Tropical Sea Festival trok meer bezoekers dan vorig jaar DINSDAG 3 SEPTEMBER Rosa King drumde ditmaal. Martino en op de rug gezien Rudi Queljoe. De gitarist van Tropical Special. PAGINA 6 TEXELSE COURANT Massada heeft de allure om de topattra festival te kunnen zijn. Het Tropical Sea Festival, dat dit weekend in De Koog werd gehouden, trok beduidend meer bezoekers dan vorig jaar. Vrijdagavond was het nog wat rustig, maar door het mooie weer waren er veel mensen op straat, wat duidelijk bijdroeg aan de tropische sfeer in de Dorpsstraat. Zaterdagavond was het drukker maar door de toegenomen wind en de regen zat iedereen toen binnen. Alle zalen die meededen waren dan ook vol. Het festival, muzikaal een succes, lijkt ook com mercieel te zijn geslaagd. Hoogtepunten waren de optredens van Massada, Rosa King, Upside Down, Dauvaghe en Salsa Bululu. Omstreden was de beslissing van een paar onderne mers om de Dorpsstraat te bedekken met een laag zand. Organisator Rein Stam toonde zich na afloop zeer tevreden: ,,Het ging alle maal uitstekend. Er zijn veël meer pas- se partouts verkocht dan vorig jaar en het publiek blijkt speciaal voor het festival en de surfwedstrijden nog eens teryg te komen naar het eiland. Ik denk wel dat we ons moeten afvragen welke kant we opmoeten met het festival: meer naar het Zuid- Amerikaanse carnaval of meer de rich ting op .van de Latin popmuziek. Nu waren beiden even sterk vertegen woordigd". Het zou overigens helemaal niet slecht zijn om het zo te laten. In de huidige opzet komt een breed publiek aan zijn trekken. De aankleding van de Dorpsstraat zal voor het volgende festival nog wel eni ge discussie oproepen. Frits Lange- veld, Hylke Bruining en Ger Bongers namen dit jaar het initiatief om de Dorpsstraat met een laag zand te be dekken. Dat zou samen met de pal men de sfeer van een tropisch strand moeten oproepen. Met de levering van 'de palmen ging echter iets mis. Frits Langeveld: ,,Wij hadden grote palmen besteld maar er zijn alleen maar kleine gekomen. Dat is jammer want.dat valt natuurlijk veel minder op". De drie ondernemers betaalden de zandstunt zelf: ,,Wij zijn wel naar De Koog Promotion geweest met dit idee en daar werd ook wel enthousiast ge reageerd maar er kwam een duidelijke uitspraak van de ondernemers aan de Dorpsstraat dat ze er niet voor wilden betalen. Wij vonden dat het toch moest gebeuren en dus hebben we het zelf betaald". Het zand werd zon dag weer vlot en grondig opgeruimd door Loonbedrijf Texel, dat daarvoor speciaal een machine uit Luxemburg had gehaald. Het was goed dat het zand snel werd weggehaald, want evenals op het strand stoof het be hoorlijk in de Dorpsstraat. Door die snelheid van handelen zullen er echter weinig mensen last van hebben gehad. Van tevoren was rekening gehouden met de hoeveelheid regen die zou kun nen vallen: ,,We moesten de rioolput- ten dichtstopen met pakken stro in ju te zakken. Daarmee kon'er nog wel wat water door, maar bleef het zand liggen en raakte het riool niet verstopt. We werden constant op de hoogte ge houden van de weersverwachting door de meteorologische dienst van Schip hol zodat we maatregelen zouden kun nen nemen als er teveel neerslag zou komen". Afgelegen Een voordeel van het zand was wel dat daarmee duidelijk was welk ge deelte van De Koog precies bij het festival hoorde. Met name het Klokkie lag wat afgelegen en vrijdagavond was de publieke belangstelling daar dan ook matig. En dat was onterecht, want Sauvage, (Frans voor 'wilde') bleek een uitstekende funkband te zijn met een zeer stuwende ritmesectie en twee goed klinkende zangeressen. Za terdagavond was er meer publiek in dit etablissement. Belangrijk bij Sauvage was niet alleen het professionele ni veau waarop gemusiceerd werd, ook het kennelijke plezier dat de leden had den was aanstekelijk. Het is te hopen dat dit orkest vaker op Texel te be luisteren zal zijn. In de Jutter speelde Impassadoble en zoals uit de naam al blijkt maakt dit orkest moeilijk onder één noemer te vangen maar goed dansbare muziek. Het geheel is van hoog niveau en het doet nogal eens aan jazzrock denken. De blazerssectie opereerde zeer strak en herinnerde soms aan een legenda risch orkest als Blood, Sweat Tears. Het is de vraag of dit gezelschap wel goed paste in de Jutter, maar het is duidelijk dat Impassadoble bijdoeg aan het hoge gemiddelde niveau van de geboden muziek. In café De Kuip was het vrolijkheid troef met The Tuners, een skagroep met Latin invloeden. Het klonk goed en de dansvloer was meestal mudvol. Heel anders was de sfeermuziek die de Spaanse gitarist Ronald Schnidz over de etende mensen in de Taveerne uit stortte. Dergelijke rustige onderdelen zijn bij een festival als het Tropical hard nodig. Rustig was ook de muziek van Nema in 't Galjoen, waar de bar keepers voor de gelegenheid waren omgetoverd in Spaanse schonen. Ipa Nema, de naam doet het al vermoe den, is duidelijk beïnvloed door gitarist Jiao Gilberto die in de zestiger jaren met zijn groep Brasil '66 muziekge schiedenis schreef. Relaxte klanken, waarbij de nadruk ligt op het 'luie' in de Latin ritmes. Geen muziek waarvan de mensen op de tafels gaan, en mis schien zelfs wel meer geschikt voor een echt concert dan voor een festi val, maar bijzonder en ook hier was het niveau hoog. Lot of blues Het was duidelijk dat Rosa King op Texel populair is. De Beerekuil. zat tij dens haar optreden met de Four Roses vrijdagavond helemaal vol en het pu bliek genoot zichtbaar. King, die om 22.30 uur met het jacht van Frits Lan geveld uit Den Helder was gehaald, was blij weer op Texel te spelen en zij vertelde wel dat ze het erg druk heeft. Ik heb net een optreden achter de rug met de black en white minstrel show en morgenavond speel ik weer met hen in Rotterdam", aldus King, die volmondig toegaf dat dat een le ven met een 'Lot of blues' was. Haar drumster bleek niet tegen het wel erg klein bemeten podiumpje in de Beere kuil te kunnen. Zij kreeg een aanval van claustrofobie en kon niet spelen. Geen probleem voor Rosa King die zich achter de trommels wurmde. Het was wel even wennen, vertelde ze later. De Koger zandsuppletie. Hylke Bruining en Frits Langeveld coördineren. De avond daarop speelde haar begelei dingsgroep Upside Down en die zette de zo mogelijk nog enthousiastere Beerekuil op zijn kop. Een fraai optre den waarover zeker nagepraat zal worden. Net als vorig jaar was Massada 'top of the bill' en ook nu maakte de groep dat volledig waar. Dit grotendeels Mo lukse orkest heeft genoeg allure om als topattractie te fungeren en bovendien is het zelfs voor het moeilijkste publiek omogelijk om stil te blijven staan bij deze met energie geladen muziek. Gro te aandachttrekker is de percussionist Martino, die niet alleen erg goed met zijn trommels en andere instrumenten overweg kan. Martino is ook een mooie jongen en dat verwerkt hij in zijn show. En niet zonder respons, het publiek voor het podium bestond vrij wel uitsluitend uit meisjes. Muzikale spil is echter de routinier Rudi Queljoe, die tegenwoordig ook weer succes boekt met de uit de as herrezen groep Brainbox. Een deel van Massasa was zondagavond ook actief in De Toe komst. De band speelde eerst wat ei gen nummers en daarna werd het hele podium volgezet met muzikanten van de bands die elders opgetreden had den. De sessie die volgde was prach tig, met onder andere mooie nummers van gitaarvirtuoos George Benson. De ze sessie kwam nogal laat op gang maar de muziek was er niet minder om. Het Ignition Duo dat in Capri speelde trok zaterdagavond publiek, nadat het vrijdagavond bijzonder rustig was ge bleven. Dat was onterecht. Dit duo maakte uitstekende achtergrondmuziek en voor mensen die een avond rustig 'tropical' wilden doen was dat een uit stekende mogelijkheid. Dit was niet het enige adres waar de muziek niet alle aandacht opeiste. De zangeressen van Sauvage hadden zicntoaar piez/er m nun eigen muzien. Gezellig De gelegenheidsformatie 'Tropical Spe cial' in Tiffany bleek bij uitstek gezelig te zijn. De muziek, bekende nummers van bijvoorbeeld Harry Belefonte, sloeg goed aan, zonder dat er preten ties aan te pas kwamen. Pretenties had wel de bassist van Paolo Passio- nata the pennies from heaven en het pijnlijke was dat hij die pretenties absoluut niet waar kon maken. Uit de maat, veel te hard en met veel fouten. Het verder uiitstekende orkest, met onder andere Dick Remelink, toch geen kleine jongen op muziekgebied, werd daardoor omlaag gehaald en dat is jammer, ook voor Strandhotel Prin ses Juliana. Dat had dubbel pech, want Max Woiski kwam niet opdagen en dit fraaie etablissement heeft een attractie nodig die de mensen kan mo tiveren de Dorpsstraat te verlaten en de Badweg te beklimmen. Wél goed, erg goed zelfs, was de Chi leense Salsa van Bululu, een groep die bestaat uit vluchtelingen uit dat land. In hun muziek waren invloeden van Santana en Brasil '66 te beluisteren en het stemgeluid van de zanger deed af en toe denken aan dat van José Felici- ano in zijn minder commerciële dagen. Het meest 'tropical' tenslotte was de Wonderland Steelband van mr. Papa Slim, een orkest van vriendelijk glimla chende Surinamers die met hun blijde klanken Paviljoen 3 op zijn kop zette, voor zover de wind dat niet deed met het door zeilen overdekte terras. Niet alleen de muziek was gezellig, de sfeer van het festival was dat ook. Er kwamen geen ernstige ongeregeldhe den voor en de algemene stemming na afloop was dan ook dat dit festival er volgend jaar weer zal komen. Dit orkest liep met danseres over straat en langs de terrassen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 6