(jroen jwartj-1.00jaar van dart>
IVethouder maakte moeizaam
itje naar Slotskolk
I
Kamperen bij' boer
spoedig in discussie
Aanleg jachthaven
maanden vertraagd
m
:egi
r-
RN
*A
(Efl
N
hild
tandpunten onwrikbaar in kwestie Koopman
9!
Vergulde Kikkert
weigert politieke
propaganda
)ud-Texelaars „openen"
brug in Alkmaar
«Bis ayi*;;
KOOPMAN
Grote drukte met
krokusvakantie
Transport aggregaten
door ijs vertraagd
„Dekkerskoog" kreeg
andere eigenaar
*ART
nark;
i een
Jffie
'aar)
jk in
GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.162
DINSDAG 10 MAART 1987
r advertenties, abonnementen, etc.:
geveld b De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
loon (02220) 2741, na 18 00 uur 4881
actie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
en werktijd deze week tot en met dinsdag a s Frans Hopman. Ongeren
•en Burg, telefoon 02220 - 5472.
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Abonnementsprijs ^19,20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties- Amro Bank nr. 46.99 17.636
Rabobank nr 36.25.01.742; NMB nr. 67 34 60 398
nel.
Bthouder Klaas Barendregt en ambtenaar Piet Witte van
Bt gemeentelijk grondbedrijf lieten zich zondagmiddag in
jlossale vrachtauto's van het transportbedrijf A.P.C. Koop-
an van de Achtertune naar de Slotskolk brengen. Ze deden
Bt op uitnodiging van mevrouw J. Koopman-Boon die op
lie manier het bewijs wilde leveren dat het industrieterrein
llotskolk voor het transportbedrijf een volkomen onaan-
Bardbare vestigingsplaats is.
gemeentelijke vertegenwoordi-
rs werden echter allerminst over-
gd. Wel werd duidelijk dat de
gangsweg naar het industrieter-
n zoals die er nu bij ligt niet is
rekend op de enorme vrachtau-
s van Koopman. De weg is in-
rdaad te smal, de bochten zijn te
herp en geparkeerde personen-
ito's vormen een extra blokkade.
%arbij komt dat de Slotskolk een
Q lodlopende weg is. Vertrekkende
itn', mnotan ^ur ...An
rO<
}xel
jto's moeten dus dezelfde weg
bruiken als de aankomende en
arbij is elkaar passeren
unogelijk.
»t leek of zondagmiddag alles mee-
rkte om de demonstratie tot zijn
De politieke partij Democraten 66
heeft een vergeefse poging ge
daan om via het bedrijf ,,Cloeck
en Moedig" in de bioscoop De
Vergulde Kikkert in Den Burg een
dia geprojecteerd te krijgen als
propaganda in verband met de ko
mende statenverkiezingen. De dia
werd door het theater terug
gestuurd en er werd dus afgezien
van de vergoeding een bepaald
bedrag per dia per bezoeker). Dat
wekte de verbazing bij het landelij
ke secreteriaat van D66 in Den
Haag. Rob Valkenburg van De
Vergulde Kikkert: ,,We hebben
geen bijzondere aversie tegen D66
maar we hanteren de regel dat we
in het reclameprogramma geen
partijpropaganda opnemen, Een
dia van een andere partij zouden
we ook hebben teruggestuurd. In
dit geval zou het niet erg zijn ge
weest om het plaatje te vertonen,
maar het zou kunnen dat je de
volgende keer door bijvoorbeeld
de Centrumpartij wordt benaderd.
We zouden dan telkens voor een
keus komen te staan en dat voe
len we niets voor".
insdag 26 mei wordt in Alkmaar
e nieuwe draaibrug over het
Noordhollands kanaal feestelijk in
ebruik genomen. De brug (verbin-
ling tussen het centrum en
Mkmaar-noord) wordt „De Texelse
•rug" genoemd, in verband met de
lanwezigheid van „het Texelse
•ek" er vlakbij. Bij de ingebruikna
me zal er een rol worden gespeeld
loor een groep op Texel geboren
klkmaarse ingezetenen die als
iersten over de brug zullen lopen,
waarschijnlijk met wat ludiek
ertoon.
3e heren Piet Logman, Kees van Heer
vaarden en Klaas de Porto (allen se-
lert jaren in Alkmaar woonachtig hoe-
vel ze zich nog „echte" Texelaars voe-
en) hebben een comité gevormd dat
Pezig is zoveel mogelijk oud-Texelaars
n Alkaar op te sporen. In het Alk-
naars weekblad van morgen staat een
•proep om zich bij het comité te mel
den. „Het idee is geboren bij een
Jlaasje bier" aldus Klaas de Porto. Als
Jud-Texelaars wilden we wat leuks
loen bij de opening van die Texelse
wug en de mensen die de plechtig
heid organiseren konden daar mee in
stemmen. In de gemeente Alkmaar
•wonen tientallen oud-Texelaars; we ho-
Pen dat ze allemaal komen".
recht te laten komen. De grote vries
wagen met als bijrijder Barendregt en
een vrachtwagen met aanhanger met
Piet Witte als co-piloot die vanaf de
Achtertune via Zevenhuizen naar de
Kotterstraat waren gereden kwamen al
direct bij de afslag van de bochtige
Slotskolk diverse geparkeerde
personenauto's tegen die met veel
stuurmanskunst en meermalen „ste
ken" konden worden gepasseerd.
Aanpassen
Barendregt en Witte waren echter van
mening dat aan deze problemen kan
worden tegemoetgekomen. Tijdens
een geanimeerde discussie in de ijzige
oostenwind op het Slotskolk-
bouwterrein toonde Piet Witte een te
kening waarop hij had aangegeven hoe
de bochten in de Slotskolk flauwer
kunnen worden gemaakt terwijl de
weg zelf kan worden verbreed. En het
verbod om op dit stuk personenauto's
te parkeren zal beter worden nageleefd
als er controle op komt. Dat was geen
nieuws want al eerder had de gemeen
tel tegenover de familie Koopman be
reidheid getoond om de weg aan te
passen zodat de vrachtauto's er wel
langs kunnen. Zondagmiddag liet Ba
rendregt weten dat hij wilde overwe
gen de weg nog breder te maken dan
eerst de bedoeling was en dat de fa
milie'desgewenst meer bedrijfsterrein
kan afnemen dan duizend vierkante
meter om manoeuvreren van de
vrachtauto's op eigen terrein royaal
mogelijk te maken.
Failliet
„U zegt maar hoe u het wilt hebben",
aldus Barendregt, die daarop spoedig
ontdekte dat ook de meest coulante
houding van de gemeente niet zou
helpen want financiële overwegingen
spelen bij de familie een minstens zo
grote rol. Mevrouw Koopman verklaar
de dat het bedrijf failliet gaat als wordt
ingegaan op het aanbod van de ge
meente. Ze zou dan nog liever het be-
rijf sluiten als de gemeente de bedrijfs
voering aan de Achtertune onmogelijk
maakt. „Ik sluit liever aan de Achter
tune dan dat ik failliet ga op de
Slotskolk!"
De standpunten waren onwrikbaar. De
familie Koopman wil gewoon aan de
Achtertune blijven zitten. Hier is sinds
de brand van vorig jaar genoeg ruimte
om de auto's te parkeren en het terrein
is van twee kanten bereikbaar zodat er
bij aan- en afrijden geen problemen
zijn. Met Koopman is wel te praten
over verplaatsing van het bedrijf naar
hoeve „Byron" van Boonman, maar
de gemeente vindt dat het transport
bedrijf daar niet thuishoort. Juist het
industrieterrein Slotskolk is aangelegd
voor het opvangen van bedrijven als
dat van Koopman.
We mógen niet
Vplgens de gemeente moet het trans
portbedrijf in elk geval weg van de
Achtertune. „Het is onmogelijk dat wij
voor een dergelijk bedrijf op die plaats
een hinderwetvergunning afgeven", al
dus Barendregt, die ook duidelijk
maakte dat de gemeente een hinder
wetvergunning zelfs niet mèg verlenen.
Mevrouw Koopman wilde dat nog wel
eens zien en vond dat de rechter daar
een uitspraak over moet doen. Van ge
meentewege werd ook duidelijk ge
maakt dat het er niet zoveel toe doet
wat de bewoners van de Achtertune
vinden van het bedrijf. Weliswaar
TEXEL
Barendregt stapt op de Achtertune in de grote vriesvrachtwagen om dê slechte bereikbaar
heid van de Slotskolk vanuit de praktijksituatie te beoordelen.
bestaat er voor belanghebbenden gele
genheid om bezwaar te maken tegen
het verlenen van een hinderwetvergun
ning maar of zo'n vergunning al of niet
wordt verleend hangt niet alleen af
van eventuele bezwaren en zulke be
zwaren kunnen niet worden „geneutra
liseerd" als andere belanghebbenden
laten weten dat zij juist prijs stellen op
het verlenen van een hinderwetvergun
ning. Volgens de normen van de hin
derwet is het bedrijf Koopman hinder-
wetplichtig en de gemeente moet de
wet toepassen: een bedrijf zonder hin
derwetvergunning moet sluiten. In het
geval Koopman, aldus Barendregt,
heeft de gemeente reële en financieel
aantrekkelijke mogelijkheden tot ver
plaatsing van het bedrijf geboden,
waarbij men veel soepeler is geweest
dan men verplicht is. Het komt erop
neer dat de vestigingsplaats aan de
Slotskolk voor de familie Koopman
een jaarlast betekent van f3.500,—. De
familie Koopman vindt dat echter hele
maal niet aantrekkelijk. ,,De kosten
van het nieuwe gebouw komen er nog
Lees verder pagina 2
De gemeente is van plan nog dit voorjaar de kampeermoge-
lijkheden in het buitengebied ter discussie te stellen in de
gemeenteraad. Dat zal gebeuren in het kader van de herzie
ning van het structuurplan, het recreatieplan en het bestem
mingsplan buitengebied.
Moeizaam geparkeerde auto's ontwijkend rijdt de vrachtauto de Slotskolk op.
Zolang die discussie niet tot be
leidswijzigingen heeft geleid blijft
de huidige regeling gelden: éèn
tent per erf of (maar dan met
toestemming van b en w) één toer-
caravan per erf.
De meningen over uitbreiding van de
kampeermogelijkheid op erven in het
buitengebied zijn verdeeld. Dat er on
der de recreanten belangstelling voor
bestaat staat vast, maar veruiming van
de kampeermogelijkheden in het bui
tengebied betekent concurrentie voor
de bestaande kampeerbedrijven die
ruim voldoende capatiteit hebben om
het huidige aanbod van kampeerders
De aanleg van de nieuwe passan
tenhaven in Oudeschild ondervindt
aanzienlijke vertraging. Het zal niet
lukken de haven met Pinksteren in
gebruik te nemen, zoals de bedoe
ling was. Watersportvereniging en
gemeente gaan er nu vanuit dat de
haven niet eerder dan eind au
gustus of begin september gereed
zal zijn, zodat het seizoen 1987
goeddeels als verloren kan worden
beschouwd.
De vertragingen hebben te maken met
de bekende problemen bij de aan
besteding van het civieltechnische ge
deelte van het werk en de langdurige
winter, waardoor ter plaatse nog maar
nauwelijks met de werkzaamheden is
begonnen. Er doen zich nu ook moei
lijkheden voor bij de inrichting van de
haven omdat de ministeries van Eco
nomische Zaken en van Landbouw en
Visserij (die een belangrijke subsidie
verschaffen) niet akkoord gaan met
het soort drijvende steigers waarop de
keus van gemeente en watersportvere
niging is gevallen. In tegenstelling tot
het civieltechnische deel van het pro-
jekt (dus het eigenlijke graafwerk) is
voor het inrichtingswerk geen openba
re aanbesteding gehouden.
Aluminium
Zes geselecteerde bedrijven zijn uitge
nodigd hiervoor in te schrijven, waarbij
niet bij voorbaat vast stond dat de
laagste inschrijver het werk zou krij
gen. Het hing er ook vanaf welke
kwaliteit voor een bepaalde prijs zou
worden geboden. Gemeente en wa
tersportvereniging hebben de keus la
ten vallen op een onderneming die
fraaie, zeer degelijke aluminium stei
gers levert van Franse makelij. Die zijn
f92.000,— duurder dan hardhouten
steigers die een ander bedrijf heeft
geoffreerd.
Overigens blijft ook het bedrag van de
aluminium steigers nog ruimschoots
beneden de gemeentelijke raming van
f790.000,-.
Gemeente en watersportvereniging
hebben zowel de houten als de alumi
nium steigers in de praktijk bekeken.
Bij een bezoek aan jachthavens in
Cuxhaven en Hamburg maakte het in
druk dat de aluminium steigers daar al
jaren tot grote tevredenheid in gebruik
zijn en dat ze er nog als nieuw uitzien.
De constructie bleek ook uitstekend
bestand te zijn tegen het ijs in de
havens.
De dienst Landinrichting (het orgaan
dat handelt namens genoemde mi
nisteries) beschouwt de aluminium
steigers echter als overbodige luxe en
wil de goedkopere houten constructie.
Spoed
Hoewel het graven van de haven nog
moet beginnen, dringt de tijd omdat
het van het uitein delijk gekozen stei
gersysteem afhangt waar en hoeveel
palen in de haven moeten worden
geslagen. Het daarvoor te maken „pa
lenplan" had er al moeten zijn en de
palen hadden eigenlijk al besteld moe
ten worden.
Woensdagmiddag is opnieuw met Lan
dinrichting gesproken over dit pro
bleem, maar dat heeft geen verande
ring gebracht inde standpunten.
op te vangen. Die concurrentie zal
echter beperkt zijn omdat lang niet al
le bewoners van het buitengebied van
plan zijn om tenten toe te laten; een
ruime meerderheid heeft bij een on
langs gehouden enquete zelfs te ken
nen gegeven er helemaal niets voor te
voelen.
De gemeenteraad heeft in 1983 uit
gesproken dat op Texel wat betreft het
kamperen op erven de mogelijkheid
moet worden geboden die de nieuwe
kampeerwet geeft: 3 tenten per erf.
Die kampeerwet is er inmiddels, maar
van genoemde mogelijkheden kunnen
de gemeenten geen gebruik maken
omdat juist dit onderdeel (artikel 27)
van de wet niet in werking is getreden
op verzoek van gemeentebesturen van
recreatiegemeenten en van de Vereni
ging van Nederlandse Gemeenten, uit
vrees voor een landschapsbedreigende
wildgroei Het verzoek van de gemeen
teraad kan dus (nog) niet worden uit
gevoerd. In de kampeerverordening die
de gemeente nog voor het komende
seizoen (krachtens diezelfde kampeer
wet) moet vaststellen, wordt dan ook
niet gerept over kamperen bij de boer.
De verordening (niet meer dan een
paar blaadjes) bevat dan ook weinig
meer dan voor de hand liggende voor
schriften die betrekking hebben op het
aanvragen van een kampeerexploitatie-
vergunning en beroepsmogelijkheden.
De verordening had al voor 1 januari
j.l. vastgesteld moeten worden maar
er moest worden gewacht op de Alge
mene Maatregel van bestuur betreffen
de de hygiëne en gezondheid op kam
peerplaatsen. Dat is niet zo'n probleem
want het ziet er naar'uit dat de veror
dening in elk geval voor het komende
seizoen in werking is. De raadscom
missie voor ruimtelijk en huisvestings
beleid zal er in de vergadering van
morgenavond advies over uitbrengen.
De verordening zal dan dertig dagen
ter visie worden gelegd. Belangheb
benden kunnen binnen die termijn be
zwaren maken, waar de gemeenteraad
rekening mee kan houden bij de uitein
delijke vaststelling.
Dat Texel een drukke krokusvakan
tie achter de rug heeft, is af te le
zen aan het grote aantal personen
auto's dat de Teso-bootdienst te
verwerken kreeg. Vergeleken met
deze vakantie vorig jaar werden
liefst 2752 auto's meer vervoerd,
een stijging van 31,7 procent.
Het aantal „vreemde" auto's (auto's
van niet-ingezetenen) bedroeg dit jaar
1021, tegen 687 in 1986, eveneens een
forse stijging. Er moet echter in aan
merking worden genomen dat de kro
kusvakantie vorig jaar drie weken vroe
ger viel.
Bovendien was toen sprake van vrij
strenge vorst. Maar ook dit jaar deed
zich een winters weertype gelden, al
vroor het dan niet zo hard. Vergeleken
zijn de periodes vrijdag 7 februari tot
en met zondag 16 februari 1986 en
vrijdag 27 februari tot en met zondag
8 maart 1987. Vorig jaar vervoerde
Teso in totaal 8678 personenauto's en
dit jaar waren dat er 11.430. Naar Texel
werden 5725 auto's overgevaren en
naar Den Helder 5705. Tevens mag
worden geconcludeerd dat ook veel ei
landbewoners er zelf op uit trokken.
Het transpert van de drie nieuwe die
selgeneratoren voor het PEN-bedrijf
Texel ondervindt vertraging. De machi
nes zijn in Finland al in het schip gela
den maar in de Oostzee ligt zwaar
pakijs, dat uitvaren belemmert. Het
schip wacht tot het wordt ingedeeld in
een konvooi dat de oversteek maakt
met behulp van een ijsbreker. Het ziet
er naar uit dat de generatoren maan
dag 16 maart op Texel zullen
aankomen.
De heer S.W. Bruin (76) heeft zijn
camping „Dekkerskoogj" aan de
Kamperfoelieweg in De Koog ver
kocht aan de heer C. Zuthen, eige
naar van de aangrenzende camping
De Luwe Boshoek". Het ca 1 ha
grote terrein biedt plaats aan 52
sta-caravans.
„Dekkerskoog" werd dertig jaar gele
den door Bruin gesticht. Hij besloot
tot verkoop aan de buren omdat hij
binnen zijn eigen familie geen geïnte
resseerde opvolgers heeft. Onder de
nieuwe eigenaar zal Dekkerskoog op
de oude voet en onder dezelfde naam
worden voortgezet. Ook de terreinin
deling blijft ongewijzigd zodat Dekkers
koog zijn besloten kleinschalige karak
ter bewaart. Dekkerskoog vormde een
enclave in De Luwe Boshoek. Zuthen
kocht de camping met de gedachte
dat buurmans erf maar één keer te
koop is; en om eventuele ongewenste
ontwikkelingen op het terrein in de
toekomst te kunnen voorkomen. Een
deel van de (314 hectare grote Luwe
Boshoek wordt door Zuthen sinds vo
rig jaar verpacht aan de heer N. Ruis.