Wie heeft interesse voor de Marsdiep? Voor het weekend ERVOLG VAN PAG. 5 odelbouw Vaste data 23 en 24 november Artsen Groene Kruis Tandartsen Apotheek Gezinsverzorging Alcohol en drugs Dierenartsen IMoodslachtingen Rijkspolitie 1985 Kerkdiensten Brand/ambulance Kustwacht Eierland MIHO Postbus 357 9400 AJ ASSEN Holland Hans Wille 11-84 TEXELSE COURANT Zodra er zekerheid is over het tijdstip waarop Teso een tweede dubbeldekker in de vaart brengt, zal een koper worden gezocht voor de Marsdiep. Directeur Th. Hooger- heide is al begonnen met het sa menstellen van een informatiemap om toekomstige geïnteresseerden een indruk te kunnen geven van het schip. Daartoe is de veerboot van binnen en van buiten in kleur gefotografeerd. Verkoop van de Marsdiep is dus aller minst spoedeisend maar het is wel ge wenst de markt alvast te onderzoeken want het tijdstip waarop de tweede dubbeldekker wordt aangeschaft hangt mede af van de opbrengst van de en keldekkers. Een beslissing moet tegen 1990 worden genomen. De kopers zul len niet staan te dringen want de Marsdiep vraagt mede door zijn diesel- electrische voortstuwing specialistisch vakmanschap van de mensen' die er mee moeten varen. Teso zou van ge luk kunnen spreken als ergens een veerdienst bestaat waar een dergelijk schip precies voor geschikt is. Hooger- heide verwacht de Marsdiep niet in Nederland en misschien zelfs niet in Europa te zullen slijten. De boot zal dus nog niet in de openbaarheid te koop worden aangeboden, maar wel zal hier en daar via relaties een aasje worden uitgegooid. De veerboot Marsdiep was Teso's eerste diesel-electrische veerboot met koplading, in 1963 gebouwd bij de Zaanlandsche Scheepsbouw Maat schappij in Zaandam. Toen het schip klaar was moest het nog geruime tijd in de marinehaven van Den Helder blij ven liggen omdat de fuikhavens waar in het kon aan- en afmeren nog niet klaar waren. Onder druk van de om standigheden werden op het laatste moment nog zijladingsdeuren in de Marsdiep aangebracht maar deze zijn praktisch nooit gebruikt. Sinds mei van dit jaar heeft de Marsdiep niet meer gevaren en ligt het schip in een hoekje van de haven van 't Horntje. (Foto Dirk Kuiter). 22 NOVEMBER 1985 ontploft overzicht". Dat moet zowel j laveer de toestand na assemblage. zien hoe de wagen er in onderdelen uitziet men met zijn collega" het hele spul nauwgezet bestuderen. Uitgeknobbeld wordt wat de beste montagevolgorde is en wat waar hoort. Vervolgens gaat Joop bouwen en Hans tekenen. Joop maakt de hele tijd aantekeningen van onnauwkeurigheden die hij tegenkomt en die worden doorgebeld naar de fa brikant. Hans maakt een „exploded view"tekening, in goed Nederlands een „ontploft overzicht" waarop te zien is welk onderdeel waar thuis hoort. Het maken van zo'n tekening is een kunst op zich omdat de koper het hele model in onderdelen moet zien maar ook een idee moet krijgen van hoe het er uit ziet als het weer in el kaar zit. Dat vergt van de tekenaar niet alleen technisch maar ook artistiek inzicht. Hans tekent voor meer begrip ook de truck erbij die als voorbeeld heeft gediend en zet er wat technische gegevens bij. Dan wordt het hele spul weer teruggestuurd. Een samenwer king die voor beide kanten prima is. Eerst thuisgebracht Dit verhaal zou nog veel langer kun nen worden. Het op de hoogte blijven van wat er in de truckwereld speelt, Joop die met één telefoontje een vrachtwagen regelde bij een bedrijf aan de overkant om mee te nemen naar één van de truckfestivals die een paar jaar terug in De Koog werden gehouden. Die festivals zelf, waar met name bij het geslaagde tweede feest Hans en Joop de organisatorische touwtjes in handen hielden, de contacten met de Texelse beroepschauffeurs („Dat is heel gezellig, die kennen elkaar alle maal door de boot") en de avonturen tijdens shows aan de overkant, waar voor de beide Texelaars tegenwoordig niet meer hoeven in te schrijven. Ze kunnen een keus maken uit de shows waarvoor ze gevraagd worden. Ze doen er nog een stuk of vijf per jaar, omdat het gezin ook belangrijk is en allebei vertellen ze dat ze nooit zover hadden kunnen groeien als hun vrouw niet met de hobby meeleefde. Tijdens de hobbyshow in Den Hoorn ging Joop's oudste zoon Sander ook mee. Die is aangestoken door hetzelf de virus als zijn vader en hij bouwde tijdens de show een truck van Lego die menigeen versteld deed staan. Tij dens dit soort bijeenkomsten komen de modelbouwers ook de echte lief hebbers tegen en leeftijd speelt daarbij Psychologe. Spreekuur volgens af spraak: op woensdag van 14.00 - 17.00 uur, tel. (02220) 4887, het Groene Kruisgebouw, kamer A1, Witte Kruis- laan 19, Den Burg. Mevrouw drs. R. Postma. Tevens bereikbaar: tel. (02220) 3842, Bemhardlaan 64, Den Burg. Spreekuren college van B en W: Wethouder Zegers maandag van 10.00 tot 11.00 uur; wethouder Schilling vrij dag van 14.30 tot 15.30 uur en we thouder Barendregt vrijdag van 10.00 tot T1.00 uur. Elke eerste donderdag van de maand (na het fractieberaad) houdt de VVD Texel in hotel Rebecca in De Waal een instuifavond voor leden en introducees. Iedere woensdagavond houdt de Volksdansvereniging Texel een volksdansavond in De Wielewaal in De Waal, aanvang 19.45 uur. Nieuwe le den zijn welkom. Informatie via tele foon 02220-3565. Maatschappelijk werker Frank van Lare houdt spreekuur in d'Ouwe ULO dinsdags, woensdags en vrijdags van 8.30 - 9.30 uur en donderdags van 18.30 - 19.30 uur. Spreekuur raadsfracties: Iedere don derdag voorafgaand aan de week waa rin de raadsvergadering wordt gehou den hebben de raadsfracties van CDA, PSP, Pakt en WD spreekuur in het raadhuis, van 19.30 tot ca. 20.15 uur. leder kan daar terecht met vragen, aan- en opmerkingen, in het bijzonder over kwesties die in de raadsvergade ring aan de orde zullen komen. Texels Belang houdt dit fractiespreekuur op de maandagavond voorafgaand aan de raadsvergadering. De WAO groep komt elke woens dag van 10.00 tot 12.00 uur bijeen in dienstencentrum De Buureton (oude St. Jan) aan de Molenstraat in Den Burg. Trombosedienst. Iedere woensdag ochtend bestaat na afspraak van 9.00 tot 10.30 uur in het Groene Kruisge bouw in Den Burg (ingang tandartsen praktijk) gelegenheid om bloed te laten prikken. Telefoon 02220-4887 (b.g.g. Geminiziekenhuis Den Helder 02230-11414). Wie niet op dit tijdstip kan komen, moet contact opnemen met het laboratorium van het Gemini ziekenhuis in Den Helder, telefoon geen rol. In Den Hoorn was er een jongetje dat niet weg was te slaan bij de stand met vrachtwagentjes. Joop: „Wij konden een autootje met hem ruilen en dat was het enige moment dat we hem even niet zagen. Hij ver telde later dat hij eerst zijn kostbare nieuwe bezit even naar huis had ge bracht. Verder bleef hij totdat we na afloop alles weer in hadden geladen. Toen we wegreden ging hij naar huis." De jeugd heeft de toekomst en de toe komst van de Texelse modelbouw is kennelijk verzekerd. Copyright MIHO parkeerplaats is een tafel, deze vrachtwagens zijn met de hand gemaakt. thousiast pakt hij diepvriesdoosjes uit een kast die tot op het bot ontlede vrachtautootjes blijken te bevatten, waaronder een mooie oude Scania „neus", voorbestemd om tot Texel- truckje te worden opgebouwd. Opvallend is dat er niet overdadig veel gereedschap aanwezig is. Sleutels die kennelijk te grofstoffelijk zijn voor het model werk, een kolomboormachine, een lintzaag, een klein draaibankje dat echter bijna nooit gebruikt wordt. En ergens in een la moet een soldeerbout liggen, want Joop soldeert zijn wa gens in elkaar. Daarmee is hij een bui tenbeentje, meestal wordt gebruik ge maakt van lijm als bindmiddel. Waar gaat nou zoveel tijd inzitten? Om te beginnen is dat de belettering, het zo natuurgetrouw mogelijk opbrengen, met het handje. Dan vergt nauwgezet en grondig priegelwerk altijd veel tijd. Joop: „Wij kopen een bouwpakket, maar in tegen stelling tot de meeste modelbouwers gaan we dat eerst ver der strippen, uit elkaar halen. We za gen bijvoorbeeld een plakje uit de ca- bina als we een kort model willen heb ben of we zagen de neus eraf en ma ken er een vulstukje tussen als we een langere motorkap willen hebben. Daar bij houden we ons te allen tijde aan de opgave van de fabrikanten, daarom is het ook zo belangrijk om goed do cumentatiemateriaal te hebben." IJzerdraad Met veel inventiviteit en weinig bijzon dere materialen wordt dan een truck opgebouwd die er echt uitziet. Dat be tekent dat niet alleen die ene luchttank erop zit die de fabriek er standaard op zet, maar ook die drie andere die de klant erop wilde hebben en dat extra gereedschapskistje en die andere spie gels en de naam van de chauffeur achter de voorruit Bovendien krijgt de wagen een lading, of er liggen in ieder geval dekzeilen in de bak, van de goede maat en de goede kleur. Het maken van die deelt jes vergt fantasie; Legoblokjes, blokjes hout en dergelijke voldoen goed voor een rechthoekige lading, maar wat te denken van stro? Je neemt een blokje schuimrubber, knipt er aan alle kanten met een schaar rafels in en strooit er vervolgens gras op dat spoorwegmo delbouwers gebruiken. Dan spuit je het geel en je hebt stro. Bijzonder uit houdingsvermogen heb je ook nodig. Zo maakte Hans Witte laatst een Shell-tankwagen, waarmee hij in de prijzen viel in Driebergen. Die tank is niet rond maar ovaal, maar dan ook nog van boven anders ovaal dan van onderen. Hij maakte twee mallen door de vorm uit te knippen in karton en dan maar schaven en schuren, tot het echt perfect is. Vervolgens plamuren om dat strakke metaaluiterlijk te krij gen en dan spuiten. Joop laat fraaie voorbeelden zien van opleggers met dekzeilen die zeer natuurgetrouw ge kreukt zijn. Een wagentje van Hans zit onder het stof, dat spoot hij erop, grij ze verf. Daarbij is hij niet vergeten eerst twee stukjes van de voorruit af te dekken, zodat het net is of de chauffeur met behulp van zijn ruiten wissers geprobeerd heeft zijn zicht te verbeteren. Oog voor detail, bij een toch al klein dingetje. De modellen die hierboven al genoemd zijn worden gegoten door een klein gespecialiseerd bedrijfje. Bij de ontwik keling zijn Joop en Hans nauw betrok ken. Als er een nieuw type moet ko men giet het bedrijf eerst een serie proefonderdelen, doet die onder num mering of wat dan ook in een zak en stuurt het spul naar Joop. Die gaat sa- 0.45 s uro sproken ideeën over. Ze zijn heie niet zo gelukkig met de truckers- zoals die een tijdje geleden de opstak: „Dat uit Amerika overge- gedoe hebben we hier heie niet nodig. In Europa worden be- vrachtwagens gemaakt met een inbare eigen stijl. Die Amerikaan- isgens zien er wel heel indrukwek- uii maar om te rijden zijn ze een primitiever dan de vrachtwagens e hier op de weg ziet. Ook de in- van grotere kracht is een fictie. In tërenigde Staten mag het treinge- it maximaal 36 ton bedragen, ter- je op ons eigen werelddeel wel binaties tot zestig ton tegenkomt." Witte adviseerde destijds de ei- jars van de Texeltruck in die zin, vilden namelijk eerst een grote (fcjerikaan kopen. Wie die Scania wel goed bekeken heeft, zal het er atwijfeld mee eens zijn dat hier Amerikaanse toeters en bellen udi ziene truck staat maar een prach- jrodukt dat herkenbaar van deze van de oceaan stamt. De „stri- had van Witte nog wel wat „Europees" gemogen, maar dat in detail. ngs werkten ze voor de truck van een bloemenwagen die elk week- op Zweden rijdt, een compleet verfplan uit, omdat de wagen aan een spuitbeurt toe was. De ideeën worden ook ontwikkeld in igen fictieve transportbedrijven: fans voor Hans Witte en Kejo voor Joop. In die laatste naam ,Joop" en „Kees" verwerkt, is Kees Kooger een vriend van die al sinds jaren over de Ameri- ise freeways rijdt met een eigen rbilt, waar diverse van Texel uurde accessoires aan hangen, van die dingen is het Michelin- netje, in de VS moeilijk te krijgen iat de Amerikanen hun eigen pro- en proberen te beschermen. Vol- Joop zal het Franse bandenmerk toch vaste voet op de markt krij- Die banden zijn gewoon heel en als je met een truck hon- Ivijftig rijdt, is dat heel ngrijk...." Werkplaats ziet de werkplaats van een gevor- vrachtautomodelbouwer er uit? namen een kijkje in die van Joop. 3llend is de netheid en de grote veelheid kleine laatjes, die allemaal Jjes, asjes, interieurtjes, cabinetjes, tjes, chassisjes en nog veel meer en bevatten. Onderdelen die ti gekocht zijn of uit de sloop ko- net als of het om 1:1 auto's Joop vraagt dan ook of in het aal vermeld kan worden dat men- die zich geen raad meer weten hun oude speelgoedvrachtautoo- die zonder enig probleem aan en hem kwijt kunnen, er is altijd k -vat van te gebruiken. VÜend is ook de goede verlichting et witte schone werkblad. Het ligt de hand dat je bij dat gefriemel 'licht moet hebben. Toch is het steriele ruimte, er hangen fraaie aan de muur en je kan zien dat veel uren zoekgebracht worden, ligt een model klaar om gespoten knrH"" iets verder grijnst een van itwagen gescheiden cabine Joop heeft vrijwel altijd modellen onder handen. En- 02230-11414, toestel 232 of 299. Men dient trombosedienstgegevens en ver zekeringspapieren (ziekenfondskaart) bij zich te hebben. Milieuklachten (over b.v. stank of la waai, bodemverontreiniging, e.d.) kun nen dag en nacht worden ingediend via telefoonnummer 023-310200. De privacy van de indieners wordt gega randeerd en elke klager krijgt antwoord. Het Natuurrecreatiecentrum is geo pend van maandag tot en met zater dag van 9.00 tot 17.00 uur. Entreeprijs 74,— voor volwassenen en 72,50 voor kinderen. De speel-o-theek is elke woensdag middag van 14.00 tot 16.00 uur en elke vrijdagmiddag van 15.00 tot 17.00 uur geopend in de voorspeelzaal van het dorpshuis aan de Wilhelminalaan. De Openbare Bibltiotheek aan de Drijverstaat in Den Burg is (behoudens PAGINA 7 feestdagen en andere bijzondere gele genheden) geopend op de volgende tijden: Maandag 10.00 tot 12.00 uur; dinsdag 14.30 tot 17.00 uur en 19.00 tot 21.00 uur; woensdag 14.30 tot 17.00 uur; donderdag gesloten; vrijdag 14.30 tot 17.00 uur en 19.00 tot 21.00 uur. Begeleidingsgroep borstamputatie Den Helder en omstreken. Wie be langstelling heeft voor individuele of groepsgesprekken kan contact opne men met de kruisvereniging Den Hel der, Antwoordnummer 10, 1780 AM Den Helder, telefoon 02230-14375. Iedere eerste dinsdag van de maand kunnen leden van de diabetesvereni ging spuiten en testmateriaal kopen bij de zusters J. B. Mannessen en J. Hol, Schoorwal 45, Den Burg (tel. 02220-3242) tussen 16.00 en 19.00 uur. Bewijs van lidmaatschap meebrengen. In dringende gevallen kan telefonisch een afspraak gemaakt worden. Uitsluitend voor spoedgevallen Van vrijdag 18.00 uur tot maandag 08.00 uur Dokter R. Coutinho, Schilderend 40, Den Burg, telefoon (02220) 2023. van vrijdagavond 18.00 uur tot maandagmiddag 13.00 uur Zr. Marja van Etten, Maricoweg 3, Den Burg, telefoon (02220) 2908. Telefonisch bereikbaar zaterdag en zondag van 13.00-14.00 en 18.30-19.30 uur. Uitleen van verplegings- artikelen en informatie: Maandag t/m vrijdag 16.30 - 17.30 uur. Spoedgevallen tel. (02220) 3241. Lidmaatschapskaart mee brengen. Voor zeer spoedeisende tandheelkundige hulp kan men zaterdag en zondag om 18.00 uur precies terecht in het Tandheelkundig Centrum, Groene Kruis-gebouw te Den Burg. Kunstgebitreparatie. Spoedeisende gevallen ook in het weekend na telefonisch overleg. Tandtechniek Van Kralingen, tel. (02220) 2069. Weverstraat 95, telefoon (02220) 2112. Open van maandag t/m vrijdag van 8.30-18.00 uur. Zaterdag van 11.00-12.30 uur en van 15.00-17.00 uur. Zondag van 11.00-12.30 uur en van 16.00-17.00 uur. Buiten die tijd alleen voor spoed eisende gevallen. Spreekuur: elke werkdag van 9.00-10.00 uur en van 14.00 tot 15.00 uur, Julianastraat 3a, Den Burg, telefoon (02220) 4152. Dit weekend kan op zaterdag en zondag tussen 17.00 en 19.00 uur gebeld worden met mevr. C. de Kruijff, tel. (02228) 643. Consultatiebureau voor alcohol en drugs, Molwerk 31/45, 't Horntje. Spreekuur volgens afspraak: telefoon (02226) 413. Zelfhulpgroep voor partners van verslaafden: overdag (02226) 413 of 593, vragen naar Lies of Carla; 's avonds (02223) 821 (Lies) Alleen voor spoedgevallen telefoon (02220) 2527. Voor noodslachtingen bellen op werkdagen (02220) 2182 (slachtplaats); na werktijden en in het weekend (02220) 3541 via TEM-centrale. Het bureau van de groep Texel van de Rijkspolitie in Den Burg is dagelijks geopend van 8.00 tot 18.00 uur (zondags 9.00 tot 18.00 uur). Het bureau te De Koog is alleen dinsdags en donderdags geopend van 16.00 tot 18.00 uur. Telefonisch te bereiken, dag en nacht, via tel. (02220) 2644. Zondag 17 november 1985 HERVORMDE GEMEENTEN Den Burg 9.30 uur ds. Ter Haar Den Hoorn 9.30 uur ds. Verbeek extra coll. eilandelijk diak. project De Koog 9.30 uur dhr. M. D. Kuiper extra coll. eilandelijk diak. project De Waal 11.00 uur ds. Ter Haar extra coll. eilandelijk diak. project Oosterend 9.30 uur ds. De Jong herdenking overledenen van het afgelopen jaar. Oudeschild 11.00 uur ds. Verbeek De Cocksdorp 11.00 u. ds. De Jong Viering Avondmaal 19.00 uur Jeugddienst GEREFORMEERDE KERKEN Den Burg 10.00 uur drs. Salakay viering Heilig Avondmaal 19.00 uur drs. Salakay Viering H. Avondmaal uitzending via De Lichtboei Oosterend Dienst in Herv. kerk 11.00 uur drs. J. Donker, viering heilig avondmaal en bediening heilige doop 19.00 uur drs. J. Donker viering H. Avondmaal Vrijdag 22 november Dienst in de Herv. kerk Oosterend 15.15 uur drs. J. Donker bevestiging van het huwelijk van Fulps Duinker en Lia Krijger GEREFORMEERDE GEMEENTE in kerkgebouw Schoolstraat Oosterend 10.00 uur Dienst 16.00 uur Dienst GEREF. KERK (Vrijgemaakt) in de Doopsgezinde kerk, Kogerstr. Den Burg 16.15 uur Dienst DOOPSGEZINDE GEMEENTE Den Burg 10.00 uur ds. Knipscheer Kerkbusje Den Hoorn Uitzending via de Lichtboei BAPTISTENGEMEENTE in de Doopsgezinde kerk, Kogerstr. Den Burg 19.15 uur ds. M. v.d. Vlugt uit Harderwijk ROOMS-KATHOLIEKE KERK Den Burg: zaterdag 19.30 uur, Herenkoor zondag 10.45 uur, Dameskoor Kindernevendienst Oosterend: zondag 9.30 uur JEHOVAH'S GETUIGEN Koninkrijkszaal, Schilderend 10.30 - 11.20 uur Openbare lezing: 11.20-12.30 uur Wachttorenstudie: BAHA'I Kantoorstraat 8, Den Burg Iedere woensdag bestuderen van en lezen uit de Bahé'i Heilige Geschrif ten, van 20.00-22.00 uur. Bij brand en voor spoedeisend ambulancevervoer bellen: 02220-2066. Bij geen gehoor 02230-22222. Voor niet spoedeisend ambulance vervoer: 02230-12888, bij geen gehoor 02230-?????. Voor meldingen van schepen of zwemmers in nood: Kustwacht Eierland, tel. (02222) 270.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1985 | | pagina 7