Cjroen \/warL-Jéxels' in het harL, mm Overgang op nieuwe fuik onder grote problemen „Eerst visie van belanghebbenden laten meewegen" Kamer van Koophandel over PWN-zinker: DINSDAG 24 JUNI 1986 frICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.090 >rp, jjC|je; Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741. lUmn en werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, fis Hopman, Ongeren 7, Den Burg, tel. (02220) 5472 en Michel Gonlag, wrenweg 58, Oosterend. radvertenties, abonnementen, etc.: liforn «veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg. met' [con (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ^18,65 per kwartaal; los 85 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. TESO doet 't dubbeldeks! y- b .4 i N555S brug het bovendek van de M igrote moment: de president-commissaris rijdt als eerste via de In vlot tempo rijden de auto's aan de Helderse kant via de nieuwe brug naar het bovendek van de Molengat. ^nder grote problemen heeft Teso gisteroch- id de gewijzigde aanleginrichtingen van 't irntje en Den Helder in gebruik genomen. Na jaar alleen het benedendek van de dubbel- kker Molengat te hebben gebruikt, wordt nu volledige vervoerscapaciteit van deze veer- ot benut wat een enorme efficiencyverbete- g betekent. Er kunnen 190 personenauto's te- lijk worden vervoerd en dat betekent dat de ruchte langdurige wachttijden tot het verleden horen. ingebruikneming van de nieuwe sginrichtingen is de afsluiting van durige strijd van Teso met zo- lagere als hogere overheden en groot deel van de publieke opinie, latste instantie is het tevens de af- ing van een periode van improvise- omdat tijdens de bouw van de we fuiken en alles wat daarbij rtmet noodvoorzieningen moest den gevaren. Het gecompliceerde ikter van de hele operatie in aan ging nemend is het allemaal goed slopen wel van de ingebruikneming geen t feest was gemaakt en er nauwe- sprake was van officieel vertoon, de voldoening en vreugde gistera- te lezen op de gezichten van alle :t betrokkenen. Tijdens de eerste na de ingebruikneming kwamen »an kleinere en grotere knelpunteen kinderziekten aan het licht, maar meeste vraagstukken konden direct den opgelost en de resterende «O's zullen de komende dagen den aangepakt. Eerste bekend had de zich van ander- ns voorkeuren niets aantrekkende cteur Theo Hoogerheide besloten overgang van het nieuwe systeem igen in fasen door te voeren. Om van nood de technici bij de l hebben werd de dubbele brug vlak vóór maar na het weekend in mik genomen en de eerste vaarten den nog vanaf de noodsteiger ge- d(t. Vervolgens werd met succes smeerd op de nieuwe fuik, waarbij 'er alleen het benedendek werd ge- n en gelost, en pas om elf uur daar het grote moment dat de te auto's het bovendek opreden, allereerste auto (afgezien van een lelwagen waarmee Aris van Boven det bovendek een technische op- ht uitvoerde) was de Audi van president-commissaris Bob Bakker, die met zijn echtgenote. Tine Vlas-van der Vlies en mevrouw Barhorst (echtgeno te van één van de Teso-verkeersleiders) een retourreisje naar Den Helder maakte. Dirk Kuiter had de eervolle taak de eerste auto's naar hun plek op het nieuwe dek te dirigeren, zodat hij het gevoel heeft direct betrokken te zijn geweest bij een historische gebeurtenis. Het verkeersaanbod op deze doorde weekse dag, nog net buiten het top- seizoen, was niet bijzonder groot zodat het nieuwe dek lang niet vol stond. Maar voor de toeschouwers was het wel duidelijk dat het laden en lossen van de beide dekken tegelijk uiterst soepel en vlot geschiedt. Telegram Teso verzond een telegram naar de de missionaire minister Neelie Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat. Daarin werd gemeld dat zojuist de eerste dub- beldeksafvaart was gemaakt en werd nogmaals dank gebracht voor de „voortvarende" financiële beslissing, waardoor dit mogelijk was gemaakt. 2000 taartjes De passagiers hebben gisteren in de feestvreugde gedeeld, want bij het be treden van de salons konden ze zich voorzien van een taartje waarvan Teso er 2000 had laten maken door Bakkerij Dros. Een ander vertoon van feestelijk heid werd gevormd door de tientallen seinvlaggen waarmee het personeel de Molengat had versierd en door VVV, De Krim, Rabobank, Hoieca Nederland en diverse bedrijven die door Tessel Air felicitatieteksten door de lucht lie- ten slepen. Zoals gezegd, er kwamen direct na de ingebruikneming van de dubbele brug nog wat knelpunten en kinderziekten aan het licht. Zo bleek dat het uitzicht via de televisiecamera vanuit de nieu we verkeerstoren op 't Horntje nog voor verbetering vatbaar is. De passa giersopgangen zijn niet goed te zien, zodat de camera verplaatst moet wor den of moet worden voorzien van een lens met een kleinere beeldhoek. Ook het zicht op de slagbomen van de busbaan is niet goed. Verder bleek het in eerste instantie onmogelijk om van uit de verkeerstoren de dubbele brug te bedienen, zodat dit als vanouds vanuit het hokje op de brug zelf moest gebeuren. De afwijking waaraan dit te wijten was, werd tegen drie uur 's middags verholpen zodat vanaf dat moment de complete aanleginrichting en alles wat er bij hoort door de ver keersleider in de toren werd bediend. Dergelijke problemen moesten ook aan de Helderse kans worden opgelost. Daar waren ook moeilijkheden met de automatisch werkende hekjes, wat 's morgens vroeg noopte tot het vervan gen van electronica. Knelpunt Een knelpunt in de meest letterlijke zin van het woord is het ontbreken van een veiligheidsvoorziening op de per- sonenhekjes. Het automatisch sluiten van die hekjes gebeurt met veel kracht, waardoor iemand bekneld kan raken. Dat bleek toen een jongen er met zijn plunjezak tussen kwam. De plunjezak met inhoud werd krachtig in elkaar geknepen. Met spoed zal een drukbeveiliging worden aangebracht zodat het poortje niet dichtknijpt als er een obstakel tussen zit. Het probleem van het te grote hoogte verschil tussen de fuikbrug en het landhoofd was al ruimschoots voor de ingebruikneming opgelost. De oprijpla ten zijn door langere vervangen, waar door de auto's zonder een merkbare „hobbel" te hoeven nemen aan boord kunnen riiden. Rampspoed Voor de vaarploeg van kapitein Jan Staal was het gisteren een vreugdevol le dag, een mooie compensatie voor de „rampen" die dezelfde ploeg in de voorgaande dagen had beleefd toen de Molengat tot twee keer toe door tech nische pech langdurig werd uitgescha keld. Vrijdagavond deed zich een etec- tronisch defect voor in de Voith Schneider besturing die zich omstreeks 18.00 uur midden op het Marsdiep ma nifesteerde, overigens zonder dat de passagiers daar wat van merkten. Na afloop van de dienst sloeg het noodlot heviger toe. Toen de boot naar zijn nachtelijke ligplaats moest, viel één van de voortstuwingsinstallaties uit en liet zelfs de noodbesturing het afwe ten. Sleepboten van de marine en Co astal Service uit Den Helder waren no dig om het schip op zijn goede plek te krijgen, in verband met de vrij krachti ge oostenwind. Ondanks naarstig zoe ken (tot drie uur 's nachts) bleef de oorzaak een raadsel. Per eerste gele genheid kwam zaterdagochtend een specialist van Siemens naar Texel die de fout ontdekte en even na de mid dag was het defect verholpen. Toen het schip om 14.00 uur weer in de vaart zou komen, was er weer panne waardoor andermaal oponthoud ont stond, nu echter niet langer dan een uur. Deur vast Een nieuw probleem ontstond in de loop van zondagochtend. De deur van het onderste rijdek kwam muurvast te zitten, zodat het schip alvorens af te meren, moest draaien om de auto's via de andere deur te kunnen lossen. De Molengat moest weer aan de kant worden gelegd voor reparatie. De oor zaak van het kyvaad was een defect onderdeel van het hefmechanisme, een draadspanner. Een vervangende span ner had Teso in het magazijn liggen en het monteren daarvan was snel ge beurd. Het afregelen duurde echter veel langer zodat de Molengat pas te gen 18.00 uur vaarklaar was. De Texelstroom en de Marsdiep onderhiel den intussen de verbinding. Daaruit vloeide voort dat de zes personen tel lende vaarploeg van Jan Staal en de storingsmonteur er een inspannende werkdag van bijna een half etmaal hadden opzitten. Als blijk van erkente lijkheid mogen ze binnenkort met hun partners op kosten van Teso gaan dineren. Jan Staal: „We hopen nu maar dat al le ellende in één keer definitief uit het schip weg is. Het zou toch een afgang zijn geweest als de Molengat tijdens de ingebruikneming van de nieuwe fui ken defect was geraakt...." WWBjiplïïTO iiMn MiTiiiitli^'' r'lfi ÏÏhnilirMnlH^ IT1 De nieuwe verkeerstoren op het haventerrein van 't Horntje was gisteren het zenuwcentrum van waaruit de geleidelijke ingebruikneming van de nieuwe aanleginrichtingen werd geleid door directeur Hoogerheide, hier in gesprek met burgemeester Schipper die tegen de mid dag een kijkje kwam nemen. Links de commissarissen Tine Vlas-van der Vlies en Bob Bakker. Verder staat op de foto onder meer ver keersleider WH Barhorst. De ploeg verkeersleiders bestaat verder uit Cor Barends, Benno Eilers en de reservisten Kees Wonder, Dirk Bakker en Jan Daalder. De Kamer van Koophandel heeft het provinciebestuur dringend ge vraagd ernstig rekening te houden met het nadelige werkgelegenheid seffect dat wordt veroorzaakt door aanleg van een drinkwaterzinker tussen Texel en het vasteland. In de brief aan GS staat: „De totstandkoming van deze buislei ding zal ertoe leiden dat de huidige waterfabriek in Oudeschild kan worden gesloten. Sluiting van deze fabriek zal naar verwachting uitwerken op de eco nomie van het eiland, o.a. door het verloren gaan van een aantal ar beidsplaatsen. Een bijkomend effect zal zijn dat bij de produktie van ge kweekte vis zoals die momenteel plaatsvindt door Texvis B.V. niet langer kan geschieden door gebruikmaking van het verwarmde koelwater van de waterproduktie. Gelet op deze indirecte effecten bepleit onze Kamer de beslissing over de toe komst van de waterfabriek op Texel in een breed perspectief te beschouwen en niet alleen het directe kostenaspect in de overweging te betrekken. Naar wij hebben begrepen zal de Raad van Toezicht voor de provinciale bedrijven zich deze maand over deze zaak beraden. Wij dringen er bij uw college op aan geen beslissing te nemen alvorens alle belanghebbenden in de gelegenheid zijn gesteld hun visie op de onderhavi- ae kwestie te geven." De Kamer van Koophandel gaat er dus vanuit dat door de aanleg van de zinker de leverantie van warm water aan Texvis wordt gestaakt. Volgens de provincie is dat perti nent onjuist. De leverantie van af valwarmte voor de palingkwekerij is voor tien jaar gegarandeerd, ook als de zinker er komt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 1