Cjroen rwartsJ~exeUin het Bejaarden en invaliden op rijwieldek Molengat? L ST nel moet hotels verkopen Sporting Texel wil grond reserveren voor zwembad rvoer Teso 3% nder tot dusver riding met trekker Liften of roltrappen niet acceptabel Met speedboot op drift Amerikaan wilde gestolen motor verkopen Het einde... M dejager jacht- en schiet sportartikelen. „Wat je ver haalt is lekker Juicht 15 september 1887 - Nr. 10.020 VRIJDAG 4 OKTOBER 1985 i: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, losterhof, Westerweg 14, tel. (02220) 4988, en Niek van der Heijden, weg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393. ■ertenties, abonnementen, etc.: :|d& De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, i(02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ18,10 per kwartaal; los 80 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. heeft tussen 1 januari en 1 ;ber j.l. totaal 485.850 een- in vervoerd tegen 500.885 lieden in dezelfde periode 1984; een terugloopvan pre- maanden gaven vervoers- nindering te zien, met uit kering van mei toen er een Hl Ei was van 15.48%, juli ei0,67%) en de afgelopen '.embermaand toen het ver- if steeg met 1,52%. stijging wordt niet zozeer ver- aakt door personenauto's (het oer daarvan ging in september ,05% achteruit), maar vooral vrachtauto's (stijging 10,99%), (stijging 24,03%) en bus- (stijging 18,80%). Het caravan- was in september 2% min- Het personenautovervoer zou sptember nog aanmerkelijk la- tijn geweest zonder het fraaie erweer de laatste dagen van oaand. kenden hebben in de nacht van op dinsdag getracht een ritje iken met een trekker met aanhan- an een aan de Genteweg ge- gd loonwerkbedrijf. Bij het verla- an het erf werd een dampaal en planken geraakt en vernield. Een verderop bleven de joyriders ste- omdat de motor afsloeg. De poli- seft het geval in onderzoek. Het lijkt praktisch onmogelijk om de salon van de veerboot makkelijk toegankelijk te maken voor bejaar den en minder validen. Tegen lif ten, roltrappen en rollende troit- toirs die als oplossingen van het probleem denkbaar zouden zijn, zijn technische en andere bezwa ren ingebracht, ook van de kant van de gebruikers. Voor een lift is op de Molengat geen plaats en van roltrappen en rollende troittoirs worden valpartijen verwacht op het punt waar de trap of troittoir weer in vaste bodem" overgaat. Een gedeeltelijke oplosssing van het probleem zou een neerklapbare lift kunnen zijn op het punt waar de men sen de meeste problemen hebben, n.l. de steile laatste" trap van de Molen gat. Zo'n lift moet eerst worden neer geklapt, en in werking gesteld. Drie tot vier mensen kunnen dan op de klep gaan staan en zich dan naar bo ven laten hijsen. Dat gaat traag en in die tijd kan de trap niet door andere passagiers worden gebruikt. Een der gelijke lift (zoals bij de achteringang van het raadhuis wordt gebruikt - voornamelijk voor het verplaatsen van pakketten!) lijkt daarom onpraktisch, ook al omdat de mensen dan toch nog de andere trappen (Van het land- hoofd) moeten oplopen. Veel beter lijkt het daarom af te zien van de wens om de salon makkelijk bereikbaar te maken en inplaats daar van een nieuw passagiersverblijf te maken op een der rijwieldekken, die zonder trappen bereikbaar zijn. Voorzit ter S. de Waard van de Algemene bond voor Ouderen (ANBO) heeft dit in een brief aan Teso voorgesteld, na overleg met afvaardigingen van de zes Texelse ANBO-afdelingen, Rijkswa terstaat Texel, de Welzijnsstichting en de werkcommissie Welzijn Ouderen op Texel. Buslijn Bij dat overleg kwam als nog aan trekkelijker oplossing het idee naar voren om een busdienst in het le ven te roepen vanaf Den Burg, via de boot naar het station van Den Helder en terug. De mensen kun nen dan gewoon blijven zitten en ook niet invaliden kunnen van deze mogelijkheid gebruik maken. Gezien de voortgang van de aanpas singswerkzaamheden in Den Helder en 't Horntje moet over deze zaak op kor te termijn een beslissing worden geno men. Rijkswaterstaat heeft al geruime tijd laten blijken iets te willen doen, maar een onoverkomelijk probleem wordt gevormd door het feit dat de dubbeldekker Molengat de ruimte niet biedt voor het maken van een perso- 1ST moet zo snel mogelijk de Hotels Molenbos en Tubantia verko- exploitatie van beide horecabedrijven is zo verliesgevend voor de rcatiestichting dat ,,het de financiële positie van de stichting uitholt". de conclusie van het college na bestudering van de jaarrekeningen len 1984 van de RST. bestuur van de stichting kwam vorig jaar al tot dezelfde conclusie. Molenbos is daarom op 1 juni 1984 verkocht aan de huidige exploi- maar Gedeputeerde Staten heeft aan die verkoop nog steeds geen ikeuring verleend. ippartementenhotel Tubantia is fgebracht bij een aparte Spersoon Retex b.v..Deze b.v. be in 1983 met een verlies van een miljoen en vorig jaar moest ST ^25.348,25 betalen aan Linde- nbeheer b.v., 1,1 miljoen aan Re tex b.v. cm io/.düO— toeleggen op de exploitatie van Hotel Molenbos. Noodzaak De tekorten van Retex b.v. komen ten laste van de algemene reserve van de RST en daarin zit momenteel nog een 'erf geoutilleerde appartementenhotel Tubantia leverde Retex b.v. en dus de RST in onkostenpost op van 1,1 miljoen bedrag van 2,4 miljoen. Volgens RST directeur C. Koorn is het stichtings bestuur al zeer lang overtuigd van de noodzaak beide hotels af te stoten. „Molenbos is vorig jaar verkocht aan de huidige pachters Rob Tijsman en Corrie de Jager. Gedeputeerde Staten maakt echter geen haast met het ver lenen van goedkeuring". Door GS is inmiddels aangekondigd dat eind van deze maand een beslissing valt over het al dan niet verlenen van goedkeu ring aan de verkoop. Het tekort van Tubantia is volgens Koorn ontstaan na „herwaardering" van het pand. Het is veel minder waard dan werd gedacht. Door het bestuur is ook bepaald dat Retex b.v. verder niet door de RST ge financierd wordt, wat bij niet verkopen automatisch liquidatie van de besloten vennootschap zal betekenen. Over ver koop van Tubantia zijn onderhandelin gen gaande. Kampeerterreinen 1983 was een goed jaar voor de kam peerterreinen van de RST met een positief exploitatiesaldo van ƒ337.982,89. In 1984 liep het exlploita- tie saldo weer met anderhalve ton te rug tot ƒ229.955,02. Het exploitatieverlies van Loodsmans duin was vorig jaar ƒ37.308,83, het ex- ploitatieslado van Kogerstrand bedroeg ƒ214.118,46 en van camping Om de Noord ƒ53.145,39. Het exploitatietekort van het zwembad Molenkoog wordt zoals bekend door het teruglopend bezoek elk jaar groter. In 1983 bedroeg dit tekort ƒ175.498,54 en vorig jaar ƒ190.784,68,. Het ge meentebestuur wil conform het volu mebeleid niet meer bijdragen in het te kort dan ƒ166.106,—. De resterende ruim 24 mille moet de RST betalen uit de fons reserves van het zwembad. De jaarrekeningen zijn door het colle ge met een positief advies voor goed keuring naar G.S. gestuurd. nenlift; de „schachten" waarin zich nu de trappen tussen de verschillende dekken bevinden zijn er veel te smal voor. Zouden ze (ten koste van een in grijpende verbouwing van het schip) alsnog worden verbreed, dan gaat dit ten koste van de vervoerscapaciteit; er kunnen dan tientallen auto's minder worden meegenomen. Bij een breder schip zou dit probleem zijn opgelost, maar dat was destijds niet mogelijk omdat dit schip dan niet in de fuiken zal passen. Derde trap In het gebouw De Buureton is dins dagmiddag uitvoerig gedicussieerd over dit al jaren slepende probleem. De heer C.P. Harting, hoofd van de dienstkring Texel van Rijkswaterstaat maakte duidelijk dat Rijkswaterstaat van goede wil is en bereid is geld uit te trekken voor het beter toegankelijk maken van de boot, maar men kan niet om het feit heen dat bij de bouw van de Molengat geen rekening is ge houden met invaliden. Het is met na me de derde, steile trap aan boord die een goede oplossing in de weg staat. Woensdagmiddag voer de strandred- dingboot Ida Mary uit voor een kleine speedboot die in het Robbengat als gevolg van mototrpech op drift was geraakt. In het bootje zat Gerard Zoetelief die er niet in slaagde de motor weer op gang te brengen en toen in de richting van Vlieland en het Eierlandse gat dreef. Dat zag de kustwacht, die de reddingboot waarschuwde. Zoetelief werd aan boord genomen en het bootje op sleeptouw. Het was de 21e keer dit jaar dat de reddingboot uitruk te, een record in de geschiedenis van de plaatselijke reddingcommissie. Unaniem kwam men tot de conclusie dat de buslijn Den Burg-station Den Helder in het leven geroepen zou moe ten worden, waarvan tegen het nor male tarief gebruik gemaakt moet kun nen worden. Of een van de rijwieldek ken zou voor slecht ter been zijnden gereserveerd moeten worden. Volgens de vergadering zou dat laatste best kunnen omdat normaal altijd maar één rijwieldek als zodanig in gebruik is. Vermeden moet echter worden dat brommers, motoren en mensen bij el kaar in een ruimte komen zodat hinder en schade voor de gezondheid van de uitlaatgassen en het lawaai wordt on dervonden. Eventueel zouden de brommers en rijwielen naar een van de gangen van het autodek verwezen kunnen worden. Verwacht wordt dat daar vrijwel altijd voldoende ruimte zal zijn, als het tweede dek van de Molen gat in gebruik kan worden genomen. Voorzitter S. de Waard heeft het Teso- bestuur en de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat in Haarlem ver zocht uit een van de genoemde oplos singen te kiezen. Informerend bij onder meer Rijks waterstaat hoorden we dat het voor stel om een busdienst Den Helder- Texel in het leven te roepen, niet op korte termijn is te verwezenlijken. Het inrichten van een passagiersver blijf op een de fietsdekken lijkt wel een haalbare kaart, ai moeten ook daardoor problemen worden opge lost, vooral als op dit rijwieldek geen tweewielers meer toegelaten zou den worden. In Amsterdam trachtte een Amerikaan een motorfiets te verkopen die hij bij een bedrijf op Texel had gehuurd. Ook bood hij (waarschijnlijk gestolen) sie raden te koop aan. De Amsterdamse gemeentepolitie kwam echter tusssen- beide. Bij het onderzoek bleek dat de Amerikaan een medeplichtige 20-jarige Duitse vriendin heeft die op dat mo ment op Texel logeerde. De Texelse politie werd verzocht dit meisje aan te houden, hetgeen geschiedde. Ook zij had sieraden bij zich, mogelijk even eens van een diefstal afkomstig. Ver der bleek dat de politie van Harlingen op zoek was naar het meisje en haar vriend. Het meisje werd daarom naar Harlingen overgebracht. Marien van der Slikke van Sporting Texel B.V. heeft de gemeente ge vraagd anderhalve hectare grond te reserveren in het artikel 11 gebied in De Koog voor het stichten van een overdekt zwembad met bijbe horende sportvoorzieningen. B en W zullen Van der Slikke laten weten dat zij daarmee akkoord gaan en bereid zijn de grond voor hem beschikbaar te houden tegen betaling van de gebruikelijke ver goeding, wat in dit geval neerkomt op opgeveer f40.000,—. Als Sporting Texel het terrein uit eindelijk koopt, wordt dit bedrag van de koopsom afgetrokken. Komt het zover niet, dan vloeit het geld in de gemeentekas. Wordt het bedrag niet betaald, dan houdt de gemeente de vrijheid om de grond aan een andere gegadigde over te doen en ontwikkelt Van der Slikke zijn plannen dus geheel op eigen risico. Binnen een maand moet Sporting Texel uit deze twee moge lijkheden een keus hebben gemaakt. Door simpel met een kraan een muurtje weg te drukken maakte Henk Witte, opzichter van de Gollards-sloop, dinsdagmiddag een einde aan het meeöt karakteristie ke deel van wat ooit één van de betere gebouwen in Den Burg was. Mensen die over De Zes re den konden tot op dat moment nog denken dat ze langs,de Gol- lards reden, het ronde torentje was het gezicht van dat gebouw. De sloop was goed voorbereid. Nadat Witte zijn kraanbeheersing had getoond door het ooit door smederij'Kiljan gemaakte opschrift praktisch onbeschadigd van de gevel te halen door met zijn ver vaarlijke werktuig de stukken muur waaraan het smeedwerk was be vestigd voorzichtig in te drukken, haalde hij telkens stukjes zijmuur weg. Daardoor knikte het gebouw door en het dak gleed keurig naar beneden. De letters zijn overigens niet weggegooid en krijgen zelfs een historisch verantwoorde bestemming. Piet „Smul" van ca fé het Tesselaartje kocht ze voor de wel zeer originele prijs van één boterletter per onbeschadigde ijze ren letter. Hij zal ze ophangen in de bar. Het pand waarin zijn be drijf gevestigd is, staat naast de winkel, die vroeger de woning was van „Sientje" Gollards, de vrouw die door het beschikbaar stellen van een legaat, de bouw van het bejaardenhuis mogelijk maakte. WAPENMAGAZIJN Het juiste adres voor al uw Gratis bij u thuisbezorgd. Texel: Thijs Jan Reuvers (02222) 370 Amsterdam: (020) 24 71 72. Als de grond wordt gereserveerd is dit een sterke aanwijzing dat de plannen van Sporting Texel serieus moeten worden genomen. Jellema Intussen zit ook Joop Jellema niet stil met zijn plannen voor een omvangrijk zwemparadijs op het Kerckeland. Hier bij schijnen zich de laatste tijd positie ve ontwikkelingen te hebben voorge daan wat de financiëringsmogelijkhe- den betreft, maar hierover kan nog niets bekend worden gemaakt. Voor zowel Jellema als Van der Slikke dreigt nu een zenuwslopende situatie te ont staan want bij voorbaat staat vast dat er voor twee zwembaden op Texel geen exploitatiemogelijkheden zijn. Het „alleenvertoningsrecht" dat Jellema in eerste instantie had, is al geruime tijd verlopen zodat de beide ondernemers momenteel in ongeveer dezelfde posi tie verkeren, met dien verstande dat de provincie nog geen uitspraak heeft gedaan in de artikel 19 procedure die voor het Jellema-plan wordt gevoerd. Voor een goed stukje vlees hoeft u ech ter niet zo ver. In Goënga's specialiteitenslagerij, vindt u van eigen slacht een keur aan heerlijkheden, waaronder de tot in alle hoeken van ons land beroemde lamsvleesgerechten Maar natuurlijk kunt er ook terecht voor scherp geprijsde andere vlees soorten 1 kg magere runderlappen 5 kg riblappen f14,98 f65,00 Probeer het eens. Den Hoorn is dich ter bij dan u denkt. Tel. (02226) 252.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 1