Provincie wil geen
pluimveestal aan Hallerweg
Op Terschelling heffing
toeristenbelasting niet
langer via bootkaartje?
VERVOLG VAN PAG. 1
.Stranding
Kamer van Koophandel
bestudeert TESO-tarieven
Gladheid oorzaak
van autoschade
Brandweer Cocksdorp
snel aanwezig bij
schoorsteenbrandje
Video-programma's
in „Bosch en Zee"
Texels tweetal bij
nationale biertaptop
Amersfoorter won
dartkampioenschap
ft
■WalNA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 14 JANUARI 1986
staat, zodat hij ermee kan werken in
water van wel tien meter diep. Hofland
heeft gisteren de situatie in ogen
schouw genomen en onder meer
gesproken met de heer C.P. Harting
van de Dienstkring Texel van
Rijkswaterstaat.
i Afwachten
Belissingen zijn nog niet genomen.
Eerst moet er zekerheid zijn over de
betaling van de kosten door de verze
keraar en bovendien zijn de weer
somstandigheden zo slecht dat er re
kening mee moet worden gehouden
dat het wrak zal breken, kapseizen of
zelfs in meerdere stukken uit elkaar zal
slaan. De harde zuidwestelijke wind
draaide gisteravond naar west en wak
kerde aan tot negen. De coaster heeft
het in de nacht van zondag op maan
dag al zwaar te verduren gehad. De
aanvankelijk tamelijk recht liggende
romp is scheef gezakt, tot ca. 20 gra
den zodat je aan boord nauwelijks
kunt lopen.
De dekluiken zijn er afgeslagen en bij
tientallen aangespoeld op het strand
waar ze (bijna) allemaal door
hulpstrandvonder Willem Duinker uit
Den Hoorn werden geborgen. De la
ding sojabonen is voor het grootste
deel uit het ruim weggespoeld en ligt
nu over het strand verspreid. Die la
ding kan als verloren worden be
schouwd. Inzake de afwikkeling van
die schade is inmiddels van gemeente
wege contact gelegd met de vervoer
der. In een der tanks aan boord be
vindt zich naar schatting acht ton die
selolie, waarvan een groot deel is weg
gelekt. Als de tank openscheurt zodat
ook de resterende olie in het water te
recht komt, is dat geen ernstige ramp.
De olie stinkt wel doordringend maar
verdampt vrij snel zodat er uiteindelijk
niets overblijft.
Bewaking
Omdat de praktijk inmiddels heeft ge
leerd dat een gestrand schip min of
meer wordt geplunderd als het onbe
waakt wordt achtergelaten, kreeg
Hans Zijm van Beveiligingsservice
Texel" opdracht om de Compass te
bewaken. Ook de afgelopen nacht was
Zijm ter plaatse paraat en hij heeft
daarmee ongetwijfeld voorkomen dat
spullen van het schip werden geroofd.
Overigens was er de afgelopen nacht
niet zo heel veel meer te halen want
allerlei kleinere kostbare en persoonlijke
zaken zijn gisteren door de beman
ning, geholpen door mensen van de
KNZHRM aan wal gebracht, uit vrees
dat ze anders bij kapseizen van het
wrak verloren zou gaan. De betaling
van de diensten van Zijm is gegaran
deerd door de gemeente.
De KNZHRM-redders hebben van de
Compass-bemanning een reddingboei
cadeau gehad en zo'n zelfde boei werd
ook geschonken aan het Maritiem
Museum.
De opvarenden van de Compass 1
werden ondergebracht in hotel De
Zwaluw dat voor deze gelegenheid zijn
wintersluiting onderbrak. Bij het berei
den van de maaltijden houdt hotelier
Theo van Hoorn er rekening mee dat
kapitein Radwan en de 31-jarige Bir
maan S.M. Rocky moslems zijn en
dus geen varkensvlees en alcohol con
sumeren. De Duitsers Detlef Brumsha-
gen (22) en Hermann Volker (43) zou
den vandaag naar hun familie in Duits
land vertrekken. De Birmaan zou mor
gen afreizen omdat hij een visum heeft
met beperkte geldigheid. De kapitein
en de 34-jarige Ghanees blijven voorlo
pig nog.
De Kamer van Koophandel zal zich la
ten informeren over de recente tariefs
verhogingen bij Teso. Dit werd bij
monde van de voorzitter van de Kamer
toegezegd aan het bestuurslid C. Beers
die in de rondvraag van de maandag
gehouden algemene bestuursvergade
ring van de Kamer had gevraagd om
aandacht en eventuele actie inzake dit
onderwerp. Beers maakte er zich zor
gen over dat de vervoerskosten van
Teso een steeds grotere belasting voor
bedrijven op Texel zullen vormen; deze
kosten kunnen niet in alle gevallen aan
de klanten worden doorberekend. De
vraag van Beers kreeg extra aandacht
door de publiciteit die over hetzelfde
onderwerp was ontstaan door de
blokkade-actie van groentehandelaar
Cor van Etten.
De commissie voor verkeer en ruimte
lijke ordening van de Kamer van Koop
handel zal zich in eerste instantie met
de zaak bezig houden.
Gladheid was de oorzaak van materiële
schade bij een eenzijdig ongeval op de
Boodtlaan te De Koog. Zaterdagochtend
om negen uur gleed een Texelse dame
met haar personenauto uit een bocht
ter hoogte van ,,Het Jachthuis". De au
to belandde tegen een boom en werd
zwaar beschadigd.
De Texelse brandweer kwam in ac
tie voor een schoorsteenbrandje bij
de familie Jongejan, Hoofdweg
122. De Cocksdorper brandweer
bewees haar paraatheid door bin
nen vijf minuten na-de melding,
donderdagavond rond kwart voor
negen, ter plekke te zijn. De
brandweer van Den Burg arriveer
de even later, maar hoefde de col
lega's niet bij te staan. Het brandje
werd snel onder controle gebracht
en de schade bleef beperkt.
De brand werd opgemerkt door de
vrouw des huizes, toen het houtka
cheltje begon te loeien en een vreem
de reuk verspreidde. Al gauw werd
duidelijk, dat de oorzaak daarvan in de
schoorsteen moest worden gezocht.
Daarin was een ophoping van vuil ont
staan, die door verhitting vlam vatte,
De Cocksdorper brandweerlieden
klommen, in de ijzige koude wind, op
het dak, om met schoonmaakmiddelen
de schoorsteen te ragen. Verder bra
ken ze een deel van de zoldervloer
rond de schoorsteen af, om te contro
leren of het vuur zich in het hout had
ingevreten. Dat bleek mee te vallen.
In de appartementen van „Bosch en
Zee" in De Koog is het sinds kort mo
gelijk om de hele dag en avond naar
videofilms te kijken. Van negen uur 's
morgens worden met centrale appara
tuur de films vertoond tot ongeveer elf
uur 's avonds. Overdag worden vooral
kinderfilms gedraaid. Het programma
wordt elke werk vernieuwd en in de
receptie gepubliceerd. De appartemen
ten beschikten reeds over kleurentele
visie en op die toestellen is dus nu het
videoprogramma te zien naast de ge
wone Nederlandse tv-program ma's.
Het systeem is aangelegd door het In
stallatiebureau Schuijl uit Den Burg.
De appartementen van Bosch en Zee
zijn tegelijkertijd voorzien van
telefoonaansluiting.
Niet alleen op Texel, maar ook op
de andere Waddeneilanden staat
de prijs van het bootkaartje regel
matig ter discussie. Rederij Doek-
sen en zonen NV, die de veerdienst
naar Vlieland en Terschelling on
derhoudt, gaf onlangs te kennen af
te willen van heffing van toeristen
belasting via het bootkaartje. De
rederij vindt dat een vorm van
„prijsvervuiling", die de tarieven
hoger doet lijken dan ze in werke
lijkheid zijn. Ook op Texel is meer
malen gepleit om deze gemeente
lijke belasting bij het bootkaartje
onder te brengen, maar Teso is
daar nimmer op ingegaan.
Bij de invoering van de toeristenbe
lasting op Terschelling, ongeveer
twaalf jaar geleden, waren de gemeen
te en de rederij overeengekomen deze
heffing centraal te innen via het boot
kaartje. Nu stelt Doeksen zich dus op
het standpunt, dat de gemeente zelf
maar moet zien hoe die de eigen be
lastingen int. De toeristenbelasting op
Terschelling is momenten een vast be
drag van vier gulden, dat is inbegre
pen bij een toe risten retourtje van
f29,10.
De gemeente Terschelling heeft, na
het „abrupte" voorstel van Doeksen,
de rederijdirectie uitgenodigd voor een
gesprek. Naar verluidt zal worden
voorgesteld om het bedrag dat aan
toeristenbelasting moet worden afge
dragen, apart op het kaartje te vermel
den. Dat was trouwens enkele jaren
geleden ook al het geval. Wanneer het
niet lukt om tot een compromis te ko
men, zal de gemeente moeten over
schakelen op het systeem dat ook op
Texel wordt gehanteerd.
Sjoemelen
Hotel? pension- en campinghouders en
overige verhuurders moeten de ge
meente een opgaaf doen, hoeveel toe
ristenbelasting is verschuldigd. Dat
brengt extra inningkosten met zich
gesloten, zodat er controleurs moeten
worden aangesteld. Op Texel ligt het
tarief momenteel op tachtig cent per
persoon per overnachting.
Nog meer beroering is op Terschelling
ontstaan over de stijging van de tarie
ven voor de eilandbewoners, een even
eens voor Texel interessante materie.
Rederij Doeksen wil in vijf jaar tijd ko
men tot een verdubbeling van het ei
landerstarief. De eerste prijsstijging van
twintig procent is per 1 januari van
kracht: voor een retourtje wordt nu
f7,80 betaald in plaats van 76,50 in
1985. Doeksen voert drie redenen aan
voor deze tariefsverhogingen van de
Terschellinger Stoombootmaatschappij.
Op de eerste plaats is dat de licht da
lende tendens van het bezoekersaan
tal. Het tweede argument van de rede
rij is, dat de prijs voor een eilanders
kaartje in vergelijking met tarieven, die
elders (bijvoorbeeld op Texel) gehan
teerd worden, te laag ligt. Ten derde
zegt Doeksen, dat het gerechtvaardigd
is om de tarieven op te trekken, omdat
het bedrag per kilometer beduidend
achter blijft bij de kilometertarieven
van het openbaar vervoer. De retour
afstand is 72 kilometer.
Reductiesysteem
De burgemeester van Terschelling, drs.
E. Haaksman, deelde mee, dat het col
lege van B en W inmiddels spoedover
leg heeft gehad met de rederij. Beslo
ten is om per 1 mei een reductie
systeem voor eilanders in te voeren.
De keus gaat tussen de invoering van
een abonnement en een tien ritten-
kaart. Die zou, volgens Doeksen, on
geveer zeventig gulden gaan kosten,
een voordeel van zo'n tien procent.
De gemeenteraad heeft vorige week
middels een motie het „onaanvaard
baar" uitgesproken over de voorgeno
men verdubbeling van het eilandersta
rief. Tijdens het spoedoverleg heeft
het gemeentebestuur bedongen dat
voortaan overleg wordt gepleegd als
Gedeputeerde Staten zijn van mening dat de grote pluim
veestal die de heer J.H.J. Schlepers uit Oudeschild wil bou
wen aan de Hallerweg zo schadelijk is voor het landschap,
dat hiervoor geen vergunning mag worden gegeven. De door
het Texelse gemeentebestuur gevraagde verklaring van geen
bezwaar (in het kader van de artikel 19-procedure) is dan ook
geweigerd.
kocht en dan zou de situatie veel lu
cratiever zijn. Er zou dan een nieuwe
stal naast het bestaande gebouw wor
den gezet. Hoewel een pluimveebedrijf
als dat van Schlepers geen „grondge
bonden" agrarisch project is, wilden B
en W hem toch een agrarisch bouw
blok geven waarbinnen hij zijn stal zou
kunnen realiseren.
Adviezen
B en W van Texel vonden de bouw
van de kippenschuur (40 meter lang,
91/2 meter breed en 4,35 meter hoog)
wel verantwoord en de gemeenteraad
ook, blijkens het feit dat het voeren
van een artikel 19-procedure mogelijk
werd gemaakt door het nemen van
een zg. voorbereidingsbesluit.
Werkloos
B en W wilden Schlepers ter wille zijn
omdat hij op deze manier aan werk
kan worden geholpen. Hij is thans
werkloos bouwvakker en wilde het leg-
kippenbedrijf eerst beginnen achter
zijn woningen Oudeschild, wat uit mi
lieuhygiënisch oogpunt niet aanvaard
baar werd gevonden. De bestaande
schuur Hallerweg 26 (vroeger eigen
dom van Brandsen) ligt op een veel
beter punt. In de startfase (met 2000
legkippen) is het bedrijf onvolwaardig
maar de bedoeling is tot een bedrijfs-
opzet te komen met 6000 kippen waar
bij eieren aan particulieren worden ver-
De eilandgenoten Co Vermuë en
Kees Dros leverden onlangs een
prestatie van formaat door een zes
de plaats te veroveren bij de natio
nale biertapwedstrijd. Het tweetal
van taveerne De Twaalf Balcken uit
Den Burg miste daarmee „op een
druppel na" de finale, maar verdien
de wel een eervolle vermelding.
Ook present op 8 januari op de Ho-
recava in de RAI te Amsterdam was
Klaas Fris van café De Kuip uit De
Koog. In de categorie „eenmansza
ken" kwam hij echter niet door de
voorronde.
Vermuë en Dros waren naar Amsterdam
afgevaardigd door in februari vorig jaar,
evenals Fris, Texels kampioen te wor
den. In het gezelschap van veertig an
dere kampioensteams uit heel Neder
land, werd ia een bomvol RAI-gebouw
gestreden om de landelijke titel.
Vermuë en Dros hadden een flitsende
start. In de voorronde bereikten ze een
gedeelde tweede plaats. Daarmee be
landden ze in de selectieronde, die
beslissend was voor de finaleplaatsen.
Tussen „de top van Nederland" behaal
de het duo twee punten te weinig om
tot de eindstrijd door te dringen. Dat
was het gevolg van een zeer strenge ju
rybeoordeling. Op dergelijk niveau kan
het kleinste detail doorslaggevend zijn.
Bij de wedstrijden wordt niet gelet op
de snelheid, maar op de kwaliteit van
de getapte pilsjes.
In de voorronde moesten die met twee
verschillende tapinstallaties worden ge
tapt: met een (gewone) hevelkraan en
met een draaikraan. Co Vermuë was de
gene, die tapte en Kees Dros nam met
de bediening de andere helft van het
karwei voor zijn rekening. „Zonder een
correcte bediening heb je niets aan al
leen een perfect getapt pilsje", aldus
Vermuë. Hygiëne speelt daarbij een be
langrijke rol.... Dros had bovendien als
taak voor de juryleden een flesje te ont
kurken en in te schenken. Om dit per
fect te doen is voor vierhonderd man
publiek geen eenvoudige zaak. Voor de
deelnemers en ook voor de organisatie,
in handen van de Verenigde Bierbrou
werijen, zijn de wedstrijden een serieuze
zaak. Het wordt van belang geacht om
Niemand maakte van de gelegenheid
gebruik om tegen het bouwplan be
zwaar te maken. Zoals gebruikelijk bij
een dergelijke afwijking van het
bestemmingsplan werden echter advie
zen ingewonnen bij deskundigen op
zowel agrarisch gebied als op het ge
bied van landschaps- en natuurbouw.
De adviezen van beide instanties wa
ren negatief. De agrarische instantie
(de directeur landbouw- en voedsel
voorziening) in de provincie Noordhol
land vond de voorgenomen bedrijfsop-
zet met 2000 leghennen en 1000
slachtkuikens niet volwaardig, dus
geen reëel agrarisch bedrijf zodat het
toekennen van een volledig agrarisch
bouwblok ongewenst werd geacht.
Wel achtte de directeur de huisvesting
van pluimvee in de bestaande schuur
Hallerweg 26 in principe mogelijk.
Mooi landschap
De „landschappelijke" instantie (de di
recteur Landelijke Gebieden en Kwali
teitszorg in Noordholland en de zuide
lijke IJsselmeerpolders) sprak uit dat
het geplande kippenbedrijf schadelijk
zal zijn voor het landschap. Dat land
schap omschreef hij als volgt: „Licht
golvend en gelegen aan de rand van
een keileemrug. Het oorspronkelijke ka
velpatroon, begrensd door tuinwallen,
is nog aanwezig. Het oorspronkelijke
wegenpatroon, waarvan de Hallerweg
als holle weg deel uitmaakt, komt
eveneens nog voor. Het gebied is
kleinschalig van karakter en vertegen
woordigt ook in ecologisch opzicht be
langrijke waarde. De overgang van de
hoge droge voedselarme keileemrug
naar de noordelijk daarvan gelegen
natte, relatief voedselrijke gronden in
de richting van de Aaysloot draagt
hiertoe bij. Gelet op het milieu-effect
en de aantasting van de landschappe
lijke waarden komt mij vestiging van
onderhavig bedrijf op de aangegeven
locatie niet wenselijk voor."
Gedeputeerde Staten zijn het dus met
het laatste eens. Ze vinden bovendien
dat er bij het ontwerpen van het
bouwplan (de nieuwe stal zou op 16
meter afstand van de bestaande, ver
vallen schuur moeten komen) geen re
kening is gehouden met het land
schap; er is geen goede aansluiting
gezocht bij de bestaande bebouwina.
te tonen dat een pilsje op een kwalita
tief hoog niveau kan worden geser
veerd. Toch blijkt het op Texel ieder jaar
weer moeilijk om voldoende kandidaten
te krijgen. Bij onvoldoende opgave
bestaat de kans, dat het kampioenschap
in Den Helder moet worden gehouden.
Dat houdt het risico in, dat er geen
Texelaars naar het nationaal kampioen
schap worden afgevaardigd. Co Vermuë
zou dat betreuren. „Het kan een hele
happening zijn. Alle gelegenheden met
een tapinstallatie, dus bijvoorbeeld ook
sportkantines, kunnen deelnemen, even
tueel met meerdere teams".
Het gebouw komt midden in het over
wegend open landschap en heeft visu
eel geen relatie met de woonwijk De
Mars (op 200 meter afstand) of met
andere bebouwing in de omgeving.
GS besluiten: „Tegenover deze zwaar
wegende redenen van planologische
en landschappelijke aard staat in feite
uitsluitend het argument dat de heer
Schlepers aan werk geholpen zou wor
den door realisering van dit bouwplan.
Hoe zwaar dit argument voor de heer
Schlepers ongetwijfeld ook telt, het is
naar ons inzicht in deze planologische
procedure niet van zodanig gewicht
dat eerder genoemde argumenten te
gen het bouwplan daarvoor zouden
moeten wijken".
Kleiner plan?
De heer Schlepers zal zich bij het oor
deel van de provincie moeten neerleg
gen want een artikel 19 procedure
geeft geen mogelijkheid om bij een
hogere instantie in beroep te gaan, af
gezien van een Arob-procedure waar
van hij weinig heil verwacht. Hij wil nu
een kleinschalig kippenbedrijf (2000
hennen) in de bestaande schuur vesti
gen, maar wil dan wel vergunning om
er een bedrijfswoning bij te zetten.
Want het lijkt hem praktisch onmoge
lijk een dergelijk bedrijf te runnen op
deze plaats en in Oudeschld te wonen.
Regel is dat een woning alleen wordt
toegestaan als het gaat om een bedrijf
dat door deskundige instanties op het
betreffende vakgebied als „levensvat
baar" wordt beschouwd en dan is een
zekere omvang noodzakelijk. Om die
reden had Schlepers gevraagd een vrij
groot bedrijf te mogen stichten want
feitelijk wil hij het liever wat kleiner
houden. Nu hem dat niet heeft gehol
pen zou hij het alsnog met een kleiner
plan kunnen proberen, maar ook in
dat geval is het eindoordeel aan de
provincie en het is twijfelachtig of de
ze overstag zal gaan. Schlepers heeft
hierover vrijdag met wethouder Schil
ling gesproken.
Omdat de jaarlijkse dartkampioen-
schappet! die in café De Kuip in De
Koog worden gehouden, een open
karakter hebben, mag iedereen
meedoen. Dat houdt dus in dat het
kampioenschap kan worden vero
verd door iemand van buiten. Dat
gebeurde zaterdag toen in De Kuip
onder vrij grote belangstelling
werd gestreden om het kampioen
schap 1986. Dat werd veroverd
door G. van Drie uit Amersfoort
die de beker dus overneemt van
Dave Platts.
Aan de wedstrijden werd door 33 per
sonen deelgenomen. Schoonheidsfout
jes bleven daarbij niet achterwege. Het
bleek dat drie poules van elf personen
te hoog was gegrepen maar wedstrijd
leider E. Bonne had de zaak geduren
de de hele avond stevig in handen. Er
werden 110 partijen gespeeld, waaron
der zeer mooie. De uit de poules
voortgekomen nummers één en twee
die in de finalepoules uitkwamen, be
vatten onder meer kampioen Platts
van vorig jaar en kampioen Hans v.d. lil
Geest van 1984. Hier manifesteerde
zich echter ook de outsider Gerard van
Drie uit Amersfoort, die in 19 darts
Dave Platts naar de tweede plaats ver-~
wees. De strijd om de derde en vierde
plaats tussen Peter Dreves en Hans
v.d. Geest werd een duidelijke over
winning voor laatstgenoemde.