„Waddeneiland Texel"
op tijd van de pers
Unieke studiedag op
middelbare schooi
Nu met ANWB-c/assificatie
Kerstconcert
in Oosterend
Geslaagd
Twee bands
in Tasiel
Voor een
briljant kerst idee!
Juwelier
MARTIN TROMP
lftDINSDAG 23 DECEMBER 1986
TEXELSE COURANT
PAGINA 9
waarmee
ronden.
ledacht
vorden
Mcentratie
de moeilijkheden die dat voor de leer
krachten oplevert. Die zelf ontworpen
lessen werden dan voorgeschoteld aan
andere deelnemers van groep A en
Martien de Weijer ging ervan uit dat
men die lessen als bijzonder saai zou
den worden ervaren. Vervolgens
moesten deze deelnemers dan ook de
lessen zelf herzien en verfraaien, zodat
ze minder saai werden. Op deze wijze
leerde men creatief over de lesstof na
denken, en werd aldus hopelijk de mo
tivatie verbeterd.
Yoga
Inmiddels waren de andere 75 leerlin
gen van groep A begonnen met een
geheel ander soort les. Drie yogalera-
ressen waren overgekomen uit respec
tievelijk Nijmegen, Amsterdam en
Zwolle. Zij gaven drie groepen van 25
leerlingen elk les in het zichzelf schen
ken van innerlijke rust, die onontbeer
lijk is voor een juiste concentratie.
De leerlingen in groep B hadden te
kennen gegeven problemen te hebben
met het oppikken van gegevens tijdens
de les. Deze achttien leerlingen ont
dekten telkens bij het maken van hun
huiswerk dat ze weinig of niets had
den opgestoken op school, zodat extra
Iets vertraagd maar vroeg genoeg
om de aspirant vakantiegangers tij
dig van dienst te kunnen zijn, is
„Waddeneiland Texel" van de pers
gekomen. Het 60 pagina's tellende
magazine met als belangrijkste on
derdeel de complete lijst van ac
commodaties van de Texelse Vere
niging van Logiesverst rek kers, ver
schijnt in totaal 40.000 exemplaren.
Het wordt toegezonden aan mensen
die laten blijken belangstelling te heb
ben voor een vakantie op Texel maar
het ligt ook voor het meenemen op
vakantiebeurzen en tentoonstellingen
en in diverse Nederlandse VVV-
kantoren.
In eerste instantie zijn 25.000 exempla
ren gedrukt. Begin volgend jaar wordt
de rest van de oplaag gemaakt. Fou
ten die mogelijk in de eerste druk zijn
geslopen, kunnen dan nog worden ge
corrigeerd. De TVL-leden worden der
halve verzocht hun vermelding in de
lijst te controleren. Waarschijnlijk nog
vóór kerstmis krijgen ze een present
exemplaar van het blad in de bus. Wij
zigingen moeten zo spoedig mogelijk
worden doorgegeven aan de VVV.
Classificatie
Nieuw is dat in de gegevens bij de ac
commodaties nu ook het classificatie
nummer is opgenomen dat door de
ANWB is toegekend. Dat cijfers (van 1
t/m 5) geeft een indruk van de kwali
teit van de inrichting van het betref
fende huisje, bungalow of apparte
ment, maar zegt niets over de ligging
en de omgeving. Het hoogst bereikba
re cijfer is 5 dat maar heel weinig
voorkomt en dat bijvoorbeeld is toege
kend aan de vakantiewoningen van
„Ons Huus" in Waalenburg. De
meeste accommodaties hebben een 2,
3 of 4 gekregen, maar ook „nul" komt
voor. De meeste accommodaties heb
ben nog helemaal geen classificatie
nummer gehad, niet omdat de kwali
teit niet deugt, maar omdat deze ob
jecten nog niet zijn gekeurd. De ac
commodaties die door de ANWB als
eerste onder de loep zijn genomen,
zijn de onderkomens die via de VVV
reserveringscentrale worden verhuurd.
In de loop van het komende jaar volgt
de rest. Volgend jaar zal de VVV al
leen nog gekeurde accommodaties in
de lijst opnemen.
Efficient"1
Naast de accommodatielijsten bevat
„Waddeneiland Texel" algemene infor
matie over het eiland. Voor een groot
deel bestaat die uit hetzelfde foto- en
tekstmateriaal dat is gebruikt in de
eerder verschenen Vakantiereisgids
Texel. Van dat materiaal is gewoon
wat meer gedrukt en aan de overige
informatie toegevoegd, wat uiteraard
veel voordeliger was dan een geheel
nieuwe gids samenstellen en drukken.
Het enige nadeel is dat Vakantiereis
gids (waarvan er 210.000 zijn gemaakt)
en Waddeneiland Texel veel op elkaar
zijn gaan lijken voor mensen die er een
oppervlakkige blik in werpen. Beide
bladen hebben echter hun eigen
„doelgroep" zodat dit bezwaar in de
praktijk overkomelijk is.
Afgezien van genoemd „standaard"
gedeelte met algemene informatie dat
vervaardigd is bij het op massaproduk-
tie ingestelde en daardoor goedkopere
Nederlands Drukkerij Bedrijf in Zoeter-
woude, is „Waddeneiland Texel" ver-
tijdens de laatste schooldag van het jaar op de RSG.
veel tijd in het huiswerk moest worden
gestopt. Zij moesten tijdens de studie
dag deze problemen met elkaar
doorspreken en kregen didactische
tips, die ze in oefeningen en
vraagstukken leerden toepassen. Dui
delijk werd dat thuiswerken tweemaal
zoveel aandacht en tijd vergt.
Lesrooster
Groep C had problemen met de orga
nisatie van het werk: het al jaren spe
lende probleem van de keuze tussen
huiswerk en televisie. Deze dertig leer
lingen kregen opdracht een soort
weekrooster voor zichzelf te ontwer
pen aan de hand van een aantal fictie
ve gegevens: een lesrooster, het huis
werk voor 14 dagen, de tv-
programma's voor die periode en in
lichtingen over de leerstof tijdens die
twee weken.
De deelnemers van groep D begonnen
de dag na de videofilm met een psy
chologische test. Deze veertig leerlin
gen hadden problemen met het ont
houden van gegevens. Uit het hoofd
leren betekent een ramp voor hen.
Tien woorden werden langzaam opge
zegd. Vervolgens werd een aantal
hoofdrekensommetjes gedaan en daar
na moest men de tien woorden op
schrijven. Aansluitend werd deze leer
lingen door middel van schriftelijke oe
feningen trucs bijgebracht waarmee
woorden onthouden kunnen worden.
Zo werden de woorden aan bepaalde
voorwerpen gekoppeld, waardoor die
voorwerpen als een geheugensteuntje
gingen fungeren. Ook kregen zij enkele
adviezen voor het leren. Het is bijvoor
beeld zinloos om anderhalf uur achter
elkaar stomweg woorden uit het hoofd
te leren, maar daarentegen juist zinvol
dit telkens twee minuten te doen met
een pauze ertussen, waarin men zich
op andere zaken concentreert.
Mens erger je niet
Tenslotte moesten de leerlingen van
groep D met elkaar „Mens erger je
niet" gaan spelen. Daarbij werd 25 mi
nuten lang een band afgedraaid met
daarop 15 namen van componisten
met hun land van herkomst in de volg
orde van hun geboortedata. Na die 25
minuten behoorden de leerlingen die
namen in de goede volgorde uit het
hoofd te kennen. Helaas werd dit on
derdeel wegens tijdgebrek geschrapt.
Het kleinste groepje was E, dat uit 8
leerlingen bestond, die juist wel zaken
uit hun hoofd kunnen leren maar pro
blemen hebben met het combineren
van de verschillende gegevens. Dat
doet zich vooral voor bij meerkeuzen-
toetsen, als verschillende antwoorden
veel op elkaar lijken. De oefening
bestond uit het zelf samenstellen van
een proefwerk aardrijkskunde. Alle
reerst met open vragen en later met
de beruchte multiple choice-vragen.
De proefwerken werden onderling uit
gewisseld en door de anderen ge
maakt, zodat op allerlei wijzen met de
stof werd omgesprongen.
Geen problemen
De resterende 100 leerlingen hadden
weinig of geen problemen met de
leerstof. Toch moesten ook zij zeer ac
tief deelnemen aan de studiedag. Hoe
wel het niet om hen begonnen was
maakten ze wezenlijk deel uit van het
programma, dat er immers ook op was
gericht de leerkrachten ideëen te ver
schaffen voor de toekomstige koers
van het leggeven aan de RSG. Daar
om werd deze leerlingen een aantal
discussievraagstukken voorgelegd,
waardoor zij min of meer werden ged
wongen constructief na te denken
over eventuele wijzigingen binnen de
onderwijsstructuur. Eén discussiestuk
was bijvoorbeeld: „In plaats van we
kenlang lessen te volgen in een be
paald vak zou je voor dat vak vrijwillig
een grote opdracht moeten kunnen
kiezen waaraan je die weken werkt".
Ook werd binnen groep F een rol
lenspel gespeeld, waarbij de verhou
ding leraar-leerling werd uitgewerkt.
De leerlingen uit alle groepen hadden
opdracht tijdens de oefeningen een
aantal vragen te bedenken, die ze 's
middags aan de leerkrachten wilden
stellen. Achteraf bleek dat bij groep F
de motivatie ver te zoeken was, zodat
weinig resultaten werden geboekt. Het
forum van negen leerkrachten dat die
middag in de RSG zat kreeg wel veel
vragen van de andere vijf groepen te
verwerken.
„Stom"
Als extra stimulans om de leerlingen
vrijdag aan het werk te krijgen, maak
te Martien de Weijer gebruik van zoge
naamde lokkertjes; „Problemen met
woordjes leren?" stond er op het voor
blad van de oefeningen voor groep D
„Nog 20 minuten en je bent ervan af".
Dat wakkerde de nieuwsgierigheid aan.
De Weijer zag het ook als een soort
propaganda. Dat het al bij aanvang
duidelijk was dat de dag zou slagen
bleek wel uit de opkomst. Bij het be
gin van de week waren er op de RSG
116 ziekmeldingen van leerlingen tegen
slechts tien absenten op de studiedag.
„Ik hoop dat die tien zaterdagavond
zoveel verhalen van hun medeleerlin
gen over deze dag horen dat ze zullen
zeggen: „Stom dat ik dat gemist
heb!" aldus de organiserende
conrector.
Martien de Weijer had ook alle leer
krachten, die zich vrijdag met toezicht
en begeleiding bezighielden, opdracht
gegeven na afloop aan hem een ver
slag van die dag te verstrekken. Die
verslagen werden soms mondeling en
soms schriftelijk gegeven, zodat een
indruk werd verkregen van de ervarin
gen. Zo slaagde Martien de Weijer erin
de laatste dag van het schooltrimester
een bijzonder nuttige en veelzijdige in
vulling te geven.
Leerlingen van de RSG kijken naar het „pakkende intro" van de studiedag: een videofilm in de aula.
en zestal leerlingen, dat zojuist aan de slag is gegaan met de eerste oefeningen.
lp de Rijksscholengemeenschap in Den Burg werd vrijdag,
ip de laatste schooldag van dit jaar, een studiedag gehou-
"len voor de leerlingen van de bovenbouw van MAVO, HAVO
~m atheneum. Onder aanvoering van conrector Martien de
Meijer werd door een aantal leerkrachten een leerprogramma
- 'sn één dag bedacht en uitgewerkt. De bedoeling daarvan
vas de leerlingen te helpen bij leerproblemen. Naar aanlei
ding van een eerder gehouden enquete waren de leerlingen
<an de vierde, vijfde en zesde klassen ingedeeld in zes cate
gorieën, variërend van „problemen met concentratie en mo-
ivatie" tot „geen problemen".
Om van niemand op zo'n laatste
schooldag te verlangen zich urenlang
achter elkaar te moeten concentreren
werd de dag opgesierd met een aantal
andere activiteiten. Het begon met
wat rector Heetveld noemde „een pak
kend intro", een videofilm, gemaakt
door leerlingen van 4 en 5 atheneum
onder leiding van Jan Willem Hidskes.
Op kolderieke wijze werd 's morgens
om half negen aan de binnendruppe
lende ieerlingen op tv's uitgelegd wel
ke leefproblemen zoal werden^aange-
pakt. Het doel van deze film was
tweeledig. Op de eerste plaats begon
het programma zo niet al te serieus,
terwijl de film tegelijkertijd diende als
buffer, zodat „te laat-komers" niet het
serieuze programma zouden verstoren.
Tijdens de pauzes traden onder andere
muziekgroepen op.
Ludieke programma-onderdelen waren
bedacht en uitgevoerd door Peter Hin
en Liz Gedekink.
Het programma
De eerste twee onderdelen van het
programma bestonden voor de meeste
groepen uit een aantal tests, waarin
hun specifieke problemen werden be
handeld en oplossingen voor die pro
blemen werden aangedragen.
Groep A was veruit de grootste: 150
leerlingen maakten daarvan deel uit.
Zij hadden op het enquete-formulier
ingevuld dat ze problemen hadden met
concentratie en motivatie. De helft van
deze groep begon, verdeeld over klei
nere groepjes, aan oefeningen. De
eerste daarvan was een enquete-
formulier, dat binnen twee minuten
moest worden ingevuld. De vragen
gingen uiteraard over die concentratie
problemen. In elk groepje - van onge
veer zes leerlingen - werd een leider
gekozen, die het programma binnen de
groep moest coördineren. Er werd een
tekst voorgelezen, waarbij de anderen
werden gedwongen te luisteren, omdat
na afloop moest worden verteld hoe
vaak bijvoorbeeld het woordje „die"
erin voorkwam. Ook over de inhoud
van de tekst werd uitgebreid gepraat
na afloop. Naast deze luisteroefening
werd er op geconcentreerd kijken goe-
fend, door woorden en figuren met el
kaar te vergelijken. Deze oefeningen
waren aan een strak tijdschema ge
bonden zodat niet de gelegenheid
werd geboden gemakkelijk te worden
afgeleid,
's Middags waren de leerlingen van
groep A bezig met het zelf ontwerpen
van een les, zodat zij inzage kregen in
leze zes groepen werden vrijdag
i? kleinere groepjes verdeeld van
lier tot zes personen, die geza
menlijk een aantal opdrachten uit
voerden. In totaal ging het om een
]roep van 350 leerlingen. Aanlei-
iing voor dit project waren niet de
eventueel dalende prestaties van
'e leerlingen. Volgens organisator
Ie Weijer gaan de tegenwoordige
oerkrachten steeds meer letten op
e begeleiding van leerlingen en
unnen nu klassieke problemen als
ebrek aan concentratie en het
lecht onthouden van de leerstof
morden aangepakt.
Ie 58-jarige Martien De Weijer is sinds
970 verbonden aan de RSG Texel,
loewel oorspronkelijk leraar Engels
loudt hij zich nu als conrector voorna
melijk met het management van de
ichool bezig. Door zijn grote interesse
ji didactiek schreef hij enkele jaren ge
sden al het boekje „Cursus Studie-
laardigheden", waarmee leerlingen van
et middelbaar onderwijs werden ge-
lolpen bij het vinden van oplossingen
m leerproblemen. De studiedag van
rijdag was min of meer een vervolg
lierop.
Commissie
loor het vroege begin van het school-
aar na de zomervakantie was het af-
lelopen trimester het langste uit de
jeschiedenis van de RSG. (Een
ichooljaar is verdeeld in drie
rimesters).
\ls afsluiting bedacht De Weijer de
>tudiedag om leerlingen de mogelijk-
leid te bieden hun leerproblemen te
jestrijden. Voor dat doel richtte hij
sen commissie op, waarin naast hij
:elf Rennie ten Have en Henk van At-
enveldt zitting namen. Voor dit drietal
verd het een race tegen de klok om
iet volledige programma op tijd
d.w.z. vóór de kerstvakantie) klaar te
lebben. Het betrof namelijk niet alleen
Ben aantal oefeningen of werkstukken,
Ivaarmee de leerlingen aan de slag
Er moest ook een systeem
worden, waarin elke leerling
eigen probleem aan zou kunnen
Bovendien moest de dag zo
ngedeeld dat de leerlingen be-
werden enthousiast mee te blij-
doen en anderzijds ook de leer-
iets op zouden steken,
was niet verwonderlijk dat Martien
Weijer vrijdag ruiterlijk toegaf de
twee weken niet best te heb-
geslapen.
De Christelijke muziekvereniging „Ex
celsior" geeft op tweede kerstdag om
12.00 uur 's middags een kerstconcert
in de Hervormde kerk van Oosterend.
Omdat het nog niet is gelukt een diri
gent te vinden, speelt het korps onder
leiding van Betty Witte-Bakker. Speci
ale medewerking aan de uitvoering
wordt gegeven door de mezzo-sopraan
Renée Begeer, de hoboïst Jan Eve
raarts en organist Peter Zwart. De toe
gang is gratis. Bij de uitgang wordt
gecollecteerd voor giro 999 voor
Vluchtelingenhulp Suriname.
Het programma:
Excelsior: Trumpet tune - Purcel arr.
Mellema.
Opening.
Excelsior: Introïtus voor Kerst - Jacob
de Haan.
Hobo: Siciliano en Allegro - G. F.
Handel.
Excelsior: In Bethlehems stal - Jan de
Haan
Orgel: Hornpipe (uit de Watermusic) -
G. F. Handel.
Excelsior: Stille nacht - arr. J. Nicolai.
Mezzo sopraan: Sei stille dem Hernn -
Felix Mendelssohn.
Excelsior: Away in manger - arr. Jan
de Haan.
Hobo: a. Prelude - A. Corelli
b. Menuet - F. W. Macpug
Excelsior: First Nowell - Willy Hautvast
Orgel: 3 variaties over The first Nowell
(burlesco, scherzando postludium) -
Peter Zwart
Excelsior: Heft op uw hoofden - Jan
de Haan.
Mezzo sopraan: a. Uff'm Berge da
geht der Wind - bew. Felix de Nobel,
origineel Oostenrijks volkslied, 1649.
b. The Cradle.
Excelsior: Ik kniel aan Uwe kribbe neer
- Jacob de Haan.
Slotwoord.
Excelsior: Once in Royals Davids City -
Willy Houtvast.
Voor de cursus kok aan de Culinaire
vakschool in Groningen slaagden C.
M. M. Graaf uit De Cocksdorp en E.
L. Hopman uit Den Burg.
In het Tasiel treden zaterdag twee
bands op, met waarschijnlijk daartus
sen enkele opvoeringen van to
neelstukjes. Om half 11 begint „Miss
Betty", waarvan deel uitmaken: Ricar-
do, Sjak, Knip en Gijs. Vervolgens tre
den Pinie, Gijs, Ricardo en Floris op.
Zij maken deel uit van de band „RGP
on the Highway (in excelsis Deo)". De
repertoires van deze bands zijn nog
niet zo uitgebreid, omdat ze vrij jong
zijn. Het Tasiel is vanaf 9 uur open en
de toegang is gratis. Op nieuwjaars
dag is er vanaf 8 uur 's avonds een
oliebollenavond in het Tasiel.
Weverstraat 34.
vaardigd bij Drukkerij Brügemann in
Den Burg.
Beurzen
De eerste vakantiebeurs waarop „Wad
deneiland Texel" wordt uitgereikt is de
Vakantiebeurs die van 14 tot 19 januari
in Utrecht wordt gehouden, direct ge
volgd door de Caravan Rai van 19 tot
21 januari in Amsterdam. Hoewel de
periode waarin mensen gaan denken
aan hun zomer- en andere vakanties
nog maar net is begonnen, kan toch
al worden gemeld dat de belangstel
ling voor Texel groter is dan vorig jaar.
Het aantal boekingen voor 1987 via de
reserveringscentrale van de VVV is
thans al groter dan eind januari j.l.
voor het seizoen 1986. De animo zal
ongetwijfeld nog worden aangewak
kerd door de VVV beursactiviteit, de
daarmee samenhangende advertenties
en de goedkope promotie die uitgaat
van de zojuist op Texel opgenomen af
levering van het tv-programma Neder
land Muziekland en het januari
nummer van het handwerkblad Ariad
ne dat Texel als decor heeft gebruikt.
Het spreekt vanzelf dat de TVL-leden
ervoor moeten zorgen dat de VVV
nauwkeurig op de hoogte blijft van de
nog vrije accommodatie.