)aravanrace spectaculaire ifsluiting eerste autocross Donderdag kortebaan harddraverij Den Hoorn Doorrijder opgespoord Gratis sticker voor automobilisten IJSDAG 15 JULI 1986 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Theo Veeger hield zijn caravan het langst heel. door de houten springschans, stuiterde op de strobalen en bleef stilstaan. De strobalen vlogen in brand maar werden geblust. Omdat het aantal van vijftien kevers door de organiserende Motor; Auto- en Bromfietsclub (MAB) te laag werd gevonden werden twee manches om punten gereden, en geen finale. Win naar werd uiteindelijk Otto Goënga, tweede Wim Piet Eelman, derde E. Bakker en vierde M. Bakker. Finales Bij de grote auto's en middenklassers (vier cilinders) werden wel finales ver reden. De vier juryleden die bij de bus de ronden zaten te tellen werden hier bij wel op de proef gesteld. Twaalf ronden moesten worden afgelegd door veertien stockcars en veertien midden klassers, tegen acht ronden in de man ches en tien in de halve finales. Bij de stockcars kon zelfs het publiek duide lijk zien wie aan kop lag. Aanvankelijk zag het ernaar uit dat Dirk Barends, rijdend met een opvallend reclamebord voor Cocky's Kapsalon, met veel mo- torgeweld het hele veld achter zich zou laten. Coureur Maarten Koorn was met zijn veel minder opvallende wagen bijna sluipend naderbij gekomen en sloeg in de bocht even voorbij de jury wagen zijn slag. Dirk nam de bocht te wijd en Maarten zag kans een bedui dend kleinere afstand af te leggen en zo de kop over te nemen. Dat hij van af dat moment op rozen zat omdat de motor van Barends er de brui aan gaf, besefte Maarten Koorn pas na afloop, toen hij de finale winnend had afgeslo ten. Theo Veeger, als altijd een degelij ke race rijdend, kwam als tweede over de finishlijn. Kees Koopman arriverde als derde en Albert Keyser als vierde. Premies Wie er allemaal premies vingen zon dagmiddag is niet op te sommen. Voortdurend werden er namens vooral horecabedrijven beloningen uitgeloofd voor wie de vreemdste buitelingen wil de maken met zijn auto of iets geks wilde doen dat met crosssport niets te maken had. Zo ontving Bert Uitgeest van bar de Beerekuil in De Koog vijftig bier voor tien meter in de sloot zwem men. Meestal word je van zwemmen schoner, Bert was echter inktzwart toen hij uit de moddersloot kwam. Hans Strick bleef premies opsommen bij de finale van de middenklassers, er aan bijdragend dat dit het sensatio neelste wedstrijdonderdeel van de dag was. Johan van der Ster (nr. 54) leek aan vankelijk op overtuigende wijze naar een overwinning te snellen, ware het niet dat na een luttel aantal ronden P. van Leeuwen (nr. 78) ondersteboven in de sloot dook en de wedstrijd vrijwel onmiddellijk werd stilgelegd. Het moet gezegd dat het systeem met de rode vlaggen perfect functioneerde. Van Leeuwen kwam heelhuids uit zijn wa gen gekropen en het publiek kon zijn lol niet op toen de wagens opnieuw moesten starten. Alleen liet na de her start de Golf van Johan van der Ster het afweten. Hij kon lang zoveel snel heid niet maken als eerder op de dag. Bert Uitgeest en Hans van Maldegem passeerden hem zelfs aan weerszijden. Daarvoor werd Uitgeest direct gestraft en vloog tegen de strobalen, waarop hij een draai van 360 graden maakte. Van Maldegem nam de leiding van de race en gaf die niet meer uit handen. Als tweede kwam Jaap Boersen door de finish. Bert Uitgeest had door zijn vreemde draai dus wel erg veel terrein verloren en eindigde als derde, Bert Barhorst als vierde. Veiligheid De autocross werd onder toeziend oog van brandweer en politie gereden. Ook de organisatie zelf had op alle gebie den het zekere voor het onzekere ge nomen. Zo waren dit jaar voor het eerst de vierpuntsgordels voor de cou reurs verplicht met een sluiting in het midden, zodat de coureurs in één greep uit hun zitting konden worden bevrijd. Het publiek zat veilig op de dijk achter een touw, aan de overkant van de sloot. Toen even voor de caravanrace bleek dat velen tijdens de prijsuitrei king zich aan de verkeerde kant van de touwen had begeven bleek hoe se rieus de organisatie het nam met de veiligheid. Alles werd stilgelegd tot ie dereen weer op veilige afstand was gebracht. De prijsuitreiking kwam als plechtig hoogtepunt niet uit de verf. Voor het publiek gebeurde het aan de overkant van de baan en omdat de stockcars met caravans voorbij reden, was de voorzitter van de MAB-club, die de prijzen uitreikte, hopeloos onverstaanbaar. Dat mocht de pret niet drukken. Over de gehele middag gezien had het pu bliek het prima naar de zin. Ook de meeste coureurs konden tevreden te rugkijken op de eerste autocross van dit jaar. Er viel één gewonde: Kees Smit moest al in de tweede manche van de grote auto's in de ambulance gaan liggen wegens rugklachten die hij overhield nadat zijn wagen ietwat hard met de strobalen in aanraking was ge komen. Later knapte hij op en kon op eigen gelegenheid naar huis. Caravans De dag werd besloten met iets nieuws; een afvalrace voor grote auto's met caravans erachter. Al in de eerste larten Koorn, Hans van Maldegem en Otto Goënga zijn ndag de winnaars geworden van de eerste zeer succesvol lopen eerste autocross van dit seizoen. Dat succes was te nken aan een nieuw element in de strijd (de caravanrace) het buitengewoon gunstige weer. Het publiek dat 3500 tn sterk was komen opzetten, kreeg ruimschoots waar or zijn geld. grote puinhoop. was niet het geval; telkens verzonnen de coureurs nieuwe trucs om hun te genstrevers te vlug af te zijn. Lukte het niet door hem (of haar in het ge val van Diana Backer) op slinkse wijze de sloot in te manouevreren, dan slaagden de coureurs met de sterkste wagens er wel in de concurrent dood- pflan Koorn op weg naar de overwinning. strobalen aangesleept zodat Ruud bij het startsignaal voortaan boven alles uittorende. Cees Zijm met wagen nummer 2 moest al tijdens dit valse rondje opge ven wegens motorpech. Hij was de eerste van een lange reeks uitvallers, die de autocross zondagmiddag sierde. Commentaar Het was van meet af aan duidelijk dat commentator Hans Strick, staande op de jurybus, vrijwel alle deelnemers per soonlijk kende. Die kennis plus de ga ve van Strick ruim vier uur lang nage noeg zonder adempauze het publiek toe te kunnen spreken droeg zeker bij tot een zeer „complete" autocross. „Lach er niet om, dat dingetje gaat vreselijk hard". Zo stelde hij de Fiat 127 van Hans van Maldegem voor, die later de overtuigende winnaar van de middenklasse zou worden. Vanaf de bus had Hans Strick een goed zicht op de wedstrijd en dat kwam van pas toen Johan van der Vis zijn stockcar op zijn kant tegen de strobalen zette en Strick er benzine uit zag lopen. Omdat hij onmiddellijk de gereedstaan de brandweer waarschuwde kon een flinke brand worden vermeden. Verslag Het zou zonde zijn alle manches en fi nales apart te verslaan, want de indruk kan dan worden gewekt dat de ver schillende races op elkaar leken. Dat eenvoudig af te stoppen door voor hem te gaan rijden en op de rem te trappen. Waarna uiteraard de meest potsierlijke capriolen volgden. Alles wat in het dagelijks verkeer ver boden is, mocht hier niet alleen, het móest. Enige vrouw, Diana Backer, werd overigens niet aan de kant gesmeten door haar mannelijke mede dingers, ze werd heel behoedzaam op de strobalen gezet, waarna ze een fi naleplaats wel kon vergeten. Door de hete motor dreigden de strobalen vlam te vatten maar de toesnellende baan commissarissen grepen tijdig in. De baancommissarissen, die - volgens een dolenthousiaste Hans Strick - ex- coureurs waren en niet van de baan te slaan. Kevers Hoewel het aanbod VW-kevers steeds vermindert blijft de keverrace een belangrijke publiekstrekker. Niet voor niets, want het is ondanks de afne mende kwantiteit een heerlijk schouwspel de vijftien kevertjes als horzels rond de baan te horen zoe men, als een soort pauzenummer tus sen het gebulder van veel grotere motorvermogens. Bijna deerniswekkend komen de dap peren op hun neus terecht na het ne men van de schans. Dan hobbelen ze even na en zetten hun weg onverdro ten voort. Niet allemaal, Harry Blauw (nr. 48) zakte bij de eerste manche iwas overwegend zonnig maar er nd een frisse wind waardoor het ind niet aanlokkelijk was. Een groot il van het publiek heeft bij het be- iken van de cross toch de gewenste die vakantiebruin opgedaan door lontbloot bovenlijf, uiterst geriefe- 2 op de als publieke tribune dienende te zitten, lekker uit de wind. Vanaf dijk was het zicht op het ssspektakel uitstekend, voor zover stofwolken dat toelieten. Dank zij windrichting hadden de toeschou- isvan dat stof geen last, zodat al- nde wedstrijdcommissarissen en leren die bij de organisatie waren rokken op het middenterrein her- Idelijk in het stof moesten bijten, sproeiwagen die de baan een paar natmaakte hield de overlast ech- beperkt. Spektakel was zondagmiddag op het terrein Niek Dros werkelijk sprake van een ktakel. De autocross is één van de nige gebeurtenissen waarbij het misgaat als alles rustig en vlekke- volgens schema verloopt. Geluk- was dat zondag niet het geval. Er een gejuich op toen de allereerste it van de „grote auto's" een valse i. Grote auto's zijn niet altijd groot ithun afmetingen betreft, dat „gro- heeft hier betrekking op de iderinhoud. Wat dat betreft kwa- enkele wagens in aanmerking te doen met de „enorme auto's, die categorie had bestaan. Het mi- mmaantal cilinders is bij de grote '9( d's zes. ir het aantal decibels niet aan een tul et is gebonden rijden de meeste as Ie auto's met het geluid van de VÊ lor zo min mogelijk gedempt. Bij eerste oorverdovende valse start het dan ook een tour de force de iet rtrazende stockcars kreeg bij de te krijgen. Het vlagwapperen van commissarissen werkte en na enig ac irleg vond men de waarschijnlijke M leiding voor het mislukte begin van cross. Ruud Daalder, de starter, niet voor alle deelnemers zicht- daarom werd nog een viertal arT ir *3^ Bert Uitgeest voor vijftig bier kopje onder in de modder Hoppa! ronde kon van een afvalrace al geen sprake meer zijn, alleen Theo Veegers caravan „leefde" nog. De meeste an dere waren reeds in de eerste bocht ten onder gegaan bij een gigantische kettingbotsing van auto's en caravans, die door het publiek met luid gejuich werd begroet. Wat er nog over was zeilde in de tweede bocht eenvoudig omver en viel uit elkaar. Zoals gezegd hield Theo Veeger het het langste vol. De rest werd door de steeds voortsnel lende auto's nog verder aan flarden gereden. Arie Huisman, rijdend in de auto van Siem de Smidt, presteerde het zelfs een caravan binnen te rijden en hem op zijn auto een halve baan mee te sjouwen. Lachend riep Hans Strick door de speakers dat het „één grote puinhoop" was geworden. En hij had gelijk, de overgebleven auto's scheurden met brullende motoren over de restanten van een gezellig kwar tiertje caravans mollen; het had iets weg van een slagveld. Het publiek was uitzinnig en ging uiterst tevreden huiswaarts. De winnaars tijdens hun laatste rondje. Voor het eerst sinds vele jaren wordt op Texel weer een korte- baandraverij gehouden. Dit gebeurt in het kader van het programma van de Hoornder Donderdag en het evenement zal zich afspelen op de Diek, die daartoe geschikt zal wor den gemaakt door een laag zand op het plaveisel aan te brengen. Aannemer Willem Bakker zal twin tig ton zand verspreiden en na af loop weer verwijderen. De 19 deelnemers aan de draverij vormen een vast team dat dergelij ke wedstrijden op tal van plaatsen in Noordholland uitvoert. De aan spanningen komen uit op afstan den tussen 280 en 325 meter, af hankelijk van de handicap die aan de diverse deelnemende paarden is toegekend. Een 22-jarige inwoner van De koog die van donderdag op vrijdag op de Kogerweg met zijn auto uit de bocht vloog en vervolgens door reed, kon later dankzij speurwerk van de politie worden aangehouden. De auto was tegen de afrastering te recht gekomen die over een lengte van zeven meter werd vernield. Oranje laksporen en stukken van een vernield achterlicht werden ter plaatse aange troffen. De politie vond later op een parkeerplaats bij De Koog een bescha digde oranje auto met een kapot ach terlicht waarin de gevonden scherven percies pasten, zodat de eigenaar snel kon worden aangehouden. Tegen hem werd een proces verbaal opgemaakt wegens doorrijden na een aanrijding, wat een misdrijf is. De kortebaandraverij begint om half twee 's middags en is tegeh vijf uur afgelopen. Het is de be doeling dat acht van de betrokken dravers om 19.00 uur meedoen aan de ringrijderij, ook op de Diek. Dat staat dus los van het ringsteken om het kampioenschap van Den Hoorn (met acht tot negen aan spanningen) dat om 20.00 uur be gint. Wie de harddraverij 's mid dags wil gadeslaan, betaalt f2,— entree (kinderen tot 10 jaar gratis). Er is gelegenheid om een gokje te wagen. Geen wachttijden meer" Teso-commissaris Cor Dros wil op zijn eigen wijze (nog) meer bekendheid ge ven aan het feit dat langdurige wacht tijden bij de boot tot het verleden be horen. Hij heeft een sticker laten druk ken met de tekst „Nü bereikbaar met een dubbeldeksveer, dus geen wachttij den meer"- De sticker is bedoeld voor automobilisten die wel eens op het vaste land komen en dat geldt dus voor praktisch elke autobezitter. Afhankelijk van de grootte van de wa gen kan men een klein, grote of extra grote sticker bij Dros (gratis!) afhalen en deze op de achterkant van de (vracht) auto plakken. De bedoeling is dat de medeweggebruikers in het land de tekst lezen. Dros heeft uitgerekend dat de reclameboodschap op dezé wij ze op de meest goedkope wijze vele duizenden automobilisten bereikt, zo dat menigeen er aanleiding in zal ziérr om ook eens naar Texel te gaan voor weekend of vakantie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 7