Groen TjwarLsJexeh in het harL,
'ele kleintjes maken
en grote restauratie
^"festij
b.
Voor TES0 begint „het
grote improviseren"
Dit najaar op Texel
hardloopweekenden
'<4
augustus actie voor Hoornder kerkje
Hulpvaardigheid
niet beloond
'mm
VVV en Atletiekvereniging
Green-Zwart
VVV
Portier uit auto gereden
D'rekt Contant geld]
-p9erXd8WBek-
\J
[RICHT
15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.002
fEXELSE
VRIJDAG 2 AUGUSTUS 1985
COURANT
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
nérktiid: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266 en
Kterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988.
Ader Heijden is met vakantie.
totenties, abonnementen, etc.:
;'d& De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
|(0222O) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ^18,10 per kwartaal; los 80 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
hebben de afgelopen jaren met ogenschijnlijk onbeduidende activi-
ruim een ton bij elkaar kunnen brengen om de eerste fase van ons
uratieplan uit te kunnen voeren. Het is allemaal besteed aan zaken
ivan buiten niet ziet en dat is een beetje jammer, maar de muren
iu in ieder geval gegarandeerd vochtvrij." Dat zegt Axel Lap van de
iiratiecommissie van het Hoornder kerkje. De kerk gaat na de bouw-
ledeeltelijk in de steigers voor het voegen van de muren. Deze klus
teerste onderdeel van de kerkrestauratie die het publiek kan waar
in, maar onder de grond en in de muren is ook al voor vele duizen-
juldens geïnvesteerd. Het einde van de restauratie is nog niet in
de grootste klus komt nog. Daarom wordt donderdag 15 augustus
dag voor het behoud van het karakteristieke Hoornder kerkje.
aat niet om een totale restaura-
et gaat vooral om de muren die
jr zorgen dat de pleisterlaag in
ik er sinds 1960 haveloos bij
Grote brokken kalk vallen van
jur als men er tegenaan gaat
of zelfs maar met de vinger aan-
Dat is het gevolg van een ver
esamenstelling van de stuclaag.
ocht dat door de dikke muren
kwam zorgde voor een versneld
svan afbrokkelen,
vas vor de Hervormde gemeente
len Hoorn in dit opzicht dan ook
ïoeilijk jaar. In 1957 was de kerk
:lgerestaureerd. Dat had
KX),gekost, waarvan de kerk-
snschap 735.000,— op tafel
t, Een bedrag waarvoor een le-
s afgesloten die nog tot 1988
heel snel bleek, het stucwerk los
in en-dat was voor alle betrokke-
atuurlijk een bittere tegenvaller,
mentenzorg had de restauratie
sid en grotendeels betaald en
:et ons dat we niet voldoende
ïerden. Ze kwamen kijken en ble-
ij die conclusie", aldus Axel Lap.
rk werd meer geventileerd maar
lalde niets uit. Het tekort aan
ilucht in de kerk was dan ook
Ie oorzaak van de mislukte
iratie. ,,Die pleisterlaag is net
and. Een chemisch-technisch on-
ek heeft uitgewezen dat de pro-
in veroorzaakt worden door de
ezigheid van chloriden en nitraten
ch verplaatsen met vocht dat van
ïen vanuit de grond in de muren
t. In het restauratieplan werd be-
dat er roggemeel in het cement
likt moest worden. Dat is achter-
emaal fout geweest."
Aftakeling
erkbestuur zag de aftakeling van
het gebouw een aantal jaren met lede
ogen aan en begreep dat men niet
meteen weer bij het rijk kon aanklop
pen om subsidie, mede omdat Monu
mentenzorg niet wilde toegeven dat de
restauratie door eigen falen groten
deels mislukt was.
In 1977 werd echter toch weer een
restauratiecommissie gevormd die zou
pogen het benodigde geld bij elkaar te
krijgen. Twee jaar later accepteerde de
Rijksdienst voor Monumentenzorg het
voorstel om een nieuw restauratieplan
te maken. Dat plan werd gemaakt
door het architectenbureau Schipper,
Verbeek, Zijlstra uit Zaandam, nadat
het genoemde chemische onderzoek
naar de oorzaak van de muren-ellende
was afgerond. In 1980 werd het plan
gepresenteerd: een totale restauratie
van buiten- en binnenmuren en funde
ring. Dat moet in totaal 7506.000,—
gaan kosten. Monumentenzorg ging
Twee jongens belden zondag tij
dens een regenbui aan bij een wo
ning in Oosterend met de vraag of
ze even in dat huis mochten schui
len. De bewoonster was hulpvaar
dig en de toeristen kregen iets te
drinken en mochten van het toilet
gebruik maken. De jongens bleven
ongeveer een uur schuilen. Maan
dag bleek de portemonnee met
daarin 7140— uit het dressoir van
de Oosterendse gestolen te zijn.
Onder de mat in het toilet vond ze
foto's terug die in de portemonnee
hadden gezeten, zodat de link met
de vriendelijke jongens die last
hadden van de regen snel gelegd
was.
aanvankelijk met verve aan de slag.
Het plan werd goedgekeurd en men
stelde 780.000,- beschikbaar. Met dat
geld werd de fundering uitgegraven,
de voeting bepleisterd met een wate
rafstotende substantie, de ventilatie
werd verbeterd, er werd een goede
drainage rond de kerk aangebracht,
het riool werd hersteld en het dak en
de goten werden gerepareerd. Daar
naast werd de kerk voorzien van dub
bele ramen.
Verplichtingen
Dit werk werd omschreven als de
eerste fase en de commissie maakte
samen met Monumentenzorg ook een
indeling van de volgende fasen. De
tweede fase was het opknappen van
de buitenmuren en het impregneren
van de muren met een anti-
vochtmiddel. Monumentenzorg deelde
in 1982 echter mee dat de restauratie
commissie tot 1986 niet meer op sub
sidie hoefde te rekenen. Deze dienst
had elders grote financiële verplichtin
gen en men had minder geld te beste
den door regeringskortingen. „Mooie
woorden maar het kwam neer op een
subsidiestop", aldus de hervormde pre
dikant Ton Verbeek. De restauratie
commissie wist in ieder geval waar ze
aan toe was: tot 1986 hoeft men niet
op subsidie te rekenen. Vorige maand
is door de kundige secretaris van de
commissie een nieuwe subsidieaan
vraag ingediend bij Monumentenzorg.
Axel Lap: „We hebben ons vier jaar
gedeisd gehouden maar nu mogen we
weer geld vragen. We zijn uiteraard
zeer benieuwd of ze nu wel over de
brug komen." Monumentenzorg zal
niet verrast zijn door die aanvraag
want onder haar begeleiding is de
restauratie van de muren de afgelopen
Lees verder PAGINA 2
li II ii
HSïiifr,...
Het haventerrein in Den Helder met de te slopen autoloketten, ffoto Dirk Kuiter)
Maandag 12 augustus begint aan
nemer Van Hattem en Blanken
voort op het terrein van de Helder-
se veerhaven met het heiwerk voor
de op- en afritten van de dubbel
deks aanleginrichtingen. Ruim
schoots voor die datum moet Teso
het terrein „schoon" opleveren wat
betekent dat draaihekken, grote
stukken hekwerk en de autoloket
ten tijdelijk moeten verdwijnen.
Een noodloket voor de automobilisten
is al geplaatst en in gebruik genomen.
De oude drive-in loketten worden
woensdag 14 augustus verwijderd om
te worden verbouwd. Ze komen te zij
ner tijd op een andere plek, meer in
de richting van Den Helder, en er
komt nog een derde nieuw loket bij.
In verband met de werkzaamheden zal
het opstelterrein voor automobilisten
toont één van de steunberen die dringend opgeknapt moet worden.
De VVV gaat in samenwerking met
de atletiekvereniging dit najaar
'Loopweekenden organiseren om
de animo voor deze tak van atle
tiek te vergroten en om naseizoen-
toerisme op te vijzelen. In diverse
loopsportbladen zal reclame wor
den gemaakt voor de Texelse wee
kenden die als arrangement wor
den aangeboden en allerlei sportie
ve attracties bevatten.
De Atletiekvereniging liep al geruime
tijd rond met het plan om Texel te ver
kopen als een eiland waar het goed
hardlopen is. De vereniging vond een
medestander in de VVV die de atle-
tiekdagen heeft verpakt in arrangemen
ten in hotels, bungalows, appartemen
ten, caravans of jeugdherberg. Daar
door zijn de prijzen waarvoor men een
loopweekend kan meemaken zeer ge
varieerd. Bij verblijf in een jeugdher
berg kost dat voor een weekend drie
dagen en twee nachten) 749,50 per
persoon en het goedkoopste hotelar
rangement is 7114,50.
Voor dat bedrag krijgt men niet alleen
onderdak en eten maar presenteert de
atletiekvereniging een uitgebreid pro
gramma dat vrijdagavond begint met
een lezing over allerlei facetten van
lange afstandlopen. Zaterdagmorgen is
er een gezamenlijke warming up voor
de recreatieloop die later die dag
wordt gehouden. Voor de loop zijn
drie routes uitgezet door het bos, de
duinen en over het strand en de af
standen waaruit men kan kiezen zijn 4,
8 en 14 kilometer. Het sportieve pro
gramma wordt zaterdagavond afgeslo
ten met een gezamenlijke maaltijd
waarvoor de arrangementhouder apart
712,50 moet betalen. Deze maaltijd is
echter niet verplicht.
De zondag wordt gevuld met een ge
zamenlijke warming up, gevolgd door
een training van een bekende hardlo
per en het weekend wordt afgesloten
met een forum- vragen halfuurtje voor
de hardloDers.
In totaal wil men dit najaar drie wee
kenden houden waarbij steeds mede
werking wordt verleend door een be
kend sportschoenenmerk. Het eerste
loopweekend heet om die reden
Karhu-weekend en vindt plaats van 27
tot en met 29 september. Het merk
Karhu presenteert een aantal grote na
men uit haar 'atletic-team' zoals Emil
Vrijman, de arts Dr. Lap, Bram Wasse
naar en Han Kulker. Laatstgenoemde
werd onlangs Nederlands kampioen op
de 800 meter. Dr. Lap is jarenlang arts
geweest van topsporters en verzorgt
een lezing. Het loopweekend van 25
tot en met 27 oktober wordt on
dersteund door de schoenenfabrikant
New Balance met o.a. de bekende lan
ge afstandloper Patrick Aris.
Asics Tiger, ook een schoenenmerk is
present in het weekend van 1 tot en
met 3 november met coryfeeën als
Cor Vriend en Jaques Valentin.
Promotie
Onder het motto 'Lopen en toch op
vakantie, op Texel kan dat' is een een
voudige folder gemaakt waarin de
loopweekenden en Texel worden aan
geprezen met de belangrijkste achter
grondinformatie over het eiland. VVV
en ATV richten de promotie in eerste
instantie op de bladen die over hardlo
pen schrijven waarbij men inmiddels
ook is verzekerd van enige redactionele
aandacht, naast advertenties die ge
plaatst zullen worden.
Ed van Bommel, voorzitter van de at
letiekvereniging:,," Het is een nieuw
aspect van Texel als sportief recreatie
eiland en aangezien hardlopen nog
steeds een gat in de markt is verwach
ten we veel van deze weekenden". Als
deze drie experimenten slagen, oftewel
de boekingen stromen binnen, zal het
aantal weekenden ongetwijfeld worden
uitgebreid.
een tijd lang niet afgesloten zijn, zodat
de auto's bij het oprijden van de boot
weer worden gecontroleerd, net als
vroeger. Omdat veel Teso-mensen met
vakantie zijn is het nodig een viertal
tijdelijke krachten voor dit controlewerk
in te schakelen. Voor voetangers en
wielrijders verandert er voorlopig niets.
Dit is het begin van een langdurige
periode van improviseren waarbij alles
op alles zal worden gezet om het ver
voer van en naar Texel zo ongestoord
mogelijk te laten verlopen. Teso kan
echter niet de verzekering geven dat er
nooit problemen zullen zijn en bij voor
baat wordt dan ook een beroep ge
daan op het begrip van de passagiers.
Als eind september het heiwerk in Den
Helder klaar is, verhuist de aannemer
naar Texel waar ook de palen zullen
worden geslagen voor de op- en
afritten.
Pontons
De voorbereidende werkzaamheden op
Texel beginnen direct na de bouwvak
vakantie. Daarbij zal onder andere de
noordelijke steiger bij de oude
veerstoepen worden gesloopt. Begin
volgend jaar komt de noodaanlegin-
richting, waar de veerboten van mid
den maart tot eind juni gebruik van
moeten maken. De noodaanleginrich-
ting bestaat uit een drijvend ponton,
voorzien van een beweegbare brug.
Eenzelfde voorziening komt in de ha
ven van Den Helder. De pontbrug
heeft maar één verdieping. Auto's,
tweewielers en voetgangers moeten
over dezelfde brug het schip op en af.
Door al die activiteit is er in de veer
haven van 't Horntje nauwelijks plaats
genoeg om alle veerboten kwijt te
kunnen. Teso heeft nog overwogen
om één der reserveboten in Oude-
schild of Den Helder te leggen, maar
heeft daar om praktische redenen van
af gezien. In Oudeschild is de haven
diepte niet voldoende zodat bij laag
water schade kan ontstaan en in Den
Helder mist men walaansluiting en is
er onvoldoende afscherming en con
trole zodat onbevoegden op het schip
zouden kunnen komen.
Bailey
De dubbeldeks bruggen die in de nieu
we aanleginrichtingen zullen worden
geplaatst, worden vervaardigd door de
bekende Engelse bruggenbouwer Bai
ley die in Nederland een dochterbedrijf
heeft. Als alles volgens plan verloopt,
zouden de nieuwe aanleginrichtingen
op 30 juni in gebruik kunnen zijn, dus
vlak voor de topdrukte. Er hoeft maar
weinig vertraging op te treden, bijvoor
beeld door langdurige vorst in de ko
mende winter om in de problemen te
komen. Teso heeft zich ingespannen
om de werkzaamheden versneld te krij
gen maar dat is onmogelijk gebleken.
Overigens zullen ook vóór 30 juni nog
diverse druktepieken onder uiterst
moeilijke omstandigheden verwerkt
moeten worden: mét Pasen, Pinkste
ren en bij de catamaranronde om
Texel.
Teso moet ook zelf vrij veel geld uitge
ven aan de aanpassingswerkzaamhe
den. Met de werkzaamheden op de
beide haventerreinen (slagbomen, hek
werk, loketten, rijwielstalling, etc.) is
ongeveer twee miljoen gemoeid.
De publicatie van de AD-test met zijn
onthutsende conclusies inzake het
dienstbetoon van de VVV Texel heeft
op Texel vrij algemeen verontrusting
veroorzaakt en het gevoel dat het
plaatselijke VVV apparaat niet naar be
horen functioneert aanmerkelijk ver
sterkt. Het mag waar zijn dat de AD-
mensen door hun niet gemakkelijke
benadering van de informatrices en de
zeer krasse termen waarin zij hun con
clusies hebben verwoord, een veel on
gunstiger beeld hebben gegeven dan
de werkelijkheid waarmee de gemid
delde bezoeker van het VVV bureau
wordt geconfronteerd, feit is dat de
kritiek komt op een moment dat er
veel meer dan anders over de VVV
wordt geklaagd, dat er spanningen zijn
tussen bestuur en directie, dat een
groep verontruste leden een ledenver
gadering bijeenroept en dat er ernstige
financiële problemen zijn. Je hoeft
geen pessimist te zijn om onderhand
de indruk te hebben dat er van de
VVV in geen enkel opzicht meer wat
deugt. Zó erg is het natuurlijk niet,
maar er dient wel in tal van opzichten
orde op zaken te worden gesteld om
dat een goed functionerend VVV ap
paraat voor Texel onmisbaar is.
Eén verandering kan al direct worden
doorgevoerd. De VVV Texel zou nooit
aan die geruchtmakende AD-test on
derworpen zijn geweest a/s zij geen /"-
bureau was. Want het waren alleen de
i-bureau's die aan de tand werden ge
voeld. Deze i-bureau's worden geacht
landelijke informatie te kunnen geven
en aangezien dat in de praktijk op het
Texelse VVV bureau maar weinig voor
komt, zijn de informatrices daarop in
het geheel niet getraind en is het niet
moeilijk om hen voor problemen te
stellen die ze niet kunnen oplossen.
De Texelse VVV heeft zich de 1-status
enkele jaren geleden aangemeten om
een breed" pakket informatie te kun
nen bieden. Dus ook over beziens
waardigheden en evenementen buiten
Texel. Dat gebeurde niet in de laatste
plaats om de Texelaars te gerieven.
Want zij kunnen dan, als ze op reis
willen bij hun eigen VVV terecht voor
die informatie, theaterbespreken, het
uitstippelen van een reisroute, enz.
Ook de status" die een i-kantoor
heeft boven een gewoon" VVV-
kantoortje zal wel een rol gespeeld
hebben. De tegen het faillissement
vechtende VVV Texel kan zich veel
kosten, rompslomp en flaters besparen
door de i te schrappen en weer een
gewoon lokaal, desnoods regionaal
kantoor te worden.
Dat hoeft niet uit te sluiten dat be
paalde i-taken (zoals het verkopen van
treinkaartjesworden voortgezet. Maar
alle energie en aandacht kan dan ten
minste worden gericht op de hoofd
taak: het verkopen van alleen Texel
maar dan ook met volledige inzet door
mensen die plezier hebben in hun
werk.
Maandag opende een Texelse vrouw
het portier aan de straatkant van haar
auto terwijl ze aan de rechterzijde van
de Wilhelminalaan stond geparkeerd.
Dat gebeurde op het moment dat een
auto, bestuurd door een vrouw uit
Rosmalen, de geparkeerde wagen pas
seerde. Het gevolg was dat het portier
uit de auto werd gereden en groten
deels vernield.'Beide auto's hadden
flinke schade.
1 inkoop VreeT 9eWalteen
|bes,e„ing. °P
1 a's beta-
IlÜ' ac<pöPteren
|'"igsm,dde| 00k'
[komstmunten .„To8|
inwisselen. ,evens J
c"'ingen f022M.