Nieuw type autocross
p'egen per heli: boeiend,
laar niet gerief
Weinig animo voor
eerste helikoptervluchten
Tally Ho" zaterdag
op terrein aan Nikadel
gd kan gratis
nismaken met
elervereniging
gsteken vrijdag
Oosterend
nvoer lammeren
Mankementen
Gemeente verkoopt
land
LIn IPAG 11 JULI 1986
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
veel verenigingen heeft ook wie-
eniging Texel er moeite mee om
gnde jeugd aan te trekken. Bij
ouders wordt de beurs smaller en
door de kinderen kritischer geko-
j,orden welke sport ze graag wil
len. Wielersport heeft de naam
flgal dure sport te zijn zodat de
niet zo snel op wielrennen zal
Dit beeld wordt mede gevormd
de dure profs en de nog duurdere
nplus superluxe kleding, zoals te
inde Tour de France. Het plezier
wielrennen zit echter allerminst in
kostbare uiterlijk vertoon,
nu de jeugd eens kosteloos te la-
jnnismaken met wielrennen
de wielervereniging een serie
wedstrijden voor jeugd van 8
2jaar. De vereniging stelt een ra-
isop maat plus een speciale val-
beschikbaar, zodat het niet nodig
racefiets te hebben. De
jnt-wielrenners rijden een vóór
rijd op de wielerbaan vooraf-
d aan de clubwedstrijden van
Eg- en donderdagavond. Wie in
rie van vier wedstrijden de
ie punten verzamelt wint daar-
»en jaar gratis lidmaatschap van
ilervereniging en krijgt dat jaar
gebruik van een fiets van de
:<dt gestart om 18.00 uur op de
lan rondom de velden van
Boys. De eerste wedstrijd is op
15 juli a.s. en de volgende
jijn op 17, 22 en 24 juli.
iveede wedstrijd voor het
kampioenschap ringsteken
vrijdagavond gehouden te
erend, aanvang 19.00 uur. Het
ours dat wordt verreden is:
Peperstraat, Oranjestraat,
rtune. Oesterstraat,
raat, Mulderstraat, Bijenkorf-
Peperstraat. De galgen met
staan opgesteld in de Oran-
at. Er wordt verzameld bij de
klok om ongeveer half zeven
m daaruit gaan de deelnemen-
mbinaties via de Koningsweg
isterenderweg Oosterend
boord voor de
vlucht
Genodigden en betalende passagiers gaan
'oer van lammeren voor de
luderwetse lammerenmarkt die
ide week tijdens de folklore-
op de Groeneplaats wordt
iden, moet geschieden via de
raak van de Elemert.
rate van de verwachte duizend
kunnen vanaf 9.00 uur worden
oerd tot aan het begin van de
om 10.30 uur. De echte Texelse
inmarkt belooft volkomen in ere
rden hersteld. Er zal echt worden
ideld en hiervoor zullen ook han
svan de vaste wal komen. Daar
onder meer een advertentie in
3d De Boerderij geplaatst, waarin
ium per ongeluk 16 april is ge-
11. Dat de advertentie goed wordt
1 n blijkt uit de reacties die organi-
Gert Coevert over deze drukfout
igt.
De eerste dag waarop de KLM heli
kopter rondvluchten boven Texel
organiseerde, bleek een teleurstel
lend aantal passagiers zich aan te
melden. Over het algemeen ziet
men de te laat gestarte reclame
campagne als oorzaak daarvan.
,,We beschouwden het als een try-
out", zeggen Bob Rienks van Tessel
Air en Ferdinand van Dam van KLM
Helikopters over de toch wel teleurstel
lende opkomst. Na de eerste vlucht
om kwart voor vier 's middags, met
genodigden en enkele betalende pas
sagiers, vloog de helicopter nog een
maal, met zeventien passagiers. Toen
om zes uur was gebleken dat er (liet
meer mensen zouden komen dan de
veertien die tot op dat moment had
den ingeschreven, vloog het toestel te
rug naar Amsterdam. De passdigiers,
die al betaald hadden, kregen hun
geld terug en konden hun boeking
overzetten naar volgend^ week als
men definitief met de rondvluchten
gaat beginnen.
De reclamecampagne was wat traag
op gang gekomen. Maandagochtend
liep in Den Burg over de markt van
Scouting Texel een „sandwichmanne
tje" rond met reclame voor de rond
vluchten, een initiatief van Wim Mets
(De Koog Promotion) en Niek Slijde-
rink (Scouting Texel). Verder stond op
de braderie in De Koog en gecombi
neerde stand van KLM en Tessel Air,
waar men uitvoerig werd ingelicht over
de helikopterrondvluchten. Afgezien
van het artikel in deze krant van vorige
week donderdag waren verder nog
geen aktiviteiten ontplooid voor de
promotie van de helikoptervluchten.
Daarom viel het de organisatoren nog
alleszins mee dat voor de aanvang van
de vluchten reeds zestien tickets waren
verkocht.
„We gaan in elk geval door", zegt Fer
dinand van Dam. „Omdat de posters
nu overal op Texel zijn opgehangen
verwachten we dinsdag al meer volge
boekte vluchten te hebben. We heb
ben nu al vijftien boekingen binnen en
volgens onze mensen op de braderie
in De Koog is de belangstelling hoop
gevend. Mocht die belangstelling niet
temin tegenvallen, dan vliegen we de
komende twee dinsdagen tóch! Daar
na wordt opnieuw bekeken of het een
haalbare kaart is ermee door te gaan".
„Als we op het terrein bij De Koog
hadden mogen landen, hadden we al
direcht veel meer belangstelling ge
trokken", zegt KLM-helikopters direc
teur F. Bokma. „Maar dat mocht niet
wegens de geluidsoverlast". De KLM
topman bekende nooit eerder een voet
op Texelse bodem te hebben gezet en
profiteerde van het helikopter-uitstapje
door dat te combineren met een be
zoekje aan de braderie in De Koog.
Over het afwijzen als landingsplaats
van het evenemententerrein aan de Ni
kadel in De Koog bestaan nogal wat
misverstanden. De één spreekt van ge
luidsoverlast als reden die het college
van B en W zou hebben aangevoerd,
terwijl anderen beweren dat de beslis
sing om geen toestemming tot landen
te geven voortkwam uit veiligheidso
verwegingen. Ook spreekt men over
de hoge brandweerkosten, die de KLM
dwongen de landingsplaats naar het
vliegveld te verschuiven.
„Dat laatste heeft meegespeeld maar
was niet echt van belang voor de
beslissing van de burgemeester", zegt
Wout Stam, plaatsvervangend ge
meentesecretaris. „Formeel neemt de
burgemeester hierin zelf de beslissing.
Gezien het in bestemmingsplannen
vastgelegde feit dat al het vliegverkeer
op Texel wordt geconcentreerd op het
vliegveld achtte hij het beter hierbij de
wethouders te raadplegen. Waarop
men besloot geen toestemming te ver
lenen tot landen bij De Koog. Als re
den gold een combinatie van veiligheid
en geluidsoverlast".
Honderd meter stappen, vanaf het
keerpunt honderd meter in draf en
dan tot de finish honderd meter in
galop. Dat zijn de drie onderdelen
die tezamen de Tally Ho vormen:
een race voor ongezadelde pony's
(in de categorieën tot en groter
dan stokmaat 1.30 meter) en paar
den. De snelste tijd geldt. De Tally
Ho wordt zaterdag vanaf 19.30 uur
gehouden op het evenemententer
rein aan de Nikadel te De Koog.
De Koog Promotion en De Blijde Rij
ders hebben de organisatie in handen
Bij controles op de Texelse wegen nam
de politie enkele voertuigen uit het
verkeer, die niet aan de technische
eisen voldeden. Alle voertuigen waren
het bezit van eilandbewoners. Dinsdag
moest een Texelaar tijdelijk zijn kente
kenbewijs, behorende bij zijn personen
auto, inleveren. Bij controle op de
Stengweg (De Cocksdorp) bleek dat
de auto voorzien was van vier banden
zonder enig profiel. Nadat de bestuur
der vier nieuwe banden had laten
monteren kreeg hij zijn kenteken weer
ter beschikking. Een 18-jarige Texelaar
werd in de nacht van dinsdag op
woensdag door de politie aangehou
den. Dat lukte slechts met moeite om
dat de jongeman met een „walkman"
op reed en de aanwijzingen van de po
litie in eerste instantie niet hoorde. Uit
de snelheid waarmee hij reed bleek dat
de brommer was opgevoerd. Deze is
in beslag genomen voor technisch
onderzoek.
Een 30-jarige inwoner van Texel had
het helemaal bont gemaakt. Hij had
een verlopen rijbewijs, zijn auto was
niet APK-gekeurd, niet verzekerd en
rijp voor de sloop. De politie vatte de
man in de kraag op de Oosterender-
weg, woensdagmiddag. De auto is in
beslag genomen en maakt zijn laatste
reisje: naar de schroothoop.
van het voor de vierde achtereenvol
gende maal gehouden evenement.
Voorzitter Piet Daalder van De Blijde
Rijders verwacht zo'n zestig tot zeven
tig inschrijvingen. Daartoe behoren
deelnemers van de maneges Kikkert,
Zoetelief en Elzenhof, die ongetwijfeld
voor een grote sportieve rivaliteit zul
len zorgen. Individueel (deelnemer met
eigen pony of paard) inschrijven is mo
gelijk bij een van deze maneges of za
terdag ter plaatse. De deelnemers
moeten een half uur voor tijd op het
veld aanwezig zijn. Zij gaan in een
stoet vanaf de paardenverhuur van
Kikkert en Zoetelief aan de Bosrand-
weg naar het terrein en maken daarbij
een rondgang door de Dorpsstraat.
Mogelijk wordt de stoet door muziek
voorafgegaan.
Het inschrijfgeld bedraagt een tientje
per deelnemer. Hiervoor wordt in ieder
geval een herinnering ontvangen en
mogelijk zelfs meer: de eerste prijs be
draagt 785—, de tweede 740,—, de der
de 720,— en voor nummer vier is er
een zak voer. Tevens zijn ereprijzen be
schikbaar gesteld. Gehoopt wordt dat
vanuit het publiek of ondernemers pre
mies worden uitgeloofd.
Zoals gezegd is de tijd die voor het af
leggen van het parcours nodig is
doorslaggevend voor de eindstand.
Baancommissarissen zullen controleren
of de races zich volgens de voorge
schreven regels voltrekken. Vooral het
laten stappen van de dieren levert
vaak moeilijkheden op. Als wordt ge
constateerd dat deze handeling niet op
de juiste wijze wordt uitgevoerd, moet
de deelnemer een „folte" maken. Dat
wil zeggen: omkeren en op de plaats
waar van de gang werd afgeweken op
nieuw beginnen, hetgeen uiteraard
veel tijd kost. De snelste drie combina
ties van elke categorie strijden tenslot
te tegen elkaar in de finale, voor drie
eerste prijzen en de dagprijs. De Tally
Ho duurt ongeveer anderhalf uur.
B en W zijn akkoord gegaan met
de verkoop van een perceel land
bouwgrond bij Den Hoorn aan F. J.
Bakker, behoudens goedkeuring
door de provincie. De grond kwam
25 jaar geleden in gemeentehanden
in verband met toenmalige uitbrei
dingsplannen voor Den Hoorn.
Wegens de bescherming van het
dorpsgezicht zijn die plannen nooit uit
gevoerd en nu kan de grond worden
teruggekocht door de zoon van de
toenmalige eigenaresse, mevrouw
Bakker-Witte. De koopsom bedraagt
731.405- (725.000,- per ha). Andere
gegadigde was Arno Bakker maar die
zag af van koop omdat hij de grond te
duur vond. De verkoop van de grond,
gelegen aan de Diek, gebeurt omdat
de gemeente eigendommen af wil sto
ten, die niet of niet meer van belang
zijn voor de ontwikkeling van gemeen
telijke plannen.
Bij de 35ste autocross die zondag
gehouden wordt, zal niet de inmid
dels traditionele afvalrace de dag
afsluiten, maar een race van auto's
met caravan. Het duurde bij de
zeker een ervaring om in een grote KLM helikopter te zitten
)tseling te voelen hoe het gevaarte met 25 inzittenden en drie
inningsleden zich schommelend losmaakt van de aardbodem
irticaal opstijgt boven Texel. Het is hetzelfde gevoel als wan-
een stormachtige wind onder de auto slaat en het voertuig
om te blazen; veel gewiebel, alleen maakt een helikopter meer
Onder het toestel verschrompelen de gebouwen en vliegtui-
op het vliegveld tot speelgoedformaat en binnen een minuut
ft De Koog voorbij.
ild Texel, dinsdagmiddag tien
alf vier. Tien minuten later dan
id, verschijnt een donker stipje
hemel, dat langzaam de vorm
ran de verwachte helikopter, die
et eerst rondvluchten zal verzor
gen Texel. De genodigden,
'der burgemeester Schipper,
et KLM-toestel naderen en als
tweehonderd meter afstand
'inden de meesten dat het met
lai wel meevalt. De vlieger,
J. Bulters, lijkt zich te bedenl-
verplaatst de heli naar een plek
veld die veel dichter bij de ge
len ligt. Het geraas van de mo-
nu duidelijk hoorbaar.
Uitstapje
passagiers in. De laatste tien meter
naar de met draaiende motor ge
reedstaande helikopter lopen ze ietwat
gebukt, wat niet nodig is, want de
rondzwiepende rotorbladen kunnen on
mogelijk mensen raken. Bij het instap
pen wordt iedereen welkom geheten
door een heuse stewardess. Althans,
ze beweegt haar lippen en knikt vrien
delijk. Verstaan doen de passagiers
haar niet. Het geluid van de twee
straalmotoren maakt spreken zinloos.
Tevens is op het trapje een warme
luchtstroom voelbaar, die wordt ver
oorzaakt door de uitlaat van de moto
ren. Aanleiding voor waarnemend ge
meentesecretaris Wout Stam om na
binnenkomst zijn haren te kammen.
mmt.
Tijdens de vlucht waarbij een rondje Texel werd gemaakt. Achterin zit burgemeester Schipper,
in gesprek met directeur Bokma van KLM-helikopters. Op de voorgrond rechts wethouder
Klaas Barendregt.
Het gaat hier kennelijk om een voor
beroepstransport gemaakt voertuig en
niet om een luxueus vervoermiddel.
De helikopters worden voornamelijk
gebruikt bij het personeelstransport
naar en van de booreilanden in de
Noordzee. Om zoveel mogelijk mensen
veilig over te kunnen zetten is gewicht
bespaard bij de inrichting van het
toestel, vooral luxe als geluidsisolatie
is achterwege gelaten. Vandaar dat
het binnen tijdens de vlucht een pro
bleem is voor de passagiers zich aan
elkaar verstaanbaar te maken. Stewar
dess Marjolein Breedveld had er zelfs
met de microfoon in de hand moeite
mee, hoewel later bleek dat de ge
luidsinstallatie niet naar behoren func
tioneerde. Co-piloot R. Bosma nam
het van haar over. Het was voor de
Texelaars aandoenlijk te zien hoe hij
met een toeristenkaart van Texel
moest worstelen om via de intercom
de passagiers te vertellen wat zij bene
den zagen voorbijglijden.
Het uitzicht was prima, hoewel het
iets te heiig was voor mooie vergezich
ten. Het eiland lag er groen bij met
grillige donkere vlekken, schaduwen
van de talrijke wolken. De redelijk ver
staanbare Bosma commandeerde de
passagiers links en rechts te kijken zo
dat de 25 hoofdjes synchroon draaiden
alsof ze een tenniswedstrijd bekeken.
Geboeid tuurden de meesten naar de
Slufter, terwijl de wentelwiek over De
Cocksdorp vloog, door Bosma, „het
oudste dorp van Texel" genoemd!
De eigenschap van een helikopter ver
ticaal te kunnen stijgen en dalen viel
bij de landing minder op dan bij de
start, maar het blijft een onmisbaar
feit: als deelnemer aan een rondvlucht
per heli krijg je de unieke kans een
kijkje te nemen achter de schermen
van KLM-helikopters. Een boeiende er
varing, zoals ook burgemeester Schip
per na afloop vond, waarop directeur
Bokma zei te hopen dat de rondvluch
ten een aandeel zullen leveren in de
promotie van Texel.
laatste crosses te lang voor er au
to's afvielen. Met het nieuwe on
derdeel hopen de organisatoren de
bezoekers tot het einde te blijven
boeien.
Wegens de door slecht weer uitgestel
de cross van vorig jaar is om het fi
nanciële tekort aan te zuiveren het prij
zengeld dit jaar drastisch verlaagd. In
totaal is er 72.800— prijzengeld be
schikbaar, verdeeld over drie klassen
crossauto's. Tevens is om de kosten te
dekken een startgeld verlangd van de
coureurs. Het startgeld bedraagt 725,—
voor beide crosses dit jaar.
Omdat er maar honderd startplaatsen
te vergeven waren, moesten van de
124 inschrijvingen er een aantal afval
len. Dit gebeurde door loting, hoewel
mensen die een startbewijs van vorig
jaar hadden en aan konden tonen ten
minste bij één manche te zijn gestart
niet mee hoefden loten, en direct een
nieuw startbewijs kregen.
Drie klassen
Behalve de vijftien „caravan-coureurs"
verschijnen zondag precies honderd
deelnemers aan de start, verdeeld over
drie klassen: grote auto's, standaardau
to's en kevers.
De grote auto's zijn voornamelijk zelf
gebouwde zogenaamde stockcars, of
grote Amerikaanse sleeën, met zes ci
lindermotor. (Heel zware vier cilinder-
motoren zijn soms toegestaan). In de
ze klasse zijn Theo Veeger (startnr. 34)
en Maarten Koorn (22) favoriet, hoe
wel anderen niet kansloos zijn.
De standaardauto heeft een viercilinder
motor van ten hoogste 1.700 cc. Aan
deze auto's mag niets zijn aange
bouwd, behalve een beschermend
stuk staal bij het linker portier en een
rolbeugel, die bij alle deelnemende au
to's verplicht is. Bij de standaardauto's
zijn geen uitgesproken favorieten te
noemen.
Bij de kevers is dat Otto Goënga, hoe
wel hij toch veertien tegenstrevers
heeft. De kever is een langzaam uit
stervend beestje, dat dit jaar in twee
manches bereden mag worden. „Het
aantal is te weinig om nog in finales
te rijden", zegt Anne de Vries erover.
Hij is secretaris van de MAB, de
Motors Auto- en Bromfietsclub, die de
tweemaal in het jaar gehouden auto
cross organiseert.
Omdat het dit jaar de eerste autocross
is zal de grasmat nog vers zijn en
hoeft het publiek niet te vrezen dat er
stofwolken worden opgeworpen door
de crossauto's. De MAB rekent op tus
sen de drie- en vierduizend toeschou
wers. De aanvang is 2 uur 's middags.
De manches worden in deze volgorde
gereden:
eerste manche grote klasse,
tweede manche grote klasse,
derde manche grote klasse,
eerste manche vier cilinder,
tweede manche vier cilinder,
derde manche vier cilinder,
eerste manche kevers,
herkansing grote klasse,
herkansing vier cilinder,
eerste halve finale grote klasse,
tweede halve finale grote klasse,
eerste halve finale vier cilinder,
tweede halve finale vier cilinder,
tweede manche kevers,
finale grote klasse,
finale vier cilinder,
afvalrace caravans.
Iedere zaterdagochtend haalt Scouting
Texel oud papier, lompen en oude
schoenen op. De mensen worden ver
zocht deze spullen vóór 10.00 uur aan
de straat te zetten, zodat ze vlot kun
nen worden ingeladen. Bij de oud
papier-wagen kunt u ook gereedschap
voor de derde wereld kwijt.
Komende zaterdag wordt het oude pa
pier etc. opgehaald in de volgende
straten:
2. Beatrixlaan, Kogerstraat, Waal-
derstraat, Burgerhoutstraat.
De Koog
Iedere tweede vrijdag van de maand
wordt oud papier opgehaald in De
Koog en direkte omgeving, vanaf 19.00
uur.
leder wordt verzocht het papier tijdig
gebundeld aan de straat te zetten.