historische avond" 's herhaling waard Terugkeer jaren '50 bleek 'n goede greep Oude films en OZOZ-toneel Oud-leerling Martin Kikkert uitblinker Buurtvereniging wil zeebrapad kRI 1h|NSDAG 3 FEBRUARI 1987 TEXELSE COURANT PAGINA 5 telkens brak) en verwijderde aanslag en ander vuil. Een selectie van een aantal films werd op één spoel gezet en met groot succes (twee volle zalen van hotel Texel) vertoond. Dezelfde selectie werd zaterdag j.l. ge draaid, opnieuw tot veel genoegen maar er werden minder mensen her kend dan de vorige keer. We zijn in middels een generatie verder en van het huidige publiek hebben nog maar weinigen het zelf destijds meege maakt. De film leek een actueel tintje te hebben omdat sommige gebeurte nissen precies vijftig jaar oud waren, zodat de feestelijkheden rond het hu welijk van Juliana en Bernhard en de aanleg van het vliegveld De Vlijt in Eierland. debutant. Deze Henk Witte leek totaal onbevangen op het toneel te staan. Kennelijk was de knechtenrol hem op het lijf geschreven. Hij speelde ook goed door wanneer hij geen tekst uit te spreken had. Wel dient Witte te letten op een duidelijke uitspraak en hij kan hier en daar nog wat meer overdrijven. Jeannette ter Steege-Smit nam een vertrouwde plaats in het gezelschap in als vrouw Dijkstra. Het zou aardig zijn om haar ook eens andere personages dan pinnige types te zien uitbeelden. Haar duidelijke en goed gebruikte stem en rustgevende toneelspel maken ook een goede pre sentatie in andere rollen. Wie even eens voor een grotere rol in aanmer king komt is Marjon Broekman-de Wit. Zij gaf een vlekkeloze vertolking van de studerende dochter Leentje, de kleinste bijrol. Eén scene was door haar toedoen zelfs heel gevoelig en da's een knappe prestatie. Manke Dirk Teun Huisman leek wat teveel op zijn ervaring te leunen, maar dit idee kan mede zijn gevormd doordat hij een be dachtzaam type uitbeeldde: buurman Manke Drik Vos. Diens droge humor kwam duidelijk uit de verf. Sterk op dreef was Anton witte als veearts Her man Donker. Al plukkende aan zijn Vliegveld Vermakelijk waren de opnamen van het badstrand van De Koog met als strandbewakers de gebroeders Dogger die volgens explicateur" Jaap Bakker als enige probleem hadden dat ze niet konden zwemmen en niet van water hielden. De aanleg van het vliegveld Texel was destijds een gebeurtenis die Texel beloofde mee te slepen in de vaart der volken, wat blijkt uit de uit gebreide filmische aandacht. Het egaliseer- en drainagewerk gebeurde allemaal met schop en kruiwagen De feestelijke opening van het veld werd uitgebreid verslagen met opnamen van de opstijgende autogyro, Schelde- musch, DC 2 en Blauwe Tesselaar" en met veel close ups van mensen, waaronder havenmeester Van der Kooi, de toenmalige KLM-top en uiter aard de locale notabelen. Een dergelijke uitgebreide aandacht kreeg ook de officiële proefvaart van de veerboot Dokter Wagemaker" van Teso, waarbij weer veel mensen waren te herkennen, zoals de kapiteins List, Duinker en Lap, veldwachter D. Looi- jen, president-commissaris Lap etc. Opnamen van een rondrit over het ei land toonden hoeveel er in vijftig jaar is veranderd, zoals de nog piepjonge boompjes van een deel van de Dennen en de Molenlaan in De Cocksdorp. Beelden van de kermis in Den Burg waren gelardeerd met koppen van be kende lokale figuren zoals dorpsomroe per Polak en Klasie Vaak. Nog meer herkenning bood de reportage van de Texelse schapenfokdag van 1935 en de activiteiten ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van S.V. Texel. In de kracht van hun leven zag je ze bezig: veearts Noordijk, Dirk Dapper, Adriaan de Wilt, Kees Zuidema, Bram Daalder, Gerrit Dros, dokter Boswijk etc. Verder waren er beelden van de muziekkorp- Jaap Bakker, die zaterdag commentaar gaf bij de films, toont de projektor die destijds door Duinker is gebruikt Het apparaat vertoont scherfgaten, een gevolg van de beschieting van Den Burg tijdens de Russenoorlog sen Texels Fanfare en VIOS die met het vrachtschip „IJstroom" van Dirk Zuidewind naar Andijk voeren om deel te nemen aan het concours. Zo werd een aardig beeld gegeven van wat de Texelse bevolking in de dertiger jaren bezig hield. Zaterdag werd dus slechts een deel vertoond van de films. Er is nog veel meer, dat mogelijk op een volgende avond aan bod komt. Het is begrijpe lijk dat de familie Duinker wil dat ui terst zorgvuldig met het materiaal wordt omgesprongen en de films wor den dus niet zomaar uitgeleend. Om alle risico uit te sluiten is het zaak dat zo spoedig mogelijk een kopie van de films wordt gemaakt of dat ze worden overgezet op video, hoewel de detail scherpte van de oorspronkelijke film in een videokopie voor een groot deel verloren gaat Perfect toneel Het programmadeel na de pauze bestond dus uit de opvoering van ,,De klucht van de koe" door de groep OZOZ. Het verhaal is geschreven in 1612 door G. A. Brederode, maar wat we zaterdag te zien kregen was een in 1974 door Jan Pannekeet gemaakte bewerking in het Westfries. OZOZ werd door de Historische Vereniging uitgenodigd, omdat het Westfriese dia lect verwantschap heeft met het Tes- sels. Wie daar nog aan twijfelde werd zaterdag tot andere gedachten ge bracht, want het wemelde van uitdruk kingen die ook in het Texels dialect gangbaar zijn waardoor het goed was te volgen. De toneelprestaties van de zes acteurs waren indrukwekkend. Zel den hebben wij amateurs met zoveel overgave, rolkennis en met een zo per- fekte timing gezien. Het simpele ver haal over de dief die erin slaagt op listige wijze een koe te stelen en deze door de eigenaar op de markt te laten verkopen was amusant door het voor spelbare maar niettemin spannende verloop, maar vooral door de Westfrie se uitdrukkingen en termen, waarmee de spelers lucht gaven aan hun ge moed. Het was duidelijk dat een vak regisseur aan het werk was geweerst, in dit geval Jos van Dijk. Geheel in stijl (door zijn slotwoord in het Westfries uit te spreken) dankte voorzitter Oskam aan het slot van de avond de OZOZ-groep. Ik ken allien nag maar segge dat 't 'n merakels mooi stik wös". Als geschenk kregen de medewerkenden een exemplaar van de Texelse Skeurklender die ter gele genheid van het 100-jarig bestaan van de Texelse Courant werd uitgegeven met op het blaadje van de 31e januari de aankondiging van het optreden van OZOZ... Buurtvereniging ,,De Marskramer" heeft bij de gemeenteraad aan gedron gen op aanleg van een zebrapad op de kruising Buytengors-Bernhardlaan. In een brief aan de raad wordt meege deeld dat tijdens de laatstgehouden vergadering van de buurt, het gebrek aan een zebrapad de meest geuite klacht was. Met name voor overste kende schoolgaande kinderen is de huidige situatie gevaarlijk. Ook de be woners van de Kasko-wijk zouden een zebrapad wensen. B en W willen, blij kens het voorstel aan de raad, het ver zoek zelf afhandelen. snor wisselde hij voortdurend van stemming en wist daarbij telkens de juiste toon aan te slaan. Witte gaf blijk van een uitstekende rolkennis hetgeen in zijn spel doorwerkte. De repitities onder leiding van Kees Koorn hebben geleid tot een treffend geheel, maar als sommige spelers hun tekst beter zouden hebben beheerst, zou het nog beter zijn geweest. Er was gezorgd voor een bij de jaren '50 passend de cor, aankleding en grime. Voor dit doel waren de meubels geleend van de fir ma Barhorst. Oude foto's (waaronder uiteraard een van kampioensstier Ti- nus, inclusief prijzenkast), en authen tiek aandoende gebruiksvoorwerpen als een steelpannetje, koffiepot en voe tenbankje zorgde mede voor de juiste stemming. Droge zomer Het stuk was dus geslaagd. Nu maar hopen dat er geen extreme droge zo mer volgt, zoals in 1959 het geval was, aldus voorzitter Nico Roeper tijdens diens voorwoord. ,,Tinus de Tiran" trok in De Wielewaal een vrijwel volle bak (170 betalende bezoekers). Zater dagavond krijgt het stuk een tweede opvoering, in het Eierlandsche Huis in De Cocksdorp. Er is dan weer bal na met muziek van het van vorig jaar be kende Trio Memory. Boer Dijkstra Martin Kikkert) krabt zich eens achter de oren als veearts Herman Donker (Anton Witteen knecht Dries Hop (Henk Witte) hem tegenspreken. Moeder (Jeanette ter Steege) zwijgt en breit door i. I e belangstelling voor de film- en toneelavond die zaterdag De Vergulde Kikkertin Den Burg werd gehouden door e Historische Vereniging, was zo groot dat de zaal al dagen voren was uitverkocht. Dat komt tegenwoordig nog maar e/den voor op Texel en het is opnieuw een bewijs dat er on er een breed publiek interesse bestaat voor plaatselijke istorie, vooral a/s het gaat om recente geschiedenis, die de uderen nog hebben meegemaakt en waarmee jongeren ver wantschap kunnen voelen. aarbij gaan we ervan uit dat de rca vijftig jaar oude films uit het Duinker-archief" zaterdag de be- ngrijkste trekpleister waren. Zo- Is de organisatoren hadden ver acht, bleek het bekijken van dit ixels nieuwsjournaal een feest Bn nostalgie en herkenning. De waliteit van de avond werd echter venzeer bepaald door de vertol- ing van ,,De klucht van de koe" oor de toneelvereniging OZOZ uit chagen. Dit met veel overgave pelende amateurgezelschap lever- e een indrukwekkende prestatie, raar vooral de zich onder het pu- liek bevindende Texelse toneela cteurs likkebaardend naar heb- en gekeken en geluisterd. ét was de eerste keer dat de Histori- che Vereniging een dergelijke avond oor groot publiek organiseerde. Te erwachten is dat de tweede avond liet lang op zich zal laten wachten, •m het grote aantal mensen dat te jat was voor een kaartje, alsnog van ienst te kunnen zijn. In een inleidend woord vertelde voor- itter Gijs Oskam dat het goed gaat iet de historische vereniging. Er zijn iu 125 leden. Onlangs kwam het weede nummer uit van het kwartaal- •lad dat de leden gratis ontvangen )e vier werkgroepen waaruit de vere niging bestaat (archeologie, itamboomonderzoek, historisch archie- onderzoek en dialect) zijn regelmatig ictief. Misschien komt er een vijfde af- leling: de feitelijk al functionerende anggroep die zich bezig houdt met iet verzamelen en uitzingen van oude èxelse liedjes. Het lidmaatschap van Ie historische vereniging kost ƒ25 >er jaar. De Jong-films Het filmprogramma was iets anders Jan tevoren was aangekondigd. Be- walde onderdelen van de Duinker-film )leven nog even in de doos. Daar .tond een extraatje tegenover: films Jie in 1926 en 1931 waren gemaakt Joor de gebroeders De Jong uit "dam, exploitanten van een mobiel bi- ïscooptheater, dat kermissen in het and afreisde. De exploitanten maakten eportages van publiektrekkende eve- tementen in allerlei steden en dorpen en vertoonden die naderhand in de zelfde plaats. Ze waren aldus verzekerd van massa's bezoekers want er is niets *o mooi als jezelf, bekenden en de ei gen omgeving op het witte doek zien, vooral in die tijd. De films die zaterdag n De Vergulde Kikkert werden ge loond waren reportages van de bezoe ken die bisschop Aengenant van Haar- em in 1926 en 1931 aan Texel bracht .om er het heilig vormsel toe te die nen". Volgens de Texelse traditie waaraan in de vijftiger jaren helaas een eind kwam) werd de bisschop in gehaald door een fraai uitgedoste rui terstoet, waarvoor zowat alle katholie ke boeren hun paarden beschikbaar stelden. De cameramensen van De Jong namen bewust zo veel mogelijk mensen van nabij in beeld, er zich waarschijnlijk niet van bewust hoezeer dat zestig jaar later nog zou worden gewaardeerd. Vooral de ouderen in de zaal herkenden nog heel wat van de gefilmde deelnemers, kerkgangers en toeschouwers. Op het kerkplein zag men meester Willemsen dirigeren, geëscorteerd door een zeer jeugdige college Riteco. In het fanfare speelden mensen als Kortenhoeven, Dekker en Bousma. Texels journaal De gebroeders Johan en Gijs Duinker, firmanten van Langeveld De Rooij, maakten in de jaren 1934-1938 films van allerlei gebeurtenissen op Texel om deze te vertonen op filmavonden die in Den Burg en in de andere dorpen wer den gehouden. De avonden waren toegankelijk voor abonnees van de Texelse Courant en hun huisgenoten. Het was een vorm van klantenbinding in een tijd dat nog lang niet iedereen op Texel op het blad was geabon neerd. Duinker had blijkbaar aanleg of ervaring, want de films vertonen niet de fouten die zo kenmerkend zijn voor amateuropnamen en zijn vooral om dat werd gewerkt met 16 mm- materiaal, van zeer goede technische kwaliteit. De Duinkers zorgden aldus voor een document van onschatbare waarde, dat in de oorlog (waarin bei den om het leven kwamen) gelukkig niet verloren is gegaan. In de zestiger jaren werd een deel van de films voor het eerst weer eens in het openbaar vertoond. Harry de Graaf verwijderde toen beschadigde gedeelten, vernieuw de de lassen (zodat de film niet meer Het experiment van de Vereniging van Oud-leerlingen der La gere Landbouwschool Texel om een toneelstuk in de stijl en sfeer van de jaren vijftig op te voeren, slaagde glansrijk. De keuze van het plattelandsblijspel „Tinus de Tiran", dat in 1959 al eens met veel succes door de Oud-leerlingen op de plan ken was gebracht, was daaraan debet. Een andere reden voor het succes zaterdagavond in de Wielewaal was voor het merendeels goede en vlotte spel, met een uitblinkersrol voor Martin Kikkert. Men zou zich kunnen afvragen of de Oud-leerlingen geen orginelere greep uit het assortiment toneelstukken had kunnen doen. Ogenschijnlijk bovendien een risicoloze greep, gezien het vroe gere succes. Zo lag het echter niet, verzekerde reggisseur Kees Koorn des gevraagd. Er was een bewuste keus gemaakt voor een stuk dat een beeld zou geven van het boerenbestaan van zo'n dertig jaar geleden. Koorn was in '59 zelf als souffleur bij „Tinus de ti ran" betrokken geweest en herinnerde het zich als een fraai voorbeeld van zo'n tijdsbeeld. „Zeker ook qua in houd", wat van de stukken van tegen woordig lang niet altijd kan worden gezegd. Die moeten het vaak hebben van onderbroekenlol, laten we eerlijk zijn", aldus Koorn. De woorden van de regisseur bleken reëel. Inderdaad dreef „Tinus de Tiran" niet op platte grap pen en dubbelzinnigheden, maar er werd op humoristische wijze de draak gestoken met een bezigheid die he- dentendage niet meer zo veelvuldig op Texel voorkomt: het mesten van goede fokstieren. Dat zowel onderwerp als tijdsbeeld aansloegen bij het publiek, bleek direct al uit de reacties vanuit de zaal. Toen kwam namelijk tot uiting dat Tinus geen persoon is, maar een stier. En niet zomaar eentje, maar een hele beste: „Tinus de grote", noemt zijn eigenaar, boer Bart Dijkstra hem zelfs. Tinus is in huize Dijkstra hét gespreksonderwerp van de dag, tot grote ergenis van de vrouw des huizes. Zij vindt dat manlief meer oog heeft voor zijn superstier, dan voor zijn eigen echtgenote en gezin. Geld trouwt geld Tinus beheerst het leven van boer Bart en op zijn beurt maakt Bart de dienst uit in zijn gezin en op de boederij. Als hij tegen zijn zoon zegt: „Geld trouwt geld", dan hoeft die het niet te wagen om te komen aanzetten met de meid des huizes. En als er geld uit Bart's geldkistje is verdwenen, dan verdenkt de boerenslimme boer zijn personeel. Zijn wil is wet, maar hij krijgt tegengas van buitenaf: van de scherpzinnige ou de buurman en van een jonge, kundi ge veearts. Gaandeweg het stuk wor den ook zijn knecht, de meid, zoon en dochter mondiger. Bovendien voelt Bart zich lang niet meer kiplekker, om dat de zaken rond zijn „Tinussie" niet helemaal naar wens verlopen. Bart wijst op z'n hart en roept uit: „hier zitten de stieren, ze vreten je op, ze maken je af!" Een kreet die nog diver se malen zal worden herhaald. Ook andere hartperikelen spelen (uiter aard) een rol. Het is in dat opzicht ver makelijk om te zien hoe baas Bart tracht bepaalde figuren te koppelen en er bij anderen juist eeen stokje voor steekt. Ook de wijze waarop sommige gevoelens naar buiten worden ge bracht, is anno 1987 lang niet meer voor iedereen voorstelbaar. Grimassen Martin Kikkert, een der meest gerouti neerde Oud-leerlingen, maakte van de centrale figuur boer Bart Dijkstra een schitterende creatie. Hij putte daarbij diep in zijn reservoir aan grimnassen, al jaren typerend voor Kikkert's acte ren. Bart's boerenslimheid straalde er letterlijk af. De gekke bekken gingen gepaard met een goede timing en woedeuitstralingen, precies zoals de schrijver die zo heeft bedoeld. Subliem zeis was de scene in het eerste bedrijf, waarin Kikkert na veel natellen tot de ontdekking komt dat er geld uit z'n kistje is verwijderd. Helaas kwamen enkele scenes in het tweede en het derde bedrijf minder uit de verf, omdat Kikkert teveel moest leunen op souf- fleuse Maartje Koopman-Vlaming. Zijn routine voorkwam dat deze mindere rolkennis hinderlijk opviel. Ook voor een paar medespelers was de hulp van de souffleuse hard nodig. Met name Peter Smit die de rol van zoon Teun speelde bleek niet tekst- vast. Dit kwam duidelijk tot uiting in zijn spel, dat niet bepaald levensecht overkwam. Een liefdesscene met meid Els Huidekoper had daardoor zelf to taal geen pit. Bij een beter rolkennis zou Smit meer aandacht hebben kun nen besteden aan houding en gebaren. Debutanten De twee debutanten Mary van Exel (de meidl en Henk Witte (knecht Dries Hop) brachten het er redelijk goed vanaf. Mary, onherkenbaar door een pruik had na een stroef begin haar ze nuwen overwonnen en groeide zicht baar in haar rol. Zij had slechts een maal de hulp van de souffleuse nodig, toen zij even van slag was in een ove rigens prima dialoog met de andere ijs Oskam reikt aan de spelers van OZOZ Tesselse Skeurklenders uit. Links op de voorgrond de ..koe" (Muus Joopi. daarnaast de ..kasteloines" I lie Kossenl. ..Waiert" (John Smitl en de boer (Dirk Schenkt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 5