Collegeprogramma 1986-1990
Nieuw hoofd voor
welzijnswerk
lUMi
IIJDAG
6 JUNI 1986
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
1 zijn
,dere verbetering van doelmatigheid van bestuur en organi-
streven naar differentiatie in de tarieven van de reini-
igsrechten, aanleg van fietspaden naar alle strandslagen, het
stellen van een verkeersveiligheidsplan, uitbreiding van voor-
pingen voor minder-validen, het inventariseren van de toe-
ische verblijfsaccommodatie, waarbij wordt vastgehouden
i het eertijds vastgestelde maximum van 47.000 slaapplaat-
en het openen van kampeermogelijkheden in het buitenge-
ed op erven volgens de regels van de kampeerwet.
Der
lus een greep uit het beleidspro-
mma dat door het college van B er
voor 1986-1990 is opgesteld,
jere belangrijke punten uit het pro-
nma: afwijzing van het duingebied
nationaal park, actief beleid voor
„schoon Texel" en het uitbrengen
beleidsnota's inzake grondbedrijf,
rgiebesparing, privatisering, groen-
ivegbeheer, financiële meerjaren-
ming, vrijwilligerswerk in de wel-
isector en het delegeren van
uurlijke bevoegdheden. Een op-
kelijk punt van het hoofdstuk ver-
vervoer is het voornemen om
nieuwe buslijn Den Burg-Den Hel-
[station/ziekenhuis) in het leven te
sn roepen. De bus gaat dan dus
boot mee, waardoor het pro-
yn dat slecht ter been zijnde pas-
ers het bovendek van de Molengat
kunnen bereiken gedeeltelijk wordt
ïlost.
•de NZH is al een calculatie c
9 gj kt voor de overtochtskosten, die
bijeen rol zullen spelen. Binnen-
zullen de uitvoeringsmogelijkhe-
vvorden bekeken in een gesprek
gn gemeente, TESO, AOT, NZH en
•waterstaat.
4,90
oubliceren het collegeprogramma
mder volledig
tuur en organisatie.
imeente verstrekt actief informa-
an de burger over het te voeren
id.
Tijdens de komende college
periode zal de ontwikkeling van de
gemeentelijke organisatie erop ge
richt zijn een verdere verbetering
van de doelmatigheid te bereiken.
Dit streven zal gepaard dienen te
gaan met optimalisering van de
service naar het publiek. De
diensten en produkten die de ge
meente aan de burger biedt die
nen herkenbaar te zijn en het zal
voor de burger duidelijk moeten
rijn hoe en waar hij terecht kan
voor deze diensten en produkten.
huidige huisvesting van deze
organisatie voldoet niet meer aan
eisen van deze tijd. Huisvesting
sn werkomstandigheden dienen
verbeterd te worden. Aan de hand
van een concreet uitgewerkt plan
exploitatieberekening zal een
nader voorstel aan de raad worden
gedaan.
bezoek van de burger aan het
gemeentehuis is een goede op
vang gewenst in de hal van het
gemeentehuis. De privacy van de
burger moet beter gewaarborgd
ijn. Dit zou tot stand kunnen ko
nen door aparte spreekruimten te
creëren.
Er dient een volledig overzicht te
worden gemaakt van alle gemeen
telijke diensten en produkten, als
mede de kosten die hiermee ge
gaan. Tevens zal moeten
worden nagegaan in hoeverre deze
produkten en diensten nog aan
sluiten bij de behoefte van het pu
bliek (dit geldt met name voor de
niet wettelijk verplichte gemeente
re taken). Nagegaan zal moeten
worden welke taken, waarmee de
gemeentelijke organisatie is belast,
bij elkaar horen en logischerwijs
door één organisatie-onderdeel zul
len moeten worden verricht. Hier-
bij zal met name worden gekeken
naar situaties/diensten waarbij ta-
ten dubbel worden gedaan door
verschillende afdelingen. Automati
sering moet verder doorgevoerd
worden, echter met volwaardige
apparatuur die voldoet aan de te
stellen eisen en er moeten vol
doende mensen opgeleid worden
om deze apparatuur te bedienen.
Deeltijdarbeid moet tot de moge
lijkheden blijven behoren, echter
niet korter dan een halve
werkweek.
Overleg tussen de plaatselijke
overheid, het bedrijfsleven, agrari
sche en visserij-organisaties, vak
verenigingen enzovoort is van be
lang voor het functioneren van het
maatschappelijk gebeuren op
Texel. Zowel op uitnodiging als op
eigen initiatief zullen genoemde
organisaties bij de beleidsvoorbe
reiding worden betrokken.
Aansluiting zal worden gezocht bij
bet gewest Kop van Noord-
Holland voor zoverre dat noodza
kelijk en nuttig voor de gemeente
Texel is. Per onderdeel van de di
verse regelingen zullen nadere
beslissingen worden genomen.
nciën
buidige en het nieuwe beleid zul-
jerealiseerd moeten worden binnen
sluitende gemeentebegroting,
Wj de grenzen worden aangege
ven door de Rijksuitkeringen en de ge
meentelijke heffingen en belastingen.
1. Als leidraad zal het meerjaren
perspectief 1987-1993 gelden.
2a. De gemeentelijke heffingen en
belastingen woreden als regel niet
meer dan noodzakelijk op een
evenwichtige manier verhoogd. Bij
heffingen moet naar een kosten
dekkend verloop worden gestreefd.
2b. Er dient gestreefd te worden naar
een differentiatie in tariefstelling bij
de reinigingsrechten.
2c. Incidenteel dient kwijtschelding
van belastingen/heffingen voor de
taxicentrale waarbij voorstellen van
de bedrijfstak worden afgewacht.
6. De gemeente zal zich inzetten om
tot een voordelig personenabonne-
ment voor Texelaars te komen.
Verlaging van de boottarieven voor
toeristen, met name voor deelne
mers aan schoolwerkweken en
dergelijke is van belang, waarbij fi
nanciële ondersteuning door rijk
en/of provincie wenselijk worden
geacht.
7. Een goede verkeersopvoeding blijft
van grote betekenis, waarbij zowel
het basis- als het voortgezet on
derwijs een taak kunnen hebben.
8. In samenwerking met andere over
heden en belanghebbenden zal
een verkeersveiligheidsplan worden
opgesteld.
Toerisme en Recreatie
Voor toerisme en recreatie dient een
totaalpromotieplan opgesteld te wor
den, waardoor de struktuur een ver
sterkende impuls krijgt. Kwaliteitsver-
afgewezen.
3. Gezien de grote waarden van de
Texelse land- en tuinbouw mogen
deze niet beperkt worden in de
normale bedrijfsuitoefening en -
ontwikkeling; een ingrijpen in het
algemeen door overheden in het
gemeentelijk landschapsbeleid kan
niet worden aanvaard.
4. Voor de herkenbaarheid van het
oude land van Texel moet er over
leg met Rijk en Provincie plaats
vinden over een bijdrageregeling
nieuwe stijl. Uitgangspunt: Rijk,
provincie en gemeente dragen ge
lijkelijk bij. Er dient gezocht te
worden naar andere methoden en
materialen voor toepassing aan de
bedrijfsgebouwen die onder deze
bijdrageregeling vallen. Aankoop
van agrarische gronden op Texel
door andere overheden en natuur
beschermingsinstanties dient be
perkt te blijben tot de in het
bestemmingsplan Buitengebied
opgenomen gronden bestemd voor
Woningbouw, ook binnen de bestaande kernen. De bouwactiviteit rond de R.K. kerk in Den Burg. Luchtfoto J. Nauta).
minst draagkrachtigen mogelijk te
zijn.
2d. De voorkeur gaat er naar uit voor
alle gemeentelijke heffingen één
aanslagbiljet te vervaardigen, te
verzenden in het 1e kwartaal van
een kalenderjaar, waarop in 10 ter
mijnen kan worden betaald.
3. In het kader van noodzakelijke her
oriëntatie op de gemeentelijke in
komsten en uitgaven zal door de
vervullende gemeentelijke sektoren
evenwichtig moeten worden om
gebogen, waarbij uitgangspunt is
het efficiënt aanwenden van de
geldmiddelen.
4. Investeringen met een hoog werk
gelegenheidseffect hebben
voorrang.
5. Investeringen worden jaarlijks afge
wogen bij de behandeling van het
investeringsplan en de gemeente
begroting. Ter waarborging van
een goed en evenwichtig finan
cieel beleid dienen er tussentijds
zo weinig mogelijk investeringswij
zigingen plaats te vinden.
6. Onroerende goederen in eigendom
van de gemeente, die niet van be
lang zijn voor gemeentelijke doel
einden, dienen te worden ver
kocht; daarbij geldt een voorkeurs
recht voor de gebruiker c.q. pach
ter van het desbetreffende onroe
rend goed.
Verkeer en vervoer.
Voor een goed verkeersbeleid dienen
wegen in optimale konditie te
verkeren.
1. Het openbaar busvervoer moet
worden gestimuleerd, waarbij het
busnet dient te worden uitgebreid
met de nieuwe lijn: Texel-Den
Burg-Den Helder (station
ziekenhuis, vice-versa).
2. Voorzieningen voor mindervaliden
moeten worden verbeterd en uit
gebreid; speciale aandacht dient
daarbij geschonken te worden aan:
a. voor het publiek toegankelijke
gebouwen;
b. toegangen tot de veerverbinding;
c. de veerboten;
d. de strandslagen.
3. In samenwerking met andere over
heden dient gestreefd te worden
naar aanleg van fietspaden naar
alle strandslagen; voorts moeten
bij de stranden stallingsmogelijkhe
den komen.
4. Ter verwerking van de ver
voersstromen op de Pontweg en
de Postweg en waar dit verder
noodzakelijk is, zullen uitvoegstro-
ken en/of andere verkeersmaatre
gelen moeten worden gerealiseerd.
5. Gestreefd zal worden naar een
betering van de toeristische akkommo-
daties moet hoge prioriteit hebben,
waarbij gastvrijheid onontbeerlijk is.
1. In samenwerking met partikulier
initiatief trachten te komen tot
overdekte recreatiemogelijkheden
De gemeente voert hierin een
voorwaardenscheppend beleid.
2. Het recreatieplan 1974 zal worden
geëvalueerd.
3. Er dient een herinventarisatie te
komen van de toeristische akkom-
modatie en tevens een hertelling
van het aantal slaapplaatsen.
4. Het reeds door de gemeenteraad
vastgestelde aantal slaapplaatsen
van 47.000 blijft uitgangspunt voor
de verdere ontwikkeling van het
recreatiebeleid.
5. De uitwerking en realisering van
het zogenaamde artikel 11-gebied
te De Koog dient plaats te vinden
op commerciële basis en volgens
het door de gemeente gevoerde
recreatiebeleid (Recreatiebasisplan
1974).
6. Kamperen in het Buitengebied
moet mogelijk gemaakt worden.
Met inachtneming van de in de
kampeerwet geboden mogelijkhe
den en onder dezelfde voorwaar
den als gelden op de kampeerter
reinen. Wat betreft begroeiing, op
pervlakte, tijdslimiet en sanitaire
voorzieningen. (Mag niet concur
rentievervalsend werken).
7. Blijvende aandacht moet worden
besteed aan funktioneren van de
Stichting Texel Promotie. Er wordt
vanuit gegaan dat de Stichting ge
huisvest wordt (blijft) in één cen
traal gelegen kantoor. Verplaatsing
van het kantoor naar een andere
lokatie is, als dit de diensteverle-
ning ten goede komt,
bespreekbaar.
8. Voor verbreding van het toeristen
seizoen de aandacht vestigen op
doelgroepen die niet schoolvakan-
tiegebonden zijn.
9. Ook het sportieve toerisme moet
worden ondersteund en gepropa
geerd.
Ruimtelijke ordening en
Volkshuisvesting
Natuur en landschap is de basis waar
in en waarop ons leven zich volstrekt.
1. Het bestaande evenwicht vast
gelegd in het bestemmingsplan
Buitengebied tussen de agrari
sche sector en de natuurbescher-
mingsbelangen dient gehandhaafd
te blijven. De uitgangspunten van
het bestemmingsplan buitengebied
dienen bij wijzigingen in dit plan in
stand te blijven.
2. De aanwijzing van het duingebied
als Nationaal Park wordt
natuurgebied A.
5. Het woningbouwbeleid wordt ge
richt op de bouw van betaalbare
woningen zowel in nieuwbouwwij
ken als binnen de bestaande ker
nen (open plekken en saneringsge-
bieden). Het woningbouwprogram
ma zal aansluiten bij de periodiek
te onderzoeken woningbehoefte,
waarbij ruimte gegeven zal worden
aan de totstandkoming van alter
natieve leef- en /of woonvormen.
6. Aan de buitendorpen zal extra
aandacht moeten worden gegeven
tot behoud en versterking van de
aantrekkelijkheid van het eiland
voor het toerisme. Aan vernieuw
bouw moet veel aandacht worden
besteed, niet in de laatste plaats
in de buitendorpen.
7. In de bestemmingsplannen voor
elk dorp dienen terreinen te wor
den aangemerkt voor kleinschalige
en ambachtelijke bedrijven.
Milieu
Teneinde te voorkomen dat milieube
leid tot bureaucratisering leidt, wordt
de samenleving op zijn verantwoorde
lijkheid aangesproken.
1. Er moet bij het rijk worden aange
drongen op het duurzaam beschik
baar stellen van (financiële) midde
len voor het behoud van de dui
nen ter verdediging van onze kust.
2. Er moet op verantwoorde wijze
gestalte worden gegeven aan de
uitvoering van de milieu
wetgeving.
3. Milieu-educatie: om een ieder blij
vend te attenderen op de nood
zaak van een schoon milieu zal er
door de gemeente voortdurend
voorlichting moeten worden gege
ven; onder meer door inschakeling
van de scholen.
4. De vuilstortplaats nadert de
fase van afbouw, zodat naar ande
re mogelijkheden uitcpzfien moet
worden. Tot de mogelijkheden be
hoort ook verwerking op Texel, de
lokatie zal zorgvuldig gekozen
moeten worden. Vuilverwerking op
Texel kan meer arbeidsplaatsen
bieden. Het apart inzamelen van
probleemprodukten dient bevor
derd te worden, evenals het zoveel
mogelijk scheiden van afvalstoffen
aan de bron met als uitgangspunt
het hergebruik van gescheiden
komponenten.
5. Chemisch afval zal afzonderlijk
verzameld moeten worden. Aan
het inzamelen van plastic afval zal
meer bekendheid gegeven moeten
worden.
6. Gelijktijdig met het invoeren van
een nieuw vuilverwerkingssysteem
dient de ophaaldienst gemoderni
seerd te worden, eventueel met
containers.
7. Het toepassen van alternatief
energiegebruik dient geen belem
meringen te ondervinden.
8. In samenwerking met het particu
lier initiatief zal een actief beleid
worden gevoerd voor een
„Schoon Texel". Speciaal zal daar
bij aandacht worden geschonken
aan de dorpen en het strand.
Welzijn, Onderwijs, Volksgezond
heid, Sociale Zaken.
De mens, individueel en in zijn samen
levingsverbanden is naar onze opvat
ting verantwoordelijk deelhebber aan
het culturele en maatschappelijke
leven.
De overheid dient de verscheidenheid
die in de cultuur besloten ligt, te be
schermen en waar nodig aktief te be
vorderen. Dit is de betekenis van een
gespreide verantwoordelijkheid op cul
tureel en maatschappelijk terrein.
1. Een zelfstandig samenwerkingsver
band welzijn Texel heeft een be
langrijke taak voor de rijk gescha
keerde welzijnsvoorzieningen op
ons eiland.
2. De muziekschool moet zijn belang
rijke funktie blijven vervullen.
3. De accommodaties waar de vere
nigingen gebruik van moeten ma
ken dienen voor aanvaardbare ta
rieven ter beschikking te worden
gesteld.
4. Ter handhaving van de bestaande
musea moet de zelfwerkzaamheid
worden gestimuleerd.
5. de bibliotheek moet niet alleen uit
leenmogelijkheid hebben, maar er
moet ook aan voorlichting en in-
struktie aandacht worden gege
ven, dit alles tegen betaalbare
tarieven.
6. Er dient, binnen aanvaardbare nor
men en budgetten, medewerking
te worden gegeven aan de
totstandkoming van een lokale
omroep.
7. Er zal meer aandacht moeten wor
den besteed aan het flankerend
bejaardenbeleid.
8. Er dient zo mogelijk een overdekt
zwembad te komen op een voor
Texelaars meest gunstige plaats.
9. De gemeente zal via voorlichting
een actief beleid voeren ten aan
zien van de verslavingsproblema
tiek in velerlei vormen.
10. Voortdurende aandacht en zorg
moet worden besteed aan goed
onderwijs.
11. Alfabetiseringswerk moet worden
gestimuleerd, open schoolwerk ge
handhaafd en waar mogelijk
uitgebreid.
12. Vakonderwijs, zoals in de vakken
gymnastiek en muziek, moet be
houden blijven.
13. Het tweedekansonderwijs dient als
voorziening voort te bestaan.
14. Voor het onderwijs dient goede
huisvesting te worden nagestreefd.
15. Randdiensten, als schoolbeleiding,
logopedie etc. moeten gehand
haafd worden.'
16. De scholen in alle dorpen dienen
met rijkssteun gehandhaafd te
blijven.
17. De „bereikbaarheid en toeganke
lijkheid" van het maatschappelijk
werk verdient verbetering.
18. Binnen de gemeentelijke mogelijk
heden moet voor elke burger een
goed beleid gevoerd worden inza
ke voorlichting, vorming en
werkervaringsprojekten.
19. Het is een vereiste dat het ambu
lancevervoer op een goed niveau
gehandhaafd blijft.
20. Het huidige niveau van jeugdtand-
verzorging dient gehandhaafd te
worden.
21. Een zelfstandige sociale werkplaats
op Texel dient te worden
gehandhaafd.
22. Onderzoek naar mogelijkheden tot
betere opvang van geriatrische
en/of somatische patiënten in Hui
ze Irene dient onderzocht te
worden.
23. Getracht moet worden in de dor
pen waar nog onvoldoende wel
zijnsvoorzieningen zijn, hierin ver
betering te brengen.
24. Aandacht zal worden besteed aan
het invoeren van de wettelijke re
gelingen in de sektor volksgezond
heid, met name basisgezondheid
an bedrijfsgeneeskunde.
Economie en Werkgelegenheid.
1. De gemeente Texel dient een actief
beleid te voeren ten aanzien van
werkgelegenheid en werkloos-
heidsproblematiek aan de hand
van een geactualiseerde
werkgelegenheidsnota.
2. In verband met de werkgelegen
heid dienen economische activitei
ten gestimuleerd te worden, daar
toe dient de gemeente een effek-
tief, voorwaardenscheppend beleid
te voeren.
3. Binnen de begroting dienen werk-
gelegenheidsbevorderende investe
ringen te worden gevonden.
Schoolverlaters moeten gelegen
heid krijgen deel te nemen aan zo
genaamde werkervaringsprojekten
en leerlingenbouwplaatsen.
4. Om de Texelse visserij in zijn huidi
ge omvang te handhaven, zal blij
vend gewerkt moeten worden aan
het verbeteren van de havenfacili
teiten te Oudeschild. Het uitbrei
den van de kaderuimte is een ver
eiste om de Texelse vloot in de
thuishaven te ontvangen. Wat be
treft de eventuele overname van
de Rijkshavens zal een zorgvuldig
afgewogen beleid gevoerd moeten
worden, dit om te grote financiële
consequenties voor de gemeente
te voorkomen. Ontwikkelingen in
de Waddenzee die de visserij kun
nen gaan bedreigen zullen nauw
gezet gevolgd moeten worden. De
positie van de traditionele garna
lenvisserij dient gewaarborgd te
zijn. De ontwikkeling van de mos
selcultuur moet gestimuleerd wor
den, eveneens dient dit het geval
te zijn bij het tot stand komen van
een gestruktureerde aquacultuur.
Openbare orde en veiligheid
1. Het voornemen bestaat om het
beleid ten aanzien van de openba
re orde nader te formuleren.
2. In de zeer nabije toekomst zal wij
ziging van het beleid ten aanzien
van de brandweer en rampen
bestrijding aan de orde worden
gesteld.
3. Maatregelen zullen genomen wor
den om de controle op de brand
preventiemaatregelen te
verbeteren.
Nora Slootman-Verheij
De 38-jarige Nora Slootman-Verheij
uit Amsterdam is haar werkzaam
heden begonnen als hoofd van het
bureau, dat is belast met de admi
nistratie van de muziekschool, de
beheerscommissie d'Ouwe Ulo en
de bij Ondersteuning Welzijnswerk
Texel aangesloten stichtingen, zo
als jeugd- en jongerenwerk,
vormings- en ontwikkelingswerk,
dorps- en dorpshuiswerk, etc. Zij
kan worden beschouwd als de op
volgster van Gijs Oskam, die vorige
week afscheid nam.
Ze krijgt er spoedig hulp bij. Per 15 ju
ni treedt Mirjam Arkenbout-Rotteveel
in dienst van hetzelfde bureau voor
twintig uur per week en per 1 juli
komt een derde kracht, ook voor 20
uur. De kosten van het administratie
bureau worden in rekening gebracht
van de aangesloten stichtingen, die
daarin worden gesubsidiëerd door de
gemeente.
Nora Slootman is geboren en getogen
in Amsterdam, waar ze na de middel
bare school de opleiding voor kleuter
leidster volgde en als zodanig vijf jaar
werkzaam was. Toen begon zij aan
een opleiding voor fysiotherapeute, die
zij echter niet afmaakte omdat ze in
middels met vrienden was begonnen
met een koeriersdienst, die zo goed
liep en zoveel aandacht vroeg dat de
studie erbij moest inschieten. De koe
riersdienst dreef zij 8V2 jaar. Instussen
kon de langgekoesterde wens van haar
en haar man om buiten te gaan wo
nen in vervulling gaan. Ze kochten (nu
4/2 jaar geleden) met vrienden „Veld-
heim" in het Noorden op Texel. De be
doeling was dit gebouw op te knap
pen, er te gaan wonen en dan op
Texel werk te zoeken. Dat is dus
gelukt.
Ook haar man heeft een baan op
Texel, wagt die is onlangs aangeno
men als verpleegkundig begeleider van
de ambulance. Toen „Veldheim" was
gekocht bracht Nora Slootman haar
koeriersdienst bij een ander bedrijf on
der en was de laatste jaren ook zelf bij
dit bedrijf in dienst. Op deze wijze
konden de belangen van de andere
medewerkers worden veilig gesteld.
Het nieuwe hoofd van het Welzijnsbu-
reau maakt thans gebruik van de kan
toorruimte van Jan Kramer in dorps
huis d'Ouwe ULo. Binnenkort verhuist
ze naar een kantoorcontainer die tegen
het dorpshuis wordt aangezet, maar
uiteindelijk zal haar bureau gehuisvest
worden in het gedeelte van het dorps
huis waar nu de speel-o-theek is. Dat
kan echter pas na verbouwing van het
dorpshuis, wat zoals bekend gaat ge
beuren in het kader van een „Jonge
ren bouwen voor jongeren'-projekt.
Texel is voor Nora Slootman geen on
bekend gebied. Al sinds haar prilste
jeugd komt ze er zeer regelmatig.