DOE NIKS
Cjroen 2wartrjexels in het harL,
Centrum Den
veel aantrekkelijker
straks
Werkloosheid nam
in '85 verder af
NU AL VERGETEN? texel te kiek i985
Gemeentewerken presenteert plan voor herinrichting
Cor Ellen te horen
in radioprogramma
„Wat ;e ver haalt
is lekker
Herinrichting Groene plaats
Gemeente
Den Burg
Texel .jan.
TEXELSE
Redactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
Buiten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
Niek van der Heijden, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393 en Frans
Hopman, Ongeren 7,. Den Burg, tel. (02220) 2523.
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
telefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /18,65 per kwartaal; los 85 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Tabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
Het centrum van Den Burg zal dit jaar vrij ingrijpend worden
opgeknapt. Het wordt een meer dan acht ton kostende „fa
ce lift die het leef- en werkklimaat van Texels residentie
moet verbeteren en die met maximale inspraak van de bur
gerij tot stand zal worden gebracht.
De dienst gemeentewerken heeft
nu een voorlopig plan gepresen
teerd dat dus nog voor wijziging
vatbaar is. Uitgangspunten daarbij
zijn dat de aankleding van de win
kelstraten het betrekkelijk klein
schalige karakter niet zal aantasten
fen dat de kern auto-arm moet blij-
ll/en of worden met maximale be
wegingsvrijheid voor voetgangers.
Daarbij zal de toegankelijkheid
i/oor bedienings- en verzorgingsver-
J' keer in stand blijven. Tevens blijft
het mogelijk om (kort) te parkeren
/oor inwoners en voor mensen die
In de dorpskern hun werk hebben.
De gemeentelijke plannenmakers heb-
pen met middenstanders en bewoners
ten gedachten gewisseld aan de hand
/an schetsen en de daarbij vernomen
m/erlangens „meegenomen". Over het
algemeen werd vrij enthousiast gerea
geerd. Inmiddels hebben B en W ook
lun goedkeuring gehecht aan het
oorlopige hérinrichtingsplan, maar er
omt nog een informatieavond voor de
urge rij.
)e door B en W goedgekeurde plan-
en voorzien onder meer in afsluiting
an de Parkstraat tussen het postkan
oor en de bodewoning van het raad-
iuis. Ontsluiting van Groeneplaats en
—burgwal gebeurt met tweerichtingsver-
eer over Elemert en Weverstraat. Op
Ie Groeneplaats komen beperkte par-
leermogelijkheden en er zal bebou-
ving met dagwinkels worden toe-
lestaan. Achter het raadhuis in de
Vezentuin komt een parkeerplaats en
'erder zal het park zodanig worden in-
lericht en opengelegd dat er meer de
,loop" inkomt en het huidige „pis-
ioek"karakter verdwijnt.
)e werkzaamheden aan Stenenplaats,
"beverstraat en Parkstraat zullen nog
'oor het seizoen worden uitgevoerd en
let werk aan Groeneplaats en Wezen-
uin daarna.
Beperkte parkeerduur
)m de voetgangers de gewenste be
wegingsvrijheid te geven moet de
jschaal" van de voorzieningen op die
Oetgangers zijn afgestemd. Enkele
erkeersvoorzieningen zijn nodig en
rote aantallen langdurig geparkeerde
oertuigen zijn uit den boze. „Gecon
centreerd parkeren" moet wel kunnen,
zij het met beperkte parkeerduur, even
tueel ook buiten het seizoen. Parkeren
door de eigen bewoners moet wel mo
gelijk zijn. Ook zullen er stallingsmoge
lijkheden voor fietsen en bromfietsen
komen. Het winkelcentrum van Den
Burg wordt herkenbaar aan het karak
ter van de bestrating. Die wordt zoveel
mogelijk zonder kuilen en drempels
uitgevoerd, niet in de laatste plaats in
verband met rolstoelgebruikers en
mensen die slecht ter been zijn.
Mocht blijken dat hierdoor onverant
woord hard rijden wordt uitgelokt dan
kunnen altijd nog „remmende" voor
zieningen worden aangebracht.
Vooral de Groeneplaats kan een gezel
liger aanblik geven. Het aantal par
keerplaatsen zal daarom worden ver
minderd. Compensatie wordt gevon
den door parkeerplaatsen in het park,
waarmee de „gebruiksfunctie" van dat
park tevens verbetert.
Het beperken van de parkeerduur zal
in de praktijk op problemen kan stui
ten maar vooral in de Parkstraat wordt
het wel noodzakelijk geacht. De politie
zal worden ingeschakeld bij het zoeken
van een oplossing. Een mogelijkheid
om het parkeren beperkt te houden is
het zg. „vergunningparkeren" waartoe
al meerdere gemeenten zijn overge
gaan. Bepaalde mensen die daar bij
zonder belang bij hebben krijgen dan
vergunning om te parkeren, eventueel
onder beperkende voorwaarden. De
firma Moerbeek die het grootste deel
van het parkeerterrein op de hoek
Elemert-Warmoesstraat in eigendom
heeft, overweegt dit systeem toe te
passen ten behoeve van de eigen
werknemers en collegamiddenstanders
in de omgeving.
De gemeentelijke plannenmakers me
nen dat in het park zowel 's zomers
als 's winters ongeveer 33 auto's lang
durig geparkeerd behoren te worden.
In de Parkstraat zou zowel 's zomers
als 's winters plaats zijn voor ongeveer
19 kortparkeerders. Op de Groene
plaats kunnen 's zomers tien tot vijf
tien kortparkeerders en 's winters tien
tot vijftien lang parkeerders terecht.
Voor ongeveer vijftig „vergunningpar-
keerders" is plaats op het terrein van
Moerbeek.
bestand afgevoerd, bijvoorbeeld omdat
de werkgever zelf al iemand had ge
vonden of omdat de baan kwam te
vervallen.
Voor die 429 plaatsingen werden 904
mensen verwezen. Deze cijfers tonen
dat het Texelse arbeidsbureau goed
scoort: het percentage plaatsingen is
zeer hoog en het aantal verwijzingen
per plaatsen (2,1) is laag. Kennelijk
functioneert een arbeidsbureau in een
kleine gemeenschap waarop de werk
nemers van het bureau goed zicht
hebben uitstekend, het „rendement"
is hoog.
Het grootste aantal vacatures werd
aangemeld in maart: 79. Opvallend is
dat ook de maanden augustus (62) en
oktober (46) veel aangemelde vrije
plaatsen te zien geven. Het aantal
plaatsingen correspondeert daarmee
redelijk, respectievelijk 58, 33 en 43.
De oplevende vraag in oktober blijkt
verder niet uit de werkloosheidscijfers.
Kennelijk was de stijging van de werk
loosheid in deze maand zo fors dat dit
gunstige effect wordt „afgedekt". Wel
is het in deze maand opvallend dat de
werkgelegenheid in de bouw intact
bleef.
De huidige mogelijkheden voor het
verzorgend verkeer blijven op de Ste
nenplaats in stand. De bestrating
wordt echter veranderd, waarbij ver
schil wordt aangebracht tussen de
voetgangersroute (die aansluiting geeft
op de Weverstraat en in de toekomst
de Binnenburg en Hogerstraat, eventu
eel later ook op Kogerstraat en Waal-
derstraat) en het pleingedeelte rond de
oude kastanjeboom. De bestaande
bielzen bak wordt gesloopt. Om de
boom wordt een bakstenen ring ge
metseld die dienst doet als bank. Voor
de zuurstoftoevoer naar de wortels van
de boom komen er beluchtings-
roosters.
De pomp wordt opgemetseld in ouder
wetse vorm, er komen fietsenstan-
daards en ander straatmeubilair en de
verlichting wordt uitgebreid. De inmid
dels bekende „nostalgische" lantaarn
palen worden geplaatst, voorzien van
sterkere lampen die echter „zacht"
licht zullen uitstralen.
Weverstraat
Wat de Weverstraat betreft blijven de
huidige mogelijkheden voor verzorgend
verkeer ongewijzigd. De nieuwe
bestrating wordt zonder „barrières"
aangelegd; de stoepen zullen echter
zoveel mogelijk in stand worden ge
houden. Dat laatste lijkt strijdig met
het eerste. Hier en daar zal het nodig
zijn de bereikbaarheid van de winkels
voor invalidenwagens te verbeteren
door het aanleggen van opritten. In de
bestrating van de voetgangersroute
zullen slechts enkele siermotieven wor
den opgenomen waarvan wordt ver
wacht dat deze als „visuele remming"
zullen werken voor fietsers en gemoto
riseerd verkeer. Verder zullen in de We
verstraat banken, fietsstandaards, e.d.
worden aangebracht en ook zal hier de
verlichting worden uitgebreid, niet al
leen met nostalgische lantaarnpalen
maar ook met armaturen die aan de
gevels kunnen worden bevestigd. Twee
van de lindebomen bij de Dagmarkt
staan ongelukkig en moeten daarom
gekapt worden.
De wensen van de winkeliers waarmee
aldus zoveel mogelijk rekening is ge
houden zijn: zo min mogelijk siermo
tieven aanbrengen, zoveel mogelijk
wandarmaturen voor de verlichting,
goede voorzieningen voor invaliden en
Lees verder pagina 2
Uit het jaaroverzicht van de werkloosheid in 1984 kon al voorzichtin qe-
constateerd worden dat de werkgelegenheid uit het dal leek te komen
Die ontwikkeling zette in 1985 door. Gemiddeld waren er 514 mensen die
geen baan hadden tegen gemiddeld 600 in 1984. Dat betekent een daling
van de werkloosheid met dik twee procent, van ruim achttien naar een
n~ï?Stien Procfnt- BÜ de jaarwisseling '84/'85 beliep de werkloosheid
nog 22/o een jaar later was dat 18%. De werkloosheidspiek in deze peri-
ode nam dus zelfs met ruim 4% af.
Op Texel komen 2300 mannen en 1000
vrouwen in aanmerking voor een
baan. De „afhankelijke beroepsbevol
king" is dus 3300 personen groot. Het
valt nog steeds op dat mannen het op
de arbeidsmarkt beter doen: eind de
cember was 14,7% van deze sexe
werkloos tegen 25,6% van de vrou
wen. Ook bij de jaargemiddelden
wordt dit beeld bevestigd: 20% vrou
wen en 13,5% mannen.
De verbetering van de werkgelegen
heid kwam vooral ten goede aan de
mannen. Vergelijking van eind decem
ber '84 en hetzelfde tijdstip een jaar la
ter toont dat 126 minder mannen
werkloos waren en 25 vrouwen. In
percentages: de verbetering van de
werkgelegenheid voor mannen be
draagt ongeveer 5,5%, voor de vrou-
Texel komt weer voor de radio. Nu
besteedt de Avro een stukje zendtijd
aan ons eiland in het programma
„Minjon", dat vandaag (vrijdag) wordt
uitgezonden op radio 5 om 16.15 uur.
Het is een reportage over 's lands be
kendste strandjutter Cor Ellen. Naar
aanleiding van de stranding van de
coaster Compass 1 heeft de 20-jarige
Peter Bakker uit Den Hoorn de repor
tage gerealiseerd. „Minjon" is een pro
gramma voor en door jongeren, waar
voor Peter Bakker vorig jaar als mede
werker werd aangenomen. Naast op
names op het strand komt ook het jut-
tersmuseum in de uitzending van mor
gen aan bod.
wen 2,5%. Niet alleen is de werkloos
heid onder vrouwen dus hoger, maar
verbetert in een langzamer tempo dan
bij de mannen, zodat het verschil
steeds groter wordt.
De verbeterde werkgelegenheid is
vooral te constateren in de sectoren
bouw, metaal, landbouw, handel en
overigen. Die rubriek „overigen" bevat
niet alleen de mensen die moeilijk in
grote beroepsgroepen zijn te plaatsen
maar ook mensen die alles aan willen
pakken. De daling van de werkloos
heid in deze categorie bedraagt twintig
mannen en negen vrouwen. Bij de
vrouwen is dat zelfs het beste resul
taat, bij de mannen neemt „overigen"
daarmee een derde plaats in achter de
glansrijke nummer één, de bouw, en
de daar gedeeltelijk mee samenhan
gende nummer twee, de metaal.
Bij de bouw bedroeg de stijging maar
liefst 47 arbeidsplaatsen, in de metaal
28, in de landbouw 7, in het transport
ook 7 (chauffeurs liggen weer goed in
de markt) en in de handel acht man
nen en elf vrouwen. Dit alles over die
periode van eind december tot eind
december.
Bij de vrouwen waren er ook sectoren
waarin de werkloosheid toenam: de
horeca, kantoor en onderwijs, soci
aal/geneeskundig. Dat waren echter
geen grote stijgingen, in alle drie de
sectoren betrof dat één arbeidsplaats.
Doorstroming
Het Texelse arbeidsbureau vervult voor
de werkgevers een heel duidelijke rol:
82,3% van de aangemelde vacatures
werd in 1985 vervuld. In cijfers: 429
mensen kregen via het arbeidsbureau
één van de 521 aangemelde banen.
514 vacatures werden weer uit het
Voor een goed stukje vlees hoeft u ech
ter niet zo ver.
In Goënga's specialiteitenslagerij,
vindt u van eigen slacht een keur aan
heerlijkheden, waaronder de tot in alle
hoeken van ons land beroemde
lamsvleesgerechten.
2 verse kippen voor ƒ9,98
Vliegveld Texel onder water,
ioornder Fanfare 60 jaar.
■7 sneeuwpoppen op het S.V.O.-veld
in de boekhandel.
i, Langeveld en de Rooy
1///TV Parkstraat 10,
Den Burg - Tbcel
Probeer het eens. Den Hoorn is dich
ter bij dan u denkt.
Tel. (02226) 252.
«60PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.050
VRIJDAG 24 JANUARI 1986