(groen £wart>- WO jaarjong van hart) mwonenden vrezen vooral lachtelijke overlast Schoonhouden strand deze zomer op Wethouder woedend op partijgenote proef i-y HOORZITTING PARKEERTERREIN ELEMERT Schilling mag nachtje bij me komen sla pen" Raadsmeerderheid voor steun NIDIG-congres Plannen op Texel? Plannen met Texel? w L3 Wordt Kantoorstraat Elleboogstraatje Parkeerkwestie Elemert wekt emotie op Valse collectant Gevolg faillissement Boele voor Teso nog onduidelijk jpGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.163 VRIJDAG 13 MAART 1987 jbor advertenties, abonnementen, etc. fengeveld De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, felefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 ledactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741 luiten werkti|d deze week tot en met dinsdag a s Frans Hopman, Ongaren Den Burg, telefoon 02220 - 5472 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /19.20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17 636 Rabobank nr. 36 25.01 742; NMB nr 67 34 60.398. De bezwaren die bewoners van Elemert en Keesomlaan heb ben tegen de inrichting van het busstation Elemert als par keerplaats voor personenauto's berusten vooral op de ver wachting dat dit nieuwe parkeerterrein een bron van nachte lijke onrust zal worden, met name in de zomer. Pat bleek op de woensdagavond in het raadhuis gehouden hoorzitting vaar enkele tientallen buurtbewo ners te kennen gaven dat de la- vaaioverlast er nu al te groot is. Als straks veel auto's op de Ele- nert kunnen worden geparkeerd, komen hier op allerlei uren van de nacht cafébezoekers luidruchtig naar hun wagens terug, zodat nie- nand in de omgeving meer een Dog dichtdoet. 3e hoorzitting, die door 33 belangstel enden werd bezocht, maakte duidelijk lat de hele buurt unaniem tegenstan- ler is van de parkeermogelijkheden die de gemeente hier wil bieden. Dat werd n vele toonaarden onder woorden ge- Dracht en aan praten over de techniek /an de inrichting zelf kwam men hele maal niet toe. Het bracht de raads- ommissie voor ruimtelijk en huis- /estingsbeleid er niet toe om van het Dlan af te zien. Wel werd het idee ge opperd om de toekomstige parkeer- slaats Elemert 's nachts met een slag- Doom of ketting af te sluiten zodat het geen nachtelijk lawaaicentrum kan vorden en ook was de suggestie te toren om aanmerkelijk minder auto's Dp de Elemert te laten parkeren dan volgens de gemeentelijke plannen zes" en „zeven" mogelijk is. Daar mee zou ook tegemoet gekomen wor den aan bedenkingen van de AOT en andere busexploitanten die bang zijn straks op de Elemert niet meer uit de voeten te kunnen. De uitspraak was te horen dat het niet persé noodzakelijk is om élle parkeerplaatsen die straks op de Groeneplaats verloren gaan op de Elemert te compenseren. Een minder grote parkeerdichtheid op de Elemert zou ook ruimte geven voor meer be planting e.d. waardoor de omgeving er op vooruit gaat. Of dat allemaal kan, zal nog moeten blijken. Tegen 's nachts afsluiten van het terrein konden wel eens grote praktische bezwaren bestaan omdat reeds geparkeerde au to's (deels van omwonenden) dan wor den opgesloten. Voor het college van B en W zal het dus niet eenvoudig zijn om een be hoorlijk compromis te ontwikkelen dat zoveel mogelijk tegemoet komt aan al le verlangens. Bij de vaststelling van het bestem mingsplan Den Burg-zuid heeft de Ele mert de bestemming „verkeersdoelein- den" gekregen, een nogal ruime be schrijving, in overeenstemming met de veranderde opvattingen over ruimtelijke ordening. Niet elke berm of trottoir wordt apart bestemd en B en W kun- pen met de Elemert dan ook van alles doen zolang het maar met verkeer heeft te maken, ook als de bewoners daar tegen zouden zijn. Geen recht Het was buurtbewoner en oud- gemeentesecretaris P. Beemsterboer die dat een bedenkelijke ontwikkeling noemde. De gemeente stelt de burgerij weliswaar in de gelegenheid om hun zegje te doen over herinrichtingsplan nen, maar echte rechten kunnen de mensen niet laten gelden. Vroeger was er bij zo'n verandering al gauw sprake van afwijking van het geldende Verkiezingen voor de Provin ciale Staten zijn belangrijker dan u denkt. Stem daarom woensdag als Texel je lief is.... bestemmingsplan, waartegen de bur gers desnoods tot bij de kroon tegen konden protesteren. De buurtbewoners maakten gretig ge bruik van de gelegenheid om hun af keuring over de parkeerplaatsplannen te spuien. De heer Dijker uit de Ada van Hollandstraat vroeg wethouder Daan Schilling op de man af of hij het leuk zou vinden om als het ware in zijn achtertuin een parkeerterrein te krijgen, met als gevolg de hele nacht aan- en afrijdende auto's met hun van cafébezoek terugkomende joelende passagiers. Nu er slechts enkele auto's op de Elemert geparkeerd kunnen wor den is dat al een probleem. Hoe moet dat als er straks 45 (plan 7) of 31 au to's (plan 6) kunnen staan? Dit onge noegen bleek door praktisch alle aan wezigen te worden gedeeld. Urineren Onder hen de heer W. Steenhuizen, die het dichtst naast het Elemert- busstation woont, slechts gescheiden door een haag. Het is niet alleen het lawaai dat soort, maar ook het gebruik van de heg als urinoir en het hier neergooien van rommel. Mevrouw Zandstra verklaarde dat ze nu al ge noodzaakt is om 's zomers aan de achterkant van haar woning te slapen, omdat ze anders geen oog dicht doet. Ze zei dat ze straks gedwongen is haar huis te verkopen en vond dat de par keerplaatsen toch in het park moeten komen. Maar dat bleek onbespreek baar te zijn. Schilling herinnerde eraan dat de gemeenteraad dat idee van de hand heeft gewezen. Dat weerhield de ook aanwezige Parkstraat-winkelier Wim Mets er niet van om ervoor te pleiten dat plan toch maar weer uit de ijskast te halen, ook al is het er al twee keer ingezet. „Driemaal is scheepsrecht". En van P. Beemster boer kwam het mogelijk bruikbare idee om wat parkeerplaatsen te maken vlak naast het park, aan de Hollebol waar vroeger het noodgebouw van de Bibi- otheek stond. Verkeersaanzuiging Door commissieleden werd uitgelegd dat parkeren in het park van de hand is gewezen, niet alleen omdat men de ze (op te knappen) groene long van Den Burg in stand wil houden, maar vooral ook omdat een parkeermogelijk- heid hier veel heen- en weergerij van auto's veroorzaakt in het Parkstraatge- bied, dat men nu juist wat verkeersar mer heeft willen maken. De automobilisten die op zoek zijn naar een plek zo dicht mogelijk bij de winkels, proberen eerst de Groene plaats, rijden dan naar het park (of omgekeerd) en als het ook daar vol is, zoeken ze nog verder. Vrij algemeen bleek onder de buurtbe woners het idee te heersen dat de commissieleden er geen idee van heb ben hoe onaangenaam en rumoerig het nu al is in de Elemert-omgeving. Een vrouw nodigde wethouder Schil ling uit om 's zomers een nachtje bij haar te komen slapen, zodat hij het zelfs eens zou beleven; een aanbod dat door Schilling blozend van de hand werd gewezen. De mensen hadden het er ook moeilijk mee dat zo nodig parkeermogelijkhe den op de Elemert moesten worden Lees verder pagina 2 De ondernemers die zijn gevestigd aan de Kantoorstraat in Den Burg zijn niet gelukkig met de volgens hen mislei dende naam van die straat. Toeristen denken dat het straatje doodloopt en het woord kantoor" doet vermoeden dat er kantoren zijn gevestigd waar het publiek niets te zoeken heeft. De on dernemers F. Boer, M. Karlas, R. v.d. Kooy, F. Pietersen, T. Steffens en M. de Vries hebben het gemeentebestuur daarom verzocht de Kantoorstraat te herdopen in Elleboogstraat" of Elleboogstraatje Het zou herstel van een oude situatie betekenen want voordat de Kan toorstraat zijn huidige karakterloze naam kreeg, werd het straatje Krom me elleboogsteeg" genoemd. Om die reden heeft het hier gevestigde hore cabedrijf van Jellema ook de naam J'elleboog gekregen. De discussiërende raadsleden hadden het zicht op de vuilnisbakken die straks het strand zullen sieren. Het komende seizoen zal een proef worden genomen met het schoon houden van het strand. Daarna wordt bekeken of de voorgenomen sa menwerking tussen gemeente en strandexploitanten in de praktijk naar tevredenheid is verlopen. Dit werd dinsdagavond door de gemeenteraad besloten. Afgesproken werd dat de 200 te plaat sen afvalbakken op kosten van de ge meente zullen worden aangebracht. Hiervoor is aan jaarlijkse rente en af schrijving ƒ11.050,— nodig. Alleen de PvdA maakte bezwaar tegen deze uit gave. Fractieleider Dirk Terpstra be toogde dat de strandexploitanten zélf deze bakken moeten bekostigen en plaatsen. Volgens Terpstra is het best mogelijk om hen daarbij te verplichten bakken van dezelfde deugdelijke uni forme makelij aan te schaffen. Als de exploitanten zelf de afvalbakken voor rekening nemen, zou er sprake zijn van een redelijke verdeling van de kosten tussen gemeente en exploitanten, al- Het raadslid Tine Krijnen-Bays van Texels Belang heeft dinsdagavond de woede van haar partijgenoot wethouder Daan Schilling opgewekt door verwijten te spuien over het ruimtelijk beleid van de gemeente in de af gelopen jaren in plan Zuid, in het bijzonder wat betreft het voornemen om het busstation Elemert te maken tot parkeerterrein, zodat daar de au to's kunnen worden gezet, die niet meer terecht kunnen op de binnen kort te verfraaien Groeneplaats. „Het gemeentebestuur denkt zeker: op de Groeneplaats aangenaam verpo zen en op de Elemert de blikken do zen", aldus Tine Krijnen, die op deze wijze ook zelfkritiek leverde omdat ook zij wel had gevoeld voor het plaatsen van auto's op de Elemert, zodat het maken van parkeerplaatsen in het park niet nodig is. Ze was echter geschrok ken van het verzet daartegen door be woners van de Elemert en was nu tot de conclusie gekomen dat het onge wenst is, temeer daar er de afgelopen jaren al veel aantastingen van de leef baarheid van deze omgeving zijn ge weest. Krijnen betitelde dat als „sala- mitaktiek". Het was ooit de bedoeling dat Elemert en Keesomlaan een repre sentatieve woonbuurt zou worden, maar er zijn telkens dingen gebeurd waardoor dit karakter geweld werd aangedaan: de bouw van het gymlo kaal bij de Thijsseschool aan de straat kant, het dominerende hoge gebouw van Rijkswaterstaat, de doorbraak naar de Groeneplaats, etc. De mensen die er destijds bouwden hebben veel voor de grond moeten betalen, maar heb ben geen waar voor hun geld, vooral als er straks ook nog auto's bij het busstation geparkeerd mogen worden en de plannen tot uitvoering worden gebracht om de toegang van de speel weide/ijsbaan aan de Elemert te ma ken en die speelweide in een parkeer terrein te veranderen. (Dat laatste was een misverstand want dergelijke plan nen bestaan niet - red.) Onbillijk Schilling was dus heel boos. Hij vond de kritiek zeer onbillijk en onredelijk, want het is niet het college geweest dat op het idee kwam om auto's te parkeren op de Elemert. Dat is de raadscommissie geweest, die het plan om parkeerplaatsen in het park te ma ken, unaniem afwees. Schilling zei nu niet meer over parkeren in het park te willen praten, nu het college tot twee keer toe bakzeil heeft gehaald met een dergelijk plan. De wethouder vond dat het college meer dan genoeg zijn best had gedaan om zich te richten naar de wensen van commissie en publiek. Vooral de term „salamitaktiek" was hem in het verkeerde keelgat gescho ten. Alsof de gemeente stiekum allerlei kleine veranderingen doordrukt om zijn eigen zin door te drijven, terwijl nu juist het tegenovergestelde waar is. Al le besluiten worden overdadig onder worpen aan de inspraak, zoals ook nu weer blijkt uit de extra hoorzitting die over de Elemert wordt gehouden en die de gemeente helemaal niet had hoeven beleggen. Mevrouw Krijnen had ook gezegd dat ze graag zou zien dat het hele bussta tion wordt verplaatst naar de parkeer plaats aan de Emmalaan. Via de Haf- felderweg hebben de buspassagiers dan onmiddellijke toegang tot „de middenstand" en dat zou met name prettig zijn voor de winkeliers die door het omkeren van de verkeersrichting in de Parkstraat en Weverstraat gedu peerd zijn geraakt. Schilling vond dat Krijnen met die op merking rijkelijk laat kwam. Het bestemmingsplan is in alle openheid behandeld en toen had niemand be zwaar tegen de bestemming „verkeers- doeleinden" voor het busstation Ele mert. De wethouder merkte cynisch op dat het college het wél makkelijk krijgt, ledereen wil wat anders, wat je ook doet, het is nooit goed zodat het niet zoveel uitmaakt welke oplossing uiteindelijk wordt gekozen.... Namens de CDA-fractie liet Ate Rienstra weten geen commentaar te willen leveren en de hoorzitting van de volgende avond te willen afwachten. Tine Krijnen wilde nog wel kwijt in de ze omgeving van Den Burg helemaal geen parkeerplaatsen te willen omdat op korte afstand ruim voldoende par keerterreinen zijn die maar half worden gebruikt. dus Terpstra. Burgemeester A Schip per vond dat de gemeente de exploi tanten moeilijk kan verplichten om identieke bakken aan te schaffen. Hij tilde zwaar aan het belang van een schoon en representatief strand en daarvoor zijn uniforme, goede bakken een voorwaarde. Een ander argument is dat niet élle afval van de paviljoens afkomstig is. Badgasten nemen ook versnaperingen van huis mee. De ge meente zorgt daarom voor de bakken en als tegenprestatie zorgen de exploi tanten voor het regelmatig legen. De burgemeester zei dat hierop periodiek controle zal worden uitgeoefend en dat bij in gebreke blijven maatregelen moe ten worden overwogen. Symbool De suggestie van PS P-raadslid Peter Bakker om op de bakken een symbool aan te brengen (waarmee wordt duide lijk gemaakt dat men op het milieu zuinig moet zijn) vond Schipper het opvolgen waard. Namens de CDA-fractie zei Riet Huitema-Vos niet langer tegen te sput teren over de kosten van het plaatsen van afvalbakken. Zij was overtuigd ge raakt door „de oerdegelijke construc tie" van de exemplaren die dinsdag avond ter gelegenheid van dit agenda punt in de raadszaal waren uitgestald Erna Eelman-van der Kooi (VVD gaf aan dit onderwerp een ludiek tintje. Zij toverde een hamer voor de dag en zei daarmee te willen testen welke van de twee bakken de beste is, de goedko pere of de duurdere. Voor de totale strandreining stelde de raad f30,000,— beschikbaar. NIDIG-congres Met de stemmen van PSP en Texels Belang (uitgezonderd wethouder Schil ling) tegen, ging de raad akkoord met een bijdrage van ƒ12.500,— voor het congres van directeuren van gemeen tewerken (verenigd in de NI DIGdat in april op Texel wordt gehouden. Bur- Een mevrouw uit Den Hoorn kreeg argwaan toen een collectant voor het Leger des Heils bij haar aanbelde zon der collectebus. Ook droeg hij geen uniform van het Leger des Heils. De politie waarschuwt alle bewoners van Texel voor deze figuur, daar de officië le collecte voor het Leger allang is afgerond. gemeester Schipper legde al zijn ge wicht in de schaal om de sceptische fracties van CDA en PvdA achter het collegevoorstel te krijgen. Schipper stelde dat het een gemeentelijk getint congres betreft, zodat financiële steun is gerechtvaardigd. De gemeente Texel beschouwt het als een eer om het NIDIG-congres binnen de gemeente grenzen te krijgen en als goed gast heer zal Texel daarom wat geld moe ten vrijmaken om de gasten te ontvan gen, aldus Schipper. De promotiewaar- de is ook van belang, maar is geen hoofdzaak. Peter Bakker bleef een bij drage overbodig vinden, omdat de ge meente al voldoende inspanningen voor dit congres heeft verricht. Ger- brand Poster (Texels Belang) verander de ook niet van mening. Volgens hem hebben de „topmensen" die aan het congres deelnemen geen financiële steun nodig. De organisatie is naar de mening van Poster zuiver een zaak van de NIDIG en de relatie met de ge meente is onvoldoende aanleiding om geld uit te trekken. „Wat doet u als straks de gemeentebodes hier een congres willen houden?", vroegen Poster en ook Beumkes (PvdA). De burgemeester antwoordde dat een bij drage dan weer moet worden overwo gen. Beumkes gaf als stemverklaring Lees verder pagina 2 Het is nog onduidelijk wat de con sequenties voor Teso zullen zijn van het faissement van de scheepswerf Boele in Bolnes. Teso heeft onlangs met het bedrijf nage noeg overeenstemming bereikt in zake een uitkering die te maken heeft het het ongeluk dat op 9 ok tober 1982 gebeurde met de veer boot Marsdiep. Zoals bekend viel de veerboot om in het dok, waardoor aanzienlijke schade ontstond. Teso heeft nog nooit de dokrekening betaald maar diende een schadeclaim in, die aanleiding was voor langdurig touwtrekken. Onlangs leidde dat tot de bereidheid van Boele om een bepaald bedrag uit te keren, afgezien van enkele detailkwesties die nog geregeld moesten worden. Teso heeft samen met een groep assuradeu ren een rol gespeeld bij het verzoek om Boele failliet te verklaren. Of Teso straks nog een belangrijk deel van de uitkering zal vangen is niet te zeggen Het kan nog zeer geruime tijd duren voordat daarover zekerheid is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1