Zeven mensen van Razende Bol gered Motor aangereden Botsing Texelaars i Orion van de Marine was een van de grotere toestellen, die zonder een landing uit te isn meedeed aan de Airshow. •duizenden toeschouwers vormden een brede haag. Het bleek niet eenvoudig te zijn ie- tten achter de hekken te houden. Volgens inspecteur Vos van de Rijksluchtvaartdienst (de controle de volgende keer nog wat strenger moeten zijn en moet tevens worden ge- ild dat alleen (pers)mensen die daarvoor uitdrukkelijke toestemming kunnen tonen, het |iiopmogen voor het maken van foto's. Het vliegveld Texel kort voor de aanvang van de Airshow 1986. Linksonder de B 17 en de F 27 Troopship. In de cirkel de Harrier. Rechts de ..haag" publiek met de toestellen die deelnamen aan de statische show waaronder de DDA Dakota Tegenover het stationsgebouw aan de andere kant van de Postweg het land van Nico de Wit dat als parkeerterrein diende. (Foto Arend Nijkamp waarbij de vliegers elkaar niet konden zien, terwijl de toestellen met de lan dingsgestellen elkaar zowat raakten, waren verbijsterend. Hoogtepunten De enige echte straaljager zaterdag middag, de Hawker Siddeley Harrier, is een V.T.O.L. toestel (Vertical take off and landing) maar tevens een échte" Heel wat trager maar gevoelsmatig ze- jager. Beide kwaliteiten werden zater- ker zo pakkend was het voorvliegen dag gedemonstreerd. Allereerst steeg van de B 17. De oude bommenwerper de Harrier op met gebruikmaking van vormde het andere hoogtepunt van de de startbaan, maar meteen viel op hoe show. Het „Vliegend Fort", waarvan er snel de jager in de lucht was. Vervol gens bleef het toestel boven de lan dingsbaan stil hangen, daarbij gebruik makend van uitlaten in neus, romp en vleugels voor stuwkracht en besturing. Omdat die vorm van besturing direct is gekoppeld aan de gangbare besturing kan de vlieger van beide voortbewe gingsmogelijkheden tegelijk gebruik maken. Dat werd uitgebreid gede monstreerd. Als er zaterdag één bron van herrie was, dan was dat wel deze Harrier. Vooral toen de jager enkele meters boven de grond langsvloog met 600 knopen (ongeveer 1100 km/uur) en het programma met de rood-wit-blauw gespoten Stolp Starduster, die een rookspoor trekkend loopings en Immel- manns maakte alsof het helemaal geen moeite kostte. Speciaal voor stuntwerk gebouwd is ook de Franse Cap 10, die gedreven werd gevlogen door voorma lig luchtmachtvlieger Hendrik Jan Overvest. Het was nauwelijks te gelo ven dat wat Overvest met de Cap 10 deed, echt gebeurde met een vlieg tuigje waarvan de motor maar 180 pk's telt. Terwijl de zon doorbrak en tegen een achtergrond wat losse schapenwolkjes bewees de Pilatus PC 7 zijn kunnen van zeer dicht bij de grond tot grote hoogte, waar hij „aan zijn propellor bleef hangen" als een helikopter. Het vliegtuigje liet zich speels terugvallen en trok vlak boven het gras van vlieg veld Texel de neus weer pp. Dit alles werd wat stunten betreft overtroffen door de twee Pitts Specials, een mi- nistuntteam van „Wings over Hol land". De volledig met reclame beschil derde vliegtuigjes leken in de lucht vechtende insecten zoals ze tekeer gin gen. Vooral de gezamenlijke stunts binnen luttele seconden naar twee ki lometer hoogte schoot was het geluid op z'n minst indrukwekkend en ston den de mensen met de handen tegen de oren. Daarbij slaagde flightluitenant David Walker erin ter afscheid aan het publiek te schommelen met de vleugels. tijdens de oorlog niet minder dan 13.000 zijn gebouwd, heeft vier moto ren van negen cilinders en 1200 pk elk. In de tweede wereldoorlog vloog hij met dertien mitrailleurs en 6000 patro nen, afgezien nog van de bommenlast. De herinnering aan dat laatste werd gewekt toen het vliegtuig op geringe hoogte met open bommenluiken voor het publiek langs vloog. De dreiging gleed over iedereen heen als een don kere schaduw, maar de luiken klapten weer dicht en onschuldig streek de B 17 vriendelijk grommend neer. lbo Ockels bezig met een nevenactiviteit: het presenteren van te kunststof Fantrainer TV-programma, hier was ook niet nodig. Het eerbiedwaar dige toestel dwong door slechts als een oude baas grommend voorlangs te vliegen al genoeg respect af en riep bij velen nostalgische gevoelens op. De 4-motorige Lockheed Orion van de marine gaf een indrukwekkende de monstratie van wendbaarheid, de om vang in aanmerking nemend. Helikopters Verdeeld over de middag stegen regel matig helikopters op om te laten zien dat dit type vliegtuig zeker zijn woord je meespreekt bij de voortgang van de techniek. Hoewel de reusachtige Si korsky CH 53 niet mocht showvliëgen deed zijn kleinere broer, de op Texel welbekende S 61 N, z'n best dat hiaat op te vullen. Het was zeker voor Texe laars aardig te zien dat het toestel van KLM-Helikopters heel wat meer kan dan rondvluchten maken en mensen transporteren. Bij de bewegingen die het zaterdagmiddag demonstreerde leek het soms meer een vechthelikop- ter dan een transportvliegtuig. Ook hier: scherpe bochten en abrupte stops. Dat gold voor de Superpuma AS 330 in nog wat sterkere mate, om dat de Puma kleiner is dan de S 61, sneller en wendbaarder. Bovendien kan de Superpuma meer druk op de rotorbladen hebben. Dat werd duidelijk getoond toen de heli met de neus vooruit pijlsnel naar grote hoogte steeg, wat een helikopter meestal in horizontale stand doet. Bij die beweging leek de Puma een venij nige jager. Ook de Westland Lynx heli van de Konklijke Marine liet geen ver stek gaan en maakte huiveringwekken de bijna-loopings vlak voor het publiek. Aerobatics Enkele vliegtuigen waren niet slechts berekend op het stuntwerk maar zelfs ervoor gebouwd. Het begon al voorin leen nieuw Tros-programma, waar- or op de luchthaven opnamen iden gemaakt onder leiding van re- iseur Han Peekei. n s Lichte vliegtuigen e| ttotale programma van de lucht- m kreeg veel vaart omdat op mo- i[)' snten dat het wat kalmer leek te orden er een of meerdere lichte pro- s llertoestellen opstegen voor een tel- 3, ns opnieuw indrukwekkende de- mstratie. Beginnende militaire pilo- Inkregen tot voor enkele jaren hun j iste praktijklessen op de Fokker S11 vliegers van het Fokker demonstra- iteam Fokker Four, dat met deze e estellen werkt, zijn zeker geen begin- j. rs en lieten zien dat met deze wel- 3s| lieflijke vliegtuigjes ook te stun- fg lis, ook al ondervonden ze door de Si" snelheden waarmee ze vlogen ex- zeel hinder van de wind. Bij het ön na de landing brak dat vederge it één van de toestellèn lelijk op. •vind sloeg onder de staart en het Ituig ging even op zijn neus, waar- r de propeller de grond raakte en inield werd. lander propellervliegtuig, de Swea- igen Metro, in gebruik bij het Natio- 3l Lucht- en Ruimtevaartlabora- ium, vloog dicht bij het publiek 'gs en was nauwelijks hoorbaar. velen was het aangenaam te nstateren dat tegenwoordige vlieg- igontwerpers scherp op het geluid 'en. Dat gold tevens voor het privé- 'e9tuig van een rijke Engelsman: de umman Widgeon, waarmee de eige- i3r persoonlijk enkele „dreigende" ints uitvoerde. Eerbiedwaardig seen vast onderdeel van vliegshows ocht de Dakota niet ontbreken. De lor de Dutch Dakota Association ®A) opgelapte 43 jaar oude DC 3 I'd niet aan stunts gewaagd. Dat Vorige week woensdag om twee uur 's middags werd met onder- zoekboot „Phoca" van Staatsbos beheer zeven mensen van de Ra zende Bol gehaald, die daar met een open vlet waren gestrand. De vier volwassenen en drie kinderen werden met behulp van de rubber boot van de zandplaat gehaald en naar Den Helder gebracht. Enkelen van hen waren uit die stad af komstig, terwijl de anderen uit Le lystad kwamen. De man uit Den Helder die het roer van de vlet in handen had voer al acht jaar in die buurt maar kon toch niet voorkomen dat de vlet omsloeg. De „Phoca", in dienst van SBB voor on derzoek en met als thuishaven het ha ventje van het NIOZ bij 't Horntje, voer langs en Jan van Dijk maakte de kustwacht attent op het ongeluk. De kustwacht verzocht Van Dijk de men sen van de Razende Bol te halen, wat geschiedde hoewel niet zonder moeite. Wegens de zware deining bij de zand plaat moest gebruik worden gemaakt van het rubberbootje. De geredden waren duidelijk al in paniek geraakt en hun redders zeer dankbaar. Bij Den Hoorn is donderdagmiddag om vijf uur een motorrijder licht ge wond geraakt bij een botsing met een Duitse personenauto. De 21-jarige mo torrijder uit Den Hoorn reed over de Hoornderweg in de richting van Den Burg en werd gegrepen door de auto, die bestuurd werd door een 25-jarige Duitse, die linksaf sloeg de Amaliaweg op. De automobiliste verklaarde de motor wel gezien te hebben maar er van overtuigd te zijn geweest dat die rechtsaf zou slaan omdat zijn richtin gaanwijzer dat aangaf. De politie is op zoek naar een vrouw die van het on geluk getuige is geweest en erna al even met de politie sprak. Beide voer tuigen waren behoorlijk beschadigd, hoewel geen van beide total loss. De motorrijder stelde zich onder doktersbehandeling. „Gezellig een dagje uit varen met vrienden", hadden de mensen uit Le lystad gezegd en waren met hun ken nissen met een open vlet met buiten boordmotor gaan varen. Het was mooi weer en een kalme zee. Eens temeer werd bewezen hoe verraderlijk het wa ter rondom de Razende Bol kan zijn, want volgens schipper Jan van Dijk van de „Phoca" was het daar nog woelig van de storm daags ervoor. Twee Texelaars zijn zondag met hun auto's tegen elkaar gebotst bij de uitrit van het vliegveld aan de Postweg. Een man uit De Cocksdorp reed in zijn Re nault vanaf het vliegveld de Postweg op in de richting van De Cocksdorp. Daarbij raakte hij de BMW van een man uit Oudeschild, die in tegen gestelde richting reed. Beide auto's waren beschadigd en de bestuurders bleven ongedeerd. Knap en adembenemend stuntwerk van de twee Pitts Specials. De ..Blue Formation" van de Rijkslucht vaartschool bestaande uit twee grommende Bonanza's en een Cessna Citation De Harrier straaljager blies een geweldige stofwolk op toen deze vlak boven het veld de pijlsnelle vaart afremde en met brullende motoren even roerloos bleef hangen. 5 AUGUSTUS 1986 TEXELSE COURANT PAGINA 9

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 9