_J Sami Swoi en Barbers toppers in jazzfestival Minder volume en meer techniek Voorlichting over astï de Vrije School psycho Programma Mariniers kapel Videoclips bij de juke-box Diefstal ,mriK zeggen m Nieuwe bevrijdir PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 11 JUft Na alle emoties van 11 mei jl. vet te hebben, ben ik nu in staat eer der die deze Amsterdamse dag r lijk heeft gemaakt, te bedanken, denk dat ik ook namens alle anö „Amsterdammertjes" spreek. Het comité en dan met name mi Jongejan, hartelijk dank voor de snelle opsporing van mijn pleegz' Riet Kos. Deze reunië was voor mij „de sti uit het verleden. Het heeft mij in 40 jaar lang achtervolgd. In hetr van 13 mei jl. heeft u kunnen Ifö hoe ik deze dag heb ervaren. Als slot zou ik nog willen zegger „Voor mij was 11 mei 1985 de bevrijding". Hielke Visser, D' lak: o De voorzitster van de Stichting Helderse Vrije School, Maria vJLsgebi der Spek, zal vrijdagavond in h> i19. Maartenhuis aan de Ruyslaani- una- De Koog een lezing houden ova l diverse facetten van deze vorm onderwijs. De lezing begint om 20.00 uur en is voor iedere be langstellende vrij toegankelijk. Chris Barber rechtszingt de blues .Nobody trekt gekke bekken tijdens een gitaarsolo van Nachtbar Casino had een goede keuze gemaakt met pianovirtuoos Hein van der Gaag. Dit trio speelde zeer relaxed moeilijk toegankelijker jazz en duidelijk werd dat Van der Gaag als improvisa tiemonster best wat meer nationale aandacht zou mogen hebben. Deze band was in dit café echter zeer op zijn plaats voor mensen die even rustig wilden uitblazen van het feest-geweld in andere lokaliteiten. Overwegend jonger publiek genoot in De Zwaan van Masquerade met de ij- zersterke precussiespeler Norius Gyro- mus. Santana, funk en salsa klonken door in de sound van Masquerade en wie van messcherpe jazzy gitaarso's hield kon hier genieten. De Portugese groep Jioa Gooija) was op dezelfde leest geschoeid maar bracht iets meer klanken uit de speakers die verwant zijn met de herkomst van de groep. Portugal is een land met een uit allerlei werelddelen beinvloede cultuur, vanwe ge de de vele koloniën die dit land heeft gehad, en dat kon men horen in de nummers van deze band. Het Afri kaanse ritme overgoten met een sausje Zuid-Amerikaans en aangevuld met modern-jazz geeft de band een eigen gezicht dat gezien en gehoord mag worden. Daarbij beschikken de Joia-leden over een uitstekende techniek. Blues en boogie-woogie was het de vies in 't Tesselaartje waar pianist Val- kering voor een trouw publiek de ster ren van de hemel speelde. Valkering is niet alleen razendsnel op het klavier maar ook improviserend staat hij zijn mannetje. Veel bezoekers die vrijdagavond 't Tes selaartje bezochten waren daar de vol- Zoals bekend is er enige jaren gefe ,14.31 een poging ondernomen een Vrije gndre School op Texel te starten. Dit vo: men strandde maar er zijn oudersi hun kinderen nu naar de Vrije Scii 11$ ei in Den Helder sturen. In tegenstel jnd tot wat veel mensen denken is de school geen plaats waar kinderen „anthroposofie wordt aangeleerd' De leerkrachten werken wel vanur, ze levensbeschouwing maar hel geen leerstof voor de kinderen. De stichters van de school in Den der staan op het standpunt dat anthroposofie een filosofie voor ee 1 zjjn volwassen bewustzijn is en geen leerstof voor kinderert. Vrije Schol werken op basis van de pedagog: ^aat< en didaktische richtlijnen van Dr. Rudolf Steiner. Leerstof op de Scholen (overigens ook aan wette dags regels verbonden) is volgens betro dags nen geen doel op zichzelf maar middel om het denken, het gevoetpree en wilsleven van kinderen te ontwikkelen. wants you when you're down and out en Roger Hill flinks gende avond weer Voor hen was de muziek van Valkering voldoende om een goed feest te bouwen. Indachtig de bescheiden ambiance was het 'zigeunerorkest' Hot Club Ghost Note in café De Pilaar een gou den greep. De mengeling van jazz en Hongaarse klanken was met veel im provisatie van gitarist Joop Trausel een lust voor het oor. Hier kon men in een intieme sfeer ook even op adem ko men en genieten van een verfijnde en vaak gedurfde muzikale aanpak. Kolder Heel anders was het gesteld met Max Teawistle and his friends of Bob in Den Grooten Slock. Bandleider Max Teeuwisse is een kolder-maniak. Hij speelt voor geen meter trombone, zijn zangkunst is ook niet bijzonder maar hij weet hoe hij een zaal moet vermaken. Grappen en grollen en eigen vertalin gen van jazz-klassiekers zijn de basis voor een optreden dat het beste om schreven kan worden als een maf cir cus. Max heeft allerlei attributen die te pas en te onpas voor de dag komen, tijdens instrumentale nummers plaatst hij links en rechts opmerkingen en met fonkelende oogjes worden gewaagde teksten de zaal ingeslingerd. Na een vrolijk optreden werd het zondagmid dag in De Twaalf Balcken allemaal nog eens dunnetjes overgedaan tijdens een koffieconcert. Koffieconcert was nau welijks een goede benaming voor dit optreden want Max ging er met zijn groep vanuit dat er weer feest gevierd moest worden en dat gebeurde in een vol café. Tussen de komische bedrijven door kon men toen ook nog ontdek ken dat Teeuwisse enkele uitstekende muzikanten had meegenomen. Vooral pianist Jean Louis van Dam en Kees Smit met zijn „scheur" tenorsax vie len op. Overal Dat Texel het afgelopen weekend niet alleen in de ban was van het catama ranrondje bleek toen de streetparade- band van Willie Ashman zaterdagmid dag een grote groep mensen meetrok door het centrum van Den Burg. Toen er zoveel publieke belangstelling was (in voorgaande jaren was Den Burg op zaterdagmiddag vaak praktisch verla ten) hield men maar een geimprovieerd concert op de trap van het raadhuis. Niet perfekt maar zeer onderhoudend was het optreden van de amateur big band 'Utrecht' uit Utrecht met 18 mu sici die klassiekers en minder bekende big band melodieën ten gehore brach ten voor De Karseboom. Samen met optredens van de Little Town Jazz band en de Sea Side Jazz band gaf de Stichting Texel-jazz het publiek dat niet in staat was 's avonds van het festival te genieten toch een vrolijke en kundig gebrachte portie jazz mee. Voor de uitvoering die de Marinie er kv> pel morgenavond geeft in de Bin gaai meester De Koning-hal (aanvang uur) is het volgende programma vastgesteld: 1. Phèdre Jules Massenet 1842 - 1912 Ouverture Arr. T»h. Dureau 2. Armenian dance Alfred Ree|nste 1921 Part 1 3. Jeux d'enfants Georges Bi; 1838 - 1875 Petit suite Arr. Herman Finfiten - March - Impromptu - Berceuse - Duo - Galop 4. Roumanian rhapsodie no. 1 Georges Enesco Na de pauze volgt een muzikale ge van stijlen en genres waarin d solisten en ensembles zich presenteren. Kaarten zijn nog verkrijgbaar bij V.V.V. te Den Burg en afd. Cultur Zaken van het gemeentehuis. hoi anda ^jgondernemers-aktiviteiten In het amusementscentrum Lasl in De Koog is een nieuwe attract beleven: „Video Laser Disc". Het een soort juke-box, die na het im pen van een gulden een hit ten brengt en daarbij tevens de bijbei de videoclip op een groot schern zien. De clip wordt voortgebracht een met een laserstraal afgetaste beeldplaat. Elke 14 dagen wordt collectie platen aangepast, zodat nieuwste hits met bijbehorende b den kunnen worden opgeroepen, gens eigenaar Frits Langeveld is Vegas het tweede bedrijf in Nede dat een dergelijke installatie in ge neemt. Donderdagavond tussen acht en gen uur werd in een café in De de handtas van een 27-jarige Dl ontvreemd. In de tas zat onder 7150,— en wat Eurocheques. Geacht comité-Texel 40 jaar vrij. Geluid George Glandorf met washboarq tijdens ae streetparade van Willie Ashman's bend. Pianist Hein van der Gaag in trance in nachtbar Casino. vergeten met bijvoorbeeld een sterl^ gedragen uitvoering van 'Nobody want's you when your down and out'. Bas-hoorn Barber werd vooral bekend door zijn trombone-improvisaties maar vrijdaga vond nam hij ook regelmatig de bas hoorn aan de mond om de Orleans sound de juiste gedragenheid mee te geven. De directie van De Lindeboom is er na dit optreden ongetwijfeld achter geko men dat het geen zin heeft met be hulp van tafels gezellige zitjes te creë ren. De tafels werden gebruikt om op te staan en zorgden er verder alleen maar voor dat een deel van het pu bliek in de hal van het optreden moest genieten. Zaterdagavond was dezelfde zaal weer helemaal vol voor een optreden van de little-big band Sami Swoi en wederom kwam men niet bedrogen uit. De tien Polen bleken rasmuzikanten die raad wisten met de Westerse stijlen en uitgingen van big-band arrangementen terwijl men daar qua grootte maar net aan kon tippen. Ze zijn in het oostblok ongelooflijk populair en maakten meteen het vooroordeel on gedaan dat ze hier mogelijk zouden spelen om te laten zien dat ze achter het ijzeren gordijn 'ook wel wat kun nen en mogen'. De band speelde en thousiast en met een eigen stijl en di verse leden namen geen genoegen met het optreden in de Lindeboom. Diep in de nacht stapte men naar De Karseboom om te 'jammen' met leden van Teso Windkracht 11, de vaste festivalact van dit café die vooral za terdagnacht zeer goed op dreef was. In de grote zaaal van De Lindeboom was dit jaar voor het eerst geen ruimte om te dansen maar wie dat wilde kon zijn of haar hart ophalen in de kleine zaal van het hotel met de Little Town Jazz Band en New Dixie Dawn. Een kenmerk van goede jazz is dat men geen gigantische geluidsinstalla ties nodig heeft om het publiek er van te doordringen dat er muziek gemaakt wordt. Het enthousiasme, de techniek en de bewogenheid met de favoriete muziekstijlen moet zich een weg ba nen naar de luisteraar, oftewel de vonk moet overspringen zonder geavanceer de hulpmiddelen. Diverse groepen hadden dan ook een bescheiden in stallatie bij zich, zoals het top-kwartet Waso uit België dat internationaal meedraait en vele goed verkochte langspeelplaten op zijn naam heeft staan. Waso kwam met een beschei den installatie en dat noopte de bezoe ker tot luisteren en niet tot praten. De verfijnde hot-club jazz met fiamengo invloeden gelardeerd met een fabe lachtige techniek en eigen stijl, kwam hierdoor geheel tot zijn recht. Wie Waso gezien en gehoord heeft zal ongetwijfeld hopen dat men niet weer vijf jaar hoeft te wachten voor deze groep het Texelse festival aandoet. Problemen met het geluid waren er bij Chris Barber's Jazzband die vrijdaga vond als top of the bill stond genoteerd. Barber was met zijn zeven collega's in een gecharterd vliegtuigje overgevlo gen waar de bas en het drumstel nog net bij konden. De Stichting Texel- jazz zou zorgen dat er in De Linde boom een geluidsinstallatie stond die zich kon meten met de apparatuur van Barber zelf. Het Alkmaarse verhuurbe drijf liet het, tegen alle afspraken in, echter afweten en vrijdagmiddag werd duidelijk dat er geen geluidsinstallatie naar het eiland zou komen. Joop Groen wist echter met succes bij di verse verhuurbedrijven en Texelaars toch de nodige spullen bij elkaar te krijgen, zodat Barber om kwart over tien het podium kon bestijgen. Aan vankelijk was het duidelijk dat de in al lerijl aangerukte spullen niet geheel op elkaar waren afgestemd maar in de tweede set van dit orkest was de ge luidsapparatuur goed afgesteld en was Barber zelf ook meer tevreden dan in het begin van het optreden. Max Teeuwisse zingt „Pennies from heaven" en legt met een eigen, nonanose bliek vindt het prachtig. Het optreden van Chris Barber met zijn band en de Poolse bigband Sami Swoi in de grote zaal van Hotel de Lindeboom waren voor veel trouwe bezoekers van het jaarlijkse Texel-jazzfestival de toppers van dit jaar. Zowel Barber als de Poolse formatie wisten een tjok volle zaal te boeien maar dat betekende niet dat er in de kleinere kroegen geen topjazz gehoord kon worden. Joop Groen had in sa menwerking met de caféhouders diverse verrassingen geprogram meerd en daartegenover stond erkend talent dat al in eerdere festi vals op Texel te aanschouwen was. Ghost Note" in De Pilaar. Hier kon het publiek genieten van progresieve improvisaties up akoustische gitaar en viool en gedreven zigeunermuziek. Een volle Twaalf Balcken voor de zonnige, jazzy klanken van het Portugese E én ding staat na dit zesde festival als een paal boven water: enorm veel Texelaars zijn door de festivals en winterconcerten jazz-minded geworden. Dat potentieel liefheb bers is, naast de groep zeilers van de vaste wal, zo groot dat de orga nisatie langzamerhand aan uitbrei ding van akkomodatie kan gaan denken, bijvoorbeeld in de vorm van een tent. Vrijdagavond was er in sommige cafés nog ruimte maar zaterdag waren alle negen zalen staande vol met enthousiast publiek. Het jazz-sympathie zijn is niet alleen tot stand gekomen door een jarenlan ge goede en voor elck wat wils pro grammering van de organisatie. Het feit dat de drie dagen jazz altijd in een goede sfeer verlopen en in veel kroe gen uitlopenop feestavonden die ver gelijkbaar zijn met ouwe sunderklaas is ook een belangrijke faktor. Het afgelo pen weekend verliepen de optredens zonder een wanklank en de bezoekers waren in een dermate goede stemming dat het wachten voor een zaal of de geringe ruimte in een etablissement zonder mopperen of agressie voor lief werd genomen. Traditiegetrouw werd het concert geo pend met de herkenningsmelodie van dit orkest:'Bourbons Streetparade' en gaandeweg het optreden werd duide lijk dat Chris Barber niet alleen 'Ice Cream' genieter is maar zijn roots ook niet verloochent. Barber's jazzband is een randverschijnsel in de jazz in die zin dat men uitgaat van makkelijk toe gankelijke melodieen in de dixie-land sfeer. Dat bracht jazz-genieters in vroe ger jaren vaak tot de kritiek dat Barber mikt op het grote publiek en dat laatste zal hij nog steeds niet ontken nen. De laatste jaren zit er echter veel progressie in de arrangementen van de groep en dat kwam vrijdagavond in di verse puntgave uitvoeringen goed tot zijn recht. Barber was degene die in de zestiger jaren blues en spiritual ar tiesten naar het Verenigd Koninkrijk haalde en de New Orleans invloeden klonken door in de nummers van vrij dagavond. Het slepende, soms sloom lijkende ritme met deinende onderlig gende melodielijnen gaf het optreden een intieme sfeer, zeker tijdens een nummer als 'A day in de Mardi Grass van Dr. John Ook de blues werd niet

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 2