Gestrand jacht redde gestrande catzeilers PAGINA 6 TEXELSE COURANT DINSDAG 11 juni tfC réjro<K 76018 36331 haddei kwam doorgev De stranding van het zeiljacht Pinguïn, vrijdagmiddag op de gevaarlijke westkant van de Noorderhaaks, betekende voor twee gestrande catamaranzeilers later op die dag de moge lijkheid om de kustwacht te alarmeren. Hanno van der Meu ten en Sonja van Dijk sloegen vrijdagmiddag omstreeks 15.15 uur om met hun Hobie 16 in het Molengat. De daarop vol gende zeven uur zullen ze niet licht vergeten. Ze werden met het wrak van hun catamaran heen en weer gebeukt door de branding van de Haaksgronden tot ze omstreeks 22.00 uur zwemmend de Noorderhaaks konden bereiken. De catzeilers waren zeer ervaren en zouden voor de zesde keer aan de Ronde om Texel meedoen. Zij hadden zich terdege op de tocht voorbereid, maar ze hadden verzuimd de organisatie op de hoogte te stellen van hun vermoedelijke tijd van aankomst. De Pinguïn moet iets eerder dan de Hobie in de problemen zijn geraakt. Van der Meulen en Van Dijk zagen het jacht met een vaart op de gronden lo pen. Van der Meulen: ,,We konden er met onze cat niet naar toe, we zouden ze nooit bereikt hebben". De schipper van het grote jacht zond via de mari foon omstreeks 15.00 uur de internati onale noodkreet 'Mayday' uit die werd opgevangen door de Kustwacht Kijk duin en schoot vuurpijlen af. De Kust wacht alarmeerde de reddingboot Su- zanna en de ondiep stekende vlet 'Zeeleeuw', beiden uit Den Helder. Voor de Suzanna was dit onbegonnen werk, maar de Zeeleeuw landde aan de veilige oostkant van de Razende Bol. De bemanning van de KNZHRM- vlet liep vervolgens over de plaat en door de branding aan de westkant naar het in nood verkerende jacht. De vier mannen en één vrouw, die de be manning uitmaakten, werden van boord gehaald en het gezelschap wan delde weer terug naar de Zeeleeuw. Omstreeks 17.30 uur waren de schip breukelingen veilig in Den Helder. Stagbreuk De Hobiezeilers uit Lochem waren be gin van de week uit hun thuishaven Oud Naarden vertrokken om naar Texel te zeilen. Van der Meulen: Ik was al tijden bezig geweest met de voorberei ding van de tocht. Ik ben nogal pre cies; op mijn schip voer ik alle beslag altijd te zwaar uit en ik zorg steeds voor nieuwe stagen en dergelijke. We hadden vuurpijlen, eten en al dergelij ke dingen aan boord en dat lag alle maal goed verstouwd". De reis verliep vorspoedig, afgezien van een dag stil liggen in Enkhuizen door gebrek aan wind. De laatste halte voor paal 9, het einddoel voor vrijdag, was de punt van de Hors, waar het tweetal landde voor een maaltijd. Direct nadat ze daar vertrokken waren sloeg het noodlot toe: ,,We waren een dikke honderd meter uit de kant toen er iets gebeur de dat nog het meest op stagbreuk leek. Later bleek echter dat de schroefdraad in één van de puttings (bevestigingsbeugels) volkomen was verdwenen en dat het stag met be vestiging uit de putting was getrokken. Hoe dan ook, de mast knalde opeens naar opzij en daardoor sloegen we ge lijk om. Kort daarop liepen we een aantal keren vast met de mast op de bodem en in vijf minuten was onze boot veranderd in een wrak. De rom pen waren gelukkig nog heel, maar de mast was gebroken en de stagen die langs de bagage heen.en weer sloegen vernielden alles wat op de trampoline zat. Onze vuurpijlen, ons eten, ons ge reedschap, het zat allemaal bovenop die tramp, maar de boot was doorge draaid. In catamarankringen noemen ze dat 'olieboren', met de mast recht naar.beneden. We konden nergens meer bij. Dat is beslist een les die ik uit het geheel heb getrokken. Volgen de keer komen er ook een set vuurpij len, een mes en een zware tang om de stagen door te kunnen knippen aan de onderkant van de trampoline. Nu bleef de mast vastzitten een hij schoot ook niet van de bevestiging aan de voorbeam af. De stag die nog heei was zat precies aan de verkeerde kant, samen met de stroom zorgde die er voor dat de mast recht naar beneden bleven wijzen, althans dat gedeelte van de mast dat niet gebroken was". De stroom voerde het wrak in vrij hoog tempo noordelijk, op een gege ven moment konden Hanno en Sonja in de verte de drukte bij paal 17 zien! Door de kentering van het tij ging de reis echter weer terug richting Razen de Bol. Al die tijd werd telkens weer de bran ding van de Haaksgronden 'aange daan'. ,,Dat was echt een hel. Telkens weer kwamen er brekers over en dan word je helemaal onder het water be dolven. We hadden natuurlijk zwem vesten aan en we hadden ons vastge bonden aan de boot, maar ik heb Sonja een paar keer aan boord moeten trekken omdat ze gewoon wegspoelde en dan zat ze alleen nog maar met de veiligheidslijn vast". In die tijd zagen de beide zeilers diver se zoekacties plaatsvinden. Elders in deze krant staat het verhaal van een overboord geslagen fokkemaat die door een helicopter en rubberboten werd gezocht. Dat konden ze vanuit de verte zien. Later, omstreeks een uur of zes, za§ Henk Griffioen vanuit zijn strandpaviljoen bij paal 12 twee masten voorbij komen die hem leken toe te behoren aan catamarans die vanwege het slechte weer, een zware bui op dat moment, geen zeil voerden. Op één van de boten kon hij duidelijk personen ontwaren. Hij maakte daar van melding bij de Kustwacht Eierland, die hem doorverwees naar de centraal- post bij paal 17. Van daaruit werd weer contact opge nomen met de kustwacht Kijkduin en tevens werd er vanaf het strand met jeeps en op het water met rubberbo ten een zoekactie georganiseerd. Na ruim twee uur, omstreeks 20.15 uur, werd het zoeken gestaakt omdat er geen spoor van catamarans te vinden was en omdat er niemand vermist werd, terwijl toch bij de op het strand aanwezige zeilers flink navraag werd gedaan. Het zal altijd wel een raadsel blijven aan wie die twee masten toe behoorden, maar het is zeker dat deze zoekactie bijna leidde tot de ontdek king van de onfortuinlijke Hobiezeilers. Die zagen de rubberboten voorbij ko men en probeerden door zwaaien en schreeuwen de aandacht te trekken. Hanno: ,,Dat was even een moment dat de moreel laag was. Sonja bleef schreeuwen en zwaaien, ook toen ze al uit zicht waren. Ik heb haar naar beneden getrokken en gezegd dat ze beter haar krachten kon sparen. Verder heeft ze zich uitstekend gehouden. We zijn gelukkig allebei in een uitstekende conditie en dat heeft ons gered". Om een uur of tien was het tweetal weer helemaal terug bij de Noorder haaks, dat wil zeggen in de zware branding op de gronden voor dit ei land. ,,Dat was een echte hel. We be gonnen daar rekening te houden met de mogelijkheid dat we het niet zou den overleven, hoewel we elkaar geen sombere verhalen vertelden. Ik was bang dat we door de tegenstroom bij de Noorderhaaks weer naar buiten zouden worden gedreven en we kre gen verschrikkelijk veel brekers over. Zelfs al draag je dan een zwemvest, je dreigt toch te verdrinken. Het water rolt je heen en weer en je krijgt nau welijks tijd om adem te halen. Toen we het gestrande jacht zagen wisten we dat daar onze De laatste 150 meter naar de hebben we gezwommen en ik wel vertellen dat we een van vreugde hebben gemaakt op het droge stonden. We zwemmen om niet naar buiten ven te worden en ook daar dus voordeel van onze goede Je zwemt trouwens toch wel je land voor je ziet. We zijn pend naar de Pinguïn gegaan, dreef op dat moment en ik heb even met de gedachte gespeelc motor aan te zetten en er mee varen. De kiel was echter en het roer lag op de kant, dat dus niet. We ontdekten echter rifoon en even later de laar van de stroom, die zat er vlak naast gemonteerd. Ik wist toe dat werkte maar op een moment kreeg ik van een te horen dat de kustwacht op 12 zit". De melding om 22.30 naf de Pinguïn veroorzaakte consternatie in het omdat immers om 18.00 uur alle rende van het jacht waren beide zeilers kregen daarna de tie om het eiland over te steken toen ze aan de andere kant lag daar de KNZHRM-vlet klaar. „Om drie uur in de nacht we achter een biefstuk na een waar alleen maar warm zoet kwam, dat was heerlijk. We allebei nogal wat zout water kregen". Hanno van der Meulen klaarde aan het eind van het volgend jaar zeker weer in te voor de ronde om Texel en zijn weer heen te zeilen. Ik heb echter mijn les wel zal me nog beter voorbereiden voorheen en ik zal tevoren mijn wachte tijd van aankomst Het meten van de zeilen. De pers werd vrijdagavond door middel van een video, die werd gemaakt door Schoor! samen met Videolux geïnformeerd over de voorbereidingen. Achter het schip met de donkere zeilen slaat net een cat om. Beide schepen zouden in innige omhelzing weer terug gaan naar de kant. Zo'n beetje de leukste voorstelling dis gelopen week werd gegeven: een EngA Ier gaf spontaan een prachtig stuk bn ce weg vrijdagavond op het podium w De aarden wal die met een shovel werd opgeschoven op vrijdagavond om de tent voor het hoge water te beschermen, bleek ook een uitstekende tribune. Deze Hobie-bemanning kon pech verwerken. Een aanvaring voor de start gaf schade aan de stuurboordromp, maar dat kon provisorisch gerepareerd worden. Bij paal 9 werd echter de an dere romp ook aangevaren. Door de scheur bovenop maakte de huil water, dat hier op het strand weer geloosd wordt. Rondemiss Judith Bruin liet zich door de ..stranding" met een jeep niet uit het veld slaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 6