreffende slager, waarbij in de
zaak nog meer bedorven vlees aanwe
zig bleek te zijn.
Prachtige exclusieve Jacks
Nieuw voor TEXEL
Modieuze kleuren: grijs en lichtgrijs,
maten: S - M - L - EL met opdruk tekst
„Around the Island Texel" etc.
Deze Texeis mooiste herinnering
jack is eenmalig en tevens een promo
tion voor Texel.
Adviesprijs 7169, Deze week ƒ125,-
Tevens Souvenir-T-shirts nu 715,—
Souvenir Sweater nu 729,95