óór 1 januari besluit ver noodslachtplaats Nu komt discussie met de politiek AOT plaatst tien wachthuisjes 'portzaal Oudeschild olop in discussie Na drie avonden info relatienota Natuurmonumenten houdt zich aan relatienota Van der Slikke ontkent afwijzing Subsidie voor Agrarisch Museum OAG 1 NOVEMBER 1985 TEXELSE COURANT PAGINA 5 iW zullen binnen twee maanden met voorstellen komen ike nieuwbouw van de noodslachtplaats, in het bijzonder betreft de financiële steun die de gemeente aan dit pro- wil geven. werd door wethouder Piet Ze- in de raadsvergadering meege- naar aanleiding van de algemene •houwingen. Het stond al vast dat lemeente bereid was geld in de ^slachtplaats te steken, maar de Ming Noodslachtplaats heeft nu la- weten dat dit niet genoeg is en hiernaast nog een „absolute finan- steun" van ƒ75.000— nodig is sen gebouw te kunnen stichten aan de eisen voldoet. Het bestuur de gemeenteraad gevraagd in de etingsvergadering hierover een üssing te nemen. Wat Zegers be- moet dat dus nog even wachten iat het college de kwestie nog jibehandelen. Het is in ieder geval Sgdat onderscheid wordt gemaakt ;en de eigenlijke noodslachtplaats het gemeentebestuur een zaak van ■meen belang vindt en.de slagerij het Lamvleesbedrijf Texel die van selfde gebouw gebruik wil maken. niet de bedoeling een particulie- agerij te gaan subsidiëren. Sportzaal Oudeschild voor een beslissing over de sport- ommodatie in Oudeschild is het vroeg, zodat Zegers de ge- jnteraad met klem ontraadde hier- alvast twee ton uit te trekken, college is druk met deze zaak gemeente zelf een sportzaal iwt bij de school (zowel bestemd schoolgymnastiek als voor sport- ïnigingen) kost dat f636.000,— en is dus niet of nauwelijks haalbaar, sncieel veel aantrekkelijker is de ais- en sportzaal die Rab wil stich- Zou men deze ruimte echter wil- laten voldoen aan de eisen voor oolgymnastiek dan kost alleen die passing f376.500— extra. Het is de sg of het verstandig is om dergelij- 'nvesteringen te doen in ,,een ge- rwvan iemand anders". Bovendien het onverantwoord om een derge- bedrag uit te geven voor slechts schoolgymnastiekuren per week. irbij in aanmerking moet worden lomen dat de schoolgym van Oude- id ook in de sporthal van Den kan worden gegeven (wat toeval- aiomenteel gebeurt in verband met taaamheden aan de huidige Oude- ilder gymzaal). De kinderen zouden een busje naar Den Burg kunnen den gebracht en dat zou wel eens goedkoper kunnen zijn dan de fi dele lasten van een eigen voorzie- in Oudeschild. Er zitten dus nogal haken en ogen aan deze kwestie Zegers vond dan ook dat de ge- interaad het geduld moet opbren- om het standpunt van het college s wachten. Tot dusver is het nog gelukt ,,een redelijke en financieel ilbare" oplossing te bedenken. NRC igerend op andere vragen en voor- len in de diverse algemene be dwingen bevestigde Zegers dat Natuurrecreatiecentrum op den helemaal geen rijkssubsidie meer ]t als de duinen niet tot nationaal worden utgeroepen. Dit staat ter niet voor 100% vast, zo kwam voren tijdens verdere discussie. college is het ermee eens dat het atschappelijk werk voor het publiek ïr bereikbaar moet worden, het it op elk tijdstip. Daar is nog geen ossing voor gevonden, maar het fege denkt aan een regeling in sa- iwerking met andere instellingen, manente bereikbaarheid van het atschappelijk werk zélf is onmoge- omdat daarvoor personeelsuitbrei- 3nodig zou zijn. boordend op de vraag welke mo eheden de werklozen krijgen, nu MZW-project als opvanggelegen- is weggevallen werd gewezen op jeugd- en jongerenwerk (waar met 's jeugdige werklozen terecht kun- en de juist begonnen pogingen ook voor oudere werklozen en ■actieven bijeenkomsten te beleg d/Hopelijk slaat het aan", teruglopen van het aantal leerlin- op de scholen kan financiële pro ten geven omdat veel onderwijs- en worden voldaan uit bedragen Per leerling beschikbaar worden ild. Het Pakt, dat zich hierover )rgd had gemaakt, kreeg echter te dat het zo'n vaart niet loopt, iat niet élle geldbronnen van het erwijs van het leerlingental afhan- Het budget van de schoolbegelei- Ssdienst bijvoorbeeld hangt af van -rootte van de totale Texelse bevol- en die gaat niet achteruit. Het college voelt er weinig voor om de bibliotheek extra gelden te ver schaffen uit de toeristische reserve om aldus mogelijk te maken dat daar meer personeel in dienst kan worden gehouden. Het idee is op zichzelf niet zo gek om dat de bibliotheek ook als een service voor toeristen kan worden gezien, maar volgens Zecfers stelt het aantal uitleningen aan vakantiegangers niet zóveel voor dat een dergelijke financië le benadering gerechtvaardigd zou zijn. Het college is wel bereid kunstuitleen op Texel mogelijk te maken en dat te laten blijken door een ,,pro memorie" post op de begroting. Spoedig zal blij ken of er op Texel voldoende be langstelling is voor het lenen van kunst want momenteel wordt in de raadhuiskelder een expositie gehouden waarbij de bezoekers door middel van een schriftelijke enquete hun animo en voorkeuren kenbaar kunnen maken. Zwembad Zegers was het niet helemaal eens met de stelling van meerdere raadsleden dat de exploitatietekorten van het zwembad uitsluitend worden veroor zaakt door tegenvallende bezoekers aantallen en niet door andere factoren, zodat de Recreatiestichting recht zou hebben op volledige vergoeding van het exploitatietekort door de gemeen te. Zoals bekend wil de meerderheid van het college het tekort slechts ge deeltelijk dekken als uitvloeisel van het zg. volumebeleid. De meningen zijn hierover ook in de raad verdeeld. Ze gers wees erop dat de waterglijbaan die de RST bij het bad heeft laten aanleggen helaas geen toename van het aantal bezoekers heeft veroorzaakt zodat de kapitaalslasten van deze glij baan vergroting van het tekort hebben veroorzaakt. Vierde fase Zegers reageerde gunstig op het PSP- voorstel om na te gaan of het aantrek kelijk is de vierde fase van dorpshuis d'Ouwe ULO te realiseren inplaats van het onderbengen van diverse vereni gingen in het voormalige kleuter schoolgebouw De Woelige Hoek. Vol gens de PSP zijn meer gebruikers van d'Ouwe ULO welkom omdat de voor zieningen van dit gebouw dan efficiën ter kunnen worden benut en uiteinde lijk kan dat voor de gemeente finan cieel gunstiger uitpakken dan het aan passen van De Woelige Hoek. Zegers beloofde onderzoek. Sociaal De vrees dat het streven naar produk- tiviteit en financieel resultaat in de centrale werkplaats De Bolder het so ciale karakter van deze werkplaats zal aantasten, werd door Zegers niet ge deeld. Hij vond dat je aan werknemers in een sociale werkplaats best bepaal de eisen mag stellen, zolang men reke ning houdt met de beperkte mogelijk heden die zij door hun handicap kun nen bieden. Hij had er het volste ver trouwen in dat de directie erop zal toe zien dat het niet te gek wordt. Het is niet slecht om de werkplaats zo weinig mogelijk afhankelijk van rijksgelden te laten zijn. Wat betreft het flankerend (bejaar denbeleid deelde Zegers mee dat ge deputeerde staten één dezer dagen een besluit nemen over deze subsidie mogelijkheid voor ouderenvoorzienin gen. Zegers had nog geprobeerd er achter te komen of ook Texel subsidie zal krijgen, maar dat had men hem niet willen vertellen. Oppassen Terugkomend op het conflict dat het college heeft met de RST over de ver goeding van het exploitatietekort van het zwembad bevestigde Zegers de eerdere mededeling van Barendregt dat Piet Zegers: ..Geen extra geld voor bibliotheek het best mogelijk is dat de RST de ex ploitatie van het bad niet meer wil be hartigen en het voortaan aan de ge meente wil overlaten. Later in de dis cussie kreeg hij echter de waarschu wing te horen dat de gemeente beter tc£ een vergelijk met de RST kan ko men, want het exploiteren van een zwembad is niet erg aanlokkelijk, voor al niet als de zwemparadijs-plannen in De Koog doorgaan, waardoor het be zoek aan Molenkoog nog veel sterker zal teruglopèn. Uit het antwoord van Zegers. viel op te maken dat het colle ge niet tot elke prijs aan zijn stand punt inzake toepassing van het volu mebeleid op de zwembadexploitatie zal vasthouden. ,,De zaak is nog in be raad. Voorlopig houden we vast aan het volumebeleid. Als de RST het bad teruggeeft aan de gemeente, willen we zeker over overname praten." Over de Welzijnsstichting zei Zegers dat deze stichting in 1986 waarschijn lijk zelfstandig zal opereren, dus for meel los van de gemeente. De wethouder ziet financiële mogelijk heden ter bekostiging van een tweede zoutwaterleiding voor het Natuurre creatiecentrum. Een overschot van ƒ54.000,— dat het museum heeft te ruggekregen van Uitwaterende Sluizen (restitutie van teveel betaalde zuive ringsheffing) is daarvoor misschien te gebruiken en de rest (ƒ42.000,— zou moeten komen uit het fonds voor re creatie en natuurbehoud. De zoutwa terleiding is door de arbeidsbesparing die er door wordt verkregen een in vestering die in het belang is van de efficiency in het NRC. Voor het eind van dit jaar zullen tien AOT-bushaltes op Texel worden voorzien van wachthokjes, zogenaamde abri's zodat de wachtende buspassagiers beschermd zijn tegen regen en wind. De kosten van de abri's worden gedragen door de ge meente en de AOT samen. De totale investering bedraagt f35.000,—, de kosten van de bestrating (ook door de gemeen te te betalen) niet meegerekend. Over deze zaak is de afgelopen ja ren veei te doen geweest. Een van de problemen was dat de AOT niet meer dan f2.000— per abri kon uittrekken, waardoor het be kende landelijk toegepaste stan daardmodel niet betaald kon wor den. Aan Eelco Vermeulen van het gelijknamige bouwbedrijf in Ooste rend werd daarom opdracht gege ven een goedkoper model te ont werpen. Vermeulen kwam toen met een abri van hechthout die voor f2.000— kon worden gele verd. Die vond de gemeente niet aanvaardbaar, zodat besloten werd de abri te maken van ander mate riaal: trespa kunststofplaat, voor zien van onbreekbarepolycarbo- naat ramen in aluminium frame; alles uitgevoerd in gedekte Ibruine en grijze) kleuren, formaat 2.35 x 1.04 meter. Toepassing van het door de gemeente verlangde ma teriaal maakte de abri echter f1.464,— duurder. Besloten is toen dat de gemeente deze door haar gestelde 'nadere eis' zou vergoe den wat neerkwam op f15.000,—. De verwachting was dat de ge meente dit geld zou kunnen terug- vangen in de vorm van een subsi die van de provincie. Het ziet er echter naar uit dat de provincie een dergelijke subsidie slechts wil toekennen voor abri's die op een halte komen waar aanmerkelijke aantallen passagiers in- en uitstap pen. De provinciale norm is zoda nig dat maar enkele haltes op Texel (o.a. die van de veerhaven en van De Koog) in aanmerking komen zodat toch nog een bedrag van rond f10.000,— voor gemeen terekening blijft. De nieuwe wachthuisjes (die on geveer dezelfde vorm hebben a/s de bekende betonnen abri's) maar door de toegepaste kleuren en materialen toch heel anders ogen, worden gemonteerd op hardhou ten paaltjes, zodat ze gemakkelijk verplaatst of vervangen kunnen worden a/s dat (bijvoorbeeld door het verleggen van de busroute) nodig mocht zijn. De 'Texelse' abri's zullen door Vermeulen wor den gebouwd en geplaatst bij de haltes van de Bernhardlaan (bij nummer 99, tegenover de Meester Kraaistraat, de entree naar de Buytengors en bij de Wagema- kerstraat), verder aan de Beatrix- laan tegenover nummer 146 en bij ,,Sint Jan", alsmede aan de Gast huisstraat bij de hoek Schoorwal. In Oudeschild wordt een abri ge plaatst aan het Molwerk, in Oosterend bij de kruising Oranjestraat-Achtertune, in De Cocksdorp bij de telefooncel aan de Kikkertstraat, aan de Badweg te De Koog bij Kikkert (een iets korter model) en aan de Vuurto- renweg bij De Cocksdorp ter ver vanging van de daar staande 'ou derwetse' abri. Het was de bedoeling ook een wachthuisje te plaatsen aan De Naai in Den Hoorn, maar dat zou een aangepast model moeten worden in verband met de eisen van het beschermd dorpsgezicht. Na overleg met de dorpscommis sie is echter gebleken dat een abri hier niet nodig is omdat de men sen kunnen schuilen onder de monumentale luifel van de super markt van Goënga. De laatste informatieavond over de relatienota, woensdag in het Waalder hotel Rebecca, leverde een geluid op dat tijdens de eerste twee bijeenkomsten niet gehoord werd. Mevrouw B.L.J. van Leeuwen, inspecteur voor Noordholland en Utrecht van de vereniging tot behoud van natuurmonumen ten, vertelde dat haar club zich met het aankopen van grond zal houden aan de grenzen van het relatienotabeleid, als de uitwerking van dat beleid tenminste niet schrikbarend veel zal afwijken van hoe daar nu over gedacht wordt. Verder ver toonde deze avond veel overeenkomsten met de andere avonden: een forum dat wel inlichtingen wilde geven maar dat weigerde in de politieke discussie te treden, hoewel veel van de aanwezigen dat kennelijk wel wilden. Ze zullen ech ter geduld moeten hebben tot ze, gewapend met argumen ten, met gedeputeerde staten in de slag kunnen. Over het aankoopbeleid van Natuur monumenten was onrust ontstaan na dat in het verslag van een vorige avond in de krant had gestaan dat de ze vereniging eventueel ook grond bui ten de relatienotagebieden zou kunnen aankopen. Formeel is dat juist en een dergelijke opmerking is, zonder de ken nelijk noodzakelijke toelichting, ge maakt. Elke particuliere instelling kan, als de overheid niet via subsidies in vloed uit kan oefenen, overal grond kopen. Dat geldt bijvoorbeeld niet voor het bureau Beheer Landbouw gronden (BBL), dat de avonden orga niseerde. Dat is een overheidsinstelling en die moet zich houden aan de richt lijnen die de bewindslieden, de politiek dus, vaststellen. Mevrouw Van Leeu wen zegde echter duidelijk toe dat Na tuurmonumenten zich heeft vastgelegd op het relatienotabeleid: ,,Wij kopen niets buiten die grenzen aan tenzij de regering een zo raar beleid gaat voe'ren dat dat echt nodig zou worden. Dan zullen we dat echter van te voren luid en duidelijk aankondigen." Veel van de aanwezige agrariërs had den liever gehoord dat het de vereni ging verboden zou zijn om nog grond aan te kopen buiten de beheers- en re- servaatgebieden, maar dat was een ze kerheid die hen niet gegeven werd. Er werden meer zekerheden niet verschaft en als de vragenstellers dan hun wan trouwen uitspraken zei L.E. van der Sar, de gespreksleider, dat dergelijke opmerkingen vooral 8 november ge maakt zullen moeten worden als gede puteerde staten, voor regioberaad over de relatienota naar Texel komen. Tel kens weer benadrukten hij en de heren G.H. Helming en G. Bosklopper van het BBL dat het doel van deze bijeen komsten is de insprekers te voorzien van informatie, zodat de discussie met de politiek inhoudelijk en niet informa tief van aard zal zijn. Wel verklaarde Van der Sar dat hij en met hem de standsorganisaties waarvoor hij werkt pal vóór de invoering van de relatieno ta zijn: ,,Dat regelt een vergoeding voor de boeren die betrokken worden bij het natuurbehoud. Als het niet zo geregeld wordt, wil dat helemaal niet zeggen dat er dan geen milieuwetge ving komt en die zou wel eens harder en afstandelijker kunnen zijn dan deze voorstellen". Met andere woorden, dan worden beheersmaatregelen verplicht gesteld zonder discussie en wellicht zonder geld. Vergoedingen Een punt dat diverse malen opdook was de hoogte van de vergoedingen. Bij de uitnodiging voor de avond was een rekenvoorbeeld gevoegd waaruit bleek dat de hoogst mogelijke be heersvergoeding ongeveer zeventien honderd gulden zou bedragen. Uit de woorden van de deskundigen achter de tafel viel echter op te maken dat dat voor het eiland nog geen uitge maakte zaak was. Met name de gevol gen van de droogteperiode waar het eiland de meeste zomers mee te ma ken krijgt moesten nog in harde munt worden omgezet. Over dat probleem buigt zich momenteel een technisch economische commissie van deskundi gen die in Utrecht zetelt en die zich in haar overwegingen zich baseert op de door de plaatselijke landbouwconsu- lent aangeleverde objectieve gegevens. Dit was weer aanleiding voor een vraag van Willem Reuvers op welk rap port de beleidsmakers zich baseren voor het vaststellen van tarieven. Er zijn er twee-, het rapport Muntjewerff en het rapport Grijns. In het eerste rapport worden*hogere beheersvergoe dingen bepleit dan in het tweede. Van der Sar vertelde dat het hier om twee visies van twee belangrijke ambtenaren ging die allebei zwaar mee zouden we gen, maar Helming liet een ander ge luid horen: ,,De meeste instanties, wij, de provincie, het bureau voor land bouw en voedselvoorziening, staan achter de nota van Grijns. Dat is dus de beleidslijn." Noodzaak Veel van de aanwezige agrariërs dach ten anders over de noodzaak van maatregelen dan Van der Sar en de mensen van BBL en Natuurmonumen ten. Dat was al enige tijd bekend, maar tot nog toe was er weinig dis cussie tussen voor- en tegenstanders van beheersmaatregelen op Texel. De allereerste vraag van Flip Breman, ging daarover en later speelden Klaas Ba rendregt, mevrouw Hin en Kees Vla ming ook op dit punt in. Breman kreeg niet direct antwoord, één van de discussieregels die Van der Sar net uit gelegd had was dat belanghebbenden eerst aan het woord mochten en Bre man deelde mee niet direct belangheb bend te zijn. Toch kwam Van der Sar aan het eind van de avond op'de vraag terug, na dat er flink over gediscussieerd was. Breman vond het verkeerd dat de na druk op de natuur en niet op de land bouw werd gelegd. Vlaming, die boert op de Bol, vroeg zich af waarom het nodig is dat een deel van zijn goede landbouwgrond die niets met natuur gebied te maken heeft, toch binnen de grenzen valt en mevrouw Hin vertelde dat er veel broedvogels zitten in dood gewoon weiland waar de koeien lopen. Mevrouw Van Leeuwen en de heer De Gelder, Staatsbosbeheer, vertelden dat „buffering" soms nodig is rond een natuurgebied omdat het anders geen zin heeft dat natuurgebied tot reser vaat te bestemmen. De Gelder legde uit dat de keuze wat wel en wat niet beheersgebied moet zijn vooral te ma ken heeft met wat je wilt bewaren. „In een gebied met orchideeën kom je geen grutto's tegen." Aan de hand van de teruglopende gruttostand legde hij uit dat natuurbescherming nodig is, maar dat het gaat om waar je de grens legt: „Niemand in deze zaal zal bestrijden dat natuurbescherming noodzakelijk is, maar het is de vraag of er 12.000, 8.000 of 100 grutto's moeten zijn." Een wakkere agrariër voegde aan zijn opsomming toe: „En hoeveel boeren er moeten blijven". Barendregt vond de situatie op Texel niet onrustbarend. Hij verwees naar Brabant waar in verband met het mestprobleem milieubeschermende maatregelen hoognodig zijn. Dat was echter een discussie die de forumleden niet aangingen: „Daarvoor moet u bij de politiek zijn." Wel wees Van der Sar erop dat de provincie al veel rela- tienotagebied had opgegeven in haar plannen: „Deels door de weerstand die er bestaat en deels door verander de inzichten." Gelukkig mens Volgens voorzitter Van der Sar leverde de avond één gelukkig mens op. De heer Van Splunter vertelde 20 hectare grond van Natuurmonumenten te be werken die volgens contract pas in juli gemaaid mag worden. Op die gronden voert hij beheerslandbouw uit zonder daarvoor met de staat een beheersovereenkomst te hebben af gesloten. Als de relatienota een feit is kan hij voor.het beheer dat hij al pleegt opeens 1700 gulden per hectare per jaar vangen terwijl hij volgens de normen in het voorbeeld nog twee weken eerder zou kunnen maaien ook. Zowel Helming als Van Leeuwen ver telden dat hij dat goed gezien had, zo lang hij zich aan zijn contract houdt is dit goed mogelijk. Kees Vlaming liet somberder geluiden horen. Hij verwachtte zijn bedrijf te kunnen opdoeken als de relatienota er door kwam of anders zou zijn opvolger er niet mee door kunnen gaan. Dat le verde een vrij scherpe reactie van Van der Sar op: „Vrijwilligheid is een spil van het beleid. U hoeft geen beheers overeenkomst af te sluiten, als u en uw opvolger met de melkproduktie be zig willen blijven kan dat. Als u uw bedrijf moet opdoeken komt dat door uzelf." De vraag kwam aan de orde in hoeverre die vrijwilligheid kan verdwij nen. Helming vertelde dat alleen in een uiterste geval, bijvoorbeeld om een bijna compleet reservaat helemaal compleet te maken, er een moeilijke procedure op gang gebracht kan wor den waarvoor onder andere een plaat selijke subcommissie, (met vertegen woordigers van de plaatselijke boeren) toestemming zou moeten geven. Van der Sar besloot de avond met op te merken dat voor hem en de andere forumleden de klus erop zat en dat zij het met plezier gedaan hadden. Uit de sfeer tijdens de avond bleek dat Van der Sar en de zijnen het in de zaal duidelijk voelbare wantrouwen niet weg hadden kunnen nemen. Toch werd zijn afsluiting beloond met ap plaus, dat echter net zo snel verdween als de lach van een ouderling die in gezelschap van de dominee pret heeft om een schuine mop Marien van der Slikke van Sporting Texel ontkent dat hij niet is inge gaan op het aanbod van de ge meente om voor zijn zwembad plannen grond te reserveren in het artikel 11 gebied. Wethouder Barendregt vertelde dins dag in de raadsvergadering dat Van der Slikke zijn plannen nu ontwikkelt met het risico dat de gemeente intus sen de grond aan een ander verkoopt. Van der Slikke: „Ik heb nog geen beslissing genomen. Bij het mondelin ge contact heb ik wel mijn bedenkin gen laten blijken wat betreft de prijs van de grond (1 miljoen) en daardoor ook wat betreft het percentage dat bij reservering direct moet worden be taald, maar ik heb beslist geen defini tief nee gezegd. Ik wacht nog op een brief van de gemeente waarin mij het aanbod wordt gedaan en daar zullen we dan schriftelijk op reageren". Gevraagd om opheldering, vertelde ons ambtenaar Piet Witte van het ge meentelijk grondbedrijf dat hij van Van der Slikke begrepen heeft dat hij zich een uitgaaf van ƒ40.000,— voor grond- reservering niet kan permitteren. Waa ruit de conclusie is getrokken dat hij niet op het gemeentelijk aanbod zal in gaan. Van der Slikke zal nu alsnog een brief krijgen met het aanbod. Gedeputeerde Staten hebben de Stichting Agrarisch Museum een sub sidie toegekend van ƒ37.540,—. Het geld is bestemd voor de aanschaf van heteluchtverwarming, een thermo- hydrograaf, de kosten van het betrok ken adviesbureau alsmede het ver plaatsen en opbouwen van de loods die het museum gebruikt als depot.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 5