Lenteconcert had meer belangstelling verdiend Gemeente benut herbezettingsgeld voor extra personeel Cursisten tonen kunnen met expositie textielschilderijen Texelaars gevraagd voor natuurkampen Theodorahoeve breidt uit Duinbrandje snel geblust Golf van reacties op landelijke advertenties IT DINSDAG 17 MAART 1987 RSG-leraar Henry Soyer Is één der oprichters van de onlangs In het le ven geroepen stichting De Eek hoorn die zetelt in het Gelderse Oosterhout. De stichting zal zich bezighouden met het organiseren van kampen in de vrije natuur met een avontuurlijk en leerzaam ka rakter. Voor de eerste kampen doet Soyer een beroep op zijn eilandge noten om deel te nemen. De leraar biologie en scheikunde is vijf jaar werkzaam op Texel, maar oefent zijn beroep de laatste tijd part-time uit. Hij woont en werkt drie dagen per week op het eiland en is de rest van de week in Oosterhout, in de buurt van Nijmegen. Soyer komt oorspronke lijk uit deze omgeving en zijn vriendin Wilma Fontein heeft zich daar sinds kort gevestigd. Wilma werkte drie jaar lang bij herberg Panorama en is mede oprichtster van De Eekhoorn. De in to taal vijf oprichters willen om te begin nen in hun directe omgeving publiciteit geven aan de activiteiten van de nieu we stichting. Heel Gelderland wordt bestreken en voorts wordt reclame ge maakt in de streken waar de oprichters wonen en /of werken. Soyer: ,,De kampen gaan niet over overleven (sur vival), maar over leven (in de natuur). Ze zijn leuk en leerzaam en na afloop heb je een hoop nieuwe dingen ge leerd." Deze zomer worden vier kam pen/cursussen gehouden in de bossen bij 's Hertogenbosch, voor personen vanaf achttien jaar. Eén kamp staat ook open voor volwassenen met kin deren vanaf twaalf jaar. Het program ma bestaat onder meer uit primitief kamperen, koken op houtvuur, herken nen van eetbare planten, vlotten bou wen en een zwerftocht. Inlichtingen telefoon 08818-2112. ondernemers- akti viteitën Eethuis „Theodorahoeve" in Den Burg is uitgebreid met zo'n veertig [zitplaatsen. Daarmee komt het to taal nu op ruim honderd plaatsen. In !h januari is men gestart met het aan- iouwen van een stuk van 11 bij 2Zi leter. Vanwege de vorst werd het ■erk twee weken stilgelegd, anders as de verbouwing voor de voorjaars vakantie al klaar geweest. Eigenaar irk Hoogenbosch verklaarde dat door ie verbouwing het eethuis nu beter leschikt is voor het geven van grote esten, zoals bruiloften en jubilea. Hij leeft met het oog op de verwachte itijging van de klandizie, een perso- ieelslid extra aangetrokken voor de iediening. Omdat de Theodorahoeve dit jaar ook nog eens tien jaar bestaat, rijgen alle gasten een aardigheidje, terdag wordt het eethuis geopend. Zaterdagmiddag ontstond door onbe kende oorzaak brand in de begroeiing van de duinen langs de Mokbaai. Be woners van het er achter liggende Molwerk sloegen alarm. Mensen die er al direct bijwaren konden het vuur niet uitkrijgen omdat ze niet over materiaal beschikten. Hans Bremer en Frits van der Gracht van Staatsbosbeheer waren spoedig ter plaatse met vuurzwepen en konden, geholpen door de inmid dels ook gearriveerde politie de vlam men snel doven. De brandweer hoefde niets meer te doen. De uit dun, droog gras bestaande ve getatie brandde oppervlakkig weg over ongeveer 1500 m2. Op de foto het ge blakerde terrein met een brandweer man die speurt naar mogelijke vuurresten. TEXELSE COURANT PAGINA 5 Het mandolinekwartet bij het spelen van de ,,Consertouverture". Vanwege de arbeidstijdverkorting is door het rijk aan de gemeente een algemene uitkering van f300.000,— gegeven. Van deze ,,her- bezettingsgelden" was van de af gelopen jaren nog wat over, zodat in totaal voor dit jaar /358.000,— ter beschikking was. Inmiddels is een deel van dat geld al besteed aan tijdelijke uitbreiding van de typekamercapaciteit van het ge meentehuis, aan inventarisatie van het buitengebied, een bouwkundige kracht voor de monumenten, een inhaalactie voortgangscontrole bouw- en woning toezicht, diverse werkzaamheden van het grondbedrijf en aan welzijnsvoor zieningen. Er is besloten het restant te besteden aan drie projecten van de dienst gemeentewerken, het voor een jaar toevoegen van een arbeidsplaats aan het grondbedrijf en aan monu mentenzorg. Als dit gerealiseerd is blijft er nog een bedrag over waarvan de typekamer met een formatieplaats kan worden uitgebreid. De voor het bureau onderwijs beschikbare halve formatieplaats zal uitgebreid worden, zodat het totaal aantal extra ar beidsplaatsen twee is. Tijdelijk personeel zal ingeschakeld worden om de financiële administratie te verbeteren. Burgemeester Schipper zei in de giste ren gehouden commissievergadering dat het niet meevalt om alle taken die het rijk en de provincie afschuiven naar de gemeente ook daadwerkelijk te vervullen. ,,We krijgen steeds meer taken, maar niet meer personeel en dan moet je gaan kiezen", aldus Schipper. PSP-er Peter Bakker vond dat er overleg moest plaatsvinden over de besteding van de gelden die verkre gen waren door arbeidstijdverkorting. ,,Het personeel leverde geld in voor ATV. Het is eigenlijk hun geld dat nu in de vorm van een algemene uitkering aan de gemeente is uitgekeerd. Dan zou je ook met hen moeten praten over de besteding". Burgemeester Schipper vond dat het extra personeel dat nodig is voor de extra taken die door het rijk en de provincie naar de gemeente worden doorgeschoven niet uit herbezettingsgelden betaald moest worden. „Meer werk vraagt meer mensen", aldus Schipper. ,,We moeten en willen ook steeds meer, maar we kunnen financieel niet genoeg mensen aantrekken en dan moeten we kiezen. Dat zullen we in de komende voor jaarsnota dan ook zeker doen". Het symfonieorkest Musica Texla" gaf zondagmiddag onder leiding van Michel Duyves in de katholie ke kerk in Den Burg voor het eerst een r/Lenteconcert", dat alleen al door zijn variatie de moeite van het beluisteren waard was. De pu blieke belangstelling viel een beetje tegen. Nog geen zeventig personen waren naar de kerk ge komen, waaronder vrij veel jongere kinderen. Voorzitter en violist Peter Bakker legde er in zijn begroetingswoord de nadruk op dat Musica Texla een amateuror kest is, zodat men voorbereid moest zijn op af en toe een foutje. Die fout jes werden in sommige stukken inder daad gemaakt maar de overheersende indruk was toch dat Texel een beetje trots mag zijn op zijn eigen symfonie orkest dat voor „eigen" eilandpubliek echter maar zelden in het openbaar optreedt. Minder geschikt Of de katholieke kerk, waarvan in dankbaarheid gratis gebruik werd ge maakt, een geschikte ruimte is voor een dergelijke uitvoering, mag echter worden betwijfeld. Het grote gebouw, dat ook bij twee tot drie keer zoveel belangstellenden toch nog een lege in druk zou hebben gemaakt, mist elke sfeer. Bovendien is de nagalm wat „lang", waardoor vooral de snaar instrumenten onvoldoende sprankelend en transparant tot hun recht komen, hoewel dit het „voordeel" heeft dat eventuele fouten ook worden verdoe zeld. Het pas gerestaureerde orgel, waarop Dyo Wassink zondagmiddag een uitstekende prestatie leverde, klinkt echter uitstekend en dat was ook re den geweest om in dit gebouw op te treden en bijvoorbeeld niet in een an dere kerk. Kinderen Bij een eventuele volgende uitvoering moet het bestuur zich ook afvragen of het verstandig is jonge kinderen als luisteraars toe te laten. Zondag zaten er een stel voorin die zich kennelijk stierlijk verveelden, geen moment stil zaten en ook hun mond niet konden houden. Dat was veel storender dan eerder genoemde fouten die de musici maakten. Het amateurkarakter, het ledenverloop en de uiteenlopende kwaliteit van de musici maken het haast onmogelijk dat Musica Texla een „avondvullend" pro gramma van voldoende kwaliteit kan brengen. Maar met inschakeling van groepen solisten en gastmusici komt men een heel eind en wordt zelfs een heel verrassend en afwisselend resul taat bereikt, vooral als een repertoire wordt gebracht dat niet op muziek- freaks maar op de „gewone" luisteraar is afgestemd. Dat bleek zondag over tuigend en het is dan ook niet te ho pen dat Musica Texla zich straks stort op werken van componisten van Ba- dings of Andriessen, althans niet voor een openbare uitvoering. Het is al moeilijk genoeg om het eenvoudige werk echt goed onder de knie te krij gen. Frustrerend voor sommige leden zal het ongetwijfeld zijn dat de maxi male kwaliteit die het orkest kan bie den bepaald wordt door de zwakste musici. In het orkest zitten mensen die het gevoel hebben beneden hun ni veau te werken; anderen daareentegen kunnen het maar net bijbenen, een handicap waarmee geleefd moet wor den zolang men zich in verband met het maar nèt toereikend aantal leden niet kan veroorloven streng te selecteren. Goed begin De ouverture van de door Bizet ge schreven operette „Miracle" was een goed begin van het concert van zon dagmiddag. Het rustig gespeelde pret tig in het gehoor liggende stuk werd vrijwel zonder fouten gebracht. Gerou tineerd soleerde vervolgens Dyo met „Offertoire sur les grands jeux" van F. Couperin, een tijdgenoot van Bach en Telemann. Zoals bekend dankt Musica Texla zijn bijzondere klankkleur vooral aan de mandolines die in een orkest eigenlijk niet thuishoren, hoewel dat vroeger anders was. Het speciaal voor mandoline geschreven „Concertouver ture nummer 7" van Joh. B. Kok werd door het kwartet (Hanny Maas, Tjitske Sietsma, Netty Blom en Annie Terpstra) verdienstelijk gebracht. Het voltallige Musica Texla speelde vervol gens alleszins bevredigend de uit drie delen bestaande Noorse suite van E. Hanssen, gevolgd door het Madrileen- se „Villanesca" van Granados. Vrijdagmiddag opende I. de Kleyn- Odinga, secretaresse van de creati- viteitscommissie, een tentoonstel ling van .textielschilderijen" in het raadhuis. Het werk was vervaar digd door cursisten van Iny Na- huys. De expositie is tot 27 maart te bezichtigen. De schilderijen zijn gemaakt volgens de applicatietechniek, wat wil zeggen dat met kleinere of grotere lappen wordt gewerkt, die naast of over el kaar worden gelegd. Hierdoor ontstaan composities en een heel scala van kleurnuances. Het materiaal kan zowel bestaan uit katoen, kant, zijde, fluweel of transparantere stoffen als tule, nylon en gaas. Dankzij die laatste, meer doorzichtige stoffen ontstaat de dieptewerking. Abstract Het werk dat de cursisten vervaardig den onder leiding van kunstenares Iny Nahuys uit De Koog is zeker de moei te van het bekijken waard. In betrekke lijk korte tijd (twaalf tot achttien les sen) hebben de deelneemsters prachti ge werkstukken gemaakt waaruit bij ie der een heel eigen stijl spreekt. Van Ina Nahuys zelf hangt een prachtig groot werk dat aantoont hoever ie mand kan komen met deze techniek. Er zijn zowel abstracte als figuratieve werkstukken gemaakt door de cur sisten. De meesten hebben de voor keur gegeven aan figuratief werk. ,,Dat komt omdat men in een voor stelling eerder een resultaat ziet, een gelijkenis", aldus Iny Nahuys. „Abstractie is gewoon moeilijker. Wan neer daar de spanning, de visie ont breekt blijft er niets van over..." Niet beroeps Het interessante van deze tentoonstel ling vindt Iny Nahuys, dat eens de na druk wordt gelegd op het feit dat niet alleen beroepskunstenaars in beeld hoeven te komen met een expositie, maar dat ook de amateurs heel wat kunnen presteren. Het werk hangt in de expositieruimte van het raadhuis per cursist bijeen. Van Irene Godee valt vooral „jaargetijden" op. Een abstract werk waarin felle kleuren overheersen. Twee keer „Landschap" in gedektere donkerder tinten worden gevolgd door „Blauw blauw". Een ku bistische stijl toont „Abstractie van maan". „Haremdame" is een blauw achtig portret met glinsterende haren. Het „Mozaïek" van zwarte, witte en roze vlakken doet hiernaast wat simpel aan. Landschappen Van Antoinette Habraken zijn vijf werkstukken. De twee kleinere („zo meravond" en „winterdag") vormen een soort geheel. Qua stijl lijkt het op de drie wat grotere werken, allemaal sobere landschappen waar zeker iets uit spreekt. Tiny Bakker heeft een enorme produk- tie, maar de kwaliteit heeft absoluut niet geleden onder de kwantiteit. Het wel twee meter brede „Branding" lijkt geschilderd, zo realistisch en mooi. „Edelsteen" schittert je tegemoet en „Zuidelijke architectuur" is net een an sichtkaart van een stadje in een warm land. Het werkstuk „Natuur" vertoont een prachtige lucht met rode zon. Uit de rest van haar werk blijkt dat zij nog op zoek is naar een echt eigen stijl, maar het talent komt in alle stukken naar voren. Vleermuizen Een plaatje uit een eng sprookje is „Vleermuizen" van Nel van Slageren, Het zwarte spookkasteel met de vleer muizen komt prachtig uit tegen de paarsrode dreigende hemel. Van haar is ook „Malta" een turquoise land schap en „Poes in venster", dat eruit ziet als een heel realistische tekening. Verderop in de expositie hangt van haar nog „Nacht op zee", ook een sprekend stuk met een grote maan die stralen op de glinsterende zee neerlaat. „Storing" is een nogal eenvoudig aan doend werk van Henny Steegstra. Haar „Winterlandschap" met het schattige witte kerkje, spreekt zeer tot de verbeelding. Erbij stond ook een soort drieluik waarin de zon op ver schillende wijzen werd gepresenteerd. Bellenblaas Anny Kamstra maakte een zeer realisti sche uil en noemde het „Nachtelijke wijsheid". Van veel artistieke gaven ge tuigt haar „Vier jaargetijden", waarin in vier driehoeken met pasteltinten alle jaargetijden zijn aangegeven, samenko mend in een zon als middelpunt. „De Verte", hoofdzakelijk in rose en „Opko mend tij" met blauwe kleuren zijn ook de moeite waard. Drie grote werken van Ria Bakker han gen ernaast. „Ochtendzon" laat een roodachtige opkomende zon zien die in een schitterend water schijnt. Het blauwe bollenwerkstuk ernaast het „Luchtige abstractie", maar de eerdere titel „Bellenblaas" is ook zeer van toepassing. Een abstract werkstuk in blauw waar uit zeker een sfeer naar voren komt. „Turquoise" is tamelijk simpel opge bouwd uit rechthoeken en eenvoudige lijnen, maar daarom niet minder kunstig. Als laatste van Lucy Kikkert vijf wer ken. „Abstractie" lijkt sterk op het er- naasthangende „Turquoise" van Ria Bakker, maar dat zal toeval zijn. Een bloem op de voorgrond doet z'n titel „Solitaire" eer aan. „Den Hoorn" met schaapjes en het kerkje is als een prachtige foto. De oranjezon boven de stralend blauwe zee is echt „St. Tropez", de sfeer is voelbaar. Paars en roze met zilveren randjes, in het mid den tot een bol geconcentreerd heet „Straling". Over het algemeen zijn de titels van de werkstukken treffend voor hetgeen uitgebeeld is. Stichting VW Texel-promotie heeft een golf van reacties gehad op de advertentiecampagnes in landelijke en buitenlandse bladen. De hoe veelheid aanvragen om documenta tie over vakantie op Texel steeg van 5200 in 1986 tot 8000 dit jaar! Naast deze verzoeken om informatie is er ook een spectaculaire groei van het aantal boekingen voor hotels, bunga lows en appartementen. CDA-raadslid R. Huitema-Vos waarschuwde gister avond in de commissievergadering van algemeen en organisatorisch beleid dat er propaganda wordt gemaakt met ontwikkelingen die er op handen zijn, onder meer in het toeristisch actieplan vermeld, maar die nog niet gereali seerd zijn. „De mensen worden lekker gemaakt met iets dat nog niet af is", aldus mevrouw Huitema. Erna Eelman van de WD vroeg welke vorm van promotie van de stichting Texel-promotie het meeste effect had gehad. WV-directeur Jaap Dekker, die de commissievergadering bijwoonde, ant woordde dat niet één bepaalde activi teit is aan te wijzen, maar dat het een combinatie was van beurzen, folders en advertenties. „Voorafgaande aan een beurs plaatsen we vaak veel ad vertenties. Zo stimuleert het ene het andere". Schitterend klonk vervolgens de sona te in C van J. B. Loeillet door Dyo Wassink (orgel) en Jan Everaarts (ho bo). Jammer van die paar foutjes! Dat naast een orgel ook een klarinet prima klinkt hoewel het een veel min der gebruikelijke combinatie is, bleek uit de nagenoeg perfecte vertolking van Adagio in Des Dur waarin Was sink opnieuw excelleerde, nu naast Mi chel Duyves, die de rest van de uit voering alleen als dirigent actief was. Een knap staaltje vierhandig orgelspel werd geleverd door Wassink met de veelzijdige Margot Pauptit, gewoonlijk de pianiste van Musica Texla. De Fan tasie in C Moll van A. F. Hesse die zij vertolkten hoorde tot de muziek die Wassink heeft gekregen bij zijn af scheid als dirigent van Musica Texla. Het hele orkest zorgde voor een rede lijk goed slot van de uitvoering met een fantasie op het bekende „Greensleeves" en de al even bekende mars uit de opera Carmen van Bizet, die iets pittiger en sneller gespeeld had kunnen worden. de Kleyn-Odinga reikt bij de opening aan alle deelneemsters een roos uit.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 5