atamaranronde ging litzonderlijk snel 4. an Bladel zeilde nieuw record 'mm iSfi'vi. JUNI YSDAG 11 JUNI 1985 TEXELSE COURANT PAGINA 7 irde zeilers die op de omstandigheden berekend waren ging de ide om Texel zaterdag uiterst snel. Windrichting- en sterkte en om bleken optimaal te zijn. De eerst binnenkomende team, yen Cees Van Bladel, zeilde de snelste tijd die ooit tijdens het dje op de klokken kwam: 2 uur en 40 minuten. Er zijn teams ,eest die het eiland sneller rondden maar dat was in weers- üandigheden waarbij de wedstrijd afgelast zou worden. Martin maar en Wop Rienks zeilden hun Supercat naar een le tweede plaats, 20 centimeter voor de derde binnenkomende, uitzonderlijke prestatie omdat Rienks een gebroken rib had. maar overall werd de Zwitser Cattin met een Hobie 16. i' /';,j s tj. dMU.- li- i nonist Harry Tielemans moet profetische gaven hebben. Hij tekende dit ruim vóór het rond- ihet bleek, afgezien van de rotor die in werkelijkheid gelukkig niet brak, een bijna perfekte igave van wat er gebeurde. ronde snel ging moge blijken het verschil tussen de laatste en de le. Twee uur na Van Bladel pas- ide de laatste catamaran de Finish- Bij De Cockdorp en Oudeschild geen boten tegengehouden omdat laat waren en afgezien van de allers met schade zeilde iedereen onde uit. Van de 730 ingeschreven lemers startten er 120 niet. amanningen oordeelden het wijzer cat op het strand te laten, de igen kwamen met averij weer te- terwijl er een paar waren die, na Ihuids door de branding te zijn ge ien, het ook beter achtten van sdingen af te zien. Wedstrijdleider van Oeveren had in zijn briefing Jiwakkere zeilers al opgeroepen niet starten was in de branding van Paal 17 gekkenhuis van jewelste, Overal gen boten om en het publiek rea- irde op de vaak spectaculaire voor ingen als betrof het een circus- nmer. Die branding werd vooral ver- taakt door de harde windkracht de voor het rondje, terwijl de wind- cht tijdens de wedstrijd, tussen lufort vier en vijf, ruim voldoende om de deining flink hoog te hou- Duidelijk pech had Arie Lange- Die liet in het gedrang voor de ft zijn eigen boot los om een ande- Mot tegen te houden die dreigde zijn Stampede te vallen. Daardoor zijn eigen cat echter om. Een 'tal zeillatten brak en een reservezeil ek niet te vinden. •geveld toonde zich een goede ver- r, toen de eerste zeilers op het tnd aankwamen na een succesvolle de was hij één van de eersten die Geciteerde. Onkunde ie branding werden de mannen van jongens gescheiden. Duidelijk was éen dat de zeilers die te weinig iniek in huis hadden om goed over danken heen te komen, slachtoffer den van hun eigen onkunde. Zij deerden met te weinig snelheid dt door de hoge golven te steken t had enorme buitelingen tot ge- Er waren schepen die als dron- mannen met hun rompen recht loog minuten in de branding ston- te waggelen voor ze omsloegen, deren lagen om voor ze wisten wat ebeurde en diverse malen werd lot overmaat van ramp hun mast ïvaren door een ander schip in de k dbel pech had een Hobie-team. Zij den voor de start aangevaren, den een spoedreparatie uit die het d tot paal 9. Daar werd hun schip inaals aangevaren, nu op de ande- dmp en die was zodanig lek dat 'de kant opgezocht moest worden, de Hors en op het strand voor de finish landden een tien a vijftien cata marans. Hun averij liep uiteen van een gebroken hanekamp, dat is een heel klein nylon onderdeeltje, tot het in een aanvaring kwijtraken van de mast en de achterzijde van beide rompen. Vooral de zeilers die op de zuidpunt van de Hors kwamen verkeerden in een vervelende positie. Hun gegevens konden weliswaar door de daar aan wezige motorrijders worden doorgege ven maar zij moesten hun boot of de resten daarvan vaak^nog honderden meters verder dragen om van het drijf zand te raken zodat de jeeps met aan hangers bij hen konden komen. Die activiteit behoedde hen overigens wel voor al te sterke afkoeling. Inventief waren Herman Boks en Herman Hou wing. De mast van hun Tornado schoot in het Molengat los. Zij landden op de Razende Bol en voerden daar een noodreparatie uit. Met een aan de voorbeam vastgebon den mast zeilden zij de ronde uit. Zij eindigden op een één na laatste plaats in een tijd van 4.05.14. Rookpot De start van de ruim zeshonderd bo ten verliep uitstekend. Het enige echte incident dat zich voordeed vond plaats in de lucht boven de startlijn. Wedstrijdleider Tony van- Oeveren gooi de de rookpot die het moment van de start aangaf uit de kleine helicopter waar hij in zat maar het ding raakte met een forse klap de rotor. Piloot Jan van Vonderen hield zijn hoofd koel en kon de beschadigde wentelwiek zeer snel op het strand aan de grond zet ten. Later vloog hij hem naar het vliegveld, waar de machine moest blij ven staan tot zondag een nieuwe rotor was aangevoerd. Een incident dat min der aan pech en meer aan onbekend heid met de plaatselijke omstandighe den te wijten was gebeurde met één van de jeeps van sponsor Pernod. Die was met een fotograaf van De Tele graaf op weg naar De Cocksdorp om daar vanaf de dijk foto's te maken. De heren dachten er sneller te zijn als ze langs het strand gingen. Ze reden een uur voor hoog water voorzichtig de stroomgeul van de Sluf ter in om te proberen of hij „door waadbaar" was. Dat was hij niet en een meter of vijf uit de kant kwam de jeep muurvast te zitten, met zijn bo demplaat op het zand. Een andere jeep van dezelfde sponsor, een Unimog van de marine en een „Blazer" van het sigarettenmerk Pall Mali bleken niet bij machte de wagen los te trekken. De sigarettenman ging daarbij zelfs zo ver dat zijn wagen zich tot over de assen in het zand groef. Door het slim ingrijpen met een plank je kon motorrijder Henk Gieze er ech ter voor zorgen dat de Unimog deze wagen weer los kon trekken. Uiteinde lijk werd .besloten de jeep maar te la ten staan tot het water weer gezakt zou zijn en de ronde miss Judith Bruin, die ook in deze wagen zat, werd door haar chauffeur naar de kant gedragen. Een shovel van Daalders Aannemers bedrijf trok de wagen uiteindelijk los. De jeep deed het nog. Dijk De catamarans waren ondertussen na tuurlijk allang bij de dijk, waar ze over igens dit jaar minder dicht onder de kant kwamen dan vorig jaar. Ook te gen de dijkvoet aan liep een behoorlij ke branding en dat zal wel de reden zijn geweest dat de zeilers afstand hielden. De strandreddingboot Ida Mary kruiste hier heen en weer en hielp af en toe Het strand was voor iedereen toegankelijk. zeilers die in een benarde positie raak te). De dijk stond, als gewoonlijk, weer vol publiek en de wegen naar de vuurtoren waren, ook als gewoonlijk, weer behoorlijk verstopt. De rijkspoli tiemensen, waaronder motorrijders van de algemene verkeersgroep, hadden handen vol werk en er waren nogal wat toeschouwers die niets van de wedstrijd hebben gezien omdat ze constant ergens in een file stonden. Elk jaar wordt via de plaatselijke pers gewaarschuwd dat het verstandig is om op de fiets naar de vuurtoren te gaan, maar volgens politiemensen wa ren er nu meer mensen in de auto gestapt dan vorig jaar. De finish gaf op het strand een drukte van belang te zien. De gebroeders Van Bladel voorzagen de drukte en gingen eerst rustig buiten de branding bijgedraaid liggen om hun zeilen te strijken voor ze naar het strand voeren. Daar stond echt een menigte te wach ten. De organisatie was dit jaar zo ver standig geweest om de huldiging op een open jeep plaats te doen vinden. Daaromheen was het een enorm ge drang van persmensen en publiek. De nummer twee, Warnaar en Rienks, landden daardoor in relatieve rust, ter wijl het hier toch de snelste Texelaars betrof. Zij eindigden als beste Texelse team op de 28e plaats in het overall klassement. De best geplaatste Texe laar was echter Sidny van Son, fokke- maat bij Jan Lange. DitStampede- team was net terug uit Amerika, waar ze achtste werden bij de Worell 1000. De Van Bladels werden elfde in het overall klassement. C.R. Cattin en zijn fokkemaat C. Tiersbier bereikten hun eerste plaats in een tijd van 2.56.33, ruim zes minuten na de finish van de Van Bladels. Tweede overall werd het team Spijker-Volgt met een Hobie 16 en derde Manvis-van de Bunt, even eens met Hobie. Bij de eerste veertig boten van het klassement zaten maar liefst 14 Hobies, waarvan de meesten „van voren". De Hobie-klasse is groot en er moeten veel goede zeilers inzit ten, of de handicap is gunstig. Die veertien Hobies zijn allemaal van het type Hobie 16. Andere boten die veel vuldig hoog eindigen zijn diverse Prindles en de Stampede. Uitslag Van alle klassewinnaars van vorig jaar werden nu de z,eilen gemeten voor de wedstrijd. Daarvoor had de KNMV haar officiële zeilmeter Alexander Ver- heus afgevaardigd. Een aantal zeilen bleek te groot en deze zeilers werden verwezen naar de open klasse, of zij moesten een ander zeil aanslaan. Eén zeiler werd gediskwalificeerd omdat hij een ander zeil had aangeslagen en dat niet door had gegeven aan de wedstrijdleiding. Deze meting bleek door de deelnemers zeer gewaardeerd te worden. De uitslag liet erg lang op zich wachten. Op het laatste moment bleek dat de handicaplijst niet goed in gevoerd was in de computer en de ap paratuur die Wang meegebracht had was kennelijk niet snel genoeg om on danks de wijzigingen toch tijdig een uitslagenlijst te produceren. Na mid dernacht konden de namen van de eerste tien bekend gemaakt worden en pas in de loop van de volgende dag ->V- ■!-> Martin Warnaar en Wop Rienks zeer blij na een voor de laatste pijnlijke r De aankomst van de gebroeders Van Bladel, nadat ze eerst rustig voor de branding het grootzeil hebben geborgen. Een normaal" beeld voor de start. de eerste tachtig. Het computerbedrijf heeft er per telex en telegram overi gens wel alles aan gedaan om de aan wezige pers toch tijdig te voorzien van de nodige informatie en bovendien krijgen alle prijswinnaars op kosten van Wang een uitslagenboekje thuis gestuurd. Volgend jaar zal Wang weer van de partij zijn. Het bedrijf heeft toegezegd dat dan alles perfect zal verlopen. Een vertegenwoordiger van Wang legde zaterdagavond voor het wachtende publiek in de tent een ver klaring af om uit te leggen waar het uitstel door werd veroorzaakt. De aanwezigen werden verder die avond vermaakt door het orkest „Terri fic" (geweldig-red.), een omschrijving die vooral sloeg op het enorme ge luidsvolume dat werd geproduceerd. De pijngrens werd ruim overschreden en de mensen voor in de zaal moesten regelmatig hun oren dichthouden om hun verblijf nog enigszins dragelijk te houden. Jammer, want vooral instru mentaal was de band behoorlijk goed, maar hun luidsprekers „bliezen" tel- keis weer de dansvloer leeg. Verder was er voor het organisatiebureau La Bastille niets dan lof. Alles liep gesmeerd en verliep op tijd en de manier waarop werd ingespeeld op de wensen van het aanwezige pu bliek was bijzonder plezierig. Het is een goede keuze geweest van de orga nisatoren om dit bureau in te huren. Veiligheid De veiligheid voor de deelnemers was goed gewaarborgd. Diverse reddingbri gades en Pall Mali hadden snelle rub berboten op het water. Dat het ruig ging blijkt wel uit het feit dat een rubberboot van één van de overkantse brigades in de branding omsloeg. Vanuit de lucht werd de situ atie in de gaten gehouden door een zweefvliegtuig van de plaatselijke vereniging. Op het strand waren mo torrijders en jeeps aanwezig om gestrande boten te lokaliseren en zo nodig snel voor hulpverlening te zor gen. Er waren twee ronde-artsen constant op het strand aanwezig, de hulpverleningswagen van de brand weer was van de partij evenals een vierwielaangedreven ambulance van de marine. De wipperploeg en de redding boot waren vanzelfsprekend constant aanwezig en actief, terwijl aan de oostkant van het eiland auto's reden om gestrande schepen op te vangen. Al die voorzorg bleek in dit geval overigens niet nodig: de zwakkere broeders werden door de branding en de wind al uitgeselecteerd voordat ze in een onveilige situatie konden raken. Kees Schoemaker houdt zijn voeten droog op dit onder organisatoren zeer populaire vervoermiddel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 7