■lp gezellige ff Fly-in 50 vliegtuigen TESO-kaartje is niet zo duur *2 Humor-circus „Lachpoeier" speelt in De Koog - 'V start speciale zomercampagne Rekensommetje van herkozen commissaris Dros: lorgereden Geslaagd PAGINA 5 1,1 ;pAG 11 JUNI 1985 TEXELSE COURANT De historische en zelfbouwvliegtuigen die present waren op de Fiy-in. Op de achtergrond de Ierse Dakota, die nog steeds op Texel is gestationeerd. „Fly-in" die zaterdag op het vliegveld werd gehouden, is succes geworden. Maar liefst 150 vliegtuigen kwamen deze gelegenheid naar Texel, vijftig meer dan vorig jaar. hadden er nog meer kunnen zijn, maar een tiental vlie- iers had zich door het buiTge weer in het buitenland, la- afschrikken. de weersomstandigheden op de op Texel had men niets te kla- „We hebben geluk gehad. De ervoor en de dag erna was het aldus havenmeester Ed de die opnieuw heeft getoond dat goed organisator is. Vliegen is een weergevoelige sport en dat financieel risico in. Voor veel lemers aan de Fly-in was hotelak- jdatie besproken en het zou grote lemen hebben gegeven als veel eis als gevolg van slecht weer niet komen opdagen. Het kleine -eldat nu wegbleef gaf geen sores, de vrijkomende bedden konden meeste gevallen worden gevuld onverwachte extra gasten, eelnemers aan de Fly-in waren erven op een weinig kostbare ma- enkele gratis artikelen in Duitse vaartbladen. Verder hadden alle emers van vorig jaar een uitnodi gehad en er waren brieven J lurd naar enkele vliegclubs in België en Duitsland. De vliegeniers die op de uitnodiging ingingen waren voor ongeveer de helft uit het buitenland (meest Duitsland) afkomstig. Velen waren nooit eerder op Texel geweest en zullen het mogelijk niet bij deze ene keer laten. Dat was de bedoeling van dé Fly-in: promotie. Dat is harde nood zaak want als gevolg van de economi sche malaise doen ook de vliegtuigei genaars het wat zuiniger aan. Feit is dat het aantal vliegbewegingen op het luchtvaartterrein Texel tot dusver op het peil blijft dat de afgelopen jaren is bereikt. Er was een kleine achterstand, maar die is tijdens de Pinksterdagen, toen er vooral als gevolg van het fraaie weer grote drukte was op veld, weer ingelopen. Als „echte" deelnemers voor de Fly-in hadden zich 65 toestel len laten inschrijven. De andere vlieg tuigen waren van nieuwsgierigen die op het evenement afkwamen. Die ech te deelnmers konden genieten van een vismaaltijd in het restaurant en ze kre gen de beschikking over een fiets waarmee ze naar het strand konden gaan om de finish van de catamaran ronde mee te maken of het eiland te verkennen. Oude toestellen Op het vliegveld zelf viel ook veel te zien, vooral omdat er nogal wat oude vliegtuigen en toestellen van de vereni ging van zelfbouwers waren te zien. Er stonden maar liefst zeven vliegtuigjes van het type Cessna 120 of 140 waar onder één van Texelaar Piet Standaart. Het hadden er nog meer kunnen zijn, maar een Finse en een Deense eige naar hadden zich door de weers omstandigheden in hun eigen land la ten afschrikken. Een van hen kwam toch naar Texel, maar een dag later. Van de zelfbouwers waren er totaal 28 toestellen. De meeste belangstelling trok het kleine toestel dat door een Belg was gemaakt en een nauwkeuri ge kopie was van een Duitse Focke Wulf-jager uit de tweede wereldoorlog, voorzien van kruisen en symbolen om aan te geven hoeveel geallieerde toestellen ermee waren neergeschoten. Het enige verschil met de echte jager was dat de kopie meer dan de helft kleiner was, maar het toestelletje vloog voortreffelijk. De verkleindeuitvoering van een Focke Wulf-jager trok de hele dag vee! belangstelling. Bekers Ed de Bruijn reikte tijdens de Fly-in verschillende prijzen in de vorm van bekers uit, onder andere voor de oudste bezoeker en voor de grootste afstand die men had gevlogen. De prijs voor de grootste afstand ging naar een Oostenrijkse Jodel die 10Vz uur had gevlogen om op Texel te komen. Ondanks de grote drukte werden alle vliegers die naar de Fly-in kwamen, persoonlijk door De Bruijn verwel komd. Dat was mogelijk omdat hij voor het regelen van het vliegverkeer assistentie had, onder andere van be vriende verkeersleiders van Schiphol. Voor het afdoen van de douaneforma liteiten waren mensen vanuit Den Hel der overgekomen. Veel vliegers namen als herinnering aan Texel een stuk kaas, kruidendrank of ander Texels produkt mee. Die lekkernijen werden door drie in folklorekostuum gestoken dames verkocht vanuit een speciale stand. Alle deelnemers van de Fly-in hadden het verzoek gekregen om de hinder op Texel zoveel mogelijk te be perken. Ze moesten een bepaalde vlieghoogte aanhouden en dienden woonkernen en natuurgebieden te mij-' den. Er was dan ook slechts één klacht en die was nog terecht ook. De bestuurder-eigenaar van een Fokker S 11-toestel had van zijn enthousiasme blijk gegeven door ongevraagd wat j „stuntwerk" te verrichten in de omge ving van het veld wat met veel motor- lawaai gepaard ging. A/V Texel begonnen met de [bereiding voor een bijzondere om het toerisme in de ko lde nazomer en de herfst te be- leren. Daarbij wordt gebruik laakt van het bedrag van "V-, dat onlangs door de ge- nteraad als extra bijdrage be- ikbaar is gesteld. is de bedoeling om in samenwer- met het Nationaal Bureau voor isme (dat een derde van de totale in betaalt) een advertentiecam- le te voeren in diverse nationale igionale dagbladen. Logies- Jiekkende bedrijven kunnen aan campagne deelnemen. De bedoe- dat de VVV voor een „kopad- ntie" zorgt, die de aandacht trekt it de bedrijven daaronder hun ei- idvertentie plaatsen. Er wordt it gegaan dat deelnemende bedrij- tenminste drie keer mee leren. In welke bladen géadver- wordt en in welke periode, wordt -in overleg met de deelnemers aid. VV geeft graag nadere informatie de voorwaarden waaronder kan len deelgenomen, zoals de kosten, de aktie tijdig te kunnen voorbe- n, moet wel vóór 15 juni worden igeerd. De campagne zal starten derde week van juli. ampagne is hard nodig omdat het ir uitziet, dat Texel een bijzonder naseizoen tegemoet gaat, vooral Svolg van de vakantiespreiding die de VVV voor dit jaar „funest" "genoemd. Reeds op 3 augustus "ijwel alle voor Texel belangrijke 'ties achter de rug. door de steun van het Nationaal au voor Toerisme kan de VVV to- bijna /75.000,— in deze campagne TESO-commissaris Cor Dros is het niet eens met de mensen, die vinden dat het TESO-kaartje zo duur is. in tegendeel, hij vindt dat het kaartje goedkoop is gebleven in vergelijking met de prijsontwikkeling, die allerlei andere goederen en diensten in de loop der jaren hebben doorgemaakt. Een Amerikaanse en een Francaise bevechten in een komisch duel een plekje onder de zon op het strand. Dit is een van de maffe scenes uitLach poeier". Vrijdag- en zaterdagavond geeft de Alkmaarse toneelgroep Acht Oktober voorstellingen in een kleine circustent op de Nikadel in De Koog. Gespeeld wordt de zomerproduktie „Lachpoeier" en getuige de kritieken in de landelijke dagbladen staat de voorstelling bol van pretentieloos vermaak. Mo van een Texelaar werd vrijdag Californiëweg door een onbe- aangereden, waarbij onder meer tthterachterlicht werd vernield, moet tussen 10.00 en 11.00 uur ergens zijn gebeurd, dergelijks gebeurde op het par- Mreln bij hotel „Opduin" in De waar een Duitse personenauto een onbekende aanrijdingsschade 'toegebracht. En zaterdag werd suweschild in de buurt van de esterdijk de auto van een 32 jarige vrij ernstig door een tot dus- onbekende andere weggebruiker badigd. Er ontstonden forse deu- rechtervoorportier en Cherm. Acht Oktober heeft nooit „probleem gericht" theater gebracht en „Lach poeier" is een zeer luchtige potpourri van ongecompliceerde humor met wei nig dialoog en veel slapstick, mime, clownerie, muziek en zang. „Lachpoeier" is een poging het leven te betrappen in zijn absurditeiten. „Lachen en laten lachen is een van de oudste genoegen van de mens. Dit is voor ons de drijfveer en de inspiratie bij het maken van dit spektakel in een tent" is de toelichting van Acht Okto ber op de voorstelling. Acht Oktober bestaat uit de spelers Marjan Geveling (eerder op Texel te zien in De Stormheks), Anja ten Boer, Pieter Loef, John Cornelissen, Huib Folmer en Vincent de Rooy. De voor stelling is geschikt voor jong en oud en begint zowel vrijdag als zaterdag om 20.30 uur. De entree is /7,50 en kinderen, CJP en Pas 65-houders beta len f5,— Karin Parlevliet slaagde in Den Haag voor het Stivas-diploma schoonheidsspecialiste. „Het is een prestatie dat TESO het voor dit geld doet", aldus Dros, die vrijdagavond in de aandeelhoudersver gadering het woord voerde, nadat hij met zeer ruime meerderheid van stem men als commissaris was herkozen. Dros kreeg 119 van de 141 uitgebrachte stemmen (afkomstig van 102 aandeel houders). Naar tegenkandidaat J. C. Roeper gingen 16 stemmen, vijf stem men waren blanco en een stem was ongeldig. Traditiegetrouw dankte Dros de aan deelhouders voor het in hem gestelde vertrouwen, maar hij maakte tevens van de gelegenheid gebruik om nog enkele dingen over TESO te zeggen, die hem blijkbaar hoog zaten. Dat het TESO-kaartje helemaal niet duur is, baseerde hij op een vergelijking met de ontwikkeling van prijzen en tarieven voor andere zaken. In 1916 betaalde je voor een enkele reis met de boot 60 cent, in 1920 95 cent (gemiddeld over beide klassen), in 1950 Zï,30 en in 1985 /2,75. Laatstgenoemd bedrag op basis van een 15 retourenkaart van /82,50. Dros wees erop dat praktisch alle andere prijzen en ook de salarissen sinds 1916 veel sterker zijn gestegen, soms wel met het tien- of twintigvoudige. Goedkoop tweede dek Hij was het ook niet eens met de veel gehoorde bewering dat de prijzen van TESO hoog zijn als gevolg van de du re dubbeldekker. Hij wees erop dat een enkeldekker naar verhouding maar wei nig minder zou hebben gekost. De kosten zitten in het schip en de appa ratuur die erin zit. Dat dek extra kost bij wijze van spreken haast niets. „Een gulden per kilo". Dros was ook erg te vreden over de veiligheid van de dub beldekker. De machinekamers en alles wat daarachter zit, zijn dubbel uitge voerd. „A's er wat zou gebeuren, zinkt alleen het halve schip". Dat laatste bedoelde Dros ongetwijfeld an ders, maar de aandeelhouders hadden in ieder geval wat te lachen. President commissaris Bob Bakker sprak de wens uit dat de passagiers zoveel mo gelijk in de goede helft van het schip zouden gaan zitten.... Dros liet ook nog even weten dat het aanbrengen van liften in de nieuwe aanleginrichtingen „praktisch onmoge lijk" zou zijn, maar vreesde dat deze voorzieningen als ze er al zouden ko men, vooral door gezonde mensen zouden worden gebruikt uit gemaks- zucht. „Leer mij de mensen kennen". Tenslotte liet Dros (thans 66) weten dat het de laatste keer was geweest dat hij tot commissaris werd benoemd, want hij bereikt in de komende periode de leeftijd van 72 jaar en dan moet men opstappen. Dros heeft een groot deel van zijn leven deel uitgemaakt >van het TESO-bestuur. Bob Bakker zei in zijn introductiepraatje, dat het twin tig jaar was, maar Dros corrigeerde hem door erop te wijzen dat hij van 1947 tot 1952 ook in het bestuur zat. „Dat was een proeftijd." In de rondvraag merkte mevrouw Dros-Beers naar aanleiding daarvan op dat Dros dus nog maar 27 jaar was toen hij kandidaat werd gesteld. In vergelijking daarmee zijn de mensen die de afgelopen jaren in het TESO- bestuur worden gekozen, erg oud. Me vrouw Dros wilde dat een volgende keer ook mensen die een jaar of dertig zijn kandidaat worden gesteld. President-commissaris Bakker zei, dat de raad van commissarissen veel waar de hecht aan ervaring, maar hij beloof de met de wens van mevrouw Dros re kening te zullen houden. Overigens noemde hij het een „prestatie" dat Dros er destijds als 27-jarige in is geslaagd lid te worden van de raad van commissarissen. Bejaarden Mevrouw De Visser uit De Cocksdorp drong in de rondvraag, namens bejaar den, aan op het beter toegankelijk ma ken van de dubbeldekker. Het is vooral een probleem voor buspassagiers (die dus niet in hun auto kunnen blijven zitten), want die moeten de hoge trap pen op wat vooral met een koffer of tas in de hand erg moeilijk is. President-commissaris Bakker vond óók dat er wat moet gebeuren en ver telde dat directeur Hoogerheide op dracht heeft in zijn kontakten met Rijkswaterstaat druk uit te oefenen. Want het is Rijkswaterstaat die zo'n voorziening tegelijk met de aanpassing: van de aanleginrichtingen kan maken. Rijkswaterstaat heeft echter geen en kele toezegging zwart op wit gedaan. In zijn openingstoespraak, aan de be gin van deze bijzonder vlot verlopen vergadering, deelde president- commissaris Bakker onder meer mee dat donderdag a.s. de onderhandelin gen inzake de arbeidsvoorwaarden met het personeel zullen worden afgerond, op basis van het compromis dat on langs na spannende en moeizame onderhandelingen tot stand is geko men. Het is de bedoeling een CAO af. te sluiten voor zowel 1985 als 1986. Wat betreft de voorbereiding voor de aanpassing van de aanleginrichtingen, werd meegedeeld dat de direktie „Bruggen" van Rijkswaterstaat gereed is met de bestekwerkzaamheden voor het betonwerk en de beweegbare sta len brug. Medio augustus kan met de uitvoering van dit werk worden begon nen. De direktie Noordholland van Rijkswaterstaat, die verantwoordelijk is voor de verandering van de opstelter reinen en het wegenbeloop, verwacht; deze maand het volledige bestek af te ronden en blijft daarmee op tijdsche ma. De gemeente Texel, die zorgt voor de aanpassing aan de aansluitende weg, verwacht gelijktijdig met het ge reedkomen aan de aanleginrichtingen haar deel uitgevoerd te hebben. Ook voor TESO zelf zit er veel werk aan, want de onderneming zorgt voor de inrichting van de opstelterreinen, waarmee ongeveen /1,5 miljoen ge- j moeid zal zijn; dit werk gebeurt zoveeT mogelijk in eigen beheer. Tijdens de uitvoering van het werk zal veel moeten worden geïmproviseerd. Eind augustus worden in Den Helder de loketten verwijderd om op een later tijdstip te worden herplaatst. In die pe riode wordt mét een noodvoorziening gewerkt. -* Echt moeilijk wordt het in de periode waarin de stalen bruggen worden ver vangen en de hijsinrichtingen in de heftorens worden aangepast: van 7 april tot 20 juni 1986. Als de winter niet al te streng of langdurig uitvalt zullen de aanleginrichtingen voor de zomervakantie van 1985 gereed zijn". Bakker besloot zijn praatje met het uft- spreken van de verwachting dat het verlies van TESO dit jaar nog verder zal worden teruggebracht en dat vol- gend jaar eindelijk weer winst wordt gemaakt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 5