(jroen jwartj-1.00jaar van dart> IVethouder maakte moeizaam itje naar Slotskolk I Kamperen bij' boer spoedig in discussie Aanleg jachthaven maanden vertraagd m :egi r- RN *A (Efl N hild tandpunten onwrikbaar in kwestie Koopman 9! Vergulde Kikkert weigert politieke propaganda )ud-Texelaars „openen" brug in Alkmaar «Bis ayi*;; KOOPMAN Grote drukte met krokusvakantie Transport aggregaten door ijs vertraagd „Dekkerskoog" kreeg andere eigenaar *ART nark; i een Jffie 'aar) jk in GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.162 DINSDAG 10 MAART 1987 r advertenties, abonnementen, etc.: geveld b De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, loon (02220) 2741, na 18 00 uur 4881 actie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. en werktijd deze week tot en met dinsdag a s Frans Hopman. Ongeren •en Burg, telefoon 02220 - 5472. Verschijnt dinsdags en vrijdags Abonnementsprijs ^19,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties- Amro Bank nr. 46.99 17.636 Rabobank nr 36.25.01.742; NMB nr. 67 34 60 398 nel. Bthouder Klaas Barendregt en ambtenaar Piet Witte van Bt gemeentelijk grondbedrijf lieten zich zondagmiddag in jlossale vrachtauto's van het transportbedrijf A.P.C. Koop- an van de Achtertune naar de Slotskolk brengen. Ze deden Bt op uitnodiging van mevrouw J. Koopman-Boon die op lie manier het bewijs wilde leveren dat het industrieterrein llotskolk voor het transportbedrijf een volkomen onaan- Bardbare vestigingsplaats is. gemeentelijke vertegenwoordi- rs werden echter allerminst over- gd. Wel werd duidelijk dat de gangsweg naar het industrieter- n zoals die er nu bij ligt niet is rekend op de enorme vrachtau- s van Koopman. De weg is in- rdaad te smal, de bochten zijn te herp en geparkeerde personen- ito's vormen een extra blokkade. %arbij komt dat de Slotskolk een Q lodlopende weg is. Vertrekkende itn', mnotan ^ur ...An rO< }xel jto's moeten dus dezelfde weg bruiken als de aankomende en arbij is elkaar passeren unogelijk. »t leek of zondagmiddag alles mee- rkte om de demonstratie tot zijn De politieke partij Democraten 66 heeft een vergeefse poging ge daan om via het bedrijf ,,Cloeck en Moedig" in de bioscoop De Vergulde Kikkert in Den Burg een dia geprojecteerd te krijgen als propaganda in verband met de ko mende statenverkiezingen. De dia werd door het theater terug gestuurd en er werd dus afgezien van de vergoeding een bepaald bedrag per dia per bezoeker). Dat wekte de verbazing bij het landelij ke secreteriaat van D66 in Den Haag. Rob Valkenburg van De Vergulde Kikkert: ,,We hebben geen bijzondere aversie tegen D66 maar we hanteren de regel dat we in het reclameprogramma geen partijpropaganda opnemen, Een dia van een andere partij zouden we ook hebben teruggestuurd. In dit geval zou het niet erg zijn ge weest om het plaatje te vertonen, maar het zou kunnen dat je de volgende keer door bijvoorbeeld de Centrumpartij wordt benaderd. We zouden dan telkens voor een keus komen te staan en dat voe len we niets voor". insdag 26 mei wordt in Alkmaar e nieuwe draaibrug over het Noordhollands kanaal feestelijk in ebruik genomen. De brug (verbin- ling tussen het centrum en Mkmaar-noord) wordt „De Texelse •rug" genoemd, in verband met de lanwezigheid van „het Texelse •ek" er vlakbij. Bij de ingebruikna me zal er een rol worden gespeeld loor een groep op Texel geboren klkmaarse ingezetenen die als iersten over de brug zullen lopen, waarschijnlijk met wat ludiek ertoon. 3e heren Piet Logman, Kees van Heer vaarden en Klaas de Porto (allen se- lert jaren in Alkmaar woonachtig hoe- vel ze zich nog „echte" Texelaars voe- en) hebben een comité gevormd dat Pezig is zoveel mogelijk oud-Texelaars n Alkaar op te sporen. In het Alk- naars weekblad van morgen staat een •proep om zich bij het comité te mel den. „Het idee is geboren bij een Jlaasje bier" aldus Klaas de Porto. Als Jud-Texelaars wilden we wat leuks loen bij de opening van die Texelse wug en de mensen die de plechtig heid organiseren konden daar mee in stemmen. In de gemeente Alkmaar •wonen tientallen oud-Texelaars; we ho- Pen dat ze allemaal komen". recht te laten komen. De grote vries wagen met als bijrijder Barendregt en een vrachtwagen met aanhanger met Piet Witte als co-piloot die vanaf de Achtertune via Zevenhuizen naar de Kotterstraat waren gereden kwamen al direct bij de afslag van de bochtige Slotskolk diverse geparkeerde personenauto's tegen die met veel stuurmanskunst en meermalen „ste ken" konden worden gepasseerd. Aanpassen Barendregt en Witte waren echter van mening dat aan deze problemen kan worden tegemoetgekomen. Tijdens een geanimeerde discussie in de ijzige oostenwind op het Slotskolk- bouwterrein toonde Piet Witte een te kening waarop hij had aangegeven hoe de bochten in de Slotskolk flauwer kunnen worden gemaakt terwijl de weg zelf kan worden verbreed. En het verbod om op dit stuk personenauto's te parkeren zal beter worden nageleefd als er controle op komt. Dat was geen nieuws want al eerder had de gemeen tel tegenover de familie Koopman be reidheid getoond om de weg aan te passen zodat de vrachtauto's er wel langs kunnen. Zondagmiddag liet Ba rendregt weten dat hij wilde overwe gen de weg nog breder te maken dan eerst de bedoeling was en dat de fa milie'desgewenst meer bedrijfsterrein kan afnemen dan duizend vierkante meter om manoeuvreren van de vrachtauto's op eigen terrein royaal mogelijk te maken. Failliet „U zegt maar hoe u het wilt hebben", aldus Barendregt, die daarop spoedig ontdekte dat ook de meest coulante houding van de gemeente niet zou helpen want financiële overwegingen spelen bij de familie een minstens zo grote rol. Mevrouw Koopman verklaar de dat het bedrijf failliet gaat als wordt ingegaan op het aanbod van de ge meente. Ze zou dan nog liever het be- rijf sluiten als de gemeente de bedrijfs voering aan de Achtertune onmogelijk maakt. „Ik sluit liever aan de Achter tune dan dat ik failliet ga op de Slotskolk!" De standpunten waren onwrikbaar. De familie Koopman wil gewoon aan de Achtertune blijven zitten. Hier is sinds de brand van vorig jaar genoeg ruimte om de auto's te parkeren en het terrein is van twee kanten bereikbaar zodat er bij aan- en afrijden geen problemen zijn. Met Koopman is wel te praten over verplaatsing van het bedrijf naar hoeve „Byron" van Boonman, maar de gemeente vindt dat het transport bedrijf daar niet thuishoort. Juist het industrieterrein Slotskolk is aangelegd voor het opvangen van bedrijven als dat van Koopman. We mógen niet Vplgens de gemeente moet het trans portbedrijf in elk geval weg van de Achtertune. „Het is onmogelijk dat wij voor een dergelijk bedrijf op die plaats een hinderwetvergunning afgeven", al dus Barendregt, die ook duidelijk maakte dat de gemeente een hinder wetvergunning zelfs niet mèg verlenen. Mevrouw Koopman wilde dat nog wel eens zien en vond dat de rechter daar een uitspraak over moet doen. Van ge meentewege werd ook duidelijk ge maakt dat het er niet zoveel toe doet wat de bewoners van de Achtertune vinden van het bedrijf. Weliswaar TEXEL Barendregt stapt op de Achtertune in de grote vriesvrachtwagen om dê slechte bereikbaar heid van de Slotskolk vanuit de praktijksituatie te beoordelen. bestaat er voor belanghebbenden gele genheid om bezwaar te maken tegen het verlenen van een hinderwetvergun ning maar of zo'n vergunning al of niet wordt verleend hangt niet alleen af van eventuele bezwaren en zulke be zwaren kunnen niet worden „geneutra liseerd" als andere belanghebbenden laten weten dat zij juist prijs stellen op het verlenen van een hinderwetvergun ning. Volgens de normen van de hin derwet is het bedrijf Koopman hinder- wetplichtig en de gemeente moet de wet toepassen: een bedrijf zonder hin derwetvergunning moet sluiten. In het geval Koopman, aldus Barendregt, heeft de gemeente reële en financieel aantrekkelijke mogelijkheden tot ver plaatsing van het bedrijf geboden, waarbij men veel soepeler is geweest dan men verplicht is. Het komt erop neer dat de vestigingsplaats aan de Slotskolk voor de familie Koopman een jaarlast betekent van f3.500,—. De familie Koopman vindt dat echter hele maal niet aantrekkelijk. ,,De kosten van het nieuwe gebouw komen er nog Lees verder pagina 2 De gemeente is van plan nog dit voorjaar de kampeermoge- lijkheden in het buitengebied ter discussie te stellen in de gemeenteraad. Dat zal gebeuren in het kader van de herzie ning van het structuurplan, het recreatieplan en het bestem mingsplan buitengebied. Moeizaam geparkeerde auto's ontwijkend rijdt de vrachtauto de Slotskolk op. Zolang die discussie niet tot be leidswijzigingen heeft geleid blijft de huidige regeling gelden: éèn tent per erf of (maar dan met toestemming van b en w) één toer- caravan per erf. De meningen over uitbreiding van de kampeermogelijkheid op erven in het buitengebied zijn verdeeld. Dat er on der de recreanten belangstelling voor bestaat staat vast, maar veruiming van de kampeermogelijkheden in het bui tengebied betekent concurrentie voor de bestaande kampeerbedrijven die ruim voldoende capatiteit hebben om het huidige aanbod van kampeerders De aanleg van de nieuwe passan tenhaven in Oudeschild ondervindt aanzienlijke vertraging. Het zal niet lukken de haven met Pinksteren in gebruik te nemen, zoals de bedoe ling was. Watersportvereniging en gemeente gaan er nu vanuit dat de haven niet eerder dan eind au gustus of begin september gereed zal zijn, zodat het seizoen 1987 goeddeels als verloren kan worden beschouwd. De vertragingen hebben te maken met de bekende problemen bij de aan besteding van het civieltechnische ge deelte van het werk en de langdurige winter, waardoor ter plaatse nog maar nauwelijks met de werkzaamheden is begonnen. Er doen zich nu ook moei lijkheden voor bij de inrichting van de haven omdat de ministeries van Eco nomische Zaken en van Landbouw en Visserij (die een belangrijke subsidie verschaffen) niet akkoord gaan met het soort drijvende steigers waarop de keus van gemeente en watersportvere niging is gevallen. In tegenstelling tot het civieltechnische deel van het pro- jekt (dus het eigenlijke graafwerk) is voor het inrichtingswerk geen openba re aanbesteding gehouden. Aluminium Zes geselecteerde bedrijven zijn uitge nodigd hiervoor in te schrijven, waarbij niet bij voorbaat vast stond dat de laagste inschrijver het werk zou krij gen. Het hing er ook vanaf welke kwaliteit voor een bepaalde prijs zou worden geboden. Gemeente en wa tersportvereniging hebben de keus la ten vallen op een onderneming die fraaie, zeer degelijke aluminium stei gers levert van Franse makelij. Die zijn f92.000,— duurder dan hardhouten steigers die een ander bedrijf heeft geoffreerd. Overigens blijft ook het bedrag van de aluminium steigers nog ruimschoots beneden de gemeentelijke raming van f790.000,-. Gemeente en watersportvereniging hebben zowel de houten als de alumi nium steigers in de praktijk bekeken. Bij een bezoek aan jachthavens in Cuxhaven en Hamburg maakte het in druk dat de aluminium steigers daar al jaren tot grote tevredenheid in gebruik zijn en dat ze er nog als nieuw uitzien. De constructie bleek ook uitstekend bestand te zijn tegen het ijs in de havens. De dienst Landinrichting (het orgaan dat handelt namens genoemde mi nisteries) beschouwt de aluminium steigers echter als overbodige luxe en wil de goedkopere houten constructie. Spoed Hoewel het graven van de haven nog moet beginnen, dringt de tijd omdat het van het uitein delijk gekozen stei gersysteem afhangt waar en hoeveel palen in de haven moeten worden geslagen. Het daarvoor te maken „pa lenplan" had er al moeten zijn en de palen hadden eigenlijk al besteld moe ten worden. Woensdagmiddag is opnieuw met Lan dinrichting gesproken over dit pro bleem, maar dat heeft geen verande ring gebracht inde standpunten. op te vangen. Die concurrentie zal echter beperkt zijn omdat lang niet al le bewoners van het buitengebied van plan zijn om tenten toe te laten; een ruime meerderheid heeft bij een on langs gehouden enquete zelfs te ken nen gegeven er helemaal niets voor te voelen. De gemeenteraad heeft in 1983 uit gesproken dat op Texel wat betreft het kamperen op erven de mogelijkheid moet worden geboden die de nieuwe kampeerwet geeft: 3 tenten per erf. Die kampeerwet is er inmiddels, maar van genoemde mogelijkheden kunnen de gemeenten geen gebruik maken omdat juist dit onderdeel (artikel 27) van de wet niet in werking is getreden op verzoek van gemeentebesturen van recreatiegemeenten en van de Vereni ging van Nederlandse Gemeenten, uit vrees voor een landschapsbedreigende wildgroei Het verzoek van de gemeen teraad kan dus (nog) niet worden uit gevoerd. In de kampeerverordening die de gemeente nog voor het komende seizoen (krachtens diezelfde kampeer wet) moet vaststellen, wordt dan ook niet gerept over kamperen bij de boer. De verordening (niet meer dan een paar blaadjes) bevat dan ook weinig meer dan voor de hand liggende voor schriften die betrekking hebben op het aanvragen van een kampeerexploitatie- vergunning en beroepsmogelijkheden. De verordening had al voor 1 januari j.l. vastgesteld moeten worden maar er moest worden gewacht op de Alge mene Maatregel van bestuur betreffen de de hygiëne en gezondheid op kam peerplaatsen. Dat is niet zo'n probleem want het ziet er naar'uit dat de veror dening in elk geval voor het komende seizoen in werking is. De raadscom missie voor ruimtelijk en huisvestings beleid zal er in de vergadering van morgenavond advies over uitbrengen. De verordening zal dan dertig dagen ter visie worden gelegd. Belangheb benden kunnen binnen die termijn be zwaren maken, waar de gemeenteraad rekening mee kan houden bij de uitein delijke vaststelling. Dat Texel een drukke krokusvakan tie achter de rug heeft, is af te le zen aan het grote aantal personen auto's dat de Teso-bootdienst te verwerken kreeg. Vergeleken met deze vakantie vorig jaar werden liefst 2752 auto's meer vervoerd, een stijging van 31,7 procent. Het aantal „vreemde" auto's (auto's van niet-ingezetenen) bedroeg dit jaar 1021, tegen 687 in 1986, eveneens een forse stijging. Er moet echter in aan merking worden genomen dat de kro kusvakantie vorig jaar drie weken vroe ger viel. Bovendien was toen sprake van vrij strenge vorst. Maar ook dit jaar deed zich een winters weertype gelden, al vroor het dan niet zo hard. Vergeleken zijn de periodes vrijdag 7 februari tot en met zondag 16 februari 1986 en vrijdag 27 februari tot en met zondag 8 maart 1987. Vorig jaar vervoerde Teso in totaal 8678 personenauto's en dit jaar waren dat er 11.430. Naar Texel werden 5725 auto's overgevaren en naar Den Helder 5705. Tevens mag worden geconcludeerd dat ook veel ei landbewoners er zelf op uit trokken. Het transpert van de drie nieuwe die selgeneratoren voor het PEN-bedrijf Texel ondervindt vertraging. De machi nes zijn in Finland al in het schip gela den maar in de Oostzee ligt zwaar pakijs, dat uitvaren belemmert. Het schip wacht tot het wordt ingedeeld in een konvooi dat de oversteek maakt met behulp van een ijsbreker. Het ziet er naar uit dat de generatoren maan dag 16 maart op Texel zullen aankomen. De heer S.W. Bruin (76) heeft zijn camping „Dekkerskoogj" aan de Kamperfoelieweg in De Koog ver kocht aan de heer C. Zuthen, eige naar van de aangrenzende camping De Luwe Boshoek". Het ca 1 ha grote terrein biedt plaats aan 52 sta-caravans. „Dekkerskoog" werd dertig jaar gele den door Bruin gesticht. Hij besloot tot verkoop aan de buren omdat hij binnen zijn eigen familie geen geïnte resseerde opvolgers heeft. Onder de nieuwe eigenaar zal Dekkerskoog op de oude voet en onder dezelfde naam worden voortgezet. Ook de terreinin deling blijft ongewijzigd zodat Dekkers koog zijn besloten kleinschalige karak ter bewaart. Dekkerskoog vormde een enclave in De Luwe Boshoek. Zuthen kocht de camping met de gedachte dat buurmans erf maar één keer te koop is; en om eventuele ongewenste ontwikkelingen op het terrein in de toekomst te kunnen voorkomen. Een deel van de (314 hectare grote Luwe Boshoek wordt door Zuthen sinds vo rig jaar verpacht aan de heer N. Ruis.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1