Cjroen rwartsJ~exeUin het
Bejaarden en invaliden
op rijwieldek Molengat?
L
ST
nel
moet hotels
verkopen
Sporting Texel wil grond
reserveren voor zwembad
rvoer Teso 3%
nder tot dusver
riding met trekker
Liften of roltrappen niet acceptabel
Met speedboot op
drift
Amerikaan wilde
gestolen motor verkopen
Het einde...
M dejager
jacht- en schiet
sportartikelen.
„Wat je ver haalt
is lekker
Juicht 15 september 1887 - Nr. 10.020
VRIJDAG 4 OKTOBER 1985
i: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
losterhof, Westerweg 14, tel. (02220) 4988, en Niek van der Heijden,
weg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393.
■ertenties, abonnementen, etc.:
:|d& De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
i(02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ18,10 per kwartaal; los 80 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
heeft tussen 1 januari en 1
;ber j.l. totaal 485.850 een-
in vervoerd tegen 500.885
lieden in dezelfde periode
1984; een terugloopvan pre-
maanden gaven vervoers-
nindering te zien, met uit
kering van mei toen er een
Hl Ei was van 15.48%, juli
ei0,67%) en de afgelopen
'.embermaand toen het ver-
if steeg met 1,52%.
stijging wordt niet zozeer ver-
aakt door personenauto's (het
oer daarvan ging in september
,05% achteruit), maar vooral
vrachtauto's (stijging 10,99%),
(stijging 24,03%) en bus-
(stijging 18,80%). Het caravan-
was in september 2% min-
Het personenautovervoer zou
sptember nog aanmerkelijk la-
tijn geweest zonder het fraaie
erweer de laatste dagen van
oaand.
kenden hebben in de nacht van
op dinsdag getracht een ritje
iken met een trekker met aanhan-
an een aan de Genteweg ge-
gd loonwerkbedrijf. Bij het verla-
an het erf werd een dampaal en
planken geraakt en vernield. Een
verderop bleven de joyriders ste-
omdat de motor afsloeg. De poli-
seft het geval in onderzoek.
Het lijkt praktisch onmogelijk om
de salon van de veerboot makkelijk
toegankelijk te maken voor bejaar
den en minder validen. Tegen lif
ten, roltrappen en rollende troit-
toirs die als oplossingen van het
probleem denkbaar zouden zijn,
zijn technische en andere bezwa
ren ingebracht, ook van de kant
van de gebruikers.
Voor een lift is op de Molengat geen
plaats en van roltrappen en rollende
troittoirs worden valpartijen verwacht
op het punt waar de trap of troittoir
weer in vaste bodem" overgaat.
Een gedeeltelijke oplosssing van het
probleem zou een neerklapbare lift
kunnen zijn op het punt waar de men
sen de meeste problemen hebben, n.l.
de steile laatste" trap van de Molen
gat. Zo'n lift moet eerst worden neer
geklapt, en in werking gesteld. Drie
tot vier mensen kunnen dan op de
klep gaan staan en zich dan naar bo
ven laten hijsen. Dat gaat traag en in
die tijd kan de trap niet door andere
passagiers worden gebruikt. Een der
gelijke lift (zoals bij de achteringang
van het raadhuis wordt gebruikt -
voornamelijk voor het verplaatsen van
pakketten!) lijkt daarom onpraktisch,
ook al omdat de mensen dan toch
nog de andere trappen (Van het land-
hoofd) moeten oplopen.
Veel beter lijkt het daarom af te zien
van de wens om de salon makkelijk
bereikbaar te maken en inplaats daar
van een nieuw passagiersverblijf te
maken op een der rijwieldekken, die
zonder trappen bereikbaar zijn. Voorzit
ter S. de Waard van de Algemene
bond voor Ouderen (ANBO) heeft dit
in een brief aan Teso voorgesteld, na
overleg met afvaardigingen van de zes
Texelse ANBO-afdelingen, Rijkswa
terstaat Texel, de Welzijnsstichting en
de werkcommissie Welzijn Ouderen op
Texel.
Buslijn
Bij dat overleg kwam als nog aan
trekkelijker oplossing het idee naar
voren om een busdienst in het le
ven te roepen vanaf Den Burg, via
de boot naar het station van Den
Helder en terug. De mensen kun
nen dan gewoon blijven zitten en
ook niet invaliden kunnen van deze
mogelijkheid gebruik maken.
Gezien de voortgang van de aanpas
singswerkzaamheden in Den Helder en
't Horntje moet over deze zaak op kor
te termijn een beslissing worden geno
men. Rijkswaterstaat heeft al geruime
tijd laten blijken iets te willen doen,
maar een onoverkomelijk probleem
wordt gevormd door het feit dat de
dubbeldekker Molengat de ruimte niet
biedt voor het maken van een perso-
1ST moet zo snel mogelijk de Hotels Molenbos en Tubantia verko-
exploitatie van beide horecabedrijven is zo verliesgevend voor de
rcatiestichting dat ,,het de financiële positie van de stichting uitholt".
de conclusie van het college na bestudering van de jaarrekeningen
len 1984 van de RST.
bestuur van de stichting kwam vorig jaar al tot dezelfde conclusie.
Molenbos is daarom op 1 juni 1984 verkocht aan de huidige exploi-
maar Gedeputeerde Staten heeft aan die verkoop nog steeds geen
ikeuring verleend.
ippartementenhotel Tubantia is
fgebracht bij een aparte
Spersoon Retex b.v..Deze b.v.
be in 1983 met een verlies van
een miljoen en vorig jaar moest
ST ^25.348,25 betalen aan Linde-
nbeheer b.v., 1,1 miljoen aan Re
tex b.v. cm io/.düO— toeleggen op
de exploitatie van Hotel Molenbos.
Noodzaak
De tekorten van Retex b.v. komen ten
laste van de algemene reserve van de
RST en daarin zit momenteel nog een
'erf geoutilleerde appartementenhotel Tubantia leverde Retex b.v. en dus de RST in
onkostenpost op van 1,1 miljoen
bedrag van 2,4 miljoen. Volgens RST
directeur C. Koorn is het stichtings
bestuur al zeer lang overtuigd van de
noodzaak beide hotels af te stoten.
„Molenbos is vorig jaar verkocht aan
de huidige pachters Rob Tijsman en
Corrie de Jager. Gedeputeerde Staten
maakt echter geen haast met het ver
lenen van goedkeuring". Door GS is
inmiddels aangekondigd dat eind van
deze maand een beslissing valt over
het al dan niet verlenen van goedkeu
ring aan de verkoop. Het tekort van
Tubantia is volgens Koorn ontstaan na
„herwaardering" van het pand. Het is
veel minder waard dan werd gedacht.
Door het bestuur is ook bepaald dat
Retex b.v. verder niet door de RST ge
financierd wordt, wat bij niet verkopen
automatisch liquidatie van de besloten
vennootschap zal betekenen. Over ver
koop van Tubantia zijn onderhandelin
gen gaande.
Kampeerterreinen
1983 was een goed jaar voor de kam
peerterreinen van de RST met een
positief exploitatiesaldo van
ƒ337.982,89. In 1984 liep het exlploita-
tie saldo weer met anderhalve ton te
rug tot ƒ229.955,02.
Het exploitatieverlies van Loodsmans
duin was vorig jaar ƒ37.308,83, het ex-
ploitatieslado van Kogerstrand bedroeg
ƒ214.118,46 en van camping Om de
Noord ƒ53.145,39.
Het exploitatietekort van het zwembad
Molenkoog wordt zoals bekend door
het teruglopend bezoek elk jaar groter.
In 1983 bedroeg dit tekort ƒ175.498,54
en vorig jaar ƒ190.784,68,. Het ge
meentebestuur wil conform het volu
mebeleid niet meer bijdragen in het te
kort dan ƒ166.106,—. De resterende
ruim 24 mille moet de RST betalen uit
de fons reserves van het zwembad.
De jaarrekeningen zijn door het colle
ge met een positief advies voor goed
keuring naar G.S. gestuurd.
nenlift; de „schachten" waarin zich nu
de trappen tussen de verschillende
dekken bevinden zijn er veel te smal
voor. Zouden ze (ten koste van een in
grijpende verbouwing van het schip)
alsnog worden verbreed, dan gaat dit
ten koste van de vervoerscapaciteit; er
kunnen dan tientallen auto's minder
worden meegenomen. Bij een breder
schip zou dit probleem zijn opgelost,
maar dat was destijds niet mogelijk
omdat dit schip dan niet in de fuiken
zal passen.
Derde trap
In het gebouw De Buureton is dins
dagmiddag uitvoerig gedicussieerd
over dit al jaren slepende probleem.
De heer C.P. Harting, hoofd van de
dienstkring Texel van Rijkswaterstaat
maakte duidelijk dat Rijkswaterstaat
van goede wil is en bereid is geld uit
te trekken voor het beter toegankelijk
maken van de boot, maar men kan
niet om het feit heen dat bij de bouw
van de Molengat geen rekening is ge
houden met invaliden. Het is met na
me de derde, steile trap aan boord die
een goede oplossing in de weg staat.
Woensdagmiddag voer de strandred-
dingboot Ida Mary uit voor een kleine
speedboot die in het Robbengat als
gevolg van mototrpech op drift was
geraakt.
In het bootje zat Gerard Zoetelief die
er niet in slaagde de motor weer op
gang te brengen en toen in de richting
van Vlieland en het Eierlandse gat
dreef. Dat zag de kustwacht, die de
reddingboot waarschuwde. Zoetelief
werd aan boord genomen en het
bootje op sleeptouw. Het was de 21e
keer dit jaar dat de reddingboot uitruk
te, een record in de geschiedenis van
de plaatselijke reddingcommissie.
Unaniem kwam men tot de conclusie
dat de buslijn Den Burg-station Den
Helder in het leven geroepen zou moe
ten worden, waarvan tegen het nor
male tarief gebruik gemaakt moet kun
nen worden. Of een van de rijwieldek
ken zou voor slecht ter been zijnden
gereserveerd moeten worden. Volgens
de vergadering zou dat laatste best
kunnen omdat normaal altijd maar één
rijwieldek als zodanig in gebruik is.
Vermeden moet echter worden dat
brommers, motoren en mensen bij el
kaar in een ruimte komen zodat hinder
en schade voor de gezondheid van de
uitlaatgassen en het lawaai wordt on
dervonden. Eventueel zouden de
brommers en rijwielen naar een van de
gangen van het autodek verwezen
kunnen worden. Verwacht wordt dat
daar vrijwel altijd voldoende ruimte zal
zijn, als het tweede dek van de Molen
gat in gebruik kan worden genomen.
Voorzitter S. de Waard heeft het Teso-
bestuur en de hoofdingenieur-directeur
van Rijkswaterstaat in Haarlem ver
zocht uit een van de genoemde oplos
singen te kiezen.
Informerend bij onder meer Rijks
waterstaat hoorden we dat het voor
stel om een busdienst Den Helder-
Texel in het leven te roepen, niet op
korte termijn is te verwezenlijken.
Het inrichten van een passagiersver
blijf op een de fietsdekken lijkt wel
een haalbare kaart, ai moeten ook
daardoor problemen worden opge
lost, vooral als op dit rijwieldek geen
tweewielers meer toegelaten zou
den worden.
In Amsterdam trachtte een Amerikaan
een motorfiets te verkopen die hij bij
een bedrijf op Texel had gehuurd. Ook
bood hij (waarschijnlijk gestolen) sie
raden te koop aan. De Amsterdamse
gemeentepolitie kwam echter tusssen-
beide. Bij het onderzoek bleek dat de
Amerikaan een medeplichtige 20-jarige
Duitse vriendin heeft die op dat mo
ment op Texel logeerde. De Texelse
politie werd verzocht dit meisje aan te
houden, hetgeen geschiedde. Ook zij
had sieraden bij zich, mogelijk even
eens van een diefstal afkomstig. Ver
der bleek dat de politie van Harlingen
op zoek was naar het meisje en haar
vriend. Het meisje werd daarom naar
Harlingen overgebracht.
Marien van der Slikke van Sporting
Texel B.V. heeft de gemeente ge
vraagd anderhalve hectare grond te
reserveren in het artikel 11 gebied
in De Koog voor het stichten van
een overdekt zwembad met bijbe
horende sportvoorzieningen.
B en W zullen Van der Slikke laten
weten dat zij daarmee akkoord
gaan en bereid zijn de grond voor
hem beschikbaar te houden tegen
betaling van de gebruikelijke ver
goeding, wat in dit geval neerkomt
op opgeveer f40.000,—.
Als Sporting Texel het terrein uit
eindelijk koopt, wordt dit bedrag
van de koopsom afgetrokken.
Komt het zover niet, dan vloeit het
geld in de gemeentekas. Wordt het
bedrag niet betaald, dan houdt de
gemeente de vrijheid om de grond
aan een andere gegadigde over te
doen en ontwikkelt Van der Slikke
zijn plannen dus geheel op eigen
risico. Binnen een maand moet
Sporting Texel uit deze twee moge
lijkheden een keus hebben
gemaakt.
Door simpel met een kraan een
muurtje weg te drukken maakte
Henk Witte, opzichter van de
Gollards-sloop, dinsdagmiddag een
einde aan het meeöt karakteristie
ke deel van wat ooit één van de
betere gebouwen in Den Burg
was. Mensen die over De Zes re
den konden tot op dat moment
nog denken dat ze langs,de Gol-
lards reden, het ronde torentje
was het gezicht van dat gebouw.
De sloop was goed voorbereid.
Nadat Witte zijn kraanbeheersing
had getoond door het ooit door
smederij'Kiljan gemaakte opschrift
praktisch onbeschadigd van de
gevel te halen door met zijn ver
vaarlijke werktuig de stukken muur
waaraan het smeedwerk was be
vestigd voorzichtig in te drukken,
haalde hij telkens stukjes zijmuur
weg. Daardoor knikte het gebouw
door en het dak gleed keurig naar
beneden. De letters zijn overigens
niet weggegooid en krijgen zelfs
een historisch verantwoorde
bestemming. Piet „Smul" van ca
fé het Tesselaartje kocht ze voor
de wel zeer originele prijs van één
boterletter per onbeschadigde ijze
ren letter. Hij zal ze ophangen in
de bar. Het pand waarin zijn be
drijf gevestigd is, staat naast de
winkel, die vroeger de woning
was van „Sientje" Gollards, de
vrouw die door het beschikbaar
stellen van een legaat, de bouw
van het bejaardenhuis mogelijk
maakte.
WAPENMAGAZIJN
Het juiste adres voor al uw
Gratis bij u thuisbezorgd.
Texel: Thijs Jan Reuvers (02222) 370
Amsterdam: (020) 24 71 72.
Als de grond wordt gereserveerd is
dit een sterke aanwijzing dat de
plannen van Sporting Texel serieus
moeten worden genomen.
Jellema
Intussen zit ook Joop Jellema niet stil
met zijn plannen voor een omvangrijk
zwemparadijs op het Kerckeland. Hier
bij schijnen zich de laatste tijd positie
ve ontwikkelingen te hebben voorge
daan wat de financiëringsmogelijkhe-
den betreft, maar hierover kan nog
niets bekend worden gemaakt. Voor
zowel Jellema als Van der Slikke dreigt
nu een zenuwslopende situatie te ont
staan want bij voorbaat staat vast dat
er voor twee zwembaden op Texel
geen exploitatiemogelijkheden zijn. Het
„alleenvertoningsrecht" dat Jellema in
eerste instantie had, is al geruime tijd
verlopen zodat de beide ondernemers
momenteel in ongeveer dezelfde posi
tie verkeren, met dien verstande dat
de provincie nog geen uitspraak heeft
gedaan in de artikel 19 procedure die
voor het Jellema-plan wordt gevoerd.
Voor een goed stukje vlees hoeft u ech
ter niet zo ver.
In Goënga's specialiteitenslagerij,
vindt u van eigen slacht een keur aan
heerlijkheden, waaronder de tot in alle
hoeken van ons land beroemde
lamsvleesgerechten
Maar natuurlijk kunt er ook terecht
voor scherp geprijsde andere vlees
soorten
1 kg magere runderlappen
5 kg riblappen
f14,98
f65,00
Probeer het eens. Den Hoorn is dich
ter bij dan u denkt.
Tel. (02226) 252.