Daalder opgelucht over Engelse boete voor TX 34 f VERVOLG VAN PAG. 1 Teso-tarieven Twee aanrijdingen in zelfde sneeuwbui „Willem's Pareltjes" nu officieel in de handel Er wordt geschaatst TESO-computer herkent Texelaars Nieuw Leven brengt „Rooie Arie" S *0 N •>AGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 10 JANUARI 1986 'afkerig is van overname of deelname vond Hoogerheide overigens zeer be grijpelijk. Want in zo'n geval verwacht het publiek een flinke tariefsverlaging, in de orde van 50%. Om deze te kun nen doorvoeren zou de overheid jaar lijks een exploitatieverlies van negen a tien miljoen moeten aanzuiveren om- dat overheidsexploitatie ondoelmatig- heid in de hand werkt. Immoreel Van Ettens voorstel om Teso dan maar te laten „springen" noemde Hooger heide immoreel. Zo'n faillissement zou namelijk betekenen dat de leveranciers en banken hun centen niet krijgen en dat daar bewust naar is gestreefd. „Voor iets dergelijks moet je geen di recteur maar een sjoemelaar nemen". Bovendien herinnerde hij eraan dat volgens recente wijzigingen in het ven nootschapsrecht dergelijk wanbeleid zou worden afgestraft door de Teso bestuurders hoofdelijk aansprakelijk te stellen voor de financiële schade die aldus ontstaat. Er is geen andere mo gelijkheid dan het zakelijk exploiteren van de bootdienst, waarbij de opgelo pen verliezen moeten worden ingelo pen en waarborgen moeten worden geschapen voor continuïteit. De taak van de overheid kan geen andere zijn dan het scheppen van voorwaarden waaronder de veerdienst het meest ef ficient geëxploiteerd kan worden. Dat heeft minister Smit-Kroes gedaan door meer dan 35 miljoen beschikbaar te stellen voor het aanpassen van de aanleginrichtingen. Cor van Etten vond het zeer onbevre digend dat de overheid niet wil mee betalen aan de Texelse veerdienst maar wel aan de veerdiensten in Zeeland. De Texelaars betalen dus mee aan de Zeeuwse veren. Hoogerheide kon zich de onvrede over deze tegenstelling wel voorstellen maar vond dat discussie daarover niet met hem gevoerd moet worden. Mieren neuken Een essentieel onderdeel van het gesprek ging over de veronderstelde gunstige invloed die de verminderde olie- en rentetarieven op de exploitatie zou moeten hebben zodat tariefsverho ging achterwege zou kunnen blijven. Van Etten bleek daarbij zijn twijfels te hebben over het nut van bepaalde uit gaven van Teso. „Zes weken voordat ze in Den Helder begonnen te slopen, werd daar de poort voor de taxi's nog verbouwd. Dat geld lijkt me voor niets uitgegeven. En dan die belachelijke borden (met de tekst „Wij werken aan de verlenging van uw korte vakantie!" -red.) op Texel en in Den Helder, waar haast niemand wat van begrijpt. Der gelijke uitgaven vormen met elkaar een groot bedrag, waarmee je beter de ta riefsverhoging had kunnen tegengaan". Hoogerheide en Bakker wisten met weinig moeite aannemelijk te maken dat deze uitgaven nauwelijks betekenis hebben, gezien het feit dat de omzet van Teso 16 miljoen gulden bedraagt. Hoogerheide vond de door Van Etten genoemde uitgaven nuttig, maar noemde het praten er over „mieren neuken" omdat het nauwelijks iets uit maakt. Van Etten vond het bedrag van f160.000,— dat Teso jaarlijks voor pro motie uittrekt toch wel van betekenis. Die promotie zou bovendien volgens hem weinig helpen omdat de mensen wegblijven in verband met de Teso- tarieven. Ook het geld dat Teso in het verleden aan radio en televisie-reclame heeft besteed was naar zijn idee in het water gegooid. Het toerisme is immers teruggelopen in plaats van gegroeid! Waarop Hoogerheide zei dat er geen gegevens zijn waarop zo'n oordeel ge baseerd kan worden. Het is best mo gelijk dat er zonder die etherreclame nog minder toeristen waren gekomen! Lange termijn De hoogte van de tarieven hangt uiter aard rechtstreeks af van de hoogte van de kosten. Daarbij moet een lange ter mijn beleid worden gevoerd waarbij wordt gekeken naar een termijn van ongeveer vijftien jaar, de levensduur van een veerboot. In het begin van die levensduur zijn de kosten laag en zou het tarief dus ook laag kunnen zijn maar dat zou betekenen dat het tarief later relatief hoog zou moeten worden. Er heeft echter een soort verevening plaats waardoor het tarief zich over deze periode minder sterk ontwikkelt. Historische fout Volgens Hoogerheide is het fout van Teso geweest om in de jaren 1964 tot 1979 de tarieven ongewijzigd te laten. Als men steeds trendmatig had ver hoogd, was de situatie thans veel gunstiger geweest. Feitelijk is Teso door de geldontwaarding in de ge noemde jaren steeds goedkoper maar ook steeds armer geworden. Zodat het eigenlijk onmogelijk was een nieuw schip aan te schaffen. Dat dit toch kon, was te danken aan de malaise in de scheepsbouw waardoor RSV bereid was voor een te laag bedrag de dub beldekker te bouwen en aan bepaalde kunstgrepen bij de financiering. Het beleid had moeten zijn: winst maken toen het kon, zodat de verliezen die zich later bij nieuwbouw zouden aan dienen, weggewerkt hadden kunnen worden. De kotter TX 34 „Sola Gratia", die zondagmiddag door de Engelse mari ne opgebracht werd wegens het vissen met netten met te kleine mazen, vaart weer. Wel waren eerst de beide afgekeurde zakken van de netten in beslag genomen en moest er een boete van duizend Engelse ponden worden betaald, conform het vonnis van de rechter te North Shields. Eigenaar Hans Daalder uit Oosterend, die in het gezelschap van de secretaris van de federatie van visserijverenigin gen, Jan de Bruine, spoorslags naar Engeiand was afgereisd om de beman ning bij te staan, keerde opgelucht te rug. Daalder: „Ik ben redelijk tevre den. We vertrokken naar Noord- Engeland met hele andere gedachten: het schip kaal of zo. Dat viel dus ont zettend mee. Ik moet ook eerlijk zeg gen dat we daar correct zijn behan deld. Misschien komt dat ook omdat de jongens geen stennis hebben ge maakt. Alles is rustig in handen van de advocaat gegeven." Ofschoon Daalder te spreken is over de Engelse behandeling, is hij het on eens met de uitspraak van de rechter. Zondagmiddag voerde de marine aan boord een controle uit. Van twintig mazen werd het gemiddelde genomen en dat kwam veel lager uit dan de voorgeschreven 80 millimeter: 74 mm voor de ene zak en 76 voor de andere. Maandagmorgen, in de haven van North Shields (bij Newcastle), nam Daalder in het bijzijn van de advocaat zelf een steekproef. Nu kwam het ge middelde beter uit de verf: 76 en 78 mm. „Als deze maaswijdte op zee zou zijn geconstateerd, waren we vrijuit gegaan", aldus Daalder. Een oorzaak voor deze verschillen kon hij niet aan geven. Daalder heeft daarom stukken uit de ingenomen zakken gesneden en deze meegenomen naar Nederland voor onderzoek in de netwerkfabriek te Apeldoorn waar ze vandaan komen. „Het zijn netten van 42,5 mm de hal ve maas. We vissen, er al jaren mee en nog nooit hebben we problemen ge had. Anderhalf jaar geleden hadden we nog een controle door de Duitsers en toen mankeerde er niets aan. We hadden dan ook beslist niet verwacht dat dit zou gebeuren. Zondagmorgen wisten de jongens al dat de marine zou langskomen, dus als de netten niet in de haak waren geweest, heb ben ze ruim de gelegenheid gehad ze over boord te zetten", vertelt Hans Daalder. De waarde van de gevorderde zakken bedraagt ca. f1500,— per stuk. Meer schade loopt Daalder op door de der ving van inkomsten, die de hele toestand heeft veroorzaakt. Pas woensdagmiddag kon weer worden gevist,zodat het oponthoud bijna drie etmalen vergde. Daalder schat dat het hem zeker f30.000— scheelt. Hij meent dat dit bedrag op niemand is te verhalen. In hoeverre de netwerkfa briek aansprakelijk is voor het krimpen van het materiaal (het liche „polyty- leen") moet blijken. Daalder heeft de zaak in handen gegeven van de federatie. De Engelsen voerden ook een controle uit op de maaswijdte van de (nieuwe) reservezakken en op de gevangen vis. Het pleit voor de Oosterenders, dat de nieuwe netten (met precies dezelfde maten) vyel in orde werden bevonden en dat er geen ondermaatse vis werd aangetroffen. Dinsdagmiddag zette schipper Rob Arensman weer koers naar dezelfde visgronden waar de aanhouding twee dagen eerder had plaatsgevonden, zo'n 170 kilometer zuidwaarts. Gevist wordt op tong en schol. De Texelaars hopen voor het weekend hun vangst te kun nen afleveren op de afslag in Den Hel der. Een woordvoerder van het Engelse ministerie van visserij heeft de Texe laars meegedeeld dat de controles in het vervolg erg streng zullen zijn. Hans Daalder: „Misschien is dat „bangpra- terij", maar als we onverhoopt ooit nog eens in overtreding zijn, dan wor den de straffen al beroerder." Door plotselinge hevige sneeuwval deden zich maandagmiddag om streeks 16.45 uur twee aanrijdingen voor, waarbij aanzienlijke schade ontstond. Persoonlijk letsel bleef uit. Een 29-jarige Texelse raakte tussen de Emmalaan en de Keesomlaan plotse ling in een slip, die eindigde tegen een lantarenpaal aan de „Burger" kant van de weg. Haar auto raakte total loss en de lantarenpaal knapte af. Een inwoner van Waalre die op weg was naar de boot raakte even later ter hoogte van de Redoute op de verkeer de weghelft. Een botsing met een Texelse automobilist volgde. Hoewel de wagen van de Brabander flink be schadigd was, kon hij zijnA/veg vervol gen; de auto van de Texelaar raakte aan de voorkant zwaar beschadigd. [ondernemers-aktiviteitery Na een experimentele periode is nu de Texelse variant op de bekende „boerenjongens" in de handel ge bracht. Het produkt heet „Willem's Pareltjes" en bestaat uit Turkse ro zijnen die op de bekende Hoornder kruidendrank Kees Boontje zijn ge zet. Verder zijn nog wat specerijen en (bruine) suiker toegevoegd. De nieuwe Texelse specialiteit is ont wikkeld door Willem Roeper, chef-kok van het Havenrestaurant. Zijn bijnaam is Willem Parel en omdat de in Kees Boontje gewelde rozijnen aan pareltjes doen denken (in ieder geval meer dan aan boerenjongens) was de naam voor het nieuwe produkt snel gevonden. Die naam prijkt nu op potten van een kwart en een halve liter. Het etiket is ontworpen door Jos Wessels. Wie denkt dat Willems Pareltjes mak kelijk zelfgemaakt kunnen worden door rozijnen in Kees Boontje te mengen komt bedrogen uit want het is een vrij omslachtig en tijdrovend procédé. De rozijnen moeten nadat ze zijn gewas sen worden geweld in siroop, worden dan gemengd met Kees Boontje en de pareltjes moeten vervolgens drie maan den staan, waarbij de suiker uit de ro zijnen trekt en de Kees Boontje ervoor inplaats treedt. Turkse rozijnen zijn ge kozen omdat ze bruin zijn en daardoor beter passen bij de overwegend bruine andere bestanddelen. Nadat de parelt jes in de potten zijn gedaan, worden ze gepasteuriseerd en gaan de herme tisch sluitende deksels erop. Door een pot te kiezen van goedkoop type kosten de pareltjes per kwart liter f6,—. De halve liter verpakking is in verhou ding tot het gewicht voordeliger, maar minder geschikt om als souvenir te worden meegenomen. Willem Pareltjes worden door het Ha venrestaurant in de handel gebracht. Ze zijn momenteel daar, maar ook in slijterij 't Feugelhuus in Den Hoorn te koop. Er zullen spoedig nog meer ver koopadressen bijkomen. Op zeer beperkte schaal kan momen teel worden geschaatst op Texel. Op Waalenburg was vorige week al ijspret mogelijk en als eerste „officiële" ijs baan ging die van Oudeschild woens dag voor enkele uren open. De kwali teit van het ijs is bijna overal slecht tot zeer slecht, een gevolg van de sneeuw die gedeeltelijk wegdooide en vervol gens weer bevroor, waardoor de ijs vloer ruw en onregelmatig is gewor den. In Oudeschild werd de baan daarom in de loop van de middag weer gesloten, zodat er een laagje wa ter op kon worden gezet zodat mag worden aangenomen dat de baan in middels van goede kwaliteit is. De kassa van de kaartverkoop van Teso in Den Helder zal worden ge koppeld aan de computer. Eén van de voordelen daarvan is dat mensen die een goedkoper kaartje willen omdat ze ingezetene van Texel zijn, onmiddellijk a/s zodanig kunnen worden herkend. Ze hoe ven dus geen bewijsje meer te to nen en de kans op misbruik wordt aanzienlijk kleiner. Het betekent wel dat de voor reduktie in aan merking komende Texelaars in het geheugen van de computer moe ten worden gezet. A/s iemand straks om een goedkoop Texelaars-kaartje vraagt, wordt simpel op de knop gedrukt. Gaat het om een erkende" Texelaar, dan produceert de machine het kaartje direct. Zo niet, dan ge beurt er niets en moet de betref fende klant het volle pond beta len. Het nieuwe systeem gaat werken als de aangepaste aanle ginrichtingen in gebruik worden genomen. Met stelligheid bestreed Hoogerheide Van Ettens mening dat de toeristen wegblijven i verband met de tarieven. „Dat tarief speelt wel een rol maar een zeer kleine. Veel belangrijker is het feit dat het toeristisch produkt dat Texel te bieden heeft, sterk is verouderd. Men heeft er geen rekening mee ge houden dat een produkt regelmatig vernieuwd moet worden zodat het op nieuw en met succes in de aandacht kan worden gebracht. Pas dan ont staat een gemiddeld constant niveau." Volgens Hoogerheide is de teruggang van het toerisme voor niet meer dan ongeveer tien procent te wijten aan de economische omstandigheden waartoe het boottarief moet worden gerekend en voor 60% aan produktveroudering. „De aandacht van spraakmakend on dernemend Texel is echter naar buiten gericht waardoor de belangrijkste oor zaak van het probleem geen aandacht krijgt. Een oplossing blijft dan ook uit. Zelfs de herstructurering van het VVV apparaat, een van de eerste voorwaar den tot verbetering, is met veel moeite en tegenwerking tot stand gekomen." De Teso-directeur ziet dan ook geen oplossing zolang de aandacht niet wordt gericht op het probleem van de produktveroudering. Later... De reorganisatie bij Teso, met als be langrijkste zakelijke voordeel verminde ring van personeelskosten, heeft dit jaar nog geen effect zodat het geen argument is om van tariefsverhoging af te zien. Pas in oktober 1986 zal ze ven man worden ontslagen. Rekening houdend met opzegtermijnen en over eengekomen loonaanvullingen, bete kent het geen wijziging van de loon som. De eerste voordelen ontstaan pas in 1987 en lopen door tot in de jaren negentig. Teso profiteert ook nog niet van de zakkende olieprijzen. De gemiddelde gasolieprijs in 1984 was f75— per 100 liter. Die prijs is in 1985 iets hoger uit gekomen en of de daling die eind 1985 inzette zal doorzetten, moet nog wor den afgewacht en op dit moment is het geen argument om van tariefsver hoging af te zien. De brandstofkosten vormen overigens slechts 15% van de totale kosten van Teso. Hetzelfde geldt voor de rentedaling van 2% over on geveer 20 miljoen gulden, dus met on geveer f400.000,—. Want dat bedrag komt overeen met slechts 2,5% van de omzet, waarvan Vh% ten goede komt van 1985 en ca. 1% van 1986. In elk geval worden de gunstige factoren voor zover die thans reeds effect ople veren ruimschoots overschaduwd door ongunstige: zoals de vervoersdaling met 2/2% over het afgelopen jaar en 2% die in het lopende jaar wordt ver wacht. Waarbij Hoogerheide en Bak ken er aan herinnerden dat Teso nog volop bezig is met het inhalen van ver liezen. Er wordt nog lang geen winst gemaakt, laat staan dat gesproken kan worden van een „spaarpotje". Belofte... Nogal wat ongenoegen blijkt er te bestaan over het feit dat er bij de in gebruikneming van de dubbeldeks aan leginrichtingen geen sprake is van een tariefsverlaging met 25% zoals ooit is beloofd. De Teso-directeur legde uit dat destijds is bedoeld: een kostenver mindering van 25%. Dat betekent geen tariefsvermindering maar wel dat de tarieven op langere termijn onge veer 25% lager blijven dan zij anders waren geweest. Op dit moment wordt bij het bepalen van de tarieven al vooruit gelopen op het te verwachten gunstige effect van het volledig kun nen benutten van de dubbeldekker en de daaruit voortvloeiende kostenver mindering. Dat de aanpassing van de walvoorzieningen niet eerder tot stand kon komen, heeft zeer veel geld ge kost, volgens Hoogerheide 1,3 miljoen per jaar. Wanverhouding De Teso-tarieven zijn onlangs met ge middeld 5% gestegen. Dat Van Etten te maken heeft met een verhoging van 8%, heeft te maken met het feit dat de tarieven voor de diverse categoriën gebruikers van de boot ten opzichte van elkaar zijn scheefgegroeid. Jaren lang zijn namelijk alle tarieven met een vast percentage verhoogd waardoor hoge tarieven sneller groeiden dan la ge. Die aldus ontstane wanverhouding wordt nu gecorrigeerd. Een ander punt op het gebied van tariefsbeleid is dat Teso het verschil tussen „Texelse" en overige tarieven beperkt wil houden. De bereidheid van Teso om jaarlijks an derhalve ton uit te trekken voor Texel- promotie hangt samen met de opvat ting dat groei van het toerisme de beste manier is om de bedrijfsresulta ten van Teso te verbeteren. Dit bedrag vormt een percentage dat niet hoog is in vergelijking met wat bedrijven ge middeld voor reclame uittrekken. Van Etten maakte gebruik van de gele genheid om nog wat andere grieven te spuien. Zo vond hij dat het aantal „knippen" op een voorrangskaart voor eigenaars van stacaravans en tweede woningen naar 15 of 10 moet worden gebracht. Onlangs bracht Teso het aantal knippen terug van 30 naar 25. Hoogerheide wilde daarmee echter niet verder gaan, want een voorrangs kaart moet niet al te aantrekkelijk wor den, omdat dit zou leiden tot een te groot aanbod van voorrangsvervoer en het systeem zichzelf om zeep zou hel pen. Om dezelfde reden wil Teso het ook niet mogelijk maken dat de voor- rangskaarten voor Texelaars nadat ze als voorrangsmogelijkheid zijn verlo pen, nog wel als gewone kaart, dus zonder voorrangsrecht, kunnen worden opgebruikt. Die problematiek is overi gens binnenkort uit de wereld want als de aanleginrichtingen zijn aangepast is er van wachten praktisch geen sprake meer. Besloten is dat pas een tweede boot zal worden ingezet als er twintig of meer auto's niet onmid dellijk meekunnen en dat komt maar een enkele keer voor. Zou Te so de tweede boot laten varen zo dra er maar één auto niet direct meekan, dan zou dat betekenen dat die tweede boot per jaar onge veer 50 uur nodig zou zijn. Hoogerheide bleek zich te hebben ver diept in de vervoerskosten die groente handelaar Van Etten zich getroost bij zijn veelvuldige bezoeken aan de vei ling. De bootkosten betekenen volgens hem een prijsverhoging van 3 cent per kg groenten, uitgaande van een maxi maal geladen bestelauto (1500 kg). Volgens Van Etten klopte dat niet en resulteerde de bootkosten in 6V2 cent per kg groenten. Hoogerheide had ontdekt dat Van Etten zijn groenten veel goedkoper op Texel zou kunnen krijgen door ze te laten vervoeren door een grote vrachtrijder. Dat zou 3 cent per kg kosten waarbij niet alleen de boottocht betaald zou zijn maar ook het wegtransport Alkmaar-Den Helder. Van Etten legde uit dat dit voor hem niet aantrekkelijk is omdat hij de groenten scherper kan inkopen als hij er zelf met eigen vervoer op af gaat. Bovendien kan hij dan beter letten op de kwaliteit, wat heel belangrijk is voor een groentenspeciaalzaak. Roe rend eens waren Hoogerheide en Van Etten het toen zij tenslotte ieder vanuit hun beroepsachtergrond vaststelden dat het publiek best bereid is de nood zakelijke prijs te betalen voor een toe ristisch of ander produkt als de kwali teit maar hoog genoeg is.... Toneelvereniging Nieuw Leven uit Ou deschild heeft onlangs het stuk „Rooie Arie" in studie genomen. On der regie van Karin de Vries zal het op de zaterdagen 25 januari en 1 februari worden opgevoerd in dorpshuis 't Skiltje. Het is een typisch volksstuk dat speelt in een havenbuurt en waar in ook wordt gezongen. Het is al eens eerder in Oudeschild opgevoerd: in 1951 door het toenmalige „Klein to neel" onder regie van wijlen P. Dogger. O, «tr pr br> co CC, .ctr <2j 00 cü c Heden overleed tot ons groot verdriet onze lieve oma, moeder en zuster Frederika Maria Segboer, op 76-jarige leeftijd. mevr. C. Segboer M. C. van de Meent G. J. van de Meent Jesse, Tessa, Guido De begrafenis zal in familiekring plaatsvinden op zaterdag 11 januari om 12.30 uur op de algeme ne begraafplaats in Den Burg. Texel, 8 januari 1986, Hogereind 25, De Waal. I Je strijd is gestreden. Vind nu de rust waarnaar je verlangde. Tot mijn grote droefheid, maar met diep respect voor de wijze waarop zij haar langdurige ziekte heeft gedragen, heb ik afscheid moeten nemen van mijn zorgzame, geliefde moeder Neeltje Cornelia Bakker, weduwe van Willem Bulder, op de leeftijd van bijna 79 jaar. Moeder is thuis opgebaard. Frankfurt am Main: G. Wim Bulder Texel, 7 januari 1986, Hoofdweg 79, 1795 JB De Cocksdorp. Frankfurt am Main, Untermain-Anlage 5. De rouwdienst zal worden gehouden op zater dag 11 januari 1986 om 14.00 uur in de Neder lands Hervormde kerk te De Cocksdorp, waarna de teraardebestelling op de Ned. Hervormde be graafplaats zal plaatsvinden. Na de teraardebestelling is er gelegenheid tot condoleren in het gebouw naast de Hervormde kerk. Na een langdurig ziekbed is van ons heenge- gaan onze lieve zuster, schoonzuster en tante k Neeltje Cornelia Buider-Bakker, te Ki op de leeftijd van 78 jaar. Den Burg: M. Bakker st M. Bakker-Hartlooper Sf (0: J. de Jong-Bakker neven en nichten Texel, 7 januari 1986. jstc

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 2