Wie heeft interesse
voor de Marsdiep?
Voor het weekend
ERVOLG VAN PAG. 5
odelbouw
Vaste data
23 en 24 november
Artsen
Groene Kruis
Tandartsen
Apotheek
Gezinsverzorging
Alcohol en drugs
Dierenartsen
IMoodslachtingen
Rijkspolitie
1985
Kerkdiensten
Brand/ambulance
Kustwacht Eierland
MIHO
Postbus 357
9400 AJ ASSEN
Holland
Hans Wille 11-84
TEXELSE COURANT
Zodra er zekerheid is over het
tijdstip waarop Teso een tweede
dubbeldekker in de vaart brengt,
zal een koper worden gezocht voor
de Marsdiep. Directeur Th. Hooger-
heide is al begonnen met het sa
menstellen van een informatiemap
om toekomstige geïnteresseerden
een indruk te kunnen geven van
het schip. Daartoe is de veerboot
van binnen en van buiten in kleur
gefotografeerd.
Verkoop van de Marsdiep is dus aller
minst spoedeisend maar het is wel ge
wenst de markt alvast te onderzoeken
want het tijdstip waarop de tweede
dubbeldekker wordt aangeschaft hangt
mede af van de opbrengst van de en
keldekkers. Een beslissing moet tegen
1990 worden genomen. De kopers zul
len niet staan te dringen want de
Marsdiep vraagt mede door zijn diesel-
electrische voortstuwing specialistisch
vakmanschap van de mensen' die er
mee moeten varen. Teso zou van ge
luk kunnen spreken als ergens een
veerdienst bestaat waar een dergelijk
schip precies voor geschikt is. Hooger-
heide verwacht de Marsdiep niet in
Nederland en misschien zelfs niet in
Europa te zullen slijten. De boot zal
dus nog niet in de openbaarheid te
koop worden aangeboden, maar wel
zal hier en daar via relaties een aasje
worden uitgegooid.
De veerboot Marsdiep was Teso's
eerste diesel-electrische veerboot met
koplading, in 1963 gebouwd bij de
Zaanlandsche Scheepsbouw Maat
schappij in Zaandam. Toen het schip
klaar was moest het nog geruime tijd
in de marinehaven van Den Helder blij
ven liggen omdat de fuikhavens waar
in het kon aan- en afmeren nog niet
klaar waren. Onder druk van de om
standigheden werden op het laatste
moment nog zijladingsdeuren in de
Marsdiep aangebracht maar deze zijn
praktisch nooit gebruikt. Sinds mei
van dit jaar heeft de Marsdiep niet
meer gevaren en ligt het schip in een
hoekje van de haven van 't Horntje.
(Foto Dirk Kuiter).
22 NOVEMBER 1985
ontploft overzicht". Dat moet zowel
j laveer de toestand na assemblage.
zien hoe de wagen er in onderdelen uitziet
men met zijn collega" het hele spul
nauwgezet bestuderen. Uitgeknobbeld
wordt wat de beste montagevolgorde
is en wat waar hoort. Vervolgens gaat
Joop bouwen en Hans tekenen. Joop
maakt de hele tijd aantekeningen van
onnauwkeurigheden die hij tegenkomt
en die worden doorgebeld naar de fa
brikant. Hans maakt een „exploded
view"tekening, in goed Nederlands
een „ontploft overzicht" waarop te
zien is welk onderdeel waar thuis
hoort. Het maken van zo'n tekening is
een kunst op zich omdat de koper het
hele model in onderdelen moet zien
maar ook een idee moet krijgen van
hoe het er uit ziet als het weer in el
kaar zit. Dat vergt van de tekenaar
niet alleen technisch maar ook artistiek
inzicht. Hans tekent voor meer begrip
ook de truck erbij die als voorbeeld
heeft gediend en zet er wat technische
gegevens bij. Dan wordt het hele spul
weer teruggestuurd. Een samenwer
king die voor beide kanten prima is.
Eerst thuisgebracht
Dit verhaal zou nog veel langer kun
nen worden. Het op de hoogte blijven
van wat er in de truckwereld speelt,
Joop die met één telefoontje een
vrachtwagen regelde bij een bedrijf
aan de overkant om mee te nemen
naar één van de truckfestivals die een
paar jaar terug in De Koog werden
gehouden.
Die festivals zelf, waar met name bij
het geslaagde tweede feest Hans en
Joop de organisatorische touwtjes in
handen hielden, de contacten met de
Texelse beroepschauffeurs („Dat is
heel gezellig, die kennen elkaar alle
maal door de boot") en de avonturen
tijdens shows aan de overkant, waar
voor de beide Texelaars tegenwoordig
niet meer hoeven in te schrijven. Ze
kunnen een keus maken uit de shows
waarvoor ze gevraagd worden. Ze
doen er nog een stuk of vijf per jaar,
omdat het gezin ook belangrijk is en
allebei vertellen ze dat ze nooit zover
hadden kunnen groeien als hun vrouw
niet met de hobby meeleefde.
Tijdens de hobbyshow in Den Hoorn
ging Joop's oudste zoon Sander ook
mee. Die is aangestoken door hetzelf
de virus als zijn vader en hij bouwde
tijdens de show een truck van Lego
die menigeen versteld deed staan. Tij
dens dit soort bijeenkomsten komen
de modelbouwers ook de echte lief
hebbers tegen en leeftijd speelt daarbij
Psychologe. Spreekuur volgens af
spraak: op woensdag van 14.00 - 17.00
uur, tel. (02220) 4887, het Groene
Kruisgebouw, kamer A1, Witte Kruis-
laan 19, Den Burg. Mevrouw drs. R.
Postma. Tevens bereikbaar: tel. (02220)
3842, Bemhardlaan 64, Den Burg.
Spreekuren college van B en W:
Wethouder Zegers maandag van 10.00
tot 11.00 uur; wethouder Schilling vrij
dag van 14.30 tot 15.30 uur en we
thouder Barendregt vrijdag van 10.00
tot T1.00 uur.
Elke eerste donderdag van de
maand (na het fractieberaad) houdt de
VVD Texel in hotel Rebecca in De
Waal een instuifavond voor leden en
introducees.
Iedere woensdagavond houdt de
Volksdansvereniging Texel een
volksdansavond in De Wielewaal in De
Waal, aanvang 19.45 uur. Nieuwe le
den zijn welkom. Informatie via tele
foon 02220-3565.
Maatschappelijk werker Frank van
Lare houdt spreekuur in d'Ouwe ULO
dinsdags, woensdags en vrijdags van
8.30 - 9.30 uur en donderdags van
18.30 - 19.30 uur.
Spreekuur raadsfracties: Iedere don
derdag voorafgaand aan de week waa
rin de raadsvergadering wordt gehou
den hebben de raadsfracties van CDA,
PSP, Pakt en WD spreekuur in het
raadhuis, van 19.30 tot ca. 20.15 uur.
leder kan daar terecht met vragen,
aan- en opmerkingen, in het bijzonder
over kwesties die in de raadsvergade
ring aan de orde zullen komen. Texels
Belang houdt dit fractiespreekuur op
de maandagavond voorafgaand aan de
raadsvergadering.
De WAO groep komt elke woens
dag van 10.00 tot 12.00 uur bijeen in
dienstencentrum De Buureton (oude
St. Jan) aan de Molenstraat in Den
Burg.
Trombosedienst. Iedere woensdag
ochtend bestaat na afspraak van 9.00
tot 10.30 uur in het Groene Kruisge
bouw in Den Burg (ingang tandartsen
praktijk) gelegenheid om bloed te laten
prikken. Telefoon 02220-4887 (b.g.g.
Geminiziekenhuis Den Helder
02230-11414). Wie niet op dit tijdstip
kan komen, moet contact opnemen
met het laboratorium van het Gemini
ziekenhuis in Den Helder, telefoon
geen rol. In Den Hoorn was er een
jongetje dat niet weg was te slaan bij
de stand met vrachtwagentjes. Joop:
„Wij konden een autootje met hem
ruilen en dat was het enige moment
dat we hem even niet zagen. Hij ver
telde later dat hij eerst zijn kostbare
nieuwe bezit even naar huis had ge
bracht. Verder bleef hij totdat we na
afloop alles weer in hadden geladen.
Toen we wegreden ging hij naar huis."
De jeugd heeft de toekomst en de toe
komst van de Texelse modelbouw is
kennelijk verzekerd.
Copyright MIHO
parkeerplaats is een tafel, deze vrachtwagens zijn met de hand gemaakt.
thousiast pakt hij diepvriesdoosjes uit
een kast die tot op het bot ontlede
vrachtautootjes blijken te bevatten,
waaronder een mooie oude Scania
„neus", voorbestemd om tot Texel-
truckje te worden opgebouwd.
Opvallend is dat er niet overdadig veel
gereedschap aanwezig is. Sleutels die
kennelijk te grofstoffelijk zijn voor het
model werk, een kolomboormachine,
een lintzaag, een klein draaibankje dat
echter bijna nooit gebruikt wordt. En
ergens in een la moet een soldeerbout
liggen, want Joop soldeert zijn wa
gens in elkaar. Daarmee is hij een bui
tenbeentje, meestal wordt gebruik ge
maakt van lijm als bindmiddel.
Waar gaat nou zoveel tijd inzitten? Om
te beginnen is dat de belettering, het
zo natuurgetrouw mogelijk opbrengen,
met het handje. Dan vergt nauwgezet
en grondig priegelwerk altijd veel tijd.
Joop: „Wij kopen een bouwpakket,
maar in tegen stelling tot de meeste
modelbouwers gaan we dat eerst ver
der strippen, uit elkaar halen. We za
gen bijvoorbeeld een plakje uit de ca-
bina als we een kort model willen heb
ben of we zagen de neus eraf en ma
ken er een vulstukje tussen als we een
langere motorkap willen hebben. Daar
bij houden we ons te allen tijde aan
de opgave van de fabrikanten, daarom
is het ook zo belangrijk om goed do
cumentatiemateriaal te hebben."
IJzerdraad
Met veel inventiviteit en weinig bijzon
dere materialen wordt dan een truck
opgebouwd die er echt uitziet. Dat be
tekent dat niet alleen die ene luchttank
erop zit die de fabriek er standaard op
zet, maar ook die drie andere die de
klant erop wilde hebben en dat extra
gereedschapskistje en die andere spie
gels en de naam van de chauffeur
achter de voorruit
Bovendien krijgt de wagen een lading,
of er liggen in ieder geval dekzeilen in
de bak, van de goede maat en de
goede kleur. Het maken van die deelt
jes vergt fantasie; Legoblokjes, blokjes
hout en dergelijke voldoen goed voor
een rechthoekige lading, maar wat te
denken van stro? Je neemt een blokje
schuimrubber, knipt er aan alle kanten
met een schaar rafels in en strooit er
vervolgens gras op dat spoorwegmo
delbouwers gebruiken. Dan spuit je
het geel en je hebt stro. Bijzonder uit
houdingsvermogen heb je ook nodig.
Zo maakte Hans Witte laatst een
Shell-tankwagen, waarmee hij in de
prijzen viel in Driebergen. Die tank is
niet rond maar ovaal, maar dan ook
nog van boven anders ovaal dan van
onderen. Hij maakte twee mallen door
de vorm uit te knippen in karton en
dan maar schaven en schuren, tot het
echt perfect is. Vervolgens plamuren
om dat strakke metaaluiterlijk te krij
gen en dan spuiten. Joop laat fraaie
voorbeelden zien van opleggers met
dekzeilen die zeer natuurgetrouw ge
kreukt zijn. Een wagentje van Hans zit
onder het stof, dat spoot hij erop, grij
ze verf. Daarbij is hij niet vergeten
eerst twee stukjes van de voorruit af
te dekken, zodat het net is of de
chauffeur met behulp van zijn ruiten
wissers geprobeerd heeft zijn zicht te
verbeteren. Oog voor detail, bij een
toch al klein dingetje.
De modellen die hierboven al genoemd
zijn worden gegoten door een klein
gespecialiseerd bedrijfje. Bij de ontwik
keling zijn Joop en Hans nauw betrok
ken. Als er een nieuw type moet ko
men giet het bedrijf eerst een serie
proefonderdelen, doet die onder num
mering of wat dan ook in een zak en
stuurt het spul naar Joop. Die gaat sa-
0.45 s
uro sproken ideeën over. Ze zijn heie
niet zo gelukkig met de truckers-
zoals die een tijdje geleden de
opstak: „Dat uit Amerika overge-
gedoe hebben we hier heie
niet nodig. In Europa worden be-
vrachtwagens gemaakt met een
inbare eigen stijl. Die Amerikaan-
isgens zien er wel heel indrukwek-
uii maar om te rijden zijn ze een
primitiever dan de vrachtwagens
e hier op de weg ziet. Ook de in-
van grotere kracht is een fictie. In
tërenigde Staten mag het treinge-
it maximaal 36 ton bedragen, ter-
je op ons eigen werelddeel wel
binaties tot zestig ton tegenkomt."
Witte adviseerde destijds de ei-
jars van de Texeltruck in die zin,
vilden namelijk eerst een grote
(fcjerikaan kopen. Wie die Scania wel
goed bekeken heeft, zal het er
atwijfeld mee eens zijn dat hier
Amerikaanse toeters en bellen
udi ziene truck staat maar een prach-
jrodukt dat herkenbaar van deze
van de oceaan stamt. De „stri-
had van Witte nog wel wat
„Europees" gemogen, maar dat
in detail.
ngs werkten ze voor de truck van
een bloemenwagen die elk week-
op Zweden rijdt, een compleet
verfplan uit, omdat de wagen
aan een spuitbeurt toe was. De
ideeën worden ook ontwikkeld in
igen fictieve transportbedrijven:
fans voor Hans Witte en Kejo
voor Joop. In die laatste naam
,Joop" en „Kees" verwerkt,
is Kees Kooger een vriend van
die al sinds jaren over de Ameri-
ise freeways rijdt met een eigen
rbilt, waar diverse van Texel
uurde accessoires aan hangen,
van die dingen is het Michelin-
netje, in de VS moeilijk te krijgen
iat de Amerikanen hun eigen pro-
en proberen te beschermen. Vol-
Joop zal het Franse bandenmerk
toch vaste voet op de markt krij-
Die banden zijn gewoon heel
en als je met een truck hon-
Ivijftig rijdt, is dat heel
ngrijk...."
Werkplaats
ziet de werkplaats van een gevor-
vrachtautomodelbouwer er uit?
namen een kijkje in die van Joop.
3llend is de netheid en de grote
veelheid kleine laatjes, die allemaal
Jjes, asjes, interieurtjes, cabinetjes,
tjes, chassisjes en nog veel meer
en bevatten. Onderdelen die
ti gekocht zijn of uit de sloop ko-
net als of het om 1:1 auto's
Joop vraagt dan ook of in het
aal vermeld kan worden dat men-
die zich geen raad meer weten
hun oude speelgoedvrachtautoo-
die zonder enig probleem aan
en hem kwijt kunnen, er is altijd
k -vat van te gebruiken.
VÜend is ook de goede verlichting
et witte schone werkblad. Het ligt
de hand dat je bij dat gefriemel
'licht moet hebben. Toch is het
steriele ruimte, er hangen fraaie
aan de muur en je kan zien dat
veel uren zoekgebracht worden,
ligt een model klaar om gespoten
knrH"" iets verder grijnst een van
itwagen gescheiden cabine
Joop heeft vrijwel altijd
modellen onder handen. En-
02230-11414, toestel 232 of 299. Men
dient trombosedienstgegevens en ver
zekeringspapieren (ziekenfondskaart) bij
zich te hebben.
Milieuklachten (over b.v. stank of la
waai, bodemverontreiniging, e.d.) kun
nen dag en nacht worden ingediend
via telefoonnummer 023-310200. De
privacy van de indieners wordt gega
randeerd en elke klager krijgt
antwoord.
Het Natuurrecreatiecentrum is geo
pend van maandag tot en met zater
dag van 9.00 tot 17.00 uur. Entreeprijs
74,— voor volwassenen en 72,50 voor
kinderen.
De speel-o-theek is elke woensdag
middag van 14.00 tot 16.00 uur en elke
vrijdagmiddag van 15.00 tot 17.00 uur
geopend in de voorspeelzaal van het
dorpshuis aan de Wilhelminalaan.
De Openbare Bibltiotheek aan de
Drijverstaat in Den Burg is (behoudens
PAGINA 7
feestdagen en andere bijzondere gele
genheden) geopend op de volgende
tijden: Maandag 10.00 tot 12.00 uur;
dinsdag 14.30 tot 17.00 uur en 19.00
tot 21.00 uur; woensdag 14.30 tot
17.00 uur; donderdag gesloten; vrijdag
14.30 tot 17.00 uur en 19.00 tot 21.00
uur.
Begeleidingsgroep borstamputatie
Den Helder en omstreken. Wie be
langstelling heeft voor individuele of
groepsgesprekken kan contact opne
men met de kruisvereniging Den Hel
der, Antwoordnummer 10, 1780 AM
Den Helder, telefoon 02230-14375.
Iedere eerste dinsdag van de maand
kunnen leden van de diabetesvereni
ging spuiten en testmateriaal kopen bij
de zusters J. B. Mannessen en J. Hol,
Schoorwal 45, Den Burg (tel.
02220-3242) tussen 16.00 en 19.00 uur.
Bewijs van lidmaatschap meebrengen.
In dringende gevallen kan telefonisch
een afspraak gemaakt worden.
Uitsluitend voor spoedgevallen
Van vrijdag 18.00 uur tot maandag
08.00 uur
Dokter R. Coutinho, Schilderend
40, Den Burg, telefoon (02220)
2023.
van vrijdagavond 18.00 uur tot
maandagmiddag 13.00 uur
Zr. Marja van Etten, Maricoweg
3, Den Burg, telefoon (02220)
2908.
Telefonisch bereikbaar zaterdag en
zondag van 13.00-14.00 en
18.30-19.30 uur.
Uitleen van verplegings-
artikelen en informatie:
Maandag t/m vrijdag 16.30 - 17.30
uur. Spoedgevallen tel. (02220)
3241. Lidmaatschapskaart mee
brengen.
Voor zeer spoedeisende
tandheelkundige hulp kan men
zaterdag en zondag om 18.00 uur
precies terecht in het
Tandheelkundig Centrum, Groene
Kruis-gebouw te Den Burg.
Kunstgebitreparatie. Spoedeisende
gevallen ook in het weekend na
telefonisch overleg. Tandtechniek
Van Kralingen, tel. (02220) 2069.
Weverstraat 95, telefoon (02220)
2112. Open van maandag t/m
vrijdag van 8.30-18.00 uur.
Zaterdag van 11.00-12.30 uur en
van 15.00-17.00 uur. Zondag van
11.00-12.30 uur en van 16.00-17.00
uur.
Buiten die tijd alleen voor spoed
eisende gevallen.
Spreekuur: elke werkdag van
9.00-10.00 uur en van 14.00 tot
15.00 uur, Julianastraat 3a, Den
Burg, telefoon (02220) 4152.
Dit weekend kan op zaterdag en
zondag tussen 17.00 en 19.00 uur
gebeld worden met mevr. C. de
Kruijff, tel. (02228) 643.
Consultatiebureau voor alcohol en
drugs, Molwerk 31/45, 't Horntje.
Spreekuur volgens afspraak:
telefoon (02226) 413.
Zelfhulpgroep voor partners van
verslaafden: overdag (02226) 413
of 593, vragen naar Lies of Carla;
's avonds (02223) 821 (Lies)
Alleen voor spoedgevallen
telefoon (02220) 2527.
Voor noodslachtingen bellen op
werkdagen (02220) 2182
(slachtplaats); na werktijden en in
het weekend (02220) 3541 via
TEM-centrale.
Het bureau van de groep Texel
van de Rijkspolitie in Den Burg is
dagelijks geopend van 8.00 tot
18.00 uur (zondags 9.00 tot 18.00
uur).
Het bureau te De Koog is alleen
dinsdags en donderdags geopend
van 16.00 tot 18.00 uur.
Telefonisch te bereiken, dag en
nacht, via tel. (02220) 2644.
Zondag 17 november 1985
HERVORMDE GEMEENTEN
Den Burg 9.30 uur ds. Ter Haar
Den Hoorn 9.30 uur ds. Verbeek
extra coll. eilandelijk diak. project
De Koog 9.30 uur dhr. M. D. Kuiper
extra coll. eilandelijk diak. project
De Waal 11.00 uur ds. Ter Haar
extra coll. eilandelijk diak. project
Oosterend 9.30 uur ds. De Jong
herdenking overledenen van het
afgelopen jaar.
Oudeschild 11.00 uur ds. Verbeek
De Cocksdorp 11.00 u. ds. De Jong
Viering Avondmaal
19.00 uur Jeugddienst
GEREFORMEERDE KERKEN
Den Burg 10.00 uur drs. Salakay
viering Heilig Avondmaal
19.00 uur drs. Salakay
Viering H. Avondmaal
uitzending via De Lichtboei
Oosterend Dienst in Herv. kerk
11.00 uur drs. J. Donker,
viering heilig avondmaal en
bediening heilige doop
19.00 uur drs. J. Donker
viering H. Avondmaal
Vrijdag 22 november
Dienst in de Herv. kerk
Oosterend 15.15 uur drs. J. Donker
bevestiging van het huwelijk van
Fulps Duinker en Lia Krijger
GEREFORMEERDE GEMEENTE
in kerkgebouw Schoolstraat
Oosterend 10.00 uur Dienst
16.00 uur Dienst
GEREF. KERK (Vrijgemaakt)
in de Doopsgezinde kerk, Kogerstr.
Den Burg 16.15 uur Dienst
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Den Burg 10.00 uur ds. Knipscheer
Kerkbusje Den Hoorn
Uitzending via de Lichtboei
BAPTISTENGEMEENTE
in de Doopsgezinde kerk, Kogerstr.
Den Burg 19.15 uur ds. M. v.d. Vlugt
uit Harderwijk
ROOMS-KATHOLIEKE KERK
Den Burg: zaterdag 19.30 uur,
Herenkoor
zondag 10.45 uur, Dameskoor
Kindernevendienst
Oosterend: zondag 9.30 uur
JEHOVAH'S GETUIGEN
Koninkrijkszaal, Schilderend
10.30 - 11.20 uur Openbare lezing:
11.20-12.30 uur Wachttorenstudie:
BAHA'I
Kantoorstraat 8, Den Burg
Iedere woensdag bestuderen van en
lezen uit de Bahé'i Heilige Geschrif
ten, van 20.00-22.00 uur.
Bij brand en voor spoedeisend
ambulancevervoer bellen:
02220-2066. Bij geen gehoor
02230-22222. Voor niet
spoedeisend ambulance
vervoer: 02230-12888, bij geen
gehoor 02230-?????.
Voor meldingen van schepen of
zwemmers in nood: Kustwacht
Eierland, tel. (02222) 270.