Groen VwarL- Texels tn het hart, Exploitatie vliegveld bijna sluitend Geslaagde Tour de Lasalle met nauwelijks ontsnappingen Tien mille vergoeding voor R. W. Kalusche Wielerwedstrijd verstoord door schapen rtorenwachter Postma I pensioen iberty" in ivaarlijk water ndankbare gast irtemonnee's eggehaald rrasdeuren uut vernield Ileum Jeroengroep ÉP 't*m - H Paar duizend gulden uit woning getolen er|CHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.013 DINSDAG 10 SEPTEMBER 1985 rEXELSEwsCOURANT Nooit eerder vertoond: starten vanaf de boot. j; Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. werktijd' Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266 en y "ya*1* ~M 1 J. 1 M Abonnementsprijs ƒ18,10 per kwartaal; los 80 cent eldö De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. y van de kustwacht Eierland en torenwachter J. Postma gaat per 1 ier met pensioen. Zijn opvolger Piet Stam en die was tot nu toe «achter op de Lange Jaap" in Helder. Postma blijft op het eiland en, hoewel nog niet bekend is -en hij blijft lid van de plaatselijke missie van de ingmaatschappij. strandreddingboot Ida Mary kwam derdagmiddag in actie toen het 59jacht „Liberty" met 6 man aan din gevaarlijk water bij de Eier- Ise Gronden belandde. Het schip le bij windkracht acht in de bran- ien stuurde naar het oordeel van iustwacht een gevaarlijke koers. De fngboot ging om half drie te water ter hoogte van de Slufter werd act gemaakt met de Liberty, die Mg was naar Den Helder. Aange- nwerd, gezien de hoge zee, een je koers te volgen, maar de schip bek zich daar niets van aan. De ;ty kwam later bij Den Helder in ïijkheden en strandde tussen Kijk- len Callantsoog. De Ida Mary met boord schipper J. Groen, Paul Kik- Pieter Jan Stolk en KNZHRM- ecteur J. Sammels (die toevallig [een inspectie op Texel was) was 16.00 uur weer aan wal. 22-jarige verslaafde jongen zonder ie woon- of verblijfplaats logeerde ifgelopen tijd enige weken op I. Hij „beloonde" zijn gastheer f650,— uit diens huis te stelen en rte gaan joyriden met zijn auto. veroorzaakte een ongeluk op de sing Postweg-Akenbuurt, waarbij ikkig geen gewonden te betreuren en, reed door, maar kon later op- poord worden. Bij het onderzoek sk dat hij in februari ook al bij een nin Groningen had gelogeerd. Die le sindsdien zevenhonderd gulden. tnsdag werd bij de politie twee i aangifte gedaan van leeggehaal- [ortemonnee's die in beide gevallen 'werden teruggevonden. Een irige inwoner van Venray miste de sin de hangar van het vliegveld, vierhonderd gulden aan papiergeld erin zat is niet teruggevonden. Uit kantine van camping de Slufterval- verd een portemonnee gestolen vijfenzeventig gulden en andere sheiden. Deze werd later leeg te- levonden in de brievenbus van het tkantoor. een patatkiosk aan de Nikadel Óen in de nacht van 6 op 7 sep- ber twee terrasdeuren ter waarde (1500,— vernield. „Ze moeten met Ie kracht in elkaar geschopt zijn", is de politie. Van de inventaris d niets vermist. De daders zijn orloos. r celegenheid van het 40-jarig jubi- 'van de Jeroengroep (tegenwoor- Scouting Texel) wordt zaterdag 26 ter een reünie voor oud-leden ge- óen. Ter gelegenheid van die bij- lomst zal een speciaal nummer chijnen van het clubblad „Jeroen- Het is de bedoeling dat zoveel lelijk oud-leden stukjes schrijven Jeroen-herinneringen van vroeger, over de kampen, troepavonden en re belevenissen. Menig mooi ver boet onder die oud-leden de ron- als ze nu de moeite nemen ze op te zetten, kunnen velen er van «ten en ontstaat er misschien een document voor later. Stukjes 'en worden ingeleverd bij N. Stij ft (Zegel Herenmode in de We- traat) of bij Carlo Bakker, Koger- f 36. Den Burg of bel even met 2827. Het bedrijfsverlies van het vliegveld Texel heeft in 1984 slechts f450,— bedragen. De exploitatie was dus nagenoeg sluitend. Voor zover is na te gaan is dat nooit eerder voorgekomen in de nao-oorlogse geschiedenis van het terrein. Ver liezen van f40.000— tot f70.000 waren jarenlang normaal. Deze te korten werden door de aandeel houders (rijk, provincie en gemeen te) aangezuiverd. Het verlies over 1984 is maar liefst f63.074,— lager dan was geraamd in de begroting. Oorzaak van het gunsti ge financiële beeld zijn de hogere in komsten aan havengelden (f39.150,— pachten (f14.850,-); verkoop van vliegtuigbrandstof (f5.300,— en ande re baten (f1.300,— Daar stonden wel hogere kosten voor personeel en on derhoud van terrein en gebouwen te genover maar er waren ook belangrijke besparingen. Bescheiden groei Het gunstige financiële resultaat was in ieder geval niet in de eerste plaats het gevolg van toegenomen vliegtuig- drukte want het aantal vliegbewegin gen (starts en landingen) was met 18.968 slechts 354 hoger dan in 1983, bijna 2%. De drukte van 1984 werd voornamelijk veroorzaakt door vluchten van sport7 zaken- en andere particuliere vliegtui gen: 6694 vliegbewegingen, direct ge volgd door vluchten ten behoeve van parachutisten: 4824 vliegbewegingen. Verder waren er 3952 vliegbewegingen van (motor) zweefvluchten en 2020 vliegbewegingen bij rondvluchten. Voorts werden 346 starts en landingen van helicopters geregistreerd. Bij alle categoriën was er sprake van (lichte) stijging ten opzichte van het jaar er voor, met uitzondering van de para- vluchten (450 vliegbewegingen minder). Dat de inkomsten stegen terwijl toch het aantal vliegbewegingen nagenoeg gelijk bleef, heeft volgens haven meester Ed de Bruijn onder andere te maken met de aanschaf van de Pilatus Porter, het vliegtuig van het paracen trum. Dit toestel is belangrijk zwaarder dan de tot dusver gebruikte paravlieg tuigen en er moet daaraan 30% meer landingsgeld voor betaald worden. Ver der waren er naar verhouding meer zg. overlandvluchten, met name het aantal vluchten vanuit Duitsland nam nogal toe. Deze categorie brengt meer geld in het laatje omdat de vliegtuigen als regel overnachten en soms zelfs lange tijd blijven, waardoor naast landings geld ook parkeergeld en stallingsgeld wordt gevangen. Bekend is dat havenmeester Ed de Bruijn zich nogal inspant om het be zoek aan „zijn" vliegveld te stimuleren en dat levert goede resultaten op, in ieder geval wordt de teruggang die er in verband met de economische ont wikkeling anders zou zijn geweest ge compenseerd. De Bruijn zelf meent echter dat het efficiente financiële be leid in handen van secretaris C.G. van Es minstens zo belangrijk is. Er wordt zoveel mogelijk in eigen beheer gedaan en er is een vrij strenge kostenbewaking. De gunstige financiële ontwikkeling te kende zich al in 1983 af toen het ver lies was gezakt tot f6000— nadat het een jaar ervoor nog rond f40.000,— had bedragen. Volgens De Bruijn zal er ook dit lopende jaar weinig of geen verlies zijn, hoewel de weersomstan digheden van de afgelopen zomer niet bepaald stimulerend zijn geweest voor de vliegactiviteit. Harde baan Niet aleen was het bezoek aan het re genachtige Texel minder aanlokkelijk, ook de toestand van het veld was vaak zodanig dat vluchten die anders veel landingsgeld zouden hebben op gebracht niet konden worden uitge voerd. Meer dan in vorige jaren heeft De Bruijn de nadelen gevoeld van de weersgevoeligheid van zijn terrein. Door het ontbreken van een verharde landingsbaan moesten bepaalde soor ten vliegtuigen worden geweigerd. Het terrein was dan te zacht zodat zwaar dere vliegtuigen of toestellen met smalle of kleine vielen erin weg zou den zakken. In de winter komt die si tuatie regelmatig voor maar deze keer gebeurde het ook in augustus, dus in het volle seizoen. Het olie- opsporingsvliegtuig van Rijkswaterstaat dat anders soms meerdere malen per week op het vliegveld Texel neerstrijkt, is nu de hele zomer maar een enkele keer geweest. Ook de marine die va naf Texel met sleepdoelen voor schie toefeningen wilde gaan vliegen, moest worden geweigerd. Deze bedrijfsonze- kerheid is natuurlijk geen reclame voor een vliegveld, vooral als men hoopt op klanten van buiten de toeristische sfeer die op puur zakelijke gronden een vliegveld kiezen en niet de kans willen lopen daar op onverwachte mo menten niet terecht te kunnen. Bij een verharde landingsbaan zou dat onge rief de wereld uit zijn. Het is niet te verwachten dat het aantal vliegbewe- B en W hebben besloten aan de heer R. W. Kalusche in 't Horntje f10.000— te betalen. Het geld dient om de mogelijke waardeverminde ring te compenseren die zijn wo ning ondergaat als gevolg van de aanleg van de dubbeldeksvoorzie ningen van de veerboot. Kalusche en zijn eventuele rechtsopvolger moeten dan wel afzien van bezwa ren tegen het bestemmingsplan en mogen ook geen schadevergoeding meer vragen krachtens artikel 49 van de wet op de ruimtelijke ordening. De schadevergoeding van f10.000— is het jongste resultaat van onderhande lingen die Kalusche met de gemeente voert, sinds de plannen om bij de veerhaven het wegenverloop aan te passen aan de dubbeldeks aanlegin- richtingen, aan de inspraak zijn onderworpen. In eerste instantie ging het college er in de onderhandelingen met drie buurtbewoners van uit dat er geen schadevergoeding toegekend zou wor den; ook was men niet bereid in te gaan op de wens twee woningen de status „tweede woning" te geven. Wel wilden B en W in het nieuwe bestemmingsplan voor de omgeving van de veerhaven redelijke uitbrei dingsmogelijkheden voor de woningen opnemen en bij uitzondering toelaten dat bij de woningen van Kalu sche en de familie Schoen zomerwo ningen worden gebouwd. Bij de wo ning van V.d. Ster („De Roef") kon dat niet omdat dit reeds een tweede woning is waar „dus" geen zomerwo ning bij kan. Zoals bekend was een ander resultaat van de onderhandelin gen dat B en W bereid waren om twee panden op kosten van de ge meente aan te sluiten op aardgas. En in het geval van „De Roef" was men bereid een stuk aangrenzende grond van 450 m2 praktisch voor niets (f 1, per m2) aan de bewoner over te dragen. Uiteraard wordt er dan van uitgegaan dat geen der bewoners verder nog ac tie onderneemt tegen het bestem mingsplan, waardoor de uitvoering van de plannen in dit gebied niet wordt vertraagd. Het is het college dus veel waard geweest om de bezwaren van de buren uit de weg te ruimen. Het spoedeisende karakter van deze zaak blijkt ook uit het feit dat het bestem mingsplan al in oktober ter visie wordt gelegd. Overigens moet nog blijken of de provincie akkoord zal gaan met het toelaten van twee zomerwoningen in het plangebied. Bedenkingen daarte gen zijn in het overleg reeds geuit. De bereidheid van B en W om twee woningen op het aardgasnet aan te sluiten heeft tót gevolg gehad dat ook de Texelse vestigen „De Skuul" van het Amsterdamse Jellinekcentrum aardgas krijgt wat een voorwaarde was van het Gasbedrijf. gingen hierdoor extreem zou stijgen, zodat De Bruijn hoopt dat deze wens ooit nog eens in vervulling zal gaan. Hij voelt zich gesterkt door de uit spraak van de Kroon die erop neer komt dat een bescheiden, geleidelijke groei van de vliegactiviteit op Texel aanvaardbaar is, als er waarborgen zijn dat de geluidsoverlast binnen de per ken blijft. Mooi gras Toch is het vliegveld Texel als onver hard terrein meestal goed bruikbaar, mede dank zij de zorg die eraan wordt besteed. De drainage die enkele jaren geleden werd aangebracht zorgt voor een vlotte afvoer van overtollig water en de grasmat wordt in conditie ge houden door bijzaaien van slechte plekken en bemesting. Het maaiwerk van de grasbanen gebeurt in eigen be heer. Om overmatige „slijtage" van de banen (een van 1200 meter van noor doost naar zuidwest en een van 600 meter van noordwest naar zuidoost) te voorkomen worden deze van tijd tot tijd een stukje verlegd. Het parkeerterrein van het vliegveld is verre van ideaal. Dit onverharde stuk verandert bij regen in een modderpoel waardoor de mensen hun auto liever langs de Postweg zetten en regelmatig moeten gaten en kuilen worden ge- Lees verder PAGINA 2 Een minuut of vijf later dan het draai boek aangaf werd er gefinisht. Daar voor was er nog een valpartijtje bij het opdraaien van het wielerparcours. De Haan werd op een wiellengte gevolgd door Pink Tesselaar, die niet alleen tweede werd maar ook leider van het klassement voor de 40-plussers. Derde werd Jan Spoelder. De beste Texelaar was Edo Kooiman, die een zeer ver dienstelijke zevende plaats opeiste, ter wijl Hans Boks elfde werd. De prijsuit reiking werd snel afgehandeld omdat de organisatoren met de boot mee wil den: tijdens de besheiden plechtigheid moesten de verzamelde persmensen en officials af en toe plaats maken voor finishende renners, het podium stond namelijk op de baan. Jan Spoel der kwam bijna te laat, hij vond dat er gewacht moest worden tot iedereen binnen was maar de wedstrijdleiding besloot zonder hem te begonnen. Op het laatste moment kwam Spoelder toch nog aanfietsen. Deze gang van zaken was niet nodig geweest, want de officials hadden ook de boot van 21.00 uur nog kunnen nemen. Ook minder geslaagd was dat diverse ploegleiders het nodig vonden hun wa gens op de Emmalaan neer te zetten om daar de fietsen van hun ploegle den weer in ontvangst te nemen. Het parkeerterrein is.toch groot genoeg, zelfs bij het Boysveld was nog ruimte zat. Afgezien van deze kleine onregel matigheden verliep het geheel uitste kend en het is dan ook zeker niet denkbeeldig dat de organisatie besluit om dit evenement jaarlijks op het ei land terug te laten keren. Een bedrag van een paar duizend gul den werd vorige week uit een woning aan de Postweg gestolen. Het huis is van een 35-jarige Texelaar. De daders zijn vermoedelijk met een valse sleutel binnengekomen. De politie verzoekt het publiek om inlichtingen over zigeu ners, die dezelfde dag op het eiland zijn gesignaleerd. Mensen die iets we ten kunnen contact opnemen via tele foonnummer 02220-2644 of aan het bureau aan de Keesomlaan in Den Burg. De eerste etappe van de Tour de Lasalle die gisteravond op het eiland verreden werd, verliep uitstekend, afgezien van enkele niet ernstige val partijen en een incident net na de start. Een schapenhouder die zijn die ren op een weiland aan het Molwerk had staan stuurde juist toen de ka ravaan zou passeren zijn kudde de weg op. Dat leverde gelukkig geen ongelukken op. De etappe werd gewonnen door Peter de Haan. „Hij moet in staat zijn geweest om de wedstrijd aan te zien komen", aldus een politieman die voorin de stoet meereed. De groep van bijna tweehon derd renners kon tijdig tot staan ge bracht worden en een paar medewer kers van de tour hielpen mee om het wolvee weer achter de hekken te krijgen. Er werd niet op het scherpst van de snede gestreden. Volgens de organisa toren was het weer te mooi, maar het is ook niet uitgesloten dat de renners zich willen sparen voor de strijd die verder deze week nog in de etappes aan de overkant geleverd moet wor den. Afgezien van een enkele schuch tere ontsnapping bleef het peloton de hele rit bij elkaar. Er was behoorlijk wat belangstelling van het publiek overal langs de route maar incidenten met het verkeer deden zich niet voor. De begeleiding van de wielrenners was mede door een aantal motorrijders van de marechaussee optimaal. De Texelse politie was zowel betrokken bij het lei den van de beveiligingen als bij het beveiligen zelf: in de karavaan reed een motor mee en bij gevaarlijke krui singen stonden steeds weer politie mensen. De Helderse organisatoren toonden zich zeer tevreden over de genomen maatregelen. De Helderse politie gaf onder meer ac te de presence met een fraaie oude politiemotor, een BMW R50 met zijspan. De ronde werd voorafgegaan door een grote reclamekaravaan, die zeker tien minuten voor de eigenlijke wedstrijd uitreed. De finish van Peter de Haan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 1