(groen £wart>- WO jaarjong van hart)
mwonenden vrezen vooral
lachtelijke overlast
Schoonhouden strand
deze zomer op
Wethouder woedend
op partijgenote
proef
i-y
HOORZITTING PARKEERTERREIN ELEMERT
Schilling mag
nachtje bij me
komen sla pen"
Raadsmeerderheid voor steun NIDIG-congres
Plannen op
Texel?
Plannen met Texel?
w
L3
Wordt Kantoorstraat
Elleboogstraatje
Parkeerkwestie Elemert wekt emotie op
Valse collectant
Gevolg faillissement
Boele voor Teso
nog onduidelijk
jpGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.163
VRIJDAG 13 MAART 1987
jbor advertenties, abonnementen, etc.
fengeveld De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
felefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881
ledactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741
luiten werkti|d deze week tot en met dinsdag a s Frans Hopman, Ongaren
Den Burg, telefoon 02220 - 5472
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /19.20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17 636
Rabobank nr. 36 25.01 742; NMB nr 67 34 60.398.
De bezwaren die bewoners van Elemert en Keesomlaan heb
ben tegen de inrichting van het busstation Elemert als par
keerplaats voor personenauto's berusten vooral op de ver
wachting dat dit nieuwe parkeerterrein een bron van nachte
lijke onrust zal worden, met name in de zomer.
Pat bleek op de woensdagavond in
het raadhuis gehouden hoorzitting
vaar enkele tientallen buurtbewo
ners te kennen gaven dat de la-
vaaioverlast er nu al te groot is.
Als straks veel auto's op de Ele-
nert kunnen worden geparkeerd,
komen hier op allerlei uren van de
nacht cafébezoekers luidruchtig
naar hun wagens terug, zodat nie-
nand in de omgeving meer een
Dog dichtdoet.
3e hoorzitting, die door 33 belangstel
enden werd bezocht, maakte duidelijk
lat de hele buurt unaniem tegenstan-
ler is van de parkeermogelijkheden die
de gemeente hier wil bieden. Dat werd
n vele toonaarden onder woorden ge-
Dracht en aan praten over de techniek
/an de inrichting zelf kwam men hele
maal niet toe. Het bracht de raads-
ommissie voor ruimtelijk en huis-
/estingsbeleid er niet toe om van het
Dlan af te zien. Wel werd het idee ge
opperd om de toekomstige parkeer-
slaats Elemert 's nachts met een slag-
Doom of ketting af te sluiten zodat het
geen nachtelijk lawaaicentrum kan
vorden en ook was de suggestie te
toren om aanmerkelijk minder auto's
Dp de Elemert te laten parkeren dan
volgens de gemeentelijke plannen
zes" en „zeven" mogelijk is. Daar
mee zou ook tegemoet gekomen wor
den aan bedenkingen van de AOT en
andere busexploitanten die bang zijn
straks op de Elemert niet meer uit de
voeten te kunnen. De uitspraak was te
horen dat het niet persé noodzakelijk is
om élle parkeerplaatsen die straks op
de Groeneplaats verloren gaan op de
Elemert te compenseren. Een minder
grote parkeerdichtheid op de Elemert
zou ook ruimte geven voor meer be
planting e.d. waardoor de omgeving er
op vooruit gaat. Of dat allemaal kan,
zal nog moeten blijken. Tegen 's
nachts afsluiten van het terrein konden
wel eens grote praktische bezwaren
bestaan omdat reeds geparkeerde au
to's (deels van omwonenden) dan wor
den opgesloten.
Voor het college van B en W zal het
dus niet eenvoudig zijn om een be
hoorlijk compromis te ontwikkelen dat
zoveel mogelijk tegemoet komt aan al
le verlangens.
Bij de vaststelling van het bestem
mingsplan Den Burg-zuid heeft de Ele
mert de bestemming „verkeersdoelein-
den" gekregen, een nogal ruime be
schrijving, in overeenstemming met de
veranderde opvattingen over ruimtelijke
ordening. Niet elke berm of trottoir
wordt apart bestemd en B en W kun-
pen met de Elemert dan ook van alles
doen zolang het maar met verkeer
heeft te maken, ook als de bewoners
daar tegen zouden zijn.
Geen recht
Het was buurtbewoner en oud-
gemeentesecretaris P. Beemsterboer
die dat een bedenkelijke ontwikkeling
noemde. De gemeente stelt de burgerij
weliswaar in de gelegenheid om hun
zegje te doen over herinrichtingsplan
nen, maar echte rechten kunnen de
mensen niet laten gelden. Vroeger was
er bij zo'n verandering al gauw sprake
van afwijking van het geldende
Verkiezingen voor de Provin
ciale Staten zijn belangrijker
dan u denkt.
Stem daarom
woensdag
als Texel
je lief is....
bestemmingsplan, waartegen de bur
gers desnoods tot bij de kroon tegen
konden protesteren.
De buurtbewoners maakten gretig ge
bruik van de gelegenheid om hun af
keuring over de parkeerplaatsplannen
te spuien. De heer Dijker uit de Ada
van Hollandstraat vroeg wethouder
Daan Schilling op de man af of hij het
leuk zou vinden om als het ware in
zijn achtertuin een parkeerterrein te
krijgen, met als gevolg de hele nacht
aan- en afrijdende auto's met hun van
cafébezoek terugkomende joelende
passagiers. Nu er slechts enkele auto's
op de Elemert geparkeerd kunnen wor
den is dat al een probleem. Hoe moet
dat als er straks 45 (plan 7) of 31 au
to's (plan 6) kunnen staan? Dit onge
noegen bleek door praktisch alle aan
wezigen te worden gedeeld.
Urineren
Onder hen de heer W. Steenhuizen,
die het dichtst naast het Elemert-
busstation woont, slechts gescheiden
door een haag. Het is niet alleen het
lawaai dat soort, maar ook het gebruik
van de heg als urinoir en het hier
neergooien van rommel. Mevrouw
Zandstra verklaarde dat ze nu al ge
noodzaakt is om 's zomers aan de
achterkant van haar woning te slapen,
omdat ze anders geen oog dicht doet.
Ze zei dat ze straks gedwongen is haar
huis te verkopen en vond dat de par
keerplaatsen toch in het park moeten
komen. Maar dat bleek onbespreek
baar te zijn. Schilling herinnerde eraan
dat de gemeenteraad dat idee van de
hand heeft gewezen. Dat weerhield de
ook aanwezige Parkstraat-winkelier
Wim Mets er niet van om ervoor te
pleiten dat plan toch maar weer uit de
ijskast te halen, ook al is het er al
twee keer ingezet. „Driemaal is
scheepsrecht". En van P. Beemster
boer kwam het mogelijk bruikbare idee
om wat parkeerplaatsen te maken vlak
naast het park, aan de Hollebol waar
vroeger het noodgebouw van de Bibi-
otheek stond.
Verkeersaanzuiging
Door commissieleden werd uitgelegd
dat parkeren in het park van de hand
is gewezen, niet alleen omdat men de
ze (op te knappen) groene long van
Den Burg in stand wil houden, maar
vooral ook omdat een parkeermogelijk-
heid hier veel heen- en weergerij van
auto's veroorzaakt in het Parkstraatge-
bied, dat men nu juist wat verkeersar
mer heeft willen maken.
De automobilisten die op zoek zijn
naar een plek zo dicht mogelijk bij de
winkels, proberen eerst de Groene
plaats, rijden dan naar het park (of
omgekeerd) en als het ook daar vol is,
zoeken ze nog verder.
Vrij algemeen bleek onder de buurtbe
woners het idee te heersen dat de
commissieleden er geen idee van heb
ben hoe onaangenaam en rumoerig
het nu al is in de Elemert-omgeving.
Een vrouw nodigde wethouder Schil
ling uit om 's zomers een nachtje bij
haar te komen slapen, zodat hij het
zelfs eens zou beleven; een aanbod
dat door Schilling blozend van de
hand werd gewezen.
De mensen hadden het er ook moeilijk
mee dat zo nodig parkeermogelijkhe
den op de Elemert moesten worden
Lees verder pagina 2
De ondernemers die zijn gevestigd aan
de Kantoorstraat in Den Burg zijn niet
gelukkig met de volgens hen mislei
dende naam van die straat. Toeristen
denken dat het straatje doodloopt en
het woord kantoor" doet vermoeden
dat er kantoren zijn gevestigd waar het
publiek niets te zoeken heeft. De on
dernemers F. Boer, M. Karlas, R. v.d.
Kooy, F. Pietersen, T. Steffens en M.
de Vries hebben het gemeentebestuur
daarom verzocht de Kantoorstraat te
herdopen in Elleboogstraat" of
Elleboogstraatje
Het zou herstel van een oude situatie
betekenen want voordat de Kan
toorstraat zijn huidige karakterloze
naam kreeg, werd het straatje Krom
me elleboogsteeg" genoemd. Om die
reden heeft het hier gevestigde hore
cabedrijf van Jellema ook de naam
J'elleboog gekregen.
De discussiërende raadsleden hadden het zicht op de vuilnisbakken die straks het strand zullen sieren.
Het komende seizoen zal een proef worden genomen met het schoon
houden van het strand. Daarna wordt bekeken of de voorgenomen sa
menwerking tussen gemeente en strandexploitanten in de praktijk naar
tevredenheid is verlopen. Dit werd dinsdagavond door de gemeenteraad
besloten.
Afgesproken werd dat de 200 te plaat
sen afvalbakken op kosten van de ge
meente zullen worden aangebracht.
Hiervoor is aan jaarlijkse rente en af
schrijving ƒ11.050,— nodig. Alleen de
PvdA maakte bezwaar tegen deze uit
gave. Fractieleider Dirk Terpstra be
toogde dat de strandexploitanten zélf
deze bakken moeten bekostigen en
plaatsen. Volgens Terpstra is het best
mogelijk om hen daarbij te verplichten
bakken van dezelfde deugdelijke uni
forme makelij aan te schaffen. Als de
exploitanten zelf de afvalbakken voor
rekening nemen, zou er sprake zijn van
een redelijke verdeling van de kosten
tussen gemeente en exploitanten, al-
Het raadslid Tine Krijnen-Bays van Texels Belang heeft dinsdagavond de
woede van haar partijgenoot wethouder Daan Schilling opgewekt door
verwijten te spuien over het ruimtelijk beleid van de gemeente in de af
gelopen jaren in plan Zuid, in het bijzonder wat betreft het voornemen
om het busstation Elemert te maken tot parkeerterrein, zodat daar de au
to's kunnen worden gezet, die niet meer terecht kunnen op de binnen
kort te verfraaien Groeneplaats.
„Het gemeentebestuur denkt zeker:
op de Groeneplaats aangenaam verpo
zen en op de Elemert de blikken do
zen", aldus Tine Krijnen, die op deze
wijze ook zelfkritiek leverde omdat ook
zij wel had gevoeld voor het plaatsen
van auto's op de Elemert, zodat het
maken van parkeerplaatsen in het park
niet nodig is. Ze was echter geschrok
ken van het verzet daartegen door be
woners van de Elemert en was nu tot
de conclusie gekomen dat het onge
wenst is, temeer daar er de afgelopen
jaren al veel aantastingen van de leef
baarheid van deze omgeving zijn ge
weest. Krijnen betitelde dat als „sala-
mitaktiek". Het was ooit de bedoeling
dat Elemert en Keesomlaan een repre
sentatieve woonbuurt zou worden,
maar er zijn telkens dingen gebeurd
waardoor dit karakter geweld werd
aangedaan: de bouw van het gymlo
kaal bij de Thijsseschool aan de straat
kant, het dominerende hoge gebouw
van Rijkswaterstaat, de doorbraak naar
de Groeneplaats, etc. De mensen die
er destijds bouwden hebben veel voor
de grond moeten betalen, maar heb
ben geen waar voor hun geld, vooral
als er straks ook nog auto's bij het
busstation geparkeerd mogen worden
en de plannen tot uitvoering worden
gebracht om de toegang van de speel
weide/ijsbaan aan de Elemert te ma
ken en die speelweide in een parkeer
terrein te veranderen. (Dat laatste was
een misverstand want dergelijke plan
nen bestaan niet - red.)
Onbillijk
Schilling was dus heel boos. Hij vond
de kritiek zeer onbillijk en onredelijk,
want het is niet het college geweest
dat op het idee kwam om auto's te
parkeren op de Elemert. Dat is de
raadscommissie geweest, die het plan
om parkeerplaatsen in het park te ma
ken, unaniem afwees. Schilling zei nu
niet meer over parkeren in het park te
willen praten, nu het college tot twee
keer toe bakzeil heeft gehaald met een
dergelijk plan. De wethouder vond dat
het college meer dan genoeg zijn best
had gedaan om zich te richten naar de
wensen van commissie en publiek.
Vooral de term „salamitaktiek" was
hem in het verkeerde keelgat gescho
ten. Alsof de gemeente stiekum allerlei
kleine veranderingen doordrukt om zijn
eigen zin door te drijven, terwijl nu
juist het tegenovergestelde waar is. Al
le besluiten worden overdadig onder
worpen aan de inspraak, zoals ook nu
weer blijkt uit de extra hoorzitting die
over de Elemert wordt gehouden en
die de gemeente helemaal niet had
hoeven beleggen.
Mevrouw Krijnen had ook gezegd dat
ze graag zou zien dat het hele bussta
tion wordt verplaatst naar de parkeer
plaats aan de Emmalaan. Via de Haf-
felderweg hebben de buspassagiers
dan onmiddellijke toegang tot „de
middenstand" en dat zou met name
prettig zijn voor de winkeliers die door
het omkeren van de verkeersrichting in
de Parkstraat en Weverstraat gedu
peerd zijn geraakt.
Schilling vond dat Krijnen met die op
merking rijkelijk laat kwam. Het
bestemmingsplan is in alle openheid
behandeld en toen had niemand be
zwaar tegen de bestemming „verkeers-
doeleinden" voor het busstation Ele
mert. De wethouder merkte cynisch
op dat het college het wél makkelijk
krijgt, ledereen wil wat anders, wat je
ook doet, het is nooit goed zodat het
niet zoveel uitmaakt welke oplossing
uiteindelijk wordt gekozen....
Namens de CDA-fractie liet Ate
Rienstra weten geen commentaar te
willen leveren en de hoorzitting van de
volgende avond te willen afwachten.
Tine Krijnen wilde nog wel kwijt in de
ze omgeving van Den Burg helemaal
geen parkeerplaatsen te willen omdat
op korte afstand ruim voldoende par
keerterreinen zijn die maar half worden
gebruikt.
dus Terpstra. Burgemeester A Schip
per vond dat de gemeente de exploi
tanten moeilijk kan verplichten om
identieke bakken aan te schaffen. Hij
tilde zwaar aan het belang van een
schoon en representatief strand en
daarvoor zijn uniforme, goede bakken
een voorwaarde. Een ander argument
is dat niet élle afval van de paviljoens
afkomstig is. Badgasten nemen ook
versnaperingen van huis mee. De ge
meente zorgt daarom voor de bakken
en als tegenprestatie zorgen de exploi
tanten voor het regelmatig legen. De
burgemeester zei dat hierop periodiek
controle zal worden uitgeoefend en dat
bij in gebreke blijven maatregelen moe
ten worden overwogen.
Symbool
De suggestie van PS P-raadslid Peter
Bakker om op de bakken een symbool
aan te brengen (waarmee wordt duide
lijk gemaakt dat men op het milieu
zuinig moet zijn) vond Schipper het
opvolgen waard.
Namens de CDA-fractie zei Riet
Huitema-Vos niet langer tegen te sput
teren over de kosten van het plaatsen
van afvalbakken. Zij was overtuigd ge
raakt door „de oerdegelijke construc
tie" van de exemplaren die dinsdag
avond ter gelegenheid van dit agenda
punt in de raadszaal waren uitgestald
Erna Eelman-van der Kooi (VVD gaf
aan dit onderwerp een ludiek tintje. Zij
toverde een hamer voor de dag en zei
daarmee te willen testen welke van de
twee bakken de beste is, de goedko
pere of de duurdere. Voor de totale
strandreining stelde de raad f30,000,—
beschikbaar.
NIDIG-congres
Met de stemmen van PSP en Texels
Belang (uitgezonderd wethouder Schil
ling) tegen, ging de raad akkoord met
een bijdrage van ƒ12.500,— voor het
congres van directeuren van gemeen
tewerken (verenigd in de NI DIGdat
in april op Texel wordt gehouden. Bur-
Een mevrouw uit Den Hoorn kreeg
argwaan toen een collectant voor het
Leger des Heils bij haar aanbelde zon
der collectebus. Ook droeg hij geen
uniform van het Leger des Heils. De
politie waarschuwt alle bewoners van
Texel voor deze figuur, daar de officië
le collecte voor het Leger allang is
afgerond.
gemeester Schipper legde al zijn ge
wicht in de schaal om de sceptische
fracties van CDA en PvdA achter het
collegevoorstel te krijgen. Schipper
stelde dat het een gemeentelijk getint
congres betreft, zodat financiële steun
is gerechtvaardigd. De gemeente Texel
beschouwt het als een eer om het
NIDIG-congres binnen de gemeente
grenzen te krijgen en als goed gast
heer zal Texel daarom wat geld moe
ten vrijmaken om de gasten te ontvan
gen, aldus Schipper. De promotiewaar-
de is ook van belang, maar is geen
hoofdzaak. Peter Bakker bleef een bij
drage overbodig vinden, omdat de ge
meente al voldoende inspanningen
voor dit congres heeft verricht. Ger-
brand Poster (Texels Belang) verander
de ook niet van mening. Volgens hem
hebben de „topmensen" die aan het
congres deelnemen geen financiële
steun nodig. De organisatie is naar de
mening van Poster zuiver een zaak van
de NIDIG en de relatie met de ge
meente is onvoldoende aanleiding om
geld uit te trekken. „Wat doet u als
straks de gemeentebodes hier een
congres willen houden?", vroegen
Poster en ook Beumkes (PvdA). De
burgemeester antwoordde dat een bij
drage dan weer moet worden overwo
gen. Beumkes gaf als stemverklaring
Lees verder pagina 2
Het is nog onduidelijk wat de con
sequenties voor Teso zullen zijn
van het faissement van de
scheepswerf Boele in Bolnes. Teso
heeft onlangs met het bedrijf nage
noeg overeenstemming bereikt in
zake een uitkering die te maken
heeft het het ongeluk dat op 9 ok
tober 1982 gebeurde met de veer
boot Marsdiep.
Zoals bekend viel de veerboot om in
het dok, waardoor aanzienlijke schade
ontstond. Teso heeft nog nooit de
dokrekening betaald maar diende een
schadeclaim in, die aanleiding was
voor langdurig touwtrekken. Onlangs
leidde dat tot de bereidheid van Boele
om een bepaald bedrag uit te keren,
afgezien van enkele detailkwesties die
nog geregeld moesten worden. Teso
heeft samen met een groep assuradeu
ren een rol gespeeld bij het verzoek
om Boele failliet te verklaren. Of Teso
straks nog een belangrijk deel van de
uitkering zal vangen is niet te zeggen
Het kan nog zeer geruime tijd duren
voordat daarover zekerheid is.