Daalder opgelucht over
Engelse boete voor TX 34
f
VERVOLG VAN PAG. 1
Teso-tarieven
Twee aanrijdingen
in zelfde sneeuwbui
„Willem's Pareltjes"
nu officieel in de handel
Er wordt geschaatst
TESO-computer
herkent Texelaars
Nieuw Leven brengt
„Rooie Arie"
S
*0
N
•>AGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 10 JANUARI 1986
'afkerig is van overname of deelname
vond Hoogerheide overigens zeer be
grijpelijk. Want in zo'n geval verwacht
het publiek een flinke tariefsverlaging,
in de orde van 50%. Om deze te kun
nen doorvoeren zou de overheid jaar
lijks een exploitatieverlies van negen a
tien miljoen moeten aanzuiveren om-
dat overheidsexploitatie ondoelmatig-
heid in de hand werkt.
Immoreel
Van Ettens voorstel om Teso dan maar
te laten „springen" noemde Hooger
heide immoreel. Zo'n faillissement zou
namelijk betekenen dat de leveranciers
en banken hun centen niet krijgen en
dat daar bewust naar is gestreefd.
„Voor iets dergelijks moet je geen di
recteur maar een sjoemelaar nemen".
Bovendien herinnerde hij eraan dat
volgens recente wijzigingen in het ven
nootschapsrecht dergelijk wanbeleid
zou worden afgestraft door de Teso
bestuurders hoofdelijk aansprakelijk te
stellen voor de financiële schade die
aldus ontstaat. Er is geen andere mo
gelijkheid dan het zakelijk exploiteren
van de bootdienst, waarbij de opgelo
pen verliezen moeten worden ingelo
pen en waarborgen moeten worden
geschapen voor continuïteit. De taak
van de overheid kan geen andere zijn
dan het scheppen van voorwaarden
waaronder de veerdienst het meest ef
ficient geëxploiteerd kan worden. Dat
heeft minister Smit-Kroes gedaan door
meer dan 35 miljoen beschikbaar te
stellen voor het aanpassen van de
aanleginrichtingen.
Cor van Etten vond het zeer onbevre
digend dat de overheid niet wil mee
betalen aan de Texelse veerdienst maar
wel aan de veerdiensten in Zeeland.
De Texelaars betalen dus mee aan de
Zeeuwse veren. Hoogerheide kon zich
de onvrede over deze tegenstelling wel
voorstellen maar vond dat discussie
daarover niet met hem gevoerd moet
worden.
Mieren neuken
Een essentieel onderdeel van het
gesprek ging over de veronderstelde
gunstige invloed die de verminderde
olie- en rentetarieven op de exploitatie
zou moeten hebben zodat tariefsverho
ging achterwege zou kunnen blijven.
Van Etten bleek daarbij zijn twijfels te
hebben over het nut van bepaalde uit
gaven van Teso. „Zes weken voordat
ze in Den Helder begonnen te slopen,
werd daar de poort voor de taxi's nog
verbouwd. Dat geld lijkt me voor niets
uitgegeven. En dan die belachelijke
borden (met de tekst „Wij werken aan
de verlenging van uw korte vakantie!"
-red.) op Texel en in Den Helder, waar
haast niemand wat van begrijpt. Der
gelijke uitgaven vormen met elkaar een
groot bedrag, waarmee je beter de ta
riefsverhoging had kunnen tegengaan".
Hoogerheide en Bakker wisten met
weinig moeite aannemelijk te maken
dat deze uitgaven nauwelijks betekenis
hebben, gezien het feit dat de omzet
van Teso 16 miljoen gulden bedraagt.
Hoogerheide vond de door Van Etten
genoemde uitgaven nuttig, maar
noemde het praten er over „mieren
neuken" omdat het nauwelijks iets uit
maakt. Van Etten vond het bedrag van
f160.000,— dat Teso jaarlijks voor pro
motie uittrekt toch wel van betekenis.
Die promotie zou bovendien volgens
hem weinig helpen omdat de mensen
wegblijven in verband met de Teso-
tarieven. Ook het geld dat Teso in het
verleden aan radio en televisie-reclame
heeft besteed was naar zijn idee in het
water gegooid. Het toerisme is immers
teruggelopen in plaats van gegroeid!
Waarop Hoogerheide zei dat er geen
gegevens zijn waarop zo'n oordeel ge
baseerd kan worden. Het is best mo
gelijk dat er zonder die etherreclame
nog minder toeristen waren gekomen!
Lange termijn
De hoogte van de tarieven hangt uiter
aard rechtstreeks af van de hoogte van
de kosten. Daarbij moet een lange ter
mijn beleid worden gevoerd waarbij
wordt gekeken naar een termijn van
ongeveer vijftien jaar, de levensduur
van een veerboot. In het begin van die
levensduur zijn de kosten laag en zou
het tarief dus ook laag kunnen zijn
maar dat zou betekenen dat het tarief
later relatief hoog zou moeten worden.
Er heeft echter een soort verevening
plaats waardoor het tarief zich over
deze periode minder sterk ontwikkelt.
Historische fout
Volgens Hoogerheide is het fout van
Teso geweest om in de jaren 1964 tot
1979 de tarieven ongewijzigd te laten.
Als men steeds trendmatig had ver
hoogd, was de situatie thans veel
gunstiger geweest. Feitelijk is Teso
door de geldontwaarding in de ge
noemde jaren steeds goedkoper maar
ook steeds armer geworden. Zodat het
eigenlijk onmogelijk was een nieuw
schip aan te schaffen. Dat dit toch
kon, was te danken aan de malaise in
de scheepsbouw waardoor RSV bereid
was voor een te laag bedrag de dub
beldekker te bouwen en aan bepaalde
kunstgrepen bij de financiering. Het
beleid had moeten zijn: winst maken
toen het kon, zodat de verliezen die
zich later bij nieuwbouw zouden aan
dienen, weggewerkt hadden kunnen
worden.
De kotter TX 34 „Sola Gratia", die zondagmiddag door de Engelse mari
ne opgebracht werd wegens het vissen met netten met te kleine mazen,
vaart weer. Wel waren eerst de beide afgekeurde zakken van de netten in
beslag genomen en moest er een boete van duizend Engelse ponden
worden betaald, conform het vonnis van de rechter te North Shields.
Eigenaar Hans Daalder uit Oosterend,
die in het gezelschap van de secretaris
van de federatie van visserijverenigin
gen, Jan de Bruine, spoorslags naar
Engeiand was afgereisd om de beman
ning bij te staan, keerde opgelucht te
rug. Daalder: „Ik ben redelijk tevre
den. We vertrokken naar Noord-
Engeland met hele andere gedachten:
het schip kaal of zo. Dat viel dus ont
zettend mee. Ik moet ook eerlijk zeg
gen dat we daar correct zijn behan
deld. Misschien komt dat ook omdat
de jongens geen stennis hebben ge
maakt. Alles is rustig in handen van
de advocaat gegeven."
Ofschoon Daalder te spreken is over
de Engelse behandeling, is hij het on
eens met de uitspraak van de rechter.
Zondagmiddag voerde de marine aan
boord een controle uit. Van twintig
mazen werd het gemiddelde genomen
en dat kwam veel lager uit dan de
voorgeschreven 80 millimeter: 74 mm
voor de ene zak en 76 voor de andere.
Maandagmorgen, in de haven van
North Shields (bij Newcastle), nam
Daalder in het bijzijn van de advocaat
zelf een steekproef. Nu kwam het ge
middelde beter uit de verf: 76 en 78
mm. „Als deze maaswijdte op zee zou
zijn geconstateerd, waren we vrijuit
gegaan", aldus Daalder. Een oorzaak
voor deze verschillen kon hij niet aan
geven. Daalder heeft daarom stukken
uit de ingenomen zakken gesneden en
deze meegenomen naar Nederland
voor onderzoek in de netwerkfabriek
te Apeldoorn waar ze vandaan komen.
„Het zijn netten van 42,5 mm de hal
ve maas. We vissen, er al jaren mee en
nog nooit hebben we problemen ge
had. Anderhalf jaar geleden hadden
we nog een controle door de Duitsers
en toen mankeerde er niets aan. We
hadden dan ook beslist niet verwacht
dat dit zou gebeuren. Zondagmorgen
wisten de jongens al dat de marine
zou langskomen, dus als de netten
niet in de haak waren geweest, heb
ben ze ruim de gelegenheid gehad ze
over boord te zetten", vertelt Hans
Daalder.
De waarde van de gevorderde zakken
bedraagt ca. f1500,— per stuk. Meer
schade loopt Daalder op door de der
ving van inkomsten, die de hele
toestand heeft veroorzaakt. Pas
woensdagmiddag kon weer worden
gevist,zodat het oponthoud bijna drie
etmalen vergde. Daalder schat dat het
hem zeker f30.000— scheelt. Hij
meent dat dit bedrag op niemand is te
verhalen. In hoeverre de netwerkfa
briek aansprakelijk is voor het krimpen
van het materiaal (het liche „polyty-
leen") moet blijken. Daalder heeft de
zaak in handen gegeven van de
federatie.
De Engelsen voerden ook een controle
uit op de maaswijdte van de (nieuwe)
reservezakken en op de gevangen vis.
Het pleit voor de Oosterenders, dat de
nieuwe netten (met precies dezelfde
maten) vyel in orde werden bevonden
en dat er geen ondermaatse vis werd
aangetroffen.
Dinsdagmiddag zette schipper Rob
Arensman weer koers naar dezelfde
visgronden waar de aanhouding twee
dagen eerder had plaatsgevonden, zo'n
170 kilometer zuidwaarts. Gevist wordt
op tong en schol. De Texelaars hopen
voor het weekend hun vangst te kun
nen afleveren op de afslag in Den Hel
der. Een woordvoerder van het Engelse
ministerie van visserij heeft de Texe
laars meegedeeld dat de controles in
het vervolg erg streng zullen zijn. Hans
Daalder: „Misschien is dat „bangpra-
terij", maar als we onverhoopt ooit
nog eens in overtreding zijn, dan wor
den de straffen al beroerder."
Door plotselinge hevige sneeuwval
deden zich maandagmiddag om
streeks 16.45 uur twee aanrijdingen
voor, waarbij aanzienlijke schade
ontstond. Persoonlijk letsel bleef
uit.
Een 29-jarige Texelse raakte tussen de
Emmalaan en de Keesomlaan plotse
ling in een slip, die eindigde tegen een
lantarenpaal aan de „Burger" kant van
de weg. Haar auto raakte total loss en
de lantarenpaal knapte af.
Een inwoner van Waalre die op weg
was naar de boot raakte even later ter
hoogte van de Redoute op de verkeer
de weghelft. Een botsing met een
Texelse automobilist volgde. Hoewel
de wagen van de Brabander flink be
schadigd was, kon hij zijnA/veg vervol
gen; de auto van de Texelaar raakte
aan de voorkant zwaar beschadigd.
[ondernemers-aktiviteitery
Na een experimentele periode is nu
de Texelse variant op de bekende
„boerenjongens" in de handel ge
bracht. Het produkt heet „Willem's
Pareltjes" en bestaat uit Turkse ro
zijnen die op de bekende Hoornder
kruidendrank Kees Boontje zijn ge
zet. Verder zijn nog wat specerijen
en (bruine) suiker toegevoegd.
De nieuwe Texelse specialiteit is ont
wikkeld door Willem Roeper, chef-kok
van het Havenrestaurant. Zijn bijnaam
is Willem Parel en omdat de in Kees
Boontje gewelde rozijnen aan pareltjes
doen denken (in ieder geval meer dan
aan boerenjongens) was de naam voor
het nieuwe produkt snel gevonden.
Die naam prijkt nu op potten van een
kwart en een halve liter. Het etiket is
ontworpen door Jos Wessels.
Wie denkt dat Willems Pareltjes mak
kelijk zelfgemaakt kunnen worden door
rozijnen in Kees Boontje te mengen
komt bedrogen uit want het is een vrij
omslachtig en tijdrovend procédé. De
rozijnen moeten nadat ze zijn gewas
sen worden geweld in siroop, worden
dan gemengd met Kees Boontje en de
pareltjes moeten vervolgens drie maan
den staan, waarbij de suiker uit de ro
zijnen trekt en de Kees Boontje ervoor
inplaats treedt. Turkse rozijnen zijn ge
kozen omdat ze bruin zijn en daardoor
beter passen bij de overwegend bruine
andere bestanddelen. Nadat de parelt
jes in de potten zijn gedaan, worden
ze gepasteuriseerd en gaan de herme
tisch sluitende deksels erop. Door een
pot te kiezen van goedkoop type
kosten de pareltjes per kwart liter f6,—.
De halve liter verpakking is in verhou
ding tot het gewicht voordeliger, maar
minder geschikt om als souvenir te
worden meegenomen.
Willem Pareltjes worden door het Ha
venrestaurant in de handel gebracht.
Ze zijn momenteel daar, maar ook in
slijterij 't Feugelhuus in Den Hoorn te
koop. Er zullen spoedig nog meer ver
koopadressen bijkomen.
Op zeer beperkte schaal kan momen
teel worden geschaatst op Texel. Op
Waalenburg was vorige week al ijspret
mogelijk en als eerste „officiële" ijs
baan ging die van Oudeschild woens
dag voor enkele uren open. De kwali
teit van het ijs is bijna overal slecht tot
zeer slecht, een gevolg van de sneeuw
die gedeeltelijk wegdooide en vervol
gens weer bevroor, waardoor de ijs
vloer ruw en onregelmatig is gewor
den. In Oudeschild werd de baan
daarom in de loop van de middag
weer gesloten, zodat er een laagje wa
ter op kon worden gezet zodat mag
worden aangenomen dat de baan in
middels van goede kwaliteit is.
De kassa van de kaartverkoop van
Teso in Den Helder zal worden ge
koppeld aan de computer. Eén
van de voordelen daarvan is dat
mensen die een goedkoper kaartje
willen omdat ze ingezetene van
Texel zijn, onmiddellijk a/s zodanig
kunnen worden herkend. Ze hoe
ven dus geen bewijsje meer te to
nen en de kans op misbruik wordt
aanzienlijk kleiner. Het betekent
wel dat de voor reduktie in aan
merking komende Texelaars in het
geheugen van de computer moe
ten worden gezet. A/s iemand
straks om een goedkoop
Texelaars-kaartje vraagt, wordt
simpel op de knop gedrukt. Gaat
het om een erkende" Texelaar,
dan produceert de machine het
kaartje direct. Zo niet, dan ge
beurt er niets en moet de betref
fende klant het volle pond beta
len. Het nieuwe systeem gaat
werken als de aangepaste aanle
ginrichtingen in gebruik worden
genomen.
Met stelligheid bestreed Hoogerheide
Van Ettens mening dat de toeristen
wegblijven i verband met de tarieven.
„Dat tarief speelt wel een rol maar
een zeer kleine. Veel belangrijker is het
feit dat het toeristisch produkt dat
Texel te bieden heeft, sterk is
verouderd.
Men heeft er geen rekening mee ge
houden dat een produkt regelmatig
vernieuwd moet worden zodat het op
nieuw en met succes in de aandacht
kan worden gebracht. Pas dan ont
staat een gemiddeld constant niveau."
Volgens Hoogerheide is de teruggang
van het toerisme voor niet meer dan
ongeveer tien procent te wijten aan de
economische omstandigheden waartoe
het boottarief moet worden gerekend
en voor 60% aan produktveroudering.
„De aandacht van spraakmakend on
dernemend Texel is echter naar buiten
gericht waardoor de belangrijkste oor
zaak van het probleem geen aandacht
krijgt. Een oplossing blijft dan ook uit.
Zelfs de herstructurering van het VVV
apparaat, een van de eerste voorwaar
den tot verbetering, is met veel moeite
en tegenwerking tot stand gekomen."
De Teso-directeur ziet dan ook geen
oplossing zolang de aandacht niet
wordt gericht op het probleem van de
produktveroudering.
Later...
De reorganisatie bij Teso, met als be
langrijkste zakelijke voordeel verminde
ring van personeelskosten, heeft dit
jaar nog geen effect zodat het geen
argument is om van tariefsverhoging
af te zien. Pas in oktober 1986 zal ze
ven man worden ontslagen. Rekening
houdend met opzegtermijnen en over
eengekomen loonaanvullingen, bete
kent het geen wijziging van de loon
som. De eerste voordelen ontstaan pas
in 1987 en lopen door tot in de jaren
negentig.
Teso profiteert ook nog niet van de
zakkende olieprijzen. De gemiddelde
gasolieprijs in 1984 was f75— per 100
liter. Die prijs is in 1985 iets hoger uit
gekomen en of de daling die eind 1985
inzette zal doorzetten, moet nog wor
den afgewacht en op dit moment is
het geen argument om van tariefsver
hoging af te zien. De brandstofkosten
vormen overigens slechts 15% van de
totale kosten van Teso. Hetzelfde geldt
voor de rentedaling van 2% over on
geveer 20 miljoen gulden, dus met on
geveer f400.000,—. Want dat bedrag
komt overeen met slechts 2,5% van
de omzet, waarvan Vh% ten goede
komt van 1985 en ca. 1% van 1986. In
elk geval worden de gunstige factoren
voor zover die thans reeds effect ople
veren ruimschoots overschaduwd door
ongunstige: zoals de vervoersdaling
met 2/2% over het afgelopen jaar en
2% die in het lopende jaar wordt ver
wacht. Waarbij Hoogerheide en Bak
ken er aan herinnerden dat Teso nog
volop bezig is met het inhalen van ver
liezen. Er wordt nog lang geen winst
gemaakt, laat staan dat gesproken kan
worden van een „spaarpotje".
Belofte...
Nogal wat ongenoegen blijkt er te
bestaan over het feit dat er bij de in
gebruikneming van de dubbeldeks aan
leginrichtingen geen sprake is van een
tariefsverlaging met 25% zoals ooit is
beloofd. De Teso-directeur legde uit
dat destijds is bedoeld: een kostenver
mindering van 25%. Dat betekent
geen tariefsvermindering maar wel dat
de tarieven op langere termijn onge
veer 25% lager blijven dan zij anders
waren geweest. Op dit moment wordt
bij het bepalen van de tarieven al
vooruit gelopen op het te verwachten
gunstige effect van het volledig kun
nen benutten van de dubbeldekker en
de daaruit voortvloeiende kostenver
mindering. Dat de aanpassing van de
walvoorzieningen niet eerder tot stand
kon komen, heeft zeer veel geld ge
kost, volgens Hoogerheide 1,3 miljoen
per jaar.
Wanverhouding
De Teso-tarieven zijn onlangs met ge
middeld 5% gestegen. Dat Van Etten
te maken heeft met een verhoging van
8%, heeft te maken met het feit dat
de tarieven voor de diverse categoriën
gebruikers van de boot ten opzichte
van elkaar zijn scheefgegroeid. Jaren
lang zijn namelijk alle tarieven met een
vast percentage verhoogd waardoor
hoge tarieven sneller groeiden dan la
ge. Die aldus ontstane wanverhouding
wordt nu gecorrigeerd. Een ander punt
op het gebied van tariefsbeleid is dat
Teso het verschil tussen „Texelse" en
overige tarieven beperkt wil houden.
De bereidheid van Teso om jaarlijks an
derhalve ton uit te trekken voor Texel-
promotie hangt samen met de opvat
ting dat groei van het toerisme de
beste manier is om de bedrijfsresulta
ten van Teso te verbeteren. Dit bedrag
vormt een percentage dat niet hoog is
in vergelijking met wat bedrijven ge
middeld voor reclame uittrekken.
Van Etten maakte gebruik van de gele
genheid om nog wat andere grieven te
spuien. Zo vond hij dat het aantal
„knippen" op een voorrangskaart voor
eigenaars van stacaravans en tweede
woningen naar 15 of 10 moet worden
gebracht. Onlangs bracht Teso het
aantal knippen terug van 30 naar 25.
Hoogerheide wilde daarmee echter
niet verder gaan, want een voorrangs
kaart moet niet al te aantrekkelijk wor
den, omdat dit zou leiden tot een te
groot aanbod van voorrangsvervoer en
het systeem zichzelf om zeep zou hel
pen. Om dezelfde reden wil Teso het
ook niet mogelijk maken dat de voor-
rangskaarten voor Texelaars nadat ze
als voorrangsmogelijkheid zijn verlo
pen, nog wel als gewone kaart, dus
zonder voorrangsrecht, kunnen worden
opgebruikt. Die problematiek is overi
gens binnenkort uit de wereld want als
de aanleginrichtingen zijn aangepast is
er van wachten praktisch geen sprake
meer.
Besloten is dat pas een tweede
boot zal worden ingezet als er
twintig of meer auto's niet onmid
dellijk meekunnen en dat komt
maar een enkele keer voor. Zou Te
so de tweede boot laten varen zo
dra er maar één auto niet direct
meekan, dan zou dat betekenen
dat die tweede boot per jaar onge
veer 50 uur nodig zou zijn.
Hoogerheide bleek zich te hebben ver
diept in de vervoerskosten die groente
handelaar Van Etten zich getroost bij
zijn veelvuldige bezoeken aan de vei
ling. De bootkosten betekenen volgens
hem een prijsverhoging van 3 cent per
kg groenten, uitgaande van een maxi
maal geladen bestelauto (1500 kg).
Volgens Van Etten klopte dat niet en
resulteerde de bootkosten in 6V2 cent
per kg groenten. Hoogerheide had
ontdekt dat Van Etten zijn groenten
veel goedkoper op Texel zou kunnen
krijgen door ze te laten vervoeren door
een grote vrachtrijder. Dat zou 3 cent
per kg kosten waarbij niet alleen de
boottocht betaald zou zijn maar ook
het wegtransport Alkmaar-Den Helder.
Van Etten legde uit dat dit voor hem
niet aantrekkelijk is omdat hij de
groenten scherper kan inkopen als hij
er zelf met eigen vervoer op af gaat.
Bovendien kan hij dan beter letten
op de kwaliteit, wat heel belangrijk is
voor een groentenspeciaalzaak. Roe
rend eens waren Hoogerheide en Van
Etten het toen zij tenslotte ieder vanuit
hun beroepsachtergrond vaststelden
dat het publiek best bereid is de nood
zakelijke prijs te betalen voor een toe
ristisch of ander produkt als de kwali
teit maar hoog genoeg is....
Toneelvereniging Nieuw Leven uit Ou
deschild heeft onlangs het stuk
„Rooie Arie" in studie genomen. On
der regie van Karin de Vries zal het op
de zaterdagen 25 januari en 1 februari
worden opgevoerd in dorpshuis 't
Skiltje. Het is een typisch volksstuk
dat speelt in een havenbuurt en waar
in ook wordt gezongen. Het is al eens
eerder in Oudeschild opgevoerd: in
1951 door het toenmalige „Klein to
neel" onder regie van wijlen P.
Dogger.
O, «tr pr
br> co CC,
.ctr <2j
00
cü
c
Heden overleed tot ons groot verdriet onze lieve
oma, moeder en zuster
Frederika Maria Segboer,
op 76-jarige leeftijd.
mevr. C. Segboer
M. C. van de Meent
G. J. van de Meent
Jesse, Tessa, Guido
De begrafenis zal in familiekring plaatsvinden op
zaterdag 11 januari om 12.30 uur op de algeme
ne begraafplaats in Den Burg.
Texel, 8 januari 1986,
Hogereind 25, De Waal.
I
Je strijd is gestreden.
Vind nu de rust
waarnaar je verlangde.
Tot mijn grote droefheid, maar met diep respect
voor de wijze waarop zij haar langdurige ziekte
heeft gedragen, heb ik afscheid moeten nemen
van mijn zorgzame, geliefde moeder
Neeltje Cornelia Bakker,
weduwe van Willem Bulder,
op de leeftijd van bijna 79 jaar.
Moeder is thuis opgebaard.
Frankfurt am Main: G. Wim Bulder
Texel, 7 januari 1986,
Hoofdweg 79, 1795 JB De Cocksdorp.
Frankfurt am Main,
Untermain-Anlage 5.
De rouwdienst zal worden gehouden op zater
dag 11 januari 1986 om 14.00 uur in de Neder
lands Hervormde kerk te De Cocksdorp, waarna
de teraardebestelling op de Ned. Hervormde be
graafplaats zal plaatsvinden.
Na de teraardebestelling is er gelegenheid tot
condoleren in het gebouw naast de Hervormde
kerk.
Na een langdurig ziekbed is van ons heenge-
gaan onze lieve zuster, schoonzuster en tante
k
Neeltje Cornelia Buider-Bakker, te
Ki
op de leeftijd van 78 jaar.
Den Burg: M. Bakker st
M. Bakker-Hartlooper Sf
(0:
J. de Jong-Bakker
neven en nichten
Texel, 7 januari 1986.
jstc