óór 1 januari besluit
ver noodslachtplaats
Nu komt discussie
met de politiek
AOT plaatst tien
wachthuisjes
'portzaal Oudeschild
olop in discussie
Na drie avonden info relatienota
Natuurmonumenten
houdt zich aan
relatienota
Van der Slikke
ontkent afwijzing
Subsidie voor
Agrarisch Museum
OAG 1 NOVEMBER 1985
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
iW zullen binnen twee maanden met voorstellen komen
ike nieuwbouw van de noodslachtplaats, in het bijzonder
betreft de financiële steun die de gemeente aan dit pro-
wil geven.
werd door wethouder Piet Ze-
in de raadsvergadering meege-
naar aanleiding van de algemene
•houwingen. Het stond al vast dat
lemeente bereid was geld in de
^slachtplaats te steken, maar de
Ming Noodslachtplaats heeft nu la-
weten dat dit niet genoeg is en
hiernaast nog een „absolute finan-
steun" van ƒ75.000— nodig is
sen gebouw te kunnen stichten
aan de eisen voldoet. Het bestuur
de gemeenteraad gevraagd in de
etingsvergadering hierover een
üssing te nemen. Wat Zegers be-
moet dat dus nog even wachten
iat het college de kwestie nog
jibehandelen. Het is in ieder geval
Sgdat onderscheid wordt gemaakt
;en de eigenlijke noodslachtplaats
het gemeentebestuur een zaak van
■meen belang vindt en.de slagerij
het Lamvleesbedrijf Texel die van
selfde gebouw gebruik wil maken.
niet de bedoeling een particulie-
agerij te gaan subsidiëren.
Sportzaal Oudeschild
voor een beslissing over de sport-
ommodatie in Oudeschild is het
vroeg, zodat Zegers de ge-
jnteraad met klem ontraadde hier-
alvast twee ton uit te trekken,
college is druk met deze zaak
gemeente zelf een sportzaal
iwt bij de school (zowel bestemd
schoolgymnastiek als voor sport-
ïnigingen) kost dat f636.000,— en
is dus niet of nauwelijks haalbaar,
sncieel veel aantrekkelijker is de
ais- en sportzaal die Rab wil stich-
Zou men deze ruimte echter wil-
laten voldoen aan de eisen voor
oolgymnastiek dan kost alleen die
passing f376.500— extra. Het is de
sg of het verstandig is om dergelij-
'nvesteringen te doen in ,,een ge-
rwvan iemand anders". Bovendien
het onverantwoord om een derge-
bedrag uit te geven voor slechts
schoolgymnastiekuren per week.
irbij in aanmerking moet worden
lomen dat de schoolgym van Oude-
id ook in de sporthal van Den
kan worden gegeven (wat toeval-
aiomenteel gebeurt in verband met
taaamheden aan de huidige Oude-
ilder gymzaal). De kinderen zouden
een busje naar Den Burg kunnen
den gebracht en dat zou wel eens
goedkoper kunnen zijn dan de fi
dele lasten van een eigen voorzie-
in Oudeschild. Er zitten dus nogal
haken en ogen aan deze kwestie
Zegers vond dan ook dat de ge-
interaad het geduld moet opbren-
om het standpunt van het college
s wachten. Tot dusver is het nog
gelukt ,,een redelijke en financieel
ilbare" oplossing te bedenken.
NRC
igerend op andere vragen en voor-
len in de diverse algemene be
dwingen bevestigde Zegers dat
Natuurrecreatiecentrum op den
helemaal geen rijkssubsidie meer
]t als de duinen niet tot nationaal
worden utgeroepen. Dit staat
ter niet voor 100% vast, zo kwam
voren tijdens verdere discussie.
college is het ermee eens dat het
atschappelijk werk voor het publiek
ïr bereikbaar moet worden, het
it op elk tijdstip. Daar is nog geen
ossing voor gevonden, maar het
fege denkt aan een regeling in sa-
iwerking met andere instellingen,
manente bereikbaarheid van het
atschappelijk werk zélf is onmoge-
omdat daarvoor personeelsuitbrei-
3nodig zou zijn.
boordend op de vraag welke mo
eheden de werklozen krijgen, nu
MZW-project als opvanggelegen-
is weggevallen werd gewezen op
jeugd- en jongerenwerk (waar met
's jeugdige werklozen terecht kun-
en de juist begonnen pogingen
ook voor oudere werklozen en
■actieven bijeenkomsten te beleg
d/Hopelijk slaat het aan",
teruglopen van het aantal leerlin-
op de scholen kan financiële pro
ten geven omdat veel onderwijs-
en worden voldaan uit bedragen
Per leerling beschikbaar worden
ild. Het Pakt, dat zich hierover
)rgd had gemaakt, kreeg echter te
dat het zo'n vaart niet loopt,
iat niet élle geldbronnen van het
erwijs van het leerlingental afhan-
Het budget van de schoolbegelei-
Ssdienst bijvoorbeeld hangt af van
-rootte van de totale Texelse bevol-
en die gaat niet achteruit.
Het college voelt er weinig voor om
de bibliotheek extra gelden te ver
schaffen uit de toeristische reserve om
aldus mogelijk te maken dat daar meer
personeel in dienst kan worden
gehouden.
Het idee is op zichzelf niet zo gek om
dat de bibliotheek ook als een service
voor toeristen kan worden gezien,
maar volgens Zecfers stelt het aantal
uitleningen aan vakantiegangers niet
zóveel voor dat een dergelijke financië
le benadering gerechtvaardigd zou zijn.
Het college is wel bereid kunstuitleen
op Texel mogelijk te maken en dat te
laten blijken door een ,,pro memorie"
post op de begroting. Spoedig zal blij
ken of er op Texel voldoende be
langstelling is voor het lenen van
kunst want momenteel wordt in de
raadhuiskelder een expositie gehouden
waarbij de bezoekers door middel van
een schriftelijke enquete hun animo en
voorkeuren kenbaar kunnen maken.
Zwembad
Zegers was het niet helemaal eens met
de stelling van meerdere raadsleden
dat de exploitatietekorten van het
zwembad uitsluitend worden veroor
zaakt door tegenvallende bezoekers
aantallen en niet door andere factoren,
zodat de Recreatiestichting recht zou
hebben op volledige vergoeding van
het exploitatietekort door de gemeen
te. Zoals bekend wil de meerderheid
van het college het tekort slechts ge
deeltelijk dekken als uitvloeisel van het
zg. volumebeleid. De meningen zijn
hierover ook in de raad verdeeld. Ze
gers wees erop dat de waterglijbaan
die de RST bij het bad heeft laten
aanleggen helaas geen toename van
het aantal bezoekers heeft veroorzaakt
zodat de kapitaalslasten van deze glij
baan vergroting van het tekort hebben
veroorzaakt.
Vierde fase
Zegers reageerde gunstig op het PSP-
voorstel om na te gaan of het aantrek
kelijk is de vierde fase van dorpshuis
d'Ouwe ULO te realiseren inplaats van
het onderbengen van diverse vereni
gingen in het voormalige kleuter
schoolgebouw De Woelige Hoek. Vol
gens de PSP zijn meer gebruikers van
d'Ouwe ULO welkom omdat de voor
zieningen van dit gebouw dan efficiën
ter kunnen worden benut en uiteinde
lijk kan dat voor de gemeente finan
cieel gunstiger uitpakken dan het aan
passen van De Woelige Hoek. Zegers
beloofde onderzoek.
Sociaal
De vrees dat het streven naar produk-
tiviteit en financieel resultaat in de
centrale werkplaats De Bolder het so
ciale karakter van deze werkplaats zal
aantasten, werd door Zegers niet ge
deeld. Hij vond dat je aan werknemers
in een sociale werkplaats best bepaal
de eisen mag stellen, zolang men reke
ning houdt met de beperkte mogelijk
heden die zij door hun handicap kun
nen bieden. Hij had er het volste ver
trouwen in dat de directie erop zal toe
zien dat het niet te gek wordt. Het is
niet slecht om de werkplaats zo weinig
mogelijk afhankelijk van rijksgelden te
laten zijn.
Wat betreft het flankerend (bejaar
denbeleid deelde Zegers mee dat ge
deputeerde staten één dezer dagen
een besluit nemen over deze subsidie
mogelijkheid voor ouderenvoorzienin
gen. Zegers had nog geprobeerd er
achter te komen of ook Texel subsidie
zal krijgen, maar dat had men hem
niet willen vertellen.
Oppassen
Terugkomend op het conflict dat het
college heeft met de RST over de ver
goeding van het exploitatietekort van
het zwembad bevestigde Zegers de
eerdere mededeling van Barendregt dat
Piet Zegers: ..Geen extra geld voor
bibliotheek
het best mogelijk is dat de RST de ex
ploitatie van het bad niet meer wil be
hartigen en het voortaan aan de ge
meente wil overlaten. Later in de dis
cussie kreeg hij echter de waarschu
wing te horen dat de gemeente beter
tc£ een vergelijk met de RST kan ko
men, want het exploiteren van een
zwembad is niet erg aanlokkelijk, voor
al niet als de zwemparadijs-plannen in
De Koog doorgaan, waardoor het be
zoek aan Molenkoog nog veel sterker
zal teruglopèn. Uit het antwoord van
Zegers. viel op te maken dat het colle
ge niet tot elke prijs aan zijn stand
punt inzake toepassing van het volu
mebeleid op de zwembadexploitatie zal
vasthouden. ,,De zaak is nog in be
raad. Voorlopig houden we vast aan
het volumebeleid. Als de RST het bad
teruggeeft aan de gemeente, willen we
zeker over overname praten."
Over de Welzijnsstichting zei Zegers
dat deze stichting in 1986 waarschijn
lijk zelfstandig zal opereren, dus for
meel los van de gemeente.
De wethouder ziet financiële mogelijk
heden ter bekostiging van een tweede
zoutwaterleiding voor het Natuurre
creatiecentrum. Een overschot van
ƒ54.000,— dat het museum heeft te
ruggekregen van Uitwaterende Sluizen
(restitutie van teveel betaalde zuive
ringsheffing) is daarvoor misschien te
gebruiken en de rest (ƒ42.000,— zou
moeten komen uit het fonds voor re
creatie en natuurbehoud. De zoutwa
terleiding is door de arbeidsbesparing
die er door wordt verkregen een in
vestering die in het belang is van de
efficiency in het NRC.
Voor het eind van dit jaar zullen tien AOT-bushaltes op Texel
worden voorzien van wachthokjes, zogenaamde abri's zodat
de wachtende buspassagiers beschermd zijn tegen regen en
wind. De kosten van de abri's worden gedragen door de ge
meente en de AOT samen. De totale investering bedraagt
f35.000,—, de kosten van de bestrating (ook door de gemeen
te te betalen) niet meegerekend.
Over deze zaak is de afgelopen ja
ren veei te doen geweest. Een van
de problemen was dat de AOT
niet meer dan f2.000— per abri
kon uittrekken, waardoor het be
kende landelijk toegepaste stan
daardmodel niet betaald kon wor
den. Aan Eelco Vermeulen van het
gelijknamige bouwbedrijf in Ooste
rend werd daarom opdracht gege
ven een goedkoper model te ont
werpen. Vermeulen kwam toen
met een abri van hechthout die
voor f2.000— kon worden gele
verd. Die vond de gemeente niet
aanvaardbaar, zodat besloten werd
de abri te maken van ander mate
riaal: trespa kunststofplaat, voor
zien van onbreekbarepolycarbo-
naat ramen in aluminium frame;
alles uitgevoerd in gedekte Ibruine
en grijze) kleuren, formaat 2.35 x
1.04 meter. Toepassing van het
door de gemeente verlangde ma
teriaal maakte de abri echter
f1.464,— duurder. Besloten is toen
dat de gemeente deze door haar
gestelde 'nadere eis' zou vergoe
den wat neerkwam op f15.000,—.
De verwachting was dat de ge
meente dit geld zou kunnen terug-
vangen in de vorm van een subsi
die van de provincie. Het ziet er
echter naar uit dat de provincie
een dergelijke subsidie slechts wil
toekennen voor abri's die op een
halte komen waar aanmerkelijke
aantallen passagiers in- en uitstap
pen. De provinciale norm is zoda
nig dat maar enkele haltes op
Texel (o.a. die van de veerhaven
en van De Koog) in aanmerking
komen zodat toch nog een bedrag
van rond f10.000,— voor gemeen
terekening blijft.
De nieuwe wachthuisjes (die on
geveer dezelfde vorm hebben a/s
de bekende betonnen abri's) maar
door de toegepaste kleuren en
materialen toch heel anders ogen,
worden gemonteerd op hardhou
ten paaltjes, zodat ze gemakkelijk
verplaatst of vervangen kunnen
worden a/s dat (bijvoorbeeld door
het verleggen van de busroute)
nodig mocht zijn. De 'Texelse'
abri's zullen door Vermeulen wor
den gebouwd en geplaatst bij de
haltes van de Bernhardlaan (bij
nummer 99, tegenover de Meester
Kraaistraat, de entree naar de
Buytengors en bij de Wagema-
kerstraat), verder aan de Beatrix-
laan tegenover nummer 146 en bij
,,Sint Jan", alsmede aan de Gast
huisstraat bij de hoek Schoorwal.
In Oudeschild wordt een abri ge
plaatst aan het Molwerk, in
Oosterend bij de kruising
Oranjestraat-Achtertune, in De
Cocksdorp bij de telefooncel aan
de Kikkertstraat, aan de Badweg
te De Koog bij Kikkert (een iets
korter model) en aan de Vuurto-
renweg bij De Cocksdorp ter ver
vanging van de daar staande 'ou
derwetse' abri.
Het was de bedoeling ook een
wachthuisje te plaatsen aan De
Naai in Den Hoorn, maar dat zou
een aangepast model moeten
worden in verband met de eisen
van het beschermd dorpsgezicht.
Na overleg met de dorpscommis
sie is echter gebleken dat een abri
hier niet nodig is omdat de men
sen kunnen schuilen onder de
monumentale luifel van de super
markt van Goënga.
De laatste informatieavond over de relatienota, woensdag in
het Waalder hotel Rebecca, leverde een geluid op dat tijdens
de eerste twee bijeenkomsten niet gehoord werd. Mevrouw
B.L.J. van Leeuwen, inspecteur voor Noordholland en
Utrecht van de vereniging tot behoud van natuurmonumen
ten, vertelde dat haar club zich met het aankopen van grond
zal houden aan de grenzen van het relatienotabeleid, als de
uitwerking van dat beleid tenminste niet schrikbarend veel
zal afwijken van hoe daar nu over gedacht wordt. Verder ver
toonde deze avond veel overeenkomsten met de andere
avonden: een forum dat wel inlichtingen wilde geven maar
dat weigerde in de politieke discussie te treden, hoewel veel
van de aanwezigen dat kennelijk wel wilden. Ze zullen ech
ter geduld moeten hebben tot ze, gewapend met argumen
ten, met gedeputeerde staten in de slag kunnen.
Over het aankoopbeleid van Natuur
monumenten was onrust ontstaan na
dat in het verslag van een vorige
avond in de krant had gestaan dat de
ze vereniging eventueel ook grond bui
ten de relatienotagebieden zou kunnen
aankopen. Formeel is dat juist en een
dergelijke opmerking is, zonder de ken
nelijk noodzakelijke toelichting, ge
maakt. Elke particuliere instelling kan,
als de overheid niet via subsidies in
vloed uit kan oefenen, overal grond
kopen. Dat geldt bijvoorbeeld niet
voor het bureau Beheer Landbouw
gronden (BBL), dat de avonden orga
niseerde. Dat is een overheidsinstelling
en die moet zich houden aan de richt
lijnen die de bewindslieden, de politiek
dus, vaststellen. Mevrouw Van Leeu
wen zegde echter duidelijk toe dat Na
tuurmonumenten zich heeft vastgelegd
op het relatienotabeleid: ,,Wij kopen
niets buiten die grenzen aan tenzij de
regering een zo raar beleid gaat voe'ren
dat dat echt nodig zou worden. Dan
zullen we dat echter van te voren luid
en duidelijk aankondigen."
Veel van de aanwezige agrariërs had
den liever gehoord dat het de vereni
ging verboden zou zijn om nog grond
aan te kopen buiten de beheers- en re-
servaatgebieden, maar dat was een ze
kerheid die hen niet gegeven werd. Er
werden meer zekerheden niet verschaft
en als de vragenstellers dan hun wan
trouwen uitspraken zei L.E. van der
Sar, de gespreksleider, dat dergelijke
opmerkingen vooral 8 november ge
maakt zullen moeten worden als gede
puteerde staten, voor regioberaad over
de relatienota naar Texel komen. Tel
kens weer benadrukten hij en de heren
G.H. Helming en G. Bosklopper van
het BBL dat het doel van deze bijeen
komsten is de insprekers te voorzien
van informatie, zodat de discussie met
de politiek inhoudelijk en niet informa
tief van aard zal zijn. Wel verklaarde
Van der Sar dat hij en met hem de
standsorganisaties waarvoor hij werkt
pal vóór de invoering van de relatieno
ta zijn: ,,Dat regelt een vergoeding
voor de boeren die betrokken worden
bij het natuurbehoud. Als het niet zo
geregeld wordt, wil dat helemaal niet
zeggen dat er dan geen milieuwetge
ving komt en die zou wel eens harder
en afstandelijker kunnen zijn dan deze
voorstellen". Met andere woorden, dan
worden beheersmaatregelen verplicht
gesteld zonder discussie en wellicht
zonder geld.
Vergoedingen
Een punt dat diverse malen opdook
was de hoogte van de vergoedingen.
Bij de uitnodiging voor de avond was
een rekenvoorbeeld gevoegd waaruit
bleek dat de hoogst mogelijke be
heersvergoeding ongeveer zeventien
honderd gulden zou bedragen. Uit de
woorden van de deskundigen achter
de tafel viel echter op te maken dat
dat voor het eiland nog geen uitge
maakte zaak was. Met name de gevol
gen van de droogteperiode waar het
eiland de meeste zomers mee te ma
ken krijgt moesten nog in harde munt
worden omgezet. Over dat probleem
buigt zich momenteel een technisch
economische commissie van deskundi
gen die in Utrecht zetelt en die zich in
haar overwegingen zich baseert op de
door de plaatselijke landbouwconsu-
lent aangeleverde objectieve gegevens.
Dit was weer aanleiding voor een
vraag van Willem Reuvers op welk rap
port de beleidsmakers zich baseren
voor het vaststellen van tarieven. Er
zijn er twee-, het rapport Muntjewerff
en het rapport Grijns. In het eerste
rapport worden*hogere beheersvergoe
dingen bepleit dan in het tweede. Van
der Sar vertelde dat het hier om twee
visies van twee belangrijke ambtenaren
ging die allebei zwaar mee zouden we
gen, maar Helming liet een ander ge
luid horen: ,,De meeste instanties, wij,
de provincie, het bureau voor land
bouw en voedselvoorziening, staan
achter de nota van Grijns. Dat is dus
de beleidslijn."
Noodzaak
Veel van de aanwezige agrariërs dach
ten anders over de noodzaak van
maatregelen dan Van der Sar en de
mensen van BBL en Natuurmonumen
ten. Dat was al enige tijd bekend,
maar tot nog toe was er weinig dis
cussie tussen voor- en tegenstanders
van beheersmaatregelen op Texel. De
allereerste vraag van Flip Breman, ging
daarover en later speelden Klaas Ba
rendregt, mevrouw Hin en Kees Vla
ming ook op dit punt in. Breman
kreeg niet direct antwoord, één van de
discussieregels die Van der Sar net uit
gelegd had was dat belanghebbenden
eerst aan het woord mochten en Bre
man deelde mee niet direct belangheb
bend te zijn.
Toch kwam Van der Sar aan het eind
van de avond op'de vraag terug, na
dat er flink over gediscussieerd was.
Breman vond het verkeerd dat de na
druk op de natuur en niet op de land
bouw werd gelegd. Vlaming, die boert
op de Bol, vroeg zich af waarom het
nodig is dat een deel van zijn goede
landbouwgrond die niets met natuur
gebied te maken heeft, toch binnen de
grenzen valt en mevrouw Hin vertelde
dat er veel broedvogels zitten in dood
gewoon weiland waar de koeien lopen.
Mevrouw Van Leeuwen en de heer De
Gelder, Staatsbosbeheer, vertelden dat
„buffering" soms nodig is rond een
natuurgebied omdat het anders geen
zin heeft dat natuurgebied tot reser
vaat te bestemmen. De Gelder legde
uit dat de keuze wat wel en wat niet
beheersgebied moet zijn vooral te ma
ken heeft met wat je wilt bewaren.
„In een gebied met orchideeën kom je
geen grutto's tegen." Aan de hand van
de teruglopende gruttostand legde hij
uit dat natuurbescherming nodig is,
maar dat het gaat om waar je de
grens legt: „Niemand in deze zaal zal
bestrijden dat natuurbescherming
noodzakelijk is, maar het is de vraag
of er 12.000, 8.000 of 100 grutto's
moeten zijn."
Een wakkere agrariër voegde aan zijn
opsomming toe: „En hoeveel boeren
er moeten blijven".
Barendregt vond de situatie op Texel
niet onrustbarend. Hij verwees naar
Brabant waar in verband met het
mestprobleem milieubeschermende
maatregelen hoognodig zijn. Dat was
echter een discussie die de forumleden
niet aangingen: „Daarvoor moet u bij
de politiek zijn." Wel wees Van der
Sar erop dat de provincie al veel rela-
tienotagebied had opgegeven in haar
plannen: „Deels door de weerstand
die er bestaat en deels door verander
de inzichten."
Gelukkig mens
Volgens voorzitter Van der Sar leverde
de avond één gelukkig mens op. De
heer Van Splunter vertelde 20 hectare
grond van Natuurmonumenten te be
werken die volgens contract pas in juli
gemaaid mag worden. Op die gronden
voert hij beheerslandbouw uit zonder
daarvoor met de staat een
beheersovereenkomst te hebben af
gesloten. Als de relatienota een feit is
kan hij voor.het beheer dat hij al
pleegt opeens 1700 gulden per hectare
per jaar vangen terwijl hij volgens de
normen in het voorbeeld nog twee
weken eerder zou kunnen maaien ook.
Zowel Helming als Van Leeuwen ver
telden dat hij dat goed gezien had, zo
lang hij zich aan zijn contract houdt is
dit goed mogelijk.
Kees Vlaming liet somberder geluiden
horen. Hij verwachtte zijn bedrijf te
kunnen opdoeken als de relatienota er
door kwam of anders zou zijn opvolger
er niet mee door kunnen gaan. Dat le
verde een vrij scherpe reactie van Van
der Sar op: „Vrijwilligheid is een spil
van het beleid. U hoeft geen beheers
overeenkomst af te sluiten, als u en
uw opvolger met de melkproduktie be
zig willen blijven kan dat. Als u uw
bedrijf moet opdoeken komt dat door
uzelf." De vraag kwam aan de orde in
hoeverre die vrijwilligheid kan verdwij
nen. Helming vertelde dat alleen in
een uiterste geval, bijvoorbeeld om
een bijna compleet reservaat helemaal
compleet te maken, er een moeilijke
procedure op gang gebracht kan wor
den waarvoor onder andere een plaat
selijke subcommissie, (met vertegen
woordigers van de plaatselijke boeren)
toestemming zou moeten geven.
Van der Sar besloot de avond met op
te merken dat voor hem en de andere
forumleden de klus erop zat en dat zij
het met plezier gedaan hadden. Uit de
sfeer tijdens de avond bleek dat Van
der Sar en de zijnen het in de zaal
duidelijk voelbare wantrouwen niet
weg hadden kunnen nemen. Toch
werd zijn afsluiting beloond met ap
plaus, dat echter net zo snel verdween
als de lach van een ouderling die in
gezelschap van de dominee pret heeft
om een schuine mop
Marien van der Slikke van Sporting
Texel ontkent dat hij niet is inge
gaan op het aanbod van de ge
meente om voor zijn zwembad
plannen grond te reserveren in het
artikel 11 gebied.
Wethouder Barendregt vertelde dins
dag in de raadsvergadering dat Van
der Slikke zijn plannen nu ontwikkelt
met het risico dat de gemeente intus
sen de grond aan een ander verkoopt.
Van der Slikke: „Ik heb nog geen
beslissing genomen. Bij het mondelin
ge contact heb ik wel mijn bedenkin
gen laten blijken wat betreft de prijs
van de grond (1 miljoen) en daardoor
ook wat betreft het percentage dat bij
reservering direct moet worden be
taald, maar ik heb beslist geen defini
tief nee gezegd. Ik wacht nog op een
brief van de gemeente waarin mij het
aanbod wordt gedaan en daar zullen
we dan schriftelijk op reageren".
Gevraagd om opheldering, vertelde
ons ambtenaar Piet Witte van het ge
meentelijk grondbedrijf dat hij van Van
der Slikke begrepen heeft dat hij zich
een uitgaaf van ƒ40.000,— voor grond-
reservering niet kan permitteren. Waa
ruit de conclusie is getrokken dat hij
niet op het gemeentelijk aanbod zal in
gaan. Van der Slikke zal nu alsnog een
brief krijgen met het aanbod.
Gedeputeerde Staten hebben de
Stichting Agrarisch Museum een sub
sidie toegekend van ƒ37.540,—. Het
geld is bestemd voor de aanschaf van
heteluchtverwarming, een thermo-
hydrograaf, de kosten van het betrok
ken adviesbureau alsmede het ver
plaatsen en opbouwen van de loods
die het museum gebruikt als depot.