Havenbodems bekleed met
zinkstukken en asfalt
vervolg van mm
Herbestrating
gaat van start
Sluitingsuur overschredei'
Schrijven voor gevangenen
Mislukte poging?
College wil SOS-winkel
ƒ20.000,- renteloos lenen
De herbestrating van de Stenen
plaats en Parkstraat in het cen
trum van Den Burg zal maandag
beginnen, 's Morgens wordt
gestart met de Stenenplaats en 's
middags, na de markt, beginnen
de werkzaamheden aan de
Parkstraat op de hoek van de
Groeneplaats. Fietsers en voetgan
gers zullen normaal doorgang heb
ben. Bezorgingsverkeer moet van
af maandag rekening houden met
veranderingen van de
verkeerssituatie.
PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 4 APRIL
Dg eerste fase van het zinkwerk. Het nog drijvende zinkstuk in het havengedoeite vóór de noodfuik knjgt zijn eerste lading stenen te ver
werken. De operatie staat onder supervisie van mensen van de dienstkring Texel van Rijkswaterstaat, waaronder Wim Wiering. Mede dank
zij de onderlinge goede samenwerking verloopt alles naar wens, ai is de tijd waarin het karwei moet worden geklaard uiterst krap.
Een „kubei" met twee ton gietasfalt van 160 graden wordt neergelaten in het zeven meter diepe water van de havenfuik.
kosten en de subsidie. Toen de RS1
leiding met het plan om te snoeiensc
de beheerskosten werd geconfronter
werd er daar echter een stokje vooi|t'
gestoken. Koorn: ,,Als zij de behee
kosten met ongeveer ƒ20.000,— ter 'j
brengen trekken wij eenzelfde bedr<,t
van de subsidie aan het zwembad.'
En weg was de bezuiniging. Aan hijs
RST-bestuur zal schriftelijk opheldei^
worden gevraagd.
Verweven hei t
Koorn greep de gelegenheid aan oi|P
wijzen op de nadelen van een stérk
gemeentelijke vertegenwoordiging i''
het stichtingsbestuur. ,,Wij maken
liever eerlijke afspraken, maar er is
woon te veel bestuurlijke verweven j.
heid. Nu gaat het om dit geval, miQ
or.gekeerd is er ook het nodige loo
Zo krijgen wij nog negen ton van dv
gemeente voor het ontwikkelen vai
plannen voor het artikel 11-gebied, i
rekening blijft gewoon open staan,
blijken jaren onterecht erfpacht te Iq
ben betaald voor het parkeerterrein
het Kogerstrand. Alles bij elkaar nii|v
zo'n groot bedrag, ƒ40.000,— incluiir
rente op rente, maar we krijgen he,|
niet terug. Dan hadden we het man
niet moeten betalen, zeggen ze." ;e
Koorn verwacht dat een betere sdi|e
ding van besturen, geen gemeentel
vertegenwoordigers in het stichting
bestuur en de begroting en statute"
laten goedkeuren door de raad, zo.
dat ook bij de Stichting Samen Eéi
gebeurt, de huidige problemen mel_
Gedeputeerde Staten zal oplossen.
Daar worden nanmelijk alle jaarreki
gen vanaf 1982 niet goedgekeurd ii
verband met de nasleep van de
Lindeboom- affaire.
Overnair
Koorn ziet voor de huidige problem,
overname van het zwembad door d
gemeente als een uitstekende oplos!?
sing. Wel zal er dan eerst onderhal)
deld moeten worden over de gevoli
voor het personeel.
Dezelfde ambtenaren die constatee0
den dat de hierboven beschreven
constructie wat kunstmatigs had diV
den meer voorstellen voor om te bi
zuinigen. Het aantal uren dat het b
open is wordt verminderd, de chef
badmeester krijgt meer directie- en
ministratieve taken, de „tweede
zwemmeester" vervalt en er komt)
meer „badassistentie". Per saldo Ie 't
dat een besparing op van ruim zesiS
zend gulden, energievoordeel niet
meegerekend.
o
Nog een probleeij.
Er is nog een probleem gerezen tuSj.
RST en gemeente. De stichting j
constateerde voor het begin van hl
seizoen 1985 dat er dringend ondei'
houd verricht moest worden aan dl.
zwembadvloeren en de roosters vai
loopbrug. Dat werd uitgevoerd. Kol
bijna dertigduizend gulden. Destijds^
wilde de gemeente dat niet betalen
omdat'het volumebeleid dat niet
toestond (jaarlijks een vast bedrag
keren). Nu de raad wel het hele tel
wil bijleggen voelt het college er m
weinig voor om dat te betalen omi
niet tevoren de vereiste goedkeurin
van gemeente en provincie is ge
vraagd. De RST zal het volgens B
W zelf moeten betalen. Er wordt ei(,
commissie ingesteld die de gevolge c
van overname en de organisatie vai
een dergelijke manoeuvre op een rij
moet zetten.
In de nacht van dinsdag op woens 6
werd proces verbaal opgemaakt te|
een horeca-exploitant in De Koog.
1.40 uur was zijn bar nog in vol
bedrijf-.
De aanpassingswerkzaamheden in de veerhavens van Den
Helder en 't Horntje hebben een nieuwe fase bereikt met de
voltooiing van de noodaanleginrichtingen, die volgende week
in gebruik zullen worden genomen. Enkele maanden zal de
veerdienst op deze provisorische voorziening zijn aangewe
zen. In de tussentijd worden de bruggen van de „echte" aan-
leginrichtingen vervangen door dubbeldeksbruggen.
Hoofd van Teso's nautische dienst Jan Bloem stelt met de duimstok vast dat de noodfuik
te wijd is. (foto Dirk Kuiter)
Hoewel het tijdschema als gevolg van
de langdurige winter erg krap is ge
worden, verloopt alles tot dusver rede
lijk naar wens. In Den Helder moest
woensdagochtend een teleurstelling
worden verwerkt, want het bleek dat
de noodfuik aldaar enkele tientallen
centimeters te breed was voor de veer
boot „Texelstroom". Bovendien werd
bij het passen" duidelijk dat de „Mo
lengat" de buffers teveel indrukt. Het
zag ernaar uit dat beide problemen op
betrekkelijk eenvoudige wijze waren op
te Idssen. In verband met de veiligheid
is het nodig dat de veerboot zo nauw
keurig mogelijk in de fuik past en daar
dus niet heen en weer kan slingeren.
Bij wijze van proef werden met de
„Molengat" via de noodfuik twee au
to's geladen. Van het plan om de op
dat moment als „gasboot" in gebruik
zijnde „Texelstroom" via de noodfuik
te laden, moest wegens de maatafwij-
king worden afgezien. De beweegbare
brug van de noodfuik functioneerde
echter prima.
Overschakelen
Het staat nagenoeg vast dat ingaand
maandag (Texel) en dinsdag (Den Hel
der) helemaal op de noodfuik kan wor
den overgeschakeld. De eerste boot
maakt maandag in Den Helder nog
gebruik van de gewone fuik maar om
7.20 uur meert de boot op de nood
fuik af. Dc iderdag en vrijdag zullen in
resp. Den Helder en Texel de oude
bruggen worden verwijderd en eind
mei komen de nieuwe erin.
De overige activiteiten op beide haven
terreinen gaan inmiddels naar wens
door. Gistermiddag zou bij 't Horntje
de verkeerstoren op zijn gemetselde
basis worden gezet. Aan de wegen en
andere verkeersvoorzieningen op en bij
het haventerrein kan nu met een ge
rust hart worden doorgewerkt want
Gedeputeerde Staten hebben de „ver
klaring van geen bezwaar" in het ka
der van de artikel 19-procedure
afgegeven.
Bodembescherming
De schroeven van de aankomende en
vertrekkende veerboten veroorzaken in
het havenwater enorme stromingen.
Als geen maatregelen zouden worden
getroffen zou de havenbodem spoedig
vele meters worden weggespoeld en
zouden de damwanden van de fuik
constructie en de lade ondermijnd
worden. Om dat te voorkomen zijn in
beide havens bij de noodfuiken
zinkstukken gelegd en is in de fuik zelf
ook gietasfalt aangebracht. Dat leverde
deze en vorige week interessante tafe
relen op voor mensen die in water
bouw zijn geïnterresseerd. Nadat
10.000 m3 grond was weggebaggerd
werd in beide havens 8600 m2 zinkstuk
gelegd en hierop kwam totaal 7400
ton steen. In 't Horntje werden de
zinkstukken van elk 450 m2 in elkaar
gevlochten op de dijk, in het water
getrokken en vervolgens met een
kraan vanuit een ponton verzwaard
met stenen, zodat het tot zinken werd
gebracht. In eerste instantie werden
brokken steen van 10 tot 60 kg op het
zinkstuk gegooid, 300 kg per m2. Een
maal op de zeven meter diepe haven
bodem kwam daar per vierkante meter
nog meer dan een halve ton bij, waar
bij gebruik werd gemaakt van brokken
steen van 60 tot 200 kg.
Stortschip
Die laatste portie steen werd op spec
taculaire wijze aangebracht: door het
speciaal voor dergelijk werk ontworpen
stortschip „Lauwerszee". Dit met
boegschroeven uitgeruste vaartuig is in
staat zijn lading stenen met behulp
van hydraulische schuiven nauwkeurig
gedoseerd over boord te zetten terwijl
het zelf met eén bepaalde snelheid
vaart, rechts of links uit de flank. De
zware stenen worden aldus keurig ver
deeld over het zinkstuk gespreid. Het
hele karwei was in handen van P.
Daalder's Aannemersbedrijf B.V. die
het stortschip (met telkens 629 ton uit
België afkomstig basalt aan boord) had
ingehuurd van Zinkcon B.V., een doch
teronderneming van Boskalis.
De laatste fase van dit onderdeel van
het aanpassingswerk voltrok zich dins
dag en woensdag in de vorm van het
aanbrengen van gietasfalt, volgens een
voor Texel nieuwe techniek. Het asfalt
(bereid in de asfaltmolen van Daalder
in Oudeschild) met een temperatuur
van ruim 160 graden werd onder wa
ter gestort met behulp van een zg. ku
bei. Zo'n kubel is een vat, aan de on
derkant voorzien van een pneumatisch
bedienbare klep waarmee telkens twee
ton asfalt naar de havenbodem kan
worden gebracht. Vlak boven de bo
dem wordt de klep opengetrokken en
de asfalt vult dan keurig alle hoeken
en gaten langs de damwanden op,
voordat het door afkoeling stijf wordt.
Hoofduitvoerder J. de Groote van
Daalder B.V. vertelde ons dat hij de
kubel voor deze gelegenheid had ge
huurd maar dat het de bedoeling is er
zelf een aan te schaffen omdat het
systeem ook bij ander waterbouwkun
dig - en kustverdedigingswerk kah
worden toegepast. Op dijkglooiingen,
strandhoofden e.d. kan dan ook bij
hoogwater met asfalt worden gewerkt.
Iedere zaterdagochtend haalt Scou
ting Texel oud papier, lompen en oude
schoenen op. De mensen worden ver
zocht deze spullen vóór 10.00 uur aan
de straat te zetten, zodat ze vlot kun
nen worden ingeladen. Bij de oud
papier-wagen kunt u ook gereedschap
voor de derde wereld kwijt.
Komende zaterdag wordt het oude pa
pier etc. opgehaald in de volgende
straten
3. Schilderend, Keesomlaan, Em-
malaan, Haffelderweg, Ada van
Terwijl kapitein A. Boer van het stortschip „Lauwerszee zijn vaartuig zijwaarts laat
varen, wordt de lading stortsteen nauwkeurig gedo seerd overboord gezet bij
de noodfuik van 't Horntje.
Hollandstraat, Pieter van Cuyck-
straat, Elemert.
Het Marsplan
Vanaf 14.00 uur wordt papier opge
haald in het Marsplan.
De Cocksdorp en Eierland
Zaterdag wordt in De Cocksdorp en
omgeving oud papier opgehaald door
oudercommissie en leerlingen van de
o.l. school. Men wordt verzocht het
papier uiterlijk 8.30 uur aan de straat
te zetten.
's Middags wordt in de rest van de
polder papier opgehaald door de Strij-
bosschool van 13.00 tot 15.00 uur.
De schrijfavond, georganiseerd door
de Amnestygroep Texel, zal worden
gehouden op dinsdag 8 april van 20.00
tot 21.00 uur in de openbare biblio
theek te Den Burg en ten huize van
Ria Visch, Trompstraat 15 te
Oudeschild.
Er zijn voorbeeldbrieven aanwezig om
te schrijven voor gewetensgevangenen
in Chili, Polen en Syrië. Aan autoritei
ten in Chili zal worden gevraagd om
opheldering over de verdwijning van
de twee broers Weibel Navarrete; in
Polen zit gevangen Wieslaw Pyzio we
gens het verspreiden van illegale publi
caties, voor hem wordt om onmiddel
lijke vrijlating verzocht. In Syrië wordt
'Abd Al-Massih Kiryakos al meer dan
tien jaar zonder aanklacht of vorm van
proces gevangen gehouden. Voor hem
wordt eveneens om vrijlating verzocht.
Wilt u meer informatie over de schrijf
avond of Amnesty International belt u
dan Jenneke Wassink, tel. 4109 Den
Burg.
Een inwoner van Petten deed bij de
politie aangifte van een mogelijke po
ging tot inbraak in zijn aan de Limiet-
weg (Eierland) gestationeerde caravan.
Die stond daar tijdens de wintermaan
den in een schuur gestald. Aan de
achterzijde van de caravan was een
raamlijst los, vermoedelijk met behulp
van een schroevedraaier veroorzaakt.
De eigenaar miste geen eigendommen.
Het college van B en W zal de raad
voorstellen de Texelse SOS-winkels
een renteloze' lening te verstrekken van
ƒ20.000,—, af te betalen in tien'jaar.
Het geld is nodig voor hef opbouwen
van een voorraad. De winkels vroegen
om ƒ40.000,— maar het college is van
mening dat de lening binnen tien jaar
terugbetaald moet worden en de winst
staat dan geen groter bedrag dan de
voorgestelde ƒ20.000,— toe.
(HEREN- EN JONGENSKLEDING)
IUEUEK5TKHI1T.
KORTE MOUWEN IN DE JUISTE LENGTE