Veldwerkers seismisch onderzoek trotseren kou Eerst met de pikhouweel, daarna tot 30 km diep.... Met drie jeeps vast in branding Enkele veldwerkers die betrok ken zijn bij het seismisch on derzoek, zullen hun „Texelse avontuur" niet snel vergeten. Vorige week raakten zij met drie Toyota-terreinwagens vast op een zandbank voor het Texelse strand en werden over rompeld door het opkomende zeewater. De veldwerkers hadden van de zeer lage waterstand geprofiteerd bij het aanleggen van een zogehe ten „baycable", het gedeelte van de kabel dat niet op het land ma in zee wordt uitgelegd. In plaats van met een bootje kon dit werk bij laag water handiger met jeeps worden uitgevoerd...dachten ze. Toen het water weer kwam opzet ten en aanstalten werd gemaakt om te vertrekken, zakte het on derstel van een jeep deels weg in de zandbank. Een tweede jeep werd aangerukt om de auto los t trekken, maar ook die raakte vast Hetzelfde gebeurde met een derd jeep. Paniek alom, want de vloed was inmiddels in volle gang. Ij lings werd vanuit een strandpavil joen garage Kikkert in De Koog gebeld. Voor dat bedrijf is het lostrekken van auto's op het strand zo ongeveer dagelijks werk waarvoor een landrover met een lier wordt gebruikt. Dit materieel bleek echter onvoldoende, zodat men van geluk mocht spreken da twee jongens met een tractor eve neens hielpen trekken. Met ver eende krachten werden alle drie de jeeps op het strand getrokken, terwijl de tegen de auto's uit- I eenspattende branding voor een spectaculair beeld zorgde. met het seismisch onderzoek in aanra king gekomen en bij het Delftse bedrijf blijven „hangen". Wieger Lei werkt er bijvoorbeeld al meer dan drie jaar en heeft het naar zijn zin: „Afwisselend werk", oordeelt hij. Er worden vaak werkdagen gemaakt van zonsopgang tot zonsondergang, 's Weekends reizen de werknemers meestal naar huis. Frank van de Zande bedient in de meetwagen de apparatuur, controleert de resultaten van elk „schot" (explo sie) en geeft het sein tot ontploffen Daartoe staat hij via een zender („co- der") in contact met de ontvanger („decoder") en mobilofoon in het veld. Met behulp van een monitor, waarop alle geluiden uit de buurt in beeld wor den gebracht, bepaalt de Brabantse technicus het beste moment van af schieten. Uiteraard is het van belang dat er zo weinig mogelijk bijgeluiden zijn. Een auto die ergens over de kabel heenrijdt, kan enorm veer trillingen veroorzaken. Geofoons De trillingen die door de explosie wor den veroorzaakt, dringen tot diep in de aarde door en reflecteren als zij aardla gen bereiken. De teruggekaatste gol ven worden opgevangen door zeer ge voelige microfoontjes, „geofoons". Aan weerszijden van elk kastje bij de meetpunten zijn aan kabeltjes („strings") een zestal geofoons ge plaatst. De teruggekaatste golven wor den in 192 kastjes (stations) over een afstand van vijf kilometer gere gistreerd. In de stations worden deze sinus-vormige signalen omgezet in di gitale informatie en doorgestuurd naar de meetwagen. Alle zo verkregen ge gevens worden op de band opgeno men. Ter controle wordt van elk schot in de meetwagen een computerprint uitgedraaid, waarop de ontvangen sig nalen zijn te zien. Alle gegevens zullen in Delft verder worden „geprocessed". Als compleet pakket wordt de informa tie daarna ter beschikking gesteld aan Ue computer apparatuur m de meetwagen, met o.a. een monitor, bandrecorder, printer en geautomatiseerd schotapparaat. Technicus Frank van de Zande trekt een strook met gege vens uit de printer. PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 16 JANUARI j ij., )e tee e v JIC Ie i :on jep nrr >ila ,Di (op Met paaltjes, kabels, microfoontjes en decoderingskastjes wordt Texel doorsneden. Met hogedrukspuit en prikstok worden de gaten in het bevroren land geboord. Het hiervoor benodigde water wordt opgepompt uit een wak in de brede sloot, waar de slang, zoals is te zien, naar toe leidt Met een meer dan normale belangstelling volgde D.C. Frets, uit voerend manager van het seismisch onderzoek dat op Texel plaats vindt, maandagavond het NOS-Journaal. Uiteenlopende voorspel lingen van weerdeskundigen, berichten over extreem lage tempera turen en hevige sneeuwval hadden hem weinig op het gemak gesteld. Ook het KNMI-weerbericht zou echter weinig opheldering geven: het was ijskoud en het blijft ijskoud, maar wat het weer op langere termijn gaat doen werd niet gezegd. Onvoldoende aanleiding om de ploeg veldwerkers van Frets' bedrijf Delft Geophysical BV met vorstverlet te sturen. De volgende mor gen dus weer .gewoon" aan de slag, in de buitenlucht. „We zijn gevorderd tot ergens ten zuiden van het vliegveldhad één der aanwezige medewerkers ver teld. Dinsdagochtend, een ijzige wind op de kaarsrechte Eierlandse Postweg trotserend, is in de verste verte echter geen spoor van de ka ravaan grijsgetinte terreinwagens en autobusjes te vinden waarmee de veldwerkers het eiland doorkrui sen. Of toch: vlak voor de be bouwde kom van Zuid-Eierland ligt een rode kabel over de weg. Een stukje van „lijn 6", de van oost naar west lopende lijn, waarlangs de meetpunten voor het seismisch onder zoek zijn opgesteld? Inderdaad blijkt dat het geval. Aan beide zijden van de Postweg, in de richting van de duinen en in oostelijke richting, strekt zich over het vastgevroren polderlandschap een lang lint van witte meetpaaltjes uit. Naast elk paaltje staan geheimzin nig aandoende metalen boxen, waar aan alle kanten kabels uitsteken. Deze op accu's gelijkende grijze kastjes sug gereren de aanwezigheid van een op afstand bedienbaar ontploffingsmecha nisme. De reeds ontdekte rode kabel vormt de verbindingslijn tussen de boxen. Het goede spoor is nu dus te pakken, maar een verkleumd gezelschap kabel leggers en gatenboorders valt nog steeds nergens te zien. Er wordt ge werkt van west naar oost, dus na een blokje omrijden dient langs de Hoofd weg verder te worden gespeurd. Een terechte gedachte. De vrees dat door de barre omstandigheden het onder zoek niet kan voortgaan, blijkt onge grond: aan de oostzijde van de weg, op een keihard stuk akkerland tegen over het toegangsweggetje naar hoeve Padang staan jeeps en kleine vracht wagens opgesteld. Tegen de achter grond van de besneeuwde dijk langs het Eierlandse kanaal zijn silhouetten van - waarschijnlijk - veldwerkers herkenbaar. Rammelend Dat moet haast wel zo zijn, want geen boer zou zich in dit weer op het land wagen. Even later begeeft een ramme lende jeep zich naar de achter op het land bezig zijnde groep. Het voertuig stuitert over het bevroren karrespoor. „De voering is kapot", verklaart de chauffeur. Er veelzeggend aan toevoe gend: „De verwarming gelukkig niet." Op het land zijn vier man bezig met het gatenboren, het karwei dat in de barre omstandigheden de meeste moeilijkheden oplevert. Eén boorploeg stond dinsdagochtend zelfs op non- actief, doordat er geen water kon wor den aangevoerd. De gaten in de grond (schotgaten) worden namelijk met wa terdruk gemaakt. Het water hiervoor moet worden opgepompt uit een nabije sloot, of worden aangevoerd door een tractor met giertank. De pomp die het water in en uit de gier tank moet pompen was echter door de vorst buiten werking gesteld. De boorploeg op het land had daarmee geen problemen. Wak In de belendende bevroren vaart was een wak gehakt, waardoor met een slang het slootwater kon worden op gepompt en gebruikt. Alvorens met de hogedrukspuit een gat van de vereiste 2Vz meter diepte kon worden ge maakt, moest eerst de grond van de bevroren korst worden ontdaan. Alle hoogwaardige technische middelen die het Delftse bedrijf ter beschikking staan ten spijt, wordt voor dit karwei de oeroude pikhouweel voor den dag gehaald. Eén der vier boorploeg-leden tracht zich op deze primitief aandoen de wijze warm te houden. „Er zit hier vijftien tot twintig centimeter vorst in de grond", kleumt de met noordelijk accent sprekende jongen en hakt weer snel verder. Enkele meters verderop profiteren twee mannen van diens voorbereidende werk. Gewapend met een stok en een spuit boren zij de schotgaten, waarin straks de explosie ven zullen worden aangebracht door de „schotploeg". Drainage de excate ligging van de gaten is eer der vastgesteld door een speciaal team dat zich met de ligging van de draina ge in het land bezig houdt. De teamle den hebben daartoe overleg gevoerd met de betreffende grondbezitters/ge bruikers, in de meeste gevallen agra riërs en veehouders. Ook het team dat de kabels legt, steekt met enige voor sprong op de „boorders" en de „plof fers" het eiland over. De kabelleggers zijn het Eierlandse kanaal al overgesto ken en gevorderd tot omgeving Noor- derbuurt/Harkebuurt. De eerste opval lende activiteiten werden al vanaf vori ge week verricht: toen waren de land meters bezig met het uitzetten van de piquetten. „Ik vind het hier best nog meevallen met de kou", zegt één der gatenboor ders. „Toen er een paar winters gele den zoveel sneeuw lag, stonden we tot schouderhoogte in de sneeuw en nóg gingen we door." Toch is het kar wei dat op Texel ten uitvoer wordt ge bracht, bepaald niet gemakkelijk. Door het risico van omhoog komende kwel (zout grondwater) mag op het eiland niet dieper dan 2Vz meter worden ge boord, terwijl elders in Nederland boorgaten van zo'n vijftien meter ge bruikelijk zijn. Daar worden speciale boorwagens voor gebruikt. Zwaar materieel Manager Frets: „Het inzetten van der gelijk zwaar materieel is voor gaten van 2Vz meter onnodig. Ook als er zo veel vorst in de grond zit. Als het té hard gaat doorvriezen, dan moeten we het werk misschien tijdelijk staken." Vooralsnog is geen sprake van vorst verlet voor de veldwerkers, waaruit blijkt dat de kreet „tijd is geld" geheel op Delft Geophysical van toepassing is. Een praktisch voordeel ziet Frets overigens ook: de keiharde grond kan niet worden stukgereden. Mag een boorwagen te zwaar zijn, de hoge drukspuit is menigmaal te licht. Soms zijn de mannen een half uur bezig om door bepaalde harde bodemlagen heen te komen. De grondsoort speelt dan ook een belangrijke rol. Zandgrond bij voorbeeld is soms zo onsamenhan gend dat de schotgaten alweer zijn dichtgevallen voordat de explosieven zijn aangebracht. In die gevallen dient opnieuw te worden geboord, net zo lang tot het werk correct is uitgevoerd. De schotploeg is aan de beurt om in actie te komen. De ene helft van het betreffende tweetal, de Fries Wieger Lei, draagt een apparaat in een schou derkoffer, waarin zich ook een mobilo foon bevindt. De bedrading van de in de grond verborgen explosieven wordt uitgerold en er worden enkele meters afstand genomen. Pieptoon Plotseling klinkt er een indringende pieptoon. Luttele seconden na dit sig naal spat een beetje grond omhoog als gevolg van de onderaardse klap. Of beter gezegd: klappen, want uit een twaalftal gaten stijgt rook op. Door de geringe diepte waarop de explosies plaatsvinden, zijn - om hetzelfde effect te verkrijgen als een explosie op vijf tien meter diepte - twaalf gaten met elk 125 gram springstof nodig, in plaats van één gat met anderhalve kilogram. De twaalf explosieven worden gelijktij dig tot ontploffing gebracht. Deson danks moet je je na afloop afvragen of de onderaardse explosie nou te horen was of niet, zo gedempt was het ge luid. Bovendien ontstaan geen kraters als bewijs. Explosie geslaagd", meldt Wieger Lei aan de meetwagen. De pij! wijst het nauwelijks zichtbare gat aan Het signaal voor de explosie werd ge geven vanuit de meetwagen, die aan het begin van de land is opgesteld. In de, op een mobiele studio gelijkende wagen, is het een stuk aangenamer dan buiten. Binnen zit de jonge tech nicus Frank van de Zande, de enige Brabander in het uit het hele land af komstige gezelschap. Uitzendkrachten Er verblijven 30 tot 35 man op Texel, die zijn ondergebracht in hotel Den Burg en twee zomerhuisjes op de Turkse Tent. Normaliter wordt gewerkt met seismische groepen („party's") van circa zestig personen. Aan de vast aan het bedrijf verbonden medewer kers wordt dan een groot aantal locale uitzendkrachten toegevoegd. Meerdere van de medewerkers zijn op die manier degenen die financieel in het project deelnemen. Lijn 6, waarop Texel zich bevindt, wordt deels betaald door op drachtgever de Rijks Geologische Dienst en deels door anderen, voorna melijk niet met name genoemde olie maatschappijen. Deze zullen de gege vens verder interpreteren en conclusies trekken over de structuur en sa menstelling van de diepe tot zeer die pe ondergrond (10 tot 30 kilometer). Waddenzee Gepland is om ongeveer twee weken op Texel bezig te zijn. Lijn 6 is dan nog niet geheel afgewerkt; er is nog een deel Waddenzee aan de beurt. Het ziet er naar uit dat daar ernstige vertraging wordt opgelopen wegens de ijsgang en Texel dus voorlopig het laatst onderzochte traject zal zijn. Maar ook als Delft Geophysical op de Waddenzee bezig is, zal dat op Texel n M merkbaar zijn. Op verschillende hoglst punten zijn namelijk straalzendertjesl aangebracht, zoals op de kerktoren r van Oosterend, de vuurtoren en op^ het gemaal Dijkmanshuizen. Het vo®3 het zeebodemonderzoek benodigde Va schip, de ex-mijnenveger „Van 't |a Hoff", kan zo de exacte positie bepi len waarop de meetpunten moeten worden aangebracht. De explosies men tot stand met behulp van een „airguns"installatie; de knap wordt veroorzaakt door het laten „ontplof fen" van gecomprimeerde lucht. Me deze methode kunnen twee tot drie honderd ontploffingen per dag plaat )n vinden. Op het land bedraagt de no ai male dagproduktie 120 schoten. In ia geval hoeven de Texelaars niet be vreesd,te zijn voor geheimgehouden militaire activiteiten op het Wad, zo< door sommigen al voorbarig werd verondersteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 2