(f roen /win het Het had veel slechter kunnen aflopen.... W/t/t/// /U/Ui Z_> JVXcfS lil rJtl rfClTL JONGE GRETHA WIERP GEZONDE DRIELING Bemanning TX 36 heeft schrik nog in de benen TEXELSESSCOURANT Redactie. Parkstraat 10 of Warmnpcctrant d..*_i ir\vw\r\m Redactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. uiten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, Cy 1*1x1 Verechijnt dinsdags e„ vrijdags. Voor advertenties, abonnementen, etc.: T't^OP.Ifi /////7 f1/ ASI C 1 tl J/l X?T Abonnementsprijs f18,65 pe- kwartaal; los85 cent Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. ipper Anton 6 OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.051 DINSDAG 28 JANUARI 1986 Alle betrokkenen kunnen het avon- tuur nog navertellen, al doen ze dat zeer terughoudend en niet van harte want het was een verre van pangenaam avontuur, waarover het laatste woord nog lang niet is ge legd. Het politie-onderzoek naar de toedracht van de aanvaring is nog in volle gang en een definitief antwoord op de vraag wie de schuld heeft van het drama kan dan ook nog niet worden gegeven. be bijna zes jaar oude, 60 ton meten- pe ,,Jan van Toon" was op weg naar fiuis, nadat om half twee 's nachts jnet de visserij was gestopt. Net als de Sagen ervoor was het slecht weer: windkracht negen tot tien en af en toe neeuwbuien. De kotter koerste op olie kracht, de wind in de rug richting èxel. Met uitzondering van de wacht- ïan lag iedereen te kooi. De beman ing bestond uit schipper Anton van er Vis, zijn broer Jaap en verder Mar- n Visser, Piet Zandee, Willem Zoer n, diens zoon Erwin (kok). Als passa gier maakte Ger de Jong uit Ooste- ind de reis mee. Snel wakker 3gen acht uur klonk een daverende |ap. De kotter had zich met volle felheid in de stuurboordflank geboord in de van links komende tanker Or- ans, een schip van 76142 ton, vijf per zo groot als de Rio Grande die bij rassenaar op het strand zat. Het jriekse schip, in 1975 gebouwd als frisea", was met ruim 75.000 ton ru- 3 Noordzee-olie op weg van de letlandeilanden naar Southampton, pn tank van 10.000 ton scheurde )en. Het gas in de tankruimte ont- andde met een ontploffing en een ntallen meters hoge steekvlam. )or de daarbij ontstane hitte begon p anders slecht brandbare zware olie |k te branden en die vlammende olie p in zee en gedeeltelijk ook op de lOrsteven van de Jan van Toon. On- Veer de helft van de tankinhoud )et zijn weggestroomd zodat zich op Noordzeewater een olievlek van se helicopters opgepikt. Afgezien van de ontberingen in het ijskoude water had niemand letsel opgelopen. Het ra diobericht dat enkele mensen in eerste instantie werden vermist berustte op een misverstand. Drie bemanningsle den, waaronder de kapitein bleven aan boord. Onder die omstandigheden was het schip echter niet meer in staat op eigen kracht te varen. De brandende tanker werd door de wind in de rich ting van een boorplatform van Esso en Shell gedreven. Uit voorzorg werden de 460 mensen die op dit productie platform en op twee accommodatie platforms aanwezig waren, samenge bracht op het veilig lijkende zuidelijke accommodatieplatform. Tot een echte evacuatie is het niet gekomen. Twee sleepboten van Smit kwamen op het noodsignaal van de tanker in actie. De Smit-Lloyd 123 nam de Orleans op sleeptouw en trok deze weg uit de ge varenzone. Als gevolg van de storm brak de tros. Het schip ging toen voor anker en later sleepten sleepboten van Smit de tanker richting Rotterdam waar zondagmiddag kon worden afgemeerd. Terug Toen de toestand aan boord van de Jan van Toon enigszins was geordend en het duidelijk was dat de hulpverle ning naar wens verliep, ging de Texel se kotter op huis aan. Met de wind in de rug was Den Helder tegen vijf uur s middags bereikt en kon na een con trole door de Rijkspolitie te water wor den binnengelopen. Schipper Anton van der Vis ging direct met de politie mee voor het afleggen van een eerste verklaring. Ook experts van de verze kering waren snel ter plaatse en gaven de opvarende het advies zoveel moge lijk het stilzwijgen te betrachten over de toedracht van het ongeluk. Terwijl Anton in het politiebureau was, werd onder leiding van zijn broer Jaap de royale vangst aan schol, tong en kabeljauw op de wal gehesen en in een vrachwagen gezet. Daarop ging de kotter naar Oudeschild waar hij giste ren voor het nader vaststellen van de schade in het dok van Hans Boom werd gezet. De spectaculaire aanvaring en de daar op volgende bergingsactie heeft veel aandacht gekregen in de media. Voor alle dagbladen was het voorpagina nieuws, het televisiejournaal van de NOS was er vrijdagavond voor de helft aan besteed en de KRO maakte vanaf zowel een der sleepboten van Smit als vanuit een helicopter opna men die zondag in de actualiteitenru briek Brandpunt werden uitgezonden. De rijkspolitie te water onderzocht eerst het aandeel van de Jan van Toon in de aanvaring en ging zondag en maandag naar Rotterdam om de daar binnengelopen tanker te bekijken en de opvarenden te horen. Daar ging veel tijd inzitten. Gisteravond was de politie nog niet in Den Helder terugge keerd, zodat toen ook nog geen bevin dingen konden worden gerapporteerd. Het onderzoek strekt zich uit tot de kleinste details omdat grote bedragen in het spel zijn waarvoor één of meer verzekeringsmaatschappijen moeten opdraaien. In hoeverre één of beide partijen schuld dragen is daarbij uiter aard van het grootste belang. Op zee gelden net als in het verkeer op het land voorrangsregels. De Jan van Toon had vrijdagochtend van de tanker voorrang moeten krijgen omdat laatst genoemd schip van links kwam. Maar dat hoeft niet te betekenen dat de schipper en de wachtman van de Jan van Toon vrijuit gaan, want wie geen voorrang krijgt moet toch trachten een botsing te vermijden. Dat schijnt ech ter niet te zijn gebeurd. Hoe dat mo gelijk is geweest en in hoeverre de weersomstandigheden en de omvang van de betrokken schepen een bezwa rende of verzachtende rol hebben gespeeld, zal blijken uit het politierap port en uit het resultaat van de behan deling door de Raad voor de Scheepvaart. Ontkenning Van de Rijkspolitie te water hoorden we vanmorgen dat de Griekse kapitein ■>van de tanker geen enkele schuld er kent. Volgens hem is de aanvaring ge heel te wijten aan de Texelse kotter die de tanker, die de voorgeschreven ver lichting voerde, makkelijk had kunnen zien aankomen. De schipper van de jan van Toon beroept zich echter op de voorrangsregeling en meent dat de tanker had moeten uitwijken. ,,Wij hebben beide verklaringen op papier gezet en de officier van justitie en de Raad voor de Scheepvaart moeten het oordeel maar vellen, aldus de politie- commandant. Die deelde desgevraagd verder nog mee dat het zicht op het moment van de aanvaring redelijk was en dat het onjuist is dat prachtig alle bemanningsleden van de tanker in pa niek in het water zijn gesprongen. Het overgrote deel maakte rustig gebruik van de reddingboten. De Texelaars hebben na het ongeluk via de radio slechts gebrekkig contact gehad met de kapitein van de tanker, een gevolg van de taalbarrière. D. ingedeukte en met olie besmeurde voorsteven ven de TX 36. zondagochtend gefotogrefeerd in de heven ven Oudeschild. De schrik was enorm en de schade loopt waarschijnlijk in de miljoenen, maar toch is Ier alle reden om van geluk te spreken na de spectaculaire aanvaring die de kotter TX 36 „Jan van Toon" vrijdagochtend midden op de Moordzee had met de Griekse tanker „Or leans". Niemand heeft ook maar een schram- -metje opgelopen. aanzienlijke oppervlakte vormde. Het massale schip voer uiteraard nog een stuk door waardoor er al weer gauw een flinke afstand was tussen beide vaartuigen. Drie gaten Direct na de botsing had de voorbijko mende tanker de kotter in zijn vaar- richting getrokken waardoor de Jan van Toon met een van zijn uitstaande visbomen nogmaals de flank van de tanker raakte en tenslotte met de ach termast tegen het achterschip van de Orleans kwam, waardoor de mast uit het lood kwam te staan. Uiteindelijk ontstonden in de huid van de tanker drie gaten. De hele catastrofe had zich razendsnel voltrokken. Toen de wreed wakker geschrokken opvarenden van de TX 36 naar boven waren gekomen, keken ze in een hel van rook en vlam men en dreef en de brandende olie rondom. Een groot deel van gieken en vistuigen van de kotter was overboord gegaan. Met veel moeite kon alles la ter naar boven worden getakeld. Dikke stalen visdraden bleken te zijn afge knapt en er was ook een stuk van een giek afgebroken en onvindbaar. Verder leek de schade aan de kotter op het eerste gezicht nogal mee te vallen. De voorsteven was ongeveer een meter in elkaar gedrukt. Onder water was er weinig gebeurd zodat al snel duidelijk was dat de Jan van Toon geen gevaar liep te zinken. in het bureau 'LT°'' 1""" V°" °°r V,S <™eeae VBn "nks> helpt bij het een wal brengen van de vis, oureau van de Rijkspolitie te water een eerste verklaring aflegt. Paniek De aanvaring veroorzaakte op de grote tanker paniek. De meeste van de 31 opvarenden sprongen met zwemvesten overboord en werden later door Engel- Op het bedrijf van de heer J. Mantje, hoeve Ruisdaei deed zich vrijdagmiddag een bijzonderheid voor: de tweejari ge vaars Gretha 29 schonk daar het leven aan een kernge zonde drieling. Een drieling bij koeien komt maar een enkele keer voor. Meestal zijn dan één of meer van de kalfjes dood of in zo danige toestand dat ze korte tijd later bezwijken. De drieling op „Ruisdael" mag er echter in alle opzichten zijn. De kalfjes, allemaal stiertjes, wegen samen ongeveer 75 kilogram. Per stuk zijn ze weinig kleiner dan éénlingen die meestal 30 tot 35 kilo wegen. Een ex tra bijzonderheid is dat het de eerste worp van het moederdier was en dat de draagtijd 285 dagen is geweest (normaal gemiddeld 278 dagen). Jaren geleden zijn op Texel wel eens drielin gen geboren (o.a. bij C. Hoogenbosch in Zuidhaffel en bij de gebroeders Schraag in het Noorden) maar de moederdieren waren daar oudere koei en. De heer Mantje had Gretha nog maar kort geleden gekocht van opfok- ker Gerrit Bakker uit Spang. Gretha werd geboren op het bedrijf van Cor urt het NOS-te/evisiejournaal van vrijdagavond. De Jan van Toon nadert met de enige nog in tact zijnde éón giek om hoog, de haven van Den Helder, terwijl op de achtergrond de Texelse boot passeert. Aan boord van de politieboot met op de achtergrond de naar hem genoemde kotter laat Jan van der Vis Azn. zich interviewen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 1