■lp gezellige ff Fly-in
50 vliegtuigen
TESO-kaartje is
niet zo duur
*2
Humor-circus „Lachpoeier"
speelt in De Koog
-
'V start speciale
zomercampagne
Rekensommetje van herkozen commissaris Dros:
lorgereden
Geslaagd
PAGINA 5
1,1 ;pAG 11 JUNI 1985
TEXELSE COURANT
De historische en zelfbouwvliegtuigen die present waren op de Fiy-in. Op de achtergrond de Ierse Dakota, die nog steeds op Texel
is gestationeerd.
„Fly-in" die zaterdag op het vliegveld werd gehouden, is
succes geworden. Maar liefst 150 vliegtuigen kwamen
deze gelegenheid naar Texel, vijftig meer dan vorig jaar.
hadden er nog meer kunnen zijn, maar een tiental vlie-
iers had zich door het buiTge weer in het buitenland, la-
afschrikken.
de weersomstandigheden op de
op Texel had men niets te kla-
„We hebben geluk gehad. De
ervoor en de dag erna was het
aldus havenmeester Ed de
die opnieuw heeft getoond dat
goed organisator is. Vliegen is
een weergevoelige sport en dat
financieel risico in. Voor veel
lemers aan de Fly-in was hotelak-
jdatie besproken en het zou grote
lemen hebben gegeven als veel
eis als gevolg van slecht weer niet
komen opdagen. Het kleine
-eldat nu wegbleef gaf geen sores,
de vrijkomende bedden konden
meeste gevallen worden gevuld
onverwachte extra gasten,
eelnemers aan de Fly-in waren
erven op een weinig kostbare ma-
enkele gratis artikelen in Duitse
vaartbladen. Verder hadden alle
emers van vorig jaar een uitnodi
gehad en er waren brieven
J lurd naar enkele vliegclubs in
België en Duitsland. De vliegeniers die
op de uitnodiging ingingen waren voor
ongeveer de helft uit het buitenland
(meest Duitsland) afkomstig. Velen
waren nooit eerder op Texel geweest
en zullen het mogelijk niet bij deze ene
keer laten. Dat was de bedoeling van
dé Fly-in: promotie. Dat is harde nood
zaak want als gevolg van de economi
sche malaise doen ook de vliegtuigei
genaars het wat zuiniger aan. Feit is
dat het aantal vliegbewegingen op het
luchtvaartterrein Texel tot dusver op
het peil blijft dat de afgelopen jaren is
bereikt. Er was een kleine achterstand,
maar die is tijdens de Pinksterdagen,
toen er vooral als gevolg van het fraaie
weer grote drukte was op veld, weer
ingelopen. Als „echte" deelnemers
voor de Fly-in hadden zich 65 toestel
len laten inschrijven. De andere vlieg
tuigen waren van nieuwsgierigen die
op het evenement afkwamen. Die ech
te deelnmers konden genieten van een
vismaaltijd in het restaurant en ze kre
gen de beschikking over een fiets
waarmee ze naar het strand konden
gaan om de finish van de catamaran
ronde mee te maken of het eiland te
verkennen.
Oude toestellen
Op het vliegveld zelf viel ook veel te
zien, vooral omdat er nogal wat oude
vliegtuigen en toestellen van de vereni
ging van zelfbouwers waren te zien. Er
stonden maar liefst zeven vliegtuigjes
van het type Cessna 120 of 140 waar
onder één van Texelaar Piet Standaart.
Het hadden er nog meer kunnen zijn,
maar een Finse en een Deense eige
naar hadden zich door de weers
omstandigheden in hun eigen land la
ten afschrikken. Een van hen kwam
toch naar Texel, maar een dag later.
Van de zelfbouwers waren er totaal 28
toestellen. De meeste belangstelling
trok het kleine toestel dat door een
Belg was gemaakt en een nauwkeuri
ge kopie was van een Duitse Focke
Wulf-jager uit de tweede wereldoorlog,
voorzien van kruisen en symbolen om
aan te geven hoeveel geallieerde
toestellen ermee waren neergeschoten.
Het enige verschil met de echte jager
was dat de kopie meer dan de helft
kleiner was, maar het toestelletje vloog
voortreffelijk.
De verkleindeuitvoering van een Focke Wulf-jager trok de hele dag vee! belangstelling.
Bekers
Ed de Bruijn reikte tijdens de Fly-in
verschillende prijzen in de vorm van
bekers uit, onder andere voor de
oudste bezoeker en voor de grootste
afstand die men had gevlogen.
De prijs voor de grootste afstand ging
naar een Oostenrijkse Jodel die 10Vz
uur had gevlogen om op Texel te
komen.
Ondanks de grote drukte werden alle
vliegers die naar de Fly-in kwamen,
persoonlijk door De Bruijn verwel
komd. Dat was mogelijk omdat hij
voor het regelen van het vliegverkeer
assistentie had, onder andere van be
vriende verkeersleiders van Schiphol.
Voor het afdoen van de douaneforma
liteiten waren mensen vanuit Den Hel
der overgekomen. Veel vliegers namen
als herinnering aan Texel een stuk
kaas, kruidendrank of ander Texels
produkt mee. Die lekkernijen werden
door drie in folklorekostuum gestoken
dames verkocht vanuit een speciale
stand. Alle deelnemers van de Fly-in
hadden het verzoek gekregen om de
hinder op Texel zoveel mogelijk te be
perken. Ze moesten een bepaalde
vlieghoogte aanhouden en dienden
woonkernen en natuurgebieden te mij-'
den. Er was dan ook slechts één
klacht en die was nog terecht ook.
De bestuurder-eigenaar van een Fokker
S 11-toestel had van zijn enthousiasme
blijk gegeven door ongevraagd wat j
„stuntwerk" te verrichten in de omge
ving van het veld wat met veel motor-
lawaai gepaard ging.
A/V Texel begonnen met de
[bereiding voor een bijzondere
om het toerisme in de ko
lde nazomer en de herfst te be-
leren. Daarbij wordt gebruik
laakt van het bedrag van
"V-, dat onlangs door de ge-
nteraad als extra bijdrage be-
ikbaar is gesteld.
is de bedoeling om in samenwer-
met het Nationaal Bureau voor
isme (dat een derde van de totale
in betaalt) een advertentiecam-
le te voeren in diverse nationale
igionale dagbladen. Logies-
Jiekkende bedrijven kunnen aan
campagne deelnemen. De bedoe-
dat de VVV voor een „kopad-
ntie" zorgt, die de aandacht trekt
it de bedrijven daaronder hun ei-
idvertentie plaatsen. Er wordt
it gegaan dat deelnemende bedrij-
tenminste drie keer mee
leren. In welke bladen géadver-
wordt en in welke periode, wordt
-in overleg met de deelnemers
aid.
VV geeft graag nadere informatie
de voorwaarden waaronder kan
len deelgenomen, zoals de kosten,
de aktie tijdig te kunnen voorbe-
n, moet wel vóór 15 juni worden
igeerd. De campagne zal starten
derde week van juli.
ampagne is hard nodig omdat het
ir uitziet, dat Texel een bijzonder
naseizoen tegemoet gaat, vooral
Svolg van de vakantiespreiding die
de VVV voor dit jaar „funest"
"genoemd. Reeds op 3 augustus
"ijwel alle voor Texel belangrijke
'ties achter de rug.
door de steun van het Nationaal
au voor Toerisme kan de VVV to-
bijna /75.000,— in deze campagne
TESO-commissaris Cor Dros is het niet eens met de mensen,
die vinden dat het TESO-kaartje zo duur is. in tegendeel, hij
vindt dat het kaartje goedkoop is gebleven in vergelijking
met de prijsontwikkeling, die allerlei andere goederen en
diensten in de loop der jaren hebben doorgemaakt.
Een Amerikaanse en een Francaise bevechten in een komisch duel een plekje onder de zon
op het strand. Dit is een van de maffe scenes uitLach poeier".
Vrijdag- en zaterdagavond geeft de Alkmaarse toneelgroep Acht Oktober
voorstellingen in een kleine circustent op de Nikadel in De Koog.
Gespeeld wordt de zomerproduktie „Lachpoeier" en getuige de kritieken
in de landelijke dagbladen staat de voorstelling bol van pretentieloos
vermaak.
Mo van een Texelaar werd vrijdag
Californiëweg door een onbe-
aangereden, waarbij onder meer
tthterachterlicht werd vernield,
moet tussen 10.00 en 11.00 uur
ergens zijn gebeurd,
dergelijks gebeurde op het par-
Mreln bij hotel „Opduin" in De
waar een Duitse personenauto
een onbekende aanrijdingsschade
'toegebracht. En zaterdag werd
suweschild in de buurt van de
esterdijk de auto van een 32 jarige
vrij ernstig door een tot dus-
onbekende andere weggebruiker
badigd. Er ontstonden forse deu-
rechtervoorportier en
Cherm.
Acht Oktober heeft nooit „probleem
gericht" theater gebracht en „Lach
poeier" is een zeer luchtige potpourri
van ongecompliceerde humor met wei
nig dialoog en veel slapstick, mime,
clownerie, muziek en zang.
„Lachpoeier" is een poging het leven
te betrappen in zijn absurditeiten.
„Lachen en laten lachen is een van de
oudste genoegen van de mens. Dit is
voor ons de drijfveer en de inspiratie
bij het maken van dit spektakel in een
tent" is de toelichting van Acht Okto
ber op de voorstelling.
Acht Oktober bestaat uit de spelers
Marjan Geveling (eerder op Texel te
zien in De Stormheks), Anja ten Boer,
Pieter Loef, John Cornelissen, Huib
Folmer en Vincent de Rooy. De voor
stelling is geschikt voor jong en oud
en begint zowel vrijdag als zaterdag
om 20.30 uur. De entree is /7,50 en
kinderen, CJP en Pas 65-houders beta
len f5,—
Karin Parlevliet slaagde in Den Haag
voor het Stivas-diploma
schoonheidsspecialiste.
„Het is een prestatie dat TESO het
voor dit geld doet", aldus Dros, die
vrijdagavond in de aandeelhoudersver
gadering het woord voerde, nadat hij
met zeer ruime meerderheid van stem
men als commissaris was herkozen.
Dros kreeg 119 van de 141 uitgebrachte
stemmen (afkomstig van 102 aandeel
houders). Naar tegenkandidaat J. C.
Roeper gingen 16 stemmen, vijf stem
men waren blanco en een stem was
ongeldig.
Traditiegetrouw dankte Dros de aan
deelhouders voor het in hem gestelde
vertrouwen, maar hij maakte tevens
van de gelegenheid gebruik om nog
enkele dingen over TESO te zeggen,
die hem blijkbaar hoog zaten. Dat het
TESO-kaartje helemaal niet duur is,
baseerde hij op een vergelijking met de
ontwikkeling van prijzen en tarieven
voor andere zaken. In 1916 betaalde je
voor een enkele reis met de boot 60
cent, in 1920 95 cent (gemiddeld over
beide klassen), in 1950 Zï,30 en in
1985 /2,75. Laatstgenoemd bedrag op
basis van een 15 retourenkaart van
/82,50. Dros wees erop dat praktisch
alle andere prijzen en ook de salarissen
sinds 1916 veel sterker zijn gestegen,
soms wel met het tien- of
twintigvoudige.
Goedkoop tweede dek
Hij was het ook niet eens met de veel
gehoorde bewering dat de prijzen van
TESO hoog zijn als gevolg van de du
re dubbeldekker. Hij wees erop dat een
enkeldekker naar verhouding maar wei
nig minder zou hebben gekost. De
kosten zitten in het schip en de appa
ratuur die erin zit. Dat dek extra kost
bij wijze van spreken haast niets. „Een
gulden per kilo". Dros was ook erg te
vreden over de veiligheid van de dub
beldekker. De machinekamers en alles
wat daarachter zit, zijn dubbel uitge
voerd. „A's er wat zou gebeuren,
zinkt alleen het halve schip". Dat
laatste bedoelde Dros ongetwijfeld an
ders, maar de aandeelhouders hadden
in ieder geval wat te lachen. President
commissaris Bob Bakker sprak de
wens uit dat de passagiers zoveel mo
gelijk in de goede helft van het schip
zouden gaan zitten....
Dros liet ook nog even weten dat het
aanbrengen van liften in de nieuwe
aanleginrichtingen „praktisch onmoge
lijk" zou zijn, maar vreesde dat deze
voorzieningen als ze er al zouden ko
men, vooral door gezonde mensen
zouden worden gebruikt uit gemaks-
zucht. „Leer mij de mensen kennen".
Tenslotte liet Dros (thans 66) weten
dat het de laatste keer was geweest
dat hij tot commissaris werd benoemd,
want hij bereikt in de komende periode
de leeftijd van 72 jaar en dan moet
men opstappen. Dros heeft een groot
deel van zijn leven deel uitgemaakt
>van het TESO-bestuur. Bob Bakker zei
in zijn introductiepraatje, dat het twin
tig jaar was, maar Dros corrigeerde
hem door erop te wijzen dat hij van
1947 tot 1952 ook in het bestuur zat.
„Dat was een proeftijd."
In de rondvraag merkte mevrouw
Dros-Beers naar aanleiding daarvan op
dat Dros dus nog maar 27 jaar was
toen hij kandidaat werd gesteld. In
vergelijking daarmee zijn de mensen
die de afgelopen jaren in het TESO-
bestuur worden gekozen, erg oud. Me
vrouw Dros wilde dat een volgende
keer ook mensen die een jaar of dertig
zijn kandidaat worden gesteld.
President-commissaris Bakker zei, dat
de raad van commissarissen veel waar
de hecht aan ervaring, maar hij beloof
de met de wens van mevrouw Dros re
kening te zullen houden. Overigens
noemde hij het een „prestatie" dat
Dros er destijds als 27-jarige in is
geslaagd lid te worden van de raad
van commissarissen.
Bejaarden
Mevrouw De Visser uit De Cocksdorp
drong in de rondvraag, namens bejaar
den, aan op het beter toegankelijk ma
ken van de dubbeldekker. Het is vooral
een probleem voor buspassagiers (die
dus niet in hun auto kunnen blijven
zitten), want die moeten de hoge trap
pen op wat vooral met een koffer of
tas in de hand erg moeilijk is.
President-commissaris Bakker vond
óók dat er wat moet gebeuren en ver
telde dat directeur Hoogerheide op
dracht heeft in zijn kontakten met
Rijkswaterstaat druk uit te oefenen.
Want het is Rijkswaterstaat die zo'n
voorziening tegelijk met de aanpassing:
van de aanleginrichtingen kan maken.
Rijkswaterstaat heeft echter geen en
kele toezegging zwart op wit gedaan.
In zijn openingstoespraak, aan de be
gin van deze bijzonder vlot verlopen
vergadering, deelde president-
commissaris Bakker onder meer mee
dat donderdag a.s. de onderhandelin
gen inzake de arbeidsvoorwaarden met
het personeel zullen worden afgerond,
op basis van het compromis dat on
langs na spannende en moeizame
onderhandelingen tot stand is geko
men. Het is de bedoeling een CAO af.
te sluiten voor zowel 1985 als 1986.
Wat betreft de voorbereiding voor de
aanpassing van de aanleginrichtingen,
werd meegedeeld dat de direktie
„Bruggen" van Rijkswaterstaat gereed
is met de bestekwerkzaamheden voor
het betonwerk en de beweegbare sta
len brug. Medio augustus kan met de
uitvoering van dit werk worden begon
nen. De direktie Noordholland van
Rijkswaterstaat, die verantwoordelijk is
voor de verandering van de opstelter
reinen en het wegenbeloop, verwacht;
deze maand het volledige bestek af te
ronden en blijft daarmee op tijdsche
ma. De gemeente Texel, die zorgt voor
de aanpassing aan de aansluitende
weg, verwacht gelijktijdig met het ge
reedkomen aan de aanleginrichtingen
haar deel uitgevoerd te hebben.
Ook voor TESO zelf zit er veel werk
aan, want de onderneming zorgt voor
de inrichting van de opstelterreinen,
waarmee ongeveen /1,5 miljoen ge- j
moeid zal zijn; dit werk gebeurt zoveeT
mogelijk in eigen beheer.
Tijdens de uitvoering van het werk zal
veel moeten worden geïmproviseerd.
Eind augustus worden in Den Helder
de loketten verwijderd om op een later
tijdstip te worden herplaatst. In die pe
riode wordt mét een noodvoorziening
gewerkt. -*
Echt moeilijk wordt het in de periode
waarin de stalen bruggen worden ver
vangen en de hijsinrichtingen in de
heftorens worden aangepast: van 7
april tot 20 juni 1986. Als de winter
niet al te streng of langdurig uitvalt
zullen de aanleginrichtingen voor de
zomervakantie van 1985 gereed zijn".
Bakker besloot zijn praatje met het uft-
spreken van de verwachting dat het
verlies van TESO dit jaar nog verder
zal worden teruggebracht en dat vol-
gend jaar eindelijk weer winst wordt
gemaakt.