Rijk wil haven Oudeschild aan gemeente overdoen 1 uim 200 „onrendabele" anden toch op aardgas? Olieschip met ijsbreker naar Oudeschild gebracht ]og drie jaar extra vastrecht heffen? Stom toeval.... Vijftig cent extra per Texelaar voor rampenbestrijding Geen aktie geen geld ..WAT IK ZEGGEN WOU." Een dankbare Amsterdammer Nieuwe coaster Baijs te water gelaten I^RJJDAG 14 FEBRUARI 1986 TEXELSE COURANT Rijkswaterstaat wil geld beschikbaar stellen voor het verlen gen van de visserijkade in de haven van Oudeschild, als de gemeente bereid is de haven in eigendom, beheer en exploi tatie van het rijk over te nemen. Aldus deelde wethouder Klaas Ba- fendregt dinsdagavond in de raads vergadering mee, toen hem daar Werd gevraagd hoe het staat met de pogingen om van het rijk geld los te krijgen voor de kadeuitbrei- f dingZoals bekend heeft de vis- jersvereniging drie ton voor dit j>roject uitgetrokken en de provin cie vijf ton. Het resterende bedrag 35-6 ton) moet van het rijk komen, naar dat is tot dusver niet gelukt, ïij de bespreking van deze zaak is iu gebleken dat het rijk de haven I fan de hand wil doen, in het kader fan de decentralisatie. B en W voe- en daar wel voor, als tenminste rast staat dat deze overname niet Öt hogere financiële lasten voor Ie gemeente leidt. Alvorens in te itemmen wil het college precies veten welke kosten met het be leer en het onderhoud van de ha- 1 'en zijn gemoeid. rP e haven kwam ter sprake bij de Bststelling van het bestemmingsplan pudeschild-haven". De heer A.M. Bn Liere die als enige tegen het plan pzwaar had gemaakt omdat er geen logelijkheden voor de vestiging van itailhandel in zijn opgenomen, heeft It bezwaar ingetrokken. B en W had- 27pn detailhandelsmogelijkheden alsnog jillen opnemen, maar dat was niet in it belang van Van Liere. Die heeft mobiele verkoopwagen en die kan pk zonder officiële detailhandelsmo- jlijkheden gewoon blijven draaien, BJjachtens de bepalingen van de alge- 5(jene politieverordening die niets met jCt bestemmingsplan te maken heeft. Suden op de haven winkels gebouwd '§ogen worden, dan zou niet alleen 75n Liere maar ook ieder ander van B mogelijkheid gebruik kunnen ma in. Van Liere liet 6 januari j.l. weten 30t hij zijn bezwaar introk. De ge- yjenteraad bleek er dinsdag ook geen jhoefte aan te hebben om detailhan- Ismogelijkheden op te nemen, want jA plan werd ongewijzigd vastgesteld. ]or het maken van een openbaar toi- I op het haventerrein is ook geen npassing van het bestemmingsplan ®ldig want dat kan door toepassing n de zg. vrijstellingsbevoegdheid. Asfaltmolen ISie Krijnen van Texels Belang was er It blij mee dat de asfaltmolen in het n ook een bestemming heeft gekre nt1 en ,,dus" blijft staan. Ze wees er- dat de molen, bij de overheersende 1-westelijke wind hinder kan veroor- en en waarschuwde zelfs tegen [CB's" die dan in de richting van de jterfabriek waaien. Ook had ze be- ikingen tegen de in het plan gebo- mogelijkheid om in de haven mos- in te verwateren. De haven is vaak door olie en modder en bevat ook ider zuurstof waardoor deze als ver- terplaats allerminst geschikt is. Ze :e daarentegen aangegeven moge- leden om op de haven olie en an- afval op verantwoorde wijze kwijt ken. Verder informeerde ze naar stand van zaken met betrekking tot uit te breiden kaderuimte (waarop Ba- rendregt het in de inleiding van dit ar tikel geciteerde antwoord gaf) en wees erop dat hierdoor ook meer ruimte ontstaat voor de bruine vloot" die vooral in zomerse weekenden de haven van Oudeschild aandoet. Graag had ze gezien dat in het bestemmingsplan de mogelijkheid was geboden om de ha venmond te verlengen tot diep water. Gerbrand Poster wilde mogelijkheden voor vestiging van visverwerkende in dustrie en een visafslag. Verantwoord Loco-burgemeester Schilling merkte op dat de asfaltfabriek in de praktijk niet veel meer wordt gebruikt, nu de dijk verhoging op Texel gereed is. Alleen nog voor noodklusjes en voor de ver werking van olie die op het strand is aangespoeld". Er is bovendien een hin derwetvergunning vpor afgegeven zo dat moet worden aangenomen dat de fabriek op deze plek verantwoord is. De mogelijkheid om mosselen in de haven te verwateren is geschapen op verzoek van een betrokkene. Als het in de praktijk niet mogelijk is, zal het ook wel niet gebeuren. Het bestem mingsplan schrijft niets voor. Het opnemen van een verlengde ha venmond in het plan vond Schilling overbodig. Er is kort geleden wat aan de havenmond gedaan; het staat v)ast dat er voorlopig geen geld is voor ver lenging van de mond tot diep water, in ieder geval niet gedurende de loop tijd (tien jaar) van het bestem mingsplan. En mocht zich toch de mogelijkheid voordoen, dan kan altijd nog een artikel 19-procedure worden gevoerd. Schilling vond het ook niet van realisme te getuigen om mogelijk heden voor een visafslag te willen hebben. ,,Een utopie. Niet te verwe zenlijken". Waaraan hij toevoegde dat een goed functionerende visafslag moet staan op een plek die voor de handel goed bereikbaar is, dus niet op een eiland als Texel. Zwembad Jellema Er zit vordering in de plannen voor het zwemparadijs dat Jellema wil stichten op het Kerckeland in De Koog. Schil ling liet aan het begin van de raadsver gadering weten dat de plannen en de voorgestelde financiering ervan zullen worden voorgelegd aan de raadscom missies voor welzijnszaken en voor fi nancieel, economisch en technisch be leid. Die zullen erover spreken in een extra vergadering, op maandag 3 maart. Leegstand De woonruimte-adviescommissie heeft de afgelopen vier jaar slechts één keer vergaderd en dat was een zg. beleefd heidsvergadering waarbij geen belan grijke zaak aan de orde kwam, aldus vertelde Schilling als nadere motivering van het collegebesluit om de „woning commissie" op te heffen en de weini ge taken van die commissie over te dragen aan de raadscommissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid. Advi sering zou gewenst kunnen zijn als In verband met een verf- of schoonmaakbeurt man Boekei). Toen N/OZ-medewerker Herman Boekei met zijn collega's Peter de Wilde en Björn Sundby een bezoek bracht aan de universiteit van Rho de Island in de Verenigde Staten on zich te laten informeren over een daar in gebruik zijnde proefopstel ling, kwamen ze ook terecht in de kustplaats New Port, enkele hon derden kilometers ten zuiden van New York. In de avonduren bij een wandeling op de haven, zagen ze tot hun verbazing een ouderwetse Texelse botter liggen. Het was de TX 19 met de naam „Dirk van Texel". Het schip zag er keurig uit en werd kennelijk gebruikt als plezierzeiljacht. „Ik was stomverbaasd", aldus Herman Boekei. „Zoiets verwacht je natuurlijk niet in zo'n vreemde haven. De volgen de dag ben ik teruggegaan om er fo to's van te maken". De TX 19 werd in 1930 gebouwd in op dracht van Dirk Krijnen. Enige jaren ge leden is het schip in bezit gekomen van het echtpaar J. Sieberg uit Baarn die het eigenhandig restaureerde en er on der meer een tocht mee maakte naar Texel, ten tijde van de Oudeschilder ha venfeesten. Vorig jaar is het schip nog in de Middellandse Zee gesignaleerd door Wim Dogger, een der medewer kers van het huidige visserijbedrijf Krij nen dat het nummer TX 19 nog altijd in gebruik heeft. Het echtpaar Sieberg had destijds plan nen om te emigreren en de botter dan mee te nemen. Of het schip op dit moment nog hun eigendom is, is on bekend. Herman Boekei is er niet in geslaagd opvarenden te ontmoeten. j het naambordje los aan dek. (Foto's Her- De letters TX 19 staan in rode cijfers op de ijzeren voorplecht. de kade van New Port. De olietanker Stavria met gasolie voor de kottervloot is woensdag met een ijsbreker naar de haven van Oudeschild gebracht. De Poolvos vertrok als begeleider van vier tankers uit Zaandam, in opdracht van de Shell. De bestemmingen van de anderen waren Koedijk, Den Helder en Harlingen. Op zich was de Wad denzee goed te bevaren, maar de schipper van de Stavria had van colle ga's gehoord dat er behoorlijk wat pakijs voor de Oudeschilder haven mond lag en verzocht daarom de Pool vos om mee te varen. Dat bleek ver standig, de tanker zou het naar alle waarschijnlijkheid op eigen kracht niet gered hebben terwijl het schip nu makkelijk de haven inkwam. De ijsbreker heeft als thuishaven Wor- De reorganisatie van de rampenbestrij ding in het kader van de nieuwe Brandweerwet vraagt een extra bijdra ge van vijftig cent per inwoner. Dit voorstel van het dagelijks bestuur van de Regionale Brandweer Kop van Noord-Holland is door B en W ak koord bevonden. Voordat de gemeente Texel zich aansloot tot de BB (Be scherming Burgerbevolking) - kring Noord-Holland zijn er jarenlang geen extra kosten gemaakt. Texel is gebaat bij een goede regionale opzet en dus is ook daarom een kleine vergoeding op zijn plaats, aldus het ambtelijk ad vies. Verder is het waarschijnlijk dat de gemeenten uit het gemeentefonds (een deel van de) reorganisatiekosten krijgen vergoed. De Stichting Holland - Sri Lanka Fami ly Help Programme hoeft niet te reke nen op een financiële bijdrage van de gemeente Texel. B en W gaan niet in op het verzoek van de stichting en ad viseren de gemeenteraad om dat even min te doen. Het gemeentelijk beleid is er op gericht om acties voor ontwik kelingshulp vanuit de Texelse bevolking te steunen, maar op dit moment wordt op Texel geen aktie voor Sri Lanka gevoerd. merveer. Het schip vaart alleen als er ijs is. Hij werd nu bemand door Thijs Viegers uit Wormerveer en Berend Jan Damstra uit Hoorn, beiden schipper- eigenaar van een sleepboot. Met hun eigen schepen hebben zij ervaring met de ijsbrekerij en daarom werden zij in gehuurd voor deze reis. Hun eigen sle pers zijn tijdens deze kouperiode ook volop in bedrijf. Stoer De Poolvos is in veel opzichten een stoer schip. De boeg is gebouwd van twee centimeter dik plaatstaal en ter plaatse zitten extra spanten. Het mo torvermogen is betrekkelijk klein, 850 pk, maar een groter vermogen is niet nodig omdat het schip zich niet met kracht maar met „verstand" een weg baant. Het schip vaart met de speciaal gevormde neus op het ijs en zakt er dan met zijn gewicht van 200 ton tel kens door. Dan zijn er nog ballasttanks waar 70 ton water in kan om het schip nog wat meer te laten „doorzetten". Als er minder diepgang nodig is kan het water er weer uit. Het schip steekt zonder ballast 2.20 m. Voor eventuali teiten is er ook een bluspomp van 220 pk en er kan 15 ton „ossebloed" mee gevoerd worden, dat is de stof die ge bruikt wordt voor het blussen met schuim. Donderdagochtend omstreeks elf uur verliet de Poolvos Oudeschild weer. Voor een familiefeestje was Martin Smienk uit Amsterdam met zijn familie naar Texel gekomen om dit te vieren. Op de boot gebruikte hij een kop kof fie om de overtocht nog aangenamer te maken. In de haast om snel weer bij zijn auto te komen, vergat hij zijn polstasje met inhoud mee te nemen. Nadat de vermissing was ontdekt, bleek de tocht terug naar de boot niet vergeefs. Een eerlijke bootpassagier had de tas inmiddels gevonden en in de restauratie afgegeven, zodat Martin Smienk zijn vermiste eigendom weer in ontvangst kon nemen. Hartelijk dank aan de eerlijke vinder die ons feestje redde, zodat ons feest maal bij Klif 23, Den Hoorn, ons extra lekker deed smaken. Fam. Fokkens Egelantierstraat 24 Badhoevedorp moet worden overgegaan tot het vor deren van een woning. Peter Bakker drong erop aan na te gaan of op Texel woningen zijn die langdurig leeg staan en het resultaat van dat onderzoek voor te leggen aan de genoemde raadscommissie. Slopen De raad ging akkoord met het voorstel om de woning Zwaanstraat 4 te slo pen. Gebleken is dat renovatie van de woning met rijkssubsidie niet mogelijk is. Voor het bouwterrein dat straks be schikbaar komt hebben zich reeds ge gadigden gemeld. Gerbrand Poster ging ervan uit dat het bedrijven zijn die zich straks op deze plaats willen vestigen en daar was hij fel tegen. „Den Burg zit al stikvol be drijven. In 1982 heb ik al gevraagd om een winkelstop en een volumebeleid voor winkels en horeca. De bedrijven maken elkaar kapot. De verscheiden heid is zó groot en zó goed, er hoeft niets meer bij". Poster sprak zich uit voor een „distributie-onderzoek" wat betreft de bewinkeling van Den Burg, maar daar voelde voorzitter Schilling niets voor. „Dat er geen behoefte is aan meer winkels weten we evengoed wel, daar hoeven we geen duur onderzoek voor te houden. We willen op de vrijkomen de grond aan de Zwaanstraat trouwens geen bedrijfsbebouwing, maar denken eerder aan woningen. Er zijn mensen die daar best zouden willen wonen, hoewel het moeilijkheden kan geven in verband met de horecabedrijven in de buurt." Schilling zei dat de afdeling ruimtelijke ordening een plan zal ma ken voor de „invulling" van dit gebied (inclusief de ruimte waar nu een schutting voor staat) en dat zal wor den voorgelegd aan de raadscommis sie. Suggesties inzake de bestemming van dit terrein zijn overigens welkom. Poster wees op de brief die de winke liers van Gravenstraat, Zwaanstraat en Warmoesstraat hebben gestuurd en vond dat deze categorie eventueel wél op het nieuwe bouwterrein terecht zou moeten kunnen, als het totale aantal bedrijven maar niet wordt uitgebreid. Van hem mocht het terrein ook tot parkeerplaats of plantsoentje worden gemaakt. Herinrichting Akkoord ging de raad met de herin richtingsplannen van Den Burg, al thans wat de Stenenplaats, Parkstraat en Weverstraat betreft. Wezentuin en Groeneplaats blijven voorlopig buiten beschouwing en ook de verkeerscircu- latie blijft nog in beraad. De raad wis selde nog even van gedachten over dit onderwerp, waarbij onder andere dui delijk werd dat de werkzaamheden die nu worden uitgevoerd in geen enkel opzicht bindend zijn voor de volgende fasen. Terpstra verlangde dat het par keerterrein achter Moerbeek wordt op geknapt. Hij vond het nu een „on vriendelijke vlakte met een achterbuurtidee". Tine Krijnen was niet zo gelukkig met de stoelen en tafeltjes die de horecabedrijven op de „terras sen" op straat neerzetten. „Hinderlijk voor het winkelende en wandelende publiek". Jan van Asselt, die had aan gedrongen op „sobere" inrichting van de genoemde straten, kreeg te horen dat het totale beeld toch wel aantrek kelijk en vriendelijk mag zijn. „De mensen die er komen moeten het ge voel krijgen: ze hebben er wat voor over gehad!" Schilling tilde niet erg zwaar aan de door Tine Krijnen gesignaleerde hinder van stoelen op de straat. „We moeten niet altijd denken dat we hinder van elkaar hebben. We moeten ook den ken aan de broodwinning van die mensen". Tine Krijnen pleitte verder voor het behoud van zoveel mogelijk van de bestaande bomen en memo reerde met weemoed hoe je vroeger van het Schilderend tot en met de Weverstraat het spelletje „boompje verwisselen" kon doen.... tweehonderd panden op Texel, die tot dusver niet op het aardgas- :ijn aangesloten omdat de aanleg te hoge kosten met zich mee gt, komen alsnog in aanmerking voor een gasaansluiting. Zo luidt al- s het standpunt van het college van B en W, maar de Texelse poli- zal zich er nog over moeten uitspreken, evenals gedeputeerde sta- Het plan is dat het Gasbedrijf het project, dat een bruto investering f870.000— vergt, in eigen beheer uitvoert. Een deel van de investe- ilasten zal worden gedekt door het extra vastrecht van f30- dat de ige gasverbruikers betalen, nog drie jaar te handhaven. een bewuste politieke keuze van ollege. De extra vastrechtheffing ekking van vroeger ontstane fi- eringstekorten) kan namelijk met ig van 1 januari 1987 worden digd. Door deze betaling voor en- aren te handhaven wordt het soli- itsprincipe toegepast. Wethouder Barendregt: „Het is een kwestie olidariteit tussen huidige en toe- tige verbruikers. Op deze manier in de mensen die al zijn aan- ten omdat zij toevallig in een ge wonen waarin aansluiten niet on- bel was, een beetje mee aan de aansluitkosten voor degenen die an ders geen kans op gas zouden heb ben. Feitelijk hebben de huidige ver bruikers kunnen profiteren van gas in een tijd dat olie zeer duur was en de anderen konden dat toevallig niet." „Nooit-verbruikers" Het plan houdt niet in dat nu het hele eiland op het aardgasnet kan worden aangesloten. In totaal komen nu 213 panden (woonhuizen, zomerwoningen en bedrijfspanden) in aanmerking. Per celen waarvoor de aansluitkosten meer dan f6000,— bedragen blijven té on rendabel en worden niet aangesloten. Zeer afgelegen panden blijven dus bui ten schot, maar bijvoorbeeld wegen in het buitengebied waaraan zich meer dere panden bevinden komen nu wel licht wel in aanmerking. Maar er blijft dus een categorie „nooit-verbruikers'. Barendregt: „In plaats van handhaven van f30,— extra vastrecht als dek kingsmiddel, hadden we ook kunnen putten uit de algemene middelen, ten laste van de saldireserve of de post onvoorziene uitgaven 1986. Maar dat zou onbillijk zijn. De „nooit- verbruikers" betalen dan namelijk wel mee en worden dus dubbel gepakt: ze krijgen geen gasaansluiting maar moe ten wel betalen. Stel dat we de poli tieke beslissing hadden genomen om wél iedereen aan te sluiten. Dan zou dat van de algemene middelen kun nen, iedereen betaalt dan mee, maar dat zou zo duur worden dat de be lastingen dan flink moeten stijgen. Dan komt het belastingsbeleid flink in de knoop." Tachtig procent In dit stadium komen dus 213 percelen voor aansluiting in aanmerking. Voor de realisering van het project heeft het gasbedrijf als voorwaarde gesteld dat minstens tachtig procent daarvan (171 panden) daadwerkelijk zal aansluiten. Voor het stuk van de weg naar het pand wordt een eigen bijdrage verlangt en dat is mogelijk een struikelblok. Voor dit minimum van tachtig procent moet de gemeente garant staan. Het aantal is gebaseerd op praktijkgege- vens van het gasbedrijf. Ondanks de gedaalde olieprijzen is gas nog steeds in het voordeel: gas stoken geeft een hoog rendement, is schoner en is gemakkelijk. Voor de aansluiting van 171 panden is op de afdeling financiën van het ge meentehuis een financieringsopzet ge maakt. De bruto investering van f870.000,— wordt als volgt gedekt: bij drage gasbedrijf Texel f273.600,— (171 x f1600,— baatbelasting f117.416,— (171 x gemiddeld f70,— is f11.970,— gekapitaliseerd tegen 7 V2 rente en afschrijving 20 jaar); bijdrage gasbedrijf Tiel f40.000,— bijdrage gemeente Texel in onredabele aansluitingen f152.998,—. Resteert een financie ringstekort van f285.986— te dekken door handhaving van het extra vastrecht voor drie jaar. De opbrengst daarvan bedraagt dan f306.068,—, zo dat een positief saldo van f20.082,— overschiet. Dat bedrag kan dan op de gemeentelijke bijdrage in mindering worden gebracht, zodat de gemeente nog f132.916— hoeft te betalen. Terugploegen Oorspronkelijk was het niet de bedoe ling om het project door het gasbedrijf te laten uitvoeren. Getracht is om een subsidie van het rijk te verkrijgen in het kader van de zogeheten „terugploegregeling" ter bestrijding van de werkloosheid. Hier voor zou een bedrag van f287.810 beschikbaar zijn. Dat bleek een misre kening. De provincie liet weten dat uit eindelijk hooguit een subsidie van f146.510,— vrij zou komen. Voor extra subsidiëring voldeed het gasproject niet aan de vereiste criteria voor „eco nomisch structuurversterkende" projecten. Het gasbedrijf Texel heeft vervolgens becijferd, dat het in eigen beheer ne men van het project vrijwel even duur zou uitvallen als bij subsidiëring door het rijk. Het werk kan dan worden uit gevoerd door een gespecialiseerde aannemer, wat een flinke efficiency verbetering en kostprijsverlaging ople vert. Een terugploegproject wordt uit gevoerd met zeventig procent werklo zen en heeft minder loonkosten. Gesteld wordt dat het laten uitvoeren in eigen beheer mogelijk ruimte schept voor andere projecten, die zonder sub sidie anders niet in uitvoering kunnen worden genomen. Evert Baijs uit Oudeschild laat mo menteel bij Ferus Smit in het Gro ningse Foxhol een coaster bouwen ter vervanging van zijn oude schip. De kustvaarder, met als thuishaven Oudeschild, heet „Willy" en werd gedoopt door de vrouw van Baijs. Piet schip meet 64.20x10.50x4.00 bij een diepgang van 3.70 m. Voor de aandrijving zorgt een 775 pk Carterpil- lar diesel. De machinekamer wordt ge completeerd door twee Valmet- aggregaten van 69 en 39.5 pk. De ge bruikelijke navigatiemiddelen zijn in de brug te vinden. Het schip, de eerste van vijf die de werf gaat bouwen, vertoont veel over eenkomst met een eerdere serie van tien, die Ferus Smit afleverde. Het is goedgekeurd voor de klasse BV „Deep Sea", wat betekent dat het in elke zee mag varen en het zal worden ingezet in het gebied E2, dat in ieder geval de Noord- en Oostzee omvat. De „Willy" werd dit weekend te water gelaten. Voordat het schip van de dwarshelling afgleed, maakte eerst een ijsbreker het kanaal ijsvrij. Er was ook van Texel behoorlijk wat publiek opge komen. Eind februari wordt het schip officieel opgeleverd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 5