Cjroen 7warL-Jexels in het harL,
Spoedig topoverfeg
over garnaienbeleid
Kotter TX 34 door
Engelsen opgebracht
„Het werd tijd om eens
echt in protest te gaan"
kj/vc/i wujLs /exen w nu yjuri^
NOG KANSEN VOOR BOOM EN ELLEN?
y» rv rv i i i
Teso-vervoer
zakte 2,11
NRG trok veel bezoekers
VVV onvoldoende
op de hoogte van
vrije accommodatie
Cor van Etten blokkeerde boot
CDA-kamerlid
houdt spreekbeurt
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Mr. 10.045 DIMSDAG 7 JANUARI IS
TEXELSE^COURANT
Redactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
Buiten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, Verschiint dinsdaos en vriidaos
Hopman, Ongeren 7, Den Burg, tel. (02220) 2523.
telefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. f yJ Rabobank nr. 36.25.01.742: NMB nr. 67.34.60.39!
,,Of het inderdaad tot een aanpassing van het vergunnin
genstelsel voor de garnalenvisserij in de Waddenzee komt,
valt niet te zeggen. Het is niet uitgesloten dat Alfons Boom
en Geert Ellen weer mogen vissen." Aldus Klaas Hoekstra,
voorzitter van de Nederlandse Vissersbond, vooruitlopend op
een hernieuwd overleg over de toewijzing van de
vergunningen.
Binnenkort bespreekt de zoge
naamde „garnalenadviescommis-
sie", die adviseert aan het ministe
rie van landbouw en visserij, de
kwestie. Eventueel heeft Hoekstra
voorafgaand een onderhoud met
mr. B.B. van der Meer, directeur
der visserijen van het ministerie.
Van der Meer had in december een
brief verzonden naar het produktschap
van vis en visprodukten, waarin het
besluit welke vergunningen zijn inge
trokken en welke aangehouden, werd
gemeld. Daaruit bleek, dat het mi
nisterie niet was tegemoetgekomen
aan een verzoek van de Vissersbond.
Die zagen problemen rond de toepas
sing van het vergunningenstelsel en
had het ministerie in een brief ver
zocht of het de regels soepel wilde
hanteren. Dat gebeurde dus niet. Wel
stelde Van der Meer dat ,,de directeur
der visserijen openstaat voor sug
gesties vanuit het bedrijfsleven, die be
trekking hebben op het vergunnin
genstelsel voor de garnalenvisserij in
de Waddenzee." Dat bedrijfsleven, de
visserij dus, haakt daar nu op in.
Meer ruimte?
Hoekstra: ,,Als het beleid ongewijzigd
zou blijven, betekent dat dat er geen
nieuwe" vissers meer bijkomen. Geen
goede zaak. We pleiten er daarom
voor om vergunningen voor de eventu
ele nieuwkomers, zoals Alfons Boom,
te reserveren. Tegenwoordig wordt er
Teso heeft het afgelopen jaar
605.113 eenheden vervoerd tegen
618.195 in 1984, een teruggang van
2,11%. Het vervoer van personen
auto's zakte van 484.479 naar
471.921 stuks oftewel 2,59%. De te
ruggang in het personenautover
voer ontstond voor een belangrijk
deel in janauri toen als gevolg van
het winterse weer ongeveer 4000
wagens minder werden overgezet
en in augustus toen ongeveer 2500
auto's minder werden vervoerd dan
in dezelfde maand een jaar eerder.
Eén en ander blijkt uit de zojuist be
schikbaar gekomen vervoercijfers over
1985. In alle categoriën was sprake
van achteruitgang met uitzondering
van de vrachtauto's. Daarvan werden
er 34.167 overgezet tegen 33.701 in het
vorig jaar, een toename van 1,38%.
Het vervoer van opleggers ging met
2,54% achteruit, van bussen met
1,48%, van caravans met 4,90% en
van aanhangwagens met 1,45%.
December
Dit beeld tekende zich een maand ge
leden al af. De verwachting dat de
cember daarin weinig verandering zou
brengen is uitgekomen, hoewel het
vervoer in december niet slecht was.
Er was naar eenheden gerekend zelfs
een kleine toename: 0,16%. Dat was
niet te danken aan het vervoer van
personenauto's want die categorie liep
in vergelijking met december 1984 te
rug van 25.832 naar 25.059 oftewel
2,99% maar aan de stijging van alle
andere categorieën waarvan vrachtwa
gens en opleggers de belangrijkste
zijn. Als gevolg van het laat op gang
komen van de afvoer van pootaardap-
pelen steeg het vervoer van vrachtau
to's van 2106 naar 2342 of 11,20% en
"an opleggers van 830 naar 932 of
12,28%. Het busvervoer steeg in de
cember met 26,31%, het vervoer van
caravans met 27,90% (van 43 naar 55)
cn het vervoer van aanhanqers met
3,88%.
al zoveel aan banden gelegd." De zaak
komt aan de orde in de garnalenadvie-
scommissie, een orgaan dat ressorteert
onder het Produktschap. Zowel de
overheid als het bedrijfsleven hebben
daarin zitting. Drie jaar geleden stelde
deze speciale commissie ook het ad
vies op, dat leidde tot het huidige ver
gunningenstelsel. Hoekstra: In 1983
waren de omstandigheden anders, dus
dat is een reden om de toen opgestel
de regels nu te wijzigen. Destijds was
de quotering ruimer. Daardoor was het
makkelijker om over te schakelen op
bijvoorbeeld kabeljauw. Nu in die sec
tor strengere bepalingen gelden, willen
degenen die toen zijn overgstapt weer
de mogelijkheid hebben om op garna
len te vissen".
De Oudeschilder garnalenvisser Alfons
Boom, die de kwestie in de publiciteit
bracht is blij met het overleg, dat nu
op gang gaat komen: ,,Er moet ge
woon wat gebeuren. Dit kan zo niet
langer. Het blijkt, dat een flink aantal
vissers nu „zomaar" hun vergunning
kwijtraakt, zonder enige vorm van pro
ces. Ik schat ongeveer veertien vissers
in heel Nederland. Onlangs was ik op
Wieringen. Ook daar hebben vier a vijf
mensen een brief van het ministerie in
Schipper Rob Arensman moest naar
de vissersplaats North Sielz varen, be
geleid door de marine. Daar kwam
men gisterochtend na 135 mijl stomen
aan.
Eigenaar Hans Daalder is samen met
een raadsman van de federatie naar
Engeland gevlogen en heeft overleg
gevoerd met de advocaat die de belan
gen van de TX 34 moet verdedigen.
Vanmorgen om tien uur zou de rechter
een uitspraak doen inzake de mate van
schuld en vonnis wijzen.
Hans Daalder en de opvarenden van
de TX 34 zijn zich in ieder geval van
geen schuld bewust. Volgens hen vol
doen de mazen van de zakken van het
net aan de voorgeschreven maat: niet
kleiner dan 80 mm. Bij een eerdere
Het Natuurrecreatiecentrum heeft
het afgelopen jaar niet te klagen
gehad over belangstelling. Er wer
den 135.011 bezoekers gere
gistreerd, wat belangrijk meer was
dan in 1983 toen 130.123 mensen de
kassa passeerden.
1985 was het één na beste jaar uit de
geschiedenis van Texels Museum en
NRC. In het topjaar 1981 werden
137.016 bezoekers ontvangen, wat toe
geschreven wordt aan het promotie
effect van de rechtstreekse televisie
uitzending die de Evangelische Om
roep toen vanuit het NRC verzorgde.
Dat het afgelopen jaar voor het NRC
ook zeer goed is geweest ondanks de
verder teruggelopen aantallen toe
risten, wordt toegeschreven aan het
slechte weer waardoor het centrum
zijn functie als belangrijkste „elkweer-
voorziening" kon waarmaken. Ook el
ders in het land hebbemmusea en an
dere overdekte attracties goed
gedraaid.
de bus gekregen. Als het tegenzit ra
ken we straks alleméél de vergunning
kwijt. Ja, want stel je voor dat er één
jaar lang geen garnaal te vangen zou
zijn in de Waddenzee, wat al eens is
voorgekomen. Dan loopt de hele gar-
nalenvloot volgens de huidige regels
de kans om in de gevarenzone te
komen".
Zeeuwse wateren
Onder de Wieringers, die Boom heeft
gesproken, bevond zich ook degene
van wie hij in november de
Waddenzee-vergunning zou overne
men, Eb Rotgans. Zoals eerder ge
meld, was Rotgans bezig zijn schip te
verkopen aan een Zeeuw, die slechts
op de Zeeuwse wateren zou gaan vis
sen. Rotgans vertelde Boom, dat nu
ook zijn vergunning is ingetrokken.
Boom: „Eerst'steekt het ministerie een
stokje voor een ideale verkoopmoge
lijkheid en nu doen ze dit. Waar ben je
dan mee bezig?"
„Het is toch te gek. Eb Rotgans zit
vanaf de wieg op het wad. Nu heeft
hij een groter schip gekocht, waardoor
hij minder op de Waddenzee heeft ge
vist, maar meer „naar buiten" is ge
weest, de Noordzee op. Zodoende vol
deed hij niet meer aan de twintig
procent-regeling." Deze regeling is een
verplichting die in de huidige vergun
ning is opgenomen. Die houdt in dat
„de vergunninghouder voor minstens
twintig procent van zijn effectieve
vangst garnalen uit de Waddenzee
moet halen".
Lees verder pagina 2
controle die door Duitsers werd uitge
voerd zouden dezelfde netten in orde
zijn bevonden. De Engelsen die zon
dagmiddag de routinecontrole deden,
dachten er echter anders over. Nader
hand aan de wal werd bij nader onder
zoek vastgesteld dat bij één van de
zakken de mazen toch aan de voor
schriften voldeden en deugde alleen
de andere zak niet. Als er al sprake is
van een overtreding, dan lijkt deze in
ieder geval minimaal. Gehoopt wordt
daarom dat de boete zal meevallen.
In januari maken de meeste mensen
hun vakantieplannen, wat betekent dat
de VVV dagelijks tal van aanvragen te
verwerken krijgt. Om de adspirant va
kantiegangers correct van dienst te
kunnen zijn is het nodig dat de VVV
nauwkeurig op de hoogte is van de
beschikbare nog niet verhuurde ac
commodatie. Op de leden wordt der
halve het beroep gedaan de VVV op
de hoogte te houden door minstens
één keer per week een briefje in te le
veren waarop staat in hoeverre het be
treffende huisje, kamer, appartement
e.d. dog vrij is. Deze gegevens gaan in
de computer en met behulp daarvan
wordt wekelijks het overzicht van vrije
accommodaties gemaakt dat aan de
aanvragers wordt gestuurd. Met na
druk wordt erop gewezen dat de gege
vens, ook als ze niet veranderen, na
een week vanzelf worden „uitgewist".
Wie dus niet wekelijks opgave doet
wordt als „vol" beschouwd en kan
dus klanten missen. Omdat de nieuwe
gegevens vrijdags de computer in
gaan, kan men zijn briefje tussen
maandag en vrijdag bij de VVV afge
ven of in de brievenbus doen.
De kotter TX 34 „Sola Gratia" van Hans Daalder uit Ooster
end is zondagmiddag door de Engelse marine aangehouden
en opgebracht. Volgens de Engelsen maakten de Texelaars
zich schuldig aan het vissen met netten met te kleine
mazen.
De bestelwagen van Cor van Etten verspert de toegang tot het rijdek.
dan hoeft het voor mij niet", meent
Van Etten verontwaardigd.
Tientje per week
Volgens hem zijn de bootprijzen van
invloed op het prijsniveau op het ei
land. Van Etten betaalt nu voor zijn
bestelbusje twee gulden per overtocht
méér. Dagelijks haalt hij verse groenten
van de overkant, dus de laatste ta
riefstijging scheelt hem een tientje per
week, ofwel ruim vijfhonderd gulden
per jaar. Wanneer hij in het zomersei
zoen zijn voorraad ophaalt met een
acht meter lange vrachtwagen, zijn die
kosten nog hoger. „En nu heb ik het
alleen over de „Texelse" tarieven.
Maar voor bedrijven van de vaste wal,
die hier hun vestiging hebben, gaat
het dubbel op. De overtocht van een
combinatie van zo'n achttien meter
kost al gauw een tientje de meter. We
moeten er voor passen om „met de
billen door de broek" te gaan. En dat
gebeurt beslist, de bedrijven houden
geen stand als het zo doorgaat", aldus
de verontruste middenstander.
De blokkade was een zuivere
eenmansactie: „in het belang van alle
Texelaars". Van Etten geeft toe geen
andere belanghebbenden te hebben
benaderd om de bootprijzen eens aan
de kaak te stellen. „Al een paar jaar
loop ik met het plan rond, maar nu
ben ik het zat. Daarom wilde ik 1986
eens goed beginnen. Het werd tijd om
echt in protest te gaan. Overal wordt
er gesproken, maar geen enkele Texe
laar doet wat. Nu is het nog een actie
van één man, maar straks komen de
reacties los.
Van Etten voelt zich in zijn actie dus
gesteund door een stilzwijgende meer
derheid van de eilandelijke bevolking.
Ook een zeffgehouden mini-enquete
onder de vertrekkende toeristen bij de
boot, waarin gasten verklaarden de
bootprijzen als obstakel te zien om
nog eens op Texel terug te komen,
sterkte zijn opvattingen. „Deze actie is
zeker niet overbodig voor de toekomst
van Texel".
Het gesprek met Teso-directeur Hoo-
gerheide vindt morgen om drie uur
plaats. Naar de wens van Van Etten is
de pers daarbij aanwezig.
Het CDA-kamerlid J. van Noord uit
Dwingeloo (Drente) voert vrijdaga
vond a.s. het woord in de Witte
Burcht in de Molenstraat, aanvang
20.00 uur.
Van Noord houdt de spreekbeurt op
uitnodiging van het CDA Texel. Het is
een openbare bijeenkomst; iedereen is
dus welkom. Van Noord geldt als spe
cialist op het gebied van landbouw,
visserij, volkshuisvesting, ruimtelijke or
dening en milieuhygiëne. Het Texelse
CDA-bestuur heeft hem verzocht in
zijn spreekbeurt in het bijzonder aan
dacht te besteden aan de visserij (ver
gunningenbeleid voor de Waddenzee)
en de stand van zaken met betrekking
tot de nationale landschappen en
daarmee samenhangende andere
landschapsproblematiek.
lerwiji Kapitein j staal en andere leso-mensen toekijken krijgt Cor van Etten via de tele
foon te horen dat hij bij de directie welkom is voor een gesprek over de tarieven.
„Voor de Texelse economie mogen de bootprijzen niet langer
ongestraft blijven stijgen. De maat is nu vol. Deze actie gaat
iedereen aan, zowel de Texelaars als de toeristen. Het gaat
om de toekomst van Texel. Het is tijd dat er nu eens over
wordt gesproken". Zo verklaart groente- en fruitwinkelier Cor
van Etten uit Den Burg zijn eenmansactie van vrijdagmiddag,
toen hij de oprit van het autodek van Teso-veerboot Molen
gat met zijn bestelwagen blokkeerde.
Na een klein kwartier werd de blokka
de beëindigd, doordat Van Etten van
de zijde van de Teso-directie de toe
zegging tot een gesprek kreeg. Het
oponthoud voor de veerdienst bedroeg
nog geen tien minuten.
Van Etten heeft met zijn actie het
overige bootverkeer zo weinig mogelijk
gehinderd. De boot van half drie uit
Den Helder was volgens hem het
meest gunstig voor dit doel. De wach
tenden op het opstelterrein aan 't
Horntje waren voornamelijk vertrekken
de toeristen. Onder meer werden de
bezoekers voor het Gemini-ziekenhuis
te Den Helder in ieder geval niet in de
wielen gereden. Ook het verkeer, dat
zich op dezelfde boot bevond, onder
vond geen last. Van Etten, op de te
rugweg van de dagelijkse gang naar
de veiling te Beverwijk, had er voor
gezorgd in Den Helder als laatste de
boot op te draaien. Zijn medepassa
giers reden daarom op Texel vóór hem
de boot af, onbewust van de actie die
zou volgen. Tot verrassing van de
dienstdoende Teso-medewerkers par
keerde de eigenaar van groente- en
fruithandel „De Vitaminebron" zijn
volgeladen busje dwars voor de toe
gang van het autodek. Van Etten stap
te uit en beende richting salon.
„Gelukkig Nieuwjaar"
De bootmedewerkers namen de zaak
rustig op. Ze wensen de Texelse zaken
man „Gelukkig nieuwjaar" en hoorden
diens motivatie aan. „Ik wil heus niet
zo dwars liggen als het nu lijkt. Als ik
in alle redelijkheid iemand van de
Teso-directie te spreken kan krijgen en
er een toezegging voor een nader
gesprek komt, ben ik a la minute ver
trokken", aldus Cor van Etten. Dat
gesprek, met de onderdirecteur van
Texels Eigen Stoombootonderneming
Herman Bakker, werd vlot gearran
geerd. Het resultaat was, dat Van Et
ten zelf contact op zal nemen met de
afwezige directeur Theo Hooger-
heide om verdere afspraken te maken.
Van Etten: „Teso zal mij moeten ver
klaren hoe deze prijsverhoging tot
stand is gekomen". Vooral gezien de
toegenomen efficiency bij het veerbe-
drijf, ziet hij niet in waarom de tarie
ven wederom moesten stijgen. „De
personeelskosten zijn niet gestegen,
het busje van Aris van Boven is aan
de kant gezet en daarnaast zijn de ren
testand en de olieprijzen gedaald.
Waarom dan toch weer een tariefsver
hoging?" vraagt Van Etten zich af.
„Als dit bedoeld is om de verliezen te
rug te brengen, mag dat niet gebeuren
over de ruggen van de Texelaars. Teso
heeft altijd beweerd, dat, bij de volle
dige benutting van de dubbeldekker,
de tarieven weer omlaag zouden gaan.
Maar als die nu in deze mate stijgen
en straks een gulden omlaag gaan,