Groen TjwarLsJexeh in het harL, 'ele kleintjes maken en grote restauratie ^"festij b. Voor TES0 begint „het grote improviseren" Dit najaar op Texel hardloopweekenden '<4 augustus actie voor Hoornder kerkje Hulpvaardigheid niet beloond 'mm VVV en Atletiekvereniging Green-Zwart VVV Portier uit auto gereden D'rekt Contant geld] -p9erXd8WBek- \J [RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.002 fEXELSE VRIJDAG 2 AUGUSTUS 1985 COURANT Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. nérktiid: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266 en Kterhof, Westerweg 14, Den Burg, tel. (02220) 4988. Ader Heijden is met vakantie. totenties, abonnementen, etc.: ;'d& De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, |(0222O) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ^18,10 per kwartaal; los 80 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. hebben de afgelopen jaren met ogenschijnlijk onbeduidende activi- ruim een ton bij elkaar kunnen brengen om de eerste fase van ons uratieplan uit te kunnen voeren. Het is allemaal besteed aan zaken ivan buiten niet ziet en dat is een beetje jammer, maar de muren iu in ieder geval gegarandeerd vochtvrij." Dat zegt Axel Lap van de iiratiecommissie van het Hoornder kerkje. De kerk gaat na de bouw- ledeeltelijk in de steigers voor het voegen van de muren. Deze klus teerste onderdeel van de kerkrestauratie die het publiek kan waar in, maar onder de grond en in de muren is ook al voor vele duizen- juldens geïnvesteerd. Het einde van de restauratie is nog niet in de grootste klus komt nog. Daarom wordt donderdag 15 augustus dag voor het behoud van het karakteristieke Hoornder kerkje. aat niet om een totale restaura- et gaat vooral om de muren die jr zorgen dat de pleisterlaag in ik er sinds 1960 haveloos bij Grote brokken kalk vallen van jur als men er tegenaan gaat of zelfs maar met de vinger aan- Dat is het gevolg van een ver esamenstelling van de stuclaag. ocht dat door de dikke muren kwam zorgde voor een versneld svan afbrokkelen, vas vor de Hervormde gemeente len Hoorn in dit opzicht dan ook ïoeilijk jaar. In 1957 was de kerk :lgerestaureerd. Dat had KX),gekost, waarvan de kerk- snschap 735.000,— op tafel t, Een bedrag waarvoor een le- s afgesloten die nog tot 1988 heel snel bleek, het stucwerk los in en-dat was voor alle betrokke- atuurlijk een bittere tegenvaller, mentenzorg had de restauratie sid en grotendeels betaald en :et ons dat we niet voldoende ïerden. Ze kwamen kijken en ble- ij die conclusie", aldus Axel Lap. rk werd meer geventileerd maar lalde niets uit. Het tekort aan ilucht in de kerk was dan ook Ie oorzaak van de mislukte iratie. ,,Die pleisterlaag is net and. Een chemisch-technisch on- ek heeft uitgewezen dat de pro- in veroorzaakt worden door de ezigheid van chloriden en nitraten ch verplaatsen met vocht dat van ïen vanuit de grond in de muren t. In het restauratieplan werd be- dat er roggemeel in het cement likt moest worden. Dat is achter- emaal fout geweest." Aftakeling erkbestuur zag de aftakeling van het gebouw een aantal jaren met lede ogen aan en begreep dat men niet meteen weer bij het rijk kon aanklop pen om subsidie, mede omdat Monu mentenzorg niet wilde toegeven dat de restauratie door eigen falen groten deels mislukt was. In 1977 werd echter toch weer een restauratiecommissie gevormd die zou pogen het benodigde geld bij elkaar te krijgen. Twee jaar later accepteerde de Rijksdienst voor Monumentenzorg het voorstel om een nieuw restauratieplan te maken. Dat plan werd gemaakt door het architectenbureau Schipper, Verbeek, Zijlstra uit Zaandam, nadat het genoemde chemische onderzoek naar de oorzaak van de muren-ellende was afgerond. In 1980 werd het plan gepresenteerd: een totale restauratie van buiten- en binnenmuren en funde ring. Dat moet in totaal 7506.000,— gaan kosten. Monumentenzorg ging Twee jongens belden zondag tij dens een regenbui aan bij een wo ning in Oosterend met de vraag of ze even in dat huis mochten schui len. De bewoonster was hulpvaar dig en de toeristen kregen iets te drinken en mochten van het toilet gebruik maken. De jongens bleven ongeveer een uur schuilen. Maan dag bleek de portemonnee met daarin 7140— uit het dressoir van de Oosterendse gestolen te zijn. Onder de mat in het toilet vond ze foto's terug die in de portemonnee hadden gezeten, zodat de link met de vriendelijke jongens die last hadden van de regen snel gelegd was. aanvankelijk met verve aan de slag. Het plan werd goedgekeurd en men stelde 780.000,- beschikbaar. Met dat geld werd de fundering uitgegraven, de voeting bepleisterd met een wate rafstotende substantie, de ventilatie werd verbeterd, er werd een goede drainage rond de kerk aangebracht, het riool werd hersteld en het dak en de goten werden gerepareerd. Daar naast werd de kerk voorzien van dub bele ramen. Verplichtingen Dit werk werd omschreven als de eerste fase en de commissie maakte samen met Monumentenzorg ook een indeling van de volgende fasen. De tweede fase was het opknappen van de buitenmuren en het impregneren van de muren met een anti- vochtmiddel. Monumentenzorg deelde in 1982 echter mee dat de restauratie commissie tot 1986 niet meer op sub sidie hoefde te rekenen. Deze dienst had elders grote financiële verplichtin gen en men had minder geld te beste den door regeringskortingen. „Mooie woorden maar het kwam neer op een subsidiestop", aldus de hervormde pre dikant Ton Verbeek. De restauratie commissie wist in ieder geval waar ze aan toe was: tot 1986 hoeft men niet op subsidie te rekenen. Vorige maand is door de kundige secretaris van de commissie een nieuwe subsidieaan vraag ingediend bij Monumentenzorg. Axel Lap: „We hebben ons vier jaar gedeisd gehouden maar nu mogen we weer geld vragen. We zijn uiteraard zeer benieuwd of ze nu wel over de brug komen." Monumentenzorg zal niet verrast zijn door die aanvraag want onder haar begeleiding is de restauratie van de muren de afgelopen Lees verder PAGINA 2 li II ii HSïiifr,... Het haventerrein in Den Helder met de te slopen autoloketten, ffoto Dirk Kuiter) Maandag 12 augustus begint aan nemer Van Hattem en Blanken voort op het terrein van de Helder- se veerhaven met het heiwerk voor de op- en afritten van de dubbel deks aanleginrichtingen. Ruim schoots voor die datum moet Teso het terrein „schoon" opleveren wat betekent dat draaihekken, grote stukken hekwerk en de autoloket ten tijdelijk moeten verdwijnen. Een noodloket voor de automobilisten is al geplaatst en in gebruik genomen. De oude drive-in loketten worden woensdag 14 augustus verwijderd om te worden verbouwd. Ze komen te zij ner tijd op een andere plek, meer in de richting van Den Helder, en er komt nog een derde nieuw loket bij. In verband met de werkzaamheden zal het opstelterrein voor automobilisten toont één van de steunberen die dringend opgeknapt moet worden. De VVV gaat in samenwerking met de atletiekvereniging dit najaar 'Loopweekenden organiseren om de animo voor deze tak van atle tiek te vergroten en om naseizoen- toerisme op te vijzelen. In diverse loopsportbladen zal reclame wor den gemaakt voor de Texelse wee kenden die als arrangement wor den aangeboden en allerlei sportie ve attracties bevatten. De Atletiekvereniging liep al geruime tijd rond met het plan om Texel te ver kopen als een eiland waar het goed hardlopen is. De vereniging vond een medestander in de VVV die de atle- tiekdagen heeft verpakt in arrangemen ten in hotels, bungalows, appartemen ten, caravans of jeugdherberg. Daar door zijn de prijzen waarvoor men een loopweekend kan meemaken zeer ge varieerd. Bij verblijf in een jeugdher berg kost dat voor een weekend drie dagen en twee nachten) 749,50 per persoon en het goedkoopste hotelar rangement is 7114,50. Voor dat bedrag krijgt men niet alleen onderdak en eten maar presenteert de atletiekvereniging een uitgebreid pro gramma dat vrijdagavond begint met een lezing over allerlei facetten van lange afstandlopen. Zaterdagmorgen is er een gezamenlijke warming up voor de recreatieloop die later die dag wordt gehouden. Voor de loop zijn drie routes uitgezet door het bos, de duinen en over het strand en de af standen waaruit men kan kiezen zijn 4, 8 en 14 kilometer. Het sportieve pro gramma wordt zaterdagavond afgeslo ten met een gezamenlijke maaltijd waarvoor de arrangementhouder apart 712,50 moet betalen. Deze maaltijd is echter niet verplicht. De zondag wordt gevuld met een ge zamenlijke warming up, gevolgd door een training van een bekende hardlo per en het weekend wordt afgesloten met een forum- vragen halfuurtje voor de hardloDers. In totaal wil men dit najaar drie wee kenden houden waarbij steeds mede werking wordt verleend door een be kend sportschoenenmerk. Het eerste loopweekend heet om die reden Karhu-weekend en vindt plaats van 27 tot en met 29 september. Het merk Karhu presenteert een aantal grote na men uit haar 'atletic-team' zoals Emil Vrijman, de arts Dr. Lap, Bram Wasse naar en Han Kulker. Laatstgenoemde werd onlangs Nederlands kampioen op de 800 meter. Dr. Lap is jarenlang arts geweest van topsporters en verzorgt een lezing. Het loopweekend van 25 tot en met 27 oktober wordt on dersteund door de schoenenfabrikant New Balance met o.a. de bekende lan ge afstandloper Patrick Aris. Asics Tiger, ook een schoenenmerk is present in het weekend van 1 tot en met 3 november met coryfeeën als Cor Vriend en Jaques Valentin. Promotie Onder het motto 'Lopen en toch op vakantie, op Texel kan dat' is een een voudige folder gemaakt waarin de loopweekenden en Texel worden aan geprezen met de belangrijkste achter grondinformatie over het eiland. VVV en ATV richten de promotie in eerste instantie op de bladen die over hardlo pen schrijven waarbij men inmiddels ook is verzekerd van enige redactionele aandacht, naast advertenties die ge plaatst zullen worden. Ed van Bommel, voorzitter van de at letiekvereniging:,," Het is een nieuw aspect van Texel als sportief recreatie eiland en aangezien hardlopen nog steeds een gat in de markt is verwach ten we veel van deze weekenden". Als deze drie experimenten slagen, oftewel de boekingen stromen binnen, zal het aantal weekenden ongetwijfeld worden uitgebreid. een tijd lang niet afgesloten zijn, zodat de auto's bij het oprijden van de boot weer worden gecontroleerd, net als vroeger. Omdat veel Teso-mensen met vakantie zijn is het nodig een viertal tijdelijke krachten voor dit controlewerk in te schakelen. Voor voetangers en wielrijders verandert er voorlopig niets. Dit is het begin van een langdurige periode van improviseren waarbij alles op alles zal worden gezet om het ver voer van en naar Texel zo ongestoord mogelijk te laten verlopen. Teso kan echter niet de verzekering geven dat er nooit problemen zullen zijn en bij voor baat wordt dan ook een beroep ge daan op het begrip van de passagiers. Als eind september het heiwerk in Den Helder klaar is, verhuist de aannemer naar Texel waar ook de palen zullen worden geslagen voor de op- en afritten. Pontons De voorbereidende werkzaamheden op Texel beginnen direct na de bouwvak vakantie. Daarbij zal onder andere de noordelijke steiger bij de oude veerstoepen worden gesloopt. Begin volgend jaar komt de noodaanlegin- richting, waar de veerboten van mid den maart tot eind juni gebruik van moeten maken. De noodaanleginrich- ting bestaat uit een drijvend ponton, voorzien van een beweegbare brug. Eenzelfde voorziening komt in de ha ven van Den Helder. De pontbrug heeft maar één verdieping. Auto's, tweewielers en voetgangers moeten over dezelfde brug het schip op en af. Door al die activiteit is er in de veer haven van 't Horntje nauwelijks plaats genoeg om alle veerboten kwijt te kunnen. Teso heeft nog overwogen om één der reserveboten in Oude- schild of Den Helder te leggen, maar heeft daar om praktische redenen van af gezien. In Oudeschild is de haven diepte niet voldoende zodat bij laag water schade kan ontstaan en in Den Helder mist men walaansluiting en is er onvoldoende afscherming en con trole zodat onbevoegden op het schip zouden kunnen komen. Bailey De dubbeldeks bruggen die in de nieu we aanleginrichtingen zullen worden geplaatst, worden vervaardigd door de bekende Engelse bruggenbouwer Bai ley die in Nederland een dochterbedrijf heeft. Als alles volgens plan verloopt, zouden de nieuwe aanleginrichtingen op 30 juni in gebruik kunnen zijn, dus vlak voor de topdrukte. Er hoeft maar weinig vertraging op te treden, bijvoor beeld door langdurige vorst in de ko mende winter om in de problemen te komen. Teso heeft zich ingespannen om de werkzaamheden versneld te krij gen maar dat is onmogelijk gebleken. Overigens zullen ook vóór 30 juni nog diverse druktepieken onder uiterst moeilijke omstandigheden verwerkt moeten worden: mét Pasen, Pinkste ren en bij de catamaranronde om Texel. Teso moet ook zelf vrij veel geld uitge ven aan de aanpassingswerkzaamhe den. Met de werkzaamheden op de beide haventerreinen (slagbomen, hek werk, loketten, rijwielstalling, etc.) is ongeveer twee miljoen gemoeid. De publicatie van de AD-test met zijn onthutsende conclusies inzake het dienstbetoon van de VVV Texel heeft op Texel vrij algemeen verontrusting veroorzaakt en het gevoel dat het plaatselijke VVV apparaat niet naar be horen functioneert aanmerkelijk ver sterkt. Het mag waar zijn dat de AD- mensen door hun niet gemakkelijke benadering van de informatrices en de zeer krasse termen waarin zij hun con clusies hebben verwoord, een veel on gunstiger beeld hebben gegeven dan de werkelijkheid waarmee de gemid delde bezoeker van het VVV bureau wordt geconfronteerd, feit is dat de kritiek komt op een moment dat er veel meer dan anders over de VVV wordt geklaagd, dat er spanningen zijn tussen bestuur en directie, dat een groep verontruste leden een ledenver gadering bijeenroept en dat er ernstige financiële problemen zijn. Je hoeft geen pessimist te zijn om onderhand de indruk te hebben dat er van de VVV in geen enkel opzicht meer wat deugt. Zó erg is het natuurlijk niet, maar er dient wel in tal van opzichten orde op zaken te worden gesteld om dat een goed functionerend VVV ap paraat voor Texel onmisbaar is. Eén verandering kan al direct worden doorgevoerd. De VVV Texel zou nooit aan die geruchtmakende AD-test on derworpen zijn geweest a/s zij geen /"- bureau was. Want het waren alleen de i-bureau's die aan de tand werden ge voeld. Deze i-bureau's worden geacht landelijke informatie te kunnen geven en aangezien dat in de praktijk op het Texelse VVV bureau maar weinig voor komt, zijn de informatrices daarop in het geheel niet getraind en is het niet moeilijk om hen voor problemen te stellen die ze niet kunnen oplossen. De Texelse VVV heeft zich de 1-status enkele jaren geleden aangemeten om een breed" pakket informatie te kun nen bieden. Dus ook over beziens waardigheden en evenementen buiten Texel. Dat gebeurde niet in de laatste plaats om de Texelaars te gerieven. Want zij kunnen dan, als ze op reis willen bij hun eigen VVV terecht voor die informatie, theaterbespreken, het uitstippelen van een reisroute, enz. Ook de status" die een i-kantoor heeft boven een gewoon" VVV- kantoortje zal wel een rol gespeeld hebben. De tegen het faillissement vechtende VVV Texel kan zich veel kosten, rompslomp en flaters besparen door de i te schrappen en weer een gewoon lokaal, desnoods regionaal kantoor te worden. Dat hoeft niet uit te sluiten dat be paalde i-taken (zoals het verkopen van treinkaartjesworden voortgezet. Maar alle energie en aandacht kan dan ten minste worden gericht op de hoofd taak: het verkopen van alleen Texel maar dan ook met volledige inzet door mensen die plezier hebben in hun werk. Maandag opende een Texelse vrouw het portier aan de straatkant van haar auto terwijl ze aan de rechterzijde van de Wilhelminalaan stond geparkeerd. Dat gebeurde op het moment dat een auto, bestuurd door een vrouw uit Rosmalen, de geparkeerde wagen pas seerde. Het gevolg was dat het portier uit de auto werd gereden en groten deels vernield.'Beide auto's hadden flinke schade. 1 inkoop VreeT 9eWalteen |bes,e„ing. °P 1 a's beta- IlÜ' ac<pöPteren |'"igsm,dde| 00k' [komstmunten .„To8| inwisselen. ,evens J c"'ingen f022M.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 1