Verkeer in Parkstraat
kan nog alle kanten op
Hoorzitting: Geen omstreden punten
„Opnieuw in zee met
de PSP" met nieuw
gezicht Bart Heijnen
Operette in
Schouwburg
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 4 FEBRUARI 198*
uw wegenwac
zit in
het zadeltasje
Deze oplossing lijkt goedkoop en prak
tisch", zo zei hij.
VVV-directeur Jaap Dekker zei dat de
bereikbaarheid van de VVV nu kleiner
wordt. ,,De VVV komt op een onge
lukkige plaats, zeker wanneer er een
verkeersarme Groeneplaats ontstaat.
Als de gemeente de VVV graag in
Den Burg wil houden, is het misschien
zinvol om de discussie over verplaat
sing van het kantoor eerder dan ge
pland te openen". Schilling antwoord
de, dat het college te allen tijde voor
overleg openstaat.
Suunig
Kritiek en suggesties over Groene
plaats en Wezentuin verwees de voor
zitter naar de rondvraag, volgens het
principe ,,u praat en ik luister". Hele
maal hield Schilling zich daar niet aan,
vooral niet toen Roelie Bakker naar vo
ren bracht dat de Groeneplaats zo'n
donkere plek is. „Zeker als om vijf uur
in dat „grote gebouw" alle lichten uit
gaan. Wij zijn blij als de ambtenaren
moeten overwerken". Schillings re
pliek: „In zijn algemeenheid is meer
verlichting in Den Burg gewenst, maar
ambtenaren daarvoor te laten overwer
ken.... En om voor niks het licht aan
te laten.... Daar ben ik te „suunig"
voor".
De heer Haarsma zei dat de Groene
plaats als hart van Den Burg niet al
leen maar mooi, maar vooral leefbaar
moet blijven. Hij vroeg zich af of de
mogelijkheid om bijvoorbeeld te volks
dansen in de verdrukking komt door
de geplande bebouwing. Schilling ont
zenuwde dit door te stellen dat de
pleinfunctie zeker wordt gehandhaafd.
Hans van der Klift, woordvoerder voor
de Weverstraat, somde een heel aantal
„steunpuntjes" op, zoals „geen dag
winkels" en „afblijven van de Wezen-
tuin", waarop geen reactie volgde,
maar die ongetwijfeld aan de orde ko
men tijdens de volgende hoorzitting.
Laden en lossen
Peter Agter zei in overleg met de poli
tie een proef te willen nemen om het
laden en lossen tussen half twee en
half drie 's middags te laten vervallen
en dat (voor een periode van een jaar
bijvoorbeeld) uitsluitend 's morgens te
laten gebeuren. Eerder tijdens de dis
cussie liet Cor Kossen soortgelijke ge
luiden horen. Ambtenaar Eddy Mom-
berg stelde vast dat vooral Texelse
transportbedrijven zich schuldig maken
aan het op willekeurige tijdstippen
voorrijden van vrachtwagens. Er zou
den vaste afspraken moeten worden
gemaakt en bovendien zijn veel bedrij
ven aan de Weverstraat goed aan de
achterzijde te bevoorraden. Pieter de
Vries betreurt het als dat 's middags
niet meer kan: „Dan krijg je je goede
ren een dag later".
Willem Keijzer (Artima) verzoekt het
college aandacht te houden voor de
ondernemers aan de straten net buiten
de kern, zoals Warmoesstraat, Gra
venstraat, Hogerstraat en
Waalderstraat.
Dries Veltkamp vroeg de Nederlands
Hervormde kerk weer met spots te
verlichten.
Mevrouw Keijzer meent dat de Groe
neplaats al een stuk gezelliger zou zijn
als er wat groen voor het raadhuis zou
worden aangebracht. „Of kunnen de
ambtenaren dan niet meer naar buiten
kijken?" voegde zij er aan toe.
Uitlaatgassen
Nel Smidt vroeg om vaste taxistand
plaatsen. „Vindt U het goed dat wan
neer u op een zwoele zomeravond op
het terras van De Lindeboom zit, tel
kens die stinkende dieselmotoren voor
uw neus staan?" illustreerde zij haar
vraag.
Mevrouw M. Beers-Ertl, wonende op
de hoek van de Zwaanstraat naast De
Lindeboom, haakte daar verontwaar
digd op in: ,,'s Nachts om drie uur
proef ik de uitlaatgassen nog in mijn
bed".
Nel Smidt drong er bij Schilling nog
maals op aan om taxistandplaatsen in
zijn plan „mee te nemen", vooral om
dat het volgens haar „niet lang meer
duurt tot alle koppen van de Texelse
taxiondernemers in één zak zitten".
Wat betreft Stenenplaats en We
verstraat was weinig kritiek te horen.
Ambtenaar Eddy Momberg deed nog
eens duidelijk uit de doeken, dat door
het aanbrengen van verlichting, zitele-
menten en (sier)bestrating een gezellig
voetgangers/winkelcentrum wordt ge
creëerd, waarin het „dorpse" karakter
blijft behouden. De Stenenplaats gaat
zijn naam weer eer aan doen, maar
wat er precies op de stenen gebeurt,
staat nog niet vast. Slechts zeker is
dat een „fietsenstalling" moet worden
vermeden.
Een mogelijkheid op de Stenenplaats
is terrasvorming. Mans Segers van
Koffieshop De Stenenplaats heeft, tus
sen de ,,amira"paaltjes en met vergun
ning, zelf voor zijn pand een terras ge
maakt. Deze heeft grote invloed op de
exploitatie en Segers vreest dat dat
minder wordt als hij het terras midden
op het plein moet runnen.
Willem Keijzer pleitte voor een „rusti
ge" en uniforme bestrating, maar wel
in karakteristieke stijl. Het huidige
steenmotief hoeft wat hem betreft niet
meer terug te keren.
F. Haarsma ergerde zich ook aan het
hinderlijke parkeren van vrachtauto's.
Volgens hem is het bij Mantje in de
In de schouwburg te Den Helder vindt
donderdag een uitvoering plaats van
de Hoofdstadoperette met „Der Graf
von Luxembourg". Hierin maakt een
verliefde vorst een beeldschone opera-;
zangeres het hof. De afstand tussen
adel en volk staat een huwelijk in de
weg, maar de liefde overwint alles. In
de hoofdrollen: Jan Handerson, Ton
Hofman, Antoni Wink, Jacco van Re-
nesdse, Marga de Boer, Germaine
Compier, Anita Heins en Lilly
Loerkens.
De aanvang is 20.15 uur en na afloop
van de voorstelling rijdt er een bus
vanaf de schouwburg en vaart er een r
extra boot. Er zijn nog enkele kaarten c
verkrijgbaar; voor wie de voorstelling j.
niet kan bezoeken, bemiddelt de afde-c
ling van Culturele Zaken van het ge- n
meentehuis gaarne bij het doorverko-p
pen van de kaarten. L
ti
Wèl éénrichtingsverkeer in de Parkstraat. Dat is de mening van
de bewoners en ondernemers van de Parkstraat. Daaraan ge
koppeld zijn het aantal parkeerplaatsen en de aanduiding van
stroken voor de verschillende verkeersgroepen op de straat. Tij
dens een drukbezochte hoorzitting over de gemeentelijke her
inrichtingsplannen van „Den Burg-centrum", donderdag in de
raadszaal van het gemeentehuis, bleken daarover meningsver
schillen te bestaan.
Oude zak
onafhankelijk van het verkeer herinrich-
ten. We hebben de mogelijkheid om
de situatie uit te proberen: met het
plaatsen van borden kunnen we nog
alle kanten op".
Vervolgens uitte Hamer nog enige kri
tiek op de kleur en soort bestrating,
die verwarring zou kunnen wekken. Hij
pleitte voor een duidelijke arcering,
waarmee verschillende stroken voor
voet-, fiets- en ,,bestemmings"verkeer
worden aangegeven. Ook aan die
wens werd inmiddels tegemoet geko
men. Door het straatgedeelte dat mo
gelijk voor parkeerhavens is bestemd
van iets donkerder stenen te voorzien,
blijven alle mogelijke oplossingen
open.
Door het simpel plaatsen van parkeer-
meters en een „P" kan het donkere
deel worden omgetoverd tot
parkeerhaven.
Venijnig
Dries Veltkamp haakte in op de
„bottleneck"funktie van de A-markt.
Hij suggereerde daarom in ieder geval
geen parkeerplaatsen achter het post
kantoor en Oosterhof in het park aan
te leggen, welk voorstel Peter Bakker
onlangs deed in een commissieverga
dering. Dat zou het knooppunt alleen
maar verergeren. „Die opmerking
spreekt mij aan", antwoordde Schil
ling. Minder te spreken was de wet
houder ruimtelijke ordening over een
venijniger opmerking van Veltkamp.
„Doordat in de loop der jaren het cen
trum steeds meer voor voetgangers is
bestemd, maken steeds meer trans
portbedrijven er de gewoonte van om
langer en vaker dan nodig is
met hun wagens de straat te blokke
ren, onder het mom van „die voetgan
gers kunnen er toch wel langs". Maar
ik heb een ambachtelijk bedrijf en
moet me snel kunnen verplaatsen. Is
dit een soort van saneringsbeleid van
de gemeente?" Uiteraard ontkende
Schilling met klem.
Ook mevrouw Dijt, wonende aan de
Weverstraat tegenover de A-markt,
plaatste een opmerking over de ver
keerssituatie aldaar. Zij is fel tegen
tweerichtingsverkeer, mede omdat daar
in het verleden al eens een dodelijk
ongeval heeft plaatsgevonden. Volgens
haar was het verkeer destijds in de
huidige richting gedraaid omdat enkele
onoverzichtelijke hoeken nu worden
vermeden. Bijvoorbeeld de hoek Julia-
nastraat/Weverstraat is beter te over
zien dan de hoek Julianastraat/Wilhel-
minalaan.
Loopafstand
ook in dit geval moet de politie wor
den geraadpleegd, maar Schilling
noemde als voordeel dat tweerich
tingsverkeer, met bovendien een 30
km/u-bepaling, niet snelheidbevorde-
rend werkt. Cora Groen
had een-idee om van overbodige
verkeersstromen in het centrum af te
geraken. „Bij de verscheidene parkeer
plaatsen moet de loopafstand in minu
ten naar het centrum worden aange
geven. Dan stimuleer je de mensen
om de auto's ergens anders neer te
zetten, in plaats dat ze doelloos in de
rondte worden geleid", zei ze. Vanuit
de zaal werd geopperd om de parkeer
plaatsen tevens met letters aan te dui
den, zodat de toeristen hun auto ge
makkelijk kunnen terugvinden. Schil
ling leek wel oor te hebben naar deze
geluiden. „Inderdaad is er per saldo
veel parkeergelegenheid in Den Burg.
Met superieur gemak pareerde
Peter Bakker zaterdag tijdens de
presentatiemiddag van de Paci
fistisch Socialistische Partij een
aantal scherpe vragen van oud
wethouder Fridt Blanken. Dit op
treden van het raadslid,tevens lijst
trekker betekende feitelijk de beste
reclame voor het uitbrengen van
een stem op de PSP bij de komen
de gemeenteraadsverkiezingen.
Mocht de partij er in slagen een twee
de raadszetel te veroveren, dan neemt
Bart Heijnen daarop plaats. Heijnen is
32 jaar, bracht een deel van zijn leven
op Texel door, studeerde in Amster
dam en woont sinds een jaar weer op
het eiland. Hij studeerde rechten met
als specialisaties arbeidsrecht en socia
le verzekeringsrecht. Politieke ervaring
kan hem niet worden ontzegd omdat
hij acht jaar aktief is geweest bij de
PSP in Amsterdam, ondermeer als se
cretaris. Peter Bakker blijft duidelijk
nummer één. Volgens partijsecretaris
Albert Hoven heeft Bakker de zetel ge
zicht gegeven. „Van de PSP'ers wordt
gezegd dat ze idealisten zijn, die met
het hoofd in de wolken lopen. Ik
dacht dat we dat idealisme in de
laatste vier jaar hebben gekoppeld aan
realisme. Er is op een positieve manier
oppositie gevoerd. Elk onderwerp is op
waarde geschat en niet eenzijdig beke
ken", aldus Hoven.
„Opnieuw in zee met de PSP" luidt
de slogan waarmee de PSP de verkie
zingen ingaat. De poster met deze
tekst is van de hand van Theo van
den Berg. De campagne ging zaterdag
in d' Ouwe Ulo van start met de pre
sentatie van de kandidaten en het pro
gramma van „Lijst 5". Dat gebeurde
op „losse" wijze. De NlOZ-band zorg
de voor een even losjes klinkende mu
zikale omlijsting, er kon een gokje over
de verkiezingsuitslag worden gewaagd
en aan de hand van het vers-
gedrukte partijprogramma (een netjes
verzorgd boekwerkje) werden na de
pauze de vragen afgevuurd op een fo
rum bestaande uit Bakker, Heijnen en
Hoven. Grote belangstelling voor de
middag was er niet - van de andere
politieke partijen waren slechts VVD
(Joop van der Meer) en PvdA (Dirk
Terpstra) vertegenwoordigd. Maar de
vragen waren van een degelijk kaliber.
Interessante standpunten van de PSP
zijn het bevorderen van sociaal toe
risme in de vorm van kamperen (maar
liefst niet in de duinen) en binnenkort
wordt voorgesteld dat ook niet-
raadsleden in de gemeentelijke com
missies zitting mogen nemen. Perso
nen die op de kandidatenlijst voorko
men, kunnen de raadsleden op deze
wijze ontlasten en de maatregel zou
drempelverlagend werken Bovendien
stelt de PSP voor om de commissie
vergaderingen wisselend in de verschil
lende dorpen te houden.
De kandidatenlijst van de PSP (lijst 5)
luidt als volgt: 1. Peter Bakker; 2. Bart
Heijnen; 3. Annette Starink; 4. Cor
van Poelje; 5. March Heijnen; 6. Al-
bert Hoven; 7. Pieternell Geurtz; 8.
Lieuwe Dijksen; 9. Theo van den Berg
en 10. Rinus Manuels.
Hogerstraat erg bont, waardoor met c
name invalidewagens in de knel
komen.
Kleverig t'
De bewoners en ondernemers van dei
Weverstraat lieten zich vertegenwoorcF
gen bij monde van Hans van der Klifjfl
Die vertelde tevreden te zijn over de
ambitieuze plannen. De mensen van
de Weverstraat zien liefst geen siermc
tieven aangebracht en zitplaatsen moH
ten er niet overdreven komen.
Jeanette Korf vroeg of de bomen votde
de Dagmarkt zullen verdwijnen. Morrsi
berg antwoordde dat de supermarkt U
gemeente had verzocht de bomen teer
laten staan. Hij erkende dat één boove
nogal ongelukkig staat en de funde-na
ring van een nevenstaand pand dreicjaó
te ontwrichten. Ook Cor de Wit ma^k
te een opmerking over bomen in de pk
straat. Volgens hem wordt de straat
een droge zomer kleverig door een tEr
paalde afscheiding van luizen in de hie
men. Na de herbestrating moet het )7'
een plicht van de bewoners zijn om ifg
straat goed schoon te houden, concial
deerde hij. Momberg dacht dat be
luchting rond de bomen voor verbetp
ring kan zorgen.
Kees-Jaap van der Kooi had het ge-p
rucht vernomen, dat de straat voor T
Ie vrachtverkeer wordt gesloten. Scfyv(
ling hielp dat misverstand uit de wetf
reld en zei erbij dat ook fietsen niet 17
worden geweerd. „Dat is ieders ver^.,
antwoordelijkheid. De fiets mag, dieg.;
bijvoorbeeld ook als „pakezeltje" aajo.-
de hand te gebruiken", aldus de well j
houder. Hij kreeg weerwoord van R<j2.(
lie Bakker, die vooral van oudere meaa
sen klachten had gehoord over het j
drag van fietsers in de Weverstraat,.0'
met name in de zomer. Schilling wiL
niet zover gaan om een speciale fie^
sersstrook in het plan op te nemen,;
Hanny Prins vroeg om verlichting ia,"
gloppen naar Achterom en Burgwal.
„Nou.... soms is het best leuk in hl"
donker...." reageerde Schilling tot ff.'
riteit van de aanwezigen. „Die tijd f
voorbij Daan", antwoordde Hanny rijc
Prins. Eddy Momberg was serieuzer' OC
zei dat er overleg is met Jelle Wiers/-3(
over de steeg naar de Burgwal, ma|-15
dat bij de Dagmarkt en Zegel de sitj-OE
tie moeilijker ligt, omdat die gloppef.OC
zich op terrein van die bedrijven be| 5C
den. Hans van der Klift verklaarde c-45
die bedrijven alle medewerking hebl-35
beloofd. (a'd
De volgende ochteni^
Momberg en Doppenberg kregen n
afloop van de hoorzitting enkele stf
ciltjes aangereikt door Daan Welboi
die de firma Nauta vertegenwoordii
Het schrijven vermeldde een aantal
discussiepunten over de herinrichtii
opgesteld door Jook Nauta. Welbo
had bij de twee ambtenaren echter
suggestie gewekt, dat het hier een
sie van èlle Parkstraat-ondernemers
trof. Dat was niet zo en Welboren
telde dat dat ook niet zo was bede
Hij speelde de brief door naar de a
tenaren, opdat zij een schriftelijk gl
heugensteuntje zouden hebben na
Ruud Hamer tijdens de hoorzitting]
naar voren bracht. De inhoud van
brief had bij voorbesprekingen
ondernemers als discussiestof
Enkele elementen daaruit noemde
mer tijdens de hoorzitting, maar
punten ook bewust niet, zoals
aantal parkeerplaatsen en juist
ver ontstond discussie. Momberg
Doppenberg arrangeerden vrijdag
onderhoud met drie Parkstraat
vertegenwoordigers en kwamen
vijf minuten tot de vaststelling
standpunten dichter bij elkaar
dan was gedacht.
dit jaar weer:
fijne landelijke
fiets-en molen
dag
Naderhand, na afloop van de zit
ting, ontstond verwarring door een
brief die een der Parkstraat
ondernemers de gemeente had
toegespeeld. Vrijdagochtend wer
den de problemen in een kort
gesprek echter uit de wereld ge
holpen. Gemeente en ondernemers
bleken op deze punten vrijwel op
één lijn te zitten. Voor het overige
konden de aanwezige belangheb
benden zich tamelijk goed vinden
in de herinrichtingsplannen voor
Stenenplaats, Weverstraat en
Parkstraat.
Over de meest omstreden punten van
de plannen, de herinrichting van Groe
neplaats en Wezentuin en de toe
komstige verkeerscirculatie bestaat nog
veel verschil in opvatting. Te zijner tijd
volgt wederom een hoorzitting, zo be
loofde loco-burgemeester Daan Schil
ling. De aanwezigen konden wel hun
zegje over die strijdpunten doen, maar
die komen deze maand nogmaals aan
de orde in de vergadering van de
raadscommissie voor ruimtelijke orde
ning en huisvestingsbeleid (ROH).
Over de herinrichting van de eerstge
noemde drie straten zal de gemeente
raad zich wel spoedig uitspreken, in de
vergadering van 11 februari.
het omdraaien van het verkeer een
goede zaak, maar dan blijft het toch
rondrijden en dat willen we jujst voor
komen. Een ander uitgangspunt is het
slordige aanzien van de Parkstraat te
veranderen er er een leuke winkelstraat
van te maken. Geparkeerde auto's zijn
dan ongewenst".
Over mogelijke invloed van de ver
keerscirculatie op de herinrichting
maakte de loco-burgemeester zich niet
druk: „Dat is makkelijk met borden te
regelen. Vanwege de rioleringswerk
zaamheden kan men nu ook via de
Elemert op de Groeneplaats komen, en
daar was slechts een ouwe zak voor
Alternatief plan
De Parkstraat deed dus de meeste dis
cussiestof opwaaien. Namens bewo
ners en ondernemers voerde Ruud Ha
mer het woord. Hij maakte de ge
meente complimenten voor het aan
zicht dat de Parkstraat gaat krijgen.
Met sierbestrating, zitelementen en
meer verlichting krijgt de straat meer
élan. Maar op het punt van de ver-
keersvoorzieningen zijn de onderne
mers het niet eens met de plannen.
Ruud Hamer kwam daarom met een
alternatief voorstel op tafel. Daarin
wordt gepleit voor een brede win
kelstraat, die zowel door voetgangers
als door automobilisten kan worden
gebruikt. Hamer verbond daaraan het
voorstel om de verkeersstroom om te
draaien. Verkeer, dat via de Elemert de
Groeneplaats bereikt, moet de moge
lijkheid hebben om rechtsaf de
Parkstraat in te slaan. Het centrum
kan dan op twee manieren worden
verlaten: omkeren op Groeneplaats of
eventuele parkeerplaats in het park via
de Elemert (tweerichtingsverkeer dus,
wat overeenkomt met de plannen van
de gemeente) èn de Parkstraat uitrij
den en rechtsaf slaan door de We
verstraat naar Julianastraat/Keesom-
laan. De achterliggende gedachte is de
wens van de ondernemers „voldoen
de" parkeergelegenheid in de
Parkstraat te behouden.
Stopverbod
Het huidige gemeenteplan spreekt over
een gedeeltelijke afsluiting voor gemo
toriseerd verkeer, waarbij slechts het
even stoppen om iets te bezorgen of
af te halen wordt gedoogd. Dus een
parkeerverbod, maar geen stopverbod.
Zoals bekend zijn er in dat plan twee
verkeersstromen: tweerichtingsverkeer
(via omkeren op de Groeneplaats)
langs de Elemert en tweerichtingsver
keer (door omkleren bij de ingang van
de Burgwal) via de Weverstraat. Parke
ren kan dan aan de Burgwal en achter
het raadhuis in de Wezentuin. Maar
parkeren in het park ligt politiek moei
lijk en dus vrezen de ondernemers, dat
zij met lege handen komen te staan
als zij akkoord gaan met de herinrich
ting van hun straat. Die zou slechts in
enkele parkeerstroken voorzien. Mocht
niet worden ingestemd met de aanleg
van een parkeerplaats in het park, dan
heeft de Parkstraat nauwelijks directe
parkeergelegenheid meer, aldus woord
voerder Hamer. Die gedachtengang is
dus inmiddels achterhaald door de fei
ten. In het verhelderende gesprek op
het raadhuis bleek dat de gemeente 15
tot 18 parkeerplaatsen aan wil brengen
en met dat aantal gaan de Parkstraat
ondernemers akkoord.
Hamer vervolgde: „Hinkt de gemeente
niet op twee gedachten? De ruimte is
voorradig, de Parkstraat is zelfs vijftien
meter breed, dus waarom zou daar
een parkeerverbod moeten gelden, ter
wijl oogluikend wel verkeer wordt toe
gestaan om even te stoppen?"
Verkeer omdraaien? Kwestie van een zak
ophangen!
Ruud Hamer vroeg hoe de politie te
genover een wijziging van verkeersrich-
ting staat. Schilling antwoordde, dat
adjudant P. Jcheuneman ziek is en
daardoor nog geen gesprek heeft ge
voerd met directeur gemeentewerken
Ton Doppenberg. „De politie hee'L
een belangrijke stem in het kapittel",
zo voegde hij er aan toe.
t Parkeer meters
Hamer noemde nog een voordeel van
het omdraaien van het verkeer. De si
tuatie bij de A-markt (voorheen Spar),
die hij door het vele malen laden en
lossen van vrachtwagens de „bottle
neck" van het plan noemde, zou sterk
verbeteren. Bij een andere richting en
verdwijning van de trottoirs wordt het
mogelijk om de vrachtauto's „strak"
tegen de zijgevel te parkeren. Over de
parkeerplaatsen wilde hij nog kwijt,
dat die het beste functioneren wan
neer er het hele jaar parkeermeters
worden geplaatst. Serieus merkte Ha
mer op de eigen auto's elders te willen
parkeren om een zo groot mogelijk
aantal parkerplaatsen over te houden.
„Wij zijn bereid een eind te lopen".
Een cynisch applausje klonk op.
Schilling („hier krijgt u een plus
voor") hield voet bij stuk. „Aan ieder
voordeel zit een nadeel. We gaan nu
Voorzitter Schilling reageerde tamelijk
luchtig. Hij memoreerde nogmaals de
gehanteerde uitgangspunten. „Wij
streven ernaar om minder verkeer in
hot rontrnm tne te laten. Misschien is