Verkeer in Parkstraat kan nog alle kanten op Hoorzitting: Geen omstreden punten „Opnieuw in zee met de PSP" met nieuw gezicht Bart Heijnen Operette in Schouwburg PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 4 FEBRUARI 198* uw wegenwac zit in het zadeltasje Deze oplossing lijkt goedkoop en prak tisch", zo zei hij. VVV-directeur Jaap Dekker zei dat de bereikbaarheid van de VVV nu kleiner wordt. ,,De VVV komt op een onge lukkige plaats, zeker wanneer er een verkeersarme Groeneplaats ontstaat. Als de gemeente de VVV graag in Den Burg wil houden, is het misschien zinvol om de discussie over verplaat sing van het kantoor eerder dan ge pland te openen". Schilling antwoord de, dat het college te allen tijde voor overleg openstaat. Suunig Kritiek en suggesties over Groene plaats en Wezentuin verwees de voor zitter naar de rondvraag, volgens het principe ,,u praat en ik luister". Hele maal hield Schilling zich daar niet aan, vooral niet toen Roelie Bakker naar vo ren bracht dat de Groeneplaats zo'n donkere plek is. „Zeker als om vijf uur in dat „grote gebouw" alle lichten uit gaan. Wij zijn blij als de ambtenaren moeten overwerken". Schillings re pliek: „In zijn algemeenheid is meer verlichting in Den Burg gewenst, maar ambtenaren daarvoor te laten overwer ken.... En om voor niks het licht aan te laten.... Daar ben ik te „suunig" voor". De heer Haarsma zei dat de Groene plaats als hart van Den Burg niet al leen maar mooi, maar vooral leefbaar moet blijven. Hij vroeg zich af of de mogelijkheid om bijvoorbeeld te volks dansen in de verdrukking komt door de geplande bebouwing. Schilling ont zenuwde dit door te stellen dat de pleinfunctie zeker wordt gehandhaafd. Hans van der Klift, woordvoerder voor de Weverstraat, somde een heel aantal „steunpuntjes" op, zoals „geen dag winkels" en „afblijven van de Wezen- tuin", waarop geen reactie volgde, maar die ongetwijfeld aan de orde ko men tijdens de volgende hoorzitting. Laden en lossen Peter Agter zei in overleg met de poli tie een proef te willen nemen om het laden en lossen tussen half twee en half drie 's middags te laten vervallen en dat (voor een periode van een jaar bijvoorbeeld) uitsluitend 's morgens te laten gebeuren. Eerder tijdens de dis cussie liet Cor Kossen soortgelijke ge luiden horen. Ambtenaar Eddy Mom- berg stelde vast dat vooral Texelse transportbedrijven zich schuldig maken aan het op willekeurige tijdstippen voorrijden van vrachtwagens. Er zou den vaste afspraken moeten worden gemaakt en bovendien zijn veel bedrij ven aan de Weverstraat goed aan de achterzijde te bevoorraden. Pieter de Vries betreurt het als dat 's middags niet meer kan: „Dan krijg je je goede ren een dag later". Willem Keijzer (Artima) verzoekt het college aandacht te houden voor de ondernemers aan de straten net buiten de kern, zoals Warmoesstraat, Gra venstraat, Hogerstraat en Waalderstraat. Dries Veltkamp vroeg de Nederlands Hervormde kerk weer met spots te verlichten. Mevrouw Keijzer meent dat de Groe neplaats al een stuk gezelliger zou zijn als er wat groen voor het raadhuis zou worden aangebracht. „Of kunnen de ambtenaren dan niet meer naar buiten kijken?" voegde zij er aan toe. Uitlaatgassen Nel Smidt vroeg om vaste taxistand plaatsen. „Vindt U het goed dat wan neer u op een zwoele zomeravond op het terras van De Lindeboom zit, tel kens die stinkende dieselmotoren voor uw neus staan?" illustreerde zij haar vraag. Mevrouw M. Beers-Ertl, wonende op de hoek van de Zwaanstraat naast De Lindeboom, haakte daar verontwaar digd op in: ,,'s Nachts om drie uur proef ik de uitlaatgassen nog in mijn bed". Nel Smidt drong er bij Schilling nog maals op aan om taxistandplaatsen in zijn plan „mee te nemen", vooral om dat het volgens haar „niet lang meer duurt tot alle koppen van de Texelse taxiondernemers in één zak zitten". Wat betreft Stenenplaats en We verstraat was weinig kritiek te horen. Ambtenaar Eddy Momberg deed nog eens duidelijk uit de doeken, dat door het aanbrengen van verlichting, zitele- menten en (sier)bestrating een gezellig voetgangers/winkelcentrum wordt ge creëerd, waarin het „dorpse" karakter blijft behouden. De Stenenplaats gaat zijn naam weer eer aan doen, maar wat er precies op de stenen gebeurt, staat nog niet vast. Slechts zeker is dat een „fietsenstalling" moet worden vermeden. Een mogelijkheid op de Stenenplaats is terrasvorming. Mans Segers van Koffieshop De Stenenplaats heeft, tus sen de ,,amira"paaltjes en met vergun ning, zelf voor zijn pand een terras ge maakt. Deze heeft grote invloed op de exploitatie en Segers vreest dat dat minder wordt als hij het terras midden op het plein moet runnen. Willem Keijzer pleitte voor een „rusti ge" en uniforme bestrating, maar wel in karakteristieke stijl. Het huidige steenmotief hoeft wat hem betreft niet meer terug te keren. F. Haarsma ergerde zich ook aan het hinderlijke parkeren van vrachtauto's. Volgens hem is het bij Mantje in de In de schouwburg te Den Helder vindt donderdag een uitvoering plaats van de Hoofdstadoperette met „Der Graf von Luxembourg". Hierin maakt een verliefde vorst een beeldschone opera-; zangeres het hof. De afstand tussen adel en volk staat een huwelijk in de weg, maar de liefde overwint alles. In de hoofdrollen: Jan Handerson, Ton Hofman, Antoni Wink, Jacco van Re- nesdse, Marga de Boer, Germaine Compier, Anita Heins en Lilly Loerkens. De aanvang is 20.15 uur en na afloop van de voorstelling rijdt er een bus vanaf de schouwburg en vaart er een r extra boot. Er zijn nog enkele kaarten c verkrijgbaar; voor wie de voorstelling j. niet kan bezoeken, bemiddelt de afde-c ling van Culturele Zaken van het ge- n meentehuis gaarne bij het doorverko-p pen van de kaarten. L ti Wèl éénrichtingsverkeer in de Parkstraat. Dat is de mening van de bewoners en ondernemers van de Parkstraat. Daaraan ge koppeld zijn het aantal parkeerplaatsen en de aanduiding van stroken voor de verschillende verkeersgroepen op de straat. Tij dens een drukbezochte hoorzitting over de gemeentelijke her inrichtingsplannen van „Den Burg-centrum", donderdag in de raadszaal van het gemeentehuis, bleken daarover meningsver schillen te bestaan. Oude zak onafhankelijk van het verkeer herinrich- ten. We hebben de mogelijkheid om de situatie uit te proberen: met het plaatsen van borden kunnen we nog alle kanten op". Vervolgens uitte Hamer nog enige kri tiek op de kleur en soort bestrating, die verwarring zou kunnen wekken. Hij pleitte voor een duidelijke arcering, waarmee verschillende stroken voor voet-, fiets- en ,,bestemmings"verkeer worden aangegeven. Ook aan die wens werd inmiddels tegemoet geko men. Door het straatgedeelte dat mo gelijk voor parkeerhavens is bestemd van iets donkerder stenen te voorzien, blijven alle mogelijke oplossingen open. Door het simpel plaatsen van parkeer- meters en een „P" kan het donkere deel worden omgetoverd tot parkeerhaven. Venijnig Dries Veltkamp haakte in op de „bottleneck"funktie van de A-markt. Hij suggereerde daarom in ieder geval geen parkeerplaatsen achter het post kantoor en Oosterhof in het park aan te leggen, welk voorstel Peter Bakker onlangs deed in een commissieverga dering. Dat zou het knooppunt alleen maar verergeren. „Die opmerking spreekt mij aan", antwoordde Schil ling. Minder te spreken was de wet houder ruimtelijke ordening over een venijniger opmerking van Veltkamp. „Doordat in de loop der jaren het cen trum steeds meer voor voetgangers is bestemd, maken steeds meer trans portbedrijven er de gewoonte van om langer en vaker dan nodig is met hun wagens de straat te blokke ren, onder het mom van „die voetgan gers kunnen er toch wel langs". Maar ik heb een ambachtelijk bedrijf en moet me snel kunnen verplaatsen. Is dit een soort van saneringsbeleid van de gemeente?" Uiteraard ontkende Schilling met klem. Ook mevrouw Dijt, wonende aan de Weverstraat tegenover de A-markt, plaatste een opmerking over de ver keerssituatie aldaar. Zij is fel tegen tweerichtingsverkeer, mede omdat daar in het verleden al eens een dodelijk ongeval heeft plaatsgevonden. Volgens haar was het verkeer destijds in de huidige richting gedraaid omdat enkele onoverzichtelijke hoeken nu worden vermeden. Bijvoorbeeld de hoek Julia- nastraat/Weverstraat is beter te over zien dan de hoek Julianastraat/Wilhel- minalaan. Loopafstand ook in dit geval moet de politie wor den geraadpleegd, maar Schilling noemde als voordeel dat tweerich tingsverkeer, met bovendien een 30 km/u-bepaling, niet snelheidbevorde- rend werkt. Cora Groen had een-idee om van overbodige verkeersstromen in het centrum af te geraken. „Bij de verscheidene parkeer plaatsen moet de loopafstand in minu ten naar het centrum worden aange geven. Dan stimuleer je de mensen om de auto's ergens anders neer te zetten, in plaats dat ze doelloos in de rondte worden geleid", zei ze. Vanuit de zaal werd geopperd om de parkeer plaatsen tevens met letters aan te dui den, zodat de toeristen hun auto ge makkelijk kunnen terugvinden. Schil ling leek wel oor te hebben naar deze geluiden. „Inderdaad is er per saldo veel parkeergelegenheid in Den Burg. Met superieur gemak pareerde Peter Bakker zaterdag tijdens de presentatiemiddag van de Paci fistisch Socialistische Partij een aantal scherpe vragen van oud wethouder Fridt Blanken. Dit op treden van het raadslid,tevens lijst trekker betekende feitelijk de beste reclame voor het uitbrengen van een stem op de PSP bij de komen de gemeenteraadsverkiezingen. Mocht de partij er in slagen een twee de raadszetel te veroveren, dan neemt Bart Heijnen daarop plaats. Heijnen is 32 jaar, bracht een deel van zijn leven op Texel door, studeerde in Amster dam en woont sinds een jaar weer op het eiland. Hij studeerde rechten met als specialisaties arbeidsrecht en socia le verzekeringsrecht. Politieke ervaring kan hem niet worden ontzegd omdat hij acht jaar aktief is geweest bij de PSP in Amsterdam, ondermeer als se cretaris. Peter Bakker blijft duidelijk nummer één. Volgens partijsecretaris Albert Hoven heeft Bakker de zetel ge zicht gegeven. „Van de PSP'ers wordt gezegd dat ze idealisten zijn, die met het hoofd in de wolken lopen. Ik dacht dat we dat idealisme in de laatste vier jaar hebben gekoppeld aan realisme. Er is op een positieve manier oppositie gevoerd. Elk onderwerp is op waarde geschat en niet eenzijdig beke ken", aldus Hoven. „Opnieuw in zee met de PSP" luidt de slogan waarmee de PSP de verkie zingen ingaat. De poster met deze tekst is van de hand van Theo van den Berg. De campagne ging zaterdag in d' Ouwe Ulo van start met de pre sentatie van de kandidaten en het pro gramma van „Lijst 5". Dat gebeurde op „losse" wijze. De NlOZ-band zorg de voor een even losjes klinkende mu zikale omlijsting, er kon een gokje over de verkiezingsuitslag worden gewaagd en aan de hand van het vers- gedrukte partijprogramma (een netjes verzorgd boekwerkje) werden na de pauze de vragen afgevuurd op een fo rum bestaande uit Bakker, Heijnen en Hoven. Grote belangstelling voor de middag was er niet - van de andere politieke partijen waren slechts VVD (Joop van der Meer) en PvdA (Dirk Terpstra) vertegenwoordigd. Maar de vragen waren van een degelijk kaliber. Interessante standpunten van de PSP zijn het bevorderen van sociaal toe risme in de vorm van kamperen (maar liefst niet in de duinen) en binnenkort wordt voorgesteld dat ook niet- raadsleden in de gemeentelijke com missies zitting mogen nemen. Perso nen die op de kandidatenlijst voorko men, kunnen de raadsleden op deze wijze ontlasten en de maatregel zou drempelverlagend werken Bovendien stelt de PSP voor om de commissie vergaderingen wisselend in de verschil lende dorpen te houden. De kandidatenlijst van de PSP (lijst 5) luidt als volgt: 1. Peter Bakker; 2. Bart Heijnen; 3. Annette Starink; 4. Cor van Poelje; 5. March Heijnen; 6. Al- bert Hoven; 7. Pieternell Geurtz; 8. Lieuwe Dijksen; 9. Theo van den Berg en 10. Rinus Manuels. Hogerstraat erg bont, waardoor met c name invalidewagens in de knel komen. Kleverig t' De bewoners en ondernemers van dei Weverstraat lieten zich vertegenwoorcF gen bij monde van Hans van der Klifjfl Die vertelde tevreden te zijn over de ambitieuze plannen. De mensen van de Weverstraat zien liefst geen siermc tieven aangebracht en zitplaatsen moH ten er niet overdreven komen. Jeanette Korf vroeg of de bomen votde de Dagmarkt zullen verdwijnen. Morrsi berg antwoordde dat de supermarkt U gemeente had verzocht de bomen teer laten staan. Hij erkende dat één boove nogal ongelukkig staat en de funde-na ring van een nevenstaand pand dreicjaó te ontwrichten. Ook Cor de Wit ma^k te een opmerking over bomen in de pk straat. Volgens hem wordt de straat een droge zomer kleverig door een tEr paalde afscheiding van luizen in de hie men. Na de herbestrating moet het )7' een plicht van de bewoners zijn om ifg straat goed schoon te houden, concial deerde hij. Momberg dacht dat be luchting rond de bomen voor verbetp ring kan zorgen. Kees-Jaap van der Kooi had het ge-p rucht vernomen, dat de straat voor T Ie vrachtverkeer wordt gesloten. Scfyv( ling hielp dat misverstand uit de wetf reld en zei erbij dat ook fietsen niet 17 worden geweerd. „Dat is ieders ver^., antwoordelijkheid. De fiets mag, dieg.; bijvoorbeeld ook als „pakezeltje" aajo.- de hand te gebruiken", aldus de well j houder. Hij kreeg weerwoord van R<j2.( lie Bakker, die vooral van oudere meaa sen klachten had gehoord over het j drag van fietsers in de Weverstraat,.0' met name in de zomer. Schilling wiL niet zover gaan om een speciale fie^ sersstrook in het plan op te nemen,; Hanny Prins vroeg om verlichting ia," gloppen naar Achterom en Burgwal. „Nou.... soms is het best leuk in hl" donker...." reageerde Schilling tot ff.' riteit van de aanwezigen. „Die tijd f voorbij Daan", antwoordde Hanny rijc Prins. Eddy Momberg was serieuzer' OC zei dat er overleg is met Jelle Wiers/-3( over de steeg naar de Burgwal, ma|-15 dat bij de Dagmarkt en Zegel de sitj-OE tie moeilijker ligt, omdat die gloppef.OC zich op terrein van die bedrijven be| 5C den. Hans van der Klift verklaarde c-45 die bedrijven alle medewerking hebl-35 beloofd. (a'd De volgende ochteni^ Momberg en Doppenberg kregen n afloop van de hoorzitting enkele stf ciltjes aangereikt door Daan Welboi die de firma Nauta vertegenwoordii Het schrijven vermeldde een aantal discussiepunten over de herinrichtii opgesteld door Jook Nauta. Welbo had bij de twee ambtenaren echter suggestie gewekt, dat het hier een sie van èlle Parkstraat-ondernemers trof. Dat was niet zo en Welboren telde dat dat ook niet zo was bede Hij speelde de brief door naar de a tenaren, opdat zij een schriftelijk gl heugensteuntje zouden hebben na Ruud Hamer tijdens de hoorzitting] naar voren bracht. De inhoud van brief had bij voorbesprekingen ondernemers als discussiestof Enkele elementen daaruit noemde mer tijdens de hoorzitting, maar punten ook bewust niet, zoals aantal parkeerplaatsen en juist ver ontstond discussie. Momberg Doppenberg arrangeerden vrijdag onderhoud met drie Parkstraat vertegenwoordigers en kwamen vijf minuten tot de vaststelling standpunten dichter bij elkaar dan was gedacht. dit jaar weer: fijne landelijke fiets-en molen dag Naderhand, na afloop van de zit ting, ontstond verwarring door een brief die een der Parkstraat ondernemers de gemeente had toegespeeld. Vrijdagochtend wer den de problemen in een kort gesprek echter uit de wereld ge holpen. Gemeente en ondernemers bleken op deze punten vrijwel op één lijn te zitten. Voor het overige konden de aanwezige belangheb benden zich tamelijk goed vinden in de herinrichtingsplannen voor Stenenplaats, Weverstraat en Parkstraat. Over de meest omstreden punten van de plannen, de herinrichting van Groe neplaats en Wezentuin en de toe komstige verkeerscirculatie bestaat nog veel verschil in opvatting. Te zijner tijd volgt wederom een hoorzitting, zo be loofde loco-burgemeester Daan Schil ling. De aanwezigen konden wel hun zegje over die strijdpunten doen, maar die komen deze maand nogmaals aan de orde in de vergadering van de raadscommissie voor ruimtelijke orde ning en huisvestingsbeleid (ROH). Over de herinrichting van de eerstge noemde drie straten zal de gemeente raad zich wel spoedig uitspreken, in de vergadering van 11 februari. het omdraaien van het verkeer een goede zaak, maar dan blijft het toch rondrijden en dat willen we jujst voor komen. Een ander uitgangspunt is het slordige aanzien van de Parkstraat te veranderen er er een leuke winkelstraat van te maken. Geparkeerde auto's zijn dan ongewenst". Over mogelijke invloed van de ver keerscirculatie op de herinrichting maakte de loco-burgemeester zich niet druk: „Dat is makkelijk met borden te regelen. Vanwege de rioleringswerk zaamheden kan men nu ook via de Elemert op de Groeneplaats komen, en daar was slechts een ouwe zak voor Alternatief plan De Parkstraat deed dus de meeste dis cussiestof opwaaien. Namens bewo ners en ondernemers voerde Ruud Ha mer het woord. Hij maakte de ge meente complimenten voor het aan zicht dat de Parkstraat gaat krijgen. Met sierbestrating, zitelementen en meer verlichting krijgt de straat meer élan. Maar op het punt van de ver- keersvoorzieningen zijn de onderne mers het niet eens met de plannen. Ruud Hamer kwam daarom met een alternatief voorstel op tafel. Daarin wordt gepleit voor een brede win kelstraat, die zowel door voetgangers als door automobilisten kan worden gebruikt. Hamer verbond daaraan het voorstel om de verkeersstroom om te draaien. Verkeer, dat via de Elemert de Groeneplaats bereikt, moet de moge lijkheid hebben om rechtsaf de Parkstraat in te slaan. Het centrum kan dan op twee manieren worden verlaten: omkeren op Groeneplaats of eventuele parkeerplaats in het park via de Elemert (tweerichtingsverkeer dus, wat overeenkomt met de plannen van de gemeente) èn de Parkstraat uitrij den en rechtsaf slaan door de We verstraat naar Julianastraat/Keesom- laan. De achterliggende gedachte is de wens van de ondernemers „voldoen de" parkeergelegenheid in de Parkstraat te behouden. Stopverbod Het huidige gemeenteplan spreekt over een gedeeltelijke afsluiting voor gemo toriseerd verkeer, waarbij slechts het even stoppen om iets te bezorgen of af te halen wordt gedoogd. Dus een parkeerverbod, maar geen stopverbod. Zoals bekend zijn er in dat plan twee verkeersstromen: tweerichtingsverkeer (via omkeren op de Groeneplaats) langs de Elemert en tweerichtingsver keer (door omkleren bij de ingang van de Burgwal) via de Weverstraat. Parke ren kan dan aan de Burgwal en achter het raadhuis in de Wezentuin. Maar parkeren in het park ligt politiek moei lijk en dus vrezen de ondernemers, dat zij met lege handen komen te staan als zij akkoord gaan met de herinrich ting van hun straat. Die zou slechts in enkele parkeerstroken voorzien. Mocht niet worden ingestemd met de aanleg van een parkeerplaats in het park, dan heeft de Parkstraat nauwelijks directe parkeergelegenheid meer, aldus woord voerder Hamer. Die gedachtengang is dus inmiddels achterhaald door de fei ten. In het verhelderende gesprek op het raadhuis bleek dat de gemeente 15 tot 18 parkeerplaatsen aan wil brengen en met dat aantal gaan de Parkstraat ondernemers akkoord. Hamer vervolgde: „Hinkt de gemeente niet op twee gedachten? De ruimte is voorradig, de Parkstraat is zelfs vijftien meter breed, dus waarom zou daar een parkeerverbod moeten gelden, ter wijl oogluikend wel verkeer wordt toe gestaan om even te stoppen?" Verkeer omdraaien? Kwestie van een zak ophangen! Ruud Hamer vroeg hoe de politie te genover een wijziging van verkeersrich- ting staat. Schilling antwoordde, dat adjudant P. Jcheuneman ziek is en daardoor nog geen gesprek heeft ge voerd met directeur gemeentewerken Ton Doppenberg. „De politie hee'L een belangrijke stem in het kapittel", zo voegde hij er aan toe. t Parkeer meters Hamer noemde nog een voordeel van het omdraaien van het verkeer. De si tuatie bij de A-markt (voorheen Spar), die hij door het vele malen laden en lossen van vrachtwagens de „bottle neck" van het plan noemde, zou sterk verbeteren. Bij een andere richting en verdwijning van de trottoirs wordt het mogelijk om de vrachtauto's „strak" tegen de zijgevel te parkeren. Over de parkeerplaatsen wilde hij nog kwijt, dat die het beste functioneren wan neer er het hele jaar parkeermeters worden geplaatst. Serieus merkte Ha mer op de eigen auto's elders te willen parkeren om een zo groot mogelijk aantal parkerplaatsen over te houden. „Wij zijn bereid een eind te lopen". Een cynisch applausje klonk op. Schilling („hier krijgt u een plus voor") hield voet bij stuk. „Aan ieder voordeel zit een nadeel. We gaan nu Voorzitter Schilling reageerde tamelijk luchtig. Hij memoreerde nogmaals de gehanteerde uitgangspunten. „Wij streven ernaar om minder verkeer in hot rontrnm tne te laten. Misschien is

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 2