DOE NIKS Cjroen 2wartrjexels in het harL, Centrum Den veel aantrekkelijker straks Werkloosheid nam in '85 verder af NU AL VERGETEN? texel te kiek i985 Gemeentewerken presenteert plan voor herinrichting Cor Ellen te horen in radioprogramma „Wat ;e ver haalt is lekker Herinrichting Groene plaats Gemeente Den Burg Texel .jan. TEXELSE Redactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. Buiten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, Niek van der Heijden, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393 en Frans Hopman, Ongeren 7,. Den Burg, tel. (02220) 2523. Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /18,65 per kwartaal; los 85 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Tabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. Het centrum van Den Burg zal dit jaar vrij ingrijpend worden opgeknapt. Het wordt een meer dan acht ton kostende „fa ce lift die het leef- en werkklimaat van Texels residentie moet verbeteren en die met maximale inspraak van de bur gerij tot stand zal worden gebracht. De dienst gemeentewerken heeft nu een voorlopig plan gepresen teerd dat dus nog voor wijziging vatbaar is. Uitgangspunten daarbij zijn dat de aankleding van de win kelstraten het betrekkelijk klein schalige karakter niet zal aantasten fen dat de kern auto-arm moet blij- ll/en of worden met maximale be wegingsvrijheid voor voetgangers. Daarbij zal de toegankelijkheid i/oor bedienings- en verzorgingsver- J' keer in stand blijven. Tevens blijft het mogelijk om (kort) te parkeren /oor inwoners en voor mensen die In de dorpskern hun werk hebben. De gemeentelijke plannenmakers heb- pen met middenstanders en bewoners ten gedachten gewisseld aan de hand /an schetsen en de daarbij vernomen m/erlangens „meegenomen". Over het algemeen werd vrij enthousiast gerea geerd. Inmiddels hebben B en W ook lun goedkeuring gehecht aan het oorlopige hérinrichtingsplan, maar er omt nog een informatieavond voor de urge rij. )e door B en W goedgekeurde plan- en voorzien onder meer in afsluiting an de Parkstraat tussen het postkan oor en de bodewoning van het raad- iuis. Ontsluiting van Groeneplaats en —burgwal gebeurt met tweerichtingsver- eer over Elemert en Weverstraat. Op Ie Groeneplaats komen beperkte par- leermogelijkheden en er zal bebou- ving met dagwinkels worden toe- lestaan. Achter het raadhuis in de Vezentuin komt een parkeerplaats en 'erder zal het park zodanig worden in- lericht en opengelegd dat er meer de ,loop" inkomt en het huidige „pis- ioek"karakter verdwijnt. )e werkzaamheden aan Stenenplaats, "beverstraat en Parkstraat zullen nog 'oor het seizoen worden uitgevoerd en let werk aan Groeneplaats en Wezen- uin daarna. Beperkte parkeerduur )m de voetgangers de gewenste be wegingsvrijheid te geven moet de jschaal" van de voorzieningen op die Oetgangers zijn afgestemd. Enkele erkeersvoorzieningen zijn nodig en rote aantallen langdurig geparkeerde oertuigen zijn uit den boze. „Gecon centreerd parkeren" moet wel kunnen, zij het met beperkte parkeerduur, even tueel ook buiten het seizoen. Parkeren door de eigen bewoners moet wel mo gelijk zijn. Ook zullen er stallingsmoge lijkheden voor fietsen en bromfietsen komen. Het winkelcentrum van Den Burg wordt herkenbaar aan het karak ter van de bestrating. Die wordt zoveel mogelijk zonder kuilen en drempels uitgevoerd, niet in de laatste plaats in verband met rolstoelgebruikers en mensen die slecht ter been zijn. Mocht blijken dat hierdoor onverant woord hard rijden wordt uitgelokt dan kunnen altijd nog „remmende" voor zieningen worden aangebracht. Vooral de Groeneplaats kan een gezel liger aanblik geven. Het aantal par keerplaatsen zal daarom worden ver minderd. Compensatie wordt gevon den door parkeerplaatsen in het park, waarmee de „gebruiksfunctie" van dat park tevens verbetert. Het beperken van de parkeerduur zal in de praktijk op problemen kan stui ten maar vooral in de Parkstraat wordt het wel noodzakelijk geacht. De politie zal worden ingeschakeld bij het zoeken van een oplossing. Een mogelijkheid om het parkeren beperkt te houden is het zg. „vergunningparkeren" waartoe al meerdere gemeenten zijn overge gaan. Bepaalde mensen die daar bij zonder belang bij hebben krijgen dan vergunning om te parkeren, eventueel onder beperkende voorwaarden. De firma Moerbeek die het grootste deel van het parkeerterrein op de hoek Elemert-Warmoesstraat in eigendom heeft, overweegt dit systeem toe te passen ten behoeve van de eigen werknemers en collegamiddenstanders in de omgeving. De gemeentelijke plannenmakers me nen dat in het park zowel 's zomers als 's winters ongeveer 33 auto's lang durig geparkeerd behoren te worden. In de Parkstraat zou zowel 's zomers als 's winters plaats zijn voor ongeveer 19 kortparkeerders. Op de Groene plaats kunnen 's zomers tien tot vijf tien kortparkeerders en 's winters tien tot vijftien lang parkeerders terecht. Voor ongeveer vijftig „vergunningpar- keerders" is plaats op het terrein van Moerbeek. bestand afgevoerd, bijvoorbeeld omdat de werkgever zelf al iemand had ge vonden of omdat de baan kwam te vervallen. Voor die 429 plaatsingen werden 904 mensen verwezen. Deze cijfers tonen dat het Texelse arbeidsbureau goed scoort: het percentage plaatsingen is zeer hoog en het aantal verwijzingen per plaatsen (2,1) is laag. Kennelijk functioneert een arbeidsbureau in een kleine gemeenschap waarop de werk nemers van het bureau goed zicht hebben uitstekend, het „rendement" is hoog. Het grootste aantal vacatures werd aangemeld in maart: 79. Opvallend is dat ook de maanden augustus (62) en oktober (46) veel aangemelde vrije plaatsen te zien geven. Het aantal plaatsingen correspondeert daarmee redelijk, respectievelijk 58, 33 en 43. De oplevende vraag in oktober blijkt verder niet uit de werkloosheidscijfers. Kennelijk was de stijging van de werk loosheid in deze maand zo fors dat dit gunstige effect wordt „afgedekt". Wel is het in deze maand opvallend dat de werkgelegenheid in de bouw intact bleef. De huidige mogelijkheden voor het verzorgend verkeer blijven op de Ste nenplaats in stand. De bestrating wordt echter veranderd, waarbij ver schil wordt aangebracht tussen de voetgangersroute (die aansluiting geeft op de Weverstraat en in de toekomst de Binnenburg en Hogerstraat, eventu eel later ook op Kogerstraat en Waal- derstraat) en het pleingedeelte rond de oude kastanjeboom. De bestaande bielzen bak wordt gesloopt. Om de boom wordt een bakstenen ring ge metseld die dienst doet als bank. Voor de zuurstoftoevoer naar de wortels van de boom komen er beluchtings- roosters. De pomp wordt opgemetseld in ouder wetse vorm, er komen fietsenstan- daards en ander straatmeubilair en de verlichting wordt uitgebreid. De inmid dels bekende „nostalgische" lantaarn palen worden geplaatst, voorzien van sterkere lampen die echter „zacht" licht zullen uitstralen. Weverstraat Wat de Weverstraat betreft blijven de huidige mogelijkheden voor verzorgend verkeer ongewijzigd. De nieuwe bestrating wordt zonder „barrières" aangelegd; de stoepen zullen echter zoveel mogelijk in stand worden ge houden. Dat laatste lijkt strijdig met het eerste. Hier en daar zal het nodig zijn de bereikbaarheid van de winkels voor invalidenwagens te verbeteren door het aanleggen van opritten. In de bestrating van de voetgangersroute zullen slechts enkele siermotieven wor den opgenomen waarvan wordt ver wacht dat deze als „visuele remming" zullen werken voor fietsers en gemoto riseerd verkeer. Verder zullen in de We verstraat banken, fietsstandaards, e.d. worden aangebracht en ook zal hier de verlichting worden uitgebreid, niet al leen met nostalgische lantaarnpalen maar ook met armaturen die aan de gevels kunnen worden bevestigd. Twee van de lindebomen bij de Dagmarkt staan ongelukkig en moeten daarom gekapt worden. De wensen van de winkeliers waarmee aldus zoveel mogelijk rekening is ge houden zijn: zo min mogelijk siermo tieven aanbrengen, zoveel mogelijk wandarmaturen voor de verlichting, goede voorzieningen voor invaliden en Lees verder pagina 2 Uit het jaaroverzicht van de werkloosheid in 1984 kon al voorzichtin qe- constateerd worden dat de werkgelegenheid uit het dal leek te komen Die ontwikkeling zette in 1985 door. Gemiddeld waren er 514 mensen die geen baan hadden tegen gemiddeld 600 in 1984. Dat betekent een daling van de werkloosheid met dik twee procent, van ruim achttien naar een n~ï?Stien Procfnt- BÜ de jaarwisseling '84/'85 beliep de werkloosheid nog 22/o een jaar later was dat 18%. De werkloosheidspiek in deze peri- ode nam dus zelfs met ruim 4% af. Op Texel komen 2300 mannen en 1000 vrouwen in aanmerking voor een baan. De „afhankelijke beroepsbevol king" is dus 3300 personen groot. Het valt nog steeds op dat mannen het op de arbeidsmarkt beter doen: eind de cember was 14,7% van deze sexe werkloos tegen 25,6% van de vrou wen. Ook bij de jaargemiddelden wordt dit beeld bevestigd: 20% vrou wen en 13,5% mannen. De verbetering van de werkgelegen heid kwam vooral ten goede aan de mannen. Vergelijking van eind decem ber '84 en hetzelfde tijdstip een jaar la ter toont dat 126 minder mannen werkloos waren en 25 vrouwen. In percentages: de verbetering van de werkgelegenheid voor mannen be draagt ongeveer 5,5%, voor de vrou- Texel komt weer voor de radio. Nu besteedt de Avro een stukje zendtijd aan ons eiland in het programma „Minjon", dat vandaag (vrijdag) wordt uitgezonden op radio 5 om 16.15 uur. Het is een reportage over 's lands be kendste strandjutter Cor Ellen. Naar aanleiding van de stranding van de coaster Compass 1 heeft de 20-jarige Peter Bakker uit Den Hoorn de repor tage gerealiseerd. „Minjon" is een pro gramma voor en door jongeren, waar voor Peter Bakker vorig jaar als mede werker werd aangenomen. Naast op names op het strand komt ook het jut- tersmuseum in de uitzending van mor gen aan bod. wen 2,5%. Niet alleen is de werkloos heid onder vrouwen dus hoger, maar verbetert in een langzamer tempo dan bij de mannen, zodat het verschil steeds groter wordt. De verbeterde werkgelegenheid is vooral te constateren in de sectoren bouw, metaal, landbouw, handel en overigen. Die rubriek „overigen" bevat niet alleen de mensen die moeilijk in grote beroepsgroepen zijn te plaatsen maar ook mensen die alles aan willen pakken. De daling van de werkloos heid in deze categorie bedraagt twintig mannen en negen vrouwen. Bij de vrouwen is dat zelfs het beste resul taat, bij de mannen neemt „overigen" daarmee een derde plaats in achter de glansrijke nummer één, de bouw, en de daar gedeeltelijk mee samenhan gende nummer twee, de metaal. Bij de bouw bedroeg de stijging maar liefst 47 arbeidsplaatsen, in de metaal 28, in de landbouw 7, in het transport ook 7 (chauffeurs liggen weer goed in de markt) en in de handel acht man nen en elf vrouwen. Dit alles over die periode van eind december tot eind december. Bij de vrouwen waren er ook sectoren waarin de werkloosheid toenam: de horeca, kantoor en onderwijs, soci aal/geneeskundig. Dat waren echter geen grote stijgingen, in alle drie de sectoren betrof dat één arbeidsplaats. Doorstroming Het Texelse arbeidsbureau vervult voor de werkgevers een heel duidelijke rol: 82,3% van de aangemelde vacatures werd in 1985 vervuld. In cijfers: 429 mensen kregen via het arbeidsbureau één van de 521 aangemelde banen. 514 vacatures werden weer uit het Voor een goed stukje vlees hoeft u ech ter niet zo ver. In Goënga's specialiteitenslagerij, vindt u van eigen slacht een keur aan heerlijkheden, waaronder de tot in alle hoeken van ons land beroemde lamsvleesgerechten. 2 verse kippen voor ƒ9,98 Vliegveld Texel onder water, ioornder Fanfare 60 jaar. ■7 sneeuwpoppen op het S.V.O.-veld in de boekhandel. i, Langeveld en de Rooy 1///TV Parkstraat 10, Den Burg - Tbcel Probeer het eens. Den Hoorn is dich ter bij dan u denkt. Tel. (02226) 252. «60PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.050 VRIJDAG 24 JANUARI 1986

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 1