arodie op eigen prestaties af „jubileumparade" glans e Vriendenkring al 25 jaar „op dreef" KTF en gemeente weten nu oorzaak verwarring „Texel danst" op 21 maart Klaverjasmarathon )aan Welboren. onherkenbaar geschminkt als en JtOVölDaan Welboren, onherkenbaar geschminkt als 100-jarige opa, was schitterend ..op dreef". De Ster. \lear geworden Vrouwtje Cupido. van |8 !20-2t Blijkens koppen boven recensies in deze krant is de Hoorn- 1 2' der toneelvereniging De Vriendenkring al 25 jaar ,,op dreef". Vrijdag- en zaterdagavond was de jubilerende club echter niet ,,op dreef" maar ,,op drift". De oorzaak daarvan was het humoristisch bewerkte ,,Sil de Strandjutter", één der groot ste successtukken van weleer. De door animator/organisa tor/regisseur Cor van Heerwaarden geschreven dialogen be- el ki vatte vele, voor de regelmatige toneelbezoeker, herkenbare elementen, die tezamen een parodie vormden op 25 jaar to neelervaring in Den Hoorn. Deze opzet slaagde volkomen en 'oorzag de „jubileumparade" van glans. et andere deel van deze parade dezi werd gevormd door vijf korte een- ïten. acters, waaraan werd deelgenomen door jong en oud. Eén van deze tig e oud-leden, Daan Welboren, stal de jinfa show met een prachtige creatie :men van een 100-jarig opaatje. Voorts el Ulwerd Wim Jan Bakker voor het iter voetlicht gehaald. Bakker is al va- doet naf de oprichting lid en werd voor indet deze verdienste geëerd met de zil- vanveren NCA-speld. Een receptie op ord zaterdagmiddag maakte de jubi- g nq. leumviering compleet, n nol',': sco-1 j,Wat zullen we gaan doen"? Vier we- chtef ken geleden wist men het bij De eer Vriendenkring nóg niets. Er bestonden J die wel wat ideeën, maar de praktische rroer tap doel wis ia be van bal. ver- 'ee ing. rd- en zoor int t na jden iet de ar 3art uitwerking baarde zorgen. Eén voorstel was om het publiek eens een kijkje in de toneelkeuken te geven, gestoeld op de eigen ervaringen. Vooral wat in de loop der jaren aan blunders werd ge maakt zou aardige stof opleveren voor een aaneenschakeling van komische scenes. Uiteindelijk werd de smartlap ,,Sil de Strandjutter" hiervoor als basis genomen. Dit stuk had bij de viering van het tienjarig jubileum veel succes gehad. Het was toen liefst vijfmaal op gevoerd. Cor van Heerwaarden zette zich achter zijn typemachine en ram melde in twee dagen tijd een script voor de dag. ,,Sil" was omgebouwd tot eenacter ,,Een goede jut". Strand der herinnering Scenes, bij elkaar gejut op het strand der herinnering, aangespoeld uit de zee van 25 jaar toneelspel", drukte harr presentator meester" Jacob van Wol- nms feren het treffend. De acteurs onthaal den het script enthousiast en dat en thousiasme in combinatie met talent tot goede prestaties leidt, kwam afge lopen weekend in De Waldhoorn dui delijk tot uiting. Het publiek herkende en accepteerde het. In een dergelijke opzet schuilt het ge loor vaar van oubolligheid. Daarvan was gelukkig geen sprake, mede doordat leer het aantal blunders niet overdreven ij groot was. Overdaad schaadt, dat had jeler De Vriendenkring goed begrepen. Bo- ad. vendien werden de karikaturen in ,,Een goede jut" (of wat er allemaal mis kan n,™9aanl zonder uitzondering meer dan hei redelijk op de planken gezet. Het ver haal mag bekend worden veron dersteld. Sil en zijn vrouw wonen op een eiland en hebben moeite om de eindjes voor het kinderrijke gezin aan elkaar te knopen. Dochter Lobke is zwanger zonder dat zij weet wie de vader is. Twee nieuwsgierige buur vrouwtjes menen dat Sil drugs smok kelt. Op een nacht sluipen ze het strandjuttershuisje binnen, vermoorden Sil en zijn vrouw en nemen het ver dachte goedje mee om er zelf schatrijk van te kunnen worden. De verloren zoon komt thuis, ontdekt de moord, krijgt een gigantische huilbui en belt de politie. De politie heeft spoedig het goede spoor te pakken en dwingt de vrouwtjes tot een bekentenis. De co caine blijkt bij nader inzien „Kokine" te zijn, een nieuw merk gestampte muisjes. Eveneens bij nader inzien zijn Sil en zijn vrouw niet dood, maar zijn ze zich slechts dood geschrokken. De moordwapens waren namelijk slechts alarmpistolen en een toneelmes met nepbloed. Dochter Lobke brengt een kindje ter wereld en weet onmiddellijk wie de vader is: Rooie Arie. En zo komt alles toch op zijn pootjes terecht. Happy End Want wat De Vriendenkring ook in de loop der jaren heeft gebracht, blijspe len, kluchten, tragedies, „Het Publiek" eiste maar één ding: een happy end. Aldus de toelichting van Van Wolfe- ren, die er aan toevoegde dat de spe lers zélf geen voorstander waren van onderbroekenlol. Tenslotte moest je de volgende dag de straat weer op.... In elk geval was de keuze van een stuk vaak een probleem en was de factor „publiek" daarbij van doorslag gevende betekenis. „Sil de Strandjut ter" bevatte voor iedereen herkenbare ingrediënten en was destijds door het meeslepende verloop één der meest succesvolle keuzes in een kwart eeuw De Vriendenkring. „Een goede jut" bevatte ook tal van deze ingrediënten, maar er werd zo'n totaal andere draai aan gegeven dat een persiflage ontstond. Het publiek in de zaal afgelopen weekend, had dit best als beledigend kunnen ervaren. Alsof het jarenlang de handen had stukgeklapt voor opvoeringen die ei genlijk maar flauwekul waren. Tot opluchting van De Vriendenkring rea geerde „Het Publiek" niet boos op de spiegel die het werd voorgehouden, maar kon er best om lachen. Mogelijk werd dit spiegelbeeld zelfs als verfris send ervaren. Improvisaties Van de spelers zelf straalde in elk geval af dat ze de laatste weken met veel lol aan de slag waren geweest om van dit „allesomvattende" stuk iets leuks te maken. De rolkennis leek goed (de momenten dat men opzettelijk de tekst kwijt was en hoorbare steun van souf- fleuse Carry Welboren nodig had, niet meegerekend) en zowaar was enige malen plaats voor heuse improvisaties. Vooral Peter Hin als de verloren zoon was daar een ster in. Met zijn opmer kingen en overtuigende spel slaagde hij om op een treffende wijze in het belang van het toneelstuk te relative ren. Wim Jan Bakker was kennelijk nog wat van slag door de verrassende wandelstok is werkelijk van de onlangs 100 onderscheiding die hem vrijdagavond even voordien was toegekend. Zijn uit beelding van Sil was wat oppervlakkig, zeker op het moment toen hij zijn dochter Lobke de deur uitschopte. Maar misschien was het juist wel de opzet om deze scene zo slapjes te la ten verlopen.... Van een serieuze be oordeling van de acteerprestaties kan daarom nu geen sprake zijn. Grappige rollen waren er voor Linda Zijm en Janny Schuyl als twee zéér nieuwsgie rige Aagjes en voor Charlotte Lorier als de scherpzinnige politiecommissaris van het type Columbo. Alie Boon speelde het bekende „zorgzame moe- der"type en Anneke Hillebrand had maar weer eens de dochter-rol toege wezen gekregen, in dit geval het dom me wicht Lobke. Geluidstechnicus Een opvallend en origineel aandeel had Marco Bakker als de geluidstechnicus. Hij had hiervoor met een aantal attri buten plaatsgenomen voor het podium en slaagde erin om vrijwel alles in het honderd te laten lopen (bewust). Het geluidsvolume was voortdurend abomi nabel afgesteld en omdat hij steeds zat te maffen waren belgeluiden, stormwind (met de windmachine), donder en bliksem telkens veel te laat te horen. Slechts aan de grime van Gerdy Grabowski was geen persiflage te ontdekken en was „naar behoren verzorgd", om ook maar eens een cli ché uit de lade te trekken. Zoals gezegd was „Een goede jut" voorafgegaan door vijf eenacters. Sketches waarin op verschillende wijze spelers uit heden en verleden hun kun nen toonden, met in de meeste geval len een onverwachte ontknoping. Pinnig In de eerste sketch „De stoelendans" komt de Amerikaanse huiseigenaar (Marco Bakker) een rekening vereffe nen met de twee oude bewoonsters (Bep van Duyn en Anneke Hillebrand). De pinnige gezusters geven niets toe en schoppen de Amerikaan aan het eind van het liedje weer naar buiten. Van Duyn en Hillebrand slaagden erin om een echt „ouwe wijven"stel te vormen, waarbij Bep van Duyn de meest pinnige van de twee was. Bij Marco Bakker ontbrak de overtuigings kracht. Geen bravoure en ongeïnspi reerd opzeggen van de tekst. Met zijn komisch talent had Marco van deze rol beslist meer moeten maken. Presenta tor Van Wolferen verklaarde bij dit stuk enigszins door weemoed te zijn over vallen. Anneke en Bep hadden vroeger bij hem op school al in toneelstukjes meegedaan. Bij één van die gelegen heden was Van Wolferen bijkans uit zijn souffleurshoekje gebarsten van kwaadheid. „Doe het zelf" was een stuk met twee „op het lijf geschreven" rollen. Joop Groeskamp heeft in zijn Vriendenkring-carriere al heel wat amb tenaren en notabelen gespeeld, terwijl Jaap Lap vaak boer of arbeider was. Zo ook nu. Lap is een doe-het-zelver die voortdurend door zijn betweterige buurman op de vingers wordt geke ken. Beide karakters werden aanneme lijk gebracht, al had de spanning meer te snijden moeten zijn. Groeskamp had nóg irritanter kunnen zijn en Lap op zijn beurt nóg meer getergd. Gevoelig De titel „Bloemen in de wind van de herfstzon" verraadt al dat het een ge voelig stuk zou zijn. Het werd dan ook gevoelig gebracht door de oude cracks Ada Eyk en Arie Welboren. Ada was ooit door de befaamde regisseur Gom- mert Witvliet uit Den Burg meegeno men en speelde twintig jaar lang in Den Hoorn. Arie Welboren sleurde vrouw en kinderen in zijn kielzog mee en daarmee was de familie Welboren een belangrijke steunpilaar van de ver eniging. De twee gaven er blijk van „het acteren niet te zijn verleerd. Goede mimiek, timing en articulatie stonden garant voor voortreffelijk spel. Gerdy Grabowski deed een monoloog in „Het tassie", bekend van de zomer- revue Op de Bonnefooi. Lang niet alle aanwezigen hadden dit gezien, dus dat was geen bezwaar. Kundig gedaan, al was de tekst niet spits genoeg om echt te gieren van de lach. Het humoristisch hoogtepunt was voor de laatste sketch, „Lang zal opa le ven" met een weergaloze hoofdrol voor Daan Welboren als een obstinate 100-jarige die in het bejaardenhuis de ze speciale dag viert. Opa voelt zich nog een hele bink en zo gauw de betuttelende verpleegster tjes zich omdraaien, tracht opa de za ken naar zijn hand (wandelstok) te zet ten, bijvoorbeeld door stiekum te, snoepen van taart en jonge jenever die hem voor zijn verjaardag zijn geschon ken, maar waar hij wegens een dieet niet aan mag komen. Burgemeester Als de burgemeester (Neeltje Goënga) hem komt feliciteren, bonjourt hij haar de deur uit. Welboren had zich perfect in zijn rol ingeleefd en kreeg het pu bliek meermaals aan het lachen. Hij had dertien jaar lang niet op de Vriendenkring-planken gestaan, maar daarvan was niets te merken. De Arie Welboren en Ada Eyk: een gevoelig hoogtepunt. stemming werd verhoogd door broer Niek, die heel grappig was als de (hoogbejaarde) zoon van opa. Weinig tekst maar veel uitstraling. Betty de Leeuw was goed als de kordate hoofd zuster. Alle vier zijn oud-spelers. De huldiging van Wim Jan Bakker werd ingeleid met muziek (let de Ruy- ter op accordeon) en zang (duet van Charlotte Lorier en Peter Hin). een af leidingsmanoeuvre waarmee de volko men verbouwereerde Bakker om de tuin werd geleid. In de achterliggende 25 jaar was hij souffleur, acteur (vaak statige rollen) en regisseur geweest. Naast de zilveren speld kreeg hij van Jacob van Wolferen ook een oorkonde overhandigd en voor Bakker's echtge note was er een boeket bloemen. In den beginne Toen Bakker in den beginne bij De Vriendenkring terecht kwam werden de uitvoeringen nog gegeven in Loodsmanswelvaren. Daar was het po dium zodanig aangebracht dat van de spelers slechts de bovenste helft zicht baar was. Uit die .tijd zijn tal van anek dotes levendig gebleven. Van een offi ciële oprichtingsvergadering is volgens de archieven nimmer sprake geweest. In die tijd werden bij sportuitvoeringen van ZDH en optredens van DEK to neelstukjes opgevoerd om de avond te vullen. Als uitvloeisel daarvan ont stond De Vriendenkring. Al vanaf het eerste begin worden de lootjes voor de traditionele verloting geschud in een uit 1944 daterende biscuittrommel. Vrij dagavond gaf de „jubileumverloting" een extra dimensie aan de avond. Het leek er zelfs op dat ook de verloting een persiflage was. Nadat eerst al de „gevaarlijke" pers tevreden was gesteld met een notenbak, ging de hoofdprijs, een taart, naar.... Daan Welboren. „Opa" kreeg daarmee toch zijn zin en kon gaan snoepen. Communicatiestoornissen lijken de oorzaak van de irritatie bij het bestuur van het Koninklijk Texels Fanfare over de houding van het college van B en W. Het college verkeerde in de veronderstelling dat gesprekspartner het Grondbe drijf het KTF-bestuur had ingelicht. KTF liet onlangs per brief weten de handelswijze van B en W omtrent het mogelijk toekomstige gebruik van De Woelige Hoek niet correct te vinden. Het fanfare was er niet officieel van op de hoogte gesteld dat de gemeente zélf andere plan nen met het voormalige kleuter schoolgebouw voorheeft. Een en ander kwam naar voren tijdens de vergadering van de raadscommissie voor welzijnsbeleid, als antwoord op vragen van raadslid Gerard van der Kooi (PvdA). Wethouder Zegers ant woordde dat hem door het Grondbe drijf was verzekerd dat KTF mondeling op de hoogte was gesteld, en niet schriftelijk. De op de publieke tribune aanwezige KTF-secretaris Wil Huizinga verklaarde dat hij inderdaad informeel van iemand van het Grondbedrijf had gehoord dat er bij de gemeente plan nen leven om eigen diensten naar de leegstaande kleuterschool over te he velen. Maar het KTF-bestuur kon deze mededeling niet als zijnde officiële in formatie opvatten. Het was voor het fanfare dan ook een verrassing om uit het door de raad definitief vastgestelde sociaal-cultureel jaarplan te vernemen dat de gemeente afziet van mogelijke Geflankeerd door zijn echtgenote neemt Wim Jan Bakker de zilveren speld en oorkonde in ontvangst uit handen van Jac. van Wolferen. aankoop van (een deel van) De Woeli ge Hoek door KTF. Zowel wethouder Zegers als hoofd culturele zaken Praamstra zeiden het vervelend te vin den dat de zaken zo gelopen zijn. De wethouder wees het fanfare erop dat geen concrete aanvraag was ingediend en dat evenmin bezwaren tegen het ontwerp sociaal-cultureel plan waren ingebracht. Van zaterdag 28 op zondag 29 maart houdt Klaverjasclub „Den Burg" een klaverjasmarathon in Chinees restau rant „Azië" Er worden vijftien partijen van ieder zestien spellen gespeeld in het Amsterdamse systeem (verplicht) koppels. Kosten f 12,50 per persoon, waarvoor een kop koffie, soep, broodje en voor iedere deelnemer een prijs. Het begint zaterdag om 19.30 uur en de prijsuitreiking is gepland om 8.00 uur zondagmorgen. Daar er op een flink aantal deelnemers van de over kant wordt gerekend is spoedig in schrijven aan te raden. Dit moet uiterlijk voor 21 maart gebeuren bij P.J. van Heerwaarden, Beatrixlaan 17, 1791 GA Den Burg, tel. (02220)-2573. Zaterdag 21 maart wordt in de Bur gemeester De Koninghal voor de tweede maal een „Texel-danst" - manifestatie gehouden. Hierbij zul len vijf Texelse dansgroepen in een afwisselend programma een de monstratie geven. De „Texel-danst" - manifestatie werd twee jaar geleden voor het eerst ge houden. Toen bleek de formule derma te succesvol dat werd besloten een dergelijk gebeuren te organiseren. In het programma, dat ongeveer twee uur zal duren, komen afwisselend de Dansgroep Oude Dansen, de balletver eniging, de volksdansgroep en de af delingen Jazzdans van zowel GVT als GVO op het podium. Gestreefd is naar een afwisselend programma, waarin al le groepen een even groot aandeel zul len hebben. Het programma is naast een demonstratie, ook bedoeld om het publiek kennis te laten maken met de verschillende dansvormen die op het eiland worden beoefend. Dit is tevens de reden dat de diverse verenigingen zullen proberen zoveel mogelijk ver schillende stijlen te laten zien. De „Texel-danst"manifestatie is een in itiatief van de verschillende dansgroe pen die ook de organisatie op zich hebben genomen. De avond begint om 20.00 uur (zaal open om 19.30 uur) en de toegang bedraagt vijf gul den. Kaarten kunnen vanaf heden worden gekocht bij Dros Magazijn, Boon's zuivelhandel en Juwelier Bak ker in Den Burg en bij Schildersbedrijf Bremer in Oosterend. Of 's avonds aan de zaal. ^DINSDAG 17 MAART 1987 TEXELSE COURANT PAGINA 9

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 9