Cjroen kwartsJ~exel$ in het hart-, Openbaar vervoer een bevoordeling ilandbewoners" ,,Ultra-lights" vertrokken voor lange tocht mit-Kroes blijft OV-status afwijzen Voor de 15e keer Texel rondwandelen ei !oute veren blijven onder rijk vallen I. Roeper verlaat stuur H.M.V.L. Inbrekers stalen voor /12.000r- sieraden Mislukte misleiding Nachtelijk lawaai Tevens Ito's mixsound marathon [RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 9989 DINSDAG 18 JUNI 1985 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. .iwerktijd: Harry de Graaf, PeJikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, Oosterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988 en Niek van der d, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393. ijvertenties, abonnementen, etc.: j$j De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, AIQ2220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ18,10 per kwartaal; los 80 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46 99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. ivoor de veerdiensten de openbaar vervoerstatus zou wot iingevoerd, moeten de eilandbewoners de gewone tarie- betalen, dan kunnen extra goedkope tarieven niet meer. or Texelaars zou dat overigens niet slecht zijn; een perso- okaartje zou volgens Verkeer en Waterstaat de helft goed- per worden. De gezamenlijke verliezen van de zoute veren ■den in het ergste geval op kunnen lopen tot jaarlijks zo'n miljoen. Minister Neelie Smit-Kroes blijft daarom de irdiensten beschouwen als schakels in wegverbindingen, tblijkt uit een brief die zij aan de vaste kamercommissie ot verkeer en waterstaat stuurde en waarover vanavond indeling overleg tussen de bewindsvrouw en de kamerle- n zal zijn. Een ander belangrijk punt in deze brief is dat de nister bereid is haar wens tot decentralisatie te laten val- i. Daarmee zouden de veerdiensten dus rechtstreeks onder rijksoverheid blijven thuishoren. Ze komt hiermee tege- ket aan de wensen van de betrokken gemeenten en de otdienstexploitanten. zoveel dan nu naar de Zeeuwse veren conclusies van mevrouw Smit- es liggen niet zover van de conclu- die TESO-directeur Theo Hooger- lein maart wereldkundig maakte toepassing van de ov-status op zoute veren. Ook hij stelde vast dat eilandbewoners in het algemeen tht af zouden zijn als dat zou ge nen. De TESO-directeur becijferde figens dat een Texelaars-overtocht basis van een 15-rittenkaart 30 cent ifder zou worden. Smit-Kroes akt echter een andere rekensom srin verschillende factoren worden egenomen die Hoogerheide buiten thouwing heeft gelaten. De TESO- n kwam destijds tot de conclusie invoering van die status het rijk in extra geld zou kosten, omdat de sparingen bij de Zeeuwse veren de orten bij de Waddenveren zouden nnen dekken. Smit-Kroes rekent va- een meer praktisch gericht model becijfert dat het rijk in het slechtste ral zo'n ƒ60 miljoen per jaar zou eten bijleggen en dat is twee keer aarten Roeper heeft zich terug trokken als voorzitter van de af- ling Texel van de Hollandse Mij. Landbouw. Ook voor een an- re bestuursfunctie was hij niet ir beschikbaar, aldus bleek uit brief van Roeper die werd orgelezen op de gisteravond in De Pelikaan gehouden verga ring van de afdeling. «per had besloten op te stappen ar aanleiding van de motie van wan- uwen die in de buitengewone leden van 7 mei was aangeno- Hij trekt zich ook terug uit aan- twante functies die hij bekleedde bij ig 1, Stichting Agrarisch Texel en Noordijkfonds. 'overige zes bestuursleden hadden 11 functie ook neergelegd om hun Pariteit met Roeper te tonen, maar iron wel beschikbaar voor het nieuw bestuur. Vier van hen zijn feravond inderdaad in het nieuwe stuur gekomen, waaronder Bert Ds, die nu voorzitter is. Het nieuwe stuur bestaat verder uit S. Plaats te, F. Breman, J. Grisnigt, H. Broek- te, M.D. Kuiper en J. Dijkshoorn, te meeste gevallen werd niet direkt vereiste meerderheid bereikt en wa neerdere ronden nodig. In één ge hoest uiteindelijk zelfs het lot Wegens het ontbreken van "fungerend bestuur werd de verga- teg geleid door algemeen voorzitter Geerligs uit Anna Paulowna die al teeen secretaris J.J. Helder uit Dor- teht had meegenomen. De bijeen- test in De Pelikaan had een rustig rakter, Aan het slot hield voorzitter een lezing over internationale Wbouwpolitiek. Dat zou onder meer worden veroor zaakt door een toename van met na me het toeristisch autoverkeer naar de •eilanden. Zowel Hoogerheide als de bewindsvrouw constateren namelijk dat de prijzen voor dat verkeer aan merkelijk zouden dalen bij de invoering van de ov-status. De daardoor toene mende toeristenstroom zou de ver voerscapaciteit onder druk zetten en leiden tot hogere exploitatiekosten. Met andere woorden, er zouden meer toeristen met de auto komen, daar voor zouden meer of grotere schepen gekocht moeten worden en dat is weer duur. Bovendien constateert de minister dat de druk op het wegver keer op de eilanden waar nog auto's van gasten mogen komen, zou toene men. Dat zou weer kunnen leiden tot autobeperkende maatregelen, zoals op Vlieland en Schiermonnikoog en dat zou een enorme klap betekenen voor de toeristenexploitanten, die het moe ten hebben van autotoeristen. Eén beleidsvisie Smit-Kroes streeft er naar één beleids visie van toepassing te laten zijn op zowel de Zeeuwse als de Waddenve ren. Zij geeft echter direct toe dat, gezien historisch gegroeide situaties en aanmerkelijke lokale verschillen" dit een langdurig proces is. Diverse malen valt in de brief echter te lezen dat de Zeeuwse veren op een andere leest ge schoeid moeten worden. Zo wordt ver wezen naar het rapport Berenschot, waarin nogal wat kritiek wordt gele verd op de doelmatigheid van de be drijfsvoering bij de veerdiensten op de Westerschelde. Ook als gesproken wordt over de vaststelling van de jaar lijkse rijksbijdrage aan de veren, valt tussen de regels te lezen dat daar eerst orde op zaken gesteld moet wor den voordat het rijk over de brug komt. De beleidsvisie van de minister wordt gekenmerkt door de woorden „privati sering", „kostendekkend", „decentrali satie" en „continuïteit van de verbin ding, met name voor de eilandbewo ners". Nu ze de decentralisatie min of meer heeft losgelaten past TESO uit stekend in haar beleidsvisie. Er is dus geen reden te verwachten dat er voor Texel een nieuw beleid zal worden ge formuleerd. De privatisering van de an dere Waddenveren is in een gevorderd stadium en bij de Zeeuwse veren stuit dit punt op groot verzet van de provincie. Het vaststellen van een wettelijke rege ling voor de overlegstructuur vindt de minister niet nodig. Zij stelt dat de ex ploitanten er altijd blijk van hebben ge geven een open oog te hebben voor de belangen van de bevolking en dat er al mogelijkheden zijn om in het prijsbeleid in te grijpen via de wet Eco nomische Mededinging. De toeristi sche belangen van inwoners en veer diensten lopen parallel, zodat ook hier beide partijen elkaar volgens de mi nister zullen kunnen vinden. Wat betreft de decentralisatie houdt de bewindsvrouw overigens nog wel een achterdeur open. Zij is gevoelig voor het argument dat het doelmatiger is de veerdiensten onder te brengen bij de overheid die ook de wegen en de aanleginrichtingen beheert. Zij blijft echter voorstander van decentralisatie en als de provincie, die nu verklaard heeft „neutraal" tegenover dit idee te staan, straks mee wil beslissen over de veerdiensten, wil ze daaraan meewerken. Historisch „Boot- en veerdiensten zijn reeds se dert de vorige eeuw, lang voordat er sprake was van afdekking van de te korten van openbaar vervoer, be schouwd en behandeld als oeverver- bindigen, respectievelijk schakels in wegverbindingen. Op dit punt hebben de opeenvolgende bewindslieden, met instemming van de tweede kamer, der halve een uiterst consistent en conse quent beleid gevoerd". Klare taal: me vrouw Smit-Kroes vindt dat haar be leid goed past in het beleid zoals dat de afgelopen honderd jaar geaccep teerd is geweest. Overigens merkt ze er wel bij op dat historische overwe gingen niet doorslaggevend hoeven te Lees verder PAGINA 6 Zondagochtend werd ontdekt dat inbrekers hun slag hadden gesla gen bij juwelier Leijdekkers in de Warmoesstraat. Een zijraam van de etalage was ingeslagen en uit de etalage waren drie tableau's met sieraden weggehaald. De buit had een inkoopwaarde van ƒ12.000 De (lege) tableau's werden later op verschillende plaatsen op straat te ruggevonden. De technische re cherche die bij het onderzoek is in geschakeld heeft bruikbare sporen, waaronder vingerafdrukken gevon den. De politie wil graag dat men sen die iets bijzonders hebben op gemerkt (of zeker weten dat op een bepaald tijdstip met de etalage nog niets aan de hand was) kon- takt opnemen. Wandelsportvereniging „Het Gouden - Boltje" organiseert dit jaar voor de vijf tiende keer het rondje om Texel. De start is zaterdag 29 juni tussen 6.30 en 7.00 uur. Zoals gewoonlijk is het start- en finish- punt het Teso-wachtlokaal. De deelne mers mogen niet harder dan 71/2 km en niet langzamer dan 5 km per uur lopen. Bij paal 17, de vuurtoren en Oudeschild zijn rustpauzes. Gedurende de hele tocht is Rode-Kruis personeel beschikbaar voor hulp en verzorging. Bagage kan men kwijt in een volgauto die bij elke rustpauze aanwezig is. De twee ultra light-vliegers bij de start van het vliegveld Texel. Na een aanloopje van 25 meter is het toestel al in de lucht. De sport zou dus best vanaf een klein weiland bedreven kunnen worden. Zaterdag registreerde het vliegveld Texel enkele heel bijzondere vlieg bewegingen: de start van twee ultra-lichte vliegtuigen, die vanaf Texel een voor dit vliegtuigtype zeer lange tocht ondernamen: via Lelystad en Gorkum naar het Bra bantse Budel. De twee vliegers zijn daar behouden aangekomen en boekten een record in de Neder landse ultra-lightsport. Een ultra-light vliegtuig is zo ongeveer en primitiefste en toch luchtvaardige vliegmachine die men zich kan voor stellen. Het is niets anders dan een grote met plastic bespannen vleugel zonder staart, rolroeren en andere on derdelen die kenmerkend zijn voor een „echt" vliegtuig. Er hangt een motor onder met een duwschroef en de bestuurder zit, warmgekleed en voor zien van motorhelm, in de open lucht. Stijgen en dalen doet hij door zijn li chaamsgewicht te verplaatsen. De kruissnelheid ligt rond de zestig ki lometer per uur zodat al gauw een paar uur nodig is om het dichtstbijzijn de veld waar ultra-light vliegtuigen mogen landen, te bereiken. Voorzorg Wina Haarman uit Gorkum en Ries Oostlander uit Den Bosch hadden al Deelnemers moeten bij inschrijving een gezondheidsverklaring overleggen die niet ouder mag zijn dan drie jaar. Te vens moeten ze opgeven hoe vaak ze al hebben meegelopen in verband met de herinnering die na afloop wordt uit gereikt. Voorinschrijving is mogelijk tot en met 25 juni bij I. Gerritsen, Zee bries 19, Den Burg, of bij B.A. Roest, Ada van Hollandstraat 23, Den Burg. Liefst na 18.00 uur. Inschrijving bij de start kost ƒ12,50. Voorinschrijving kost ƒ10.00, voor le den geldt een korting van ƒ2,00. De minimum leeftijd om aan de tocht te mogen deelnemen is 16 jaar. Een 27-jarige Rotterdammer kwam de politie zondag vertellen dat een onbekende zijn nabij De Koog ge parkeerde auto had aangereden, waarbij aanzienlijke schade was ontstaan. Ook was het mogelijk, zo opperde de man, dat een joyri der er met de wagen vandoor was geweest en brokken had gemaakt. Bij de politie rees al gauw het ver moeden dat dit de waarheid niet was. Het bleek dat de man zelf met de auto (die was geleased en alleen WA was verzekerd) tegen een verkeersbord op de Pontweg nabij De Koog was gereden, nadat hij door onduidelijke oorzaak de macht over het stuur had verloren. De man heeft bekend het verhaal te hebben verzonnen om zich aan de financiële gevolgen van het on geluk te onttrekken. lang het plan om eens naar Texel te vliegen met hun ultra-lights, want het is door de afstand en door het feit dat een stukje over zee moet worden ge vlogen, een nogal uitdagende bestem ming. Over zee vliegen doen ultra-light vliegers overigens niet graag. Ze moe ten het gevoel hebben dat ze ergens een noodlanding kunnen maken als de motor zou uitvallen. Dat probleem kon met het Marsdiep worden opgelost door (met speciale vergunning) aan zienlijk hoger te vliegen dan 150 tot 300 meter die voor ultra-lights is voor geschreven, namelijk 700 meter. Als er boven zee iets mis zou gaan, zou het vanaf die hoogte nog mogelijk zijn om in glijvlucht land te bereiken. In ver band met het winderige weer en voor al de ongelukkige windrichting werd besloten niet naór maar van Texel te vliegen. Ze gingen er met hun op een aanhangwagen geladen opgebouwde vliegtuigen, dus gewoon met de auto heen en zouden dan op de terugweg profiteren van de noordwestelijke wind in de rug. Het woei zaterdagochtend echter heel erg hard en het was bo vendien buiïg. Van het voornemen om tegen acht 's morgens op te stijgen werd daarom afgezien tot een uur of vijf 's middags toen het wat beter was geworden. De twee stegen toen pro bleemloos op en bereikten na onge veer anderhalf uur Lelystad, waar ze overnachtten om de volgende dag via Gorkum naar Budel te gaan. Geluidshinder In Nederland zijn slechts drie vliegvel den die gebruikt mogen worden voor ultra-lights. Daar is Texel niet bij en de Rijksluchtvaartdienst had ontheffing verleend om van hier te mogen opstij gen. Het is de bedoeling dat op den duur per provincie twee vliegvelden voor gebruik door ultra-lights zullen worden aangewezen. Tot dusver is het overheidsbeleid ten aanzien van ultra light vliegtuigen zeer afhoudend. Er wordt gevreesd voor gevaar en hinder, vooral als zeer veel mensen deze sport zouden gaan bedrijven. De ultra-lights die nu mogen vliegen voldoen aan ho ge geluidseisen. Er mag niet meer dan 60 dba te horen zijn als zo'n toestellet je op 150 meter hoogte overkomt. Veel toestellen voldoen niet aan die eis en moeten daarom aan de grond blijven, vooral door een te kleine propeller die veel toeren moet maken en daarom meer lawaai maakt. De kans dat ultra light vliegen een even grote rage wordt als bijvoorbeeld surfen, lijkt niet zo groot. Want zo'n toestelletje kost altijd nog minstens ƒ14.000,— en de kosten voor onderhoud en vervanging (de vleugel moet na ongeveer 700 vlieguren worden vernieuwd) zijn ook niet zo gering. Met twintig liter benzi ne kan een ultra-light ongeveer drie uur in de lucht blijven. De piloot be schikt over een kompas, hoogte- en snelheidsmeter en verder komt het aan op gasgeven en in balans houden. „Het is feeling", aldus Wino Haarman. „Wie met de handen los van het stuur kan fietsen, kan ook ultra-light vliegen". Een 44-jarige man uit Den Helder die te diep in het glaasje had gekeken, hield in de nacht van zondag op maandag in het centrum van Den Burg mensen uit de slaap door ge schreeuw. De man was op zoek naar een Texelse vriend, die ergens in Den Burg woont en probeerde hem te vin den door bij elke voordeur luidkeels zijn naam te roepen. De politie maakte een eind aan het kabaal door de man ter ontnuchtering in te sluiten. Advertentie I.M. Kantoorstraat 11, Den Burg - Texel Woensdag 19 juni Eén Kiwi-likeurtje gratis

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 1