)aravanrace spectaculaire
ifsluiting eerste autocross
Donderdag kortebaan
harddraverij
Den Hoorn
Doorrijder opgespoord
Gratis sticker voor
automobilisten
IJSDAG 15 JULI 1986 TEXELSE COURANT PAGINA 7
Theo Veeger hield zijn caravan het langst heel.
door de houten springschans, stuiterde
op de strobalen en bleef stilstaan. De
strobalen vlogen in brand maar werden
geblust.
Omdat het aantal van vijftien kevers
door de organiserende Motor; Auto-
en Bromfietsclub (MAB) te laag werd
gevonden werden twee manches om
punten gereden, en geen finale. Win
naar werd uiteindelijk Otto Goënga,
tweede Wim Piet Eelman, derde E.
Bakker en vierde M. Bakker.
Finales
Bij de grote auto's en middenklassers
(vier cilinders) werden wel finales ver
reden. De vier juryleden die bij de bus
de ronden zaten te tellen werden hier
bij wel op de proef gesteld. Twaalf
ronden moesten worden afgelegd door
veertien stockcars en veertien midden
klassers, tegen acht ronden in de man
ches en tien in de halve finales. Bij de
stockcars kon zelfs het publiek duide
lijk zien wie aan kop lag. Aanvankelijk
zag het ernaar uit dat Dirk Barends,
rijdend met een opvallend reclamebord
voor Cocky's Kapsalon, met veel mo-
torgeweld het hele veld achter zich
zou laten. Coureur Maarten Koorn was
met zijn veel minder opvallende wagen
bijna sluipend naderbij gekomen en
sloeg in de bocht even voorbij de jury
wagen zijn slag. Dirk nam de bocht te
wijd en Maarten zag kans een bedui
dend kleinere afstand af te leggen en
zo de kop over te nemen. Dat hij van
af dat moment op rozen zat omdat de
motor van Barends er de brui aan gaf,
besefte Maarten Koorn pas na afloop,
toen hij de finale winnend had afgeslo
ten. Theo Veeger, als altijd een degelij
ke race rijdend, kwam als tweede over
de finishlijn. Kees Koopman arriverde
als derde en Albert Keyser als vierde.
Premies
Wie er allemaal premies vingen zon
dagmiddag is niet op te sommen.
Voortdurend werden er namens vooral
horecabedrijven beloningen uitgeloofd
voor wie de vreemdste buitelingen wil
de maken met zijn auto of iets geks
wilde doen dat met crosssport niets te
maken had. Zo ontving Bert Uitgeest
van bar de Beerekuil in De Koog vijftig
bier voor tien meter in de sloot zwem
men. Meestal word je van zwemmen
schoner, Bert was echter
inktzwart toen hij uit de moddersloot
kwam.
Hans Strick bleef premies opsommen
bij de finale van de middenklassers, er
aan bijdragend dat dit het sensatio
neelste wedstrijdonderdeel van de dag
was.
Johan van der Ster (nr. 54) leek aan
vankelijk op overtuigende wijze naar
een overwinning te snellen, ware het
niet dat na een luttel aantal ronden P.
van Leeuwen (nr. 78) ondersteboven in
de sloot dook en de wedstrijd vrijwel
onmiddellijk werd stilgelegd. Het moet
gezegd dat het systeem met de rode
vlaggen perfect functioneerde. Van
Leeuwen kwam heelhuids uit zijn wa
gen gekropen en het publiek kon zijn
lol niet op toen de wagens opnieuw
moesten starten. Alleen liet na de her
start de Golf van Johan van der Ster
het afweten. Hij kon lang zoveel snel
heid niet maken als eerder op de dag.
Bert Uitgeest en Hans van Maldegem
passeerden hem zelfs aan weerszijden.
Daarvoor werd Uitgeest direct gestraft
en vloog tegen de strobalen, waarop
hij een draai van 360 graden maakte.
Van Maldegem nam de leiding van de
race en gaf die niet meer uit handen.
Als tweede kwam Jaap Boersen door
de finish. Bert Uitgeest had door zijn
vreemde draai dus wel erg veel terrein
verloren en eindigde als derde, Bert
Barhorst als vierde.
Veiligheid
De autocross werd onder toeziend oog
van brandweer en politie gereden. Ook
de organisatie zelf had op alle gebie
den het zekere voor het onzekere ge
nomen. Zo waren dit jaar voor het
eerst de vierpuntsgordels voor de cou
reurs verplicht met een sluiting in het
midden, zodat de coureurs in één
greep uit hun zitting konden worden
bevrijd.
Het publiek zat veilig op de dijk achter
een touw, aan de overkant van de
sloot. Toen even voor de caravanrace
bleek dat velen tijdens de prijsuitrei
king zich aan de verkeerde kant van
de touwen had begeven bleek hoe se
rieus de organisatie het nam met de
veiligheid. Alles werd stilgelegd tot ie
dereen weer op veilige afstand was
gebracht.
De prijsuitreiking kwam als plechtig
hoogtepunt niet uit de verf. Voor het
publiek gebeurde het aan de overkant
van de baan en omdat de stockcars
met caravans voorbij reden, was de
voorzitter van de MAB-club, die de
prijzen uitreikte, hopeloos
onverstaanbaar.
Dat mocht de pret niet drukken. Over
de gehele middag gezien had het pu
bliek het prima naar de zin. Ook de
meeste coureurs konden tevreden te
rugkijken op de eerste autocross van
dit jaar. Er viel één gewonde: Kees
Smit moest al in de tweede manche
van de grote auto's in de ambulance
gaan liggen wegens rugklachten die hij
overhield nadat zijn wagen ietwat hard
met de strobalen in aanraking was ge
komen. Later knapte hij op en kon op
eigen gelegenheid naar huis.
Caravans
De dag werd besloten met iets
nieuws; een afvalrace voor grote auto's
met caravans erachter. Al in de eerste
larten Koorn, Hans van Maldegem en Otto Goënga zijn
ndag de winnaars geworden van de eerste zeer succesvol
lopen eerste autocross van dit seizoen. Dat succes was te
nken aan een nieuw element in de strijd (de caravanrace)
het buitengewoon gunstige weer. Het publiek dat 3500
tn sterk was komen opzetten, kreeg ruimschoots waar
or zijn geld.
grote puinhoop.
was niet het geval; telkens verzonnen
de coureurs nieuwe trucs om hun te
genstrevers te vlug af te zijn. Lukte
het niet door hem (of haar in het ge
val van Diana Backer) op slinkse wijze
de sloot in te manouevreren, dan
slaagden de coureurs met de sterkste
wagens er wel in de concurrent dood-
pflan Koorn op weg naar de overwinning.
strobalen aangesleept zodat Ruud bij
het startsignaal voortaan boven alles
uittorende.
Cees Zijm met wagen nummer 2
moest al tijdens dit valse rondje opge
ven wegens motorpech. Hij was de
eerste van een lange reeks uitvallers,
die de autocross zondagmiddag sierde.
Commentaar
Het was van meet af aan duidelijk dat
commentator Hans Strick, staande op
de jurybus, vrijwel alle deelnemers per
soonlijk kende. Die kennis plus de ga
ve van Strick ruim vier uur lang nage
noeg zonder adempauze het publiek
toe te kunnen spreken droeg zeker bij
tot een zeer „complete" autocross.
„Lach er niet om, dat dingetje gaat
vreselijk hard". Zo stelde hij de Fiat
127 van Hans van Maldegem voor, die
later de overtuigende winnaar van de
middenklasse zou worden. Vanaf de
bus had Hans Strick een goed zicht
op de wedstrijd en dat kwam van pas
toen Johan van der Vis zijn stockcar
op zijn kant tegen de strobalen zette
en Strick er benzine uit zag lopen.
Omdat hij onmiddellijk de gereedstaan
de brandweer waarschuwde kon een
flinke brand worden vermeden.
Verslag
Het zou zonde zijn alle manches en fi
nales apart te verslaan, want de indruk
kan dan worden gewekt dat de ver
schillende races op elkaar leken. Dat
eenvoudig af te stoppen door voor
hem te gaan rijden en op de rem te
trappen. Waarna uiteraard de meest
potsierlijke capriolen volgden.
Alles wat in het dagelijks verkeer ver
boden is, mocht hier niet alleen, het
móest. Enige vrouw, Diana Backer,
werd overigens niet aan de kant
gesmeten door haar mannelijke mede
dingers, ze werd heel behoedzaam op
de strobalen gezet, waarna ze een fi
naleplaats wel kon vergeten. Door de
hete motor dreigden de strobalen vlam
te vatten maar de toesnellende baan
commissarissen grepen tijdig in. De
baancommissarissen, die - volgens een
dolenthousiaste Hans Strick - ex-
coureurs waren en niet van de baan te
slaan.
Kevers
Hoewel het aanbod VW-kevers steeds
vermindert blijft de keverrace een
belangrijke publiekstrekker. Niet voor
niets, want het is ondanks de afne
mende kwantiteit een heerlijk
schouwspel de vijftien kevertjes als
horzels rond de baan te horen zoe
men, als een soort pauzenummer tus
sen het gebulder van veel grotere
motorvermogens.
Bijna deerniswekkend komen de dap
peren op hun neus terecht na het ne
men van de schans. Dan hobbelen ze
even na en zetten hun weg onverdro
ten voort. Niet allemaal, Harry Blauw
(nr. 48) zakte bij de eerste manche
iwas overwegend zonnig maar er
nd een frisse wind waardoor het
ind niet aanlokkelijk was. Een groot
il van het publiek heeft bij het be-
iken van de cross toch de gewenste
die vakantiebruin opgedaan door
lontbloot bovenlijf, uiterst geriefe-
2 op de als publieke tribune dienende
te zitten, lekker uit de wind. Vanaf
dijk was het zicht op het
ssspektakel uitstekend, voor zover
stofwolken dat toelieten. Dank zij
windrichting hadden de toeschou-
isvan dat stof geen last, zodat al-
nde wedstrijdcommissarissen en
leren die bij de organisatie waren
rokken op het middenterrein her-
Idelijk in het stof moesten bijten,
sproeiwagen die de baan een paar
natmaakte hield de overlast ech-
beperkt.
Spektakel
was zondagmiddag op het terrein
Niek Dros werkelijk sprake van een
ktakel. De autocross is één van de
nige gebeurtenissen waarbij het
misgaat als alles rustig en vlekke-
volgens schema verloopt. Geluk-
was dat zondag niet het geval. Er
een gejuich op toen de allereerste
it van de „grote auto's" een valse
i. Grote auto's zijn niet altijd groot
ithun afmetingen betreft, dat „gro-
heeft hier betrekking op de
iderinhoud. Wat dat betreft kwa-
enkele wagens in aanmerking
te doen met de „enorme auto's,
die categorie had bestaan. Het mi-
mmaantal cilinders is bij de grote
'9( d's zes.
ir het aantal decibels niet aan een
tul et is gebonden rijden de meeste
as Ie auto's met het geluid van de
VÊ lor zo min mogelijk gedempt. Bij
eerste oorverdovende valse start
het dan ook een tour de force de
iet rtrazende stockcars kreeg bij de
te krijgen. Het vlagwapperen van
commissarissen werkte en na enig
ac irleg vond men de waarschijnlijke
M leiding voor het mislukte begin van
cross. Ruud Daalder, de starter,
niet voor alle deelnemers zicht-
daarom werd nog een viertal
arT ir
*3^
Bert Uitgeest voor vijftig bier kopje onder in de modder
Hoppa!
ronde kon van een afvalrace al geen
sprake meer zijn, alleen Theo Veegers
caravan „leefde" nog. De meeste an
dere waren reeds in de eerste bocht
ten onder gegaan bij een gigantische
kettingbotsing van auto's en caravans,
die door het publiek met luid gejuich
werd begroet. Wat er nog over was
zeilde in de tweede bocht eenvoudig
omver en viel uit elkaar. Zoals gezegd
hield Theo Veeger het het langste vol.
De rest werd door de steeds voortsnel
lende auto's nog verder aan flarden
gereden. Arie Huisman, rijdend in de
auto van Siem de Smidt, presteerde
het zelfs een caravan binnen te rijden
en hem op zijn auto een halve baan
mee te sjouwen. Lachend riep Hans
Strick door de speakers dat het „één
grote puinhoop" was geworden. En hij
had gelijk, de overgebleven auto's
scheurden met brullende motoren over
de restanten van een gezellig kwar
tiertje caravans mollen; het had iets
weg van een slagveld. Het publiek
was uitzinnig en ging uiterst tevreden
huiswaarts.
De winnaars tijdens hun laatste rondje.
Voor het eerst sinds vele jaren
wordt op Texel weer een korte-
baandraverij gehouden. Dit gebeurt
in het kader van het programma
van de Hoornder Donderdag en het
evenement zal zich afspelen op de
Diek, die daartoe geschikt zal wor
den gemaakt door een laag zand
op het plaveisel aan te brengen.
Aannemer Willem Bakker zal twin
tig ton zand verspreiden en na af
loop weer verwijderen.
De 19 deelnemers aan de draverij
vormen een vast team dat dergelij
ke wedstrijden op tal van plaatsen
in Noordholland uitvoert. De aan
spanningen komen uit op afstan
den tussen 280 en 325 meter, af
hankelijk van de handicap die aan
de diverse deelnemende paarden is
toegekend.
Een 22-jarige inwoner van De koog
die van donderdag op vrijdag op
de Kogerweg met zijn auto uit de
bocht vloog en vervolgens door
reed, kon later dankzij speurwerk
van de politie worden
aangehouden.
De auto was tegen de afrastering te
recht gekomen die over een lengte van
zeven meter werd vernield. Oranje
laksporen en stukken van een vernield
achterlicht werden ter plaatse aange
troffen. De politie vond later op een
parkeerplaats bij De Koog een bescha
digde oranje auto met een kapot ach
terlicht waarin de gevonden scherven
percies pasten, zodat de eigenaar snel
kon worden aangehouden. Tegen hem
werd een proces verbaal opgemaakt
wegens doorrijden na een aanrijding,
wat een misdrijf is.
De kortebaandraverij begint om
half twee 's middags en is tegeh
vijf uur afgelopen. Het is de be
doeling dat acht van de betrokken
dravers om 19.00 uur meedoen aan
de ringrijderij, ook op de Diek. Dat
staat dus los van het ringsteken
om het kampioenschap van Den
Hoorn (met acht tot negen aan
spanningen) dat om 20.00 uur be
gint. Wie de harddraverij 's mid
dags wil gadeslaan, betaalt f2,—
entree (kinderen tot 10 jaar gratis).
Er is gelegenheid om een gokje te
wagen.
Geen wachttijden meer"
Teso-commissaris Cor Dros wil op zijn
eigen wijze (nog) meer bekendheid ge
ven aan het feit dat langdurige wacht
tijden bij de boot tot het verleden be
horen. Hij heeft een sticker laten druk
ken met de tekst „Nü bereikbaar met
een dubbeldeksveer, dus geen wachttij
den meer"- De sticker is bedoeld voor
automobilisten die wel eens op het
vaste land komen en dat geldt dus
voor praktisch elke autobezitter.
Afhankelijk van de grootte van de wa
gen kan men een klein, grote of extra
grote sticker bij Dros (gratis!) afhalen
en deze op de achterkant van de
(vracht) auto plakken. De bedoeling is
dat de medeweggebruikers in het land
de tekst lezen. Dros heeft uitgerekend
dat de reclameboodschap op dezé wij
ze op de meest goedkope wijze vele
duizenden automobilisten bereikt, zo
dat menigeen er aanleiding in zal ziérr
om ook eens naar Texel te gaan voor
weekend of vakantie.