Havenbodems bekleed met zinkstukken en asfalt vervolg van mm Herbestrating gaat van start Sluitingsuur overschredei' Schrijven voor gevangenen Mislukte poging? College wil SOS-winkel ƒ20.000,- renteloos lenen De herbestrating van de Stenen plaats en Parkstraat in het cen trum van Den Burg zal maandag beginnen, 's Morgens wordt gestart met de Stenenplaats en 's middags, na de markt, beginnen de werkzaamheden aan de Parkstraat op de hoek van de Groeneplaats. Fietsers en voetgan gers zullen normaal doorgang heb ben. Bezorgingsverkeer moet van af maandag rekening houden met veranderingen van de verkeerssituatie. PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 4 APRIL Dg eerste fase van het zinkwerk. Het nog drijvende zinkstuk in het havengedoeite vóór de noodfuik knjgt zijn eerste lading stenen te ver werken. De operatie staat onder supervisie van mensen van de dienstkring Texel van Rijkswaterstaat, waaronder Wim Wiering. Mede dank zij de onderlinge goede samenwerking verloopt alles naar wens, ai is de tijd waarin het karwei moet worden geklaard uiterst krap. Een „kubei" met twee ton gietasfalt van 160 graden wordt neergelaten in het zeven meter diepe water van de havenfuik. kosten en de subsidie. Toen de RS1 leiding met het plan om te snoeiensc de beheerskosten werd geconfronter werd er daar echter een stokje vooi|t' gestoken. Koorn: ,,Als zij de behee kosten met ongeveer ƒ20.000,— ter 'j brengen trekken wij eenzelfde bedr<,t van de subsidie aan het zwembad.' En weg was de bezuiniging. Aan hijs RST-bestuur zal schriftelijk opheldei^ worden gevraagd. Verweven hei t Koorn greep de gelegenheid aan oi|P wijzen op de nadelen van een stérk gemeentelijke vertegenwoordiging i'' het stichtingsbestuur. ,,Wij maken liever eerlijke afspraken, maar er is woon te veel bestuurlijke verweven j. heid. Nu gaat het om dit geval, miQ or.gekeerd is er ook het nodige loo Zo krijgen wij nog negen ton van dv gemeente voor het ontwikkelen vai plannen voor het artikel 11-gebied, i rekening blijft gewoon open staan, blijken jaren onterecht erfpacht te Iq ben betaald voor het parkeerterrein het Kogerstrand. Alles bij elkaar nii|v zo'n groot bedrag, ƒ40.000,— incluiir rente op rente, maar we krijgen he,| niet terug. Dan hadden we het man niet moeten betalen, zeggen ze." ;e Koorn verwacht dat een betere sdi|e ding van besturen, geen gemeentel vertegenwoordigers in het stichting bestuur en de begroting en statute" laten goedkeuren door de raad, zo. dat ook bij de Stichting Samen Eéi gebeurt, de huidige problemen mel_ Gedeputeerde Staten zal oplossen. Daar worden nanmelijk alle jaarreki gen vanaf 1982 niet goedgekeurd ii verband met de nasleep van de Lindeboom- affaire. Overnair Koorn ziet voor de huidige problem, overname van het zwembad door d gemeente als een uitstekende oplos!? sing. Wel zal er dan eerst onderhal) deld moeten worden over de gevoli voor het personeel. Dezelfde ambtenaren die constatee0 den dat de hierboven beschreven constructie wat kunstmatigs had diV den meer voorstellen voor om te bi zuinigen. Het aantal uren dat het b open is wordt verminderd, de chef badmeester krijgt meer directie- en ministratieve taken, de „tweede zwemmeester" vervalt en er komt) meer „badassistentie". Per saldo Ie 't dat een besparing op van ruim zesiS zend gulden, energievoordeel niet meegerekend. o Nog een probleeij. Er is nog een probleem gerezen tuSj. RST en gemeente. De stichting j constateerde voor het begin van hl seizoen 1985 dat er dringend ondei' houd verricht moest worden aan dl. zwembadvloeren en de roosters vai loopbrug. Dat werd uitgevoerd. Kol bijna dertigduizend gulden. Destijds^ wilde de gemeente dat niet betalen omdat'het volumebeleid dat niet toestond (jaarlijks een vast bedrag keren). Nu de raad wel het hele tel wil bijleggen voelt het college er m weinig voor om dat te betalen omi niet tevoren de vereiste goedkeurin van gemeente en provincie is ge vraagd. De RST zal het volgens B W zelf moeten betalen. Er wordt ei(, commissie ingesteld die de gevolge c van overname en de organisatie vai een dergelijke manoeuvre op een rij moet zetten. In de nacht van dinsdag op woens 6 werd proces verbaal opgemaakt te| een horeca-exploitant in De Koog. 1.40 uur was zijn bar nog in vol bedrijf-. De aanpassingswerkzaamheden in de veerhavens van Den Helder en 't Horntje hebben een nieuwe fase bereikt met de voltooiing van de noodaanleginrichtingen, die volgende week in gebruik zullen worden genomen. Enkele maanden zal de veerdienst op deze provisorische voorziening zijn aangewe zen. In de tussentijd worden de bruggen van de „echte" aan- leginrichtingen vervangen door dubbeldeksbruggen. Hoofd van Teso's nautische dienst Jan Bloem stelt met de duimstok vast dat de noodfuik te wijd is. (foto Dirk Kuiter) Hoewel het tijdschema als gevolg van de langdurige winter erg krap is ge worden, verloopt alles tot dusver rede lijk naar wens. In Den Helder moest woensdagochtend een teleurstelling worden verwerkt, want het bleek dat de noodfuik aldaar enkele tientallen centimeters te breed was voor de veer boot „Texelstroom". Bovendien werd bij het passen" duidelijk dat de „Mo lengat" de buffers teveel indrukt. Het zag ernaar uit dat beide problemen op betrekkelijk eenvoudige wijze waren op te Idssen. In verband met de veiligheid is het nodig dat de veerboot zo nauw keurig mogelijk in de fuik past en daar dus niet heen en weer kan slingeren. Bij wijze van proef werden met de „Molengat" via de noodfuik twee au to's geladen. Van het plan om de op dat moment als „gasboot" in gebruik zijnde „Texelstroom" via de noodfuik te laden, moest wegens de maatafwij- king worden afgezien. De beweegbare brug van de noodfuik functioneerde echter prima. Overschakelen Het staat nagenoeg vast dat ingaand maandag (Texel) en dinsdag (Den Hel der) helemaal op de noodfuik kan wor den overgeschakeld. De eerste boot maakt maandag in Den Helder nog gebruik van de gewone fuik maar om 7.20 uur meert de boot op de nood fuik af. Dc iderdag en vrijdag zullen in resp. Den Helder en Texel de oude bruggen worden verwijderd en eind mei komen de nieuwe erin. De overige activiteiten op beide haven terreinen gaan inmiddels naar wens door. Gistermiddag zou bij 't Horntje de verkeerstoren op zijn gemetselde basis worden gezet. Aan de wegen en andere verkeersvoorzieningen op en bij het haventerrein kan nu met een ge rust hart worden doorgewerkt want Gedeputeerde Staten hebben de „ver klaring van geen bezwaar" in het ka der van de artikel 19-procedure afgegeven. Bodembescherming De schroeven van de aankomende en vertrekkende veerboten veroorzaken in het havenwater enorme stromingen. Als geen maatregelen zouden worden getroffen zou de havenbodem spoedig vele meters worden weggespoeld en zouden de damwanden van de fuik constructie en de lade ondermijnd worden. Om dat te voorkomen zijn in beide havens bij de noodfuiken zinkstukken gelegd en is in de fuik zelf ook gietasfalt aangebracht. Dat leverde deze en vorige week interessante tafe relen op voor mensen die in water bouw zijn geïnterresseerd. Nadat 10.000 m3 grond was weggebaggerd werd in beide havens 8600 m2 zinkstuk gelegd en hierop kwam totaal 7400 ton steen. In 't Horntje werden de zinkstukken van elk 450 m2 in elkaar gevlochten op de dijk, in het water getrokken en vervolgens met een kraan vanuit een ponton verzwaard met stenen, zodat het tot zinken werd gebracht. In eerste instantie werden brokken steen van 10 tot 60 kg op het zinkstuk gegooid, 300 kg per m2. Een maal op de zeven meter diepe haven bodem kwam daar per vierkante meter nog meer dan een halve ton bij, waar bij gebruik werd gemaakt van brokken steen van 60 tot 200 kg. Stortschip Die laatste portie steen werd op spec taculaire wijze aangebracht: door het speciaal voor dergelijk werk ontworpen stortschip „Lauwerszee". Dit met boegschroeven uitgeruste vaartuig is in staat zijn lading stenen met behulp van hydraulische schuiven nauwkeurig gedoseerd over boord te zetten terwijl het zelf met eén bepaalde snelheid vaart, rechts of links uit de flank. De zware stenen worden aldus keurig ver deeld over het zinkstuk gespreid. Het hele karwei was in handen van P. Daalder's Aannemersbedrijf B.V. die het stortschip (met telkens 629 ton uit België afkomstig basalt aan boord) had ingehuurd van Zinkcon B.V., een doch teronderneming van Boskalis. De laatste fase van dit onderdeel van het aanpassingswerk voltrok zich dins dag en woensdag in de vorm van het aanbrengen van gietasfalt, volgens een voor Texel nieuwe techniek. Het asfalt (bereid in de asfaltmolen van Daalder in Oudeschild) met een temperatuur van ruim 160 graden werd onder wa ter gestort met behulp van een zg. ku bei. Zo'n kubel is een vat, aan de on derkant voorzien van een pneumatisch bedienbare klep waarmee telkens twee ton asfalt naar de havenbodem kan worden gebracht. Vlak boven de bo dem wordt de klep opengetrokken en de asfalt vult dan keurig alle hoeken en gaten langs de damwanden op, voordat het door afkoeling stijf wordt. Hoofduitvoerder J. de Groote van Daalder B.V. vertelde ons dat hij de kubel voor deze gelegenheid had ge huurd maar dat het de bedoeling is er zelf een aan te schaffen omdat het systeem ook bij ander waterbouwkun dig - en kustverdedigingswerk kah worden toegepast. Op dijkglooiingen, strandhoofden e.d. kan dan ook bij hoogwater met asfalt worden gewerkt. Iedere zaterdagochtend haalt Scou ting Texel oud papier, lompen en oude schoenen op. De mensen worden ver zocht deze spullen vóór 10.00 uur aan de straat te zetten, zodat ze vlot kun nen worden ingeladen. Bij de oud papier-wagen kunt u ook gereedschap voor de derde wereld kwijt. Komende zaterdag wordt het oude pa pier etc. opgehaald in de volgende straten 3. Schilderend, Keesomlaan, Em- malaan, Haffelderweg, Ada van Terwijl kapitein A. Boer van het stortschip „Lauwerszee zijn vaartuig zijwaarts laat varen, wordt de lading stortsteen nauwkeurig gedo seerd overboord gezet bij de noodfuik van 't Horntje. Hollandstraat, Pieter van Cuyck- straat, Elemert. Het Marsplan Vanaf 14.00 uur wordt papier opge haald in het Marsplan. De Cocksdorp en Eierland Zaterdag wordt in De Cocksdorp en omgeving oud papier opgehaald door oudercommissie en leerlingen van de o.l. school. Men wordt verzocht het papier uiterlijk 8.30 uur aan de straat te zetten. 's Middags wordt in de rest van de polder papier opgehaald door de Strij- bosschool van 13.00 tot 15.00 uur. De schrijfavond, georganiseerd door de Amnestygroep Texel, zal worden gehouden op dinsdag 8 april van 20.00 tot 21.00 uur in de openbare biblio theek te Den Burg en ten huize van Ria Visch, Trompstraat 15 te Oudeschild. Er zijn voorbeeldbrieven aanwezig om te schrijven voor gewetensgevangenen in Chili, Polen en Syrië. Aan autoritei ten in Chili zal worden gevraagd om opheldering over de verdwijning van de twee broers Weibel Navarrete; in Polen zit gevangen Wieslaw Pyzio we gens het verspreiden van illegale publi caties, voor hem wordt om onmiddel lijke vrijlating verzocht. In Syrië wordt 'Abd Al-Massih Kiryakos al meer dan tien jaar zonder aanklacht of vorm van proces gevangen gehouden. Voor hem wordt eveneens om vrijlating verzocht. Wilt u meer informatie over de schrijf avond of Amnesty International belt u dan Jenneke Wassink, tel. 4109 Den Burg. Een inwoner van Petten deed bij de politie aangifte van een mogelijke po ging tot inbraak in zijn aan de Limiet- weg (Eierland) gestationeerde caravan. Die stond daar tijdens de wintermaan den in een schuur gestald. Aan de achterzijde van de caravan was een raamlijst los, vermoedelijk met behulp van een schroevedraaier veroorzaakt. De eigenaar miste geen eigendommen. Het college van B en W zal de raad voorstellen de Texelse SOS-winkels een renteloze' lening te verstrekken van ƒ20.000,—, af te betalen in tien'jaar. Het geld is nodig voor hef opbouwen van een voorraad. De winkels vroegen om ƒ40.000,— maar het college is van mening dat de lening binnen tien jaar terugbetaald moet worden en de winst staat dan geen groter bedrag dan de voorgestelde ƒ20.000,— toe. (HEREN- EN JONGENSKLEDING) IUEUEK5TKHI1T. KORTE MOUWEN IN DE JUISTE LENGTE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 2