Cjrocn 4rwarL-Jexels in het harL, laad moeizaam akkoord met statuten en contracten NlOZ-molen hoort besten van Europa bij ERUIT! WATNU? DOE NIKS. WJ DOEN ALLES. Drie maal Raad van State JSSi BEL DAN: U6-Ü222322 mCHTING VVV TEXELPROMOTIE KAN VERDER Poo/zee. HEEFT U NOG VRAGEN? r\/" mn r\>) no rucnion i 19 ocrl tlvlDcn loo/ VRIJDAG 14 FEBRUARI 1986 ledactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. luiten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, kliek van der Heijden, Schilderweg 215, Oudeschild, tel. (02220) 5393 en Frans lopman, Ongeren 7, Den Burg, tel. (02220) 5472. foor advertenties, abonnementen, etc.: angeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg ilefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ18,65 per kwartaal; los 85 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. )e gemeenteraad heeft dinsdagavond ingestemd met de sta- jten van de nieuwe stichting VVV Texelpromotie. Tevens is e participatieovereenkomst die de gemeente met deze tichting aangaat bekrachtigd evenals het contract voor de )eristische dienstverlening. Tot echte vaststelling van de sta- uten kwam het nog niet omdat er zoveel aanmerkingen wa rn, dat het onmogelijk was om deze in de vergadering te erwerken. e linkse fracties hadden de zaak 'illen uitstellen tot een volgende irgadering, maar dat vond het >llege niet aanvaardbaar. Er is al el tijd verloren gegaan, de VVV oet nu eindelijk weten waaraan toe is. oor met de statuten voorlopig in stemmen en pas in een volgen vergadering tot definitieve iststelling over te gaan, werd vol lende zekerheid verschaft. it leek alsof bijna alle fracties had- n afgesproken nog één keer extra noeilijk" te willen doen over de chtingsplannen. Er was een lawine n kritiek, niet alleen op hoofdzaken lar vooral ook op kleine gebreken, loonheidsfoutjes en taalkundige on- Ikomenheden. De raad had dan ook na twee uur nodig voor de behande- =Jg van deze kwestie, die als agenda- int nummer 13 op de agenda stond. "It liep tegen middernacht voordat de rgadering was afgelopen. Uitstel Pakt was het meest afwijzend, pstra zei dat hij bij het doornemen de stukken op zoveel vragen en duidelijkheden was gestuit dat hij arover eerst eens rustig in commis- verband wilde praten alvorens in de Igende raadsvergadering een defini- f besluit te nemen. Maar ook de ;t-fractie zag in dat de tijd dringt en de daarom het college wel alvast chtigen de met promotie en dienst- jening gemoeide geldbedragen uit geven. Later bleek dat het Pakt zich t het laatste betreft niet onvoor- ardelijk wilde binden voor vijf jaar. jaar opnieuw zou bij de begrotings indeling moeten worden bepaald '150.000,— voor promotie en 000— voor dienstverlening kan rden uitgegeven. voorstel van het Pakt om de defi- ive bekrachtiging van statuten en reenkomsten uit te stellen tot de jende vergadering kreeg alleen de in van de Pakt-leden en de PSP en d dus met tien tegen vier stemmen vorpen. collegevoorstel, zoals verwoord in nleiding van dit verslag, werd met elfde stemmenverhouding aangeno- n. Pakt en PSP waren tegen. Voorzitter rt werd gestemd over enkele om- den onderdelen van de statuten, iet feit dat naast de vier partici- ten ook de voorzitter stemrecht zal Deze bepaling was ingevoegd lat na het wegvallen van Teso er even aantal participanten is. In sties waarover de meningen ver- d zijn zouden de stemmen kunnen !n. Het Pakt was tegen stemrecht de voorzitter. Alleen de partici- en zouden wat te zeggen moeten >en en die moesten maar zien dat at overeenstemming komen. Een besluit dat alleen kan worden geno men met gebruikmaking van het stem recht van de voorzitter, achtte Terpstra zodanig omstreden dat het maar beter niet genomen kan worden, gezien de grote belangen die op het spel staan. Bij stemming bleek dat ook in dit ge val Pakt en PSP alleen stonden en met tien tegen vier stemmen werd dus bepaald dat de voorzitter van de stich ting stemrecht krijgt. Ambtenaar of bestuurder Ook over de vraag of de gemeentelijke vertegenwoordiger in de stichting een beleidsambtenaar moet worden of een gekozen bestuurder (dus een raadslid of wethouder) werd door stemming beslist. Alleen Jan van Asselt, Paul Kikkert, Gerbrand Poster en Tine Krij- nen wilden een gekozen bestuurder en dat ging dus niet door. De meerder heid van de raad was met B en W van mening dat een financieel deskundige ambtenaar beter kan functioneren dan een raadslid, dat zijn financiële kennis van zaken telkens zal moeten opdoen op de afdeling financiën van de gemeente. Als gevolg van de haast die het colle ge had betracht bij het in de raad brengen van de stukken en de zeer re cente wijzigingen daarop, hadden de fracties weinig gelegenheid gehad de zaak rustig te bestuderen. De meesten hadden de papieren pas in huis gekre gen nadat hun fractievergadering al was gehouden. Het werd daarom door Dirk Terpstra van het Pakt onverant woord gevonden onder deze omstan digheden de zaak even gauw te be klinken. Het gaat tenslotte om een be drag van f410.000,— per jaar. Daar stond echter tegenover dat de thans heersende onzekerheid niet nog langer mag voortduren, waarbij Terpstra met name dacht aan het VVV-personeel dat nu niet weet of het aan het werk kan blijven of niet. Vervolgens vuurde Terpstra een reeks vragen en opmerkingen af naar aanlei ding van de diverse artikelen in de stukken. Het was volgens hem lang niet allemaal duidelijk. Onder andere vroeg hij zich af of een deel van het informatiewerk (met name in de win terperiode) niet eigenlijk promotiewerk is, zodat ook dit uit het promotiebud get betaald zou moeten worden. Ver der is hij er tegen dat de stichting zich met „bedrijfsadvisering" bezig houdt en dat de gemeente zich voor vijf jaar aan dat enorme bedrag bindt. Ruggespraak Ook was hij tegen de bepaling van ar tikel 4 lid 7 dat het mogelijk maakt dat de gemeentelijke bestuurder ontslagen kan worden door de overige bestuur ders en ook deugde volgens hem het artikel niet waarin is bepaald dat dee bestuursleden „zonder last of rug gespraak" moeten kunnen besluiten. Het is altijd de bedoeling geweest dat de gemeentelijke vertegenwoordiger zijn standpunt laat afhangen van de mening van de gemeenteraad, waar hij De aanhoudende vorst veroorzaak ten gestaag groeiende hoeveel heid ijs op de Waddenzee. De veerdienst heeft er tot dusver wei nig tast vanat lijkt de situatie op de hierbij afgedrukte foto aller minst geruststellend. De fotograaf had echter gevoel voor drama en heeft zijn standpunt zodanig geko zen dat het lijkt alsof de veerboot in een poolzee vol ijsbergen vaart. Zo ver is het in werkelijkheid nog niet.al wilden we onze lezers dit zeer winterse beeld niet ont houden. (Foto Dirk Kuiter dus opdrachten van kan krijgen. Zo had Terpstra meer kritiek en hij had zich ook geërgerd aan slordigheden en fouten, zoals het hier en daar nog noemen van Teso als participant. Een aantal van deze bezwaren werden vertolkt door Peter Bakker van de PSP, die het vooral belangrijk vindt dat de gemeente grip houdt op de Texelpro motie. Gerbrand Poster stelde vast dat Teso „donateur" was geworden maar wilde weten onder welke condities. Poster wilde een gekozen gemeentelij ke vertegenwoordiger in het stichtings bestuur en vindt dat het kantoor van De Koog open moest blijven. Veel le den van de TVL zullen anders weglo pen waardoor de TVL zijn verplichtin gen jegens de stichting misschien niet meer kan nakomen. Casu quo Tine Krijnen vond het niet best dat Teso-directeur Hoogerheide zich uit de stichting heeft teruggetrokken omdat hij vindt dat het allemaal veel te lang ging duren. „Hoogerheide had wat meer geduld moeten hebben. Wij heb ben toch ook geduld bij het wachten op betere toegankelijkheid van de dub beldekker voor invaliden?" Vervolgens ging Tine Krijnen meer dan alle andere raadsleden in op allerlei details van statuten en contracten. Meer dan een kwartier was ze bezig met dit correc tiewerk, waarbij ze niet alleen inhoude lijke zaken aanvocht, maar ook bestraf fend sprak over ongewenste latijnse termen zoals „casu quo". Kortom er bleef niets onbesproken, waarmee in ieder geval was aangetoond dat er kennelijk wel tijd was geweest om al les goed na te kijken. „Dat was het zo ongeveer", besloot mevrouw Krijnen haar betoog. Schilling: „Zo ongevéérül?" Paul Kikkert had ook aanmerkingen. Hij wees onder meer op de f260.000 die jaarlijks door de gemeente wordt betaald voor toeristische dienstverle ning en wilde vastgelegd hebben dat dit bedrag het absolute maximum is, wat inhoudt dat geen inflatiecorrectie mogelijk is. Kikkert was niet overtuigd van de noodzaak dat het kantoor De Koog gesloten moet worden en vond dat in ieder geval andere mogelijkhe den moeten worden gezocht voor in formatieverstrekking ter plekke. Geen vertrouwen? Ate Rienstra van het CDA had de minste bezwaren. Voor de terughou dendheid en het wantrouwen van de andere raadsleden had hij echter wel begrip. De financiële handel en wandel Lees verder pagina 2 De afdeling rechtspraak van de Raad van State behandelde dinsdag drie Texelse zaken: de bezwaarschriften van de werkgroep Landschapszorg tegen de fuikaanpassing en te gen de plaatsing van de NlOZ-molen en een bezwaar van een inwoner van Den Burg tegen de weigering van de ge meente om met politiedwang een stuk schutting van zijn buurman weg te halen. Eén van de meest opmerkelijke uitspraken tijdens de zitting was dat de NlOZ-molen waarschijnlijk de meest rendabele molen van Europa is. Uitspraak in alle drie zaken volgt 25 maart. De argumenten van de werkgroep te gen de fuikaanpassing zijn niet echt van planologische aard. De werkgroep vindt dat volledige ingebruikname van de dubbeldekker allerlei ongewenste gevolgen zal oproepen, zoals een te grote verkeersdruk en daarmee samen hangend een te grote druk op het mi lieu. Er wordt echter ook opgemerkt dat de nieuwe aanleginrichting het lan delijke karakter van de entree van het eiland doet verdwijnen. Bovendien vecht de werkgroep de noodzaak aan: „Voor enkele zaterdagen in het seizoen worden miljoenen uitgegeven". De gemeente heeft geen mogelijkheid om een bouwvergunning te weigeren, want zowel de welstandcommissie als het bestemmingsplan ter plaatse en de bouwverordening staan deze bouw toe. Toch bracht een woordvoerder van de gemeente in de pleitnota wel enig begrip voor de werkgroep op: „De bezwaren zijn wel planologisch an de foto's die Van Abs overlegde tijdens de zitting. Het pijltje geeft de molen een. relevant, maar niet voor de verlening van deze bouwvergunning." Blijft de vraag op welk moment de werkgroep dan wel effectief bezwaar in had kun nen dienen. Dat moment heeft ontbro ken door het voldongen feit van de aanschaf van de dubbeldekker. De voorzitter, mr. J.H. Blaauw, toonde begrip voor deze moeilijke situatie maar liet toch ook weten dat de ge meente een bouwvergunning niet mag weigeren als de bouwplannen niet strijdig zijn met bestemmingsplan en andere voorschriften. Molen Het bezwaarschrift tegen de molen richtte zich niet tegen de bouwvergun ning, maar tegen de door de provincie afgegeven verklaring van geen be zwaar. De gemeente werd echter wel gehoord en de argumenten van plaat selijke en provinciale overheid om de molen toe te staan stemden overeen. De werkgroep beroept zich op het ont breken van landelijk beleid dat de plaatsing van windmolens moet rege len. De gemeente wil daarom het plaatsen van windmolens echter niet uitsluiten met planologische middelen. Met andere woorden, als een windmo len lelijk wordt gevonden betekent dat niet dat de bouwvergunning moet worden geweigerd. Daarom is het be leid erop gericht dat bij elk geval het maatschappelijke en het landschappe lijke belang afgewogen moet worden. De werkgroep vindt dat het maat schappelijke belang niet zo groot is: de molen is waarschijnlijk alleen rendabel door de subsidies voor de plaatsing en de besparing op fossiele brandstoffen zou niet zo groot zijn omdat Texel zijn eigen electriciteit maakt. Dat werd echter weerlegd door E. van Abs, be heerder van het NIOZ, die erop wees dat volgens cijfers van de organisatie voor duurzame energie de Texelse mo len het hoogst bekende rendement in Europa geeft. Vorig jaar leverde de windmolen 900 Kwh per vierkante me ter rotoroppervlak en zelfs de grootste molen van Denemarken, een voortrek- kersland op dit gebied, haalde dat niet. De werkgroep vond dat het land schap wel aanmerkelijk werd aangetast door de molen, terwijl dijken en dui nenrijen vaak worden opgenomen in de trekroutes van vogels. Van Abs overlegde een paar foto's waaruit bleek dat de verstoring niet echt groot is. Mr. Blaauw wees erop dat de gemeen te een belangenafweging had gemaakt en daarmee eigenlijk aan de regels had voldaan. De plaatselijke overheden krij gen in dergelijke zaken vrij grote vrijheden. De derde zaak betrof een burenruzie Nover een schutting. Die schutting is verhoogd met plastic en dat zou klap peren en licht wegnemen. De „gedu peerde" buurman wilde dat de ge meente de gewraakte schutting met politiedwang zou weghalen. Voor een schutting hoeft namelijk geen vergun ning te worden gevraagd, mits de bu ren het met de plaatsing eens zijn. In dit geval was er echter een bouwver gunning aangevraagd en afgegeven. De gemeente voelde er niets voor om met de sterke arm een stuk plastic te komen weghalen. De indiener van het bezwaar kwam niet opdagen, zodat de behandeling uitsluitend bestond uit een toelichting van de gemeente. Met ingang van 1 april 1986 wórdt de beiaardenver/ekerinp en de vrijwillige venekering van het ziekenfonds opgeheven. Neem geen overhaaste beslissingen. Vast staat dat wij er voor garant staan dat u goed onder dak blijft. Ook als u zich particulier moet gaan verzekeren U krijgt van ons ruim op tijd een passend advies, dat geheel 'i aansluit bij uw persoonlijke omstandigheden. Toch nog ongerust? Bel dan onze gratis informatielijn: 06-0222322. Op werkdagen van 9.00 tot 21.00 uur. Dit is een publicatie van de samenwerkende ziekenfondsen Alkmaar - Den Helder en Omstreken West-Friesland. Texel en Noord-Holland-Noord Ziektekostenverzekering.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 1