Groen VwarL- Texels tn het hart,
Exploitatie vliegveld
bijna sluitend
Geslaagde Tour de Lasalle
met nauwelijks ontsnappingen
Tien mille vergoeding
voor R. W. Kalusche
Wielerwedstrijd verstoord door schapen
rtorenwachter Postma
I pensioen
iberty" in
ivaarlijk water
ndankbare gast
irtemonnee's
eggehaald
rrasdeuren
uut vernield
Ileum Jeroengroep
ÉP 't*m
- H
Paar duizend gulden
uit woning getolen
er|CHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.013
DINSDAG 10 SEPTEMBER 1985
rEXELSEwsCOURANT
Nooit eerder vertoond: starten vanaf de boot.
j; Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags.
werktijd' Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266 en y "ya*1* ~M 1 J. 1 M Abonnementsprijs ƒ18,10 per kwartaal; los 80 cent
eldö De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
(02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
y van de kustwacht Eierland en
torenwachter J. Postma gaat per 1
ier met pensioen. Zijn opvolger
Piet Stam en die was tot nu toe
«achter op de Lange Jaap" in
Helder. Postma blijft op het eiland
en, hoewel nog niet bekend is
-en hij blijft lid van de plaatselijke
missie van de
ingmaatschappij.
strandreddingboot Ida Mary kwam
derdagmiddag in actie toen het
59jacht „Liberty" met 6 man aan
din gevaarlijk water bij de Eier-
Ise Gronden belandde. Het schip
le bij windkracht acht in de bran-
ien stuurde naar het oordeel van
iustwacht een gevaarlijke koers. De
fngboot ging om half drie te water
ter hoogte van de Slufter werd
act gemaakt met de Liberty, die
Mg was naar Den Helder. Aange-
nwerd, gezien de hoge zee, een
je koers te volgen, maar de schip
bek zich daar niets van aan. De
;ty kwam later bij Den Helder in
ïijkheden en strandde tussen Kijk-
len Callantsoog. De Ida Mary met
boord schipper J. Groen, Paul Kik-
Pieter Jan Stolk en KNZHRM-
ecteur J. Sammels (die toevallig
[een inspectie op Texel was) was
16.00 uur weer aan wal.
22-jarige verslaafde jongen zonder
ie woon- of verblijfplaats logeerde
ifgelopen tijd enige weken op
I. Hij „beloonde" zijn gastheer
f650,— uit diens huis te stelen en
rte gaan joyriden met zijn auto.
veroorzaakte een ongeluk op de
sing Postweg-Akenbuurt, waarbij
ikkig geen gewonden te betreuren
en, reed door, maar kon later op-
poord worden. Bij het onderzoek
sk dat hij in februari ook al bij een
nin Groningen had gelogeerd. Die
le sindsdien zevenhonderd gulden.
tnsdag werd bij de politie twee
i aangifte gedaan van leeggehaal-
[ortemonnee's die in beide gevallen
'werden teruggevonden. Een
irige inwoner van Venray miste de
sin de hangar van het vliegveld,
vierhonderd gulden aan papiergeld
erin zat is niet teruggevonden. Uit
kantine van camping de Slufterval-
verd een portemonnee gestolen
vijfenzeventig gulden en andere
sheiden. Deze werd later leeg te-
levonden in de brievenbus van het
tkantoor.
een patatkiosk aan de Nikadel
Óen in de nacht van 6 op 7 sep-
ber twee terrasdeuren ter waarde
(1500,— vernield. „Ze moeten met
Ie kracht in elkaar geschopt zijn",
is de politie. Van de inventaris
d niets vermist. De daders zijn
orloos.
r celegenheid van het 40-jarig jubi-
'van de Jeroengroep (tegenwoor-
Scouting Texel) wordt zaterdag 26
ter een reünie voor oud-leden ge-
óen. Ter gelegenheid van die bij-
lomst zal een speciaal nummer
chijnen van het clubblad „Jeroen-
Het is de bedoeling dat zoveel
lelijk oud-leden stukjes schrijven
Jeroen-herinneringen van vroeger,
over de kampen, troepavonden en
re belevenissen. Menig mooi ver
boet onder die oud-leden de ron-
als ze nu de moeite nemen ze op
te zetten, kunnen velen er van
«ten en ontstaat er misschien een
document voor later. Stukjes
'en worden ingeleverd bij N. Stij
ft (Zegel Herenmode in de We-
traat) of bij Carlo Bakker, Koger-
f 36. Den Burg of bel even met
2827.
Het bedrijfsverlies van het vliegveld
Texel heeft in 1984 slechts f450,—
bedragen. De exploitatie was dus
nagenoeg sluitend. Voor zover is
na te gaan is dat nooit eerder
voorgekomen in de nao-oorlogse
geschiedenis van het terrein. Ver
liezen van f40.000— tot f70.000
waren jarenlang normaal. Deze te
korten werden door de aandeel
houders (rijk, provincie en gemeen
te) aangezuiverd.
Het verlies over 1984 is maar liefst
f63.074,— lager dan was geraamd in
de begroting. Oorzaak van het gunsti
ge financiële beeld zijn de hogere in
komsten aan havengelden (f39.150,—
pachten (f14.850,-); verkoop van
vliegtuigbrandstof (f5.300,— en ande
re baten (f1.300,— Daar stonden wel
hogere kosten voor personeel en on
derhoud van terrein en gebouwen te
genover maar er waren ook belangrijke
besparingen.
Bescheiden groei
Het gunstige financiële resultaat was
in ieder geval niet in de eerste plaats
het gevolg van toegenomen vliegtuig-
drukte want het aantal vliegbewegin
gen (starts en landingen) was met
18.968 slechts 354 hoger dan in 1983,
bijna 2%.
De drukte van 1984 werd voornamelijk
veroorzaakt door vluchten van sport7
zaken- en andere particuliere vliegtui
gen: 6694 vliegbewegingen, direct ge
volgd door vluchten ten behoeve van
parachutisten: 4824 vliegbewegingen.
Verder waren er 3952 vliegbewegingen
van (motor) zweefvluchten en 2020
vliegbewegingen bij rondvluchten.
Voorts werden 346 starts en landingen
van helicopters geregistreerd. Bij alle
categoriën was er sprake van (lichte)
stijging ten opzichte van het jaar er
voor, met uitzondering van de para-
vluchten (450 vliegbewegingen
minder).
Dat de inkomsten stegen terwijl toch
het aantal vliegbewegingen nagenoeg
gelijk bleef, heeft volgens haven
meester Ed de Bruijn onder andere te
maken met de aanschaf van de Pilatus
Porter, het vliegtuig van het paracen
trum. Dit toestel is belangrijk zwaarder
dan de tot dusver gebruikte paravlieg
tuigen en er moet daaraan 30% meer
landingsgeld voor betaald worden. Ver
der waren er naar verhouding meer zg.
overlandvluchten, met name het aantal
vluchten vanuit Duitsland nam nogal
toe. Deze categorie brengt meer geld
in het laatje omdat de vliegtuigen als
regel overnachten en soms zelfs lange
tijd blijven, waardoor naast landings
geld ook parkeergeld en stallingsgeld
wordt gevangen.
Bekend is dat havenmeester Ed de
Bruijn zich nogal inspant om het be
zoek aan „zijn" vliegveld te stimuleren
en dat levert goede resultaten op, in
ieder geval wordt de teruggang die er
in verband met de economische ont
wikkeling anders zou zijn geweest ge
compenseerd. De Bruijn zelf meent
echter dat het efficiente financiële be
leid in handen van secretaris C.G.
van Es minstens zo belangrijk is. Er
wordt zoveel mogelijk in eigen beheer
gedaan en er is een vrij strenge
kostenbewaking.
De gunstige financiële ontwikkeling te
kende zich al in 1983 af toen het ver
lies was gezakt tot f6000— nadat het
een jaar ervoor nog rond f40.000,—
had bedragen. Volgens De Bruijn zal
er ook dit lopende jaar weinig of geen
verlies zijn, hoewel de weersomstan
digheden van de afgelopen zomer niet
bepaald stimulerend zijn geweest voor
de vliegactiviteit.
Harde baan
Niet aleen was het bezoek aan het re
genachtige Texel minder aanlokkelijk,
ook de toestand van het veld was
vaak zodanig dat vluchten die anders
veel landingsgeld zouden hebben op
gebracht niet konden worden uitge
voerd. Meer dan in vorige jaren heeft
De Bruijn de nadelen gevoeld van de
weersgevoeligheid van zijn terrein.
Door het ontbreken van een verharde
landingsbaan moesten bepaalde soor
ten vliegtuigen worden geweigerd. Het
terrein was dan te zacht zodat zwaar
dere vliegtuigen of toestellen met
smalle of kleine vielen erin weg zou
den zakken. In de winter komt die si
tuatie regelmatig voor maar deze keer
gebeurde het ook in augustus, dus in
het volle seizoen. Het olie-
opsporingsvliegtuig van Rijkswaterstaat
dat anders soms meerdere malen per
week op het vliegveld Texel neerstrijkt,
is nu de hele zomer maar een enkele
keer geweest. Ook de marine die va
naf Texel met sleepdoelen voor schie
toefeningen wilde gaan vliegen, moest
worden geweigerd. Deze bedrijfsonze-
kerheid is natuurlijk geen reclame voor
een vliegveld, vooral als men hoopt op
klanten van buiten de toeristische
sfeer die op puur zakelijke gronden
een vliegveld kiezen en niet de kans
willen lopen daar op onverwachte mo
menten niet terecht te kunnen. Bij een
verharde landingsbaan zou dat onge
rief de wereld uit zijn. Het is niet te
verwachten dat het aantal vliegbewe-
B en W hebben besloten aan de
heer R. W. Kalusche in 't Horntje
f10.000— te betalen. Het geld dient
om de mogelijke waardeverminde
ring te compenseren die zijn wo
ning ondergaat als gevolg van de
aanleg van de dubbeldeksvoorzie
ningen van de veerboot. Kalusche
en zijn eventuele rechtsopvolger
moeten dan wel afzien van bezwa
ren tegen het bestemmingsplan en
mogen ook geen schadevergoeding
meer vragen krachtens artikel 49
van de wet op de ruimtelijke
ordening.
De schadevergoeding van f10.000— is
het jongste resultaat van onderhande
lingen die Kalusche met de gemeente
voert, sinds de plannen om bij de
veerhaven het wegenverloop aan te
passen aan de dubbeldeks aanlegin-
richtingen, aan de inspraak zijn
onderworpen.
In eerste instantie ging het college er
in de onderhandelingen met drie
buurtbewoners van uit dat er geen
schadevergoeding toegekend zou wor
den; ook was men niet bereid in te
gaan op de wens twee woningen de
status „tweede woning" te geven.
Wel wilden B en W in het nieuwe
bestemmingsplan voor de omgeving
van de veerhaven redelijke uitbrei
dingsmogelijkheden voor de woningen
opnemen en bij uitzondering
toelaten dat bij de woningen van Kalu
sche en de familie Schoen zomerwo
ningen worden gebouwd. Bij de wo
ning van V.d. Ster („De Roef") kon
dat niet omdat dit reeds een tweede
woning is waar „dus" geen zomerwo
ning bij kan. Zoals bekend was een
ander resultaat van de onderhandelin
gen dat B en W bereid waren om
twee panden op kosten van de ge
meente aan te sluiten op aardgas. En
in het geval van „De Roef" was men
bereid een stuk aangrenzende grond
van 450 m2 praktisch voor niets (f 1,
per m2) aan de bewoner over te
dragen.
Uiteraard wordt er dan van uitgegaan
dat geen der bewoners verder nog ac
tie onderneemt tegen het bestem
mingsplan, waardoor de uitvoering van
de plannen in dit gebied niet wordt
vertraagd. Het is het college dus veel
waard geweest om de bezwaren van
de buren uit de weg te ruimen. Het
spoedeisende karakter van deze zaak
blijkt ook uit het feit dat het bestem
mingsplan al in oktober ter visie wordt
gelegd. Overigens moet nog blijken of
de provincie akkoord zal gaan met het
toelaten van twee zomerwoningen in
het plangebied. Bedenkingen daarte
gen zijn in het overleg reeds geuit.
De bereidheid van B en W om twee
woningen op het aardgasnet aan te
sluiten heeft tót gevolg gehad dat ook
de Texelse vestigen „De Skuul" van
het Amsterdamse Jellinekcentrum
aardgas krijgt wat een voorwaarde was
van het Gasbedrijf.
gingen hierdoor extreem zou stijgen,
zodat De Bruijn hoopt dat deze wens
ooit nog eens in vervulling zal gaan.
Hij voelt zich gesterkt door de uit
spraak van de Kroon die erop neer
komt dat een bescheiden, geleidelijke
groei van de vliegactiviteit op Texel
aanvaardbaar is, als er waarborgen zijn
dat de geluidsoverlast binnen de per
ken blijft.
Mooi gras
Toch is het vliegveld Texel als onver
hard terrein meestal goed bruikbaar,
mede dank zij de zorg die eraan wordt
besteed. De drainage die enkele jaren
geleden werd aangebracht zorgt voor
een vlotte afvoer van overtollig water
en de grasmat wordt in conditie ge
houden door bijzaaien van slechte
plekken en bemesting. Het maaiwerk
van de grasbanen gebeurt in eigen be
heer. Om overmatige „slijtage" van de
banen (een van 1200 meter van noor
doost naar zuidwest en een van 600
meter van noordwest naar zuidoost) te
voorkomen worden deze van tijd tot
tijd een stukje verlegd.
Het parkeerterrein van het vliegveld is
verre van ideaal. Dit onverharde stuk
verandert bij regen in een modderpoel
waardoor de mensen hun auto liever
langs de Postweg zetten en regelmatig
moeten gaten en kuilen worden ge-
Lees verder PAGINA 2
Een minuut of vijf later dan het draai
boek aangaf werd er gefinisht. Daar
voor was er nog een valpartijtje bij het
opdraaien van het wielerparcours. De
Haan werd op een wiellengte gevolgd
door Pink Tesselaar, die niet alleen
tweede werd maar ook leider van het
klassement voor de 40-plussers. Derde
werd Jan Spoelder. De beste Texelaar
was Edo Kooiman, die een zeer ver
dienstelijke zevende plaats opeiste, ter
wijl Hans Boks elfde werd. De prijsuit
reiking werd snel afgehandeld omdat
de organisatoren met de boot mee wil
den: tijdens de besheiden plechtigheid
moesten de verzamelde persmensen
en officials af en toe plaats maken
voor finishende renners, het podium
stond namelijk op de baan. Jan Spoel
der kwam bijna te laat, hij vond dat er
gewacht moest worden tot iedereen
binnen was maar de wedstrijdleiding
besloot zonder hem te begonnen. Op
het laatste moment kwam Spoelder
toch nog aanfietsen. Deze gang van
zaken was niet nodig geweest, want
de officials hadden ook de boot van
21.00 uur nog kunnen nemen. Ook
minder geslaagd was dat diverse
ploegleiders het nodig vonden hun wa
gens op de Emmalaan neer te zetten
om daar de fietsen van hun ploegle
den weer in ontvangst te nemen. Het
parkeerterrein is.toch groot genoeg,
zelfs bij het Boysveld was nog ruimte
zat. Afgezien van deze kleine onregel
matigheden verliep het geheel uitste
kend en het is dan ook zeker niet
denkbeeldig dat de organisatie besluit
om dit evenement jaarlijks op het ei
land terug te laten keren.
Een bedrag van een paar duizend gul
den werd vorige week uit een woning
aan de Postweg gestolen. Het huis is
van een 35-jarige Texelaar. De daders
zijn vermoedelijk met een valse sleutel
binnengekomen. De politie verzoekt
het publiek om inlichtingen over zigeu
ners, die dezelfde dag op het eiland
zijn gesignaleerd. Mensen die iets we
ten kunnen contact opnemen via tele
foonnummer 02220-2644 of aan het
bureau aan de Keesomlaan in Den
Burg.
De eerste etappe van de Tour de Lasalle die gisteravond op het eiland
verreden werd, verliep uitstekend, afgezien van enkele niet ernstige val
partijen en een incident net na de start. Een schapenhouder die zijn die
ren op een weiland aan het Molwerk had staan stuurde juist toen de ka
ravaan zou passeren zijn kudde de weg op. Dat leverde gelukkig geen
ongelukken op. De etappe werd gewonnen door Peter de Haan.
„Hij moet in staat zijn geweest om de
wedstrijd aan te zien komen", aldus
een politieman die voorin de stoet
meereed. De groep van bijna tweehon
derd renners kon tijdig tot staan ge
bracht worden en een paar medewer
kers van de tour hielpen mee om het
wolvee weer achter de hekken te
krijgen.
Er werd niet op het scherpst van de
snede gestreden. Volgens de organisa
toren was het weer te mooi, maar het
is ook niet uitgesloten dat de renners
zich willen sparen voor de strijd die
verder deze week nog in de etappes
aan de overkant geleverd moet wor
den. Afgezien van een enkele schuch
tere ontsnapping bleef het peloton de
hele rit bij elkaar. Er was behoorlijk
wat belangstelling van het publiek
overal langs de route maar incidenten
met het verkeer deden zich niet voor.
De begeleiding van de wielrenners was
mede door een aantal motorrijders van
de marechaussee optimaal. De Texelse
politie was zowel betrokken bij het lei
den van de beveiligingen als bij het
beveiligen zelf: in de karavaan reed
een motor mee en bij gevaarlijke krui
singen stonden steeds weer politie
mensen. De Helderse organisatoren
toonden zich zeer tevreden over de
genomen maatregelen.
De Helderse politie gaf onder meer ac
te de presence met een fraaie oude
politiemotor, een BMW R50 met
zijspan. De ronde werd voorafgegaan
door een grote reclamekaravaan, die
zeker tien minuten voor de eigenlijke
wedstrijd uitreed.
De finish van Peter de Haan.