atamaranronde ging
litzonderlijk snel
4.
an Bladel zeilde nieuw record
'mm
iSfi'vi.
JUNI YSDAG 11 JUNI 1985
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
irde zeilers die op de omstandigheden berekend waren ging de
ide om Texel zaterdag uiterst snel. Windrichting- en sterkte en
om bleken optimaal te zijn. De eerst binnenkomende team,
yen Cees Van Bladel, zeilde de snelste tijd die ooit tijdens het
dje op de klokken kwam: 2 uur en 40 minuten. Er zijn teams
,eest die het eiland sneller rondden maar dat was in weers-
üandigheden waarbij de wedstrijd afgelast zou worden. Martin
maar en Wop Rienks zeilden hun Supercat naar een
le tweede plaats, 20 centimeter voor de derde binnenkomende,
uitzonderlijke prestatie omdat Rienks een gebroken rib had.
maar overall werd de Zwitser Cattin met een Hobie 16.
i' /';,j s tj. dMU.- li- i
nonist Harry Tielemans moet profetische gaven hebben. Hij tekende dit ruim vóór het rond-
ihet bleek, afgezien van de rotor die in werkelijkheid gelukkig niet brak, een bijna perfekte
igave van wat er gebeurde.
ronde snel ging moge blijken
het verschil tussen de laatste en de
le. Twee uur na Van Bladel pas-
ide de laatste catamaran de Finish-
Bij De Cockdorp en Oudeschild
geen boten tegengehouden omdat
laat waren en afgezien van de
allers met schade zeilde iedereen
onde uit. Van de 730 ingeschreven
lemers startten er 120 niet.
amanningen oordeelden het wijzer
cat op het strand te laten, de
igen kwamen met averij weer te-
terwijl er een paar waren die, na
Ihuids door de branding te zijn ge
ien, het ook beter achtten van
sdingen af te zien. Wedstrijdleider
van Oeveren had in zijn briefing
Jiwakkere zeilers al opgeroepen niet
starten
was in de branding van Paal 17
gekkenhuis van jewelste, Overal
gen boten om en het publiek rea-
irde op de vaak spectaculaire voor
ingen als betrof het een circus-
nmer. Die branding werd vooral ver-
taakt door de harde windkracht de
voor het rondje, terwijl de wind-
cht tijdens de wedstrijd, tussen
lufort vier en vijf, ruim voldoende
om de deining flink hoog te hou-
Duidelijk pech had Arie Lange-
Die liet in het gedrang voor de
ft zijn eigen boot los om een ande-
Mot tegen te houden die dreigde
zijn Stampede te vallen. Daardoor
zijn eigen cat echter om. Een
'tal zeillatten brak en een reservezeil
ek niet te vinden.
•geveld toonde zich een goede ver-
r, toen de eerste zeilers op het
tnd aankwamen na een succesvolle
de was hij één van de eersten die
Geciteerde.
Onkunde
ie branding werden de mannen van
jongens gescheiden. Duidelijk was
éen dat de zeilers die te weinig
iniek in huis hadden om goed over
danken heen te komen, slachtoffer
den van hun eigen onkunde. Zij
deerden met te weinig snelheid
dt door de hoge golven te steken
t had enorme buitelingen tot ge-
Er waren schepen die als dron-
mannen met hun rompen recht
loog minuten in de branding ston-
te waggelen voor ze omsloegen,
deren lagen om voor ze wisten wat
ebeurde en diverse malen werd
lot overmaat van ramp hun mast
ïvaren door een ander schip in de
k
dbel pech had een Hobie-team. Zij
den voor de start aangevaren,
den een spoedreparatie uit die het
d tot paal 9. Daar werd hun schip
inaals aangevaren, nu op de ande-
dmp en die was zodanig lek dat
'de kant opgezocht moest worden,
de Hors en op het strand voor de
finish landden een tien a vijftien cata
marans. Hun averij liep uiteen van een
gebroken hanekamp, dat is een heel
klein nylon onderdeeltje, tot het in een
aanvaring kwijtraken van de mast en
de achterzijde van beide rompen.
Vooral de zeilers die op de zuidpunt
van de Hors kwamen verkeerden in
een vervelende positie. Hun gegevens
konden weliswaar door de daar aan
wezige motorrijders worden doorgege
ven maar zij moesten hun boot of de
resten daarvan vaak^nog honderden
meters verder dragen om van het drijf
zand te raken zodat de jeeps met aan
hangers bij hen konden komen. Die
activiteit behoedde hen overigens wel
voor al te sterke afkoeling. Inventief
waren Herman Boks en Herman Hou
wing. De mast van hun Tornado
schoot in het Molengat los.
Zij landden op de Razende Bol en
voerden daar een noodreparatie uit.
Met een aan de voorbeam vastgebon
den mast zeilden zij de ronde uit.
Zij eindigden op een één na laatste
plaats in een tijd van 4.05.14.
Rookpot
De start van de ruim zeshonderd bo
ten verliep uitstekend. Het enige echte
incident dat zich voordeed vond plaats
in de lucht boven de startlijn.
Wedstrijdleider Tony van- Oeveren gooi
de de rookpot die het moment van de
start aangaf uit de kleine helicopter
waar hij in zat maar het ding raakte
met een forse klap de rotor. Piloot Jan
van Vonderen hield zijn hoofd koel en
kon de beschadigde wentelwiek zeer
snel op het strand aan de grond zet
ten. Later vloog hij hem naar het
vliegveld, waar de machine moest blij
ven staan tot zondag een nieuwe rotor
was aangevoerd. Een incident dat min
der aan pech en meer aan onbekend
heid met de plaatselijke omstandighe
den te wijten was gebeurde met één
van de jeeps van sponsor Pernod. Die
was met een fotograaf van De Tele
graaf op weg naar De Cocksdorp om
daar vanaf de dijk foto's te maken. De
heren dachten er sneller te zijn als ze
langs het strand gingen.
Ze reden een uur voor hoog water
voorzichtig de stroomgeul van de Sluf
ter in om te proberen of hij „door
waadbaar" was. Dat was hij niet en
een meter of vijf uit de kant kwam de
jeep muurvast te zitten, met zijn bo
demplaat op het zand.
Een andere jeep van dezelfde sponsor,
een Unimog van de marine en een
„Blazer" van het sigarettenmerk Pall
Mali bleken niet bij machte de wagen
los te trekken. De sigarettenman ging
daarbij zelfs zo ver dat zijn wagen zich
tot over de assen in het zand groef.
Door het slim ingrijpen met een plank
je kon motorrijder Henk Gieze er ech
ter voor zorgen dat de Unimog deze
wagen weer los kon trekken. Uiteinde
lijk werd .besloten de jeep maar te la
ten staan tot het water weer gezakt
zou zijn en de ronde miss Judith
Bruin, die ook in deze wagen zat,
werd door haar chauffeur naar de kant
gedragen.
Een shovel van Daalders Aannemers
bedrijf trok de wagen uiteindelijk los.
De jeep deed het nog.
Dijk
De catamarans waren ondertussen na
tuurlijk allang bij de dijk, waar ze over
igens dit jaar minder dicht onder de
kant kwamen dan vorig jaar. Ook te
gen de dijkvoet aan liep een behoorlij
ke branding en dat zal wel de reden
zijn geweest dat de zeilers afstand
hielden.
De strandreddingboot Ida Mary kruiste
hier heen en weer en hielp af en toe
Het strand was voor iedereen toegankelijk.
zeilers die in een benarde positie raak
te). De dijk stond, als gewoonlijk,
weer vol publiek en de wegen naar de
vuurtoren waren, ook als gewoonlijk,
weer behoorlijk verstopt. De rijkspoli
tiemensen, waaronder motorrijders van
de algemene verkeersgroep, hadden
handen vol werk en er waren nogal
wat toeschouwers die niets van de
wedstrijd hebben gezien omdat ze
constant ergens in een file stonden.
Elk jaar wordt via de plaatselijke pers
gewaarschuwd dat het verstandig is
om op de fiets naar de vuurtoren te
gaan, maar volgens politiemensen wa
ren er nu meer mensen in de auto
gestapt dan vorig jaar. De finish gaf
op het strand een drukte van belang
te zien. De gebroeders Van Bladel
voorzagen de drukte en gingen eerst
rustig buiten de branding bijgedraaid
liggen om hun zeilen te strijken voor
ze naar het strand voeren.
Daar stond echt een menigte te wach
ten. De organisatie was dit jaar zo ver
standig geweest om de huldiging op
een open jeep plaats te doen vinden.
Daaromheen was het een enorm ge
drang van persmensen en publiek. De
nummer twee, Warnaar en Rienks,
landden daardoor in relatieve rust, ter
wijl het hier toch de snelste Texelaars
betrof. Zij eindigden als beste Texelse
team op de 28e plaats in het overall
klassement. De best geplaatste Texe
laar was echter Sidny van Son, fokke-
maat bij Jan Lange. DitStampede-
team was net terug uit Amerika, waar
ze achtste werden bij de Worell 1000.
De Van Bladels werden elfde in het
overall klassement. C.R. Cattin en zijn
fokkemaat C. Tiersbier bereikten hun
eerste plaats in een tijd van 2.56.33,
ruim zes minuten na de finish van de
Van Bladels. Tweede overall werd het
team Spijker-Volgt met een Hobie 16
en derde Manvis-van de Bunt, even
eens met Hobie. Bij de eerste veertig
boten van het klassement zaten maar
liefst 14 Hobies, waarvan de meesten
„van voren". De Hobie-klasse is groot
en er moeten veel goede zeilers inzit
ten, of de handicap is gunstig. Die
veertien Hobies zijn allemaal van het
type Hobie 16. Andere boten die veel
vuldig hoog eindigen zijn diverse
Prindles en de Stampede.
Uitslag
Van alle klassewinnaars van vorig jaar
werden nu de z,eilen gemeten voor de
wedstrijd. Daarvoor had de KNMV
haar officiële zeilmeter Alexander Ver-
heus afgevaardigd. Een aantal zeilen
bleek te groot en deze zeilers werden
verwezen naar de open klasse, of zij
moesten een ander zeil aanslaan. Eén
zeiler werd gediskwalificeerd omdat hij
een ander zeil had aangeslagen en dat
niet door had gegeven aan de
wedstrijdleiding. Deze meting bleek
door de deelnemers zeer gewaardeerd
te worden. De uitslag liet erg lang op
zich wachten. Op het laatste moment
bleek dat de handicaplijst niet goed in
gevoerd was in de computer en de ap
paratuur die Wang meegebracht had
was kennelijk niet snel genoeg om on
danks de wijzigingen toch tijdig een
uitslagenlijst te produceren. Na mid
dernacht konden de namen van de
eerste tien bekend gemaakt worden en
pas in de loop van de volgende dag
->V- ■!->
Martin Warnaar en Wop Rienks zeer blij na een voor de laatste pijnlijke r
De aankomst van de gebroeders Van Bladel, nadat ze eerst rustig voor de branding het grootzeil
hebben geborgen.
Een normaal" beeld voor de start.
de eerste tachtig. Het computerbedrijf
heeft er per telex en telegram overi
gens wel alles aan gedaan om de aan
wezige pers toch tijdig te voorzien van
de nodige informatie en bovendien
krijgen alle prijswinnaars op kosten van
Wang een uitslagenboekje thuis
gestuurd. Volgend jaar zal Wang weer
van de partij zijn. Het bedrijf heeft
toegezegd dat dan alles perfect zal
verlopen. Een vertegenwoordiger van
Wang legde zaterdagavond voor het
wachtende publiek in de tent een ver
klaring af om uit te leggen waar het
uitstel door werd veroorzaakt.
De aanwezigen werden verder die
avond vermaakt door het orkest „Terri
fic" (geweldig-red.), een omschrijving
die vooral sloeg op het enorme ge
luidsvolume dat werd geproduceerd.
De pijngrens werd ruim overschreden
en de mensen voor in de zaal moesten
regelmatig hun oren dichthouden om
hun verblijf nog enigszins dragelijk te
houden. Jammer, want vooral instru
mentaal was de band behoorlijk goed,
maar hun luidsprekers „bliezen" tel-
keis weer de dansvloer leeg. Verder
was er voor het organisatiebureau La
Bastille niets dan lof.
Alles liep gesmeerd en verliep op tijd
en de manier waarop werd ingespeeld
op de wensen van het aanwezige pu
bliek was bijzonder plezierig. Het is
een goede keuze geweest van de orga
nisatoren om dit bureau in te huren.
Veiligheid
De veiligheid voor de deelnemers was
goed gewaarborgd. Diverse reddingbri
gades en Pall Mali hadden snelle rub
berboten op het water.
Dat het ruig ging blijkt wel uit het feit
dat een rubberboot van één van de
overkantse brigades in de branding
omsloeg. Vanuit de lucht werd de situ
atie in de gaten gehouden door een
zweefvliegtuig van de plaatselijke
vereniging. Op het strand waren mo
torrijders en jeeps aanwezig om
gestrande boten te lokaliseren en zo
nodig snel voor hulpverlening te zor
gen. Er waren twee ronde-artsen
constant op het strand aanwezig, de
hulpverleningswagen van de brand
weer was van de partij evenals een
vierwielaangedreven ambulance van de
marine. De wipperploeg en de redding
boot waren vanzelfsprekend constant
aanwezig en actief, terwijl aan de
oostkant van het eiland auto's reden
om gestrande schepen op te vangen.
Al die voorzorg bleek in dit geval
overigens niet nodig: de zwakkere
broeders werden door de branding en
de wind al uitgeselecteerd voordat ze
in een onveilige situatie konden raken.
Kees Schoemaker houdt zijn voeten droog op
dit onder organisatoren zeer populaire
vervoermiddel.